سوال در مورد پتانسیومتر برای پمپ بنزین خودرو

MOHAMAD_ASEMOONI

کاربر بیش فعال
سلام بر همگی
سوال:
میخوایم یک پتانسومتر (ولوم) بذاریم روی سیم مثبتِ پمپ بنزین خودروی انژکتوری به طوری که بتونیم ولتاژ رو حداکثر 4 ولت کاهش بدیم یعنی وقتی ولوم رو تا آخر ببریم بالا , ولتاژ از 12 ولت بشه 8 ولت و قدرت پمپ کاهش پیدا کنهولوم باید چند اهمی باشه ؟با تشکر
 

MOHAMAD_ASEMOONI

کاربر بیش فعال
با سلام مجدد , علت نصب این ولوم رو به شکل مختصر شرح میدم برای علاقمندان به موضوع کاهش مصرف سوخت خودروهای انژکتوری
این سیستم برای خیلی از ماشینهای انژکتوری که در ایران هست کارآمده و مصرف سوخت رو کاهش میده اگر که بیش از حدِ لازم باشه
همونطور که میدونین , پمپ بنزین در ماشین انژکتوری یکسره کار میکنه و فشار سوخت بالا میره و با نصب قطعه ای به نام رگولاتور فشار رو ثابت نگه میدارند چون انژکتورها در بیشتر ماشینها فقط باز بسته میشه و میزان پاشش سوخت ازشون بستگی به فشار سوخت در ربل داره . اگر فشار کم باشه کم سوخت پاشیده میشه و اگر فشار زیاد باشه , زیاد پاشیده میشه .
رگولاتور ماشینهای انژکتوری چند نوع هست
1- رگولاتور عادی که به هیچ جا وصل نیست( مثل رگولاتور کپسول گاز ) و وقتی فشار سوخت بالا میره , فنر توی رگولاتور اندکی عقب میره و سوخت بیشتری برمیگرده به باک و فشار افت میکنه چون پمپ هم با سرعت ثابت داره کار میکنه
بهترین مثال برای این نوع ماشینها ماتیزهست . در ماتیز رگولاتور داخل باک بنزین هست
2- دسته ی دوم که رگولاتور فقط با یک شیلنگ باریک به قطر خودکار بیک به منیفولد هوا وصل هست و با گاز دادنِ آنی و یا مستمر , میزان حساسیتِ رگولاتور هم اندکی تغییر میکنه و میزان سوخت برگشتی کم و زیاد میشه و در نتیجه فشار سوخت در حالتهای مختلف کم و زیاد میشه
3- یک سنسور روی ریل سوخت وصله که با بالا رفتن فشار سوخت , پبام میده به کامپیوتر و کامپیوتر هم یا حساسیتِ رگولاتور رو تغییر میده یا ولتاژ پمپ بنزین رو کم میکنه تا فشار سوخت افت کنه
در همین ماشینها وقتی به قدرت زیاد لازمه کامپیوتر ولتاژ پمپ رو خیلی بالا میبره و یا حساسیت رگولاتور رو خیلی پائین میاره و فشار سوخت به شدت بالا میره و پاشش سوخت از انژکتورها خیلی زیاد میشه و قدرت زیاد و عجیبی به موتور میده . بعضی از ماشینهای مدرن حالتی دارند به نام sport که با همین روش موتور بسیار پرقدرت میشه . البته در این ماشینها کامپیوتر از سنسورهای دیگه ای هم اطلاعات میگیره برای تغییر فشار سوخت در وقت لزوم
4- راه دیگر کم و زیاد کردنِ مصرف در وقتِ لزوم همونی هست که شما بهش اشاره کردین (تغییر مدت باز بودن انژکتورها ) .
بسیاری از ماشینهای داخل ایران از نوع اول و دوم هستند که کامپیوتر قدرت تغییر زمان پاشش توسط انژکتورها رو نداره
چون اینجا بخش خودرو نیست دیگه بیشتر از این موضوع رو باز نمیکنم
======================================
بنده و چند نفر از دوستان علاقمند به کاهش مصرفِ بیش از حد , آزمایشهای موفق زیادی انجام دادیم و مصرف سوخت رو تا حدود 40% کاهش دادیم
قصه اش طولانی هست اما فقط همین رو بگم که یکی از مشکلاتی که بی سر و صدا گریبان خوددرو انژکتوری رو میگیره , مشکل بالا رفتن فشار سوخت هست . درست مثل مشکل فشار خون که مردم رو بی سر و صدا مبتلا میکنه و باعث از کار انداختن کلیه ها و آسیب به چشم و حتی کوری و یا سکته ی مغزی میشه
علت اینکه فشار سوخت رو کاهش دادیم 2 چیز بود
1- رسوب گرفتن رگولاتور و بالا رفتن فشار سوخت و بالا رفتن مصرف خصوصاً در شهر
2- کاهش مصرف بنزین در شهر چون رگولاتور نوع اول و دوم تشخیص نمیده که توی شهر میشه فشار کمتر باشه
با 3 روش مصرف رو کم کردیم با موفقیت :
نصب پتانسیومتر برای خروجی سنسور مپ
نصب شیر برای لوله ای که سوخت رو میبره برای ریل سوخت
نصبِ بستِ شیلنگ روی شیلنگِ سوخت و کم کردن فشار با محکم کردن بست و تنگ کردنِ شیلنگ
البته روشهای مکانیکی دیگه ای هم انجام دادیم که ذکرش خیلی وقت میبره
ماتیزی که به علت رسوب گرفتگی رگولاتورش مصرفش شده بود 11L/100km با یکی از روشهای مکانیکی شد صدی 6.5 در شهر و صدی 6 لیتر در جاده یعنی حدود 40% کاهش مصرف

99% از مکانیکهای ایران اصلاً به فکرشون هم نمیرسه که رگولاتور اگر رسوب بگیره مصرف بی سر و صدا بالا میره
یکی از لذتهای این دنیا , کنترل مقدار فشار سوخت در ماشینهای نوع اول و دوم هست در شهر جاده
:20:

بنده خودم این رو تجربه کردم . قدرت فوق العاده با بالا بردن فشار در لحظاتی که قدرت زیاد لازمه و کم کردن مصرف در شهر که بیشتر با دور آرام و دنده های سنگین و دور موتور زیر 3000rpm سر و کار داریم
حالا دنبال سیستمی برای آزمایش روش کنترل سوخت با تغییر ولتاژ پمپ هستیم چون با نصبش روی داشبورد سمت درب راننده میشه مصرف رو برای شهر و جاده به میزان دلخواه رسوند به حداقلِ مقدار مفید تا موتور از کم مصرفی ضرر نبینه مثل کم جون شدن بیش از حد و یا سوختن سر سوپاپها
این بود کل ماجرا به صورت فشرده و مختصر
 
بالا