سختی گیری آب در موتورخانه ها

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گردآوری و تنظیم: مهندس سیداحمد تبعیدیان مهندس سید مهدی حسینی

مقدمه


به مواد محلول در آب از جمله منیزیم، کلسیم، آهن و … سختی می گویند. آب سخت در سیستم های تأسیساتی باعث ایجاد رسوب در بویلرها، مبدل حرارتی، لوله و … می شود. برای کاهش سختی آب و از بین بردن آب می توان از سختی گیرهای رزینی استفاده کرد. آب شهر، که حاوی یون های کلسیم و منیزیم بوده درون بویلر گرم شده و مورد استفاده قرار می گیرد. ا
گر آب از یون های موجود پاک نکنیم باعث ایجاد رسوب در بویلر شده و در نتیجه انتقال حرارت را به شدت کاهش می دهد. با سختی گیر رزینی این سختی را بیش از ورود به بویلر از بین می برند. در بویلرهای بخار آب وارد شده به بخار تبدیل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. درصدی از این آب کندانس شده و در سیکل بسته مجدداً به بویلر بازگردانده می شود و بقیه آن با آب ورودی جایگزین می شود.

بویلرهای آب گرم که معمولاً در یک سیکل کاملاً بسته کار می کنند و آب همیشه در گردش است و تنها میزانی از آب هدر رفته از اتصالات، درزها و .. باید جبران شود که به آن آب جبرانی گفته می شود. و یا در زمان راه انداز سیستم، باید آبگیری شود.
در هر دو حالت نیاز است تا سختی آب ورودی به بویلر نزدیک به صفر باشد تا از ایجاد رسوب جلوگیری شود. سختی گیرهای رزینی، یا سختی گیرهای تبادل یونی، رایج ترین انواع سختی گیر در بازار هستند.
تنها راه حل برای نرم کردن آب سخت، پاک کردن مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم از آب می باشد. تنها سختی گیرهای تبادل یونی و برخی روشهای فیلترینگ دیگر این را انجام می دهند.
این سختی گیرها به صورت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی در بازار موجود می باشند که رایج ترین آنها سختی گیرهای نیمه اتوماتیک بوده، سختی گیرهای رزینی در برخی مصارف به صورت دوبلکس خریداری شده تا در زمان احیا و بک واش سیستم یکی از آنها به عنوان عمل کند.

انتخاب سختی گیر مناسب برای بویلر: سختی گیرهای تبادل یونی براساس جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم های سدیم مثبت، که در رزین موجود در سختی گیر، موجود هستند، کار می کند. این رزین ها بایستی به طور متناوب احیاء و بک واش (back wash) گردد تا از رسوب مواد معدنی سخت در آنها جلوگیری گردد. احیاء سختی گیر با عبور دادن آب نمک، از رزین طی مدت زمان معینی صورت می گیرد.

پارامترهای مهم در انتخاب یک سختی گیر مناسب
سختی آب ورودی بر حسب ppm
دبی آب ورودی به سختی گیر نو و ظرفیت رزین سیکل احیاء و شستشو

باید در نظر داشت حجم رزین، ابعاد سختی گیر مانند قطر و ارتفاع و جنس بدنه از مشخصات اصلی سختی گیر می باشد. سازندگان معمولاً مشخصات کلی شامل دبی آب سرویس، دبی احیاء و دبی شستشو سریع را ارائه می دهند که براساس آن ها می توان حجم رزین را محاسبه نمود.

نحوه رفع سختی آب


آب سخت آبی است که حاوی نمک های معدنی از قبیل ترکیبات کربنات های هیدروژنی، کلسیم و منیزیم و … است. سختی آب بر دو نوع است . دائمی و موقت

تغییراتی سختی آب بر حسب آنکه در موقع نفوذ در زمین از قشرهای آهکی و منیزیمی و گچی گذشته و یا نگذشته باشد، کم یا زیاد می شود. آبهای نواحی آهکی، سختی زیادتری تا آبهای نواحی گرانیتی و یا شنی دارند. سختی آب در عرض سال هم ممکن است تغییر نماید. معمولاًٌ سختی آبها در فصل باران کم و در فصل خشکی زیاد می شود.

