سوال، درخواست، مشاوره > گیاهان دارویی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام
به غیر از دستگاه سوکسله. راه دیگه ای برای استخراج (ویتامین"پروتئین واسیدهای چرب) از دانه های روغنی_دارای روغن کمتر از 20%_ وجود داره؟
آیا میشه به کمک حلالها اینکار را کرد؟

یعنی کسی در این مورد اطلاعاتی نداره؟؟!!!!

چیزی که شما میخواین با دستگاه کروماتوگرافی و خیلی روش های دیگه قابل اجراست! بله با حلال ها هم میشه این کارو کرد! شما می فرمایید که حاوی روغن کمتر از 20 % .... باید حداقل بجز حلال یه چیزی رو بکار بگیریم... معمولا با دکانتور شما نمیتونین روغن رو بصورت کامل استخراج کنین....
 

j-salehi

عضو جدید
چیزی که شما میخواین با دستگاه کروماتوگرافی و خیلی روش های دیگه قابل اجراست! بله با حلال ها هم میشه این کارو کرد! شما می فرمایید که حاوی روغن کمتر از 20 % .... باید حداقل بجز حلال یه چیزی رو بکار بگیریم... معمولا با دکانتور شما نمیتونین روغن رو بصورت کامل استخراج کنین....


ممنون از پاسختون
اگه امکان داره بفرمایید که با کدام حلال یا حلالها وچجوری میشه مواد موثره رو استخراج کرد؟
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
ممنون از پاسختون
اگه امکان داره بفرمایید که با کدام حلال یا حلالها وچجوری میشه مواد موثره رو استخراج کرد؟


خواهش
سوالتون کلی هست....
برای هر گیاهی معمولا از حلال های مختلفی استفاده میشه... مثلا هگزان... پنتان و ....




انواع روش های استخراج وعصاره گیری از گیاهان
فرآورده های گیاهی به اشکال مختلف از گیاه تازه و یا خشک تهیه می شوند که شامل آب گیاه، اسانس، عصاره و روغن می باشند. این فرآورده ها در تهیه انواع داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می روند



  • آب گیاه: با استفاده از فرایند فشار آب موجود در گیاه تازه جمع آوری می شود.
  • اسانس: ترکیبات ترپنی موجود در گیاه با روش تقطیر با بخار آب، استخراج و جمع آوری می شوند.
  • عصاره: با کمک از انواع حلالهای غیر قطبی( روغن، دی کلرو متان و..)، حلال قطبی(آب) وحلال قطبی بینابین(آب و الکل) و با استفاده ار روشهای مختلف استخراج، مواد موثره موجود در گیاه دارویی، جمع آوری می شود.
  • عصاره خشک: پس از تهیه عصاره مایع، طی فرایند تبخیر وبازیافت حلال، عصاره خشک وپودری تهیه می گردد.
  • روغن: روغن موجود در دانه های گیاهان دارویی، با فرایند تحت فشار، در دمای پایین استخراج و جمع آوری می شود.
یک واحد صنعتی چند منظوره می تواند برای تولید ترکیبی از این فرآورده های گیاهی راه اندازی گردد.
فرایند تولید عصاره های گیاهی
در صورتی که مواد موجود در سلول های گیاهی با حلال ها از جمله آب ویا حلال های آلی از گیاهان استخراج شوند، به این محصول عصاره گفته می شود. در صورتی که عصاره با اتانول ویا متانول استخراج شود با توجه به پلاریته های آنها، عصاره بدست آمده حاوی کلیه مواد موجود در گیاه بوده و به آن عصاره تام می گویند. در صورتیکه حلال از عصاره جدا نشود، عصاره مایع خواهد بود و در صورت تبخیر حلال عصاره خشک حاصل می گردد.
فرایند تولید عصاره های گیاهی شامل مراحل زیر است و نمودار جریان فرایند عصاره گیری ، طبق شکل 2 ، ارائه شده است.
مراحل عصاره گیری:

  • بهینه کردن اندازه گیاه وآماده سازی گیاه
  • استخراج
  • فیلتراسیون
  • تغلیظ و بازیافت حلال
  • خشک نمودن عصاره

