سرفه‌هاي مزمن بيش از چند هفته را جدي بگيريد

silenta

عضو جدید
سرفه‌هاي مزمن بيش از چند هفته را جدي بگيريد
.
دكتر بهرام حاج‌كريم متخصص بيماري‌هاي عفوني گفت: سرفه‌هاي مزمن به مدت بيش از 2 تا 3 هفته مي‌تواند از جمله علائم بيماري سل ريوي باشد.
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با بيان اين‌كه در صورت سرفه‌هاي مزمن به مدت طولاني حتما بايد به پزشك مراجعه شود، اظهار كرد: تب ، تعريق زياد، كاهش اشتها و كاهش وزن از ديگر علائم بيماري سل هستند.
وي بيماري سل را يكي از اولويت‌هاي مهم بهداشتي جهان دانست و ابراز كرد: اين بيماري به وسيله ورود باسيلي خطرناك از طريق تنفس به ريه ايجاد مي‌شود و موجب آسيب و تخريب بافت ريه مي‌گردد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان با بيان اين مطلب كه سل، هر فردي را در هر سني مي‌تواند درگير كند، افزود: باسيل اين بيماري مي‌تواند از ريه به هر بخشي از بدن از جمله مغز، چشم، تارهاي صوتي، پوست، كبد، كليه و استخوان منتشر شود.
دكتر حاج كريم با بيان اين‌كه اين بيماري خارج ريه سرايت پذيري ندارد، تصريح كرد: سل ريوي از طريق ترشحات تنفسي و سرفه بيمار، قابل انتقال به سايرين مي‌باشد، لذا مهم‌ترين راه پيشگيري از ابتلا به سل شناسايي افراد بيمار و كنترل برخورد با آنها است.
اين پزشك متخصص با بيان اين‌كه بيماري سل اگر به موقع تشخيص داده شود، قابل درمان است، گفت: تشخيص و درمان اين بيماري كاملا رايگان است و طول دوره درمان، بسته به نوع بيماري ممكن است از 6 ماه تا يك سال به طول بينجامد.
دكتر حاج كريم نظارت بر درمان بيماران و پيگيري اجراي كامل روند درماني را يكي از موفقيت‌هاي روند اين بيماري دانست و يادآورشد: ايران با اقدامات جديدي كه در خصوص اجراي برنامه‌هاي درمان سل انجام داده است، تبديل به الگويي در ميان كشورهاي منطقه شده است به طوري كه در شناسايي و كنترل بيماري سل بسيار موفق عمل مي‌كند.
اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با ذكر اين مطلب كه هم اكنون موج جديدي از بيماري سل در دنيا ايجاد شده است، تصريح كرد: با توجه به شيوع بيماري ايدز در دنيا و از آنجايي كه سل در مبتلايان به ايدز شايع تر است و از سوي ديگر با توجه به ارتباطي كه بين اين دو آلودگي وجود دارد، موج جديدي از سل مقاوم به دارو در سطح دنيا بوجود آمده است كه خوشبختانه در ايران اين امر مشاهده نشده است.

 

Similar threads

بالا