مضرات آب سخت


آب سخت برای مصرف در کارخانجات مناسب نیست. از مضرات آن ایجاد قشر آهکی بر روی جداره دیگ و خوردگی آن می شود.

سختی آب، عامل تشکیل رسوب در دیگهای بخار، مبدلهای حرارتی، برجهای خنک کننده و سیستمهای سرد کننده می باشد. اگر آب سخت برای شستشو به کار رود، صابون هدر می رود در صنایع نساجی و رنگرزی کیفیت افت می کند. انحلال سود سوز آور در آب، منیزیم را به صورت هیدروکسید منیزیم رسوب می دهد. سختی بیش از حد باعث سوء هاضمه و بروز بیماریهای کلیوی می شود.

جهت رفع سختی آب، تعداد زیادی مواد شیمیایی موجود است، که دارای کربنات سدیم هستند این مواد را قبل از ورود آب، به دیگ ها اضافه می کنند که باعث گرفتن سختی آب می شود و یا در دیگ بر اثر افزودن این مواد، آهک و گچ را رسوب می دهند (باعث شناور شدن رسوب در آب دیگ می شود) و دیگر این رسوب، محکم به جدار دیگ نمی چسبد به طوری که می توان آن را به آسانی پاک نمود.

البته به یاد داشته باشید جهت خروج این رسوبات معلق شده در دیگ باید طبق یک برنامه زمان بندی شده و منظم اقداماتی از جمله زیر آب زدن به صورت مداوم تکرار شود

سختی زدایی


برای برطرف کردن سختی موقت آب، با جوشاندن آن کربنات های هیدروژن محلول به کلسیم نامحلول تبدیل شده و تشکیل رسوب می دهند. این رسوب در مناطق دارای آب سخت، درون دیگ ها دیده می شود. سختی دایمی آب را می توان با کمک نرم کننده های تبادل کننده یون، مانند پرموتیت برطرف کرد. آبی که در طبیعت وجود دارد تقریباً همیشه ناخالص می باشد. زیرا اغلب دارای گچ، آهک، نمک طعام، ترکیبات منیزیم، آهن، اکسیژن، و ازت، انیدرید کربنیک، ترکیبات آلی و غیره است، مقدار این ناخالصی ها در آبهای مناطق مختلف متفاوت است.

یکی از اجسام گیرنده سختی آب تری ناتریم فسفات Na[SUB]3[/SUB]PO می باشد که با اسم آلبرت تری بکار می رود. یون کلسیم موجود در آب براثر ناتریم فسفات تبدیل به تری کلسیم فسفات PO[SUB]4[/SUB]2Ca[SUB]3[/SUB] می گردد و رسوب می نماید.
براثر ریختن بی کربنات کلسیم آب تبدیل به کربنات می شود و رسوب می نماید (Ca[SUB]3[/SUB]H2CaCO[SUB]3[/SUB]Ca+Co[SUB]2[/SUB]+H[SUB]2[/SUB]O)) و بی کربنات کلسیم آب، براثر کربنات سدیم، گچ و بی کربنات کلسیم، به کربنات کلسیم تبدیل می شود و رسوب می گردد:

Ca[SUB]3[/SUB]H[SUB]2[/SUB]Ca+Co[SUB]3[/SUB]Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB]Ca+2CO[SUB]3[/SUB]HNa SO[SUB]4[/SUB]Ca+Co[SUB]3[/SUB]Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB]ca+So[SUB]4[/SUB]Na[SUB]2[/SUB]

اخیراً به مقدار زیاد از رزین ها که قادرند تعویض یون کنند، برای رفع سختی آب استفاده می کنند. رزین لواتیت در آلمان و امبرلیت و دووکس در آمریکا استعمال می گردد.
درجه سختی آب را از روی مقدار کلسیم و منیزیم موجود در آن تعیین می کنند. در آلمان اگر آبی ده میلی گرم CaO در یک لیتر داشته باشد می گویند درجه سختی آب یک است.

