سوالی که تقریبا جایی به آن پرداخته نشده

چطور می توان با توجه به قطر سیم و طول سیم، حداکثر جریان مجاز عبوری سیم را تعیین کرد؟ مثلا فرض کنید موتور الکتریکی سه فازی با توان چهار اسب در فاصله پنج متری داریم . از چه سیمی و با چه قطری باید استفاده کنیم؟ این مساله به خصوص با توجه به گران بودن مس بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
 

shiva_21_2

عضو جدید
منظورتون چيه؟
اولا كه مقاومت سيم با توجه به جنسش و ابعادش قابل محاسبه است.
بعدشم از روش تجربي كمك بگير.مگه اينكه بخواي يه آلياژ جديد بسازي.
تو كاتالوگ هاي تخصصي هم ميتونيد در مورد سيم ها با جنس متفاوت
اطلاعات به دست بياريد.
 
چیزی که در اینجا مهم است توان سیم است نه مقاومت آن که به قول شما قابل محاسبه است. به عبارت دیگر ما مقاومت 1 اهم 0.25 وات داریم؛ مقاومت 1اهم 2500وات هم داریم . مقاومتشان یکی است ولی حداکثر جریانی که اولی میتواند تحمل کند، 0.5 آمپر است؛ و حداکثر جریان دومی50 آمپر است.
در مورد روش تجربی هم باید گفت خیلی جاها شما فرصت کسب تجربه ندارید و باید یک بار و فقط یک بار عمل کنید و جواب بگیرید . اگر سیمتان را نازکتر از حد مجاز بگیرید ، جریان را نمی تواند تحمل کند و اگر ضخیمتر بگیرید هزینه اضافی پرداخته اید و همانطور که گفتم این روزها مس بسیار گران است.
 

hoolooo

عضو جدید
شما ها بايد اصولی حرف بزنيد
از رو هوا چيزی نگيد
برای این کار بايد حد اکثر جريانی که کابل ميتونه عبور بده رو مد نظر قرار داد
که اولين پارامتر جريان مورد نياز موتور هست
دوم جريان راه اندازيه موتوره
سوم اینه که شرايط جاي که کابل خوابونده شده مهمه
که به صورت يک ضريب در جريان بدست اومده ضرب ميشه
بعدش ميتونی با توجه به این سه عامل
توسط جدول این کابل رو سايز کنی

برای توضيحات بيشتر ميتونی به کتاب دکتر گندم کار
مهندسی تاسيسات الکتريکی مراجعه کنيد
کتاب تاسيسات کلهر هم هست که من اینو نخوندم
 

farshid_ch

عضو جدید
ba tavaj be anche ke dost aziz farmodan, hameh chi bayad az abteda mohasebeh shavad . masalan dar mored motor ba tavajoeh be tvan motor, inke hata motor besorat tak ya hamzaman ba motorhai digeh vared service misheh size cable dar nazar grefteh misheh. az ketab electrical code jahat mohasebat conduit , cable va fuse estefadeh misheh. tasvri zir bargrefteh az mohasebat motor tebgh canadian electrical code mibashad.
مشاهده پیوست code.bmp
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
چطور می توان با توجه به قطر سیم و طول سیم، حداکثر جریان مجاز عبوری سیم را تعیین کرد؟ مثلا فرض کنید موتور الکتریکی سه فازی با توان چهار اسب در فاصله پنج متری داریم . از چه سیمی و با چه قطری باید استفاده کنیم؟ این مساله به خصوص با توجه به گران بودن مس بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

دوست عزیز،

برای این مطلب http://www.petroparda.com/fa/training.html را ببینید.
 

master-lahij

عضو جدید
دوست گرامی

یکی از معمول ترین کارهایی که یک admin برق در یک واحد صنعتی انجام میده همین انتخاب کابل برای تغذیه ی مصرف کننده ها هست . این کار رو من شخصا بارها انجام دادم و اجرا کردم . البته محاسبه ی جریان بر اساس توان یک پایه برای انتخاب اجزای دیگری مثل کانتاکتور و رله ی جریان و فیوز و . . . هم هست .

