سردار شهید دکتر احمد سوداگر

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
در آستانه 21 بهمن اولین سالگرد شهادت سردار احمد سوداگر


00.jpg



زندگینامه


دكتر احمد سوداگر از همان ابتدا در جنگ، كار اطلاعاتي را انتخاب كرد تا اينكه در سال 1359 در منطقه كرخه زخمي و قسمتي از پاي چپ وي قطع گرديد. فداكاري ها و ايثارگري هاي او در منطقه رقابيه در قالب گروه گشتي- شناسايي و اجراي كمين بر عليه دشمن همواره در خاطرات همرزمانش به يادگار مانده است. در جبهه صالح مشطط كرخه بر روي مين رفت و پاي چپش را در راه اهداف مقدس خود از دست داد. بعد از دوران نقاهت در عمليات فتح المبين حضور يافت و به عنوان مسئول اطلاعات لشكر قدس مشغول به خدمت گرديد.
او در ادامه عمليات هاي پيروزمند بيت المقدس و رمضان نقش مؤثري در مأموريت هاي تيپ 7 وليعصر (عج) داشت تا اينكه به مسئوليت اطلاعات قرارگاه لشكري قدس منصوب گرديد. در سال 1362 دوره فرماندهي و ستاد را در ارتش طي نمود. هوش و ذكاوت برجسته و قدرت تحليل فوق العاده و منطقي او نسبت به مسائل نظامي باعث گرديد به معاونت اطلاعات قرارگاه كربلا منصوب گردد.
در اكثر عمليات هاي رزمندگان اسلام بر عليه دشمن بعثي به عنوان يك شخصيت مؤثر در تحليل نبرد و طراحي آن مشاركت داشت و همواره تحركات دشمن را تحليل و حركت هاي بعدي آن را پيش بيني مي نمود.
در عمليات ظفرمند والفجر 8 مسئوليت خطير اطلاعات اين عمليات را در منطقه خرمشهر بعهده داشت. رشادت هاي بي نظير وي در عمليات فتح فاو سبب گرديد تا در ابتداي سال 1365 در تشكيل قرارگاه عملياتي قدس مشاركت داشته و مسئول اطلاعات اين قرارگاه شد. حضور سردار سوداگر در جبهه ها همراه با پدر و برادرانش بود تا در عمليات كربلاي 5 يكي از برادرانش به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

008.jpg
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
007.jpg


شهيد احمد سوداگر تا پايان دوران دفاع مقدس در اين مسئوليت خطير و حساس در جبهه ها فعال بود و تا يك سال بعد از جنگ نيز براي تثبيت موقعيت پدافندي جبهه ها و دفاع در مقابل تجاوزات احتمالي دشمن در مسئوليت جانشين فرماندهي قرارگاه عملياتي قدس در جبهه حضور داشت. بعد از دوران دفاع مقدس اين دلاور خطه هاي نبرد در مسئوليت هاي جانشيني فرماندهي لشكر 7 وليعصر (عج) و نيز فرماندهي لشكرهاي 8 نجف اشرف، 25 كربلا و 27 محمد رسول الله (ص) و معاونت اطلاعات نيروي زميني سپاه اشتغال داشت. مرحوم سوداگر از استعداد و هوش فوق العاده اي به خصوص در كارهاي اطلاعاتي و آموزشي برخوردار بود و در اين راستا پيش بيني ها و آينده نگري هاي ژگرفي داشت.

او تأكيد عجيبي داشت كه فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس بايد جهت تدوين علوم و معارف دفاع مقدس براي نسل هاي آتي همت گمارند و خود از پيشتازان اين حركت مقدس و بزرگ در عرصه ملي بود.
وي براي آشنايي نسل هاي جديد و آينده با علوم و معارف دفاع مقدس در سال 1385 اقدام به تأسيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس نمود و با پيگيري هاي مجدانه خود موفق شد علاوه بر نهادينه كردن مسائل دفاع مقدس به عنوان يك مبحث علمي و پژوهشي در دانشگاه هاي كشور، دو واحد درس آشنايي با دفاع مقدس را براي دوره هاي كارشناسي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي را به تصويب برساند كه طي 3 سال اخير بيش از 200 هزار نفر از دانشجويان اين دروس را گذرانده اند.