در فرانسه اگر آبی در یک لیتر ده میلی گرم کربنات کلسیم با همسنگ آن کربنات منیزیم داشته باشد می گویند که یک درجه سختی دارد. برای تعیین سریع سختی آب، کارخانه شیمیایی واقع در آلمان قرصهایی ساخته است. در یک لوله آزمایش مخصوص و مدرج، آب مورد آزمایش را تا خط نشان لوله پر می نمایند، و به وسیله معرفی که همراه بسته قرصهاست رنگ این آب را قرمز می کنند و آن گاه آنقدر از این قرصها در آن می اندازند تان رنگ آب سبز گردد. شماره قرصهای ریخته شده در لوله آزمایش برابر درجه سختی آب می باشد. دقت این روش تا نیم درجه است در ایران معمولاً از کیت های خاصی استفاده می شود.

سختی گیر


سختی گیری برای جداکردن دو عنصر کلسیم و منیزیم بکار می رود.اگر این دو عنصر از آب جدا نشوند، همان اتفاقی در دیگ بخار می افتد که در کتری رخ می دهد. در واقع رسوبات، سطح بین لوله های آتش خوار با آب را کاهش می دهد و انرژی بیشتری برای تولید میزان معینی فشار مصرف می شود ، همچنین پاکسازی این لوله ها علاوه بر هزینه بر بودن خط تولید را نیز متوقف می کند.

این بخش از دو مخزن تشکیل می شود. مخزن اول شامل بافت رزین سه بعدی بوده که با منیزیم ترکیب شده RMg بوجود می آوردو در نتیجه سختی آب از بین می رود ولی نمی توان آن را به فاضلاب هدایت کرد. چون رزین از دست خواهد رفت. سپس مخزن دوم به عنوان مخزن احیاء استفاده می شود. در این مخزن آب نمک وجود دارد. واکنشهای به صورت زیر انجام می شود. (واکنش زیر با ترکیب رزین و منیزیم انجام می گیرد).

MgSo4+R—RMg+So4
NaCl+RMg+So4—RNa+MgCl2


اکنون آب وارد مخزن نمک شده و RNa مجدداً با سولفات منیزیم ترکیب شده و تولید RMg می نماید که با انجام چرخه ایی این واکنش ها، رزین مجدداً احیا شده و از چرخه احیاء خارج می شود.

اکنون سختی آب گرفته شده، ولی برای وارد شدن به داخل دیگ باز مشکلاتی وجود دارد.
لازم به ذکر است همان گونه که بیان شد، دستگاه سختی گیر تنها قادر به جداسازی دو عنصر مضرکلسیم و منیزیم است. جهت جداسازی دیگر عنصرها از آب دیگ بخار و تأسیسات، تدابیر دیگری در نظر گرفت.

لازم به یادآوری می باشد، در زمان تولید در کارخانه و کارکرد مداوم دیگ بخار، ممکن است بیش از ظرفیت سختی گیر آب مصرفی از آنها عبور کند، که مسلماً تمامی املاح کلسیم و فسفر به قطع فیلتر و جداسازی نمی شود. در این صورت تدبیر ثمربخش موادی است که املاح منیزیم و کلسیمی که فیلتر نمی شوند را در آب جوش به هنگام کار دائم دیگ بخار به صورت غیر قابل رسوب در می آورد و منابع چسبیدن آنها به سطح فلز مخزن آب، روی لوله ها و کوره می شود. که با قیمت بسیار ارزانی در دسترس می باشند و با اضافه نمودن آنها به آب مصرفی دیگ بخار و درین های (زیر آب زنی) مرتب طبق آزمایش های لازم آب ورودی دیگ، این املاح معلق و نچسب به هرز آب استفاده می شود.

شهرهای با آب سخت


اکثر شهرهای ایران و البته شرهای قم ، زاهدان، دلیجان، ساوه، سمنان و … از شهرهایی هستند که آب آنها از سختی بالایی برخوردار است. بدیهی است که رفع سختی آب از وظایف بسیار مهم اپراتور در طول نگهداری روزانه وشیفت کاری است و به جهت جلوگیری از صدمات مخرب و گاهی غیر قابل جبران و مصیبت بار بعدی که در مدت کوتاهی به سیستم تأسیسات وارد می گردد تدبیر لازم با هزینه ای بسیار اندک در قبال تأسیساتی حرارتی که به قطع قسمتی حیاتی برای تولید مداوم و مستمر است، اتخاذ گردد.

