سنگ و سنگ فرش ( دالاژ)

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سنگ و سنگ فرش ( دالاژ)
دال عبارت است از قطعه سنگ یا چوب یا اجر یا بتون و موزائیک و ... که به طور نامنظم یا منظم ، در سطوحی که محل تردد در فضای باغ و پارک می باشد ، بکار می رود . به طور کلی کاربرد سنگ و یا سایر مصالح ساختمانی را دالاژ می نامند.

مصالح قابل استفاده در سنگ فرش ( دالاژ)
1-سنگ
سنگ کلمه ای عام می باشد و شامل انواع آهکی ، رسوبی ، شیست ، خارا ، تروانتن ، سنگ لوح و ... است . امروزه انواع رنگهای مختلف آن در طراحی ، زیبا سازی فضای باغ ها ، پارکها ، تراسها ، و ... که محل استراحت و آرامش یافتن است مورد استفاده قرار می گیرد.
توصیه می شود که از سنگهای سفید در پیاده رو و پاگردهای داخل باغ کمتر استفاده شود ، زیرا موجب خستگی چشم می شود.
2-قلوه سنگ ها
از قلوه سنگ ها اشکال و طرح های متنوعی به منظور سنگ فرش استفاده می کنند که خود به زیبایی سطوح می افزاید.
3-چوب
از قطعات چوب در برخی از زیبا سازی های محیط ، به عنوان دال استفاده می شود . در این مورد تنه درختان محکم را به اشکال مختلف یه ضخامتی بین 10 تا 15 سانتی متر برش داده و بکار می برند.
4-آجر
برای تزئینات کناره یا حاشیه باغچه ها ، پاگردها و پیاده رو ها به طور متصل استفاده می شود . در این مورد طرح های متنوع بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال ، انواع آجر چینی حیاط های قدیمی در ایران می باشد.
5-سیمان
کاربرد سیمان بصورت قطعات کشیده و یک دست ، کمتر چشم گیر و زیباست. به نظر می رسد افزودن مواد رنگی و شکل دادن به قطعه ای که توسط سیمان بایستی پوشیده شود ، از نظر چشم انداز می تواند نقش مهمی داشته باشد.گاهی در بین قطعات بتونی شده ، فضایی را برای پوشش های گیاهی از قبیل ، چمن یا گلکاری در نظر می گیرند . همچنین نیز به همراه بتون از سنگ ریزه های رنگی به صورت صاف یا متخلخل استفاده می شود.
انواع سنگ فرش
1- سنگ فرش با طرح زاویه ای نامنظم
در این طرح سعی مسی شود ، خورده سنگ هایی که به شکل هندسی یا نامنظم می باشند ، استفاده شود که بطور پراکنده در برخی از زوایای چمن یا گل های پاکوتاه فصلی به صورت مجتمع کاشته می شوند.
2- سنگ فرش با طرح گوشه های گرد و فاصله دار
در این طرح ، سنگ ها بطور منظم ، گاهی نامنظم و با فواصل 5 تا 10 سانتی متر از یکدیگر قرار می گیرند . در فواصل مزبور به منظور ایجاد زیبایی و افزایش سطح سبز از چمن اشتفاده می شود. معمولا اینگونه سنگ ها الوان می باشند. گاهی به جای چمن در فواصل سنگ ها از ملات های رنگی استفاده می نمایند.
3- سنگ فرش با طرح های قدیمی
در این طرح ، سنگ ها به طور نامنظم ولی به نحوی از اصول هندسی برخوردارند و فواصل بین آنها بین 5 تا 10 سانتی متر می باشد . در بعضی از قسمت ها ، این فواصل به 20 سانتی متر نیز می رسد. پوشش فواصل این سنگ ها معمولا از سیمان رنگی یا چمن و آنچه که قابل توجه است. در برخی از طرح ها سنگ ها کمی برجسته تر از سطوح سیمانی قرار دارند.
4- سنگ فرش با طرح انگلیسی
سنگ هایی که در این طرح به کار می رود از اشکال هندسی منظم یا نامنظم بوده و نحوه قرار گرفتن آنها به نوعی است که تقریبا خطوط موازی را ایجاد می کند. شکل ظاهری این نوع سنگ فرش ، همانند نمای آجر چینی بعضی از ساختمان ها می باشد.
5- سنگ فرش به طریقه ژاپنی
معمولا برای عبور از داخل چمن ، سنگ های بزرگ استفاده می شود . هر سنگ نسبت به یکدیگر به نحوی قرار می گیرد که فاصله مرکز یک سنگ نسبت به مرکز سنگ دیگر 60 تا 70 سانتی متر باشد . (طول متوسط یک قدم معمولی ) .
6- سنگ فرش خیابان ماشین رو در داخل باغ
معمولا این خیابان ها در روبرو یا مقابل درب ورودی احداث می کنند . به طوری که کاملا در فضای سطح چمن قرار می گیرد. سنگ ها به طور نا منظم و با فاصله بسیار کم که گاهی در فواصل آنها چمن کاری انجام می شود.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كاربرد سنگ در طراحی فضای سبز