در مورد مساله ی شما ، توان موتور حدودا 3 کیلووات میشه که برای محاسبه ی سریع جریان کافیه 3000 وات رو به 658 تقسیم کنید که میشه تقریبا 5 آمپر . توی محاسبات باید در نظر داشت که راندمان و ضریب قدرت این جریان رو بیشتر می کنند .

با در نظر گرفتن این جریان و با توجه به جداول مشخصات کابلها که خوشبختانه از روزنامه ی جام جم هم فراوان تر هستند می توانید کابل مورد نظرتون رو انتخاب کنید .


چند نکته :
- موتور ها همیشه در توان نامی کار نمی کنند و گاهی در انتخاب موتور برای یک مصرف کننده توانی تا 1.5 الی 2برابر نیاز در نظر می گیرند . مثلا برای یک پمپ سانتریفیوژ 40-200 که توان موتورش 11 کیلووات باشه می شه جریان حدود 12-14 آمپر رو در نظر گرفت درحالی که این موتور در توان نامی 22 الی 25 آمپر جریان می کشه .
- اگر کارفرمای شما دوراندیش است و خسیس نیست سعی کن در انتخاب کابل همیشه اعداد رو رو به بالا گرد کنی
- اگر کابل رو برای یک مجموعه مصرف کننده در نظر می گیری حتما ضرایب همزمانی رو در نظر داشته باش و ساعت کار مصرف کننده ها رو در نظر بگیر



شاد و پیروز باشید
 

r5412

عضو جدید
براي محاسبه سطح مقطع كابلاز فرمولهاي زير استفاده كنيد
اگر وسيله تكفاز باشد 25 ضربدر فاصله تابلو تا محل وسيله به كيلومتر ضربدر توان به كيلووات
به عنوان مثال يك وسيله 5 كيلوات تكفاز در فاصله 100 متري نياز به كابل يا سطع مقطع 16 دارد
براي وسايل سه فاز فرمول به شكا 4.2 ضربدر فاصله به كيلومتر ضربدر توان به كيلووات
به عنوان مثال در يك موتور سه فاز 11 كيلوات كه در فاصله 100 متري از تابلو قرار دارد نياز به كابلي با سطع مقطع 6 دارد
 

SAEEDI_ZIA

عضو جدید
سلام،برای محاسبه سطح مقطع کابل تکفاز:
عدد0.0054را در فاصله در جریان موتور در کسینوس فی ضرب کنید.
برای سه فاز :عدد0.0027را درفاصله در جریان موتور در کسینوس فی ضرب کنید.
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
به نظر من بهتره ار روی جدول وبسترمان که محاسبات فاصله و سطح مقطع شده استفاده نمود
 

farizin

عضو جدید
با تشکر از دوستان که فرمول های تجربی جالبی رو نوشته اند...
من حرف دوست عزیز بالایی رو تایید میکنم
استفاده از منحنی های انتخاب کابل از روی کتاب وسترمان منطقی تر به نظر میرسه..اما اگه در دسترس نبود با استفاده از جدولی که افت ولتاژ و حریان درخواستی و فاصله در آن مشخص هست..سطح مقطع کابل رو انتخاب کنیم.
 