افكار بلند و دورانديش وي به شدت پيگير راه اندازي رشته هاي مهندسي، هنر، ادبيات، جغرافيا و علوم پزشكي دفاع مقدس در رشته هاي تخصصي مراكز آموزش عالي كشور بود كه در اين مهم توفيقاتي را بدست آورد و انشاء اله با تلاش دوشتانش و مسئولين امر به ثمر بنشيند.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
006.jpg


شهيد حاج احمد سوداگر فردي خستگي ناپذير بود و با داشتن محدوديت هاي جسمي از جمله تني پر تركش و پاي قطع شده هرگز از فعاليت باز نمي ايستاد. دفاع از انقلاب و نظام و تلاش جهت تحقق اهداف آن جزء خصوصيات برجسته وي بوده و دفاع از حريم ولايت در گوشت و خون او عجين شده بود. صراحت لهجه ايشان در بيان حقايق، بي تكلفي و ساده زيستن وي زبانزد دوستان و يارانش بود. پيگيري و حساسيت فوق العاده او در انجام احسن كارهاي واگذاري به او از ويژگي هاي بارزش بود.

شهيد دكتر احمد سوداگر به گواهي فرماندهان و همرزمانش نابغه اطلاعاتي و نظامي دفاع مقدس و كشور بود. بسيار در آرزوي شهادت به سر مي برد تا اينكه پس از سال ها مجاهدت بر اثر تألمات ناشي از جراحات متعدد در دفاع مقدس با 75درصد جانبازي در بيست و ششمين سالگرد عمليات والفجر 8 دار فاني را وداع گفت و به خيل ياران شهيدش در ملكوت اعلي پيوست. ياد و راهش همواره زنده و جاويد باد.


009.jpg

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
jade.jpg

کتاب جاده‌های سربی اثر ماندگار این شهید است که شامل خاطرات وی از دوران دفاع مقدس است.

خاطرات سردار احمد سوداگر از دوران جنگ تحمیلی، به کوشش محمد مهدی بهداروند توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری منتشر شده و به چاپ سوم رسیده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
رسول سوداگر" فرزند سردار احمد سوداگر :


وی بارزترین ویژگی پدرش را خستگی ناپذیری عنوان کرد و گفت: ایشان توانایی عجیبی داشت و معتقدم خستگی را هم خسته کرده بود.صبح و شب نمی شناختند، هر روز صبح ساعت 6 از منزل بیرون می رفتتد و با وجود اینکه 82 درصد جانبازی نیروهای مسلح را داشتند تا پاسی از شب به طور مداوم مشغول به کار بودند و حتی بعد از مراجعت به منزل نیز پای پروژه های مربوط به پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس می نشست .

فرزند سردار سوداگر تصریح کرد: از دیگر ویژگی های ایشان قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل بالای‌شان بود. به گونه ای که وقتی کسی از او سوالی می پرسید در همان لحظه سوال را تجزیه و تحلیل می کرد و بلافاصله پاسخ می داد.


وی صبر و بی ادعایی سردار سوداگر را مثال زدنی دانست و تاکید کرد: هیچگاه اقدامات و خدمات خود را در بوق و کرنا نمی کرد. مردم خود اثرات خدمات ایشان را در طول زمان میدیدند ولی خودشان علاقه ای به علنی کردن این کارها نداشتند. حتی گزارش های مربوط به روند کاری پژوهشگاه را هم در طول این سه سال تنها دوبار به مقام معظم رهبری گزارش دادند.

فرزند سردار سوداگر از اخلاق خوب و نیک پدر یاد کرد و گفت:اخلاق خوب ایشان در بین دوستان و آشنایان زبانزد بود. سنگ صبور همه بود، تا آنجا که برایشان مقدور بود در رفع مشکلات و گرفتاری به همه خصوصا دوست و آشنا کمک می کرد و هیچگاه عادت به گفتن "نه" به کسی را نداشتند و تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم و رفع مشکلاتشان به کار می گرفتند.


رسول سوداگر ادامه داد: پدر در عین اینکه بسیار مهربان و دلسوز بودند اعتقاد داشتند که نباید فرزند را راحت و آزاد گذاشت که مسئولیت پذیر نباشد اما در این دو هفته آخر بسیار مهربان تر شده بودند و حتی گاهی این اعتقاد خود را فراموش می کردند و بی اندازه به ما محبت می کردند.

