سفر بالاترین مقام بهداشتی جهان به ایران

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]سفر بالاترین مقام بهداشتی جهان به ایران
[/h]
[h=3] قائم مقام وزیر در امور بین الملل وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی از سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به ایران به عنوان بالاترین مقام بهداشتی دنیا خبر داد. [/h]

تسنیم: محسن اسدی لاری با بیان اینکه مارگارت چان رئیس سازمان بهداشت جهانی به دعوت وزیر بهداشت به ایران سفر خواهند کرد، اظهار کرد: از حدود 15 سال پیش تاکنون هیچ یک از روسای سازمان جهانی بهداشت بازدیدی از نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نداشتند.


وی یکی از اهداف سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به ایران را آشنایی با طرح تحول نظام سلامت در ایران عنوان کرد و افزود: گزارشی از سوی هیأت ارزیابان آن سازمان در خصوص طرح تحول نظام سلامت تهیه که همزمان با سفر وی گزارش مذکور به رئیس سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: رئیس سازمان بهداشت جهانی در این سفر تعهد سیاسی و فنی ایران را در قبال پوشش همگانی سلامت بررسی خواهد کرد تا از تجربیات این طرح به عنوان الگویی برای دیگر کشورها استفاده شود.

اسدی لاری در ادامه افزود: پس از پایان برنامه اهداف توسعه هزاره (MDGs) در سال 2015، از سال گذشته تلاش های جهانی گسترده ای در جهت توسعه پایدار (SDG) آغاز شد که در شهریورماه سال جاری در نشست کشورهای عضو سازمان ملل متحد و در مجمع عمومی توسعه پایدار بررسی و تصویب خواهد شد.

پوشش همگانی سلامت از اهداف توسعه پایدار است

قائم مقام وزیر در امور بین الملل وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اهداف مهم برنامه توسعه پایدار، پوشش همگانی سلامت است، افزود: کشورهای دنیا باید طی 10 سال آینده موضوع پوشش همگانی سلامت را در دستور کار خود قرار دهند براین اساس تکمیل پوشش همگانی سلامت برای مردم خود تشویق می‌شوند.

وی یکی دیگر از اهداف سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به ایران را موضوع پیشگیری و کنترل ببیماری‌های غیرواگیر مطرح کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی توجه ویژه ای به پیشگیری از این نوع بیماری‌ها دارد و برخی کشورهای پیشرفته موفقیت‌هایی در این زمینه داشتند در حالیکه از چندین دهه گذشته به پیشگیری از این بیماری‌ها تأکید داشتند.

اسدی لاری با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر بار سنگینی از نظر مرگ و میر، معلولیت افراد و همچنین هزینه‌های درمانی بر نظام‌های سلامت در سراسر دنیا تحمیل می‌کنند، یادآور شد: در صورتیکه برای پیشگیری از این نوع بیماری ها برنامه ای وجود نداشته باشد تمام تلاش‌های نظام‌های سلامت و دولت‌ها زیر سؤال خواهد رفت.

رونمایی از سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

وی افزود: با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در شورای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تهیه و تدوین شده و در روزهای گذشته جلسات بسیار خوبی در جهت مرور این برنامه با حضور دکتر علوان و دیگر متخصصان سازمان بهداشت جهانی برگزار شده است.

اسدی لاری گفت: کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با مسوولیت باقر لاریجانی معاون آموزشی و با همکاری معاونان بهداشت، درمان، تحقیقات و فنأری و همچنین رئیس سازمان غذا و دارو و سایر بخش‌های مرتبط تلاش‌های خوبی در این زمینه داشته است.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل وزارت بهداشت از رونمایی از سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با حضور معاون اول رییس جمهور، وزاری عضو شورای عالی سلامت، رئیس سازمان بهداشت جهانی و مقامات کشوری چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

وی افزود: رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین از نظام ارائه خدمات سلامت در کشور و به ویژه در روستاها، شهرهای کمتر از 50 هزار نفر و حاشیه شهرها به عنوان الگویی موفق در منطقه بازدید خواهد کرد.

خدمات بهداشتی درمانی ارزشمند ایران به مهاجرین افغانی در حوزه سلامت

اسدی لاری با اشاره به اینکه در جریان این سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی با نحوه خدمت رسانی به ویژه خدمات بیمه ای به افاغنه آشنا خواهد شد، افزود: با تلاش رئیس سازمان بهداشت جهانی و همچنین کمیسر عالی پناهندگان مساعدت‌هایی در خصوص افاغنه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: از 3 دهه گذشته تاکنون ایران به مهاجران افغانستانی خدمات ارزنده ای را ارائه داده است و در دولت تدبیر و امید نیز با نظر وزیر بهداشت و وزیر کشور خدمات بهداشتی مناسبی به آنها ارائه شده است.

اسدی لاری گفت: با حضور رئیس سازمان بهداشت جهانی یک مرکز آموزشی منطقه ای و فرامنطقه ای سازمان جهانی بهداشت با نظر ویژه وزیر بهداشت در ایران و در یکی از مناطق آزاد راه اندازی خواهد شد که می تواند در آینده توانایی های نظام سلامت ایران را به منطقه و دنیا نشان دهد.

ملاقات رئیس سازمان جهانی با معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر بهداشت

قائم مقام وزیر در امور بین الملل وزارت بهداشت آشنایی مدیران ارشد حوزه سلامت با اهداف توسعه پایدار و سخنرانی رئیس سازمان بهداشت جهانی را یکی دیگر از برنامه‌های سفر وی به ایران بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که این جلسه بتواند میزان اثربخشی مدیران ارسد حوزه سلامت در خصوص اهداف توسعه پایدار را افزایش دهد.

وی همچنین گفت: از دیگر محورهای این سفر، آشنایی رئیس سازمان بهداشت جهانی با ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی خواهد بود تا در زمینه‌های مربوط به فناوری و به ویژه تولید واکسن و داروهای بیولوژیک و همچنین تحقیقات مربوط به اخلاق پزشکی و بیماری‌های غیرواگیر تبادل نظر شود.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل وزارت بهداشت افزود: رئیس سازمان بهداشت جهانی در این سفر دو بار با وزیر بهداشت دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اسدی لاری ابراز داشت: رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین ملاقات‌هایی را با رییس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رییس جمهور و همچنین وزرای عضو شورای عالی سلامت خواهد داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با حضور رئیس سازمان بهداشت جهانی تحولی در ارتباط بین المللی نظام سلامت ایران به ویژه در دوران پس از تحریم با دنیا اتفاق بیفتد.



 
بالا