سنسورهاي هوشمند ( Intelligent sensors )

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه مهندسان عزيز
تو اين تاپيك قصد داريم درباره موضوع جالب سنسورهاي هوشمند ( Intelligent sensor ) بحث كنيم.البته قصد نداريم درباره سنسوري خاص يا اصلا اصول ساخت و يا كار هر نوع سنسوري بحث كنيم اما عوض اون مي خوايم حول هر تعريفي كه كنار ساختار و يا كاركرد سنسور ها بيان ميشه صحبت كنيم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب برا شروع كار اين تاپيك رو با يه سوال از شما شروع ميكنم:
بنظر شما كداميك از سنسور هاي زير هوشمند هستند؟
1-سوئيچ سطح
2-LVDT
3-نانو سنسور ها
4-بيو سنسورها(سنسورهاي زنده)
5-سنسور مد نظر شما
لطفا همه مهندسا نظرشون رو با دليل بگن.
مرسي
 
آخرین ویرایش:

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز

بیوسنسورها
سنسورهایی از نوع ذرات بیولوژیک


در سالهای اخیر كاربردهای زیست‌ فناوری و پزشكی فناوری میكرو ونانو (كه معمولا از آن به عنوان سیستم‌های میكروی الكتریكی مكانیكی پزشكی یا زیست‌ فناوری‎(BioMEM) 1‏ نام برده می‌شود) به‌صورت فزاینده‌ای رایج شده است و كاربردهای وسیعی همچون تشخیص و درمان بیماری و مهندسی بافت پیدا كرده است. در حین این كه تحقیقات و گسترش فعالیت در این زمینه هم چنان به قوت خود باقی است، بعضی از این كاربردها تجاری هم می‌شود. در این مقاله پیشرفت‌های اخیر در این زمینه را مرور كرده و خلاصه‌ای از جدیدترین مطالب در حوزه ‏BioMEM ‎‏ را با تمركز روی تشخیص و حسگرها ارائه می‌شود.‏

بیوسنسور‌ها
در كاربردهای بسیاری در پزشكی، تحلیل محیطی و صنایع شیمیائی نیاز به روشهایی جهت حس كردن مولكولهای زیستی كوچك وجود دارد. حس‌های بویایی و چشایی ما دقیقا همین كار را انجام می‌دهد و سیستم ایمنی بدن میلیونها نوع مولكول مختلف را شناسائی می‌كند. شناسائی مولكولهای كوچك تخصص بیومولكولها است، لذا اینها شیوه جدید و جذابی برای ساخت سنسورهای خاص را پیش رو قرار می‌دهد. دو مولفه اساسی در این راستا وجود دارد. المان شناساگر و روش‌هایی برای فراخوانی زمانی كه المان شناساگر هدف خودش را پیدا می‌كند. اغلب المان شناساگر تحت تاثیر منبع زیست‌ فناوری تغییر نمی كند. مشكل اصلی در این كار طراحی یك واسطه مناسب به یك وسیله بازخوانی بزرگ است.
از آنتی بادی‌ها به صورت گسترده به عنوان بیوسنسور استفاده می‌شود. آنتی بادی‌ها بیوسنسورهای پیشتاز در طبیعت است، به همین دلیل توسعه تستهای تشخیصی با استفاده از آنتی بادیها، یكی از زمینه‌های بسیار موفق در بیوفناوری است. شاید آشناترین مثال تست ساده‌ای است كه برای تعیین گروه خونی استفاده می‌شود.
بوسنسورهای گلوكز از موفق ترین بیوسنسورهای موجود در بازار است. بیماران مبتلا به دیابت نیاز به شیوه‌های مرسوم جهت پایش سطح گلوكز خود دارد. سنسورهای قابل كاشت و غیر تهاجمی در حال توسعه است، اما در حال حاضر در دسترس‌ترین شیوه بیوسنسور دستی است كه یك قطره از خون را تحلیل می‌كند.

تعریف ‏BioMEM


‏ از زمان آغاز سیستم‌های ‏MEM‏ در اوایل دهه 1970، اهمیت كاربردهای پزشكی این سیستم‌های مینیاتوری درك شد. ‏BioMEM‏‌ها در حال حاضر یك موضوع بسیار مهم است كه تحقیقات بسیاری در زمینه آن انجام شده است و كاربردهای پزشكی مهم بسیاری دارد. در حالت كلی می‌توان ‏BioMEM‏‌ها را به عنوان "دستگاه‌ها ( وسایل) یا سیستم‌هایی ساخته شده با روش‌‌های الهام گرفته شده از ساخت در ابعاد میكرو /نانو، كه برای پردازش، تحویل 2، دستكاری3، تحلیل یا ساخت ذرات 4 شیمیائی و بیولوژیك استفاده می‌شود"، تعریف كرد. این وسایل و سیستم‌ها همه واسطه‌های علوم زندگی و ضوابط پزشكی با سیستم‌های با ابعاد میكرو و نانو را شامل می‌شود. حوزه‌های تحقیقات و كاربردها در ‏BioMEM‏ از تشخیص بیماری‌ها مانند میكرو آرایه‌های پروتئینی و‏DNA، تا مواد جدیدی برای ‏BioMEM، مهندسی بافت، تغییر و اصلاح5 سطح، ‏BioMEM‏‌های قابل كاشت، سیستم‌هائی برای رهایش دارو و.... را شامل می‌شوند. وسایل و سیستم‌های فشرده‌ایی كه از ‏BioMEM‏‌ها استفاده می‌كنند، به عنوان "آزمایشگاه روی یك چیپ"6 و سیستم‌های تحلیل تمام میكرو‏TAS ) ‎‏ ‏‎µ‎‏ یا ‏‎(micro-TAS ‎‏ 7 نیز شناخته می‌شود. شكل (1) شماتیك رسم شده از قسمت‌های كلیدی حوزه‌های تحقیقاتی را نشان می‌دهد.‏
منبع: www.dezmed.com
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیوسنسورها(سنسورهای دمایی):
اندازه گیریهای متعددی در ارتباط با انرژی حرارتی سیستم بیولوژیک قابل انجام است.اینها شامل دما،هدایت گرمایی و تشعشع گرمایی هستند.از بین اینها، اندازه گیری دما به طور معمول انجام می شود. دما متغییری فیزیولوژیک است که کیلینیکی اهمیت دارد و یکی از 4 علامت حیاتی اساسی است که در تشخیص کلینیکی بیماران مورد استفاده واقع می شود.
سنسور، مهم ترین جزء یک سیستم اندازه گیری دما است. در واقع یک ابزار دقیق اندازه گیری دما، دمای سنسور را نشان می دهد از این رو، مشکل موجود در اندازه گیریهای پزشکی دما، نگهداشتن سنسور دما دردمای فیزیولوژیکی مورد اندازه گیری است. آسان ترین راه انجام این کار نگهداشتن سنسور دما در تماس مستقیم با ساختاری است که دمایش اندازه گیری می شود. با این حال، این به تنهایی کافی نیست چرا که سنسور دما ممکن است دمای بافت در تماس با خود را تغییر دهد. مثلاً، چنانچه سنسور در ابتدا دمای کمتری نسبت به بافت اندازه گیری شونده داشته باشد زمانی که در تماس مستقیم با آن بافت قرار می گیرد، گرما از بافت به سنسور دما جریان می یابد. اگر انرژی گرمایی هدایت شده به داخل بافت یا انرژی گرمایی تولید شده به روش های متابولیک در بافت، نتوانند جای آن گرما را بگیرند، قرار دادن سنسور دما در تماس مستقیم با بافت آن را سرد می کند و در نتیجه دما غلط قرائت می شود به این دلیل، جرم مٶثر گرمایی سنسور دما همواره باید بسیار کمتر از جرم مٶثر گرمایی بافت مورد اندازه گیری باشد. از این گذشته، مهم است که مقاومت گرمایی بین سنسور واقعی و بافت مورد اندازه گیری حتی الامکان کم باشد.
سنسورهای معمول دما که در ابزارهای دقیق مهندسی پزشکی مورد استفاده اند عبارتند از:
1- ترمیستور 2- سنسورهای دمای مقاومت سیمی فلزی 3- ترموکوپل 4- نیمه هادی اتصالpn5- مواد حساس به دما مانند کریستال های مایع که خواص فیزیکیشان را دما تغییر می دهد. از بین این موارد، ترمیستور معمول ترین سنسور دما در اندازه گیری مهندسی پزشکی است. این سنسور از اکسیدهای فلزی نیمه هادی تشکیل یافته است که به اندازه ها و اشکال فیزیکی متنوعی درآورده می شوند. این اشکال از ترمیستورهای قیطانی خیلی کوچک که کروی هستند و قطرهایی به کوچکی mm1 دارند، گرفته تا دیسک های مسطح بزرگی که دارای قطر چند سانتی متر است، تنوع دارند.الکترودها و سیم های رابط، تماس الکتریکی با ماده ترمیستور را فراهم می نمایند و مقاومت الکتریکی ترمیستور از طریق این تماس ها اندازه گیری می شود. مقاومت الکتریکی مواد نیمه هادی با افزایش دما کاهش می یابد. مواد ترمیستوری را طوری ساخته اند که تغییر در مقاومت در محدوده دمایی موردنظر به حداکثر برسد و در همان حال حد بالایی از پایداری الکتریکی داشته باشند تا از تغییرات مقاومت در اثر دیگر منابع، یا به طور ساده با کهنه شدن خود ماده، جلوگیری شود. رسیدن به چنین خواصی، ساده نیست و از این رو فرمولاسیون واقعی مواد مختلف ترمیستوری که توسط تولیدکنندگان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین فرایندی که جهت پایدار نمودن خواص الکتریکی آنها استفاده می شود به دقت سرّی نگه داشته می شوند.
دماسنج الکترونیکی کلینیکی مثالی از یک ابزار دقیق اندازه گیری دما مبتنی بر ترمیستور است. سنسور این ابزار دقیق از یک پروب تشکیل شده که یک ترمیستور دارد. طراحی این پروب، عامل مهمی در عملکرد کل ابزار است. جرم پروب و ترمیستور باید کم باشد تا پاسخ زمانی سریعی بدهد، در عین اینکه پروب باید محکم باشد تا قدرت تحمل استفاده مکرر را داشته باشد. بنابراین یک ترکیب مهندسی ضروری است چرا که این دو نیازمندی معمولاً با هم مخالف هستند. از این گذشته، چنانچه ابزار دقیق برای افراد مختلف بکار رود، تمیز کردن و استریلیزه نمودن پروب بعد از هر بار استفاده عملی نیست. پس یک پوشش حفاظتی استریلیزه و یکبار مصرف پروب را می پوشاند که برای استفاده هر بیمار عوض می شود. همچنین این پوشش باید جرم گرمایی کم و هدایت گرمایی بالا داشته باشد تا از خراب شدن پاسخ زمانی ابزار جلوگیری نماید. همچنین باید محکم باشد تا گسیختگی که عملکرد آن را از بین می برد روی پروب قرار گیرد.
هدف مدار الکترونیک پردازش سیگنال در این ابزار دقیق تبدیل مقاومت الکتریکی ترمیستور به ولتاژ مرتبط با دمای آن و آماده سازی این ولتاژ برای وسیله قرائت که معمولاً یک صفحه دیجیتالی نمایش دهنده دما است، می باشد. یک مدار پل و تستون نامتعادل که یک ضلع آن را ترمیستور تشکیل می دهد، این هدف را محقق می کند. چنانچه چنانچه پل به طور مناسب طراحی گردد، غیرخطی بودن ولتاژ خروجی پل و تستون به عنوان تابعی از مقاومت می تواند غیرخطی بودن ترمیستور را در یک محدوده دمایی معین(حداکثر تا 40 درجه سانتی گراد) جبران کند، طوری که ولتاژ خروجی پل رابطه خطی با دما داشته باشد. بقیه مدار الکترونیکی باید این سیگنال را طوری مقیاس دهی کند که خروجی دستگاه عدد صحیح را که با دمای مورد اندازه گیری مطابق است نشان دهد.
کارایی دیگری که در بعضی دماسنجهای الکترونیکی هست، مداری است که نشان می دهد چه زمان سنسور دما به تعادل رسیده است تا دما خوانده شود. چنین مداری هر ثانیه دما را بررسی می کند و قرائت نهایی را با چند تای قبلی مقایسه می کند. اگر اختلافها کمتر از 1/0 سانتی گراد باشد، دما ثابت درنظر گرفته می شود و به اپراتور گفته می شود که می تواند دما را بخواند، این کار معمولاً با یک بوق کوتاه انجام می شود.
دیگر ابزارهای دقیق دما که قبلاً ذکر شد همگی براساس همین نوع ابزار دقیق هستند، چون اندازه گیری رسانایی گرمایی، شار گرمایی و تشعشع شامل انجام اندازه گیری اهی دمایی است. این سیگنال را طوری پردازش می کنند که کمیت موردنظر را براساس طرح سنسور ارائه دهد.
www.dezmed.com
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیوسنسورها (سنسور نیرو):
سنسورهای نیرو در بسیاری از اندازه گیری های فیزیولوژیکی مفید هستند که شامل روشهای آزمایشگاهی اندازه گیری الکترونیکی برای اندازه گیری وزن بدن ،نیروی گرفتن چیزی(grasping force )،انقباض ایزومتریک ماهیچه و تحلیل راه رفتن است.روش معمول اندازه گیری نیرو تبدیل نیرو به یک جابجایی کوچک و اندازه گییری آن جابجایی است.
برای مثال یک ترازوی الکترونیکی،اساسا سکویی است که بر یک سلول بار قرار میگیرد و در در شکل نشان داده شده است. بخش اساسی سلول بار عنصری است که با اعمال نیرو تغیر شکل میدهد.این تغیر شکل که با مبدل جابجایی اندازه گیری می شود،رابطه ای تکرار پذیر و ترجیحا خطی با نیروی اعمالی دارد.


در شکل دوم چنین ساختاری نشان داده شده است در اینجا میله یکسرگیردار از یک سر به پایۀ ترازو و از سر دیگر به بالابر متصل است. با اعمال نیرو از طریق قرار دادن یک وزنه بر روی بالابر، میلۀ یکسر گیردار خم می شود. بنابراین سطح بالایی میله کمی بیشتر می شود، در حالی که سطح پایینی آن تا حدی فشرده می شود .
یک کرنش سنج نیمه هادی می تواند این تغییر کم در طول سطح بالایی یا پایینی را ردیابی کند که در این مثال، به سطح پایینی وصل است.

اصل و مبنای کار کرنش سنج های نیمه هادی تا حدی شبیه کرنش سنج جیوه ای است.(در توضیح کرنش سنج جیوه ای میتوان گفت یکی از ساده ترین روشهای اندازه گیری تغییرات حجم خون در یک عضو استفاده از جیوه در کرنش سنج های لاستیکی سیلیکانی (silicon (rubberاست.ساختمان اصلی این کرنش سنج شامل یک دیواره نازک و لوله لاستیکی سیلیکانی با قطر کوچک است که با جیوه پر شده است. توپی های فلزی متصل به سیم های اتصال در انتهای لوله قرار داده می شوند ، به طوری که بطور مستقیم با جیوه در ارتباط هستند . در حجم سنجی با مسدودیت وریدی که از کرنش سنج های جیوه ای استفاده می کنند ، بجای تغییر حجم ، تغییر محیط اندازه گیری می شود . )



به جزء این که نوع جیوه ای را می توان در جابجایی های خیلی بزرگتر نسبت به نوع نیمه هادی استفاده کرد . از طرف دیگر ، نوع نیمه هادی حساسیت بسیار بالاتری دارد . به این معنی که مقاومت آن برای یک جابجایی کوچک که یکسان نسبت به نوع جیوه ای تقریباً 40 برابر بیشتر تغییر می کند . کرنش سنج های نیمه هادی همچنین به میزان قابل ملاحظه ای از نوع جیوه ای کوچکتر هستند و با استفاده از تکنولوژی مدار مجتمع می توان آنها را به صورت انبوه تولید نمود .
تغییر در مقاومت کرنش سنج نیمه هادی متناسب با میزان کرنش ، یعنی تغییر طول در واحد طول آن ، است که به نوبۀ خود با میازان انحراف میلۀ یکسر گیر دار متناسب است .
کرنش روی سطح میله متناسب با این انحراف است . بنا براین سیگنال الکتریکی که از کرنش سنج می آید را می توان مستقیماً متناسب با وزن روی سکو کرد . بعد می توان روی این سیگنال پردازش الکترونیکی انجام داد و آن را مورد استفاده قرار داد تا به عنوان مثال وزن به صورت دیجیتال یا آنالوگ خوانده شود .
این نوع ترازوهای الکتریکی را می توان به صورت یک وسیلۀ مصرفی برای استفادۀ خانگی که قدرت تفکیکی برابر یک پند دارند گرفته تا ترازوی حساس آزمایشگاهی با قدرت تفکیک کسری از میلی گرم مورد استفاده قرار داد .


متاسفانه به دلیله قدیمی بودن این مقاله عکساش در دسترس نیست.....
با عذرخواهی فراوان....
www.dezmed.com
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه ي دوستانم عزيز:
مرسي از اطلاعاتي كه دادين.
لطفا در مورد سوال اول تاپيك من نظرتون رو بديد تا اول بتونيم يه تعريف جامع از سري سنسورهاي هوشمند داشته باشيم تا بعد از اون وارد جزئيات بشيم و انواع سنسورهايي كه با نام هوشمند شناخته ميشن رو تك تك نام ببريم و بررسي شون كنيم.
موفق باشيد
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه ي دوستانم عزيز:
مرسي از اطلاعاتي كه دادين.
لطفا در مورد سوال اول تاپيك من نظرتون رو بديد تا اول بتونيم يه تعريف جامع از سري سنسورهاي هوشمند داشته باشيم تا بعد از اون وارد جزئيات بشيم و انواع سنسورهايي كه با نام هوشمند شناخته ميشن رو تك تك نام ببريم و بررسي شون كنيم.
موفق باشيد
سلام
خوب من فکر میکنم بیوسنسورها از اونجایی که ازاسمش معلومه از سیستم بیولوژیک استفاده میشه درشون.....
عملكرد بیوسنسورها كاملاً انتخابی است(به یك مولكول یا آئالیت خاص پاسخ می دهند و از واكنش با سایر مواد جلوگیری می شود)

قسمت های مختلف یك بیو سنسور :
1- قسمت رد یابی بیولوژیك (بیو رسبتور) : (مهمترین قسمت یك بیوسنسور)
2- مبدل (ترانسدیوسر) : شناسایی
3- سیستم خروجی
مبدال عمل شناسایی را انجام می دهد،‌آنچه توسط مبدل شناسایی می شود توسط بیوربستور جذب می گردد و سپس با عبور مجدد از مبدل سیگنال تولید می شود.
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید خوب باشه در ابتدا سنسورو تعریف کنیم......


سنسور ها و ترانسدیوسر ها
سنسور وسیله ای است که کمیتی فیزیکی را آشکار و یا اندازه گیری می کند و آن را به صورت سیگنال الکتریکی به خروجی می دهد.ترانسدیوسر (transducer) قطعه ای است که انرژی را از شکلی به شکل دیگر از انرژی تبدیل می کند.در اغلب موارد تفاوت بین سنسورها و ترانسدیوسرها بسیار جزئی است.یک سنسور عمل تبدبل انرژی را انجام می دهد و ترانسدیوسر نیز ضرورتا بایستی بتواند یک کمیت فیزیکی را تشخیص دهد.تنها اختلاف این دو در راندمان تبدیل انرژی است.هدف از سنسور آشکار سازی و اندازه گیری است و اینکه بازده 5% و یا 0.1% است اهمیتی ندارد.از طرف دیگر یک سنسور نیز عمل تبدیل انرژی را انجام می دهد و بازده آن دارای اهمیت است.اگر چه در مواردی ممکن است این بازدهی قابل توجه نباشد.خطی بودن پاسخ که توسط نمودار خروجی نسبت به ورودی رسم می شود،احتمال دارد در مورد سنسور مهم باشد،اما در مورد ترانسدیوسر به آن حد اهمیت ندارد.برعکس بازده تبدیل در یک ترانسدیوسر مهم است اما در مورد سنسور مهم نیست.قوانین پایه حاکم بر سنسورها در مورد ترانسدیوسر ها نیز پابر جا می باشد.
 

farizin

عضو جدید
قبل از هر چیزی اجازه بدین تعریفی از عملکرد یک سنسور هوشمند داشته باشیم.
یک سنسور هوشمند میتونه:
1-یک خروجی دیجیتال بدهد
2- قادر به مخابره سیگنال هست
3- قادر به اجرای توابع منطقی و دستورات هست.

عناصر یک سنسور هوشمند
1- عناصر ابتدایی سنسور
2- کنترل خروجی
3-قسمت تقویت
4-فی.لتر آنالوگ
5-تبدیل داده
6-جبرانساز
7-پردازش داده های دیجیتال
8-پردازش انتقال داده
*******************
بدلیل وظایف انجام گرفته توسط میکروپروسسورها،هر ابزاری که ترکیبی از سنسور و میکرو پروسسور باشد را به نام سنسور هوشمند مینامند.
برای تعریف به عنوان یک سنسور هوشمند، سنسور و پروسسور بایستی قسمتی از یک واحد فیزیکی باشند.سنسور بتنهایی به عنوان تشخیص و ارسال یک داده پردازش نشده
به سیستم های خارجی بکار میرود (سنسورهای معمولی) و انجام چنین عملی بعنوان هوشمند تلقی نمیشود.

در قسمت بعدی خصوصیات سیستم های سنسور هوشمند بررسی میشه



 
آخرین ویرایش:

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
یک مقاله عالی راجع به سنسورهای هوشمند دارم که بزبان اصلی هست...
اگه بخواین خود مقاله رو میزارم..اگه نه ترجمه هر بخش رو که انجام دادم تو سایت قرار میدم
بزار ببینیم چی می گه.
دستت هم درد نکنه.
 

farizin

عضو جدید
[FONT=&quot]خصوصیات یک سیستم سنسور هوشمند:
[/FONT]
[FONT=&quot]- جبران سازی[/FONT]​

  • [FONT=&quot]عیب یابی و کالیبراسیون توسط خود سیستم، سازگاری[/FONT]
[FONT=&quot]- محاسبه[/FONT]​

  • [FONT=&quot]اصلاح سیگنال،کاهش داده ،تشخیص رخدادهای تریگر[/FONT]
[FONT=&quot]- ارتباطات[/FONT]​

  • [FONT=&quot]استاندارد کردن پروتکل [/FONT]
[FONT=&quot]- مجتمع سازی[/FONT]​

  • [FONT=&quot]اتصال سنسورها و محاسبه در سطح تراشه[/FONT]
  • [FONT=&quot]سیستم های میکرو الکترو مکانیکی (MEMS[FONT=&quot])[/FONT][/FONT]
[FONT=&quot]- دیگر خصوصیات [/FONT]​

  • [FONT=&quot]چند مدلی بودن، چند بعدی ، چند سطحی[/FONT]
  • [FONT=&quot]فعال بودن، سیستم تشخیص داخلی[/FONT]
اگه خواستین ادامه میدم:)
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
 

mehdi 2010

عضو جدید
خوب برا شروع كار اين تاپيك رو با يه سوال از شما شروع ميكنم:
بنظر شما كداميك از سنسور هاي زير هوشمند هستند؟
1-سوئيچ سطح
2-LVDT
3-نانو سنسور ها
4-بيو سنسورها(سنسورهاي زنده)
5-سنسور مد نظر شما
لطفا همه مهندسا نظرشون رو با دليل بگن.
مرسي

همون دیگه
 

hesameddin

عضو جدید
سلام
این مقاله، پس از معرفی و برسی اجمالی شبکه سنسورهای هوشمند به بیان تاثیرات و کاربرد تکنولوژی نانو در بسط و گسترش سیستم ها و سنسورهای هوشمند پرداخته و با معرفی نانوتیوبها به عنوان ابزاری قدرتمند و مناسب جهت طراحی و ساخت آنواع سیستمها ، امکان کاربردوسیع و ماثر آنها را در همه زمینه ها به خصوص صنعت الکترونیک مطرح کرده است. در پایان با ذکر چند نمونه از کاربردهای نانو تکنولوژی و نانو تیوبها در ساخت سنسورها و قطعات مهم الکترونیکی مانند ترانزیستورها ،اهمیت و چگونگی تاثیرات این علم در الکترونیک و نیز انواع سیستم ها و سنسورهای هوشمند بیان شده است.




از http://www.power2.ir/مقالات-متفرقه/سیستمهای-هوشمند-نانو-سنسورها


دانلود کنید
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ممنون از لطفتون
اين مقاله رو من قبلا خوندم بسيار عاليه اما يه اشكال داره.نميدونم بهش بگم اشكال تعريفي يا املائي اما فقط نبود عمدي يا سهوي يه كلمه تو يه تعريف اساسي كل جهت دهي تعريف سنسور هوشمند رو عوض ميكنه.
بعدا ارائه مي كنم.
 

setiya

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحث روی سنسورهای هوشمند هست .شما میخوایین مکانیزم این سنسورها رو بدونین یا در باره سنسورهای رطوبت از نوع هوشمند سوال دارین؟

پروژه دوستم مونيتورينگ نور و دما و رطوبت هست . سنسور استفاده كرده
واسه همين پرسيدم
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه دوستم مونيتورينگ نور و دما و رطوبت هست . سنسور استفاده كرده
واسه همين پرسيدم
سلام درباره هر سه تا سنسور كه گفتين اطلاعات ميخواين؟
از شما خواهش ميكنم اجازه بديد ببينم تاپيك برا سنسور ها هست كه بشه توي اون درخواست داد.اگه نبود با كمك مديرا يه تاپيك اختصاصي ايجاد مي كنيم تا بشه توش هر سنسوري كه مي خواين درخواست بديد!
موفق باشيد
 

farizin

عضو جدید
علی جان بهتره عنوان تاپیک به عنوان کلی سنسورها تغییر نام پیدا کنه تا در باره کلیه سنسورها بشه بحث کرد.
ساتیا حان انواع مختلفی از سنسورهای تشخیص نور و رطوبت و دما موجود هستند که هر کدوم بر مینای یک اصل فیزیکی کار میکنند.
ظاهرا باید شروع کنم به معرفی کلیه سنسورها و ترانسمیترها، هر چند این بحث فصل مشترک الکترونیک و ابزار دقیق هست.
اگه موافقین اول شورع به بررسی کمیت ها کنیم و در هر بحث انواع سنسورها بکار رفته رو شرح بدیم.;):)
 

farizin

عضو جدید
اول از معرفی کمیت های مهم شروع میکنم.
در صنعت چند کمیت خیلی مهم هست که اندازه گیری آنها معمولا در رأس بررسی کنترلی قرار میگیره.
این کمیتها عبارتند از :


  • فشار
  • دما
  • اندازه ارتفاع مایعات و در گاهی پروسه ها جامدات (که اصطلاحاً Level اطلاق میشه)
  • دبی حجمی سیالات
شاید به نوعی بقیه کمیت ها رو بتونیم به این چهار کمیت مربوط کنیم.
بحث بعدی در باره فشار و چگونگی اندازه گیری اون هست;)
 

#ZaHra#

عضو جدید
کاربر ممتاز
علی جان بهتره عنوان تاپیک به عنوان کلی سنسورها تغییر نام پیدا کنه تا در باره کلیه سنسورها بشه بحث کرد.
ساتیا حان انواع مختلفی از سنسورهای تشخیص نور و رطوبت و دما موجود هستند که هر کدوم بر مینای یک اصل فیزیکی کار میکنند.
ظاهرا باید شروع کنم به معرفی کلیه سنسورها و ترانسمیترها، هر چند این بحث فصل مشترک الکترونیک و ابزار دقیق هست.
اگه موافقین اول شورع به بررسی کمیت ها کنیم و در هر بحث انواع سنسورها بکار رفته رو شرح بدیم.;):)
به نظره منم فکره خوبیه اینجوری با انواع سنسورها واهمیت اونها به طور کامل اشنا میشیم.....
 

ali_511

عضو جدید
کاربر ممتاز
علی جان بهتره عنوان تاپیک به عنوان کلی سنسورها تغییر نام پیدا کنه تا در باره کلیه سنسورها بشه بحث کرد.
ساتیا حان انواع مختلفی از سنسورهای تشخیص نور و رطوبت و دما موجود هستند که هر کدوم بر مینای یک اصل فیزیکی کار میکنند.
ظاهرا باید شروع کنم به معرفی کلیه سنسورها و ترانسمیترها، هر چند این بحث فصل مشترک الکترونیک و ابزار دقیق هست.
اگه موافقین اول شورع به بررسی کمیت ها کنیم و در هر بحث انواع سنسورها بکار رفته رو شرح بدیم.;):)

سلام فرزين جان
مرسي از لطفت
اما تصميم گرفتيم كه بحث سنسور ها رو به تاپيك مجزا منتقل كنيم تا در اون درباره همه سنسور ها بحث بشه و مقاله به اشتراك گذاشته بشه در ضمن تصميم داريم با فعاليت خوب در تاپيك سنسور ها بتونيم برا بحث مفصل سنسور ها حتي يه زير تالار بگيريم.
بنابراين از شما خواهش ميكنم ارائه اطلاعاتتون رو در تاپيك جديد سنسورها ادامه بديد و اين تاپيك رو بزاريد فقط مختص سنسورهاي هوشمند و البته تعريف هايي خاص از بعضي سنسورهاي خاص بمونه.
البته اگه شما هم موافق باشيد.
 

Amarok

عضو جدید
اول از معرفی کمیت های مهم شروع میکنم.
در صنعت چند کمیت خیلی مهم هست که اندازه گیری آنها معمولا در رأس بررسی کنترلی قرار میگیره.
این کمیتها عبارتند از :



  • فشار
  • دما
  • اندازه ارتفاع مایعات و در گاهی پروسه ها جامدات (که اصطلاحاً Level اطلاق میشه)
  • دبی حجمی سیالات

شاید به نوعی بقیه کمیت ها رو بتونیم به این چهار کمیت مربوط کنیم.
بحث بعدی در باره فشار و چگونگی اندازه گیری اون هست;)

یه سوال داشتم

در مورد سنسور رطوبت چی؟

رطوبت رو هم میشه با همین پارامتر ها سنجید؟

متشکرم
 
بالا