ستاره و مثلث

unique_8001

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان عزيز و بزرگوار
كسي دوستان ميدونه چطوري ميشه يه موتور كه هيچ پلاكي نداره و سه سر خالي از اون اومده بيرون(سر بندي كلاف ها تو دسترس نيست) رو تشخيص داد كه ستارس يا مثلث؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(از وسايل اندازه گيري هم ميشه استفاده كرد)
(من خودم خيلي فكر كردم از رو تحليل عادي بهم نتيجه اي نداد.يه راه به ذهنم رسيد كه تستش دردسر داشت.)
 

sadafha

عضو جدید
پاسخ بهunique_8001

پاسخ بهunique_8001

دوست عزیز شما میتوانید هنگام راه اندازی موتور با کلیپ متر شدت جریان آن را اندازه گیر کنید موتور درحالت راه اندازی به صورت ستاره شدت جریان کمتری می کشد ودر حالت مثلث شدت جریان بیشتر.:gol:
 

unique_8001

عضو جدید
با سلام به شما..اين چيزي كه شما ميگين مستلزم فقط دو اصله كه تو اين وضعيت معلوم نيست منظورتون چيه..1) اولا وقتي ميگين كمتر جريان ميكشه يعني يه حالت(مثلا ستاره) از يه حالت ديگه( مثلا مثلث) كمتر جريان مي كشه كه تو سوال معلوم نيست موتور ستارس يا مثلث و نمي شه هم با حالت ديگه مقايسه كرد. 2) آيا شما رابطه يا قانوني واسه جريان راه اندازي ستاره يا مثلث سراغ دارين كه بشه از رو جريان استارتينگ فهميد موتور چه اتصالي داره؟
 

ramin af

عضو جدید
سلام
ساده ترین روش این است که جریان راه اندازی وجریان لحظه راه اندازیرا با هم مقایسه کرد اگر موتور شما آسنکرون ومثلث باشد جریان راه اندازی درحدود 7 برابر جریان نامی است ولی اگر ستاره باشد این مقدار کمتر خواهد بود (به شرط دقیق بودن آمپرمتر)
 

ramin af

عضو جدید
دوست عزیزاین امر مستلزم آن است که شما هر دو اتصال را انجام داده وآنها را با هم مقایسه کنید
 
  • Like
واکنش ها: sh85

unique_8001

عضو جدید
دوست عزیز
ممنون از اینکه پاسخ میدین ولی من چند بار عرض کردم که موتور پلاک نداره یعنی جریان راه اندازی و نیز نامی اون معلوم نیست تازه اکه هم منظور شما جریان بعد از راه اندازی موتور باشه اون جریان بی باریه و نامی موتور نیست و فرمایش شما عملا جوابگو نیست.
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با سلام

موتور زیر بار است (در حالت بی باری نیست)! موتور رو روشن کرده و جریانی را که در حالت کار تحت بار (جریان نامی) میکشد را با آمپر متر اندازه گیری کنید
سپس موتور را خاموش کرده و برق مدار را قطع کرده و فیوز تند کاری معادل حدودا 3 برابر جریان نامی موتور ، در مدار قرار میدهیم
در مرحله بعد دوباره مدار را استارت میکنیم!
اگر فیوز عکس العملی نشان نداد (مدار قطع نشد) پس موتور ستاره است
اگر مدار توسط فیوز قطع شد ، موتور مثلث راه اندازی شده است

نکته : موتور در حالت مثلث حدود 4-7 برابر جریان نامی از شبکه جریان میکشد که اگر به صورت ستاره راه اندازی شود این رقم به 1.5 تا 2.5 برابر کاهش میابد
به همین دلیل فیوز 3 برابر جریان نامی را پیشنهاد کردم

موفق باشید
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان عزيز و بزرگوار
كسي دوستان ميدونه چطوري ميشه يه موتور كه هيچ پلاكي نداره و سه سر خالي از اون اومده بيرون(سر بندي كلاف ها تو دسترس نيست) رو تشخيص داد كه ستارس يا مثلث؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(از وسايل اندازه گيري هم ميشه استفاده كرد)
(من خودم خيلي فكر كردم از رو تحليل عادي بهم نتيجه اي نداد.يه راه به ذهنم رسيد كه تستش دردسر داشت.)