اما لازم است که سختی آب در تمامی کارخانجات سراسر کشور به صورت دوره ای و تحت نظارت متخصصان این بخش کنترل گردد تا از بروز هزینه های هنگفت در آینده ای بسیار نزدیک جلوگیری شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستگاه سختی گیر

دستگاه سختی گیر

برای سختی زدایی معمولاً از دستگاه های سختی گیر استفاده می شود.
دستگاه شامل یک استوانه فلزی است که در داخل آن مواد موثر در سختی زدایی (رزین های تبادل یونی) قرار گرفته است. رزینهای مزبور، کلسیم و منیزیم را با سدیم تعویض کرده و آب سخت را به آب نرم تبدیل می کند. رزیهای دستگاه سختی گیر پس از مدت زمان معین اشباع می شوند و کارایی خود را از دست می دهند.

اگر رزین با محلول کلر وسدیم ۱۰% شستشو شود، خاصیت سختی گیری خود را باز می یابد. غلظتهای کمتر و یا بشیتر نمک اثر کمتری دارندو استفاده از آبهای گل آلوده و مواد معلق، و همچنین آبهایی که دارای املاح، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می باشند، رزینها را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیر را کم می کنند، توصیه می شود قبل از دستگاه سختی گیر، مواد معلق آب، توسط یک فیلتر شکن جدا شوند و برای کاهش املاح فلزات سنگین تدابیر لازم گرفته شود.

راه اندازی، بهره برداری و تجدید بار دستگاه سختی زدایی ممکن است دستی یا با فرمان الکترونیکی به طور خودکار انجام گیرد.

مواد کاربردی سختی گیرها



  1. کاهش سختی آب های آشامیدنی که طبق استاندارد WHO مقدار سختی را در آبهای مصرفی برحسب Caco3 ، معادل ۲۵۰ میلی گرم پیشنهاد شده است.
  2. حذف سختی آب دیگ های بخار
  3. حذف یا کاهش سختی آب در سیستم گرمایش و سرمایش
  4. حذف یا کاهش سختی آب در صنایع نساجی و رنگرزی و …

خصوصیات فنی سختی گیر

مخزن دستگاه سختی گیر ساخته شده از ورق کربن استیل مطابق استاندارد با دریچه آدم رو
  1. سیستم های پخش کننده و جمع آوری آب همراه با نازلهای مخصوص
  2. لوله کشی از جنس گالوانیزه PVC با پلی اتیلن
  3. یک لایه شن سیلیسی دانه بندی شده
  4. مخزن نمک از جنس پلی اتیلن فلزی یا بتنی
  5. کنترلر به صورت دستی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتیک
روش احیاء سختگی یا شیر چند راهه


  1. اهرم (دسته) شی را به مدت ۲۰-۱۰ دقیقه روی شماره ۱ بگذارید تا عمل شستشو معکوس انجام شود، بدین ترتیب مواد معلق از بستر رزین زدوده می شوند و فشردگی بستر کاهش می یابد.
  2. شیر منبع نمک را باز کنید، سپس اهرم را به مدت ۲۵ الی ۴۵ دقیقه در موقعیت شماره ۲ قرار دهید. تا رزین دستگاه سختی گیر با محلول نمک شستشو شود.
  3. شیر منبع نمک را ببندید، اهرم را در موقعیت ۲ نگهدارید تا رزین با آب تمیز شستشو شود.
  4. جهت بهره برداری از دستگاه تصفیه، اهرم شیر را به موقعیت ۳ منتقل نمایید.
  5. منبع آب نمک را برای احیاء دوره بعدآماده نمایید برای این منظور، کمبود نمک آن را جبران و مخزن را از آب سختی گرفته شده پر کنید.