روش استخراج ماده موثره گیاهان دارویی وتهیه عصاره، بسته به نوع گیاه و نوع ماده موثره متفاوت می باشد که در ذیل انواع روشهای مختلف عصاره گیری به اختصار آمده است:
انواع روش های استخراج و عصاره گیری
(1) Maceration.......................................................... خیساندن
در این روش گیاه به همراه حلال داخل مخزنی به مدت حداقل 3 روز قرار داده می شود. در طول این مدت بطور منظم میکس صورت می گیرد. سپس مخلوط گیاه و عصاره صاف می شود وعصاره بدست آمده برای استفاده، مجددا فیلتر می شود.
(2) Infusion.......................................................... دم کردن
گیاه توسط آب سرد و یا آب جوش برای مدت کوتاهی خیس می شود. با این روش محلول رقیقی از اجزای محلول در آب گیاه بدست می آید.
(3) Digestion ..........................................................
خیساندن نوعی از ماسراسیون است که در آن، در طول فرایند استخراج، حرارت ملایمی استفاده می شود. این روش زمانی استفاده می شود که
دمای نسبتا بالا مشکلی ایجاد نکند وتاثیری در کیفیت مواد موثره نداشته باشد. در این روش میزان حلال بیشتری هدر می رود.
(4) Decoction ..........................................................جوشاندن
جوشاندن در این فرایند گیاه در حجم مخصوصی از آب برای مدت زمان معینی جوشانده می شود. سپس سرد و صاف می شود. این روش برای استخراج مواد موثره محلول در آب و پایدار حرارتی مناسب می باشد. نسبت گیاه به آب ثابت است 1:4 یا 1:16 . عمل استخراج وجوشاندن آب، تا زمانی که حجم حلال به یک چهارم اولیه برسد ادامه می یابد. سپس عصاره غلیظ فیلتر می شود.
(5) Percolation..........................................................پرکولاسیون
پرکولاسیون روشی است که اغلب برای استخراج مواد موثره جهت تهیه تنتور و یا عصاره مایع بکار می رود. پرکولاتورها ( ظرف مخروطی شکل که از دو انتها باز است) عموما استفاده می شوند. گیاه با میزان موثری از حلال خیس شده و برای مدت زمان 4 ساعت در ظروف دربسته می ماند. سپس گیاه را داخل بسته هایی قرار داده و وارد پرکولاتور می کنند وخروجی ها را می بندند. حلا ل اضافی نیز جهت تشکیل یک لایه روی گیاه، اضافه می گردد. پس از گذشت 24 ساعت وخیس شدن گیاه، خروجی پرکولاتور باز می شود تا عصاره آرام خارج گردد. در صورت نیاز حلال مازاد اضافه می گردد (در حدود سه چهارم حجم محصول نهایی مورد نیاز). در انتها تفاله ها پرس می شوند و محلول بدست آمده نیز به پرکولاتور اضافه می گردد. عصاره نیز طی مرحله فیلتراسیون صاف می گردد.
(6) Hot Continuous Extraction - Soxhlet.....................................سوکسله
سوکسله در این روش گیاه خیلی ریز، درون کیسه دارای خلل وفرج ریخته شده و داخل دستگاه سوکسله قرار داده میشود. حلال نیز داخل بالن ریخته وحرارت داده می شود.
مزایای این روش:
استخراج میزان زیادی از ماده موثره و مصرف کم حلال. از لحاظ میزان مصرف انرژی و مدت زمان عصاره گیری نیز خیلی مقرون به صرفه می باشد.
(7) Aqueous Alcoholic Extraction by Fermentation .....................................تخمیر
گیاه را برای مدت زمان معینی خیس می کنند. در اثر تخمیر الکل ایجاد می شود که استخراج مواد موثره از گیاه را آسان می کند. (الکل تولید شده نقش نگهدارنده نیز دارد). این روش در ظروف سفالی صورت می گیرد. در اشل صنعتی ظروف چینی، چوبی ویا فلزی بکار می رود. این روش، بصورت استاندارد نمی باشد ولی استاندارد نمودن عصاره حاصل مشکل نمی باشد.
(8) Counter-current Extraction - CCE...............................استخراج با جریان متناوب
