سخنرانی چهار ساعته معماری اسلامی از نظر استاد رائفی پور

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
گوش دادم این سخنرانی رو.
ولی توصیه م به ایشون اینه که جوری در مورد رشته ای که توش تخصص ندارن حرف نزن که دانش آموختگان و اساتید اون رشته به واسطه ی سخنان ایشون دچار بالارفتن فشارخون بشن! :wallbash:

والا بلا مباحثی که ایشون انقدر با هیجان در موردشون صحبت میکنه و ادعا میکنه که تا حالا در زمینه معماری در موردشون کار نشده رو من به عنوان یه لیسانسه ی ساده ی معماری بارها و بارها تو اون 4 سال از اساتید مختلف در سطوح علمی مختلف شنیدم و تو این فرصت کوتاه مقاله های مختلف، کتابهای مختلف در موردشون خوندم.

بنابراین برام خیلی عجیب و غیر قابل هضمه که ایشون مستقیم و غیر مستقیم میگن که رو این مسائل اصلااا کار نشده و باید رو این مسائل کار شه و ققط یه کتابی رو یه عربی در مورد هندسه ی معماری اسلامی نوشته و... !!!

مگر ایشون چقدر در زمینه ی معماری تخصص دارن و چقدر منابع این رشته رو مطالعه کردن؟!؟!؟ به نظرم ایشون یا مشخصا یه حوزه ی تخصصی رو برای خودشون انتخاب کنن و در اون مورد اطلاعات کامل و درست رو به مخاطبانشون انتقال بدن یا اگر میخوان در زمینه های مختلف مورد نیاز امروز مردم صحبت کنن، خیلی بیشتر دقت کنند و از نگاه یک مطلع، نه متخصص حرفهاشون رو بزنن.
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
گوش دادم این سخنرانی رو.
ولی توصیه م به ایشون اینه که جوری در مورد رشته ای که توش تخصص ندارن حرف نزن که دانش آموختگان و اساتید اون رشته به واسطه ی سخنان ایشون دچار بالارفتن فشارخون بشن! :wallbash:

والا بلا مباحثی که ایشون انقدر با هیجان در موردشون صحبت میکنه و ادعا میکنه که تا حالا در زمینه معماری در موردشون کار نشده رو من به عنوان یه لیسانسه ی ساده ی معماری بارها و بارها تو اون 4 سال از اساتید مختلف در سطوح علمی مختلف شنیدم و تو این فرصت کوتاه مقاله های مختلف، کتابهای مختلف در موردشون خوندم.

بنابراین برام خیلی عجیب و غیر قابل هضمه که ایشون مستقیم و غیر مستقیم میگن که رو این مسائل اصلااا کار نشده و باید رو این مسائل کار شه و ققط یه کتابی رو یه عربی در مورد هندسه ی معماری اسلامی نوشته و... !!!

مگر ایشون چقدر در زمینه ی معماری تخصص دارن و چقدر منابع این رشته رو مطالعه کردن؟!؟!؟ به نظرم ایشون یا مشخصا یه حوزه ی تخصصی رو برای خودشون انتخاب کنن و در اون مورد اطلاعات کامل و درست رو به مخاطبانشون انتقال بدن یا اگر میخوان در زمینه های مختلف مورد نیاز امروز مردم صحبت کنن، خیلی بیشتر دقت کنند و از نگاه یک مطلع، نه متخصص حرفهاشون رو بزنن.


حرفتون رو تا حدودی قبول دارم ولی فکر نمیکنم اصلا کاری شده باشه توی این زمینه.
اگر فرض کنیم که شده باشه، احتمالا فقط توی چندتا فصل از کتابای دانشگاهی صحبت شده و تمام.
وگرنه رهبری انقدر درباره معماری ساختمانها انتقاد نمیکردن.
این چه کار شدنی هست که ما یه ذره شو توی جامعه نمیبینیم؟!
البته فقط از اسلامی بودن خونه ها، رو به قبله نبودن سنگ توالت رو شاهد هستیم.

لطفا قبل از انتقاد کردن، یه نگاهی به جامعه بندازید...
جامعه ما هیچ چیزش اسلامی نیست... نه اقتصادش ، نه ورزشش، نه هیچ کدوم از علوم انسانی ای که داره تدریس میشه.

میگم میخام خونه ام اسلامی و ایرانی باشه، طرف فقط اوپن نبودن اشپزخونه به ذهنش میاد. تازه داره فوق لیسانس معماری هم میخونه...

کاشکی شما که کار کردید و اطلاعاتی دارید، میومدید و مردم عوام (از جمله بنده رو ) مطلع میکردید تا وقتی به نقشه کش میخایم درخواست یه نقشه خونه اسلامی بدیم، بتونیم به طرف بفهمونیم که منظورمون دیوار کشیدن رو اوپن آشپز خونه نیست فقط!!
 
آخرین ویرایش:

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حرفتون رو تا حدودی قبول دارم ولی فکر نمیکنم اصلا کاری شده باشه توی این زمینه.
اگر فرض کنیم که شده باشه، احتمالا فقط توی چندتا فصل از کتابای دانشگاهی صحبت شده و تمام.
وگرنه رهبری انقدر درباره معماری ساختمانها انتقاد نمیکردن.
این چه کار شدنی هست که ما یه ذره شو توی جامعه نمیبینیم؟!
البته فقط از اسلامی بودن خونه ها، رو به قبله نبودن سنگ توالت رو شاهد هستیم.

لطفا قبل از انتقاد کردن، یه نگاهی به جامعه بندازید...
جامعه ما هیچ چیزش اسلامی نیست... نه اقتصادش ، نه ورزشش، نه هیچ کدوم از علوم انسانی ای که داره تدریس میشه.

میگم میخام خونه ام اسلامی و ایرانی باشه، طرف فقط اوپن نبودن اشپزخونه به ذهنش میاد. تازه داره فوق لیسانس معماری هم میخونه...

کاشکی شما که کار کردید و اطلاعاتی دارید، میومدید و مردم عوام (از جمله بنده رو ) مطلع میکردید تا وقتی به نقشه کش میخایم درخواست یه نقشه خونه اسلامی بدیم، بتونیم به طرف بفهمونیم که منظورمون دیوار کشیدن رو اوپن آشپز خونه نیست فقط!!

سلام.

اولا که بنده جسارت نکردم بگم من خواصم و بقیه عوام! من گفتم ایشون تخصص ندارن تو این زمینه و واقعا ندارند.
در مورد خودم هم گفتم من به لیسانسه ی ساده ی معماری هستم. همین. ولی خب انصافاً بیشتر از شما و جسارتا آقای رائفی پور، حداقل پشت میز این رشته و پای درس و بحث اساتید این رشته نشستم البته اگه اول خدا قبول کنه و شما هم بپذیرید!

ثانیاً
اینکه الان اوضاع معماری خانه ها و شهرسازی شهرها اسفباره رو همه می دونیم و باز هم ما بیسوادای معماری خونده و اساتیدمون بیشتز از غیر متخصصین.
ولـــــــــــی آقای رائفی پور طوری صحبت میکنن که منظور:

" اساتید و متخصصین این رشته اصلا تو یه عالم دیگه ای سیر میکنن و از این مشکلات اطلاعی ندارن یا دارند و به فکر نیستند و دانشجوهاشونم که از همه گاگول تر.
مطالعات و پروهشی صورت نگرفته و کتاب و مقاله ای چاپ نشده و... "!!

در صورتی که ابدا اینطوری نیست! این مشکلات رو اساتیدمون تو این 8 ترم حتی شاید بشه گفت بیشتر از اصل درس بهمون گوشزد میکنن.
مقاله ها و کتابها و جزوات مینویسن. یه سری به مجلات معماری بزنید حداقل.
برنامه های تلویزیونی که راجع بهش صحبت میکنن رو ببینید!

میخوام بگم بدونید که ایشون دارند اشتباه میکنن که به مردم القا می کنند که متخصصینِ خود امور از ایشون ناآگاه ترند!

ثالثا
شما دیگه شدیدتر از آقای رائفی پور حمله نکنید دیگه!! :D هر فوق لیسانس معماری، فوق لیسانس معماری نیست که. احتمالا ایشون خییییلی دیگه بی سواد بودن.
ما 6 تا طرح پاس کردیم، معماری اسلامی، معماری معاصر، تنظیم شرایط محیطی، مبانی نظری معماری و... و واقعا جون کندیم و زحمت کشیدیم!
دیگه چندبار میخوان بهمون یاد بدن که توالت رو به قبله نباشه؟! بقیه ش رو چیزهای مهمتر از این نکته ی بسیـــــــار سخت وقت گذاشتیم. :|

نمونه میگم: ما برای اینکه چجوری عرصه ی خصوصی و عمومی رو به بهترین نحو از هم جدا کنیم، فقظ طی یه طرح مسکونی دانشجویی که وقت هم براش واقعا کمه، 5-6 بار با استاد کرکسیون میکنیم! حالا بررسی های اقلیمی و دید ساختمانها و قرارگیری اتاق خواب ها و... بماند.

