[ سبک های موسیقی ] - کانتری - Country

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
موسیقی کانتری (موسیقی محلی سفیدپوستان آمریکا) ؛ ریشه‌ها و زیرسبک‌ها






موسیقی کانتری یعنی سه آکورد و حقیقت. (Harlan Howard)

  • موسیقی کانتری چیست؟

موسیقی کانتری ( Country Music ) یک سبک موسیقی پرطرفدار در آمریکای شمالی ( شامل ایالات متحده امریکا و کانادا) است که عموماً از آن به عنوان موسیقی محلی سفیدپوستان آمریکا یاد می‌شود.


با وجود اینکه این سبک در ایران و به طور کلی در آسیا و خاور میانه ( به استثنای ژاپن ) آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست، اما در آمریکای شمالی، استرالیا و بخش هایی از اروپای غربی به خصوص آلمان طرفداران بسیاری دارد. برای مثال اگر نگاهی به آمار نیلسن ساوند اسکن ( Nielson Sound Scan ) بیاندازیم، میبینیم که حداقل دو آلبوم کانتری در بین ۱۰ آلبوم پرفروش هر هفته در آمریکا وجود دارد. در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که در اوج ساعات درخواست ترانه از رادیو های ایالات متحده، موسیقی کانتری بیشترین تعداد درخواست را در بعد از ظهرها داشته و در ساعات صبحگاهی رتبه دوم را داشته است.


به گزارش مجله موسیقی ملودی در ایران گوش اکثر ما به ویژه کسانی که در دهه های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی دوران نوجوانی و جوانی را سپری می‌کردند با موسیقی کانتری آشناست اگرچه ممکن است نام آنرا ندانیم. این همان سبکی است که اکثر ما از آن به عنوان موسیقی متن فیلم های وسترن یاد می‌کنیم و نام آن Western Cowboy است که به نوعی یکی از اجداد موسیقی کانتری به حساب می‌آید.


موسیقی کانتری در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی در مناطق عمدتاً کشاورز نشین ایالات متحده جنوبی (Southern United States) ظهور کرد و ریشه اش را می‌توان در موسیقی محلی جنوب آمریکا و Western Cowboy یافت. البته مدهای سبک بلوز نیز به طور گسترده در آن استفاده می‌شوند.


ایالات متحده جنوبی که به آن جنوب آمریکایی (American South Dixie) و با به طور اختصار جنوب (the South ) هم می‌گویند به بخشی از کشور آمریکا اطلاق می‌شود که عمدتاً شامل ایالات جنوبی ، جنوب شرقی و تا حدی مرکزی این کشور است که از لحاظ فرهنگی، تاریخی، آیین ها، غذاها، سبک‌های موسیقی و غیره با دیگر مناطق آمریکا متفاوت است. اقتصاد این منطقه بیشتر بر پایه کشاورزی استوار است و شامل ایالات تکزاس، آرکانزاس، اوکلاهما، لویزیانا، میسیسیپی، آلاباما، جورجیا، فلوریدا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، کنتاکی، ویرجینیا، ویرجینیای غربی و تنسی است.


موسیقی کانتری بطور کلی شامل ترانه هایی با ملودی های شاد است که با سازهایی عمدتاً زهی شامل گیتار الکتریک و آکوستیک، بانجو، ویولن، گیتار باس، درامز و هارمونیکا ( ساز دهنی) همراهی می‌شود. از دیگر سازها که معمولا در سبک کانتری مورد استفاده قرار میگیرند می‌توان به ماندولین،,Flat top دوبرو (Dobro),و پیانو اشاره کرد.موسیقی کانتری مانند هر موسیقی محلی دیگری اصولا فرم ساده ای دارد که به راحتی به خاطر می‌ماند.




عبارت موسیقی کانتری ( Country Music ) در دهه ۱۹۴۰ میلادی بر سر زبان‌ها افتاد. تا پیش از آن به این سبک، موسیقی Hillbilly گفته می‌شد. امروزه برای تمامی زیر سبک‌های این موسیقی از عبارت Country Music استفاده می‌شود.


کلمه Hillbilly از دو کلمه Hill به معنای تپه و Billy به عنوان همراه و آدم تشکیل شده و به مردمان دهکده ها و مناطق کوهستانی ایالات متحده به خصوص منطقه آپالاچی (Appalachia ) و بعضا منطقه Ozarks اطلاق می‌شود که ساکنان ابتدایی آن ایرندی ها و اسکاتلندی ها بودند. با اینکه این کلمه نخستین بار در روزنامه New York Journal در سال ۱۹۰۰ میلادی به رشته تحریر درآمد، اما بسیاری پیدایش آنرا مربوط به قرن ۱۷ میلادی در ایرلند می‌دانند. در آن زمان در جنگ میان کاتولیک ها ،طرفداران شاه جیمز دوم، و پروتستانها، طرفداران شاه ویلیام سوم، کاتولیک ها طرفداران شاه ویلیام را بچه های بیلی یا Billy Boys خطاب میکردند (Billy مخفف William است ).