در این روش مواد گیاهی داخل ستونهای استوانه ای قرار داده می شود و حلال نیز به ستون اضافه می گردد. با پیشرفت فرایند استخراج عصاره غلیظ تولید می شود. در صورت بهینه سازی مقدارحلال، مقدارگیاه و سرعت جریان حلال، استخراج کامل مواد موثره صورت می گیرد.
مزایای این روش:
در مقایسه با روشهای ماسراسیون، جوشاندن و پرکولاسیون میزان حلال کمتری لازم است. این روش اکثرا در دمای اتاق صورت می گیرد ولی محدودیت دمایی هم وجود ندارد و در صورت نیاز می توان در دماهای بالاتر نیز عصاره گیری را انجام داد. این روش کارایی بالایی دارد و از متد سوکسله نیز بسیار موثرتر است.
(9) Ultrasound Extraction - Sonication........................استخراج با کمک امواج فراصوت
در این روش از امواج فراصوت با فرکانس 20 تا 2000 کیلو هرتز استفاده می شود. این امواج نفوذ پذیری دیواره سلولها را افزایش می دهد و ایجاد شکاف می کند. این روش در مواردی مثل استخراج از ریشه گیاه بسیار موثر است. یکی از معایب این روش اثرات زیان آور امواج صوتی روی ماده موثره گیاهان و تشکیل رادیکال آزاد ودر نتیجه تغییرات نا مطلوب در محصول نهایی می باشد.
(10) Supercritical Fluid Extraction - SFE........................استخراج با مایع فوق بحرانی
روشی است با هدف کاهش مصرف حلال آلی و افزایش توان تولید. شاخصهای قابل کنترل: دما، فشار، حجم نمونه، کمک حلال، شدت جریان و فشار. در این روش از مخازن استوانه ای استفاده می شود. یکی از مراحل مهم این روش جمع آوری عصاره حاصل می باشد که احتمال از بیم رفتن مقداری از نمونه وجود دارد. در این روش CO2 بعنوان سیال استخراج کننده بکار می رود. از مزایای این سیال می توان به خواص فیزیکی مناسب، ارزان، سالم وفراوان بودن آن اشاره نمود. ولی تا زمانی که این حلال به عنوان حلال اصلی استفاده می شود از نظر قطبیت دچار مشکل می شویم. به خصوص زمانی که ماده موثره قطبی جهت استخراج مد نظر باشد ویا زمانی که نمونه ماتریکس پیچیده ای داشته باشد. برای برطرف کردن این مشکل حلالهای آلی به عنوان کمک حلال، اضافه می گردد. اخیرا به جای دی اکسید کربن، گاز آرگون نیز استفاده می شود که ارزان و بی اثر است. با افزایش دما و فشار سرعت فرایند افزایش می یابد. برای گاز ارگون دمای 150 درجه و فشار 500 اتمسفر بهینه شده است.
مزایای این روش:
استخراج مواد موثره در دمای پایین، که از خسارت ناشی از گرما وحلال جلوگیری می کند. هیچ نوع حلالی در عصاره تولیدی باقی نمی ماند. این روش دوستدار محیط زیست می باشد و بطور گسترده جهت استخراج انواع مواد موثره استفاده می شود. از مهمترین معایب این روش، هزینه بالای راه اندازی و تجهیزات می باشد.
(11) Phytonics Process..............................................................روش فیتونیک
روشی مبتنی بر استفاده از یک حلال جدید به نام هیدروفلوئور کربن و یک تکنولوژی جدید برای استخراج بهینه مواد موثره از گیاهان می باشد که فواید زیست محیطی وسلامتی زیادی دارد. موادی که با این روش استخراج می شوند عبارتند از اجزای معطر روغن های فرار و بیولوژیکی یا عصاره های فیتو فارماکولوژی که بدون نیاز به هیچ گونه تغییری قابل مصرف هستند.
حلال هیدروفلوئور کربن در این روش استفاده می شود که جایگزین کلرو فلوئورو کربن است. نقطه جوش این حلال 25- درجه است. اشتعال پذیر وسمی نیست. این حلال با روغن های معدنی وتری گلیسریدها مخلوط نمی شود.(حلال ضعیفی می باشد) فرایند می تواند بصورت سلکتیو عمل نماید. حلالهای دیگری نیز می توان افزود تا گستره وسیعی از مواد موثره را استخراج نمود. میزان حلال باقیمانده در عصاره خیلی کم است. این حلال به خاطر خنثی بودن تاثیری درساختار مواد موثره ندارد. حلال می تواند طی فرایند چرخشی، کاملا بازیافت گردد. نیروی الکتریسیته در این روش استفاده می شود و البته میزان مصرف آن نیز کم می باشد.
مزایای این روش:

این روش سرد است وبنابراین مشکلات ناشی از دمای بالا وجود ندارد. فرایند در PH خنثی صورت می گیرد و در غیاب اکسیژن، بنابراین محصولات در معرض اکسیداسیون و هیدرولیز اسیدی قرار ندارند. روش خیلی سلکتیو عمل می کند. اثرات مخربی کمی برای محیط زیست دارد. مصرف انرژی الکتریکی کمی دارد. حین فرایند عصاره گیری، مواد مضر تولید نمی شود. حلال سمی، اشتعال پذیر و مخرب نیست. طی این روش، حلال کاملا قابل بازیافت می باشد.
 

mehraban2011

عضو جدید
انواع روشهای استخراج کنفرانسم بود که خدا رو شکر بخیر گذشت :D
از مهندیس گرامی کسی اطلاع داره برای تعیین غلظت ماده ای در اسانس از چه روش یا روشهایی میشه استفاده کرد؟ و کجا و با چه قیمتی این کار رو انجام میدن؟؟
خواهشا کمکم کنید:cry: اسانس هام فنا شد ولی به نتیجه نرسیدم. با gc mas اجزاش رو مشخص کرده ولی میگه غلظت نمیتونه بده.
شاید لازم باشه بگم اسانسی که میخوام غلظت بگیرم اسانس گیاه به لیمو
 

mehraban2011

عضو جدید
انواع روشهای استخراج کنفرانسم بود که خدا رو شکر بخیر گذشت :D
از مهندیس گرامی کسی اطلاع داره برای تعیین غلظت ماده ای در اسانس از چه روش یا روشهایی میشه استفاده کرد؟ و کجا و با چه قیمتی این کار رو انجام میدن؟؟
خواهشا کمکم کنید
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/cry.gif اسانس هام فنا شد ولی به نتیجه نرسیدم. با gc mas اجزاش رو مشخص کرده ولی میگه غلظت نمیتونه بده.
شاید لازم باشه بگم اسانسی که میخوام غلظت بگیرم اسانس گیاه به لیمو


آیا یاری کننده ایست که یاری کن مرا؟؟/
خواهشا یکی بیاد و جواب بده
:cry:
 

mehraban2011

عضو جدید
سلام الان غلظت اسانست رو میخوای معلوم بکنین یا نه ؟ چی مهمه الان دوست گرامی؟


سلام میخوام غلظت اجزای اسانس مثل سیترال، لیمونن، ژرانیول و.. رو تو اسانس هام معلوم بکنم. یعنی بگم غلظت سیترال که یکی از اجزا اصلی اسانس به لیمو هست چقدره
 

mehraban2011

عضو جدید
نمیدونم درست توضیح دادم یا نه. چون روی بستر های مختلف کار کردم میخوام ببینم نوع بستر روی غلظت اجزا تاثیر داره یا نه؟! چون مواد موثره های بستر های مختلف مشابه هست ولی میخوام ببینم آیا رو غلظت مواد موثرتاثیر داشته یا نه.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام میخوام غلظت اجزای اسانس مثل سیترال، لیمونن، ژرانیول و.. رو تو اسانس هام معلوم بکنم. یعنی بگم غلظت سیترال که یکی از اجزا اصلی اسانس به لیمو هست چقدره

نمیدونم درست توضیح دادم یا نه. چون روی بستر های مختلف کار کردم میخوام ببینم نوع بستر روی غلظت اجزا تاثیر داره یا نه؟! چون مواد موثره های بستر های مختلف مشابه هست ولی میخوام ببینم آیا رو غلظت مواد موثرتاثیر داشته یا نه.

