سوال در مورد چرخدندها

حمیدک

عضو جدید
سلام به همه بچه های گل مکانیک
چرا مدول چرخدندها همیشه یه عدد اعشاری به دست میاد
به عبارت دیگه چرا هیچوقت عدد صحیح نمیشه
ممنون
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوست عزیز منطورتون رو متوجه نمیشم اما تا اونجایی که من میدونم مدول چرخدنده هابسته به سایزشون به هر عددی میتونن در بیان به ویژه در سایزهای متوسط به بالا که معمولا اعداد صحیح هستند
این جدول مدولهای استانداردو نشون میده
مدول m
2
1/75
1/5
1/25
0/1
0/9
0/8
0/7
0/6
0/5
0/4
0/3
خیلی ظریف


5
4/5
4
3/75
3/5
3/25
3
2/75
2/5
2/25
ظریف

14
13
12
11
10
9
8
7
6/5
6
5/5
متوسط

39
36
33
30
27
24
22
20
18
16
15
بزرگ




75
70
65
60
55
50
45
42
خیلی بزرگ
 
آخرین ویرایش:

حمیدک

عضو جدید
بزارید یکم واضح تر توضیح بدم
همونطور که میدونیم مدول یک چرخدنده عبارت است از نسبت قطر دایره ی گام یک چرخدنده بر حسب میلیمتر بر تعداد دندانه های ان
حالا سوالی که استاد ما ازمون پرسیده اینه که چرا حاصل این کسر همیشه یه عدد اعشاری میشه یا به عبارتی چرا عدد صحیح نمیشه
حالا نمیدونم استاد مارو سر کار گذاشته یا واقعا دلیلی داره
امیدوارم منظورمو فهمیده باشید
 

amin dd

عضو جدید
والا من دو ترم پیش داشتم
ولی فکر کنم فکر کنم این بودکه
اگه عدد صحیح در می اومد که الان همه این چرخدنده ساز ها که بیکار مشدن
معمولا یه عدد اعشاری 6 یا 7 رقمی هستش که فقط کارخونه سازنده میدونه
یه همین دلیله که وقتی اگه تو یه دستگاه چرخی خراب شد تمیتونن خودشون بسازن و باید دوباره به کارخونه سازنده بگن
اگه خودت بخوای درست کنی تیز درمیاد
این چیزی بود که یادم مونده بود
 

ahmadnew

عضو جدید
دوست عزیز ما یه فرمولی داریم که مدول چرخدنده ها رو برحسب جنس قطعات محاسبه می کنن که عبارت است از رادیکال پی تقسیم بر 5cn که ز مربوط به جنس قطعه میشه
اون فرمولی که ما بااون مدول رو حساب می کنیم برای راحتی کاره
 

peggijaan

عضو جدید
والا من دو ترم پیش داشتم
ولی فکر کنم فکر کنم این بودکه
اگه عدد صحیح در می اومد که الان همه این چرخدنده ساز ها که بیکار مشدن
معمولا یه عدد اعشاری 6 یا 7 رقمی هستش که فقط کارخونه سازنده میدونه
یه همین دلیله که وقتی اگه تو یه دستگاه چرخی خراب شد تمیتونن خودشون بسازن و باید دوباره به کارخونه سازنده بگن
اگه خودت بخوای درست کنی تیز درمیاد
این چیزی بود که یادم مونده بود

:biggrin:
 

(Mohsen)

عضو جدید
اگه تو یه دستگاه چرخی خراب شد تمیتونن خودشون بسازن و باید دوباره به کارخونه سازنده بگن
به این میگن تفاوت بین حقیقت (تئوری) و واقعیت (عمل)
حقیقت همون چیزیه که شما فرمودید و واقعیت اینه که ما سالهاست در ایران داریم دستگاههای قدیمی رو با مهندسی معکوس نوسازی می کنیم و چرخدنده های آنها رو هم می سازیم . اتفاقاً دنده های خوبی هم می سازیم چون کمترین انحراف باعث میشه دنده با کوپلش بخوبی کار نکنه و گیربکس صدا و لرزش داشته باشه
حالا شما از استادتون بپرسید "چطور" ؟
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به این میگن تفاوت بین حقیقت (تئوری) و واقعیت (عمل)
حقیقت همون چیزیه که شما فرمودید و واقعیت اینه که ما سالهاست در ایران داریم دستگاههای قدیمی رو با مهندسی معکوس نوسازی می کنیم و چرخدنده های آنها رو هم می سازیم . اتفاقاً دنده های خوبی هم می سازیم چون کمترین انحراف باعث میشه دنده با کوپلش بخوبی کار نکنه و گیربکس صدا و لرزش داشته باشه
حالا شما از استادتون بپرسید "چطور" ؟

خب دوست عزیز معما حل شد دیگه...
هر شرکتی تولیدی برای حفظ منافع خودش باید طوری عمل کنه مصرف کنندگانش دوباره بهشون نیاز داشته باشه و برای برآورده کردن همین نیازها راهی جزء خرید محصولات و استفاده از خدماتشون نداشته باشن و این حقیقتی است که پایه ریزی شده وواقعیتی که داره سالیان سال بهش عمل میشه...
 

(Mohsen)

عضو جدید
خب دوست عزیز معما حل شد دیگه...
سلام
عرض بنده هم اين بود كه اين معما هنوز حل نشده (حداقل از ديد دانشگاه)
آنچه شما فكر مي كنيد غير ممكن است (و از نظر تئوري هم واقعاً غير ممكن است) در عمل در حال انجام مي باشد .
اين گيربكس ها مهندسي معكوس مي شوند و بخوبي هم كار مي كنند .
 

tahmine85

عضو جدید
وقتي عدد پي وارد يك محاسبه رياضي ميشه كمتر پيش مياد كه جواب ما عدد صحيح بشه.
استادتون ميخواسته متوجه بشيد در اوج هم ميشه .... بود
 

mehdi amiry

عضو جدید
ما همیشه مدول را داریم و بر حسب مشخص بودن مدول محاسبات را انجام می دهیم.(قطر گام را با معلوم بودن مدول بدست می اوریم) در غیر اینصورت چرخدنده شما صحیح ساخته نمیشه.
شما باید از مدولهای استاندارد با در نظر گرفتن فاکتورهای موثر در انتخاب مدول، انرا انتخاب کنید و بعد شروع به محاسبه قطر گام کنید.(بر عکس این مورد اصلا درست نیست)

در جواب دوستمان اکثر چرخدنده ها استاندارد هستند و با مهندسی معکوس می توان دقیقا انرا ساخت.
 

*Lady Eng*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
لطفامرا راهنمای کنید
1-عواملی که باعث سروصدا درچرخ دندهای ساده میشود؟؟
2-راهای جلوگیر وکم کردن این سروصداها؟؟
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
لطفامرا راهنمای کنید
1-عواملی که باعث سروصدا درچرخ دندهای ساده میشود؟؟
2-راهای جلوگیر وکم کردن این سروصداها؟؟

سلام.

عوامل زیادی میتونی باعث این اتفاق بشه....این یکی از مسایل خیلی مرسوم برای چرخدنده میتونه باشه...و در کتاب طراحی اجزای شیگلی میتونین راجع به آن اطلاعات بسیار مفیدی کسب کنین.

دو تا از عامل های مهم که به نظرم رسید اینا میتونن باشن:

1.روغن کاری نامناسب(روانکاری)

2.عدم بالانس کردن چرخ دنده به طور نامناسب

عامل اول که باید از یه روغن مناسب برای روانکاری در چرخ دنده استفاده کرد که ان هم باید مستمر باشه ....تا چرخ دنده گیرپاژ نکنه(وقتی چرخ دنده ای خشک کار کنه به مرور دچار سایش و خرابی میشود)

عامل دوم که باعث میشه یه سری نیروهای نامطلوب به چرخدنده وارد بشه،این نیروهای نامطلوب به مرور باعث فرسایش و خرابی چرخدنده میتونه بشه و خیلی تاثیر گذار در طول عمر چرخدنده و البته تولید صدا میتونه بشه.

امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم.
 

mohammad1344

عضو جدید
باسلام فکرمیکنم شمااز روی یک جرخدنده ساخته شده اندازه برداری کردیدکه مدول اعشار بدست امده وسازنده به دلایلی تغییرات جزئی در قطروتعداد دندانه داده است که در بعضی جاهها مهم نیست مگر کار خیلی دقیق باشد.البته عدد اعشار بدست امده حتما به یک مدول نزدیکتر است که همان مدول ملاک است.
 

masoud nouri

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من حدود11سال سابقه کار دارم و چرخ دنده هم طراحی کردم هم ساختم.تمام سازنده ها و طراحان بر این هستند که کارشان برای ماندگاری باید بصورت گنگ و پیچیده بماند تا حریف بوجود نیاد.چون دست زیاده و بیشتر باید برای بقأ جنگید تا پیشرفت علم.در اجرا بیشتر پول مهمه تا علم طراحی.با استفاده از علم برای بقأ پازل های پیجیده بوجود میاد.
امیدوارم تونسته باشم کمک کرده باشم.
 

mamad3pitch

عضو جدید
سلام
لطفامرا راهنمای کنید
1-عواملی که باعث سروصدا درچرخ دندهای ساده میشود؟؟
2-راهای جلوگیر وکم کردن این سروصداها؟؟


البته یک عاملی که به نظر خیلی مهم میاد و شاید در خیلی از موارد بدیهی دونسته میشه و بهش توجه نمیشه، C.D یا فاصله ی محورهای چرخدنده هست.
اگر موقع مونتاژ،فاصله ی محورهای چرخش با چیزی که محاسبه شده است تفاوت داشته باشد، درگیری دو دندانه بر روی دایره ی مدول نخواهد بود. در این حالت سرعت زاویه ای دندانه ی درگیر از چرخ محرک با سرعت زاویه ای دندانه ای از متحرک که با آن درگیر است کمی تفاوت خواهد داشت. در اوایل درگیری سرعت محرک کمتر است. در اواسط بیشتر و در اواخر دوباره کمتر.
این تفاوت سرعت نوسانی باعث ایجاد لرزش بخصوص در سرعتهای بالا می شود.

اگر منحنی اینولوت هم در دندانه ها رعایت نشده باشد، دقیقا به همین مشکل بر میخوریم. اینجاست که روش ساخت چرخدنده خیلی اهمیت پیدا میکند.
هر چقدر روش ساخت دقیقتر باشد، لرزش کمتری در هنگام کار خواهیم داشت.

البته میزان لرزش بستگی زیادی به سرعت مجموعه هم دارد. مثلا در مجموعه هایی که چرخدنده ها خیلی بزرگند و سرعت دورانی شان هم زیاد نیست، چرخدنده ها را ریخته گری میکنند و بدون پرداخت و تراشکاری استفاده می کنند. از طرف دیگر در بعضی از مجموعه ها هم به خاطر سرعت بالا و ... تنها روشهای ساخت بسیار دقیق (مثل وایرکات) برای ساخت چرخدنده جواب میدهد.
 
بالا