مشخصات عمومی و فنی سختی گیر

۱٫هر ستون سختی گیر شامل شیر سولووالو (نیمه اتوماتیک) ۱ اینچ، شیر ورودی و خروجی آب و شیرهای هوای گیری و گیج فشار ۶-۰ بار می باشد.
  1. بدنه ستون از ورق کربن استیل به ضخامت ۵ میلیمتر و عدسی های سر و ته به ضخامت ۶ میلیمتر ساخته خواهد شد.
  2. سطح داخلی هر ستون بهطور کامل با دو دست رنگ اپوکسی، و سطح خارجی با رنگ ضد زنگ و رنگ روغن مناسب پوشش داده خواهد شد.
  3. دستگاه مجهز به استروئیدهای آب پخش کن و آب جمع کن از جنس پلی اتیلن می باشد.
  4. رزین اصل آلمان یا فرانسه به صورت آکبند، در کیسه های ۲۵ لیتری، جهت ایجاد بستر شنی مناسب، سیلیس دانه بندی ضد اسید در نظر گرفته می شود.

تصفیه مغناطیسی آبهای صنعتی

املاح کلیسیم و منیزیم مخصوصاً بصورت کربنات مهمترین عوامل ایجاد در رسوب آب در جدار تأسیسات حرارتی هستند، بدین معنی که وقتی آبی را گرم نماییم تبلور میکروسکوپی املاح کم محلولی که به حال اشباع رسیده اند باعث پیدا شدن رسوب خواهد شد هر رسوب از تجمع تعداد زیادی بلور و هر بلور از تعداد زیادی یونهای مختلف بوجود آمده و براساس اندازه گیری های انجام شده بوسیله اشعه ایکس فاصله بین یونهای هر بلور ۰۰۲/۰ میکرون است. برای چسبیدن یونهای متبلور به یکدیگر به مقداری نیروی الکترومغناطیسی احتیاج دارم. تبلور خاص (ملاح کلسیم و منیزیم باعث خواهد شد این رسوبات بصورتی سختی و اگر توام با سیلیس باشد به صورت شیشه ای به جدار تأسیسات حرارتی بچسبد و ایجاد هر میلیمتر رسوب سخت مصرف سوخت دیگهای بخار را ۸ تا ۱۱ درصد بالا خواهد برد.

به جز املاح کربناتی، کلرور و سولفات و سایر املاح کلسیم و منیزیم اثر زیادی مثل کربنات در پیدایش رسوب ندارند و املاح سدیم و پتاسیم اصولاً در تشکیل رسوب دخالتی نمی نمایند مهمترین روشهای مبارزه با ایجاد رسوب به اختصار به قرار زیر هستند:


  1. سبک کردن آب یعنی جانشین کردن کلسیم و منیزیم با سدیم
  2. سبک کردن آب از طریق کاهش کربنات کلسیم با استفاده از آهک و کربنات سدیم
  3. درگیر نمودن املاح کلسیم و منیزیم بصورت املاحی که ترکیب آنها خاصیت چسبندگی به جدار تأسیسات حرارتی را ندارد مثل ترکیبات فسفاتی ( این روش را واکسیناسیون می گویند)
  4. استفاده از اسید کلریدریک برای متلاشی کردن کربناتهای کلسیم و منیزیم
  5. بدون ملح کردن آبها با استفاده از رزینهای آنیونی و کاتیونی

اشکالاتی که روشهای تصفیه فوق دارند عبارتند از :
  • سرمایه گذاری زیاد اولیه مخصوصاً در روش بدون ملح کردن آب
  • هزینه بهره برداری زیاد
  • غیر موثر بودن واکسیناوسیون با تزریق فسفات در حرارتهای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد
  • آب حاصل از سبک شدن اغلب به شدت خورنده است
  • روشهای تصفیه با آهکل اغلب در بهره برداری نیاز به تخصص داشته و لجن زیادی در این روشهای تصفیه بوجود می آید که دفع آنها خالی از اشکال نیست.