کروماتوگرافی گازی میشه اما نمیدونم چرا بهتون گفتن غلظت رو معلوم نمیکنه!!!!
میزان مادتون کم بوده؟! آخه هم میزان ماده رو نشون میده هم درصد وجودش رو!
 

mehraban2011

عضو جدید
کروماتوگرافی گازی میشه اما نمیدونم چرا بهتون گفتن غلظت رو معلوم نمیکنه!!!!
میزان مادتون کم بوده؟! آخه هم میزان ماده رو نشون میده هم درصد وجودش رو!

مرسی از اینکه جواب دادید
نه به نظرم خیلی هم کم نبوده حداقل 4 میلی گرم اسانس از هر کدوم از نمونه هام بوده
ببخشید اطاع دارید که کجاها اینکار رو انجام میدن و حدود قیمتش چنده؟
 

j-salehi

عضو جدید
با سلام
ضمن تشکر از همه دوستان وبخصوص آقای پژمان که سوالات بنده وسایر دوستان رابا حوصله پاسخ می دهند

یه سوال دیگه داشتم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید اونم اینکه من عصاره یه گیاهی رو به وسیله خیساندن در آب مقطر به مدت چند روز تهیه کردم حالا اگه بخوام عصاره رو بن ماری کنم .وبا توجه به اینکه ویتامینها حساس به حرارت هستند.آیاحرارت باعث میشه که مقداری از مواد موثره و ویتامینهای عصاره از بین بره؟ درصورت مثبت بودن جواب. چند درصد از بین میره؟
 
آخرین ویرایش:

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
با سلام
ضمن تشکر از همه دوستان وبخصوص آقای پژمان که سوالات بنده وسایر دوستان رابا حوصله پاسخ می دهند

یه سوال دیگه داشتم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید اونم اینکه من عصاره یه گیاهی رو به وسیله خیساندن در آب مقطر به مدت چند روز تهیه کردم حالا اگه بخوام عصاره رو بن ماری کنم .وبا توجه به اینکه ویتامینها حساس به حرارت هستند.آیاحرارت باعث میشه که مقداری از مواد موثره و ویتامینهای عصاره از بین بره؟ درصورت مثبت بودن جواب. چند درصد از بین میره؟

سلام خواهش میکنم
دوست گرامی برخی از ویتامین ها تا دمای 60 درجه ترکیباتشون از بین نمیرن. شما از اون دما استفاده کنین

 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مرسی از اینکه جواب دادید
نه به نظرم خیلی هم کم نبوده حداقل 4 میلی گرم اسانس از هر کدوم از نمونه هام بوده
ببخشید اطاع دارید که کجاها اینکار رو انجام میدن و حدود قیمتش چنده؟

خواهش میکنم. قیمتاشو نمیدونم



  • پژوهشکده گیاهان دارویی

  • پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی
 

آریوداد

عضو جدید
سلام دوستان.
میخواستم بدونم کسی اطلاعاتی در مورد بازار گیاهان دارویی داره؟ کدام گیاهان قیمت خوبی دارن و کشتشون مقرون به صرفه است؟
سپاس.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام دوستان.
میخواستم بدونم کسی اطلاعاتی در مورد بازار گیاهان دارویی داره؟ کدام گیاهان قیمت خوبی دارن و کشتشون مقرون به صرفه است؟
سپاس.


سلام
به لیمو
هوفاریقون
بادرنجبویه
گاو زبان
ختمی
رزماری
اینا خوبه... البته چند مورد دیگه هم هست که الان حضور ذهن ندارم
 

mehraban2011

عضو جدید
با سلام و وقت بخیر.
دوستان کسی میدونه چرا گلهای توت فرنگی که به تازگی توی گلخونه گل داده اند و قرار هست که میوه بشن رشد نمیکنن و سیاه میشن؟؟
یعنی قسمت وسط گلها کاملا سیاه میشه و به میوه تبدیل نمیشه
 

mehraban2011

عضو جدید
سلام دوستان اریگانو تو اینترنت که سرچ میکنی هم پونه میاد هم آویشن هم مرزنجوش. کسی میدونه درستش کدومه؟؟
 

mehraban2011

عضو جدید
کمک فوری
لیست گیاهان دارویی بذری با قابلیت کشت در گیلان و حتی الامکان قیمت بذر یا معرفی جایی برای تهیه بذر خوب.
 

