سه نکته که فارغ‌التحصیلان باید درباره مسائل مالی بدانند

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]سه نکته که فارغ‌التحصیلان باید درباره مسائل مالی بدانند[/h]نویسنده: Andrew Plepler
مترجم: شهلا زمانی
شاید شما یکی از دانشجویان بااستعدادی باشید که به‌زودی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوید و در این صورت خواندن این مطلب برایتان بسیار مفید خواهد بود.

درست است که شما برتری علمی خود را در دانشگاه ثابت کرده‌اید، اما قطعا موقعیت و فرصت‌هایی وجود دارد که باید در خارج از محیط آموزشی آنها را فرابگیرید.
افرادی که می‌خواهند بعد از دانشگاه زندگی مستقلی را شروع کنند، باید در مورد مسائل مالی و برنامه‌ریزی برای بودجه خود مسائل زیادی را فراگیرند. برای بسیاری از این افراد تسویه‌حساب با دانشگاه اولویت دارد. یا اینکه ممکن است مجبور به اتخاذ تصمیمی در مورد موضوعاتی از قبیل هزینه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری برای آینده شوند که در کتاب‌های درسی با آن برخورد نکرده‌اند.
در اینجا سه نکته را که نسل جدید برای آغاز مسیری به سوی یک آینده مستقل مالی باید در نظر بگیرند، عنوان می‌کنیم:

1- در مورد وام دانشجویی اطلاعات لازم را کسب کنید.
حالا که مدرک خود را گرفته‌اید، زمانی را برای بررسی بدهی‌های خود در دوران دانشجویی اختصاص دهید. طبق گزارش‌های مالی اخیر در آمریکا، نیمی از افراد 22 تا 25 ساله که وارد دانشگاه شده‌اند، از مزایای وام دانشجویی بهره برده‌اند و تنها 45 درصد آنان احساس می‌کنند که آمادگی بازپرداخت وام خود را دارند. به‌منظور برنامه‌ریزی برای نحوه بازپرداخت وامی که دریافت کرده‌اید، ابتدا باید بدانید:

* نوع وامی که گرفته‌اید: آیا وام شما خصوصی است یا دولتی؟ یارانه به آن تعلق می‌گیرد یا خیر؟ این اطلاعات منافع شما را در پرداخت‌های آینده و مدت‌زمان بازپرداخت وام تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

* کل مبلغی که بدهکار خواهید شد: درک این موضوع مهم و تاثیرگذار است. مقدار کل وامی که شما بدهکار می‌شوید، چقدر است؟ این مبلغ، شامل پولی است که شما وام گرفته‌اید (اصل پول) و مبلغی که هر ماه بابت پول وام‌گرفته‌شده پرداخت می‌کنید (بهره). به خاطر داشته باشید که بیشتر وام‌ها مستلزم پرداخت بهره – هرچند کم - هستند. متعاقبا افزایش میزان پول نیاز به بازپرداخت طولانی مدت دارد.
* مدت بازپرداخت وام: در اغلب موارد حداقل پرداخت به‌طور ماهانه مورد نیاز است.این مبلغ را جزو اولین موارد در بودجه خود محاسبه کنید و متوجه باشید که دخل و خرج شما را چگونه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

2- بودجه خود را تهیه و تنظیم کنید.
اگر شغل جدیدی پیدا کنید و مسوولیت‌های مالی جدیدی به شما واگذار شود، ممکن است خیلی راحت نحوه خرج کردن قبلی خود را فراموش کنید. سعی کنید در وضعیت جدید کنترل مالی خود را در دست بگیرید و بودجه خود را با توجه به درآمد و هزینه‌های خود تعیین کنید.
اول مشخص کنید که در هر ماه پس از کسر مالیات و بیمه دقیقا چه مقدار از حقوق شما باقی می‌ماند. درآمد ناخالص ماهانه با درآمد خالصی که بعد از کسر مالیات به‌دست می‌آید، بسیار متفاوت است.

دوم، هزینه‌های اولیه مانند اجاره، مواد غذایی و آب و برق، وام دانشجویی و وام خودرو را قبل از هزینه‌های اختیاری مانند سرگرمی و میهمانی، سفر و خرید طرح‌ریزی کنید. اگر هزینه‌ها بیش از استطاعت مالی شما است و با درآمدتان همخوانی ندارد، برای رسیدن به تعادل هزینه‌هایتان را مورد بازبینی قرار دهید.
در آخر، بازبینی دیگری را در آخر ماه انجام دهید و بودجه خود را براساس آن تنظیم کنید.

این موضوع یک سرگرمی و تفریح نیست. آگاهی از خرج و مخارج، دستیابی به اهداف مالی شما را تضمین می‌کند و از بروز مشکلات بی‌مورد در آینده جلوگیری می‌کند.

3- برای آینده پس‌انداز کنید.
شاید چالش‌برانگیزترین قسمت مدیریت مالی برای نسل جدید این باشد که تعیین کنید چه مقدار پول برای وقایع غیر‌منتظره زندگی و موارد پرهزینه‌ای که تاکنون رخ نداده است، نیاز خواهید داشت.

گزارش اخیر هزاره (Millennial Report) دریافته که بیش از نیمی از افراد 22 تا 25 سال، هدفی برای پس‌انداز کردن پول در ماه‌ها و سال‌های آینده در نظر ندارند.
خبر خوش این است که این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند کسانی که برای پس‌اندازشان هدف تعیین می‌کنند، به احتمال زیاد به آن اهداف می‌رسند. از میان 44 درصد نسل جدید که هدف پس‌‌انداز کردن دارند، 76 درصد آنها به هدف خود دست پیدا می‌کنند.

علاوه‌بر این اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای یک خرید بزرگ مانند خرید تلویزیون جدید یا رفتن به تعطیلات هستید، هدفی با جدول زمانی تنظیم کنید تا بدانید چقدر پول نیاز دارید و از هر دستمزد و حقوق خود مقداری برای رسیدن به این هدف پس‌انداز کنید.

ممکن است داشتن یک حساب پس‌انداز جداگانه یا استفاده از ابزار پس‌انداز بانکی آنلاین، برای رسیدن شما به اهدافتان ارزشمند و پراهمیت باشد.
از نیاز واقعی خود برای هزینه‌های روزمره مطلع باشید. قدر این تلاش‌هایی که در ابتدا برای پس‌انداز انجام داده‌اید را زمانی خواهید فهمید که بدهی‌ها و حساب‌های خود را پرداخت کرده باشید.

موضوع دیگری که باید درباره آن فکر کنید، لزوم پس‌انداز بلندمدت، مثلا برای دوران بازنشستگی است. برای این نوع پس‌انداز باید از ابتدا برنامه پرداخت تهیه کنید. ممکن است از کارفرمای خود بخواهید که یک طرح پس‌انداز بازنشستگی (بیمه) با تضمین شرکت ارائه دهد.
در بسیاری از این طرح‌ها ممکن است شرکت شما برای بازنشستگی از طریق برنامه‌های تطبیقی با شرکت‌های دیگر کمک کند.

Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/926732/#ixzz3lJFuODuk
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
anoeil نمونه سوال کنکور - جواب - چکیده درس - نکته کنکور و تحصیلات تکمیلی 28

Similar threads

بالا