سوالات و بحث های صنعتی مکانیک

سها 90

عضو جدید
سلام
یه پروژه دارم که میخوام یه دستگاه ساده طراحی کنم که ضریب انتقال حرارت هدایتی رو برای سیالات اندازه بگیره شما ایده ای ندارید؟یا اینکه منبعی سراغ ندارید که اصول طراحی این دستگاه ها رو بشه توش پیدا کرد.؟
متشکرم
 

Behnam Irani

عضو جدید
سلام
یه پروژه دارم که میخوام یه دستگاه ساده طراحی کنم که ضریب انتقال حرارت هدایتی رو برای سیالات اندازه بگیره شما ایده ای ندارید؟یا اینکه منبعی سراغ ندارید که اصول طراحی این دستگاه ها رو بشه توش پیدا کرد.؟
متشکرم

یه دستگاه هست به اسم ht-02 که برای اندازه گیری تبادل حرارتی سیالات استفاده میشه
تو نت سرچ کن دیتا شیتش رو بگیر
 

h_fatemi

عضو جدید
دوستان کسی اطلاعاتی در مورد متریال پره های توربین بخار داره؟؟؟
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک کتاب جامع در این مورد میخوام
اگه پایان نامه هم باشه عالیه

خیلی تخصصیه و در عین حال به شدت کاربردی. متاسفانه من در زمینه توربین های بخار کار نکردم ولی برای دستگاهی که خودم ساختم در در فشار و دمای نسبتاً بالایی کار می کرد از 308 استفاده کردم. در ضمن فکر کنم 308 ضد اسید نیست، اگر محیطتون اسیدیه.
 

Behnam Irani

عضو جدید
دوستان کسی اطلاعاتی در مورد متریال پره های توربین بخار داره؟؟؟

توضیح: جنس لبه پره ها سوپر آلیاژ پایه نیکل René 80 هست

پره های توربین گازی پره های توربین گازی در قسمت کمپرسور و توربین شامل پره ثابت یا نازل
(Stationary Vane) و پره متحرک (Rotor blade)می باشد که پره ثابت را با نام نازل وپره متحرک را با نام پره ذکر می کنند.

پره های کمپرسور معمولاً از جنس استنلس استیل هستند و شامل دو قسمت ایرفویل و ریشه هستند و بوسیله فرایند فورج ساخته می شوند و ترتیب عملیات بصورت 1- اکستروژن 2- پهن سازی (upsetting) از میله فورج است و با چند مرحله فورج و بعد ماشینکاری ، پره بدست می آید.
پره های توربین ابتدا با روش فورج و از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته می شدند زیرا در فورج همراستایی مولکولها واستحکام بیشتر است اما با پیشرفت ریخته گری دقیق و طراحی هندسه پیچیده مسیرهای خنک کاری پره، موجب شد تا پره های ریختگی بطور تدریجی جانشین پره های فورج شوند.
با توجه به شرایط خشن کاری که دمای محیط بالا ، تنش مکانیکی بالا، خستگی گرمایی، گاز خورنده و غیره موجب شده است که پره های توربین از سوپر آلیاژ ساخته شوند
سوپرآلیاژها، با استفاده از عناصر گروه VIII-Aجدول تناوبی، برای کاربرد در دمای بالا و در مواردی که تنشهای مکانیکی بالایی در سیستم وجود دارد، در سه گروه: (i) سوپرآلیاژهای پایه نیکل، (ii) سوپر آلیاژهای پایه کبالت و (iii) سوپر آلیاژهای پایه آهن، طراحی و توسعه یافته اند