مهاجرانی که حدود ۳۰۰ سال پیش از اروپا به دنیای جدید پا گذاشتند موسیقی و سازهای دنیای قدیمی را با خود به آمریکای شمالی آوردند. یکی از ارزشمند ترین این سازها نزد آنها ویولن بود چرا که هم توانایی گریه انداختن مخاطب را داشت هم به رقص درآوردن.دیگر سازهایی که همراه با این مهاجران وارد دنیای جدید شدند عبارت بودند از، سازی زهی موسوم به Dulcimer از آلمان، ماندولین از ایتالیا، گیتار از اسپانیا و بانجو از غرب آفریقا. این مهاجران عموماً در مناطقی موسوم به Maritime Provinces که شامل استانهای نوا اسکوشیا، نیوبرنسویک و جزیره پرنس ادوارد در کانادا است و همچنین مناطق جنوبی کوه های آپالاچی در ایالات متحده امروزی،یعنی از جنوب ایالت نیویورک تا شمال آلاباما، میسیسیپی و جورجیا، ساکن شدند. همکاری موزیسین های مختلف با نژادها و ریشه های گوناگون سبب شد نوعی موسیقی خاص در این مناطق شکل بگیرد و گروه های کوچک زهی که بیشتر شامل ویولن، گیتار و بانجو بودند تشکیل شدند. این موسیقی کانتری اولیه بود و به آن Old Time Music یا موسیقی کهن میگویند.


موسیقی کانتری با عنوان یک پدیده جنوبی به دنیا معرفی شد. در مناطق جنوبی، موسیقی محلی با ترکیب فرهنگ ها و موسیقی های سنتی مربوط به کشورهای مختلف به‌وجود آمد. برای مثال موسیقی کهن (Old Time Music)، که از آن موسیقی کانتری به‌وجود آمد، شامل تصنیف ها و آهنگ های محلی از بریتانیا و ایرلند بود.




برخلاف این تصور کلی که موسیقی کانتری تنها تحت تاثیر آمریکایی های اروپایی تبار به‌وجود آمد، باید گفت که بخش عمده ای از سبک نوازندگی و به ویژه ساز بانجو که از سازهای اصلی در موسیقی کانتری محسوب می‌شود، مدیون آمریکایی های آفریقایی تبار است.برای مثال آرنولد شولتز ، گیتاریست سیاه پوستی بود که تکنیک Thumb Style را به‌وجود آورد.سندی دیگر بر این مدعا یکیاز ترانه های معروف کانتری به نامCotton Eyed Joe است که تاریخ ساخت و آهنگ ساز آن مشخص نیست اما طبق شواهد به پیش از سال ۱۸۶۱ میلادی باز میگردد.دوروتی اسکاربورو (۱۹۳۵-۱۸۷۸) ، فولکلور شناس آمریکایی در کتاب ردپای ترانه های محلی سیاه پوستی (On the Trail of Negro-Folk Songs) که در سال ۱۹۲۵ منتشر شد، عنوان می‌کند که خواهر بزرگترش این ترانه را از مردی یاد گرفته بود و آن مرد گفته بود که زمانی که بسیار کوچک بود این ترانه را از برده های سیاه پوست در لویزیانا شنیده بود که هنگام رفتن به مزارع آنرا میخواندند. بر طبق این اظهارات، اگر نتوان ادعا کرد که موسیقی کانتری تا حدی وامدار موسیقی آفریقایی است اما می‌توان آنرا متاثر از سیاه پوستان مهاجر و برده ها دانست و می‌توان گفت که سیاه پوستان به اندازه سفید پوستان اروپایی در به‌وجود آوردن موسیقی کانتری نقش داشتند.



  • ریشه های موسیقی کانتری:

در این قسمت به بررسی انواع مختلف موسیقی که ریشه های سبک کانتری را به‌وجود آوردند میپردازیم و مختصری از تاریخچه آنها را بیان می‌کنیم. این سبک ها عبارتند از:


Old Time Music

Appalachian Music
American Folk Music که موسیقی وسترن یا Western Cowboyرا نیز شامل می‌شود.