وی اظهار داشت: ساده زیستی،قناعت، دوراندیشی و برنامه ریزی برای لحظه لحظه زندگی از دیگر ویژگی های ایشان بود به گونه ای که وقتی از دنبا رفت گویی برای صد سال آینده کار و برنامه ریزی داشت.


فرزند سردار سوداگر با بیان اینکه پدر همواره حسرت دوستان شهید خود را می خوردند، گفت: ایشان مطیع محض اوامر رهبری بودند و دستورات مقام ولی فقیه را فصل الخطاب همه کارها می دانستند. حافظ راه شهیدان بودند و دائما حسرت می خوردند که توفیق شهید شدن را پیدا نکرده بودند که به لطف خداوند این توفیق بزرگ را پیدا کردند.

وی تصریح کرد:هر بار یکی از همرزمانشان از جمله سردار کاظمی، تهرانی مقدم، سلیمانی و ... به درجه شهادت نائل می شدند افسوس می خوردند که چرا از قافله شهیدان باز مانده اند. در کتابی که چند سال پیش تحت عنوان جاده های سربی منتشر کردند نوشته بودند "عاشقی هستم که از خیل شهادت جا ماندم" ولی مشیت الهی بر آن بود که ایشان نیز در نهایت به خیل عظیم شهدا بپیوندند.


رسول سوداگر در ادامه به مسئولیت های پدر در دوران جنگ و بعد از جنگ اشاره کرد و گفت:ایشان در زمان جنگ مسئول اطلاعات قرارگاه بودند؛ بعد از جنگ فرمانده لشکر 25 مازنداران بود و بعد از آن هم به عنوان فرماندهی ارشد استان مازندران و گلستان انتخاب شدند. بعد از آمدن به تهران نیز فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله را بر عهده داشتند. ولی بعد از آنکه ضایغه بیماری قلبی شان شدید شد از کار اجرایی کناره گیری کردند و به کارهای پژوهشی روی آوردند.

وی تاسیس دانشگاهی برای نیروهای مسلح و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را مهمترین اقدامات پژهشی پدر شهیدش عنوان کرد و ادامه داد: اایشان معتقد بود که باید در همه دانشگاه ها و مدارس دو واحد برای آشنایی با دفاع مقدس نسل های بعدی انقلاب ارائه شود تا بدانند که جنگ به راحتی اداره نشد بلکه با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، زیرکی و هوشیاری پیش برده شد. و همین ابعاد مهم بود که موجب شد رزمندگان ما با دست های خالی پیروز این جنگ باشند.

فرزند سردار سوداگر اظهار داشت:ایشان گروه های پژوهشی تحت عنوان تاریخ در جنگ، دشمن شناسی در جنگ، فرماندهی و مدیریت جنگ، مهندسی و صنعت جنگ، علوم نظامی و عملیات جنگی، علوم پزشکی و منابع انسانی جنگ، فرهنگ و هنر و ادبیات در جنگ و .. را با هدف ترویج مبانی دفاع مقدس و قرار دادن این گنجاندن این دروس در چارت تحصیلی دانشگاه های دولتی و آزاد راه اندازی کردند.

وی با تاکید براینکه سردار سوداگر به دنبال تئوریزه کردن دانش و تجربیات ارزشمند دفاع مقدس و انتقال آن به جامعه علمی کشور بود،خاطرنشان ساخت:در این سه سال موفقیت های زیادی را بدست آورده بودند و با مطالعه و شناخت نقاط قوت و ضعف فعالیت های انجام شده در حوزه فرهنگ دفاع مقدس توان خود را معطوف به ایجاد یک مرکز فرهنگی – پژوهشی به منظور تحقق این هدف کردند و نتیجه این تلاش ها هم این بود که پژوهشکده ای که به نام دفاع مقدس راه اندازی شده بود امروز به نام پژوهشگاه معارف و علوم دفاع مقدس شناخته می شود که 14 پژوهشکده زیر نظر خود اداره می کند.