[جدی میگم؛ یه بار برید سر کلاسهای این رشته تو یه دانشگاه خوب بنشینید.]
________________________________________________________________-

نکته مهم اینکه؛ حرفهایی که من زذم فقط در جایگاه دفاع بابت برخی حرف های ایشون بود و قصد تحلیل و بررسی مشکلات معماری و شهرسازی رو نداشتم.
مشکلات خرد و کلان فراوانی در این زمینه هست که ایشون هم خوب بهشون اشاره کردند و متخصصان این امر هم بیشتر و متخصصانه تر در پی رفع مشکلند.
ان شاءالله که بیداری صورت گرفته و مطالعات انجام شده به حل مشکلات ختم بشه و نسل های بعدی_هر چند نسلهای خیییلی بعد احتمالا_ از نتایجش بهره مند بشن. از ما که گذشت!
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
به نظر بنده کلا دو نفر توی ایران از همه متخصص ها متخصص ترن!

میگیرید که کیا رو میگم :smile:


---------------------------------------------

امیدوارم روزی بیاد که گفتن «نمیدانم» و صحبت نکردن در مورد چیزهایی که «اطلاعات تخصصی» ازشون نداریم رو راحت بپذیریم. :gol:
 

consl

عضو جدید
ایشون تنها باید در چیزیی که تخصص دارند حرف بزنند. نه در همه کارها دخالت کنند واقعا من بعضی از حرف ایشون رو شنیدم که پوچ بی ارزش هست.
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدونم چی بگم
یجورایی باحرف دوتا عزیز(ارمیا و شهریاری) موافقم کمی اونوری کمی اینوری
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
به نظر بنده کلا دو نفر توی ایران از همه متخصص ها متخصص ترن!

میگیرید که کیا رو میگم :smile:


---------------------------------------------

امیدوارم روزی بیاد که گفتن «نمیدانم» و صحبت نکردن در مورد چیزهایی که «اطلاعات تخصصی» ازشون نداریم رو راحت بپذیریم. :gol:


آی آی!
نفر دوم همیشه مواردی رو که توی دانشگاهها در قالب پایان نامه ها دفاع شده مطرح میکنه!(دوباره به جای انتقاد به حرف، به شخص انتقاد کردی!؟؟:mad:)
دفه آخرت باشه دربارش اینطوری حرف میزنی هااا

اول کلاسای درسشو بشین ببین بعد انتقاد کن ازش...
(البته انتقاد به نظریه های مرکزشون)

این حرفت منو یاد اون صحبتی که ازش برام فرستادی درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی بود انداخت
خودش اول از همه گفت اینا چطوری دارن جاسوسی میکنن ، ولی نظرش درباره استفاده از اینترنت ، کلا صد و هشتاد درجه فرق میکنه.

یا نظرش درباره فلسفه و نظریه های دیگه...
تا کامل کسی رو نشناختی، اینطوری دربارش نگو برادر من! زشته!:D
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
سلام.

اولا که بنده جسارت نکردم بگم من خواصم و بقیه عوام! من گفتم ایشون تخصص ندارن تو این زمینه و واقعا ندارند.
در مورد خودم هم گفتم من به لیسانسه ی ساده ی معماری هستم. همین. ولی خب انصافاً بیشتر از شما و جسارتا آقای رائفی پور، حداقل پشت میز این رشته و پای درس و بحث اساتید این رشته نشستم البته اگه اول خدا قبول کنه و شما هم بپذیرید!

ثانیاً
اینکه الان اوضاع معماری خانه ها و شهرسازی شهرها اسفباره رو همه می دونیم و باز هم ما بیسوادای معماری خونده و اساتیدمون بیشتز از غیر متخصصین.
ولـــــــــــی آقای رائفی پور طوری صحبت میکنن که منظور:

" اساتید و متخصصین این رشته اصلا تو یه عالم دیگه ای سیر میکنن و از این مشکلات اطلاعی ندارن یا دارند و به فکر نیستند و دانشجوهاشونم که از همه گاگول تر.
مطالعات و پروهشی صورت نگرفته و کتاب و مقاله ای چاپ نشده و... "!!

در صورتی که ابدا اینطوری نیست! این مشکلات رو اساتیدمون تو این 8 ترم حتی شاید بشه گفت بیشتر از اصل درس بهمون گوشزد میکنن.
مقاله ها و کتابها و جزوات مینویسن. یه سری به مجلات معماری بزنید حداقل.
برنامه های تلویزیونی که راجع بهش صحبت میکنن رو ببینید!

میخوام بگم بدونید که ایشون دارند اشتباه میکنن که به مردم القا می کنند که متخصصینِ خود امور از ایشون ناآگاه ترند!

ثالثا
شما دیگه شدیدتر از آقای رائفی پور حمله نکنید دیگه!! :D هر فوق لیسانس معماری، فوق لیسانس معماری نیست که. احتمالا ایشون خییییلی دیگه بی سواد بودن.
ما 6 تا طرح پاس کردیم، معماری اسلامی، معماری معاصر، تنظیم شرایط محیطی، مبانی نظری معماری و... و واقعا جون کندیم و زحمت کشیدیم!
دیگه چندبار میخوان بهمون یاد بدن که توالت رو به قبله نباشه؟! بقیه ش رو چیزهای مهمتر از این نکته ی بسیـــــــار سخت وقت گذاشتیم. :|

نمونه میگم: ما برای اینکه چجوری عرصه ی خصوصی و عمومی رو به بهترین نحو از هم جدا کنیم، فقظ طی یه طرح مسکونی دانشجویی که وقت هم براش واقعا کمه، 5-6 بار با استاد کرکسیون میکنیم! حالا بررسی های اقلیمی و دید ساختمانها و قرارگیری اتاق خواب ها و... بماند.

[جدی میگم؛ یه بار برید سر کلاسهای این رشته تو یه دانشگاه خوب بنشینید.]
________________________________________________________________-

نکته مهم اینکه؛ حرفهایی که من زذم فقط در جایگاه دفاع بابت برخی حرف های ایشون بود و قصد تحلیل و بررسی مشکلات معماری و شهرسازی رو نداشتم.
مشکلات خرد و کلان فراوانی در این زمینه هست که ایشون هم خوب بهشون اشاره کردند و متخصصان این امر هم بیشتر و متخصصانه تر در پی رفع مشکلند.
ان شاءالله که بیداری صورت گرفته و مطالعات انجام شده به حل مشکلات ختم بشه و نسل های بعدی_هر چند نسلهای خیییلی بعد احتمالا_ از نتایجش بهره مند بشن. از ما که گذشت!


علیکم السلام
اگه واقعا کاری شده و شما بلدید، خب چرا یه چندتا نقشه خونه اسلامی نمیذارید تا ببینیم؟!
جدی میگم!

مثلا طبقه دوم خونه رو چطوری میشه اسلامی و ایرانی کرد؟
جای اتاق خواب ها، آشپزخونه ، حال و مهمون خونه!

ما که ندیدیم...
فقط این خونه های قدیمی که جلوی خونه شون یه سکو گذاشتن تا خستگی طرف در بره(که من خیلی دوست دارم این طرحو!:redface:)

طبقه دوم هم میشه اسلامی بشه آیا؟!
 

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
آی آی!
نفر دوم همیشه مواردی رو که توی دانشگاهها در قالب پایان نامه ها دفاع شده مطرح میکنه!(دوباره به جای انتقاد به حرف، به شخص انتقاد کردی!؟؟:mad:)
دفه آخرت باشه دربارش اینطوری حرف میزنی هااا

اول کلاسای درسشو بشین ببین بعد انتقاد کن ازش...
(البته انتقاد به نظریه های مرکزشون)

این حرفت منو یاد اون صحبتی که ازش برام فرستادی درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی بود انداخت
خودش اول از همه گفت اینا چطوری دارن جاسوسی میکنن ، ولی نظرش درباره استفاده از اینترنت ، کلا صد و هشتاد درجه فرق میکنه.

یا نظرش درباره فلسفه و نظریه های دیگه...
تا کامل کسی رو نشناختی، اینطوری دربارش نگو برادر من! زشته!:D

مثلاً کدوم دانشگاه‌ها و کدوم پایان‌نامه‌ها؟
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
مثلاً کدوم دانشگاه‌ها و کدوم پایان‌نامه‌ها؟

علامه طباطبایی
دانشگاه تهران
و...

دکترین ملی اقتصاد
دکترین ملی حسابداری
دکترین ملی سلامت
دکترین ملی انرژی
و...
 