در ادامه هر کدام از این سبک ها را جداگانه توضیح خواهم داد و پس از آن به بررسی نسل های مختلف موسیقی کانتری از دهه ۱۹۲۰ میلادی تاکنون و معرفی افراد برجسته هر نسل و زیر سبک‌هایی که در هر نسل به‌وجود آمده است پرداخته می‌شود.


ریشه‌های موسیقی کانتری:



  • ۱-موسیقی کهن (Old-Time Music ) قسمت اول

موسیقی کهن یک سبک موسیقی محلی در آمریکای شمالی است که ریشه در موسیقی فولکلور کشورهای مختلف جهان به ویژه انگلستان، ایرلند، اسکاتلند و آفریقا دارد. این انواع مختلف موسیقی همراه با رقص های محلی مانند Square Dance, Buck Dance و Clogging بوجود آمده و رشد کردند. این نوع موسیقی با سازهای آکوستیک نواخته میشد و ساز اصلی در آنها عموما ویولن بود که با سازهای زهی-زخمه ای مانند گیتار و بانجو همراهی می شد.


موسیقی کهن در مناطقی از آمریکای شمالی رنگ و بوی موسیقی فرانسه و آلمان را نیز به خود گرفته است. با این وجود می‌توان قسمت عمده ای از رشد آنرا مربوط به خود آمریکای شمالی دانست.



  • اما چرا نام موسیقی کهن برای این سبک انتخاب شد؟



سرمنشاء این موسیقی اروپا و آفریقا بوده است بنابراین غیر از موسیقی بومی آمریکا که متعلق به سرخ پوستان میباشد میتوان این نوع موسیقی را قدیمی ترین موسیقی سنتی آمریکای شمالی دانست.هرچند که استفاده از این اسم برای نامیدن این نوع موسیقی تنها به سال ۱۹۲۳ برمیگردد یعنی زمانی که Fiddling John Carson شروع به ضبط اولین ترانه های تجاری در سبک موسیقی محلی اولیه آمریکا برای کمپانی Okeh کرد. این کمپانی تا پیش از آن نام Hillbilly را برای موسیقی های مناطق جنوبی آمریکا و منطقه آپالاچی ( که عمدتا بر پایه ویولن استوار بودند) و همچنین برای موسیقی مذهبی استفاده میکرد در حالی که برای موسیقی هنرمندان آفریقایی تبار از عبارت Race Recording استفاده میکرد.

اما پس از ضبط کارهای Carson کمپانی Okeh از عبارت Old-Time Music برای موسیقیدانهایی که در سبک کارسون کار میکردند استفاده کرد. در واقع این نام ابتدا به عنوان یک جایگزین برای کلمه ای(Hillbilly ) انتخاب شد که منتسبین به آن روی خوشی به آن نشان نمیدادند وبر خلاف امروزه، آنرا تحقیر آمیز میدانستند. از دیگر نام هایی که برای این موسیقی استفاده میشود میتوان به Old timey و Mountain Music اشاره کرد.




جان کارسون ویولونیست آمریکایی بود که در سال ۱۸۶۸ در ایالت جورجیا متولد شد و ابتدا به عنوان هنرمند Old-Time Music و سپس به عنوان یکی از اولین هنرمندان سبک کانتری شناخته میشود. که از سال ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۱ حدود ۱۵۰ آهنگ برای کمپانی Okeh و بعدها برای کمپانی Victor ضبط کرد. نکته جالب توجه این است که وی با تمام مهارتی که در نواختن ویولون داشت قادر به نت خوانی و یا نوشتن نت نبود و برای این کار از دختر یک کشیش محلی به نام Irene Spain کمک میگرفت.

در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ سبک های , Minstrel موسیقی مذهبی (Gospel ) و Tin Pan Alley نیز به نوعی روی موسیقی کهن اثر گذاشتند. Minstrel یا به طور کامل تر Minstrel Show نوعی موسیقی شاد است که توسط گروه های کمدی با رقصی به خصوص اجرا میشود. اجرا کنندگان اغلب سفیدپوستانی هستند که صورتشان را به رنگ سیاه در آورده اند و عموما هدف این نمایش ها تمسخر سیاه پوستان بود هرچند که پس از پیروزی جنبش های مدنی در آمریکا هنرمندان سیاه پوست نیز به اجرای این نمایش ها میپرداختند. این سبک در قرن بیستم محبوبیت خود را از دست داد و جای خود را به Vaudeville واگذار کرد که از سال ۱۸۸۰ در آمریکا و کانادا رواج داشت که شباهت بسیار زیادی به سیرک های امروزی داشت.Tin Pan Alley نیز نامی است که به عده ای از ناشران و ترانه سراهای برجسته موسیقی پاپ در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم داده میشد. Tin Pan در واقع نام یک منطقه در شهر نیویورک در خیابان بیست و هشتم غربی منهتن (Manhattan ) و بین کوچه های پنجم و ششم است.




