سخن برنامه نویسان

Mohandes*

عضو جدید
کاربر ممتاز
10تصور غلط که مانع برنامه نویس شدن شما می شوند

10تصور غلط که مانع برنامه نویس شدن شما می شوند


10تصور غلط که مانع برنامه نویس شدن شما می شوند


در ذهن بسیاری از افراد، تصورات و باورهای ذهنی اشتباهی در خصوص برنامه نویسی وجود دارد که برخی اوقات، همانند سدی جلوی ورود آنها به این رشته دوست داشتنی را می گیرد. بسیاری تصور می کنند که این مسیر شغلی تنها مناسب انسانهای بسیار خاص و باهوش و حرفه ای بوده و شغلی است که هیچ اشتباهی در آن جایز نیست، پس توانایی انجام آن را ندارند و بنابراین به راحتی آن را کنار می گذارند.

اگر پا به این عرصه گذاشته باشید، به خوبی می دانید که چنین باورهایی تا حد زیادی ناشی از نا آگاهی است. اگر هم هنوز از اینکه شروع به کدنویسی کنید واهمه دارید، کمی صبر کنید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ده مورد از شایع ترین تصورات اشتباهاتی که ممکن است در ذهن خود شما هم وجود داشته باشد بپردازیم. شاید فهمیدن و اصلاح این ذهنیات اشتباه به تصمیم گیری بهتر شما در انتخاب این مسیر حرفه ای کمک کند. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.




1- برای برنامه نویس شدن باید استاد ریاضیات بود


اکثر مردم در رابطه میان ریاضیات و برنامه نویسی اشتباه می کنند. به عنوان یک برنامه نویس قرار است مدت زیادی از وقت خود را صرف نوشتن کد کنید. نه فرمول های ریاضی و دانش ریاضی شما به طور مستقیم نسبتی با مهارتهای برنامه نویسی شما ندارد.
نیازی نیست ریاضیدان باشید تا بتوانید برنامه نویس خوبی شوید، همینقدر که با اصول مقدماتی جبر و حل مساله آشنایی داشته باشید کافی است. کتابخانه ها و پلاگین های متعددی وجود دارند که به هنگام نیاز می توانید از آنها برای حل مسایل ریاضی در کد خود استفاده کنید.

با اینحال، اگر در تلاش برای ایجاد کدهایی هستید که نیاز به محاسبات پیشرفته ریاضی و فیزیک یا گرافیک کامپیوتری دارند، مطمئنا به مقداری تخصص ریاضی احتیاج دارید ( اما اینجا هم خیلی لازم نیست نگران باشید، دنیایی از راه حل های فیزیکی و گرافیکی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.)


2- باید نابغه باشید ( با ضریب هوشی 160)


خیلی مهم نیست که ضریب هوشی شما 90 باشد یا 160، زیرا برنامه نویسی بیشتر از آن که به مسایل بیولوژیکال وابسته باشد، به علاقه شما بستگی دارد. اگر مدام درحال تست دادن برای اندازه گیری آی کیوی خود هستید بدانید که این عدد هر چقدر هم بالا باشد، نمی تواند به شما بگوید که چه کاری را دوست دارید انجام دهید. برای موفقیت مهم این است که از شکست نترسید، بارها و بارها شکست خواهید خورد، اما رمز کار این است که از هر اشتباهی درس بگیرید و این اساسا همان روشی است که برنامه نویس ها به کمک آن هر چیزی را یاد می گیرند.


اجازه دهید یک نکته مهم دیگر را نیز همینجا به شما بگوییم. هر کس که توانایی برقراری ارتباط با سایرین را داشته باشد توانایی یادگیری برنامه نویسی را هم دارد. چرا که اگر کمی عمیق تر به آن نگاه کنیم، اصولا برنامه نویسی یک زبان است به همراه واژگان و قواعد خاص خود. شما به کمک این زبان با ماشین ارتباط برقرار می کنید تا یک هدف یا عمل مشخص را به انجام برسانید، درست شبیه همان اتفاقی که در مراوده با افراد روی می دهد.


3- برای یاد گرفتن برنامه نویسی باید به دانشگاه رفت


برخی عقیده دارند که برای به حداکثر رساندن توان و مهارت برنامه نویسی، نیازمند استادی هستید که راه را به شما نشان دهد و بهترین مکان برای یافتن چنین اشخاصی دانشگاه است. اما خوشبختانه امروزه به لطف اینترنت، شما می توانید به کمک برنامه نویسان مهربان و مشتاقی که حاضرند به شما دانش خود را یاد بدهند، بدون نیاز به نشستن سر کلاس های دانشگاه یاد بگیرید چگونه برنامه نویسی کنید.


راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که دوره های ابتدایی را در سایت های آموزش برنامه نویسی که تعدادشان هم کم نیست ثبت نام کنید و از فایلها و ویدیوهای آموزشی آنها استفاده کنید. اگر هم به مشکلی برخورده اید و راه حل آن را نمی دانید باز جای نگرانی نیست. سایت هایی که صرفا برای حل مسایل و مشکلات برنامه نویسان عمل می کنند کم نیستند. به همه اینها جستجوی گوگل را هم اضافه کنید که همواره بهترین منابع را برای حل هر مساله ای در اختیار شما می گذارد.


البته منظور ما این نیست که دانشگاه ها نمی توانند چیزی به شما یاد دهند. یک استاد خوب مطمئنا تاثیر به سزایی در افزایش سرعت یادگیری شما در مفاهیمی همچون برنامه نویسی شی گرا خواهد داشت و محیط دانشگاه مزایای فراوانی برایتان به همراه دارد. منظور این است که اگر امکان رفتن به دانشگاه برایتان مهیا نیست، برنامه نویسی را به کلی فراموش نکنید. راه رسیدن به هدف همیشه از مسیر دانشگاه نمی گذرد.


صرفنظر از راهی که انتخاب می کنید ، یک نکته را همیشه در یاد داشته باشید: سعی کنید توانایی خودیادگیری تان را بالا ببرید. آنچه که خودتان با سعی و تلاش یاد می گیرید و دانشی که از این طریق کسب می کنید در مقایسه با درسی که از طریق استاد می آموزید، ماندگاری طولانی تری دارد و به این زودی ها فراموش نمی شود.


4- برای برنامه نویس شدن باید بزرگسال بود


برخی والدین به خاطر سن پایین فرزندانشان آنها را از یادگیری برنامه نویسی منع می کنند. اما اخیرا نظراتی مطرح شده است که خواهان اضافه کردن برنامه نویسی به عنوان یکی از موارد درسی در مدارس هستند و معتقدند که این امر به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند مسایل را بهتر تحلیل کنند.


البته میان روش یادگیری کودکان و بزرگسالان تفاوت وجود دارد. برای کودکان بهتر این است که بیشتر در یک محیط بصری و تعاملی قرار گیرند و از این طریق آموزش ببینند. برای این منظور سایتهایی مناسب آنها طراحی شده است و در کنار آن والدین هم می توانند در فرآیند یادگیری فرزندانشان مشارکت کرده و با توضیحات و منابع مناسب آنها را راهنمایی کنند. فراموش نکنید که پشتیبانی والدین به یادگیری کودکان بسیار کمک خواهد کرد. پس می بینید که در هر سنی می توان اقدام به یادگیری کرد.


5- باید بهترین زبان برنامه نویسی را فرا گرفت


سوالی که اینجا مطرح می شود این است که بهترین زبان کدام است؟ آیا شما جوابی برای این پرسش دارید؟ مناسب ترین جواب برای این سوال شاید این باشد: بهترین زبان برنامه نویسی، زبانی است که بتواند پاسخگوی نیازهای فعلی شما باشد. به عبارت بهتر، بهترین زبان وجود ندارد، بلکه بستگی به کاری دارد که شما می خواهید آن را انجام دهید.


از میان طیف گسترده زبانهای برنامه نویسی، انتخاب کار سختی است. ابزارتان را بر اساس سرعت زبان، خصوصیات انحصاریش، میزان سازگاری آن و قابلیت نگهداری می توانید انتخاب کنید.


6- برای یادگیری و خبره شدن در یک زبان برنامه نویسی تنها چند هفته زمان لازم است


چنین حرفی را اصلا باور نکنید. با چنین تصوری بعید نیست جوانان مشتاقی را مشاهده کنید که به دنبال چند هفته تلاش و آموزش، از اینکه نتوانسته اند پروژه عظیمی را به سرانجام برسانند، نا امید شده و برچسب بی استعداد به خودشان می چسبانند و رویای برنامه نویس شدن را برای همیشه کنار می گذارند.


در حقیقت واقعا ممکن است فقط چند هفته طول بکشد تا اصول اولیه یک زبان را فرا بگیرید، اما برای خبرگی و استادی سالها زمان نیاز دارید. همانند نقاشی، هنر برنامه نویسی هم نیازمند علاقمندی و بردباری شماست و بسیاری از برنامه های ابتدایی شما ممکن است روانه سطل زباله شوند. اگر می خواهید رو به جلو حرکت کنید نباید از این اشتباهات و شکست ها نا امید شوید، زیرا آنها تنها راهی هستند که شما از آنها رازهای موفقیت را خواهید آموخت.