- معرفی پره ها و نازلها
نازلها دارای : شرود داخلی، شرود خارجی و ایرفویل (شامل سمت مقعر ، سمت محدب ، لبه حمله و لبه فرار) می باشد.
اجزای مختلف پره ها شامل ریشه، شنک، پلت فرم، شرود و ایرفویل (شامل سطح مقعر یا فشار، سطح محدب یا مکش ، لبه حمله و لبه فرار ) می باشد. که بسته به طراحی پره، ممکن است شنک یا شرود در پره ای وجود نداشته باشد.
پرههای متحرک توربین غالباً با ریخته گری دقیق بدست می آید و بر روی ایرفویل آنها ماشینکاری بعدی صورت نمی گیرد ولی ریشه ، شنک و شرود پره ها باید ماشینکاری شود. ریشه از نظر ابعادی دقیق ترین قسمت پره می باشد . دقت بالا شکل پیچیده و جنس چقر (tough) پره ها که از سوپر آلیاژ می باشند و عمدتاً هم پایه نیکل هستند باعث می‌شود که ماشینکاری آنها اهمیت ویژه ای پیدا کند و از میان روشهای موجود ، سنگرنی خزشی مناسبترین روش ماشینکاری ریشه پره می باشد
پرههای توربین در دمای گاز مثلاً 700 تا 800 درجه قرار میگیرند و در حدود 3 تا 4 هزار دور در دقیقه چرخش دارند. دمای بالا، تنش زیاد و خورندگی بالا عواملی هستند که اجازه نمیدهند تا از آلیاژهای ساده برای ساخت این قطعات استفاده نمود. برای همین، از سوپر آلیاژهایی که در این شرایط، خواص خود را حفظ میکنند، باید استفاده نمود. مواد آنها در پرههای متحرک عمدتاً پایة نیکل است و در پرههای ثابت پایه نیکل و کبالت است. بعضی وقت‌ها به صورت یک پوشش روی پره هم از آن استفاده می‌شود.

ضمنا در ایران شرکت پرتو یکی از تولید کننده های این نوع پره ها ست...
 

adelzabihi2000

عضو جدید
آموزش نرم افزار فني و مهندسي Catia به روش اينداستريال آلبورگ




باران که ميبارد همه پرندها به دنبال سر پناهند اماعقاب براي اجتناب از خيس شدن بالاتراز ابرهاپرواز ميکند اين ديدگاه است که تفاوت را خلق ميکند.
اينداستريال آلبورگ آموزشي بر پايه چالش هاي صنعتي
آموزش نرم افزار فني و مهندسي کتيا به روش اينداستريال آلبورگ منتشر شد.
اين پک شامل:
آموزش نرم افزار CATIA + جزوه صوتي
يک عدد کتاب فارسي حاوي دروس و تمرينات
به همراه طراحي قطعات و قالب هاي صنعتي
به همراه کتيا پرتابل + فايل هاي آموزش داده شده
به اشتراک گذاري تجارب و چالش هاي صنعتي
اينداستريال آلبورگ نام شيوه اي از آموزش نرم افزار مهندسي وکاربرديCATIA است .که تفاوت آن با آموزش هاي مشابه در ايران در اين است که اين نرم افزار بر اساس شيوه آموزشي نوين به نام آلبورگ طراحي و ساخته شده است. (شامل آموزش مالتي مديا+ جزوه صوتي «جهت ياداشت برداري» ) بر اساس اين شيوه آموزشي فرآمين،آيکن هاو همچنين قطعات صنعتي بصورتي انتخاب شده اند، که بيشترين کاربرد را در صنعت دارا مي باشند. بطوري که کاربر در سه جلسه اول توانايي پلنر پيدا کرده و در ادامه تجربه افراد مجرب صنعتي با کاربر به اشتراک گذاشته مي شود.اين در حالي است که در شيوه هاي آموزشي رايج کاربر به دليل حجم بالاي فرآمين و همچنين تدريس آيکن محوري دچار سردرگمي و عدم نتيجه مطلوب در طول دوره آموزشي مي شود.از ديگر مزاياي شيوه آموزشي آلبورگ کتاب مکمل آن است که به کاربر در درک مفاهيم کمک بسيار شاياني کرده و جهت يادآوري سريع بدون استفاده از نرم افزار آموزشي کاربرد دارد.در اين پک آموزشي وجود نرم افزار پرتابل CATIA اين امکان را به شما مي دهد که اين نرم افزار را بدون نياز به نصب وقابل حمل بر روي حافظه هاي جانبي مانند فلش ذخيره نموده و در جهت طراحي،ارائه پروژه وديگر خدمات از آن بهره بگيريد.
همکنون در فروشگاههاي رسانه ديجيتال سراسر کشور
جهت کسب اطلاعات بيشتر به سايت هاي ما مراجعه نماييد:
www.industrialaalborg.com
www.altvnews.ir
شماره تلفن هاي تماس:
۰۵۳۲۸۲۳۹۶۲۵
۰۹۱۵۴۱۳۸۳۶۴
 