كاربرد سنگ در طراحی فضای سبز

مقدمه:

سنگ یكی از نخستين عناصر طبيعت است كه بشر به كار برده است و در سفر تاريخی هزاران ساله‌ی آدمی همواره در كنار او بوده است. در هيچ دوره‌ای سنگ اهميتش را برای انسان از دست نداده است. اينك در اوايل هزاره‌ی سوم ميلادی، به رغم تمامی پیشرفت‌های فنی و فتوحات علمی، آدمی بيش از پيش نياز به جستجوی ريشه‌های خود را حس می‌كند. ماشين به دگرگون شدن و دگرگون كردن ادامه می‌دهد، ليكن سنگ همچنان حامل ميراث‌ها و آرمان‌های بزرگ و جاودانه‌ی انسان است. متأسفانه امروزه در طراحی فضاهای شهری توجه كمتری به مواد طبيعی می‌شود و بيشتر از مصنوعات استفاده می‌گردد كه علت اصلی اين امر سهولت و آسانی كار می‌باشد، اما با بررسی بيشتر می‌توان به روشنی دريافت كه استفاده از مصالح طبيعی مانند سنگ در طراحی‌ها هم زيباتر و هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و دوام و ماندگاری بيشتری نيز خواهد داشت. اين مصالح طبيعی وقتی كه در محوطه سازی به كار می‌روند و مدتی از استفاده آنها می‌گذرد، پير می‌شوند و نجابت بيشتری می‌يابند و با طبيعت در می‌آمیزند، و وقتی هم كه وقاری شكوهمند پیدا می‌كنند زوال می‌یابند ولی پیری، مصالح مصنوعی را پست می‌سازد و به زباله تبدیل می‌كند. امروزه انواع رنگ‌های مختلف آن در طراحی و زیبا سازی فضای باغ‌ها، پارکها، تراسها، پیاده‌روها و پله‌ها، دیوارهای حائل، نیمکت‌ها، مجسمه‌ها، برکه و انواع آبنماها و... که محل استراحت و آرامش یافتن است مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع سنگ و چگونگی ترکیب آن در طراحی می‌تواند مختلف باشد. در انتخاب سنگ عوامل مختلفی مانند رنگ، سبک، بافت، دوام و قیمت آن تاثیر گذارند. در این مقاله سعی بر این است كه سنگ را به عنوان یك جایگزین عالی برای بسیاری از مصالح مصنوعی از جمله بلوک‌ها و جداول سیمانی معرفی کنیم كه ضمن زیبایی و هماهنگی بیشتر با طبیعت، دارای كیفیت بهتری بوده و دوام و ماندگاری بیشتری نیز دارد و استفاده از آن در دراز مدت از نظر اقتصادی فوق‌العاده مقرون به صرفه خواهد بود.