توجه به اشکالات یاد شده متخصصین مربوط به تصفیه آبهای صنعتی را وادار نموده که به فکر ابداغ روشهای جدیدتری که از نظر اقتصادی و بهره برداری مقرون به صرفه بوده و اشکالاتی نظیر آنچه که بیان شدند داشته باشند بیفتند.
دستگا های تصفیه مغناطیسی اولین بار در ۱۹۴۵ توسط یکی از مهندسین برجسته بلژیکی به نام The vermerin اختراع گردید و از ۱۹۵۰ رسماً در صنعت تصفیه آبهای دیگ بخار مورد استفاده قرار گرفت بدیهی است که دستگاه فوق به مرور تکامل یافته و امروز در بیش از ۵۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است. واحدهای مغناطیسی CEPI در آمریکا، شوروری، فرانسه و اکثر کشورهای صنعتی جهان با موفقیت آب به حدی تکامل یافته که نه تنها در تصفیه آب بلکه در تصفیه اکثر واحدهای صنعتی که با آب و یا مایعات تماس دارند مورد استفاده می باشد.

همانطور که می دانیم هر اتم از تعدادی الکترون که بگرد هسته مرکزی غیر قابل تغییر در حرکت هستند تشکیل یافت و همین الکترونها هستند که درفعل و انفعالات شیمیایی دخالت می نمایند وقتی جریان القائی از طریق میدان مغناطیسی به اتم القا کنیم تغییراتی در بالانس بار الکتریکی اتم بوقوع خواهد پیوست که از طرفی می دانیم وقتی یک هادی مانند آب در میدان مغناطیسی حرکت نماید پتانسیل الکتریکی در هادی تولید خواهد شد که باعث بهم خودرن تعادل بار الکتریکی یونهای موجود در آب مخصوصاً یونهای کلسیم و منیزیم خواهد گردید. قبلاً توضیح دادیم رسوبات از تعدادی بلور که از یونهای زیادی تشکیل یافته بوجود خواهد آمد که بوسیله نیروی الکترومغناطسیی بهم چسبیده اند حال اگر تغییراتی از طریق القای جریان الکترومغناطیسی در این نیروی چسبندگی بلورها و مالا تغییراتی در خاصیت چسبندگی رسوبات بوجود بیاوریم مانع چسبیدن آنها و پیدایش لایه های تخت رسوبی در جدار تأسیسات خواهیم شد و مبنای کار واحدهای تصفیه مغناطیسی آب نیز بر همین اصل استوار است.

رسوبات املاح کلسیم و منیزیم که در حالت عادی سه محوره بوده و بصورت سخت به جدار تأسیسات حرارتی می چسبید بعد از عبور آب از میدان مغناطیسی بهم خوردن تعادل بار الکتریکی یونها فرم تبلور املاح کلسیم و منیزیم بصورتی تبدیل خواهد شد که دیگر خاصیت چسبندگی به جدار تأسیسات حرارتی را ندارند یعنی بلورها یک محوری و بی شکل بوده و از طریق تخلیه دیگهای بخار قابل دفع هستند. چون در اثر این تغییر بار یونها مقدار کلسیم و منیزیم آب تغییری نمی کند لذا خواص آب در اثر عبور از واحدهای تصفیه مغناطیسی بدون تغییر باقی می ماند.

میزان جریان القائی تولید شده که از طریق مغناطیسهای غیر الکتریکی و دائمی تأمین می گردد به عواملی چون
  • میزان جریان آب
  • فاصله بین قطبها مربوطه است.
میزان جریان نباید از حداقل تعیین شده در کاتالگ کمتر باشدو سرعت جریان نیز با توجه به ثابت بودن نیروی مغناطیسی نامحدود نیتس و اگر سرعت جریان خیلی زیاد باشد پتانسیل لازم برای تغییر بار الکتریکی که قبلاً باعث شد بوجود نخواهد آمد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توصیه های لازم در بهره برداری از واحدهای مغناطیسی :

توصیه های لازم در بهره برداری از واحدهای مغناطیسی :

همانطور که توضیح دادیم چون نیروی مغناطیسی ثابت است اگر سرعت جریان آب خیلی زیاد باشد پتانسیل لازم جهت تغییر بار الکتریکی یونها و در نتیجه بی شکل شدن رسوبات کربنات کلسیم و منیزیم انجام نخواهد گردید.