وی تاکید کرد: ایشان دوره های آموزش استادی هر استان رادنبال می کردند و تلاش می کردند 1200 استاد این پژوهشگاه را گسترش دهند؛ هر دو هفته یکبار نیز به یکی از استان ها می رفت و آموزش دوره ای اساتید آنجا را برگزار می کردند و بعد از بازگشت از آخرین سفرشان که به بندر انزلی و گرگان این اتفاق برایشان افتاد و به مقام شهادت نائل شدند.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سردار سوداگر یک رزمنده بسیجی به تمام معنا بود


رییس ستاد کل نیروهای مسلح بابیان اینکه سردار سوداگر یک رزمنده بسیجی به تمام معنا بود، گفت: ایشان همه خصوصیات یک فرمانده بسیجی را در خود داشت و تا روز آخر پای میثاقش با امام زمان(عج)، حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای باقی ماند.


سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح صبح روز 21 بهمن 90 در حاشیه مراسم تشییع پیکر سردار احمد سوداگر رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: در واقع خود ایشان بود که ایده تشکیل این پژوهشکده را داد و آن را راه انداخت و توانست تقریباً تمام فرماندهان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیجیان و کسانی که در حوزه فرهنگ دفاع مقدس صاحب‌نظر بودند را یک‌جا جمع کند و حرفهای همه جواب را بشنود و بحث‌های علمی کنند و ضمن اینکه درس دفاع مقدس را برای دانشگاه‌ها آماده کرد این پژوهشگاه را هم به حد کمال رساند.

فیروزآبادی بابیان اینکه سردار سوداگر یک رزمنده بسیجی به تمام معنا بود، تصریح کرد: ایشان همه خصوصیات یک فرمانده بسیجی را در خود داشت و از روز اول پا در جبهه گذاشته بود و تا روز آخر پای میثاقش با امام زمان(عج)، حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای باقی ماند.
وی خاطرنشان کرد: سردار سوداگر از اینکه ادامه تلاشش در راه دفاع مقدس به خیر ختم شده و نیز از محتوای کارهایش بسیار خوشحال بود و ابراز رضایت می‌کرد.



متن پيام سردار بسيجي دكتر سيد حسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح/ در خصوص شهادت سردار سرتيپ پاسدار احمد سوداگر

مردم غيور و ولايتمدار و انقلابي خوزستان، مومنين مجاهد و مبارز و شهيد پرور دزفول- طوبي لكم و حسن مآب- مرحبا به شما كه فرزندان غيور و فرماندهان رشيدي براي خدمت به انقلاب و سربازي در ركاب امام خميني(س) و امام خامنه‌اي عزيز تربيت كرده ايد و همواره در اين راه نوراني سرمشق امت اسلامي بوده و خواهيد بود، امام زمان عليه السلام از شما راضي و خشنود باد.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار




... خيلي ها تصورشان بر اين است كه ما جنگ گستره اي داشته ايم، بدون حساب و كتاب بوده است و شمائي از جنگ سرخ پوستي را ارائه نموده ايم لاكن بجاي هورا كشيدن تكبير گفته ايم. غافل از اينكه در پشت سر جنگ مديريت قوي و قدرتمندي در راس نظام و نيروهاي مسلح وجود داشته كه با بهره گيري از علوم و متخصصان مختلف توانسته اين اثر گذاري والا را داشته باشد. گاهي شنيده مي شود كه گفته مي شود در طول تاريخ چند صد ساله گذشته در هرجنگ بخشي از اين كشور از دست رفته است و تنها در اين جنگ ( دفاع مقدس) بوده كه حتي يك وجب خاك از اين كشور جدا نشده است. كه البته مطلب كاملا درست و قابل قبولي است. اما با كالبد شكافي علت ها و ماجراهاي پشت پرده در اين جنگها، به اين حقيقت پي مي بريم كه مديريت سر سپردگي و خائنانه و زبونانه هيئت هاي حاكمه و سران كشور در آن ايام و توافقهاي پشت پرده آنان علت اصلي جدا سازي بخشهائي از اين كشور پهناور بوده است. كما اينكه اگر مديريت و رهبري حضرت امام (ره) و مديران عالي جنگ و همچنين فداكاري ملت غيور و قدرتمند ايران نبود كشور از دست رفته بود....

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
واما من.......