آخرین ویرایش:

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
آی آی!
نفر دوم همیشه مواردی رو که توی دانشگاهها در قالب پایان نامه ها دفاع شده مطرح میکنه!(دوباره به جای انتقاد به حرف، به شخص انتقاد کردی!؟؟file:///C:\Users\mahdi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif)

به شخصیت طرف انتقادی نکردم. به حرفهای غیر تخصصی شون انتقاد دارم. در ضمن به خودشونم گفتیم. شما کاسه داغتر از آش نشو


دفه آخرت باشه دربارش اینطوری حرف میزنی هااا

:razz:


اول کلاسای درسشو بشین ببین بعد انتقاد کن ازش...
(البته انتقاد به نظریه های مرکزشون)


صحبتاشون رو بیشتر از شما شرکت کردم. از سال 83 در دانشگاه تهران تا الان. فقط یه نمونه میگم: چرا ایشون که اینهمه انتقاد دارن به بورس ایران وقتی رئیس شورای فقهی بورس ایشون رو دعوت به مناظره کردن، استجابت نکردن؟؟؟!!! فقط که نمیشه یه حرفی انداخت و فرار کرد.



این حرفت منو یاد اون صحبتی که ازش برام فرستادی درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی بود انداخت

از باب مقبولات شما بود که مورد استدلال قرار گرفت.


تا کامل کسی رو نشناختی، اینطوری دربارش نگو برادر من! زشته!file:///C:\Users\mahdi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.gif



شما شناسوندی برا ما دیگه :
دکترین ملی اقتصاد
دکترین ملی حسابداری
دکترین ملی سلامت
دکترین ملی انرژی
و...

اقتصاد، حسابداری، سلامت، انرژی و سه نقطه
ما که ندیدیم غیر از ایشون کسیو که اینهمه دکترین ارائه کرده باشه.
حتما نابغه ان ولی قابل فهم و درک برای ما نیستن.
دکترین فلسفه ایشون که خیلی شاهکار بود که حتی کسی از حوزه ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو "رسما" بده
لابد آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و شاگرداشون از جواب دادن به فرمایشات ایشون راجع به فلسفه اسلامی عاجز بودن.
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
علیکم السلام
اگه واقعا کاری شده و شما بلدید، خب چرا یه چندتا نقشه خونه اسلامی نمیذارید تا ببینیم؟!
جدی میگم!

مثلا طبقه دوم خونه رو چطوری میشه اسلامی و ایرانی کرد؟
جای اتاق خواب ها، آشپزخونه ، حال و مهمون خونه!

ما که ندیدیم...
فقط این خونه های قدیمی که جلوی خونه شون یه سکو گذاشتن تا خستگی طرف در بره(که من خیلی دوست دارم این طرحو!:redface:)

طبقه دوم هم میشه اسلامی بشه آیا؟!
داداش بحثش خیلی مفصله و به این راحتیا نمیشه راجبش به نتیجه رسید ، خیلی از موارد رعایت میشه و خیلی از موارد نه،مثلا یکی از مواردی که همواره مطرحه تو معماری مسکونی از نظر اسلامی ایرانی بحث خصوصی عمومی هستش که تا حدودی رعایت میشه(البته بستگی به ... داره)
اما ازونور تو بحث نما و ...، آره مشخصا نمودی از معماری اسلامی ایرانی وجود نداره.یا اگه هست خیلی کمه.مگه همون چیزایی که از معماری اخیر مونده بواسطه اقلیم و ... (تو مسکونی رو میگم)
این فقط یکی دومورد از موارد بسیار تو این زمینه هستش.
معماری اقیانوسیه به عمق یک وجب ،بحث خیلی گسترده هست.ایده ها متفاوت و ...
به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
یه مثال ساده، یه زمانی خبری از تکنولوژیو کولرو سردکن و ... نبود،بادگیرهای ما بهمراه سیستمش چه کارها که نمیکرد. الان چی(؟!)کسی اونهمه فضارو صرف بادگیرو سیستمش میکنه؟
آره به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
اگه حتی بسیاری از معماران قدیم و جدید و یسری دانشجویان بشینن مدتها رو این موضوع کار کنن بازم روحساب اینکه ایده ها متفاوته و اینکه زمان دائما درحال تغییر و دگرگونی هست بهمرا ویژگیها و ... روزگار، بازم شاید نشه به نتیجه ای رسید که جامع باشه که مورد پذیرش همه باشه.مگه اینکه همه باسلایق و ایده های متفاوت فکری فلسفی اونو بپذیرن.
بشدت علاقه مندم رو این موضوع بحث های گسترده ای صورت بگیره،البته همونجور که گفتم نمیشه به نتیجه ای رسید که مورد پذیرش همه باشه اونم تو این شرایطی که 73 حزب دراومده! اما حداقل به یه نتیجه ای برای یه بازه زمانی خاص رسیده بشه و بعداز اون دوباره با نشستهای گسترده راجبش به نتایج مناسبتر رسید.یعنی هی رفرش بشه.
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
به شخصیت طرف انتقادی نکردم. به حرفهای غیر تخصصی شون انتقاد دارم. در ضمن به خودشونم گفتیم. شما کاسه داغتر از آش نشو

این انتقادایی که میکنید به درد نمیخوره. آدم باید بگه فلان حرفت توی فلان تزی که دادی ، به این دلیل اشکال داره..

دکترین سلامت

دکترین حسابداری

صحبتاشون رو بیشتر از شما شرکت کردم. از سال 83 در دانشگاه تهران تا الان. فقط یه نمونه میگم: چرا ایشون که اینهمه انتقاد دارن به بورس ایران وقتی رئیس شورای فقهی بورس ایشون رو دعوت به مناظره کردن، استجابت نکردن؟؟؟!!! فقط که نمیشه یه حرفی انداخت و فرار کرد.

صحبتهایی که شما گوش دادید ، کلاس درس نبوده، سخنرانی دانشگاهی بوده

درباره بورس هم بگم ، همین آقایی که رئیس شورای فقهی هستن، خودشون اومدن توی تلویزیون جلوی دوربین رسما گفتن "که الان چندماهه که شورا تشکیل نشده. اگرم حرفی زده میشه توی شورا ، کسی بهش عمل نمیکنه"(بگیر تحویل!)


ایا جایگزین هایی که برای بورس و بانک هم دارن رو دیدید؟
اگه بهتر باشه، نباید طرفداری کرد ازش؟


از باب مقبولات شما بود که مورد استدلال قرار گرفت.

دلیل خوب باشه، چرا نپذیریم



شما شناسوندی برا ما دیگه :


اقتصاد، حسابداری، سلامت، انرژی و سه نقطه
ما که ندیدیم غیر از ایشون کسیو که اینهمه دکترین ارائه کرده باشه.
حتما نابغه ان ولی قابل فهم و درک برای ما نیستن.
دکترین فلسفه ایشون که خیلی شاهکار بود که حتی کسی از حوزه ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو "رسما" بده
لابد آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و شاگرداشون از جواب دادن به فرمایشات ایشون راجع به فلسفه اسلامی عاجز بودن.

ما کی گفتیم ایشون ارائه کرده؟!
مراکز مطالعات استراتژیک کارشون همینه. باید برای اداره جامعه راهکار بدن به دولت ها

اگر زیر دکترین هایی که ایشون نام میبرن رو بخونید، میبینید که هر کدومشون توسط یه شخص خاص انجام شده.
حالا ایشون به عنوان رئیس مرکز میاد میگه ما به فلان نظریه رسیدیم.




نظرشون هم درباره فلسفه ،
دکترین نیست!

بعدم دعوا بین حکمت و فلسفه همیشه توی حوزه بوده. همین اقای مکارم یکیش! حرف جدیدی نیست که فقط به ایشون ایراد میگیرید...

تمام نظریه های علما و اسلامی ای که دارن در قالب دکترین ارائه میکنن، از خود همون نظریه های آقای جوادی و شهید مطهری و امثالهم هست...
اینارو من دیدم خیلی جالب بود. خوشحال میشم نظرت رو بگی دربارشون:


آیت الله العظمی وحید خراسانی : فلسفه کشکه



نظرات برخی از علما راجب به فلسفه



ببین "دکترین" نظریه جدید نیست..
مثلا برای "فرد گرایی" که جزو ابر ترند های آینده ای هست که قراره تا سال 2035 تا 2050 پیش بیاد در جهان ، رفتن توی متون اسلامی تحقیق کردن و ادب حضور امام خمینی (ره) رو پیدا کردن؛ حالا در قالب دکترین ملی ادب ارائه دادن و وظیفه شون اینه که جوری آموزش و پرورش رو طرح ریزی کنن تا بچه مودب بار بیاد..
مراکز مطالعات استراتژیک کارشون همینه.
مثلا کتاب "امنیت ملّی و نظام اقتصادی ایران" که حسن روحانی نوشته، ایا نظر خودشه؟
نه ! بلکه نتیجه تحقیقات مرکزشونه .

