سلام بر امام زمان(عج الله فرجه الشریف)

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام دوستان مومن.در این تاپیک هر روز بر امام زمانمان سلام و درود می فرستیم .الهی که هرچه زودتر شاهد ظهور امام عصر باشیم و از رهروان واقعی آن امام همام.الهی آمین

السلام علیک یا امام زمان و رحمه الله و برکاته


ازمدیرا میخوام ک حذف نکنن این تایکو
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از راه‌های مختلف می‌توان ارتباط معرفتی و عاطفی با امام زمان داشت، از جمله:
1ـ خواندن دعای ندبه در هر جمعه و اعیاد.
2ـ دعای عهد: در مفاتیح بعد از دعای ندبه دو دعای عهد ذکر شده، یکی مختصر و مستحب است بعد از هر نماز صبح خوانده شود. این دعا با این جملات شروع می‌شود: «اللهمّ بلّغ مولای صاحب الزمان صلوات الله علیه عن جمیع المؤمنین و...» دومی مفصل‌تر است که بعد از دعای عهد اوّل در مفاتیح ذکر شده است.(2) و با جمله «اللهمّ ربّ النور العظیم» شروع می‌شود.
3ـ دعا برای سلامتی امام زمان(ع): حضرت امام رضا(ع) امر می‌کرد که برای سلامتی امام زمان علیه السلام با این کلمات دعا کنند: «اللهمّ ادْفَع عَن ولیّک و خلیفتک و حجّتک علی خلقک...» این دعا در مفاتیح(3) حدود چهار صفحه است و بعد از دعای عهد دوم ذکر شده است.
4ـ دعا در زمان غیبت امام زمان علیه السلام: «اللهمّ عرّفنی نفسک فانّک إنْ لم تُعرّفنی نفسکَ لَمْ أعرِفْ رسولکَ اللهمّ عَرِّفنِی...»(4)
5ـ دعای «اللهمّ عظم البلاء»(5) ـ و در برخی نسخه‌ها «الهی عظم البلاء» که هر دو در مفاتیح آمده و خواندن هر دو مطلوب است.
6ـ دعای «اللهمّ ارزقنا توفیق الطاعه و بُعد المعصیه...» که از امام زمان علیه السلام نقل شده است.(7)
7ـ دعای استغاثه به حضرت حجت که آغاز آن با کلمات «سلام الله الکامل التامّ...» شروع می‌شود(8) البته پیش از
خواندن دعای استغاثه لازم است با وضوی کامل دو رکعت نماز زیر آسمان جایی که سقف نداشته باشد خوانده شود.
8ـ دعایی که منسوب به امام زمان است در حق همة مؤمنان (زنده و مرده) و در حق غریبان و مسافران و بیماران و فقرا. این دعا با این جمله شروع شده است:
«الهی بحقّ من ناجاک و بحقّ من دعاک فی البرّ والبحر، صلّ علی محمد و آله و تفضّل علی فقراء المؤمنین والمؤمنات بالغناء والثروة...».(9)
9ـ دعایی که مستحب است در هر روز ماه رجب خوانده شود. این دعا را نایب خاص حضرت یعنی «محمد بن عثمان» نقل کرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، اللهمّ إنّی أسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاة أمرک...».(10)
این دعا از ناحیه مقدسه حضرت به دست نایب خاصش «شیخ ابوالقاسم» به شیعیان: «اللهمّ إنّی أسئلک بالمولودین فی رجب...».(11)
10ـ دعا و زیارت امام زمان(ع) در شب نیمه شعبان: «اللهمّ بحقّ لیلتنا و مولودها و حجتک و موعودها الّتی قَرَنْتَ إلی فضلها، فضلاً...».(12)
11ـ زیارت حضرت در روز جمعه: هر روز از ایام هفته به یک یا چند معصوم اختصاص یافته و زیارتی برای آنان
وارد شده است. زیارت آن حضرت در روز جمعه مقرر شده است که با جمله «السلام علیک یا حجة‌الله فی أرضه. السلام علیک یا عین الله فی خلقه...» شروع می‌شود.(13)
12. ذکر صلوات مخصوص حضرت. این صلوات با جمله «اللهمّ صلّ علی محمد و اهل بیته و صلّ علی ولیّ الحسین و وصیّه و وارثه، القائم بأمرک و الغائب فی خلقلک...» شروع می‌شود.(14)
13ـ آخرین صلوات بر حجج طاهره: در مفاتیح الجنان پیش از زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها فصلی با عنوان صلوات بر حجج طاهره علیهم السلام ذکر شده است در این فصل برای هر یک از چهارده معصوم صلوات الله علیهم از جمله امام زمان علیه السلام صلواتی ذکر شده است.(15)
14ـ زیارت آل یاسین و دعای بعد از آن.(16)
15ـ زیارت دیگری برای آن حضرت که جملات «السلام علی الحقّ الجدید و العالم الذی علمه لا یبید...» شروع می‌شود. البته پس از خواندن این زیارت دوازده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام مثل نماز صبح و تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده، پس از تسبیح دعای خاصی است که در مفاتیح آمده است.(17)