7- باید تمام قواعد زبان را همیشه به یاد داشت


تنها زمانی می توانید بدون کمک و راهنمایی خارجی، از ابتدا تا انتهای یک برنامه همه قواعد را به یاد آورده و از آنها استفاده کنید که یک حرفه ای شده باشید. پس در اوایل کار نگران نباشید. گوگل، IDEها و فریم ورک هابرای همین مواقع خلق شده اند تا به شما کمک کنند سرعتتان را بالا ببرید و آنچه را که فراموش کرده اید به یاد آورید. البته روش مناسب این است که در ابتدای کار سعی کنید از یک ویرایشگر متنی ساده استفاده کنید تا با syntax زبانی که انتخاب کرده اید بیشتر آشنا شوید. اما در مراحل بعدی می توانید به سراغ این ابزارهای کمکی بروید.


8- نمی توانم چنین کدی را بنویسم


برای افراد زیادی این موقعیت پیش آمده که برای اولین بار هنگام مشاهده کدهای یک صفحه وب، از نوشتن چنین کدی ترسیده باشند و احساس کنند از توان آنها خارج است. نوشتن 4000 خط کد هراس انگیز به نظر می رسد، اما اگر کمی به آن دقت کنید می بینید که این انبوه کد از تعداد زیادی جملات و حلقه ها و دستورات تکراری تشکیل شده است.


همین است، برنامه نویس ها اغلب از همین اصولی که شما در دوره های آغازین و میانه راه آموزش خود فرا می گیرید برای حل مسایل، چه ساده باشند و چه پیچیده، استفاده می کنند. زمانی که خودتان تا این حد یک زبان را فرا بگیرید خواهید دید که حتی نوشتن 10000 خط کد هم به لذتبخشی و آسانی بازی کردن است.


9- اگر زن باشید نمی توانید کد بنویسید


مسلما هیچ دلیل واضح و روشن و منطقی پشت این حرف وجود ندارد. در هر حرفه و شغلی شاهد زنان موفق و نام آوری هستیم و برنامه نویسی هم از این قاعده مستثنی نیست. شما تنها باید علاقه و پشتکار داشته باشید تا به آنچه می خواهید برسید، حال زن باشید یا مرد هیچ فرقی ندارد. زنان موفق در این عرصه کم نبوده اند، با برخی از آنها آشنا شوید :
آدا لولیس که اولین برنامه نویس در دنیا بود.
گریس موری هوپر اولین کامپایلر برای زبان برنامه نویسی را توسعه داد.
آدله گولدستین به ایجاد اولین کامپیوتر دیجیتال الکترونیک کمک کرد.
جین ای.سامت زبان FORMAC را توسعه داد که اساس آن FORTRAN بود و
ماریسا میر که یکی از اولین برنامه نویسان گوگل است.
نقش زنان در رشته برنامه نویسی کاملا مشهود است، با اینحال نسبت پایین زنان در مقایسه با مردان در این رشته ممکن است ناشی از دلایل بسیاری همچون مسایل اجتماعی و فرهنگی باشد. اما مطمئنا به این دلیل نیست که زنان نمی توانند برنامه نویس شوند. علاوه بر این، برنامه نویسی به دلیل ماهیت خاص خود انتخاب شغلی مناسبی برای بانوان به نظر می رسد.


10- تنها زمانی که خبره شوید شروع به کسب در آمد خواهید کرد


با نگاهی اجمالی به اغلب فرصت های شغلی پیشنهادی برای برنامه نویسان ممکن است ببینید که کارفرمایان، متقاضی افرادی با چندین سال سابقه کار و آشنایی با چند زبان برنامه نویسی هستند. اما واقعیت به این وحشتناکی نیست که هیچ کاری برای شما وجود نداشته باشد. اکثر اوقات می توانید کاری متناسب با سطح تجربه کاری خود به دست آورید. فقط نباید بیکار بنشینید و منتظر موقعیت بمانید که به سراغ شما بیاید.


اگر درخواست های کاری که می دهید بدون جواب می مانند، کار آموزی را فراموش نکنید. یک فرصت مناسب برای به دست آوردن تجربه بیشتر و شانسی برای استخدام در آینده! همچنین اگر می خواهید رزومه قوی داشته باشید به انجام پروژه های متن بازی فکر کنید که نشان دهنده توانایی ها و قابلیت های شماست.


به عنوان یک برنامه نویس آزاد کار کردن نیز نقطه شروع خوبی است. اغلب مشتریان (البته مشتریانی که شما را به جهنم می برندرا هیچ وقت فراموش نکنید) در این مواقع بخشنده تر عمل می کنند. پس همیشه راهی هست، فقط باید دست به کار شوید و شروع کنید.