پس باید به ایشون هم اشکال کنیم که "شما که رشته ت حقوق هست چکار داری به اقتصاد؟!"
الان برنامه ششم توسعه هم بارها اقای نوبخت گفت همین کتاب مبنای کار ما هست.
پس چرا صدا از کسی در نمیاد که شما تخصصتون یه چیز دیگه هست؟!

فکر کنم سه چهار جلسه اول کلبه کرامت رو ببینی ، تاحدودی دستت میاد که دارن چکار میکنن.
من دارمشون. خواستی بگو بهت بدم
چه بسا خودت بری باهاشون همکاری کنی و یه قسمت رو دست بگیری
 
آخرین ویرایش:

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
این انتقادایی که میکنید به درد نمیخوره. آدم باید بگه فلان حرفت توی فلان تزی که دادی ، به این دلیل اشکال داره..
تناقضات حرفای ایشون با حرفای متخصصین ما رو به این نتیجه میرسونه!



صحبتهایی که شما گوش دادید ، کلاس درس نبوده، سخنرانی دانشگاهی بوده

درباره بورس هم بگم ، همین آقایی که رئیس شورای فقهی هستن، خودشون اومدن توی تلویزیون جلوی دوربین رسما گفتن "که الان چندماهه که شورا تشکیل نشده. اگرم حرفی زده میشه توی شورا ، کسی بهش عمل نمیکنه"(بگیر تحویل!)

عجب! یه بار میگی ایشون رئیس مرکزشونه و نتایج بررسی های مرکزشون رو میاد بیان میکنه. از این طرف میگی سخنرانی بوده کلاس درس نبوده!!!:D

این جواب ربطی به حرف من نداره

شما هم یه نگاهی به این بندازی بد نیست:


رئیس سازمان بورس هم حسن عباسی را به مناظره فراخواند



نظرشون هم درباره فلسفه ، دکترین نیست!

بعدم دعوا بین حکمت و فلسفه همیشه توی حوزه بوده. همین اقای مکارم یکیش! حرف جدیدی نیست که فقط به ایشون ایراد میگیرید...

خوبه همون حرف استادتونم بلد نیستی چی میگه! فکر میکنی بحث آیت الله وحید و مکارم با این آقا یکیه!:biggrin:

توصیه میکنم یه بار دیگه دقیق بخونی نظرات ایشون رو درباره فلسفه بعد با این دو آیت الله مقایسه کنی



اینارو من دیدم خیلی جالب بود. خوشحال میشم نظرت رو بگی دربارشون:


آیت الله العظمی وحید خراسانی : فلسفه کشکه



نظرات برخی از علما راجب به فلسفه

اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟:biggrin: چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟


ببین "دکترین" نظریه جدید نیست..

شما هم نگاهی به این بندازی بد نیست. شاید اگه در مقام مجادله نباشی بپذیری

[h=2]تعريف اصطلاح دكترين[/h]

مثلا برای "فرد گرایی" که جزو ابر ترند های آینده ای هست که قراره تا سال 2035 تا 2050 پیش بیاد در جهان


با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.

عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده


در ضمن من بحثم این نیست که این دو بزرگوار هر چی میگن ایراد داره و اشکال داره که شما نمونه برای من بیاری

من بحثم اینه که چرا توی رشته ای که تخصص نداریم و متخصصین این علم، به حرفمون میخندن و قبول ندارن و حتی دعوت به مناظره میکنن، صحبتی رو بکنیم که بعد توی قافیه ش بمونیم.
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
این انتقادایی که میکنید به درد نمیخوره. آدم باید بگه فلان حرفت توی فلان تزی که دادی ، به این دلیل اشکال داره..
تناقضات حرفای ایشون با حرفای متخصصین ما رو به این نتیجه میرسونه!


یه حرف تخصصی بیار خب ببینیم دیگه!:D

عجب! یه بار میگی ایشون رئیس مرکزشونه و نتایج بررسی های مرکزشون رو میاد بیان میکنه. از این طرف میگی سخنرانی بوده کلاس درس نبوده!!!:D
الان چه حرفی رو توی سخنرانیشون زده که توی کلاساشونم همون حرفا باشه؟
توی سخنرانی بیشتر انتقاد میکنه تا راهکار بده.
نظریه ها و دلایلشون رو باید توی کلاسای درسشون دید و قضاوت کرد برادر من!

این جواب ربطی به حرف من نداره

شما هم یه نگاهی به این بندازی بد نیست:


رئیس سازمان بورس هم حسن عباسی را به مناظره فراخواند

بله منم به حرف ایشون که اولش میومد بانک و بورس رو به مناظره میطلبید ، اشکال وارد میدونم. ولی الان معلوم شده که حرفش حق بوده.

خوبه همون حرف استادتونم بلد نیستی چی میگه! فکر میکنی بحث آیت الله وحید و مکارم با این آقا یکیه!:biggrin:

توصیه میکنم یه بار دیگه دقیق بخونی نظرات ایشون رو درباره فلسفه بعد با این دو آیت الله مقایسه کنی



اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟:biggrin: چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟
من نزدیک به 14 ساعت نشستم کلاساشو گوش دادم (که تمام دلایل حرفاش درباره فلسفه و حکمت بود)
اینم میدونی که من پیش کی اصول عقاید خوندم:D(میخام بگم که مبانی فکریم توی اعتقاداتم همین مبانی فلسفی هست)
به خاطر همین نظر ایشون درباره فلسفه اصلا برام قابل حل نبود.

نشستم مناظره دوتا از شاگرداشو که درباره فلسفه و حکمت بود رو خوندم. (گرچه بعدا از روی سایت پاکش کردن چون طرفین نمیخاستن ادامه بدن)
به خاطر همین با طرفی که حکمت رو قبول داشت تلفنی(!) نشستم صحبت کردم.(طرف خودش دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران بود و به دکتر نقد داشت که چرا این موارد رو به عوام میگه، ولی بازم طرفدار حکمت بود!)

تازه فهمیدم که منظور دکتر چیه.
اصلا این چیزی که شما فکر میکنید نیست !

پس خواهشا اون کلاساشو ببینید بعد اگه قضاوتی خواستید، بکنید!


شما هم نگاهی به این بندازی بد نیست. شاید اگه در مقام مجادله نباشی بپذیری

تعريف اصطلاح دكترين
شما چیزی رو که میخاستم برداشت نکردی.
دکترین هایی که اندیشکده ارائه میکنه، همون قواعد فقهی هست که توی فقه مطرح میکنن.
دکتر به خاطر همین میگه که نیاز دارن که علما فقه حکومتی رو بیشتر کار کنن. همون حرفی که رهبری میگه به خبرگان که برید کرسی های نظریه پردازی تشکیل بدید و این مسائل جدید رو حل کنید.

(من هرچی بگم، شما تا کلاساشو نبینی، متوجه نمیشی چی میگم.)


بنظرم این تعریف ملموستر و کاربردی تر هست:
دکترین چیست؟

با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.

عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده

بابا این پیشبینی مال بزرگترین آینده شناس آمریکاست
اینم نقشه ش:

http://toptrends.nowandnext.com/wp-content/uploads/2009/12/2010-trendsmapfinal1.png

اگه خوب نگاه کنی میبینی که اون خط سبز میخوره به "تفرد"


اگه من بلد نیستم اصطلاحات عجیب غریب بگم، دلیل نمیشه حرفم بی پایه و اساس داداش من!

در ضمن من بحثم این نیست که این دو بزرگوار هر چی میگن ایراد داره و اشکال داره که شما نمونه برای من بیاری

من نمونه آوردم که شما از دیدگاه فقهی و اسلامی بهشون نقد وارد کنی.
اصلا چیزی غیر از اسلام نیست.
همش نظر و استخراج علما از آیات و روایات هست. چیزی از خودش مطرح نکرده. به خاطر همین انقدر نظریات زیاد رو دارن در قالب دکترین (دکترین در تفکر شیعی، همون قاعده فقهی هست که باید توسط مراکز مطالعات استراتژیک در جامعه اجرا بشه) مطرح میکنن.
من بحثم اینه که چرا توی رشته ای که تخصص نداریم و متخصصین این علم، به حرفمون میخندن و قبول ندارن و حتی دعوت به مناظره میکنن، صحبتی رو بکنیم که بعد توی قافیه ش بمونیم.

حالا اگه گاهی یه حرفی میزنه شما گیر نده.
ولی کاشکی افرادی که انتقاد میکنن، میرفتن با خود طرف یا لااقل شاگردای طرف صحبت میکردن که مطمئن بشن که ایا واقعا نظرشون همین هست یا نه .(اینو خودت بهم یاد دادی!)
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
گوش دادم این سخنرانی رو.
ولی توصیه م به ایشون اینه که جوری در مورد رشته ای که توش تخصص ندارن حرف نزن که دانش آموختگان و اساتید اون رشته به واسطه ی سخنان ایشون دچار بالارفتن فشارخون بشن! :wallbash:

والا بلا مباحثی که ایشون انقدر با هیجان در موردشون صحبت میکنه و ادعا میکنه که تا حالا در زمینه معماری در موردشون کار نشده رو من به عنوان یه لیسانسه ی ساده ی معماری بارها و بارها تو اون 4 سال از اساتید مختلف در سطوح علمی مختلف شنیدم و تو این فرصت کوتاه مقاله های مختلف، کتابهای مختلف در موردشون خوندم.

بنابراین برام خیلی عجیب و غیر قابل هضمه که ایشون مستقیم و غیر مستقیم میگن که رو این مسائل اصلااا کار نشده و باید رو این مسائل کار شه و ققط یه کتابی رو یه عربی در مورد هندسه ی معماری اسلامی نوشته و... !!!

مگر ایشون چقدر در زمینه ی معماری تخصص دارن و چقدر منابع این رشته رو مطالعه کردن؟!؟!؟ به نظرم ایشون یا مشخصا یه حوزه ی تخصصی رو برای خودشون انتخاب کنن و در اون مورد اطلاعات کامل و درست رو به مخاطبانشون انتقال بدن یا اگر میخوان در زمینه های مختلف مورد نیاز امروز مردم صحبت کنن، خیلی بیشتر دقت کنند و از نگاه یک مطلع، نه متخصص حرفهاشون رو بزنن.

سلام ارمیا خانوم.
کلا این بحثی که بگیم شخصی در زمینه ای تخصص دارد که مدرک آکادمیک اون رشته رو پاس کرده باشه اشتباه بزرگیه.این نگاه جزمی امروز بیداد میکنه تو محیط آکادمیک.
در خیلی از موارد هم قضیه کاملا برعکسه.شما اگر در بیرون محیط آکادمیک در مورد در مورد شاخه ای از علم پژوهش کنید شاید به نتایج بهتری هم دست پیدا کنید.دلیلش هم اینه که حداقل از کانالیزه شدن و شستشوی مغزی جماعت متدولوژیست (عمده اساتید) بدور هستید و امکان آزاد اندیشی بیشتر براتون فراهمه.
منحصرا در این تاپیک که بحث معماریه(که من خوشحالم که تو تالار اسلام و قرآنه و نه معماری،چون اونجا وضع خیلی وخیمه و من زمانی بحث های زیادی مطرح کردم در اون تالار ولی مثل کوبیدن آب در هاونگ میمونه) ،کجای این 4 سالی که شما و ما ،معماری سق میزدیم یک کلمه از مبانی مفهومی این رشته حرف زدن؟دیگه خیلی هنر کردن 2 واحد مبانی نظری (نه مفهومی) اونم به طرز افتضاح گنجوندن وسط این واحد های.
اون شخصی که شما میگید تخصص ندارن ،حداقل یک استفاده کننده از فضا معماری هستند که.غیر از اینه؟
این داستان در همه زمینه ها وجود داره.پدر مردم رو با اقتصاد لیبرالی در میاریم و مردم رو زیر چرخ همین اقتصاد له میکنیم بعد اگه همین له شوندگان حرفی بزنن ،ما بگیم شما چه میفهمی آدام اسمیت و فریدمن و کینز و استیگلیتز و .... چین و کین؟اون اقتصاد نمیفهمه ولی له شدن و از بین رفتنش رو که میتونه فهم کنه.
چه کاری صورت گرفته تو معماری؟
مثلا همین دکتر حجت که دیگه جز متعهد هاشونه اون افتضاح مسجد(!)ولیعصر رو ببار نیاورد؟تازه اومده بود تو برنامه چالشی شبکه 5 (قبل عید...اسم برنامه یادم نیست) باد در قپ قپشون انداخته بودن که برای معماری اسلامی چه باید کرد و چه نباید کرد!...اونجا دوست داشتم میرفتم یقه مبارکشون رو میگرفتم و میگفتم که شما برید کانسپت عوام فریبانه به اصطلاح اسلامیتون رو ببافید برای یه بنای فوق ساختار شکن مسجد ولیعصر.
معماری کشور اسیر یه التقاط فوق پیشرفته شده .اگه کار میشد که این اتفاق نمیفتاد.شما یک درصد اساتید رو هم پیدا نمیگنید که همچین دغدغه ای رو داشته باشه.99 درصدشون اصلا قائل نیست که اسلام میتونه معماری هم داشته باشه.دلیلش اینه که متد زده و روش زده ان.

من و شما چند منبع رو مطالعه کردیم؟به جرات میتونم بگم 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته 5 تا کتاب رو بطور کامل نخوندن.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
صحبتاشون رو بیشتر از شما شرکت کردم. از سال 83 در دانشگاه تهران تا الان. فقط یه نمونه میگم: چرا ایشون که اینهمه انتقاد دارن به بورس ایران وقتی رئیس شورای فقهی بورس ایشون رو دعوت به مناظره کردن، استجابت نکردن؟؟؟!!! فقط که نمیشه یه حرفی انداخت و فرار کرد.
سلام.
شما یه جوری الفاظ آیت الله و متخصص و غیره رو بکار میبرید که گویی دیگه هیچکس تو این مملکت نمیفهمه و فلان متخصص و فلان شخص کذا میتونه پاسخ مسائل رو بده.
این جور وقتها من به طرف مقابلم پیشنهاد میکنم(اینجا به نوان مثال شما)که فلانی و فلانی رو بزارید کنار خودتون و خودمون بیایم در مورد بورس بحث کنیم.یبار شما ریشه ای و مفهومی و از فلسفه بورس و هر چیز دیگه ای شروع به بحث میکنید که این یک روشه و نیاز به دانش بیشتری داره(نه مدرک دانشگاهی بیشتر بلکه دانش بیشتر.دانش بیشتر هم صرفا از زیر گیوتین دانشگاه و حوزه عبور نمیکنه) که این قسمت هم ما مشکلی نداریم برای بحث.یه روش هم بررسی نمود ها و اثرات اون پدیده ست.شما فقط یک مسئله رو در مورد بورس مد نظر داشته باشید که حباب در بورس به چه معناست؟
بعدا اون رییس شورای فقهی بورس اسلامی و بانک اسلامی هم بیان پاسخ همین سوال رو بدن بعد توجیهش کنن از لحاظ دینی که اسلامی و طیب و طاهر بشه.
هر کسی که چهار متر پارچه پیچید دور سرش که متخصص امور دین نیست.
اینو من خودم هم تجربه کردم.فامیلی داریم که روحانیه و درجه اجتهاد داره.این بنده خدا n سال تو حوزه بوده و مجتهد هم شده ولی نمیدونست دو مفهوم خلق و جعل یکی نیست تو قرآن.وقتی بهش گفتم اینا متفاوت از همن کلی تو نرم افزار قرآنیش گشت که بتونه چیزی پیدا کنه ولی نتونست.سازوکار فهم خیلی از تخصیل کرده های حوزه و دانشگاه ما به همین نحوه.
اقتصاد، حسابداری، سلامت، انرژی و سه نقطه
ما که ندیدیم غیر از ایشون کسیو که اینهمه دکترین ارائه کرده باشه.
حتما نابغه ان ولی قابل فهم و درک برای ما نیستن.
دکترین فلسفه ایشون که خیلی شاهکار بود که حتی کسی از حوزه ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو "رسما" بده
لابد آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و شاگرداشون از جواب دادن به فرمایشات ایشون راجع به فلسفه اسلامی عاجز بودن.
شما باید اول مفهوم دکترین رو درک کنید.اگه فهمتون از این واژه اون لینکیه که در ادامه پست هاتون گذاشتید باید بگم که شدیدا غلطه.اصلا مفهوم دکترین رو نمیشه تو فارسی ترجمه کرد.آموزه معادل دکترینه؟این مثل همون فناوری میمونه که روبروی تکنولوژی گذاشتن و راهبردی که جلوی استراتژی قرار دادن و ....
اگه دکترین رو نشناسید پس قاعدتا علم دکترینولوژی رو هم نخواهید شناخت.
تو کشور ما که نخبه هاش میرن برق و مکانیک و ... میخونن یکم این موارد سنگینه.شما هم اگه علم رو از دیرین شناسی شروع کنید به خیلی موارد دست پیدا میکنید.

اینکه کسی ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو بده یه مسئله ایه ولی اسطوره های حوزه (میدونید منظور چه کسانی هستن وگرنه حوزه افراد شایسته کم نداره) بعد از گذشت چند صد سال از فلسفه مشا و اسفار اربعه و ... بیان فقط و فقط فلسفه اقتصاد رو تبیین کنن و به داد جمهوری اسلامی برسن.انتظار دیگه ای نداریم.
بعد شما سعی نکنید مثل بعضی از افراد معلوم الحال ایشون رو جلوی آیت الله جوادی آملی و دیگران قرار بدید چون بیشترین تبیین دکترین های شخص آقای جوادی آملی رو ایشون انجام دادن.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
داداش بحثش خیلی مفصله و به این راحتیا نمیشه راجبش به نتیجه رسید ، خیلی از موارد رعایت میشه و خیلی از موارد نه،مثلا یکی از مواردی که همواره مطرحه تو معماری مسکونی از نظر اسلامی ایرانی بحث خصوصی عمومی هستش که تا حدودی رعایت میشه(البته بستگی به ... داره)
اما ازونور تو بحث نما و ...، آره مشخصا نمودی از معماری اسلامی ایرانی وجود نداره.یا اگه هست خیلی کمه.مگه همون چیزایی که از معماری اخیر مونده بواسطه اقلیم و ... (تو مسکونی رو میگم)
این فقط یکی دومورد از موارد بسیار تو این زمینه هستش.
معماری اقیانوسیه به عمق یک وجب ،بحث خیلی گسترده هست.ایده ها متفاوت و ...
به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
یه مثال ساده، یه زمانی خبری از تکنولوژیو کولرو سردکن و ... نبود،بادگیرهای ما بهمراه سیستمش چه کارها که نمیکرد. الان چی(؟!)کسی اونهمه فضارو صرف بادگیرو سیستمش میکنه؟
آره به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
اگه حتی بسیاری از معماران قدیم و جدید و یسری دانشجویان بشینن مدتها رو این موضوع کار کنن بازم روحساب اینکه ایده ها متفاوته و اینکه زمان دائما درحال تغییر و دگرگونی هست بهمرا ویژگیها و ... روزگار، بازم شاید نشه به نتیجه ای رسید که جامع باشه که مورد پذیرش همه باشه.مگه اینکه همه باسلایق و ایده های متفاوت فکری فلسفی اونو بپذیرن.
بشدت علاقه مندم رو این موضوع بحث های گسترده ای صورت بگیره،البته همونجور که گفتم نمیشه به نتیجه ای رسید که مورد پذیرش همه باشه اونم تو این شرایطی که 73 حزب دراومده! اما حداقل به یه نتیجه ای برای یه بازه زمانی خاص رسیده بشه و بعداز اون دوباره با نشستهای گسترده راجبش به نتایج مناسبتر رسید.یعنی هی رفرش بشه.
سلام آقا ابولفضل.
بخاطر هم رشته بودن خیلی خوب میتنونیم باهم بحث داشته باشیم.من قبلا خیلی تو تالار معماری بحث میکردم ولی خب به نتیجه ای نمیرسید.
میدونید بحث سر بادگیر و نماد های گذشته معماری ما نیست.چه بسا گذاشتن این موارد که در حال حاضر کاربردی نداره ،معماری و طرح شمارو به کار پست مدرن تبدیل کنه.مثل موزه هنر های معاصر تهران با اون بادگیر های هجوش.
اصیل ترین بحث تو حوزه حکمت معماری ،بحث حضوره.
فلسفه ،با بحث دیکانستراکشن ژاک دریدا به کلی نابود شد و از بین رفت و به ته خط رسید.اصلی ترین بحث فلسفه دیکانستراکشن همین بحث نفی حضور(البته تو همون سازوکار انسان محوریشون)و نفی نشانه ها بوده.
میدونید که معماری و ارکیتکچر(بعنوان دو حقیقت جدای از هم) شدیدا پایه های فلسفی و حکمی دارن.همین مسئله نفی حضور که رفته رفته از دوره مدرن شروع شد و تو دیکانستراکشن به اوج خودش رسید.همین پایه های فلسفی میشه مبنای شکل گیری مکاتب و سبک های مختلف معماری تو غرب.مثلا شما ببین به چه شکل همین بحث سیالیت تو معماری که الان مطرحه،با فلسفه دلوز و دریدا ارتباط داره.
درست تلقی روبروی این تو حکمت میشه تلقی های امام خمینی تو کتاب سر اصلاه و بحث حکمت حضورش.همین رو بگیرید و ازش معماری در بیارید ،میشه اوج معماری اسلامی.مساله پیچیده ای نیست.این اصل بحثه.
من خودم یه زمانی تو زیر مجموعه های شورای شهر تهران و سازمان نوسازی همین بحثارو میکردیم.اونا تلقی شون از معماری اسلامی صرفا ظاهره.یارو رفته بود زمینه نمای رومی خودش رو آجر زده بود،بعد اینا ازش تقدیر کردن:D
دیگه اوج خرابکاری تو این قضیه میشه مسکن مهر.
خیلی میشه درمورد این قضیه صحبت کرد.ولی علم حتما باید از حکمت شروع بشه.همونطور که اونا از فلسفه شروع میکنن.
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟
:biggrin:
چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟
قبول دارید که آیت الله وحید ،از سه غول بزرگ سه جریان فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا در فلسفه مشا و سهروردی در فلسفه اشراق و ملاصدار در اسفار اربعه ،بیشتر فلسفه رو نمیدونه که؟قبول دارید؟
چون ایشون رفتن فلسفه همین بزرگان رو خوندن دیگه.
حالا میدونید خود شخص ابن سینا که و دیگرانی که اولین بار این موارد رو پایه ریزی کردن ،به اصل متن یونانی فلسفه مراجعه نکردن و ترجمه عربی اون رو محور قرار دادن و مشکلاتی رو در انحراف فکر بوجود آوردن که تا همین الان ادامه داره؟
میدونید که فلسفه یعنی تبیین متافیزیک.در نگاه ارسطو یه فیزیک مطرحه و یک متافیزیک.میدانید که فوزیس (همون فیزیک) یونانی و در نگاه ارسطو ،به طبیعه در عربی ترجمه شده و و متاتا فوسیکا در همین نگاه ارسطو به مابعد الطبیعه ترجمعه شده؟
پس دو مفهوم پایه فلسفه که شناخت فلسفی به اونها تعلق میگیره در عربی به طبیعه و ما بعد الطبیعه ترجمه شده...حال اینکه منظور ارسطو از این دو مفهوم ،اونچیزی نیست که تو عربی ترجمه شده.
یعنی یه انحراف فکری که بقیه تولیدات فکری رو همین تلقی های اشتباه قرار گرفته.
بعد شما میگید آیت الله وحید از ب بسم الله تا ه فلسفه رو خوندن.آیت الله وحید نتایج و انتهای اون فلسفه رو مغایر خیلی از مباحثات آیات و روایات میدونن ولی اندیشکده میرن ببینن چرا این انحراف بوجود اومده.یعنی دیرین شناسی فهم و آرخیولوژی میکنن.تو همه حوزه ها.در اصل سر نخ تولید علم اصیل در دیرین شناسی خلاصه میشه.چون این مسئله وجود نداره و همه درگیر متد ها و روش ها شدن و امتناع فکری و حتی (مثل همین ابن سینا) انحطاط فکری پیدا کردن.بعد اگه یکی هم تولید علمی کنه میگن مگه میشه؟مگه داریم؟
مثل اون قضیه صلح و جنگ مولوی میشه.این بنده خدا چند سال پیشا تو یه دانشگاهی گفته بود صلح و جنگ مولوی اشتباهه.جنگ روبروی صلح قرار نمیگیره.یه استاد دانشگاهی اومده بود بهش گفته بود که این حرفی که تو میزنی درسته ها ولی بگو تو چطور فهمیدی.!!یعنی اگه یکی بفهمه باید بره دادگاه جواب پس بده.

با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.

عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده
ابر ترند ریچارد واتسون یه پیش بینی نیست.یه ترند گذاریه.مشکل تفرد رو هم ایشون پیش بینی نکرده بلکه به عنوان یکی از مشکلات بزرگ دولت آمریکا در اون برهه رو نشون میده.

من جای شما بودم از این نقشه استفاده میکردم.این چیزی که شما میگید مگه الان نیست دقیقا تو همون نقشه هست.
تفرد در زون 1 قرار گرفته.زون یک بازه زمان 2010 تا 2015 رو شامل میشه.یعنی تفرد الان مطرحه.بعد نشون میده در زون ها بعدی و مثلا 2035 تا 2050 این مساله تفرد چه مسائلی رو بوجود میاره.و همچنین در بازه زمانی های زودتر از سال 2035 که بطور کامل مطرح شده.
خوب تفسیر کنید برای خودتون.سمت راست جدول شاخه های مختلف رو بیان میکه که تحت تاثیر چه مواردی قرار میگیره و در زون های مختلف به چی می انجامه.
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن

مثلا همین دکتر حجت که دیگه جز متعهد هاشونه اون افتضاح مسجد(!)ولیعصر رو ببار نیاورد؟تازه اومده بود تو برنامه چالشی شبکه 5 (قبل عید...اسم برنامه یادم نیست) باد در قپ قپشون انداخته بودن که برای معماری اسلامی چه باید کرد و چه نباید کرد!...اونجا دوست داشتم میرفتم یقه مبارکشون رو میگرفتم و میگفتم که شما برید کانسپت عوام فریبانه به اصطلاح اسلامیتون رو ببافید برای یه بنای فوق ساختار شکن مسجد ولیعصر.

خوب شد نرفتید یقه مبارکشون رو بگیرید ، چون اون بنده خدا طراح نبوده ! (عجولانه و جانب دارانه قضاوت نکنید)

بقیه مطالبی هم که فرمودید از قبیل تعریف دکترین و ... دقیقا عین مباحث استاد حسن عباسی هست و چیزی از خودتون نفرمودید و این مباحث رو زیاد با استاد کلنجار رفتیم و به نتیجه ای نرسیدیم و اینجا هم نخواهیم رسید.

موفق باشید:gol:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
خوب شد نرفتید یقه مبارکشون رو بگیرید ، چون اون بنده خدا طراح نبوده ! (عجولانه و جانب دارانه قضاوت نکنید)

بقیه مطالبی هم که فرمودید از قبیل تعریف دکترین و ... دقیقا عین مباحث استاد حسن عباسی هست و چیزی از خودتون نفرمودید و این مباحث رو زیاد با استاد کلنجار رفتیم و به نتیجه ای نرسیدیم و اینجا هم نخواهیم رسید.

موفق باشید:gol:
سلامم.
این پست من رو که مربوط به سال پیشه رو مطالعه کنید درمورد نقد همین بنا.
12# که نگید دارم اصلاح میکنم حرفم رو.

من میدونم ایشون طراح نبوده و آقای دانشمیر اون بنارو طراحی کرده.سازمان امور مساجد قبول اون طرح منوط کرده بودن به تایید دکتر حجت.ایشون هم با بافتن کانسپت "از خاک تا افلاک"!!!!!! برای این طرح توجیه کردن کارو.حتی خود دانشمیر هم گفتن به ایشون که مد نظر من این نبود.
اگه به یک دانشجوی ترم یک معماری هم بگید بنظرتون کانسپت این مسجد چیه ،به احتمال زیاد میگه اوج گرفتن به خدا و از خاک تا افلاک و ...
معلوم نیست دیگه دکتر میخوایم چیکار.
این متخصص متخصصی که میگید اینا هستنا.از نظر شما متخصص کسیه که مدرک گرفته نه کسی که پژوهش و مطالعه کرده.

شیطنت میکنید....عین تعریف عباسی یا اصل تعریف اون در زبان یونانی؟تعریف آقای عباسی اون تعریف اصیل مربوط به زبان پایه ست.چون اساس کار اونجا بر اتیمولوژیه.اینو خوب میدونید شما.
 

.:ارمیا:.

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ارمیا خانوم.
کلا این بحثی که بگیم شخصی در زمینه ای تخصص دارد که مدرک آکادمیک اون رشته رو پاس کرده باشه اشتباه بزرگیه.این نگاه جزمی امروز بیداد میکنه تو محیط آکادمیک.
در خیلی از موارد هم قضیه کاملا برعکسه.شما اگر در بیرون محیط آکادمیک در مورد در مورد شاخه ای از علم پژوهش کنید شاید به نتایج بهتری هم دست پیدا کنید.دلیلش هم اینه که حداقل از کانالیزه شدن و شستشوی مغزی جماعت متدولوژیست (عمده اساتید) بدور هستید و امکان آزاد اندیشی بیشتر براتون فراهمه.
منحصرا در این تاپیک که بحث معماریه(که من خوشحالم که تو تالار اسلام و قرآنه و نه معماری،چون اونجا وضع خیلی وخیمه و من زمانی بحث های زیادی مطرح کردم در اون تالار ولی مثل کوبیدن آب در هاونگ میمونه) ،کجای این 4 سالی که شما و ما ،معماری سق میزدیم یک کلمه از مبانی مفهومی این رشته حرف زدن؟دیگه خیلی هنر کردن 2 واحد مبانی نظری (نه مفهومی) اونم به طرز افتضاح گنجوندن وسط این واحد های.
اون شخصی که شما میگید تخصص ندارن ،حداقل یک استفاده کننده از فضا معماری هستند که.غیر از اینه؟
این داستان در همه زمینه ها وجود داره.پدر مردم رو با اقتصاد لیبرالی در میاریم و مردم رو زیر چرخ همین اقتصاد له میکنیم بعد اگه همین له شوندگان حرفی بزنن ،ما بگیم شما چه میفهمی آدام اسمیت و فریدمن و کینز و استیگلیتز و .... چین و کین؟اون اقتصاد نمیفهمه ولی له شدن و از بین رفتنش رو که میتونه فهم کنه.
چه کاری صورت گرفته تو معماری؟
مثلا همین دکتر حجت که دیگه جز متعهد هاشونه اون افتضاح مسجد(!)ولیعصر رو ببار نیاورد؟تازه اومده بود تو برنامه چالشی شبکه 5 (قبل عید...اسم برنامه یادم نیست) باد در قپ قپشون انداخته بودن که برای معماری اسلامی چه باید کرد و چه نباید کرد!...اونجا دوست داشتم میرفتم یقه مبارکشون رو میگرفتم و میگفتم که شما برید کانسپت عوام فریبانه به اصطلاح اسلامیتون رو ببافید برای یه بنای فوق ساختار شکن مسجد ولیعصر.
معماری کشور اسیر یه التقاط فوق پیشرفته شده .اگه کار میشد که این اتفاق نمیفتاد.شما یک درصد اساتید رو هم پیدا نمیگنید که همچین دغدغه ای رو داشته باشه.99 درصدشون اصلا قائل نیست که اسلام میتونه معماری هم داشته باشه.دلیلش اینه که متد زده و روش زده ان.

من و شما چند منبع رو مطالعه کردیم؟به جرات میتونم بگم 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته 5 تا کتاب رو بطور کامل نخوندن.

سلام. ممنون.

من تو دوتا پست قبلیم گفتم که کاری به مشکلاتی که هست و نفیشون نمی کنم، ندارم.
هم حسشون کردم و هم تو دوره ی دانشجویی بارها از اساتید آگاه و مطلعم شنیدم و هم سعی کردم با دانسته هام تحلیلشون کنم.

بنابراین واقعا حرفهای آقای رائفی پور و آقای عباسی برام جالب و عجیب و غیر منتظره و ... نیست که بخوام به خاطر انتقاداتشون به این مشکلات جبهه بگیرم. بلکه خیلیم تکراری و خسته کننده ست برام!

انتقاد من به نوع بیان کردن این مشکلات از طرف ایشونه.
بارها هم تو پستهام گفتم که؛ ایشون یه جوری نگن که انگار...!
______________________________________________________

در ضمن در مورد آقای حجت هم بنده اساتیدی داشتم تو دانشگاه که اتفاقاً اتفاقاً اتفاقاً به جاش و به وقتش نوک پیکان انتقاد رو به سمت ایشون هم نشانه می گرفتند؛ گرچه خودشون شاگرد ایشون بودند!!
[ مثلا در مورد مسجد دانشگاه شریف که گذشته گرایی صرفه یا مسجد ولیعصر آقای دانشمیر که اصلا مسجد نیست و...! ]


و اینکه خب کیفیت گذراندن واحدهای دانشگاه هم با هم فرق میکنه. شاید من خیلی خوش شانس بودم که در محضر اساتیدی تلمذ کردم که دغدغه شون احیای مفاهیم و مبانی نظری معماری اسلامی بوده.
شایدم خودم خیلی دانشجوی تلاشگری بودم که بیشتر از خیلیا کتاب و مقاله خوندم که بفهمم چی به چیه!
به هرحال این دغدغه و درک اینکه مشکل چیه و چجوری میشه حلش کرد، بسیار پیش از شنیدن سخنرانی آقای رائفی پور و امثالهم در مخ من فرو رفته بود که باعث شد موضوع پایان نامه م رو با وجود سخت های زیادش، به خاطر چالشهاش در این زمینه، طراحی مسجد انتخاب کنم.

در کل خواستم بگم که؛ بعضیا یه جوری نگن که انگار ...! :D
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
خوب شد نرفتید یقه مبارکشون رو بگیرید ، چون اون بنده خدا طراح نبوده ! (عجولانه و جانب دارانه قضاوت نکنید)

بقیه مطالبی هم که فرمودید از قبیل تعریف دکترین و ... دقیقا عین مباحث استاد حسن عباسی هست و چیزی از خودتون نفرمودید و این مباحث رو زیاد با استاد کلنجار رفتیم و به نتیجه ای نرسیدیم و اینجا هم نخواهیم رسید.

موفق باشید:gol:

واقعا داری شیطنت میکنی:D
خب داریم میگیم روش تحقیق اندیشکده چیه!
میخای نظر خودمون رو بگیم و کاری به دکتر نداشته باشیم؟!

حالا اگه نقدی به این روش هست، باید مطرح بشه تا ببینیم چه اشکالاتی بهش وارد هست تا خدایی نخواسته نریم با همکاری باهاشون گمراه بشیم:D
که هنوز ندیدیم این افراد متخصصی که حرفای تخصصی میزنن چه کسانی و کجا هستن و چه زمانی رفتن این مطالب رو مطرح کردن..

اگرم کسی حرفی زده و یا نقدی کرده در فضای مجازی، شاگردانشون اومدن جوابشون رو دادن. (باز نیای مناظره بورس رو مطرح کنی!)


ببین بورس رو هرچه قدر که بخان اسلامی کنن، بازم منشا گرفته از قمار هست. حالا هرچه قدر بخان اسلامیش کنن، بازم اسلامی نمیشه. چندسال پیش رحیم پور ازغدی حرف خوبی زد. میگفت اقتصادی اسلامی هست که جدای از همه نظرها ،بریم از اول ببینیم اسلام در زمینه اقتصاد چه حرفی برای گفتن داره.
که میبینیم اقتصاد اسلام همش انفاق و زکات و برکت هست. نه به قول اون شاعر طناز که پیش رهبری خوند:

یک سکه سپردند ، دوتا سکه گرفتند/ گفتند که این بهره بانکیست ، ربا نیست!!

اگر شورای فقهی تونسته باشن هم ، بازم بانک از ربا شروع شده. نه از اسلام.
حالا اگه اندیشکده، اقتصاد "برکت مبنا"رو اومده میخاد جایگزین اقتصاد لیبرالی کنه( برگرفته از منابع کتب اقتصاد اسلامی مثل "البیع" امام خمینی یا دیگر کتب اسلامی)،باید کمکش کرد.اینو گوش بدید .نه اینکه از همه طرف بهش توپید. به اندازه کافی لیبرال ها توی کشور دارن اذیت میکنن . خودیها هم به جای کمک کردن و رفع اشکالات، میان مرتب یا به مدرک رییسش گیر میدن یا به دو سه تا جمله از دکتر که شاید هم منظورش رو درست نفهمیدن، گیر میدن.

باید تمام زیر سیستمهای جامعه اعم از اقتصاد ، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی ، انرژی و... اسلامی کرد.
حوزوی ها باید علوم رو تولید کنن، استراتژیست ها عملیاتیش کنن، دولت و دو قوه دیگه، اجرا..
اولین مورد هم اقتصاد هست. تا نون توی سفره مردم اصلاح نشه، کاری نمیشه کرد.
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
قبول دارید که آیت الله وحید ،از سه غول بزرگ سه جریان فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا در فلسفه مشا و سهروردی در فلسفه اشراق و ملاصدار در اسفار اربعه ،بیشتر فلسفه رو نمیدونه که؟قبول دارید؟
چون ایشون رفتن فلسفه همین بزرگان رو خوندن دیگه.
حالا میدونید خود شخص ابن سینا که و دیگرانی که اولین بار این موارد رو پایه ریزی کردن ،به اصل متن یونانی فلسفه مراجعه نکردن و ترجمه عربی اون رو محور قرار دادن و مشکلاتی رو در انحراف فکر بوجود آوردن که تا همین الان ادامه داره؟
میدونید که فلسفه یعنی تبیین متافیزیک.در نگاه ارسطو یه فیزیک مطرحه و یک متافیزیک.میدانید که فوزیس (همون فیزیک) یونانی و در نگاه ارسطو ،به طبیعه در عربی ترجمه شده و و متاتا فوسیکا در همین نگاه ارسطو به مابعد الطبیعه ترجمعه شده؟
پس دو مفهوم پایه فلسفه که شناخت فلسفی به اونها تعلق میگیره در عربی به طبیعه و ما بعد الطبیعه ترجمه شده...حال اینکه منظور ارسطو از این دو مفهوم ،اونچیزی نیست که تو عربی ترجمه شده.
یعنی یه انحراف فکری که بقیه تولیدات فکری رو همین تلقی های اشتباه قرار گرفته.
بعد شما میگید آیت الله وحید از ب بسم الله تا ه فلسفه رو خوندن.آیت الله وحید نتایج و انتهای اون فلسفه رو مغایر خیلی از مباحثات آیات و روایات میدونن ولی اندیشکده میرن ببینن چرا این انحراف بوجود اومده.یعنی دیرین شناسی فهم و آرخیولوژی میکنن.تو همه حوزه ها.در اصل سر نخ تولید علم اصیل در دیرین شناسی خلاصه میشه.چون این مسئله وجود نداره و همه درگیر متد ها و روش ها شدن و امتناع فکری و حتی (مثل همین ابن سینا) انحطاط فکری پیدا کردن.بعد اگه یکی هم تولید علمی کنه میگن مگه میشه؟مگه داریم؟
مثل اون قضیه صلح و جنگ مولوی میشه.این بنده خدا چند سال پیشا تو یه دانشگاهی گفته بود صلح و جنگ مولوی اشتباهه.جنگ روبروی صلح قرار نمیگیره.یه استاد دانشگاهی اومده بود بهش گفته بود که این حرفی که تو میزنی درسته ها ولی بگو تو چطور فهمیدی.!!یعنی اگه یکی بفهمه باید بره دادگاه جواب پس بده.

حالا انقدرام با دوست ما تند نشو...:D

ابر ترند ریچارد واتسون یه پیش بینی نیست.یه ترند گذاریه.مشکل تفرد رو هم ایشون پیش بینی نکرده بلکه به عنوان یکی از مشکلات بزرگ دولت آمریکا در اون برهه رو نشون میده.

من جای شما بودم از این نقشه استفاده میکردم.این چیزی که شما میگید مگه الان نیست دقیقا تو همون نقشه هست.
تفرد در زون 1 قرار گرفته.زون یک بازه زمان 2010 تا 2015 رو شامل میشه.یعنی تفرد الان مطرحه.بعد نشون میده در زون ها بعدی و مثلا 2035 تا 2050 این مساله تفرد چه مسائلی رو بوجود میاره.و همچنین در بازه زمانی های زودتر از سال 2035 که بطور کامل مطرح شده.
خوب تفسیر کنید برای خودتون.سمت راست جدول شاخه های مختلف رو بیان میکه که تحت تاثیر چه مواردی قرار میگیره و در زون های مختلف به چی می انجامه.

بیشتر توضیح میدی؟
یعنی چی این مشکلات الان هست؟
مگه آینده و اتفاقات آینده رو پیشبینی نکرده؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
حالا انقدرام با دوست ما تند نشو...:D



بیشتر توضیح میدی؟
یعنی چی این مشکلات الان هست؟
مگه آینده و اتفاقات آینده رو پیشبینی نکرده؟
سلامم.نه بابا تند چیه.زبان نوشتاری احساسات گوینده رو انتقال نمیده:smile:و گرنه من و شما و دوستمون تقریبا یه نحله فکری رو داریم.

عکس زیر رو ببین:

Untitled.jpgrtrtrtr.jpg

نقشه رو اول از سمت راست و داخل کادر آبی رنگی که کشیدم شروع میکنیم.سر فصل های مختلف یه نظام تمدنی مثل آمریکا.مثلا اقتصاد و حوزه تندرستی و پزشکی و مسئله غذا و دارو و خانواده و علم وت کنولوژی و ...
اون خطوط داخل نقشه از این مسائل شروع میشن.
سمت چپ بالا زون بندی های زمانی رو میبینی که هر کدوم یه رنگی رو دارن که من داخل کادر سبز رنگ نشون دادم.
مثلا زون 2010 تا 2015 رو ببین رنگش رو....تو نقشه هم ببین که مرکز نقشه به اطراف این رنگ رو داره.
حالا خودت میبینی که تمام ابر ترند های واتسون داخل این زون زمانی قرار داره.پس مسلئه تفرد یا پیری یا بدهی و همچنین مشکلات محیط زیست و جهانی سازی و دیجیتالیزه شدن و ... همش مسائل امروزه.
در مرحله بعد تو نقشه نشون میده که مثلا سر فصل علم و تکنولوژی در مسیر زمانی تا 2050 تحت تاثیر چه ترند ها و ابر ترند هایی قرار میگیره.
خیلی پیچیده نیست.این ساده ترین شکل ترند گذاریه.
 
بالا