کتاب جاده های سربی رو 2 ماه پیش خیلی باعجله از یک نمایشگاه کتاب خریدم به همراه چندتا کتاب دیگه
خیلی دوست داشتم فرصتی بشه که بخونم ولی نمیشد
امروز که میرفتم اهواز با خودم گذاشتم توی وسایلم
توی راه رفت وبرگشت 11 فصلشو خوندم
دوست داشتم زودتر برسم به اینترنت سرچ کنم ببینم الان سردار مشغول انجام چه کاری هستند
.
.
.
.
.
ولی متاسفم برای خودم که خیلی دیر رسیدم

شما هم بخونید

روحشون شاد

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
آخرين دغدغه هاي نابغه اطلاعاتي جبهه هاي جنگ


سردار شهيد حاج احمد سوداگر از فرماندهان ارشد جبهه‌ها كه 21 بهمن ماه 1390 به ديار باقي شتافت به علت شم بالاي اطلاعاتي كه داشت بين بچه هاي جنگ به نابغه اطلاعاتي مشهور بود و از مهم‌ترين دغدغه هاي اين نابغه جنگ، توسعه فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها بود.
وي در آخرين سفر به استان گلستان (يك هفته قبل از شهادت) و در جمع دانشگاهيان، توسعه فرهنگ دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها از مهم‌ترين اقدامات برشمرد.سوداگر با تاكيد بر اينكه ارزشهاي دفاع مقدس بايد به خوبي به نسل آينده منتقل شود هدف از قرار دادن درس آشنايي با مباني فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را از بين بردن ديوار بين نسل گذشته و حال بيان كرد و گفت: رزمندگان، ايثارگران، شهدا براي دفاع از شرف و ناموس اين آب وخاك جان خود را در طبق اخلاص گذاردند تا فرهنگ ايثار و شهادت را در جامعه نهادينه سازند و اين ميراث ماندگار بايد بدون هيچ تغيير و تحريفي با همين كيفيت به نسل آينده منتقل شود.
سردار سوداگر، كم كردن فاصله بين نسل دفاع مقدس و نسل حاضر را از مهم‌ترين اهداف پژوهشگاه علوم ومعارف دفاع مقدس خواند و گفت: براي از بين بردن اين فاصله‌ها بايد فرهنگ دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها توسعه دهيم و دفاع از آب و خاك خود را نيز به فن آوري هاي روز دنيا كه از دانشگاه‌ها نشات مي‌گيرد مجهز سازيم.


http://andishkadeh8.blogfa.com/post/216

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


............با پایان یافتن جنگ تحمیلی، در مهرماه سال 1367، بعنوان جانشین عملیات در جنوب (قرارگاه قدس) انجام وظیفه نمود، در سال 1368، به سمت فرماندهی لشکر 7 ولیعصر عج الله منصوب گردید. در خردادماه همان سال دوره دانشکده فرماندهی وستاد (دافوس) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را، به پایان رساند و نیز موفق شد دوره تکمیلی دافوس نزاجا را، با موفقیت سپری نماید.
در بهمـن­ ماه سال 1368، درجه دو فتح را از شخص رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی وفرماندهی معظم کل قوا، دریافت نمود.در خرداد­ماه سال 1369، به پاس رشادت‌هایشان، یک قطعه نشان درجه 3به ایشان اعطا گردید.در تیر­ماه سال 1369، موفق به دریافت درجه سرتیپی از شخص فرمانده معظم کل قوا شد.




 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


سردار سوداگر، از ميدان جنگ به گونه اي سخن مي‌گويد كه گويي پيكار انديشمندانه دو ذهن زيرك و خلاق را، نشسته در دو سوي صفحه شطرنج به تصوير مي‌كشد. دو ذهن هوشيار كه هيچ حركتي را بي دليل و باري به هر جهت طراحي نمي‌كنند و پيش از آغاز هر حركتي، نخست ساعت‌ها به انديشه فرومي روند. باري، و بدين سان من بي اختيار به ياد برخي فيلم‌هاي جنگي سينماي ايران مي‌افتم. فيلم‌هايي كه بعضي فيلم سازان به نام دفاع مقدس، اما به نيت انباشته تر كردن جيب‌هاي پر و پيمانشان ساخته‌اند.