مشکلی با این وضعیت دارید ؟ اگه موتور در حال کاره و کیلو واتش رو هم حدودا میدونید ( با اندازه گیری جریان بار ) نباید مشکل خاصی و یا نگرانی با این وضعیت داشته باشید چون میتونید در صورتی که مشکلی برای موتور بوجود اومد براحتی اونو جایگزین کنید . ولی اگه صرفا قصد حل یک معما رو دارید بنظر من هیچ راه محاسباتی و اندازه گیری برای اینکار وجود نداره و فقط یک استاد سیم پیچ میتونه جواب درستو به شما بده ! در حقیقت ما با یک جعبه سیاه طرف هستیم که میتونه بصورت مثلث سیم بندی شده باشه و یا با مقادیر امپدانسی معادل اون بصورت ستاره .
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

موتور زیر بار است (در حالت بی باری نیست)! موتور رو روشن کرده و جریانی را که در حالت کار تحت بار (جریان نامی) میکشد را با آمپر متر اندازه گیری کنید
سپس موتور را خاموش کرده و برق مدار را قطع کرده و فیوز تند کاری معادل حدودا 3 برابر جریان نامی موتور ، در مدار قرار میدهیم
در مرحله بعد دوباره مدار را استارت میکنیم!
اگر فیوز عکس العملی نشان نداد (مدار قطع نشد) پس موتور ستاره است
اگر مدار توسط فیوز قطع شد ، موتور مثلث راه اندازی شده است

نکته : موتور در حالت مثلث حدود 4-7 برابر جریان نامی از شبکه جریان میکشد که اگر به صورت ستاره راه اندازی شود این رقم به 1.5 تا 2.5 برابر کاهش میابد
به همین دلیل فیوز 3 برابر جریان نامی را پیشنهاد کردم

موفق باشید

با تشکر
روشی که بکار بردید درسته فقط در نظر داشته باشید این ضرایب جریانی زمانی درست هستند که ما به هر شش سر الکتروموتور دسترسی داشته باشیم و بتونیم سیم پیچهارو یکبار ستاره و در مرحله بعدی همون سیم پیچهارو بصورت ستاره ببندیم . امیدوارم تونسته باشم منظور خودمو برسونم .

یک مثال میزنم حتما با الکتروموتورهایی برخورد داشتید که روی پلاکشون نوشته شده ( مثلث 220 ولت) ( ستاره 380 ولت ) خوب معنیش که مشخصه مثلا یک الکتروموتور 15 کیلووات اگه با هر کدام از این آرایشها و ولتاژها بسته بشه جریان بار ثابتی از اون عبور میکنه و در حالت راه اندازی هم همون 4 الی 7 برابر جریان نامی از هر دوشون عبور میکنه .
حالا در مورد موتوری که بصورت مثلث و ولتاژ خط 220 ولت داره راه اندازی میشه ما این شانسو داریم که راه اندازی رو بصورت ستاره مثلث انجام بدیم و با اینکار در حالت ستاره و قبل از انتقال به مثلث جریان راه اندازی 1.5 تا 2.5 برابر جریان نامی خواهد بود .
 
آخرین ویرایش:

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
با تشکر
روشی که بکار بردید درسته فقط در نظر داشته باشید این ضرایب جریانی زمانی درست هستند که ما به هر شش سر الکتروموتور دسترسی داشته باشیم و بتونیم سیم پیچهارو یکبار ستاره و در مرحله بعدی همون سیم پیچهارو بصورت ستاره ببندیم . امیدوارم تونسته باشم منظور خودمو برسونم .

یک مثال میزنم حتما با الکتروموتورهایی برخورد داشتید که روی پلاکشون نوشته شده ( مثلث 220 ولت) ( ستاره 380 ولت ) خوب معنیش که مشخصه مثلا یک الکتروموتور 15 کیلووات اگه با هر کدام از این آرایشها و ولتاژها بسته بشه جریان بار ثابتی از اون عبور میکنه و در حالت راه اندازی هم همون 4 الی 7 برابر جریان نامی از هر دوشون عبور میکنه .
حالا در مورد موتوری که بصورت مثلث و ولتاژ خط 220 ولت داره راه اندازی میشه ما این شانسو داریم که راه اندازی رو بصورت ستاره مثلث انجام بدیم و با اینکار در حالت ستاره و قبل از انتقال به مثلث جریان راه اندازی 1.5 تا 2.5 برابر جریان نامی خواهد بود .
سلام

والا چندان متوجه منظورتون نشدم
بله با همچین موتورایی برخورد داشتم که تو ایران به صورت مثلث قابل راه اندازی نیستن!
فقط با این قضیه(پر رنگ کردم) مشکل دارم
متوجهید که جریان در حالت ستاره کمتره نسبت به مثلث!
و اینکه راه اندازی ستاره مثلث برای کاهش جریان راه اندازی کاربرد داره ! پس با هم برابر نیستن!
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

والا چندان متوجه منظورتون نشدم
بله با همچین موتورایی برخورد داشتم که تو ایران به صورت مثلث قابل راه اندازی نیستن!
فقط با این قضیه(پر رنگ کردم) مشکل دارم
متوجهید که جریان در حالت ستاره کمتره نسبت به مثلث!
و اینکه راه اندازی ستاره مثلث برای کاهش جریان راه اندازی کاربرد داره ! پس با هم برابر نیستن!

ببخشید مثال خوبی نزدم در اون مورد هم حق با شماست و منظور من جریان کلاف بود.امیدوارم ایندفعه بتونم منظور خودمو برسونم.