  1. اگر میزان آهن موجود در آب از ۵ میلگرم در لیتر تجاوز نماید باید نسبت به حذف آن قبل از عبور دادن آب از حوضه مغناطیسی اقدام نمود تا یونهای آهن به قطبهای مغناطیسی بچسبد و مانع عبور جریان گردند.
  2. اصولاٌ برای طولانی کردن عمر مغناطیسها و جلوگیری از ترکیب بعضی ناخالصی ا روی قطبها بهتر است آب ورودی به حوضه مغناطیسی را از فیلتر مخصوص عبور داد.
  3. آبی که از واحد مغناطیسی تصفیه آب عبور نموده خاصیت جلویی از رسوب املاح کلسیم و منیزیم ازفقط چند روز می تواند حفظ کند لذا توصیه شده آب تصفیه شده را زود به زود قبل از زایل شدن خاصیت صفر رسوبی آن مصرف کرد.
  4. از هوادهی آب بعد از عبور از دستگاه های مغناطیسی تصفیه آب باید جلوگیری بعمل آید زیرا هوای هادی بدی است و اثر حوزه مغناطیسی را تا حدودی از بین می برد.
  5. مبادله شدید حرارتی باعث خنثی شدن عمل بار الکتریکی خواهد گردید حداکثر مجاز مبادله حرارتی در سطوح مبادله ۱۵۰۰۰ کیلوکالری در ساعت در متر مربع و برای وسائل الکتریکی ۵/۳ کیلو کالری در ساعت در متر مربع تعیین شده است و این بدان معنی است که واحدهای مغناطیسی تصفیه آب برای مولدهای بخار کمتر از سایر مولدهای مناسب هستند.
  6. چون از بین رفتن بار الکتریکی وقتی آب تحت فشار باشد بهتر انجام می شود لذا توصیه می شود واحدهای مغناطیسی تصفیه آب را در قسمت تخلیه پمپ نصب نمایند.
  7. در برجهای خنک کننده چون مقداری آب تبخیر می گردد و ممکن است غلظت املاح محلول از ۳۰۰۰ میلیگرم در لیتر تجاوز نماید، برای جلوگیری از این وضع لازم است تخلیه مناسبی در ته حوضهای برج تعبیه گردد.
  8. دو گونه واحد مغناطیسی تصفیه آب A و B عرضه شده است که نوع Aبرای آبهای با مجموع املاح تا ۳۰۰۰ میلیگرم در لیتر و نوع B برای آبهای بالاتر از این رقم حتی آب دریا به کار برده می شود.
  9. چون رسوبات املاح کلسیم و منیزیم بصورت بی شکل و گل و لای در دیگهای بخار وجود دارد لذا تخلیه گاه دیگ ضرورت خواهد داشت.

مهمترین مزایای مصرف واحدهای مغناطیسی تصفیه آب بقرار زیر هستند:

- مخارج بهره برداری ندارند.
- به تعمیرات و نگهداری که اکثراً هزینه های زیادی دارد نیاز ندارند
- عمل واحد تصفیه به مصرف مواد شیمیایی نیاز ندارد.
- باعث از بین رفتن رسوبات قدیمی نیز خواهد گردید.
- هیچگونه ماده اضافی در تصفیه از خود داخل آب نخواهد نموده و از این رو حتی آبهای آشامیدنی را می توان با واحد مغناطیسی مورد تصفیه قرار داد.
- هیچگونه خاصیت خورندگی به آب تصفیه شده نخواهد داد.
- قیمت آن در مقایسه با سایر وسایل تصفیه بسیار ناچیز است.
- بهره برداری در آن به تخصیص نیاز ندارد.
 

