سهمیه ی شاگرد اولی ( با کنکور - بدون کنکور )

saeed05

کاربر بیش فعال
با سلام
این تاپیک پیرامون سهمیه ی شاگرد اولی ایجاد شده است و درباره ی کمک و آشنایی با دانشجویان شاگرد اول می باشد.
دوستان لطفا مخالفت و هرگونه انتقاد خودتون رو در مورد این سهمیه، در این تاپیک مطرح نکنیدٰ، می تونید تاپیک جداگانه ایجاد نمایید و آنجا بحث کنید. مطالب این تاپیک به تدریج تکمیل می شود. اگه سوالاتی هم در مورد این سهمیه داشتید می تونید در همین تاپیک بپرسید.
 

saeed05

کاربر بیش فعال
سهمیه با کنکور :
قبل از بیان جزئیات سهمیه که در تاپیک های دیگر هم اشاره شد، اولین بحث در مورد استفاده از این سهمیه این است که دانشجوی شاگرد اول باید سعی خودش رو بکنه، اواخر تیر ماه فارغ التحصیل بشه نه شهریور ماه. اگه تیر ماه فارغ التحصیل بشه، که هیچ، اگر هم نشه دردسرهای خودش رو داره و باید بره با دانشگاه صحبت کنه که معمولا همکاری نمی کنند.
1. دانشجو باید تا ترم 8، تمامی دروس خودش پاس کنه. فقط نمره ی دو درس معمولا مشکل ساز است. یکی پروژه و دیگری کارآموزی.
2. برای حل مشکل کارآموزی، دانشجو باید، باید کارآموزی را ترم 6 ( تابستان بعد از ترم 6 ) برداره و اگر برای ترم 8 بزاره، دردسرهای خودشو داره که بهتره همان تابستون ترم 6 برداره.
3. برای حل مشکل پروژه، دانشجو می تونه پروژشو ترم 7 برداره و تا اوایل تیر ماه سال بعد تحویل بده و نمرش ثبت بشه.
4. بهتره درسی را بری معرفی به استاد نزاره.

( این ها تجربه های شخصی هستند و قانون نوشته شده ای ندارند. تنها قانون نوشته شده اینه که دانشجوی شاگرد اول برای استفاده از سهمیه کنکور باید تا اواخر تیر ماه دانش آموخته شود. )

ادامه دارد...
 
آخرین ویرایش:

saeed05

کاربر بیش فعال
در ادامه ی سهمیه ی با کنکور، پس از اینکه نتایج کنکور رو زدن و شما مجاز به انتخاب رشته شدید، شما در صورتی که شاگرد اول (البته فک کنم معدل شاگرد اول دیگه نباید خیلی کم باشه، مثلا بالای 16 یا 17) از میان هم ورودی های خودتان باشید و تمامی نمرات شما هم آمده باشد، به آموزش دانشگاه مراجعه کرده و یک فرم مربوط به شاگرد اول ها که در دفترچه ی انتخاب رشته ی سنجش (دفترچه ی دوم) است را پر کرده و پس از تایید آموزش، فرم را به استعدادهای درخشان تحویل داده و مسئول استعدادهای درخشان فرم را در زمان مشخص وارد پرتال شاگرد اولی سنجش می کنه.

1. تا زمانی که کنکور ارشد در تاریخ بهمن ماه بود، باید فرم را تا تاریخ 6 مرداد سال بعد ( مثلا کنکور ارشدی که بهمن 93 دادید، حداکثر تا تاریخ 6 مرداد94 ) به مسئول استعدادهای درخشان تحویل بدهید که امسال این پرتال در تاریخ 10 مرداد، باز شده بود.
2. حتما پشت سر هم پیگیر کاراتون باشید و با مسئول استعدادهای درخشان در تماس هم باشید تا زمانی، فراموش نکند که اسمتون را در پرتال وارد کند.