mehraban2011

عضو جدید
سلام مجدد.
ان شاالله این سوالم بی جواب نمونه
اسم رقم انار با مشخصاتی که عرض میکنم رو کسی میدونه که کمکم کنه؟
انار مورد نظر میوه هایی با پوست و دانه های سیاه رنگ هست با طعمی شیرین. اندازه میوه خیلی بزرگ نیس. ممنون میشم راهنمایی کنید
 

aramesh-1991

عضو جدید
سلام،خسته نباشین
اگه لطف کنین لیستی از گیاهان دارویی می خوام که در طراحی فضای سبز بتونم استفاده کنم،بوی متبوع و دید منظر قشنگ داشته باشه
آشنایی زیادی با گیاهان دارویی ندارم رزماری و گل سرخیان رو میدونم فقط اینکه آیا گیاهان دارویی برای منطقه های مختلف فرق میکنه یا همه جا جواب میدن؟
ممنون میشم کمک کنین
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام،خسته نباشین
اگه لطف کنین لیستی از گیاهان دارویی می خوام که در طراحی فضای سبز بتونم استفاده کنم،بوی متبوع و دید منظر قشنگ داشته باشه
آشنایی زیادی با گیاهان دارویی ندارم رزماری و گل سرخیان رو میدونم فقط اینکه آیا گیاهان دارویی برای منطقه های مختلف فرق میکنه یا همه جا جواب میدن؟
ممنون میشم کمک کنین

سلام این مقاله رو بخونین :gol:
 

پیوست ها

  • karborddarui.pdf
    101.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

fsha

عضو جدید
دوستان عزیز سلام
مطلبی درباره روش های استخراج اسانس گیاهان دارویی برای ارائه میخواستم. مطالب خوب و کاملی پیدا نکردم لطفا کمکم کنید.
با تشکر
 

پروانه سفید

عضو جدید
سلام دوستان.خسته نباشید
کسی مطلبی، کتابی یا مقاله ای درباره بزرک که یک دانه روغنی سیاه رنگ است
درباره تاریخچه کشت در جهان و ایران، گیاهشناسی، ترکیبات تشکیل دهنده، مصارف این گیاه داره لطفا برام بذاره.اگه کسی کتابی در این مورد داشت لطفا عکس صفحات و شناسه کتابو برام بذاره خیلی لازم دارم.ممنون.دوستان من جزء این تالار نیستم لطفا اگه کسی مطلبی واسه این مورد گذاشت برام پیغام خصوصی بده تا بیام جوابو نگاه کنم.خیلی ممنون
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
سلام
یکی از دوستان دستش با شیره یک گیاه در بیابانهای اظراف کرمان تماس داشته و دو ماه هست که تاول خونی زده دستش
این چه گیاهی هست و علاجش چیه؟
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
یکی از دوستان دستش با شیره یک گیاه در بیابانهای اظراف کرمان تماس داشته و دو ماه هست که تاول خونی زده دستش
این چه گیاهی هست و علاجش چیه؟


سلام. خب گیاهش چه شکلی بوده؟ خرزهره نبوده؟
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
متاسفانه نمیدونم
ولی میدونم بوته بوده
تاول خرزه در شرایط خاص ایجاد میشه و زود هم از بین میره
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سلام کسی راجب اهلی کردن گیاه دارویی رازک چیزی میدونه!؟


سلام. در بیست سال اخیر تحقیقات زیادی به منظور تولید گیاهانی با خصوصیات مناسب انجام گرفته که حاصل این تحقیقات تولید ارقام متنوعی می باشد .


تقسیم بندی ارقام مختلف رازک برحسب خصوصیات بیولوژیکی به شرح زیر است :


1-رازک سرخ: از ارقام قدیمی است که در اروپا کشت می شود . ساقه و دمگل گیاهان متعلق به این رقم ، قرمز تیره است . دوره رویشی آن کوتاه و رشد و نمو ضعیف و کندی دارد . این رقم گلهای زیادی نیز تولید نمی کند . مخروطها و براکته ها باریک و بلند می باشند . گلها معطر (مقدار اسانس زیاد می باشد) و مقدار مواد تلخ آن کم است . از ارقام معروف متعلق به این گروه می توان از رقم ((چه)) نام برد .