دوباره مثال !
حالت اول : فرض کنیم موتوری داریم با اتصال ستاره ( روی کاغذ )
حالت دوم :ما میتونیم مدار معادل مثلث این الکتروموتورو بدست بیاریم و یک الکتروموتور دومی بسازیم با همون امپدانسهای معادل اولی

قطعا جریان بار ، توان و همه مشخصات فنی حالت دوم با حالت اول برابر میشه . بنظر من در حالت دوم صرف مثلث بودن نمیتونه جریان راه اندازی بالاتری بده چون از دید منبع ولتاژ با حالت اول هیچ تفاوتی نکرده ،مسئله ای که دوستمون مطرح کردن دقیقا همین حالته .الکتروموتوریه که نمیدونیم مثلثه یا ستاره ، حالا اونو چه ستاره و چه مثلث فرض کنیم از دیدگاه منبع ولتاژ تغییری نمیکنه .
دقت کنید ما تعویض نحوه سربندی یک الکتروموتور رو نداریم در اینحالت امپدانس الکتروموتور از دیدگاه منبع ولتاژ عوض میشه و باعث تغییر در جریان میشه .
 
آخرین ویرایش:

m.h.n.o

عضو جدید
با سلام.دوست عزیز.وقتی موتور 3 سر دارد یعنی در حالت ستاره است.موتور در حالت مثلث 6 سر دارد.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام.دوست عزیز.وقتی موتور 3 سر دارد یعنی در حالت ستاره است.موتور در حالت مثلث 6 سر دارد.



الکتروموتور همیشه 6 سر دارد با نامهای u1 v1 w1 و u2 v2 w2 و بسته به نوع اتصال طبق شکل بالا سه سر بوجود آمده به منبع ولتاژ وصل میشوند . بعضی کارخانه ها و یا سیم پیچها برای راحتی کار این اتصالها را روی سیم پیچ و در داخل الکتروموتور انجام میدهند و تنها سه سر را بیرون می آورند ، دوست ما هم همین مشکل را دارند و میخواهند بدانند راهی برای تشخیص نوع اتصال وجود دارد یا نه؟
 

unique_8001

عضو جدید
با سلام به دوستان گرامی
من که این سوالو گذاشتم صرفا جهت بررسی فنی قضیه بود و جنبه ی کاریردی نداشت.اینو جهت اطلاع اون دوستمون گفتم که فرموده بود با این وضعیت بسازم!!
اما اون یکی دوستمون که گفته بودند با فیوز چک کنیم و دلیلشون هم جریان استارتینگ کمتر ستاره نسبت به مثلث بود , همه دوستان مستحضرید که در موتور های القایی جریان استارتینگ حدود 5 تا 7 برابر جریان نامی موتور است که خود جریان نامی هم پر واضحه که از طریق توان موتور قابله محاسبس , و فرقی نمیکنه که موتور ستاره باشه یا مثلث , در هر در صورت نسبت جریان استارتینگ به نامی همونه یعنی موتور چه ستاره باشه چه مثلث جریان نسبتا فرق نمیکنه و باز هم اینو میدونین که تو یک موتور با یک توان خاص اگه بشه دو بار تست ستاره و مثلثو انجام بدیم میشه نتیجه گرفت ولی ما امکان مقایسه دو حالتو تو این موتور نداریم که بخوایم یه بار ستاره ببندم و یه بار مثلث. پس هر دو روش به نظر من جواب گو سوال نیستن.تحلیل بیشتر با دوستان....
 

هادی پ

عضو جدید
سلام
چطور می گید جریان استارتینگ در ستاره و مثلث فرقی نداره
پس مزایای راه اندازی ستاره مثلث چیه.
 

hamed 33

عضو جدید
تنها راهش اينه كه موتورا باز كني و ببيني از چه اتصالي استفاده شده راه حل ديگه ايي هم فكر نكنم داشته باشه.
 

pk2000

عضو جدید
جواب

جواب

به یکی از دوسر الکتروموتور هر ولتاژی که وصل کنی از سر سوم اگر ولتاژ نصف بگیری مثلث است
در غیر این صورت ستاره بوده است !
 

azezz

عضو جدید
دو ست عزیز اگر جریانی 7 برابر جریان نامی که بکشه که میسوزه و یکی از دلایلی که موتورها رو ستاره و مثلث راه اندازی میکنن جلوگیری از سوختنشونه
پس این روشی برای تست نیست.
 

azezz

عضو جدید
عزیز معمولا موتورهای ستاره مثلث شش سر دارند که میشه ستاره و یا مثلث بسته شوند که در مورد موتور شما فکر کنم تک فاز باشه که یک سر فاز یک سر نول و سر دیگه خازن قرار میگیره که مقاومت این سیم پیچ کمکی از سیم پیچ اصلی بیشتره نسبت به سیم نول.
 
بالا