ادامه دارد...
 

saeed05

کاربر بیش فعال
در ادامه ی سهمیه ی با کنکور، شرط اصلی استفاده از این سهمیه این می باشد که داوطلب، مجاز به انتخاب رشته شده باشد. حال در ادامه اشاره می کنم که این سهمیه به چه صورت لحاظ میشه.
طبق دفترچه ی سازمان سنجش، به ازای ظرفیت های بین 1 تا 4 نفر، یک ظرفیت مازاد و به ازای ظرفیت های بین 5 تا 9 نفر، دو ظرفیت آزاد و به ازای ظرفیت های بالاتر از 9 نفر، 3 ظرفیت مازاد اضافه می شود که داوطلب باید حد نصاب نمره علمی (90%) آخرین فرد قبول شده در اون گرایش رو بیاره ( البته برای شریف فک کنم، 92.5% باشه ). مثلا گرایش جداسازی شریف 11 نفر میگیره و علاوه بر این 11 نفر، سه تا ظرفیت دیگر آزاد میشه و اگر داوطلب شاگرد اول در بین اون 11 نفر قبول نشده باشد، شانس قبولی در اون سه ظرفیت را داشته باشد.
نکته ی بعدی اینه که دواطلب حداکثر تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی می تونه از این سهمیه استفاده کنه و اگر در سال اول استفاده کنه، دیگه نمیتونه سال بعد هم استفاده بکنه. ( مثلا شما ترم 7 امتحان میدید و مجاز نمیشید و یا مجاز میشید و چون رتبتون خوب نشده انتخاب رشته نمی کنید. مشکلی پیش نمیاد. به مسئول استعداد های درخشان میگید من امسال از این سهمیه استفاده نمی کنم. سال بعد کنکور میدید، اگر مجاز به انتخاب رشته شدید، می تونید استفاده کنید در غیر این صورت برای سال های آتی نمی توانید استفاده کنید.)
شرایط دیگر:
داوطلب کارشناسی پیوسته باید در 8 ترم و داوطلب کارشناسی ناپیوسته باید در 4 ترم فارغ التحصیل شود.
داوطلبان دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز علمی غیر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی توانند از این مزایا بهره مند شوند. ( پس داوطلبان دانشگاه های دولتی و پیام نور می توانند از این سهمیه استفاده نمایند.)
جزئیات بیشتر رو می تونید از طریق دانلود فایل PDF زیر مطالعه نمایید. ( صفحه ی 4 )
http://www6.sanjesh.org/download/arshad94book/ARSHAD-1394-2-Fasle1-TOZIHAT.pdf

ادامه دارد ...
 

saeed05

کاربر بیش فعال
در ادامه ی سهمیه ی با کنکور، خوب روال کار به این صورته که فرض کنید داوطلب رتبه ی 100 مهندسی شیمی باشه و انتخاب رشته ی زیر را انجام بده:
1. فرآیند - شریف
2. جداسازی - شریف
3. فرآیند - تهران
4. فرآیند - امیر کبیر
5. فرآیند - تربیت مدرس
6. جداسازی - تربیت مدرس
...
خوب ابتدا 100 نفر اول، انتخاب رشتشون انجام میشه و وقتی به داوطلب رتبه ی 100 میرسه، انتخاب رشته به این صورت انجام میشه:
1. فرآیند - شریف : ظرفیت خالی نداریم - پس ظرفیت های شاگرد اولی ( ظرفیت مازاد ) رو بررسی می کنند، اگر شرایط ذکر شده را داشت و بررسی شرایط دیگر که منم نمیدونم، در یکی از این سه ظرفیت مازاد ( به ازای 9 نفر به بالا ) قرار میگیره و انتخاب های دیگر وی مورد بررسی قرار نمیگیره. اگر قبول نشد سراغ انتخاب دوم یعنی جداسازی - شریف میره و همین روند ادامه می یابد.