h_fatemi

عضو جدید
دوست عزیز خیلی ممنون که وقت گزاشتی و پاسخ کاملی دادی اما میشه مرجع خودتون را هم بگید؟؟؟
 

h_fatemi

عضو جدید
توضیح: جنس لبه پره ها سوپر آلیاژ پایه نیکل René 80 هست

پره های توربین گازی پره های توربین گازی در قسمت کمپرسور و توربین شامل پره ثابت یا نازل
(Stationary Vane) و پره متحرک (Rotor blade)می باشد که پره ثابت را با نام نازل وپره متحرک را با نام پره ذکر می کنند.

پره های کمپرسور معمولاً از جنس استنلس استیل هستند و شامل دو قسمت ایرفویل و ریشه هستند و بوسیله فرایند فورج ساخته می شوند و ترتیب عملیات بصورت 1- اکستروژن 2- پهن سازی (upsetting) از میله فورج است و با چند مرحله فورج و بعد ماشینکاری ، پره بدست می آید.
پره های توربین ابتدا با روش فورج و از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته می شدند زیرا در فورج همراستایی مولکولها واستحکام بیشتر است اما با پیشرفت ریخته گری دقیق و طراحی هندسه پیچیده مسیرهای خنک کاری پره، موجب شد تا پره های ریختگی بطور تدریجی جانشین پره های فورج شوند.
با توجه به شرایط خشن کاری که دمای محیط بالا ، تنش مکانیکی بالا، خستگی گرمایی، گاز خورنده و غیره موجب شده است که پره های توربین از سوپر آلیاژ ساخته شوند
سوپرآلیاژها، با استفاده از عناصر گروه VIII-Aجدول تناوبی، برای کاربرد در دمای بالا و در مواردی که تنشهای مکانیکی بالایی در سیستم وجود دارد، در سه گروه: (i) سوپرآلیاژهای پایه نیکل، (ii) سوپر آلیاژهای پایه کبالت و (iii) سوپر آلیاژهای پایه آهن، طراحی و توسعه یافته اند

- معرفی پره ها و نازلها
نازلها دارای : شرود داخلی، شرود خارجی و ایرفویل (شامل سمت مقعر ، سمت محدب ، لبه حمله و لبه فرار) می باشد.
اجزای مختلف پره ها شامل ریشه، شنک، پلت فرم، شرود و ایرفویل (شامل سطح مقعر یا فشار، سطح محدب یا مکش ، لبه حمله و لبه فرار ) می باشد. که بسته به طراحی پره، ممکن است شنک یا شرود در پره ای وجود نداشته باشد.
پرههای متحرک توربین غالباً با ریخته گری دقیق بدست می آید و بر روی ایرفویل آنها ماشینکاری بعدی صورت نمی گیرد ولی ریشه ، شنک و شرود پره ها باید ماشینکاری شود. ریشه از نظر ابعادی دقیق ترین قسمت پره می باشد . دقت بالا شکل پیچیده و جنس چقر (tough) پره ها که از سوپر آلیاژ می باشند و عمدتاً هم پایه نیکل هستند باعث می‌شود که ماشینکاری آنها اهمیت ویژه ای پیدا کند و از میان روشهای موجود ، سنگرنی خزشی مناسبترین روش ماشینکاری ریشه پره می باشد
پرههای توربین در دمای گاز مثلاً 700 تا 800 درجه قرار میگیرند و در حدود 3 تا 4 هزار دور در دقیقه چرخش دارند. دمای بالا، تنش زیاد و خورندگی بالا عواملی هستند که اجازه نمیدهند تا از آلیاژهای ساده برای ساخت این قطعات استفاده نمود. برای همین، از سوپر آلیاژهایی که در این شرایط، خواص خود را حفظ میکنند، باید استفاده نمود. مواد آنها در پرههای متحرک عمدتاً پایة نیکل است و در پرههای ثابت پایه نیکل و کبالت است. بعضی وقت‌ها به صورت یک پوشش روی پره هم از آن استفاده می‌شود.