16ـ زیارت دیگری برای آن حضرت در کتب معتبر علما آمده است. این زیارت در سامرا هنگام ورود به سرداب خوانده می‌شود: «السلام علیک یا خلیفة الله و خلیفة آبائه المهدیین...»(18) و زیارت دیگری پس از ورود به سرداب مقدس و نماز تحیّت خوانده می‌شود.(19)
17ـ دعا و زیارت خاص برای حضرت در روز 25 ذی‌القعده (روز دحو الارض) که به روایتی در چنین روزی حضرت قیام خواهد کرد.(20)
18ـ در مسجد سهله در شهر کوفه، مکانی است به اسم «مقام مهدی» علیه السلام، خواندن زیارت‌نامه حضرت و دو رکعت نماز و هدیه کردن ثوابش به حضرت مستحب است.(21)
چنان که در مسجد صعصعه در کوفه نیز خواندن نماز حضرت مستحب است.
19ـ خواندن زیارت «امین الله»(22) و زیارت جامعه اوّل (23) و جامعه دوم (24) جامعه کبیره و زیارت جامعه سوم (25) با قصد و نیت حضرت.
20ـ فرستادن صلوات خاصی به نیت امام زمان(ع) که به صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی معروف است و در مفاتیح ذکر شده در عصر روز جمعه.(26)
21ـ در روز جمعه و غیر آن ـ بعد از نماز ظهر و عصر و نماز صبح بگوید: «اللهمّ صلّ علی محمد وآل محمد و عجّل فرجهم... و نمی‌میرد تا حضرت را دریابد.(27)
22ـ حرز خاص امام زمان.(28)
23ـ هر ساعتی از شبانه روز، منسوب به یکی از معصومین(ع) است ساعت دوازده روز تا غروب آفتاب به نام حضرت ولی عصر(عج) است.
در این ساعت مستحب است خواندن دعایی که اوّلش این است: «یا مَن توحّد بنفسه عن خلقه...».(29)
24ـ نماز امام زمان علیه السلام در مسجد جمکران به شرحی که در مفاتیح آمده است.(30)
25ـ نماز استغاثه به امام زمان در شب‌های جمعه و دعای خاص که بعد از آن وارد است.
خواندن این نماز در شب جمعه خوانده می‌شود، ‌به این شرح:
بعد از نصف شب، غسل می‌کند و وضو می‌گیرد و دو رکعت نماز می‌خواند، ‌مثل نماز امام زمان(ع) در مسجد مقدس جمکران، یعنی در هر رکعت وقتی سوره حمد می‌خواند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را صد مرتبه می‌گوید. پس از تمام کردن سوره حمد را یک بار خوانده و هر یک از ذکر رکوع (سبحان ربی العظیم و بحمده) و ذکر سجود (سبحان ربی الأعلی و بحمده) را هفت مرتبه می‌گوید. پس از تشهد و سلام، دعایی که در مفاتیح آمده است و با این جمله شروع می‌شود «اللهمّ إنْ أطعتک، فالمحمدة لک وإنْ عصیتک فالحجة لک»(31) تا آخر دعا را بخواند و حاجت خود را بخواهد که ان شاء الله برآورده می‌شود.
26ـ نماز جدولی: این نماز که برای برآوردن حاجت و استغاثه به درگاه خداوند است، به این شکل است:
در روز جمعه هشت رکعت نماز می‌خواند. هر دو رکعت به یک سلام مثل نماز صبح و ثواب آن را هدیه می‌کند به پیامبر و حضرت زهرا صلوات الله علیها. و بعد روز شنبه چهار رکعت و آن را هدیه می‌کند به امیر المؤمنین(ع) به همین صورت هر روزی به نام امامی.
27ـ هرگاه قرآن تلاوت می‌شود، لازم است به یاد «شریک قرآن» یعنی امام زمان باشیم و در آغاز بر حضرت سلام بفرستیم و در پایان ثواب تلاوت را به حضرت اهدا کنیم.
28ـ در ثواب هر عمل مستحبی مثل نماز، روزه، حج و زیارات آن حضرت را شریک کنیم.
29ـ امام زمان علیه السلام «وسیله النجاة الی الله» است. پس در هر مشکلی و برای توفیق در هر کار خیری به حضرت متوسل شویم و حضرت را وسیله و واسطه فیض و توفیقات الهی قرار دهیم.
30ـ تلاوت برخی سوره‌های قرآن ارتباط ویژه‌ای با امام زمان علیه السلام دارد. از جمله در روایت آمده است که
خواندن سوره اسراء (بنی اسرائیل) در هر شب جمعه باعث می‌شود که شخص نمیرد تا حضرت را درک کند و از اصحاب امام گردد.
کلینی در کافی از امام پنجم علیه السلام روایت می‌کند: که هر کس سُوَر مسبحات (یعنی سوره‌هایی که با «سبّح» یا یسبّح» شروع می‌شود، مثل سوره‌های حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن و أعلی) را در هر شب پیش از خوابیدن بخواند، نمیرد تا این که امام زمان علیه السلام را درک کند.(32)

پی‌نوشت‌ها:
1. مفاتیح الجنان، ص 974.
2. همان، ص 987.
3. همان، ص 992.
4. همان، ص 1082.
5. همان، ص 81.
6. همان، ص 213.
7. همان، ص 214.
8. همان، ص 215.
9. همان.
10. همان، ص 245.
11. همان، ص 247.
12. همان، ص 298.
13. همان، ص 105.
14. همان، ص 972.
15. همان، ص 1030.
16. همان، ص 956.
17. همان، ص 971 ـ 969.
18. همان، ص 961.
19. همان، ص 966.
20. همان، ص 451.
21. همان، ص 744.
22. همان، ص 891.
23. همان، ص 997.
24. همان، ص 999.
25. همان، ص 1014.
26. همان، ص 91.
27. همان، اعمال روز جمعه.
28. همان، ص 810.
29. همان، ادعیه ساعات روز، ص 337.
30. همان، ص 463.
31. همان، ص 469.
32. همان، ص 873.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش برای معرفت و شناختن امام معصوم واجب و لازم است؛ چنان که رسول اکرم(ص) فرمود: «من مات و هو لایعرف امامه، مات میتةً جاهلیه؛ هر کسی بمیرد اما امام زمانش را نشناخته باشد،به مرگ جاهلیت مرده است".(1)
برای شناخت امام زمان را ه های متعدد ی بیان شده است که به بعضی اشاره می شود :
1.مطالعه تاریخ زندگی
یکی از راه های شناخت امامان از جمله امام زمان مطالعه تاریخ زندگانی ؛ سرگذشت و سیره آنان؛ خصوصاً در باره فضایل، مناقب و خصوصیات - از قبیل: شجاعت، مردانگی، ایثار، تواضع، صبر، فرزانگی و... است.این امر انسان را متوجه مقام والای آن بزرگواران می‏کند و جذبه و کشش خاصی بر روح انسان، حاکم می‏شود. در باره امام زمان صدها کتاب وآثار پژوهشی سامان یافته است که خواندن آن ها موجب شناخت امام خواهند شد.
2. تأمل در آثار،مطالعه و تفکر در سخنان ایشان؛
اسلام تفکر را موجب آگاهی می داند. (2) امامان در زمینه های مختلف مطالب ارز شمند بیان کر ده اند که خواندن آن ها انسان را با جایگاه و مقام آنان آشنا می نمایند. مطالعه و تفکر در آثار فکری امامان، از جمله امام زمان هر چند کار مشکلی به نظر می‏رسد؛ ولی بسیار سودمند است. این امر علاوه بر آن که باعث شناخت شخصیت آن بزرگواران و ایجاد محبت آنان در دل می‏شود؛ سرمایه معنوی بزرگی برای روح بشر به شمار می‏رود.
3.ژرف اندیشی در خداشناسی
اگر خداوند و صفات و اسمای او را به طور حقیقی بشناسیم، می‏توانیم انسان‏های کامل راستین (امامان) را نیز بشناسیم؛ زیرا آنان آینه تمام‏نمای صفات جمال و جلال حضرت حق‏اند. در نامگذاری به اسمای الهی، از تمامی موجودات عالم امکان برترند.
بر این اساس، با شناخت خدا و صفات او، می‏توانیم به اوصاف و ویژگی‏های امامان نیز آگاه گردیم. شاید دعایی که سفارش شده در زمان غیبت بعد از نماز خوانده شود، ناظر به همین حقیقت باشد:
«اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف رسولک. اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک. اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی؛
خداوندا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی ،پیامبر را نمی‏شناسم؛
خدایا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر به پیامبرت معرفت پیدا نکنم، نمی‏توانم امامم را بشناسم؛
خدایا! حجت و امامت را به من بشناسان که اگر امام را نشناسم، در دین خود گمراهم».(3)
4. آیات قرآن
در باره امام زمان آیات متعدد تاویل وتفسیر شده است که با خواندن ومطالعه آن ها نیز می توان امام را شناخت. تعداد آیات و رویات در باره امام زمان زیاد می باشد که جهت رعایت اختصار به بعضی اشاره می شود :
ـ غلبة اسلام بر همة ادیان‌
ازجمله ویژگی‌های عصر ظهور امام زمان‌ غلبة اسلام بر سایر ادیان و مذاهب است‌، و این وعده‌ای است که قرآن مجید، به صراحت به مسلمانان داده است‌:
هُوَ الَّذِی‌َّ أَرْسَل‌َ رَسُولَه‌ُو بِالْهُدَی‌َ وَدِین‌ِ الْحَق‌ِّ لِیُظْهِرَه‌ُ عَلَی الدِّین‌ِ کُلِّه وَلَوْ کَرِه‌َ الْمُشْرِکُون‌َ ؛(4)
او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا او را بر همة آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند.
این آیه با اندکی تفاوت در دو مورد دیگر نیز آمده است‌.(5) در این آیه تصریح شده است که اسلام‌، روزی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت. این وعده‌، تا کنون تحقق پیدا نکرده است‌. از امام صادق(ع) ‌در تفسیر این آیه نقل شده است‌:
" به خدا سوگند! هنوز محتوای این آیه تحقّق نیافته است‌، و تنها زمانی تحقق می‌پذیرد که قائم خروج کند. در وقتی که او قیام کند، کسی که خدا را انکار نماید، در تمام جهان باقی نخواهد ماند".(6)
امام باقر(ع) در تفسیر این آیه‌می فرماید:" وعده‌ای که در این آیه است‌، به هنگام ظهور مهدی آل‌محمد(ص) تحقق پیدا می‌کند .در آن روز هیچ کس روی زمین نخواهد بود، مگر این که به حقّانیت محمد(ص) اقرار می‌کند". (7)
ـ حکومت و فرمان روایی زمین‌
در عصر ظهور حضرت مهدی‌بندگان صالح در سراسر دنیا حکومت می‌کنند و این وعده‌ای است که قرآن داده است‌:
" وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَن‌َّ الاْ َرْض‌َ یَرِثُهَا عِبَادِی‌َ الصَّـَـلِحُون‌َ ؛(8)
در زبور بعد از ذکر،[ تورات]‌نوشتیم که بندگان صالح من‌، وارث[و حاکم]‌‌زمین خواهند شد".
در روایات‌، این آیه‌، به یاران حضرت مهدی‌تفسیر شده است‌. امام باقر(ع) فرمود: "بندگان صالحی را که خداوند در این آیه‌، به عنوان وارث زمین یاد می‌کند، یاران مهدی‌در آخر الزمان هستند".(9)
ـ عدل و دادگری در زمین اجرا می‌گردد:
از خصوصیات عصر ظهور حضرت مهدی‌ برپا داشتن عدل و دادگری است‌. در پرتو عمل به دستورهای اسلام‌، امنیت‌، صلح و آرامش‌، در زمین ایجاد می‌گردد، ظلم و ستم قطع می‌شود، برکت و توسعه روزی در آن زمان‌، برای توده مردم فراهم می‌گردد، فقیر و مستمند در جامعه پیدا نمی‌شود. قرآن در این‌باره می‌فرماید:
"اعْلَمُوَّاْ أَن‌َّ اللَّه‌َ یُحْی‌ِ الاْ َرْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَا؛
بدانید که خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می‌کند".
امام باقر(ع) فرمود: "منظور زنده شدن زمین به وسیلة عدالت است‌، بعد از آن که با جور و ظلم مرده باشد".(10)
در حدیث دیگری فرمود: "خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدی‌زنده می‌کند، بعد از آن که مرده باشد و منظور از مردن زمین‌، کفر زمینیان است".(11)
زمین دارای دو حیات است‌؛
حیات مادّی که منظور فراوانی نعمت و برکت در روزی است‌،
حیات معنوی که مراد، برپایی عدل و ایجاد امنیت و آسایش و توجه به خدا و معنویات است که هر دو در زمان ظهور امام زمان‌تحقّق می‌پذیرد.
ـ غلبه مستضعفان بر مستکبران‌
از جمله وعده‌های خداوند، پیروزی حق بر باطل است‌. در آیه 11 قصص می‌خوانیم‌:
"وَ نُرِیدُ أَن نَّمُن‌َّ عَلَی الَّذِین‌َ اسْتُضْعِفُواْ فِی الاْ َرْض‌ِ وَ نَجْعَلَهُم‌ْ أَئ‌مَّة‌ً وَنَجْعَلَهُم‌ُ الْوَ َرِثِین‌َ ؛
اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفان نعمت بخشیم‌، و آن‌ها را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم"‌.
در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع)‌روایت شده: این گروه آل‌محمد(ص)هستند که خداوند، مهدی آن‌ها بعد از زحمت و فشاری که بر آن‌ها وارد می‌شود، بر می‌انگیزد و به آن‌ها عزّت می‌دهد، و دشمنان آن‌ها را ذلیل و خوار می‌کند.(12)
5.روایات اهل بیت
یکی از راه های شناخت امام زمان روایات می باشد.
از آن جا که وجود امام زمان از اهمیت خاصی بر خوردار است در روایات به طور گسترده و شفاف در باره آن حضرت بحث شده است. در بر خی روایات از اسم، لقب و ویژگی های ظاهری امام سخن به میان آمده است .در بر خی از علل و فلسفه غیبت امام زمان و در بر خی روایات دیگر از نحوه ظهور وچگو نگی حکو مت و...
مطالعه این روایات انسان را با امام زمان آشنا می نماید. احادیث مربوط به این باب، قسمت عمده‌ای از روایات را تشکیل می‌دهد. مهم تر این‌که نه تنها این روایات، در کتب حدیثی شیعه بلکه در کتب حدیث اهل سنت نیز نقل شده است . بعضی از آنان، مستقلاً کتاب هایی به نام حضرت، تألیف نموده‌اند.
از این رو روایات راجع به ایشان، متواتر و یا نزدیک به حد تواتر است. چه آن که قطب ها و جناح های متضاد عقیدتی در این موضوع همنوا و همآهنگ شده و روایات بسیاری را نقل کرده‌اند که در این‌جا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد :
ابوسعید خدری نقل کرد که رسول الله به فاطمه فرمود: دخترم! هفت چیز به ما خاندان عطا شده است که به احدی پیش از ما داده نشده:
1.نبی ما بهترین انبیاست که پدر توست.
2.وصی ما بهترین اوصیاست که همسر توست.
3.شهید ما بهترین شهید است که عموی پدر تو حمزه است.
4.آن کس که با دو بال رنگین در بهشت پرواز می‌کند ،از ماست و او عموزاده تو جعفر است.
5و6.دو سبط این امت فرزندان تو حسن و حسین هستند.
7.سوگند به خدایی ‌که جز او خدایی نیست مهدی این امت که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند از ماست.(13)
امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرمود:"دوازده مظاهر هدایت از مایند که اول آنان امیرالمؤمنین و آخرشان، یازدهمین فرزند من، امامی است که حق را برپا خواهد داشت. خداوند زمین مرده را به برکت وجود او زنده خواهد نمود . در پرتو او دین حق را بر همه ادیان، غالب خواهد گرداند ،هر چند که کفار را خوش نیاید.
برای او غیبتی است. اقوامی در دوران غیبت از دین برمی‌گردند اما گروه‌هایی نیز در ایمان خود ثابت می‌مانند لیکن اینان مورد اذیت و آزار منکران قرار می‌گیرند و به آن ها گفته می‌شود: اگر راست می‌گویید، پس چه زمانی وعده ظهور، فرا می‌رسد. آگاه باشید کسی که در غیبت ولی عصر بر این آزارها و تکذیب‌ها صبر کند،مانند کسی است که با شمشیر در خدمت رسول الله جهاد کرده باشد".(14)
پیامبر فرمود: "سوگند به آن کسی که مرا برانگیخت تا مژده دهنده اسلام راستین باشم ،اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند همان یک روز را به اندازه‌ای طولانی گرداند تا فرزندم مهدی خروج کند. پس از خروج عیسی بن مریم به زمین فرود می آید و در پشت سر وی نماز می گذارد، آن گاه زمین با فروغ پروردگار خویش روشن می شود و حکومت جهانی مهدی به شرق و غرب عالم می رسد".(15)
در هنگام ظهور امام مهدی ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ انسان ها در نهایت تکامل اندیشه و فکر و اخلاق و صفات روحی قرار دارند. نیز در مرحله تکامل تاریخ، به دنباله ناکامی‌ها و شکست‌ها و ستم‌ها و بی‌عدالتی‌ها و فقر و بدبختی و دیکتاتوری و... بشر قرار گرفته، امام به تمام آن ها پایان می‌دهد و زمینه روحی مناسب با قسط و عدل مطلق ایجاد می‌نماید.(16)
یعنی: در سراسر گیتی سرزمینی نخواهد ماند که در آن غیر خدا پرستش شود.
گرفتاری‌ها و قحطی‌ها و بدبختی‌ها و فقر و نداری‌هایی که در دوران غیبت در گوشه‌و کنار جهان دیده می‌شود در دولت مهدی ـ علیه السّلام ـ وجود نخواهد داشت.(17)
قال رسول الله: «یکون فی امتی، المهدی تتنعم امتی فی زمانه نعیماً لم تتنعم مثله قط... ترسل السماء مدرارا و لم تدخر الارض شیئاً من نبات(18) ؛
مهدی در امت من خواهد بود. به هنگام ظهور آسمان، باران فراوان می دهد و زمین، هیچ روییدنی را در دل نگاه نمی‌دارد.»
رسول خدا فرمود: مهدی از من است . دارای پیشانی بلندی است . وسط بینی او کمی برآمده است. زمین را از عدل و داد پر می‌کند، هم‌چنان‌که از ظلم و جور پر شده باشد. دوران حکومت او هفت سال خواهد بود.(19)
رسول خدا فرمود: «مهدی از فرزندان من است. نامش نام من و کنیه‌اش، کنیه من است. به سیرت و صورت از همه مردم به من شبیه ‌تر.برای او غیبت و نگرانی است که ملت ها در آن گمراه شوند. ناگهان مانند تیر شهاب می آید و زمین را از عدل و داد پر می کند، هم چنان‌که از ظلم و ستم پرشده باشد.(20)
نیز فرمود: مهدی از اهل بیت من است. مردی از امت من است. زمین را پر از عدل می‌کند همان طوری که از ستم پر شده است.(21)

پی نوشت ها:
1.میزان‏الحکمه، ج 1، ص 171، ح840.
2. الحیاة، ج 1، ص 8، ح‏3.
3. مفاتیح‏الجنان، دعا در غیبت امام زمان.
4. توبه‌(9)آیه33.
5. صف‌(61) آیة 9 و فتح(48) آیه28.
6. تفسیر نورالثقلین‌، ج 2، ص 211 ؛ تفسیر نمونه‌، ج 7، ص 373.
7. تفسیر مجمع البیان‌، علامه طبرسی‌؛، ج 5ـ6، ص 25.
8. انبیأ(21)آیه105.
9. مجمع البیان‌، همان‌، ص 7ـ8، ص 66.
10. تفسیر نور الثقلین‌، علامه حویزی‌، ج 5، ص 243.
11. تفسیر صافی‌، فیض کاشانی‌، ج 5، ص 135 ؛ تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 23، ص 343.
12. تفسیر نمونه‌، ج 16، ص 18، به نقل از تفسیر نورالثقلین‌، ج 4، ص 110.
13.مجالس السنیه، ج5، ص523.
اکمال الدین؛ ص317. 14.
15. اکمال الدین، ص163.
16.بحارالانوار، ج52، ص336.
17. اکمال الدین، باب33، حدیث31.
18.شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج1، ص93.
19.فرائد السمطین؛ به نقل از احقاق الحق، ج13، ص154.
20.بحار الانوار، ج51، ص80.
21.ر.ک: ـ مجموعه‏ای از گفتار درباره امام زمان (عج) شهید صدر؛
عصر ظهور،علی کورانی؛
دانشمندان عامه و مهدی موعود (عج)، علی دوانی؛
رسالت اسلامی در عصر غیبت، محمد صدر؛
مهدی موعود(عج)، شهید دستغیب؛
سیمای امام زمان(عج)،تاج لنگرودی؛
خورشید مغرب، محمد رضا حکیمی؛
دادگستر جهان،ابراهیم امینی.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

یـک وقـت هــایی هـم هـسـت

که تـمـــام آرزوی زنـدگیت این مــی شــود که

کـسـی که دوسـتش داری چـیـزی از تــو بـخـــواهـد..

مثلا بـخـــواهـد برای "فـــرجش" دعا کنی

آنگاه

تــو عاشــقانه بـــه زانـــو در میآیی و میگویی

"اللهــم عـجل لولـــیک الفــرج"

سلامتی و فرج آقای خوبیها صلوات

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
السلام علیک یا اباصالح المهدی
دوستت دارم زندگیم
 
  • Like
واکنش ها: .6.

بهار00

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزی یکی از نیروهای شیطان رو به او کرد و گفت:

فرمانده چرا این همه خوشحالی...مگر گمراه کردن
این ها چه فایده ای دارد؟
شیطان جواب داد:
امام این ها بیاید عمر ما تمام میشود..اینها را غافل کنیم .
امامشان دیر تر میاید..
دوباره پرسید آیا ما موفق بوده ایم؟
شیطان خنده ای کردو گفت:
مگر صدای گریه ی امامشان را نمیشنوی .....
مگر صدای طلب اسغفار او را نمیشنوی...
اللهم عجل لولیک الفرج
 

بهار00

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با من بگو چگونه از رويش ياس ها بگويم ،

وقتي كه نرگسي هاي چشمم در انتظار آمدنت سوسو مي زنند.

هر شب با ياد تو به خواب مي روم و صبح در انتظار …

مي دانم كه مي آيي و غبار غم و اندوه هزاران ساله را

از قلبهاي خسته مان مي زدايي

و اشكهاي زلالمان را از گونه هايمان برمي چيني.

مي آيي و ضريح گمشده ياسي كبود را نشانمان ميدهي

می ایی ودر فراسوی نگاه منتظرمان ، قلبهای کوچک و
امیدوارمان رابه هم پیوند میدهی

[FONT=&quot]اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج[/FONT]
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
السلام علیک یا امام زمان و رحمه الله و برکاته
 
  • Like
واکنش ها: .6.

.6.

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
السلام علیک یا اباصالح المهدی
 

Similar threads

بالا