سنگ و سنگ فرش ( دالاژ)
سنگ مواد و مصالح طبیعی است که جذاب و بادوام بوده و باعث ارتقای زیبایی در محوطه سازی می‌گردد. دال عبارت است از قطعه سنگ یا چوب یا آجر یا بتون و موزائیک و ... که به طور نامنظم یا منظم، در سطوحی که محل تردد در فضای باغ و پارک می‌باشد، بکار می‌رود. به طور کلی کاربرد سنگ و یا سایر مصالح ساختمانی را دالاژ می‌نامند. توصیه می‌شود که از سنگ‌های سفید در پیاده‌رو و پاگردهای داخل باغ کمتر استفاده شود، زیرا موجب خستگی چشم می‌شود.


مصالح قابل استفاده در سنگ فرش ( دالاژ)

1- سنگ
سنگ کلمه‌ای عام می‌باشد و شامل انواع آهکی، رسوبی، شیست، خارا، تروانتن، سنگ لوح و ... است که عمر سنگ‌هایی مانند سنگ لوح، سفال، گرانیت و مرمر بیش از 200 سال می‌باشد.

به طور کلی سه نوع اصلی سنگ وجود دارد که عبارتند از:

1-1- سنگ‌های رسوبی:
از لایه‌های مختلف تشکیل یافته‌اند و به طور طبیعی رنگ یا جنس هر لایه با لایه دیگر فرق دارد. مانند: سنگ‌های شنی، سنگ‌های لومی، رسی و آهکی.

2-1- سنگ‌های آتشفشانی
توسط فعالیت‌های آتشفشانی تشکیل یافته و پرچگال و سنگین می‌باشند. مانند: گرانیت و بازالت

3-1- سنگ‌های متامورفیک یا دگرگون شده
این سنگ‌ها در اثر تغییر شکل سنگ‌های رسوبی توسط ترکیب گرما، فشار و واکنش‌های شیمیایی تشکیل یافته و سنگین و مقاومند. مانند: سنگ مرمر

بلواستون یا کات کبود (Blue stone) نوعی سنگ شنی می‌باشد که امروزه در طراحی باغ به ویژه برای پیاده‌روها و پاسیوها استفاده می‌شود. همانند سنگ‌های شنی، این سنگ نیز نرم با دانه‌های طبیعی بوده که آنرا برای پوشش جاهای مسطح مناسب می‌سازد که به دلیل نرمی می‌تواند به اشکال مختلف مانند مربع و مستطیلی بریده شود. رنگ این سنگ تنها آبی نبوده و از بنفش کمرنگ تا خاکستری متغییر است. کیفیت و استحکام این سنگ بستگی به محل معدن استخراجی و اقلیمی که در آنجا نصب می‌شود، دارد. در مناطق دارای چرخه‌های یخبندان/ گرمای شدید بسیار مقاوم است .

2- قلوه سنگ‌ها و تخته سنگ‌ها
از این سنگ‌ها اشکال و طرح‌های متنوعی به منظور سنگ فرش استفاده می‌کنند که خود به زیبایی سطوح می‌افزاید.

3- چوب
از قطعات چوب در برخی از زیبا سازی های محیط، به عنوان دال استفاده می‌شود. در این مورد تنه درختان محکم را به اشکال مختلف به ضخامتی بین 10 تا 15 سانتی متر برش داده و بکار می‌برند.

4- آجر
برای تزئینات کناره یا حاشیه باغچه‌ها، پاگردها و پیاده‌رو‌ها به طور متصل استفاده می‌شود. در این مورد طرح‌های متنوع بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال، انواع آجر چینی حیاط‌های قدیمی در ایران می‌باشد.