ضمنا در ایران شرکت پرتو یکی از تولید کننده های این نوع پره ها ست...

دوست عزیز خیلی ممنون که وقت گزاشتی و پاسخ کاملی دادی اما میشه مرجع خودتون را هم بگید؟؟؟
 

zarrin1363

عضو جدید
سلام دوستان. من یک مساله دارم که می خواسنم توی حلش کمکم کنید یا زحمت حل کردنش رو برام بکشید.
همونطور که عکس رو میبینید یک سیستم طناب و قرقره هستش که قرقره 2 هرزگرد هستش و من می خوام گشتاور مورد نیاز برای چرخش قرقره 1 و همچنین نیرویی که به طناب وارد میشه رو بدونم. البته لازم به ذکر که این شکل به صورت 2 بعدی هستش و در حالت 3 بعدی یک سیستم مشابه همین روبروی آن قرار دارد که به کمک هم یک جرم 600 کیلویی رو جابجا میکنن. نیروی محرک قرقره 1 هم گیربکس هستش.
از دوستان ممنون میشم که کمکم کنند.
Drawing1 Model (1)_001.jpg
 
آخرین ویرایش:

sirvan51

عضو جدید
باسلام
پروژه پایانی من در مورد معادلات حاکم بر پیل سوختی اکسید جامد هستش کسی هست کمکم کنه؟ ممنون میشم.!
 

reza bannazadeh

عضو جدید
salam...daneshgahe elmo sanat....daneshkade mekanik..2ktor akbari....kollan karesh pile sukhtie..nafare avale irane...hatman tu ketabkhune mekanike elmo sanat harchi bekhay mituni peyda koni
 

reza bannazadeh

عضو جدید
salam..ketabe estatik...neveshte 2ktor naei...entesharate purane pajuhesh..fasle 2vomesh kollllan ghergherast,,hameye tamrinasham hal dare..ketabe amadegie konkure arshade
 

علیرضا23

عضو جدید
سلام. میخوام بدونم ویلچر های برقی چه جوری تغییر سرعت میدن؟ چون این ویلچرا یا خودروهای برقی از گیرباکس استفاده نمی کنن.
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. میخوام بدونم ویلچر های برقی چه جوری تغییر سرعت میدن؟ چون این ویلچرا یا خودروهای برقی از گیرباکس استفاده نمی کنن.

احتمالاً از تکنولوژی های جدید مثل اینورتور استفاده می کنن. البته بنده در این زمینه تخصص خاصی ندارم.
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام. میخوام بدونم ویلچر های برقی چه جوری تغییر سرعت میدن؟ چون این ویلچرا یا خودروهای برقی از گیرباکس استفاده نمی کنن.
من کمی در مورد موتور های برقی در حد طالبی می دونم.

یه توضیح در مورد یه آرمیچر 5 ولت می دم! شاید مثل اون باشه.
سرعت یه آرمیچر رو با میزان ولتاژی که به دو سرش می دن کنترل می شه کرد. ولتاژ و کم و زیاد کنی، سرعتش کم و زیاد می شه. و با یه سنسور و سیستم کنترلی می شه سرعتشو به خوبی تنظیم کرد. ولی در اکثر سیستم ها الکتریکی سخت است که سطح ولتاژ رو تغییر داد. اونوقت از یه موج به اصطلاح PWM استفاده می کنند. یعنی ولتاژ هی قطع و وصل می شه ولی خیلی با سرعت بالا. با تغییر زمان بندی این قطعی و وصلی ها (به اصطلاح duty cycle) تغییر ولتاژ معادل به وجود می آرن.
 

Behnam Irani

عضو جدید
سلام. میخوام بدونم ویلچر های برقی چه جوری تغییر سرعت میدن؟ چون این ویلچرا یا خودروهای برقی از گیرباکس استفاده نمی کنن.

این نوع وسائل از موتورهایی استفاده می کنند که در کل به نام استپ موتور شناخته می شوند
برای تنظیم دور موتور میکروکنتلر سیستم بنا بر دستور کاربر با تغییر ولتاژ خروجی دور موتور رو کم/زیاد/معکوس می کنه
و با این روش گشتاور موتور و جهت گشتاور موتور قابل کنترل میشه
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
این نوع وسائل از موتورهایی استفاده می کنند که در کل به نام استپ موتور شناخته می شوند
برای تنظیم دور موتور میکروکنتلر سیستم بنا بر دستور کاربر با تغییر ولتاژ خروجی دور موتور رو کم/زیاد/معکوس می کنه
و با این روش گشتاور موتور و جهت گشتاور موتور قابل کنترل میشه

تا اونجایی که من می دونم استپر مکانیزم کاریش فرق می کنه.

تو استپر موتور همون طوری که از اسمش پیداست شما یه سری پله داری (زاویه های خاص) که موتور فقط تو اون استپ ها وای می سه.

توضیحش برام سخته! یه سرچی بزنید می فهمید راحت.
 

Behnam Irani

عضو جدید
می تونی گام موتور رو نامحدود تعریف کنی که تا وقتی ولتاژ از منبع فرمان قطع نشده به چرخشش ادامه بده و بر اساس دستور pwm صادره از کنترلر دور و جهتش رو تنظیم کنه
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
می تونی گام موتور رو نامحدود تعریف کنی که تا وقتی ولتاژ از منبع فرمان قطع نشده به چرخشش ادامه بده و بر اساس دستور pwm صادره از کنترلر دور و جهتش رو تنظیم کنه

گام موتور ویلچر نامحدود! تا حالا همچین چیزی نشنیدم، ممکنه توضیح بدین اگر این طور چیزی موجود داره کمی در موردش یاد بگیریم.
 

Behnam Irani

عضو جدید
گام موتور ویلچر نامحدود! تا حالا همچین چیزی نشنیدم، ممکنه توضیح بدین اگر این طور چیزی موجود داره کمی در موردش یاد بگیریم.


استپ موتور ها یا به قول معروف موتورهای پله ای گردششون قابل تعریفه و هر دور به یک پله تعریف میشه و پله فیزیکی ندارن!!
این دور بر اساس توابعی از زمان و سرعت و ولتاژ توسط برنامه نویس تعریف میشه مثلا یک دهم دور بزنه به سمت راست بعد اگر تابع تعریف شده خروجی 1 داد دوباره یک دهم دور دیگه بزنه یا برعکس دور بزنه یا.....
حالا این وسط برنامه نویس می تونه دور رو کامل تعریف کنه مثلا 1 دور کامل اون هم بدون محدودیت تا زمانیکه دستور قطع توسط کاربر از ورودی مثلا e2 (بر اساس پایه های ورودی میکرو یا DSP ممکنه این اسم متفاوت باشه)صادر بشه و بر همین اساس هم میتونه ولتاژ ورودی و به طبع اون سرعت موتور رو تنظیم کنه
تا یادم نرفته
معمولا موتورهایی که تو ویلچرها نصب میشن یا کلا با اوزان بالا سرو کار دادن درسته به گیربکس جداگونه ای وصل نمی شند اما درون خودشون گیربکس دارند
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
استپ موتور ها یا به قول معروف موتورهای پله ای گردششون قابل تعریفه و هر دور به یک پله تعریف میشه و پله فیزیکی ندارن!!
این دور بر اساس توابعی از زمان و سرعت و ولتاژ توسط برنامه نویس تعریف میشه مثلا یک دهم دور بزنه به سمت راست بعد اگر تابع تعریف شده خروجی 1 داد دوباره یک دهم دور دیگه بزنه یا برعکس دور بزنه یا.....
حالا این وسط برنامه نویس می تونه دور رو کامل تعریف کنه مثلا 1 دور کامل اون هم بدون محدودیت تا زمانیکه دستور قطع توسط کاربر از ورودی مثلا e2 (بر اساس پایه های ورودی میکرو یا DSP ممکنه این اسم متفاوت باشه)صادر بشه و بر همین اساس هم میتونه ولتاژ ورودی و به طبع اون سرعت موتور رو تنظیم کنه
تا یادم نرفته
معمولا موتورهایی که تو ویلچرها نصب میشن یا کلا با اوزان بالا سرو کار دادن درسته به گیربکس جداگونه ای وصل نمی شند اما درون خودشون گیربکس دارند
عجیبه! اصلا بعضی از اصطلاحاتی که می گید رو تا حالا نشنیدم

با چه جور میکرو ای کار می کنید که خروجی به اسم e2 داره؟

DSP چیه؟؟

تا اونجا که من می دونم حرکت دادن استپر به اندازه یک دهم استپ، کار راحتی نیست! نیاز به مدار درایو هایی با قابلیت میکرو استپینگ داره!

در ضمن هر دور که یک پله نسیت! هر دور رو به چندین پله تقسیم می کنن! بسته به نیاز تعداد پله ها فرق می کنه. من استپر موتوری دارم که هر دورش 400 پله است و استپری دارم که هر دورش فک کنم 45 پله است! بسته به نیاز فرق دارن و البته قیمتشون هم فرق داره.

در مورد گیربکس، گیربکسی که داره احتمالا قابلیت تعویض دنده رو نداره که! یعنی تک دنده است.

چرا باید برای ویلچر استپر استفاده شه؟ استپر وقتی استفاده می شه که نیاز به کنترل positionباشه. در ضمن خیلی گرون تر در میاد. چرا نباید از موتوری شبیه به آرمیچر استفاده بشه. چون فقط نیاز به کنترل سرعت هست. اگه نیاز به کنترل position بود، استفاده از استپر منطقی بود.
 
آخرین ویرایش:

Behnam Irani

عضو جدید
اصطلاحاتش برمی گرده به پورتهای ورودی میکرو، dsp یه جور کنترلره که قویتر از میکرئه توضیحاتش خیلی مفصله ک از حوصله این چند خط خارجه الانم ک اینو می نویسم ی dsp ۶۴۵۰ تگزاس رو میزمه...
اون موتورهایی ک شما گفتید یا هر موتور دیگه ای اگر برنامه نویس و طراح مدارش قابل باشه میتونه هرجور ک بخواد خروجیش رو
تغییر بده.
ما چند سال پیش برای یکی از پروژه هامون موتور برف پاکن اتوبوس رو با نصب مدار و گیربکس دور متغیر جوری تغییر دادیم که می تونستیم با دقت یک میلیمتر با سرعت قابل تنظیم ازش استفاده کنیم.
در مورد ویلچر برقی هم این مثال مصداق داره

Sent from HTC Desire V using Tapatalk 2
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
اصطلاحاتش برمی گرده به پورتهای ورودی میکرو، dsp یه جور کنترلره که قویتر از میکرئه توضیحاتش خیلی مفصله ک از حوصله این چند خط خارجه الانم ک اینو می نویسم ی dsp ۶۴۵۰ تگزاس رو میزمه...
اون موتورهایی ک شما گفتید یا هر موتور دیگه ای اگر برنامه نویس و طراح مدارش قابل باشه میتونه هرجور ک بخواد خروجیش رو
تغییر بده.
ما چند سال پیش برای یکی از پروژه هامون موتور برف پاکن اتوبوس رو با نصب مدار و گیربکس دور متغیر جوری تغییر دادیم که می تونستیم با دقت یک میلیمتر با سرعت قابل تنظیم ازش استفاده کنیم.
در مورد ویلچر برقی هم این مثال مصداق داره

Sent from HTC Desire V using Tapatalk 2
اینی که می گید؛ جز مینی کامپیوترها محسوب می شه؟
 

Behnam Irani

عضو جدید
یه جورایی آره
مخفف پردازشگر سیگنالهای دیجیتاله

Sent from HTC Desire V using Tapatalk 2
 

eliham69

عضو جدید
سلام
من موضوع پروزم جکهای پنوماتیکه همه ی تیوریهاشو باتوجه به شرکتی که بودم نوشتم اما تست گرافو چون اومدم بیرون نتونستم ببینم که واسه ی تحلیل نیروباید بدونم چه جوریه ایاکسی اطلاعی داره؟؟؟؟؟؟
ممنون میشم کمکم کنید
 

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من موضوع پروزم جکهای پنوماتیکه همه ی تیوریهاشو باتوجه به شرکتی که بودم نوشتم اما تست گرافو چون اومدم بیرون نتونستم ببینم که واسه ی تحلیل نیروباید بدونم چه جوریه ایاکسی اطلاعی داره؟؟؟؟؟؟
ممنون میشم کمکم کنید
تست vpn?
 

Similar threads

بالا