قدرت power

عضو جدید
به کمک فرمول زیر(البته برای مسافتهای طولانی مثلا 50 متر به بالا) :
A=PL/K.∆U.U
منبع : کتاب " طراحی و اجرای تابلوهای برق (LOW VOLTAGE) " تالیف احسان پرهیزگار

A : سطح مقطع به mm2
I : جریان مصرف کننده به آمپر
L : طول کابل به متر . مثلا 100 متر رادر نظر میگیریم(معمولا طول مسیرهای تا 20-30 متر ، افت ولتاژشان ناچیز است بنابراین میتوان به کمک جداول استاندارد سیم در نظر گرفته شوند.)
P : توان مصرفی به وات . مثلا در سوال 4 اسب همان 3 کیلووات است
K : ثابت 56 ضریب هدایت مس m/Ω.mm2
شرح:
∆U (دلتا U ) به معنای درصد افت ولتاژ مجاز است که در روشنایی2.5% و در موتوری 3% است. یعنی موتور سه فاز میشود:
∆U* %∆U =U
ولتاژخط × درصد افت ولتاژ = افت ولتاژ
3%*380=11.4ولت
حالا توی فرمول میذاریم : 380*11.4*56ثابت / ( 100*3000)=A
جواب میشه 1.23 که باید حتما سایز بالای این عدد را لحاظ کنیم یعنی کابل 1.5 . البته این فرمول در شرایط مناسب(حرارتی ، خمش و مس استاندارد...) هست. بنابراین موتور 3فاز 3 کیلووات در طول خط 100 متر باید : حداقل کابل 1.5*3 را داشته باشد.
 

hamlabad

عضو جدید
این فرمول جواب نمیده اشتباه است برای 110 کیلوات سه فاز فاصله 300 متری کابل رو میده 138 که محاسبات کابل 300 رو معرفی میکنه
 

gunners4life

عضو جدید
نحوه ی سایزینگ کابل

نحوه ی سایزینگ کابل

چطور می توان با توجه به قطر سیم و طول سیم، حداکثر جریان مجاز عبوری سیم را تعیین کرد؟ مثلا فرض کنید موتور الکتریکی سه فازی با توان چهار اسب در فاصله پنج متری داریم . از چه سیمی و با چه قطری باید استفاده کنیم؟ این مساله به خصوص با توجه به گران بودن مس بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

برای محاسبه‌ی سایز کابل حداقل دو شرط گذردهی جریان و مجاز بودن افت ولتاژ رو باید درنظر گرفت. (بسته به محدودیت‌های طراحی، تحمل حرارتی اتصال کوتاه هم ممکن است جزو پارامترهای طراحی باشد که فعلا آنرا درنظر نمیگیریم)
شرط گذردهی جریان:
1)ابتدا جریان نامی موتور محاسبه میشود. (In)
2)سپس همه ی derate factor های موثر بر اساس استاندارد درهم ضرب میشود. این ضرایب برای دمای نصب (چه هوا چه خاک)، تعداد کابل‌های مجاور و ... در استاندارد تعیین شده اند.
3)جریان نامی بر کلیه ی Derate factorها تقسیم میشود و یک جریان Derate شده به دست می‌آید.
4)با جریان Derate شده در جدول گذردهی جریان، یک سایز اولیه انتخاب می‌شود. (گذردهی بنا به نوع نصب، نوع پوشش کابل (XLPE یا PVC) و نوع هادی (مس یا آلومینیوم) جداول مختلفی در استاندارد دارند)
5)حال باید چک کرد که این سایز اولیه، به لحاظ افت ولتاژ هم جواب میدهد یا نه. معیارهای مختلفی برای افت ولتاژ مجاز وجود دارد. در استاندارد IPS، افت مجاز در حالت نرمال موتور 5% و در هنگام راه اندازی 15% میباشد.
6) R و X کابل در سایز اولیه را از یک کاتالوگ کابل برای نمونه برمیداریم و افت ولتاژ نرمال و راه اندازی را حساب میکنیم.
7) اگر در بازه ی مجاز بود، سایز اولیه انتخاب نهایی خواهد بود. اگر بیش از مقدار مجاز بود، یک سایز بالا رفته، با R و X جدید (که اصولا کمتر شده) مجددا افت ولتاژ را حساب میکنیم. این رویه را تا رسیدن افت ولتاژ به مقدار مجاز ادامه میدهیم.
 
بالا