سوال در مورد تجهیزات ابزاردقیق

mohammadg846

عضو جدید
سلام

تو کنترل روم جایی که کار میکنم داخل یکی از پنلها این تجهیزات را دیدم که روش نوشته ProSafe-RS و ساخت یوکوگاوا هستش
میخواستم بدونم کار این وسیله چیه؟؟ و کجای هرم اتوماسیون قرار میگیره
ضمنا سیستم کنترلی اونجا dcs هستش








http://www.yokogawa.com/iss/products/iss-en-prosafe-rs-01.htm





 

Ketab.abzardaghi

عضو جدید
مربوط به سیستم ESD‌ هست. Prosafe-rs‌ یکی از سیستم‌های ESD خیلی خوب هست که تو منطقه عسلویه زیاد استفاده شده و خیلی هم خوب جواب داده.
 

mohammadg846

عضو جدید
امکانش هست بیشتر توضیح بدبد دوست عزیز ؟
کار این وسیله چیه و به چه کاری میاد ؟


ESD چیست؟
ESD یا Emergency Shut Down به معنای خواباندن اضطراری کارخانه یا واحد تولیدی است و در کل یک PLC است که نقاط حساس کارخانه را زیر نظر دارد تا به محض بروز کوچک ترین مشکل در نقاطی که می توانند منجر بهانفجار ، آتش سوزی و یا آسیب دیدن جدی کارخانه یا محصول کارخانه شوند جلوگیری کند. این امر با از سرویس خارج کردن تمام یا بخشی از کارخانه که نقاط ایجاد بحران هستند صورت میپذیرد.
در این شرایط کلیه مسیرهای فرایندی به حالت ایمن برده می شوند . حالت ایمن می تواند قطع مسیر فرایند( close ) ، انتشار گاز بی خطر به هوا (vent) ، تخلیه مایعات خطرناک به پساب صنعتی یا فاضلاب (drain) و ... باشد.
سیستم های ESD در کل حساس ترین و مهم ترین قسمت کنترل و ابزاردقیق یک کارخانه هستند چرا که کوچک ترین تغییر و یا خروج از range یک پارامتر می تواند محصول را خراب ( off ) یا متوقف کند. مثلاً تغییر دمای یک واکنش شیمیایی یا کاهش سرعت یک موتور تسمه نقاله .
مواردی که می توانند ایجاد shut down شوند بسته به نوع فرایند و نوع عملیات کنترلی متفاوتند ولی معمولاً خروج از range ، خطای داخلی ترانسمیتر ، خطای انسانی و گاهاً ( بندرت) ایجاد مشکل در سخت افزار یا نرم افزار خود سیستم ESD است.( مثل سوختن کارت های I / O )
سیستم ESD همواره به صورت یک زیر سیستم (subsystem) درون سیستم کنترل اصلی کارخانه بکار می رود ولی خودش بطور مستقل اندازه گیری ها را انجام می دهد و تصمیم لازم را در صدور فرمان اتخاذ می کند. از طرفی اطلاعاتی را که بطور مستقیم از کارخانه دریافت می کند با تغییر به پروتکل مورد استفاده به سیستم بالا دستی خود که معمولاً DCS یا FCS است ارسال می کند تا از طریق سیستم مونیتورینگ در اتاق کنترل یا اتاق مهندسی توسط کاربران و مهندسان مورد استفاده قرار گیرد.
همانطور که گفته شد نیاز به دقت ، سرعت و قابلیت اطمینان (Reliability) برای سیستم ESD اجتناب نا پذیر است و این امر باعث شده سازندگان معدودی ( در حد پنج سازنده در جهان ) گواهینامه ساخت PLC های ESD را داشته باشند. مطرح ترین سازندگان ESD شرکت Allen-Bradly آمریکا ( بزرگترین و قوی ترین سازنده PLC) و شرکت HIMA ی آلمان هستند.
در ایران اکثر سیستم های ESD ، HIMA هستند.
مهمترین خصیصه سیستم های ESD نحوه Redundancy آنهاست.سیستم های کنترل اصلی کارخانه ها به خاطر کاهش هزینه معمولاً پشتیبانی (Redundancy ) را فقط در کنترلر اصلی فراهم می کنند در حالی که در ESD ها عمل پشتیبانی از نقطه ورود سیگنال آغاز شده و تا خروج نتیجه ادامه دارد، یعنی کارت های I / O نیز دارای پشتیبان هستند.
PLC این سیستم ها دارای دو ماژولCPU A) و B ) است که هر ماژول نیز خود دارای دو پردازنده است که بطور موازی با هم کار می کنند. درست مثل اینکه دو مادربرد بطور همزمان یک عمل را انجام دهند و هر مادربرد نیز دارای دو cpu است که آنها نیز همزمان آن عمل را انجام می دهند ، یعنی چهار cpu آماده برای انجام یک عمل وجود دارند.
منبع

http://west-control.blogfa.com/page/esd.aspx
 

Similar threads

بالا