2-رازک سبز: ساقه های گیاهان متعلق به این رقم ، طویل و از رشد سریعی برخوردارند . ساقه ها سبز رنگ و عملکرد گل بسیار زیاد است . گیاهان متعلق به این رقم دوره رویشی طویلی دارند . مخروطها ضخیم مقدار مواد تلخ و اسانس آنها متوسط است . از ارقام متعلق به این گروه می توان از رقم ((فرانسوی)) و رقم ((سالادین)) نام برد .
3-رازک دو رگ: برخی از رازکهای دورگاز نظر داشتن ماده موثره ((آلفا اسیدهای تلخ)) بسیار غنی می باشند . مخروطها در این نوع رازکها ضخیم و از مواد معطر و خوشبو (اسانس) تهی هستند . دوره رویشی رازکهای دو رگ متنوع است . از مهمترین ارقام متعلق به این گروه می توان از ((گلدبریورز)) ، ((نورترن بریوز)) ، ((رکورد)) و ((اطلس)) نام برد .
ارقام مختلف رازک را بر حسب نوع استفاده از آنها به گروههای متفاوتی به شرح زیر تقسیم می نمایند .
گروه اول به رازکهای بسیار معطر معروف هستند که از رازکهای گران قیمت محسوب می شوند . مهمترین این ارقام عبارتند از ((چه)) ، ((تتناناگی)) ، ((هالرتایی)) و سالادین .
گروه دوم به رازکهای معطر معروفند که شامل ارقام ((فرانسوی)) ، ((باچکایی)) و ((اسپالتی)) می باشند .
سومین گروه رازکهایی هستند که بیشترین مقدار ((آلفا اسیدهای تلخ)) را دارا می باشند . مهمترین آنها عبارتند از ((نورترن بریورز)) ، ((اطلس)) ، ((گلدبریورز)) و ((رکورد)) . در اکثر کشورهای اروپایی به منظور استفاده در صنایع آب جو سازی این نوع رازکها کشت می شود .
رازکها همچنین بر حسب دوره رویشی و زمان جمع آوری گل به صورت زیر طبقه بندی می شوند :
الف: رازکهای زودرس: دوره رویشی این نوع رازکها کوتاه و معمولا" بین 110 تا 120 روز است (از بدو هرس ریشه تا رسیدن گل) . این ارقام رشد و نمو کندی دارند و میزان محصول گل نیز کم می باشد (5/0 تا 7/0 تن در هکتار) . مهمترین آنها عبارتند از ((چه)) و ((تتاناگی)) .
ب:رازکهای میان رس : این نوع رازکها دوره رویشی متوسطی (بین 120 تا 130 روز) دارند . میزان محصول گل در چنین ارقامی 8/0 تا 2/1 تن در هکتار است . مهمترین آنها عبارتند از : ((نورترن بریورز)) ، ((سالادین)) و ((هالرتایی)) .
ج: رازکهای دیررس: طول دوره رویشی این گیاهان طویل و بین 135 تا 145 روز است . میزان عملکرد گل در این نوعرازکها بالا بوده و بین 1/0 تا 5/1 تن در هکتار می باشد . مهمترین ارقام متعلق به این گروه عبارتند از : ((گلدبریورز)) ، ((باچکایی)) ،((فرانسوی)) ، ((رکورد)) و ((اطلس)) .

برای کاشت رازک در مقیاس وسیع باید به تناسب از گیاهان زودرس ، دیرس و میان رس (10 تا 15 درصد زودرس ، 40 تا 45 درصد میان رس و 40 تا 50 درصد دیررس) استفاده کرد . زیرا از آن جا که گلهای ارقام مختلف در یک زمان نمی رسند امکان برداشت به موقع آنها در زمان مناسب وجود خواهد داشت و برداشت از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود . از مزایای دیگر آن داشتن گلهایی با کیفیتهای متفاوت است ، به طوری که به فراخور در صنایع مختلف می توان از آنها استفاده نمود .


این پست را هم ببینید

اینجا کلیک کنید
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا