سندرم تخمدان پلی کیستیک و راهکارهای کنترل آن

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
این سندرم (سندرم تخمدان پلی کیستیک) یک اختلال غدد درون ریز است که از نظر ژنتیکی پیچیده و از نظر عاملی چند علیتی می باشد. این سندرم با اختلال افزایش انسولین، افزایش مقاومت به انسولین، چاقی و عوارض جانبی و بیماری های ناشی از آن همراه می باشد. در ادامه در مورد علائم, کنترل بیماری, افزایش وزن, ورزش, تغذیه مناسب صحبت می کنیم.

علائم:
افراد مبتلا ممکن است درجاتی از مقاومت به انسولین، بروز دیابت، درجاتی از چاقی و یا افزایش وزن، اختلالات قاعدگی( مانند عدم قاعدگی، خونریزی های غیر طبیعی رحمی، عدم تخمک گذاری)، افزایش سطح هورمون های مردانه و عوارض ناشی از آن (آکنه، پوست چرب، پرموئی و…)، سطح غیر طبیعی چربی و کلسترول خون و افزایش فشار خون و عوارض ناشی از هر یک از این مشکلات را نشان دهند. افزایش ناباروری در این سندرم به عللی مانند ابتلای به دیابت، سطح غیر طبیعی هورمون ها و مشکلات مربوط به تخمک گذاری دیده می شود. همچنین میزان بالاتری از سقط در این زنان در مقابل زنان غیر مبتلا دیده می شود که به علت مشکلات و بیماری های همراه با این سندرم می باشد. این زنان همچنین به دلایلی مانند عدم تخمک گذاری و افزایش ضخامت رحم در معرض خطر بیشتر سرطان تخمدان و رحم می باشند.

کنترل بیماری:
علائم و مشکلات همراه با سندرم تخمدان پلی کیستیک باید کنترل و محدود شوند. دیابت، پرفشاری خون، افزایش سطح چربی و کلسترول خون و دیگر مشکلات باید شناسایی و کنترل گردند تا مشکلات بعدی بیمار به حداقل برسند. سطح هورمون های مردانه خون باید چک و کنترل شوند و علائم همراه آن باید با روش های مختلف درمان شوند. وضعیت تخمدان و رحم به طور منظم بررسی شوند و به بیمار دستورالعمل کاملی در مورد کنترل بیماری داده شود.


افزایش وزن، چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک:
شیوع چاقی در سطح جهان رو به افزایش است. چاقی ممکن است با ابتلای به دیابت، مقاومت به انسولین، ناباروری، مشکلات سیکل قاعدگی و سایر مشکلات ذکر شده در این سندرم همراه باشد که هر کدام از آنان ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تاثیر گذار باشد.


کنترل وزن، ورزش، تغذیه مناسب :
کنترل وزن و کاهش آن نقش مهمی در کاهش علائم و عوارض همراه دارد. امروزه از اصلاح سبک زندگی از طریق رژیم غذایی و ورزش در کنترل این سندرم بسیار یاد شده است. کاهش وزن به کنترل بهتر دیابت، بیمار یهای قلبی – عروقی ، اختلالات قاعدگی، بهبود سطح هورمون ها و ظاهر فرد منجر می شود. ممکن است حتی کاهش مختصر در وزن زنان مبتلا با ایجاد و بهبود سیکل های تخمدانی و ایجاد باروری و حتی کاهش عوارض بارداری (مانند سقط) در این افراد همراه باشد. پس توصیه می شود که افراد علاوه بر کنترل دارویی زیر نظر پزشک خود حتما به منظور کاهش وزن و کنترل وزن زیر نظر یک کارشناس تغذیه نیز باشند تا در صورت لزوم با ارائه یک رژیم غذایی نرمال در راستای کنترل بیماری خود قدم بردارند به علاوه ورزش های منظم که منجر به کاهش وزن می شوند به صورت منظم انجام شوند. نقش کنترل وزن و ورزش و تغذیه در کنترل این سندرم به قدری مهم است که از این عوامل به عنوان خطوط اول کنترل بیماری یاد شده است.
 
بالا