مي‌پرسم: در بعضي از فيلم‌هاي جنگي ما، چهره دشمن به شكلي تصوير مي‌شود كه گويي آن‌ها ابله‌ترين ابلهان تمام عالم بوده‌اند و كورسويي از خرد نيز حتي در رفتارشان وجود نداشته است. آيا در سال‌هاي جنگ تحميلي شما حقيقتاً با چنين دشمني جنگيده‌ايد.

چشمان خسته‌اش را خنده پرمعنايي فرامي گيرد. مي‌گويد: هدف اين فيلم‌ها نه تحقير شدن دشمن، كه به زير سؤال بردن فرماندهي جنگ است.

روز آخري كه با او به گفت وگو نشستم، سردار سوداگر خسته بود. اما تنها كساني كه او را از نزديك مي‌شناسند مي‌دانند كه دليل اين خستگي‌هاي زودآيند چيست؛ مرداني همچون اوكه بيشتر توانشان را آن روزها براي مقابله با تهاجم دشمن در جبهه هاي پايداري صرف كرده اند، امروز نيز باقيمانده نيروي شان را دارند صرف زنده نگاه داشتن ياد و خاطرات و ترويج فرهنگ آن پايمردي‌ها مي‌كنند و در اين ميان ما نيز دست كم يك وظيفه حتمي داريم: اين كه به مردان اين قبيله، اطمينان بدهيم كه همواره شاكر آن استواري‌ها و نستوهي ها خواهيم بود.

http://www.dsrc.ir/Contents/view.aspx?id=9205

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار




این شهید عزیز،در تاریخ 1359/6/23 در منطقه عملیاتی کرخه بر اثر اصابت ترکش ازناحیه سر – صورت – چشم راست قطع پنجه پای چپ

و

در تاریخ 1360/8/13 در منطقه عملیاتی شوش براثر انفجار مین از ناحیه پای راست (قطع پا ) و اصابت ترکش های متعدد به بدن اصابت موج انفجار از ناحیه سرو گوشها

و

نیزدر تاریخ 1360/11/7در منطقه رقابیه براثر اصابت ترکش از ناحیه پای راست وکتف

و

در تاریخ 1361/2/30 در منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی براثر اصابت ترکش از ناحیه پای راست

و

در تاریخ 1361/5/7 در منطقه عملیاتی شلمچه براثر اصابت ترکش از ناحیه جمجمه ضربه مغزی گردید.



همچنین در تاریخ 1362/12/8 در منطقه عملیاتی خیبر بر اثر عوامل شیمیایی از ناحیه داخلی (ریه ) و چشم

و

در تاریخ 1364/12/28 در منطقه عملیاتی فاو براثر اصابت موج انفجار و واژگونی موتور سیکلت دچار در رفتگی زانوی چپ و پارگی مینیسک گردید،

در مورخ 1365/8/1در منطقه عملیاتی فاو براثر تصادف از ناحیه سر مجروح شدند ،

ایشان در عملیاتهای بدر ،والفجر 8، والفجر10 بر اثر اصابت شیمیایی از ناحیه داخلی، ریه و چشم مصدوم گردیده اند.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

تو به رفتن می اندیشیدی و ما...

در حسرت دیدار مجدد شما ماندیم.
حالا من مانده ام و یک خبر ناتمام

و سکوت...






خبرکبوترانه رسیدو نشست برچشمم

چقدر ستاره چکید و نشست برچشمم



دوباره سوره ی پرواز،دوباره حس سرودن
دوباره آیه وزید و نشست برچشمم



تمام واژه ی دستم به رنگ باران شد
و التهاب دو چشمم ببین نمایان شد



و التهاب صدایی که در غزل پیچید
و طرح آینه هایی که در غزل پیچید



و طرح رفتن مردی که مثل طوفان بود

شکست قامت سروی که در بهاران بود



چه سوگ سرخ غریبی است رفتنت ، سردار!
چقدر آیه وزیده است برتنت ،سردار!



به حال زار عزایت،نشسته می گریند
ومردمان به دو بال شکسته می گریند



خیال رفتنت ای دوست در خیابان است
و شعر دفتر سرخی که رو به پایان است



کبوترانه به این آسمان سفر کردی
نمی شود که به سوی جهان تو برگردی؟!



نکا/22بهمن سال 1390/حدیثه صالحی


 

Similar threads

بالا