اگر هنوز هم مساله ای در ذهن شما حل نشده باقی مانده است و یا گزینه ای به ذهنتان می رسد که می توان به این لیست اضافه کرد، آن را با ما در میان بگذارید.
 

mrmohammad

عضو جدید
از نوشتن برنامه نترس پروژه بگیر و بنویس حتی اگه شده ضرر هم دادی طرح های دیگران استفاده کن و در حین استفاده نو آور باش طوری که طراح طرح هم نتونه طرح خودش تشخیص بده و از دیدنش لذت ببرد خلاق ونو آور باش(مهندس محمد فتحی جورابی)(www.56k.ir)
 

rezasprit

عضو جدید
تنها دلیل حرفه ای شدنم در برنامه نویسی و طراحی نرم افزار نداشتن کامپیوتر در دوران تحصیلی کاردانی ام بوده..چرا!!!!

همیشه کدهام رو کاغذ مینوشتم رو کاغذ کامپایل میکردم ( ارورها رو میگرفتم) و رو کاغذ با داده تست میکردم . بعدش میرفتم دانشگاه تو ادیتور تایپ میکردم و ....( دانشگاه روزی 2 ساعت حق استفاده از سایت رو داشتم)

یکی از اشتباهات رایج برنامه نویسان این است که بدون تجزیه و تحلیل از ب بسم اله برنامه شون رو پشت کامپیوتر مینویسن و پشت کامپیوتر فکر میکنن و...

در صورتی که کامپیوتر یکی از احمق ترین ابزار در زمینه برنامه نویسی است که توسط خود برنامه نویسان دیگر طراحی شده. خلاقیت در ذات ادمیست نه کامپیوتر .
 

mehrdad14

عضو جدید
یه سوال از برنامه نویسان داشتم , ایا شما متلب رو از دید یک زبان برنامه نویسی نگاه میکنید یا صرفا یک نرم افزار با یک سری کارایی ؟ ایا کسی که متلب خوب بلده ولی c رو نه برنامه نویس محسوب میشه ؟ اگه کسی طی مدتی متلب فرا گرفته طی همون مدت و در همون سطح میتونه c رو یاد بگیره ؟
 

blackhacking21

عضو جدید
به خاطر داشته باشید :
یک برنامه نویس موفق یک میلیونر موفق نیز هست ...................
 

misag

عضو جدید
Salam
پروژه زیر رو نداری برام بفرستی...!به زبان ++C
يك شركت هواپيمايي ازشماخواسته يك برنامه براي رزرو نمودن صندلي‌ هر پرواز تنها هواپيماي اين شركت(با ظرفيت ده صندلي)بنويسيد.
برنامه‌ي شمابايدحاوي دوگزينه‌ي Please type 1 for “First Class” و Please enter 2 for
“Economy”رانمايش دهد.اگرشخص 1 تايپ كند،برنامه شمابايديك صندلي درقسمت درجه1(صندليهاي1تا5)رزرو كند.اگرشخص 2 تايپ كندبرنامه شمابايديك صندلي درقسمت معمولي (6 تا 10) رزروكند.برنامه بايديك كارت پرواز راچاپ نمايدتاشماره صندلي ودرجه‌ي صندلي رامشخص كند.
براي ارائه‌ي نمودار صندلي‌ها ازيك آرايه‌ي تك بعدي استفاده كنيد. دقت كنيدبرنامه هرگزنبايديك صندلي رزروشده رابه مسافري تخصيص دهد.هنگامي كه قسمت درجه يك تكميل شدوچنانچه مسافر جديد تمايل بدريافت بليط درجه1داشت برنامه بايدازشخص سوال كندآيامايل به نشستن درقسمت معمولي هست ياخير.اگر پاسخ وي مثبت بودروندتخصيص صندلي راانجام دهيد. درغيراينصورت پيغام“Next flight leaves in 3 hours”راچاپ كند.(اين شرايط رابراي حالتي كه قسمت معمولي تكميل ودرخواست براي آن وجودداردنيزبررسي كنيد.)
ممنونم...
 

RIG

متخصص C#.net
سایت WWW.TakCode.Com
آموزش ویدیویی برنامه نویسی سایت با سی شارپ ، KneDo ui For Asp.NET MVC ، Bootstrap وSqlserver 2012 ...
آموزش برنامه نویسی در استان گیلان - با همکاری موسسه تیلار و آموزشگاه TakCode
آموزشگاه http://takcode.com/Home/Amozeshgah
 

Similar threads

بالا