abdolkarim

عضو جدید
بسمه تعالی
ضمن تشکر از زحمات جناب عالی در زمینه تصفیه اب احتراما موارد زیر جهت اصلاح و بهینه سازی مطالب عنوان میگردد
1- سختی اب به یونهای فقط کلسیم و منیزیم اطلاق میگردد و بر دو گونه دائم و موقت میباشد سختی های دائم عموما به انیون های سولفات - کلرور و نیترات چسبیده و با حرارت دادن و اضافه کردن مواد قلیا ساز مثل اهک و یا بیکربنات بصورت نامحلول در نیامده و رسوب نمی نمایند ولی سختی های موقت به انیون بیکربنات چسبیده و با حرارت دادن یون بی کربنات به کربنات هیدرولیز شده و با واکنش دادن با کلسیم و منیزیم تشکیل رسوب میدهند و زمانی این شدت رسوب تشدید خواهد شد که قلیاییت در حدود PH =10 باشد
2- عموما جهت حذف سختی های دائم از رزین های سدیم استفاده میگردد ولی این بدان معنا نیست که دیگر رزین ها توانایی حذف یون کلسیم و منیزیم را ندارند تمام رزین های کاتیونی قوی و ضعیف توانمند هستند که نه تنها یون های کلسیم و منیزیم را حذف نمایند بلکه دیگر کاتیونها را نیز حذف کرده و باعث افت شدید PH میگردند لذا عموما ترجیح داده میشود به همین دلیل از رزین های سدیمی ( زئولیت سدیم ) جهت حذف کلسیم ومنیزیم استفاده شود
با تشکر رضایی
 

m.baradaran

عضو جدید
[FONT=&quot]با سلام [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]در ابتدا از زحماتی که دوستان گرامی جهت جمع آوری مطالب مفید راجع به تصفیه آب کشیده اند بسیار تقدیر می گردد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]در ثانی به خاطر تکمیل شدن پست های دوستان مطالب دیگری را هم اضافه می کنم[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]آب سخت شامل آبهایی است که در آنها کاتیون های کلسیم و منیزیم وجود دارد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]برای استفاده از آب و بسته به محل استفاده آن باید در ابتدا آب پالایش گردد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]آب پالایش شده در صنعت دو نوع است:یکی آب نرم می باشد که یون های مشکل ساز کلسیم و منیزیم آن توسط رزین های زئولیتی با یون سدیم تعویض شده و به خاطر حلالیت بالای یون سدیم ،از رسوبگذاری آب پیشگیری می شود.اما یون های مهاجم دیگر مانند خود یون سدیم،پتاسیم،و آنیون های مهاجم دیگر همچنان در محیط آبی موجود می باشد که معمولا در آب های صنعتی به دلیل ایجاد خوردگی مشکل ساز می باشند[/FONT][FONT=&quot].
([/FONT][FONT=&quot]نکته):در پروسس تهیه آب های نرم توسط رزین های سدیمی(زئولیتی)،بسته به میزان یون سدیم موجود در آب خام،معمولا سختی آب در خروجی سختی گیر صفر نمی شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]نوع دیگر آب صنعتی، آب های بدون یون[/FONT][FONT=&quot](demineral water) [/FONT][FONT=&quot]می باشد که در بویلرهای با فشار بالا و صنایعی که کیفیت آب برایشان خیلی مهم است استفاده می شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]برای تهیه این نوع آب از رزینهای هیدروژنی برای حذف تمامی کاتیون ها و جایگزین کردن آنها با یون هیدروژن استفاده می شود، وبرای حذف آنیونهای آب مانند سولفات و کلرور و نیترات و مخصوصآ سیلیس از رزین های آنیونی هیدروکسیلی استفاده می شود[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]آب حاصل از این پروسس دارای رسانایی نزدیک به صفر و[/FONT][FONT=&quot] ph [/FONT][FONT=&quot]حدود 6.6 تا 6.9 می باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]برای احیا سازی رزین های زئولیتی از محلول نمک طعام وبرای احیا سازی رزین های هیدروژنی از محلول 5 درصد اسید سولفوریک یا اسید کلرییدریک استفاده می شود[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]و برای احیای رین های هیدروکسیلی از محلول سود 5 در صد استفاده می گردد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]آب تولید شده توسط پروسس های بالا باز هم قابل استفاده مستقیم در صنایع نمی باشد.لذا برای استفاده ایمن از آب تهیه شده حتما برای جلوگیری از خاصیت رسوب گذاری و خورندگی آب،قبل از استفاده از ادیتیوهای خاصی استفاده می شود تا این خواص مضر آب را به حداقل کاهش دهد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]با سپاس:برادران[/FONT]
 

Similar threads

بالا