سوال:عکس العمل مغناطیسی آرمیچر

danijan

عضو جدید
سلام.کسی میتونه کمکم کنه؟:(
سوال:
عکس العمل مغناطیسی آرمیچر چیست؟
 

setare.kavir19

عضو جدید
khob soale shoma daghighan chie yani chi aksol amale meghnatisie armicher?vazehtar begin
khob armicher dar fazaye meghnatisie ijad shode tavasote mamulan stator ba rabeteye e=k(fi)w
nirure moharekeye elektriki ijad mikonad..nemidunam dg chi mikhayn
 

pouya6721

عضو جدید
سلام دوست عزیز امیدوارم توضیحی که میدم به دردتون بخوره
با عبور جریان از سیم پیچهای استاتور بعث ایجاد یک شار مغناطیسی در فاصله هوایی بین روتور و استاتور میشه حال اگر روتور بچرخد و یا اینکه شار ایجاد شده خود به صورت گردان باشد(سینوسی باشد) سیم پیچهای روتور از این شار گردان عبور میکند و ان را قطع میکند و در اثر قطع شار توسط سیم پیچی روتور یک جریان در سیم پیچ روتور جاری میشود (القا).
جریان القا شده در روتور نیز به سهم خود یک شار مغناطیسی ایجاد میکند که این شار تولیدی جدید دقیقا برعکس شار تولیدی توسط استاتور میباشد.به این مخالفت روتور با استاتور عکس العمل مغناطیسی ارمیچر گویند.
 

danijan

عضو جدید
[FONT=&quot]عکس العمل مغناطیسی آرمیچر[/FONT][FONT=&quot]:[/FONT][FONT=&quot]
چنانچه ماشینهای جریان مستقیم زیر بار قرار گیرند یعنی از سیم پیچی آرمیچر جریان عبور کند یک میدان عکس العمل (عرضی) توسط آرمیچر ایجاد می گردد. این میدان باعث می شود منطقه خنثی در مولدها در جهت چرخش و در موتورها در خلاف جهت چرخش تغییر مکان دهد. عکس العمل آرمیچر علاوه بر انحراف محور خنثی سبب تضعیف میدان مغناطیسی اصلی می شود در نتیجه نیرو محرکه القاء شده در سیم پیچ کم شده، تلفات انرژی در ماشین و جرقه در زیر جاروبکها بوجود می آید برای از بین بردن و یا کم کردن اثر عکس العمل در ماشینهای جریان مستقیم می توان از قطبهای کمکی و یا در ماشینهای بزرگتر از سیم پیچی جبرانگر هم استفاده کرد.

[/FONT]
 

ebrahimiali

عضو جدید
عكس العمل ارميچر

عكس العمل ارميچر

:)
سلام.کسی میتونه کمکم کنه؟:(
سوال:
عکس العمل مغناطیسی آرمیچر چیست؟

سلام.کسی میتونه کمکم کنه؟:(
سوال:
عکس العمل مغناطیسی آرمیچر چیست؟
اولا عكس العمل ارميچر در حالتي اتفاق مي افتد كه ماشين(ژنراتور/موتور)زير بار باشد يعني از سيم پيچيهاي ارميچر جريان بگذرد،در صورتي كه اين جريان مقدار قابل ملاحضه اي باشد(در جريانهاي زياد)طبق قانون امپر در اطراف هر كدام از كلافهاي سيم پيچي ارميچر ميدان مغناطيسي ايجاد خواهد شد،برايند اين ميدانهاي ايجاد شده در جهتي عمود بر ميدان اصلي مغناطيسي ماشين است و به صورتي است كه از شار يك طرف كفش قطب مي كاهد و به طرف ديگر مي افزايد،در واقع توزيع يكنواخت شار را در زير هر قطب برههم مي زند.اين پديده باعث ايجاد چندين اثر نامطلوب مي شود:
1-ناحيه خنثي را جابه جا مي كند(ناحيه خنثي ناحيه اي است كه در زير قطب ها نباشند يعني شار عبوري از اين ناحيه صفر است)اين باعث مي شود تا كموتاسيوني همراه با جرقه داشته باشيم (كموتاسيون لحظه اي است كه تيغه هاي كموتاتور كه خود متصل به دو سر كلاف مي باشند،توسط جاروبكها اتصال كوتاه مي شوند،كه بايد در لحظه اي اين اتفاق بيفتد كه كلافها در ناحيه خنثي باشند يعني در انها ولتاژي القا نشده باشد اما جابه جايي ناحيه خنثي توسط عكس العمل ارميچر سبب مي شود اين اتفاق در زماني بيافتد كه در كلافها ولتاژ داريم و با اتصال كوتاه شدن انها جرقه ايجاد خواهد شدو عواقب بدي......
2-عكس العمل ارميچر باعث كاهش شار كلي ماشين خواهد شد زيرا همانطوريكه گفتم باعث مي شود شار از يك سمت پايه قطب كم شود و به سمت ديگر اضافه شود اما اين اتفاق تا زماني ادامه دارد كه پديده اشباع گوشه قطب اتفاق نيفتد يعني زماني مي رسدكه كاهش شار از يك طرف پايه قطب داريم اما چون سمت ديگر به اشباع رفته است ديگر شار ان اضافه نخواهد شدو در كل از شار كل كاسته خواهد شد و چون ولتاژ القاي رابطه مستقيم با شار دارد لذا ولتاژ القايي نيز كاهش مي يابد.
3-عدم تقارن شار فاصله هوايي كه در بالا ذكر شدباعث مي شود در بعضي كلافها كه در موقعيتي قرار مي گيرندكه شار بيشتري را قطع مي كنند،ولتاژ زيادي نسبت به حد نرمال القا شود و اين ولتاژ بالا در مواقعي باعث ارك زدن و از بين رفتن عايق بين تيغه هاي كموتاتور شود.
البته اين عكس العمل ارميچر بيچاره يه جا هم به درد مي خوره.
برو حالشو ببر:)
توضيح بيشتر خواستي بگو
درضمن به همه بچه هاي برق توهين نكن:mad:
موفق باشي;)
 

Similar threads

بالا