5- سیمان
کاربرد سیمان بصورت قطعات کشیده و یک دست، کمتر چشم گیر و زیباست. به نظر می‌رسد افزودن مواد رنگی و شکل دادن به قطعه‌ای که توسط سیمان بایستی پوشیده شود، از نظر چشم انداز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. گاهی در بین قطعات بتونی شده، فضایی را برای پوشش‌های گیاهی از قبیل، چمن یا گلکاری در نظر می‌گیرند. همچنین نیز به همراه بتون از سنگ ریزه‌های رنگی به صورت صاف یا متخلخل استفاده می‌شود.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شن های تزئینی فضای سبز

شن های تزئینی فضای سبز

یکی از عناصر مهم در طراحی و اجرای فضای سبز ، سنگ و شن های رنگی می باشد . سنگ القاء کننده استحکام، وحدت و جاودانگی است که جذاب و بادوام بوده و باعث ارتقای زیبایی در محوطه سازی می‌گردد.
سنگ ها از عناصر با دوام در فضای سبزهستند و یکی از مزایای مهم آنها قابلیت طرح دهی به فضای سبز با توجه به تنوع رنگ و بافت می باشد.



در كف آب‌نماها و بيشتر جاهايي كه آب در جريان است، اغلب تخته سنگ و یا قلوه سنگ ها با ایجاد موج آب، جلوه زيبايي ایجاد می کنند.
استفاده از قلوه سنگ در طراحی‌ها بعنوان مالچ و یا پر کردن فضاهای خالی و یا برای ایجاد کنتراست هم زيباتر و هم مقرون به صرفه‌تر می باشد و از طرف دیگر دوام و ماندگاری بيشتری نيز دارد. سنگهایی که در محوطه سازی به كار می‌روند با گذشت زمان نجابت بيشتری می‌يابند و با طبيعت در می‌آمیزند.
در طراحى فضاى سبز با ترکیب‏ هایى ازسنگ و گیاه باغچه‏ هاى کوچک و زیبایى ساخته مى‏شود که بسیار زیباست. این طرح‏ها درسال‏هاى اخیر طرفدارهاى بیشتر پیدا کرده است.
امروزه انواع رنگ‌های مختلف سنگ در طراحی و زیبا سازی فضای باغ‌ها، پارکها، تراسها، پیاده‌روها و پله‌ها، دیوارهای حائل، نیمکت‌ها، مجسمه‌ها، برکه و انواع آبنماها و... که محل استراحت و آرامش یافتن است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نوع سنگ و چگونگی ترکیب آن در طراحی می‌تواند مختلف باشد. در انتخاب سنگ عوامل مختلفی مانند رنگ، سبک، بافت، دوام و قیمت آن تاثیر گذارند.
سنگ به عنوان یك جایگزین عالی برای بسیاری از مصالح مصنوعی از جمله بلوک‌ها و جداول سیمانی کاربرد دارد كه ضمن زیبایی و هماهنگی بیشتر با طبیعت، دارای كیفیت بهتری بوده و دوام و ماندگاری بیشتری نیز دارد و استفاده از آن در دراز مدت از نظر اقتصادی فوق‌العاده مقرون به صرفه خواهد بود.


نحوه کاربرد شن های رنگی :
شن های رنگی را معمولا به صورت لایه ای به ضخامت ۱۰ سانتی متر روی زمین می گسترانند. از جئو تکس برای جدا کردن آن از زمین استفاده کنید چون در غیر این صورت بعد از مدتی با خاک زیرین مخلوط شده و زیبایی ان از بین می رود . همچنین امکان استفاده مجدد از آن یا جابجایی آن از بین می رود.
قسمتی را که مایل هستید از در ان از شن های رنگی بعنوان پوشش استفاده کنید تراز نمایید بطوریکه ارتفاع ان بعد از شن ریزی بالاتر از سایر نقاط قرار نگیرد . ارتفاع نهایی محل شن ریزی را همیشه نسبت به جدول ۵ سانتی متر پایین تر در نظر بگیرید که در اثر باد و پا خوردن از فضای سبز خارج نگردد .







 
بالا