ادامه دارد...
 

saeed05

کاربر بیش فعال
در ادامه ی سهمیه ی با کنکور، فکر کنم در قبولی های سال 92 باشه:
رتبه ی 80 کنکوری سال 92 با سهمیه ی شاگرد اولی، فرآیند دانشگاه شریف دوره ی روزانه قبول شده و رتبه ی 90 کنکور همان سال با همین سهمیه، فرآیند دانشگاه تهران دوره ی روزانه قبول شده است.
این هم آیین نامه ی مربوط به پذیرش ارشد با آزمون که می تونید از قسمت پیوست دانلود نمایید.

در این قسمت سهمیه با کنکور به پایان رسیده است. اگر هم باز نکاتی یادم اومد، بهش اضافه می کنم.
 

پیوست ها

  • آيين نامه پذيرش با آزمون استعداد هاي درخشان در دوره ه.pdf
    269.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

saeed05

کاربر بیش فعال
خوب حالا به بحث سهمیه ارشد بدون کنکور ( مخصوص دانشجوهای معدل الف ) می رسیم.
یعنی دانشجو بعد از آنکه 6 ترم ( بعضی دانشگاه ها 7 ترم هستند. ) تمام کرد، طبق آیین نامه ی جدید، اگر جزو 10% دانشجویان هم ورودی خود و با معدل بالای 16 یا 17 باشند و شرایط دیگر که در آیین نامه می باشد، می توانند به دانشگاه خودشان یا دانشگاه های دیگر درخواست دهند و دانشگاه با مقایسه با سایر دانشجویانی که درخواست دادند، دانشجو را پذیرفته یا رد می کنند.
چند تا نکته که من تجربه کردم رو میگم:
1. معمولا اکثر دانشگاهها، برای اینکه دانشجو به آن ها درخواست می دهد، مبلغی را به عنوان حق داوری(احتمالا) میگیرد که این مبلغ بین 30 هزار تومان تا 80 هزار تومان است.
2. تعداد درخواست ها نامحدود می باشد و هر کسی که شرایط داشته باشد می تواند به هر دانشگاهی که می خواهد درخواست بدهد.
3. بعضی از دانشگاه ها مثل دانشگاه های موجود در تهران تعیین می کنند که فقط دانشجو از یک سری دانشگاه های خاص درخواست بدهد و مثلا کسی از یک دانشگاه سراسری شهرستانی مثل اراک یا گلستان یا ... درخواست دهد، درخواست آن را بررسی نمی کنند و پول پرداختی شما را هم بر نمی گردانند.

ادامه دارد...
 
آخرین ویرایش:

saeed05

کاربر بیش فعال
ادامه ی سهمیه بدون کنکور،
در این قسمت نکات دیگر را بررسی می کنیم:
4. معمولا در یک زمان خاصی، دانشگاه ها اطلاعیه نمی زنند و هر دانشگاه در زمان مشخص ( به نظرم هر زمانی که خودش بخواهد ) در سایت خودش، اطلاعیه میزنه و دانشجو باید پیگیر باشه و همه ی سایت ها رو چک کنه که واقعا کار سختی است. اما شما می توانید با عضویت در خبرنامه سایت رایتمن (www.rightman.ir)، هر زمان که دانشگاهی اطلاعیه زده نهایتا تا دو یا سه روز بعد ( خیلی بدبینانه اگر در نظر بگیریم )، بهتون خبر میده و ایمیل می کنه. البته سایت جنبه های دیگه ای هم داره.(دوستان این که اسم سایت رو گفتم جنبه تبلیغات نداره و برای راحتی شما است.)
5. خوب فرض کنید شما درخواست دادید و دانشگاه پس از مدتی (معمولا نامشخص ولی دو سه ماهه )، در سایت خودش نتایج را میزنه و دو حالت داره یا قبول شدین یا قبول نشدین، اگه قبول شده باشین، دو کار میتونین انجام بدین، انصراف بدین یا ندین، اگه انصراف ندین، دانشگاه اسمتونو وارد پرتال سازمان سنجش می کنه و دیگر نیازی نیست کنکور بدین و از شهریور ماه اطلاعیه نحوه ی ثبت نام رو میزنند و شما میرید ثبت نام کنید. اگر هم انصراف بدین ، که هیچی ( پول هم به شما بر نمی گردانند. ) ولی اگر قبول نشده باشید، دانشگاه دو لیست را اعلام کنه و اسامی قبول شدگان اصلی و اسامی ذخیره ها می باشد که اگر قبول شده ی اصلی انصراف داد ( شاید دانشگاه با سطح بالاتری قبول شده باشه، چون اکثر معدل الف ها، چند دانشگاه درخواست می دهند ) ، دانشجوی ذخیره، جایش رو بگیره.
6. خب حالا برسیم به بحث شیرین اینکه آیا احتمال قبولی هست یا نه: اگر دانشگاه شما دانشگاه سراسری سطح متوسط هست، هیچ وقت پولتونو هدر ندید و به دانشگاه سطح بالا درخواست ندید. ( به احتمال 97% قبول نمیشید )، اگر فکر می کنید اشتباه میگم میتونید درخواست بدید.(البته بستگی به سیاست های دانشگاه داره که شما رو قبول کنه یا نکنه که معمولا دانشجوهای خارج از دانشگاه خودش رو از دانشجوهای معتبر میگیره).
7. آیین نامه پذیرش ارشد بدون کنکور را از ضمیمه دانلود کنید.

ادامه دارد...
 

پیوست ها

  • بدون کنکور.pdf
    280.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

saeed05

کاربر بیش فعال
ادامه ی سهمیه بدون کنکور،
دوستان این قسمت فقط برای شاگرد اولی هایی است که هم از سهمیه بدون کنکور استفاده کردند و هم میخان از سهمیه با کنکور استفاده کنند:
8. خوب شاید سوال پیش بیاید که آیا دانشجو می تواند از هر دو سهمیه هم زمان استفاده کند یا خیر؟
مثلا هم درخواست پذیرش بدون کنکور بدهد و هم در امتحان کنکور شرکت کند؟ پاسخ بله است ولی ادامه را حتما بخوانید.
خب فرض کنید دانشجو شاگرد اول امتحان کنکور میاره و میخاد از سهمیه ی با کنکور ( همان سهمیه ظرفیت مازاد یا به اصطلاح عامیانه، یک پنجم ) استفاده کنه، چیزی که من خوندم ( سایت دانشگاه گیلان )، اینه که اگر دانشجو بخاد از این سهمیه استفاده بکنه باید از تمام دانشگاه هایی که با پذیرش بدون کنکور، قبول شده، انصراف بده و از این سهمیه استفاده کنه یا اینکه از اون دانشگاه ها انصراف نده و انتخاب رشته کنه که اینجا هنوز برای من مبهمه که آیا سهمیه شاگرد اولی اعمال میشه یا نه. اما مسئول استعداد درخشان دانشگاه ما پس از پیگیری، بهم گفت که تا الان سازمان سنجش چنین فیلتری را برای این ها قرار نداده است. ( در این مورد بیشتر تحقیق کنید. )
9. نکته ی بعدی اگر شما در دو یا سه دانشگاه، بدون کنکور، قبول شدید نهایتا باید فقط یک دانشگاه را انتخاب کنید و از بقیه دانشگاه ها انصراف دهید و یا اصلا هیچ دانشگاهی را انتخاب نکنید و از همه انصراف دهید.
 

Farshad.Aroon

عضو جدید
با سلام.
اگه جزء 10% هم ورودی هام باشم ولی برم سربازی و بعدش بخوام برم ارشد، میتونم از سهمیه ی بدون کنکور استفاده کنم؟
 
بالا