با آنکه موسیقی کهن در طول قرن ۱۸ و ۱۹ در تمامی نقاط ایالات متحده به یک شکل اجرا میشد، در قرن بیستم بود که برای اولین بار به منطقه آپالاچیا ( Appalachia ) وارد شد.



  • سازبندی:

گستره وسیعی از سازهای زهی در موسیقی کهن مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا ساز بندی ها در یک گروه موسیقی کهن بر طبق سنت ها انتخاب میشوند یا اینکه هر سازی که در دسترس باشد، به کار گرفته میشود.متداول ترین سازها در این سبک، سازهای زهی آکوستیک هستند. اما ساز ملودیک اصلی در این سبک در طول تاریخ ویلون بوده است. سازی با اصالت اروپایی که معمولا نوازندگان آن اروپایی تبار بودند که یا بصورت بداهه نوازی یا از قبل تعیین شده این ساز را مینواختند. و در بعضی مواقع که ساز دیگری در دسترس نبود گروهی رقصنده ویولونیست را، که به او رهبر رقص نیز میگفتند، همراهی میکردند.




در اوایل قرن نوزدهم و به خصوص در منطقه ایالات متحده جنوبی، ساز بانجو که اصالتا برای غرب آفریقا بود در کنار ویولن به ساز اصلی این سبک تبدیل شد. نوازندگان بانجو اکثرا سیاه پوستان آفریقایی تبار برده یا غیر برده بودند.

بانجو سازی بدون فرت (Fret میله های عمودی روی بدنه سازهای زهی-زخمه ای که تغییر نت ها را به اندازه نیم پرده مشخص می‌کند. به این صورت که نت های نواخته شده روی یک سیم در دو طرف یک Fret نیم پرده با یکدیگر فاصله فرکانسی دارند ) بود که بدنه اش را از کدو میساختند و در آهنگ ها معمولا همان ملودی ویولون را در یک اکتاو پایین تر اجرا میکرد و به طور همزمان ریتمی را روی سیم کوتاه (سیم پنجم) ساز که اصطلاحا آنرا “Drone String” میگویند مینواخت. بانجویی که در موسیقی کهن از آن استفاده میشود، بانجوی پنج سیمه پشت باز است. (بانجوی رزوناتور دار اکثرا در سبک Bluegrass مورد استفاده قرار میگیرد)

در طول قرن نوزدهم و بیستم میلادی ساز های دیگری به تدریج وارد این سبک شدند از جمله گیتار، ماندولین، دبل باس ( یا همان کنترباس موسیقی کلاسیککه نت های بم را بر مبنای ریتم و آکورد اجرا میکرد و در بعضی مواقع ملودی نیز مینواخت )، Washtub Bass، این سازها در کنار دوبرو (Dobro) تبدیل به سازهای اصلی سبک Old Time Music شدند.
لازم به ذکر است که Washtub Bass در واقع یک سیم است که روی یک چوب قرار گرفته و در پایین روی یک تشت ( Washtub) قرار میگیرد که نقش رزوناتور را بازی میکند. این ساز عموما تک سیمه است اما میتوان آنرا با چهار سیم یا بیشتر، ساخت.




سازبندی سبک Old Time Music عینا در سبک Bluegrass هم دیده میشود. با این تفاوت که در موسیقی کهن ساز بندی ها و تنظیم ها نسبت به سبک Bluegrass خلوت تر هستند.
این ترکیب سازها در سبک کهن گاها بطور ساده “گروه زهی” نامیده میشود. به ندرت سازهایی غیر از ترکیب یاد شده در موسیقی کهن استفاده میشوند از جمله:

ویولن سل، پیانو، سازی بسیار شبیه سنتور (Hammered Dulcimer)، Appalachian Dulcimer (بر عکس Hammered Dulcimer که با دو مضراب و بصورت ضربه ای نواخته میشود، سازی است زهی-زخمه ای و با پنجه آنرا مینوازند)، بانجوی تنور، گیتار تنور، و سازی به نام Mouth Bow که شامل یک سیم بر روی یک کمان چوبی قابل انعطاف است که برای نواختن آن، یک سر کمان را با دهان نگه میدارند و با یک دست سر دیگر کمان را میگیرند و برای تولید نت کمان را خم یا راست میکنند و با دست دیگر آرشه ای را روی سیم میکشند.Concertina که سازیست شبیه آکاردئون ولی کوچکتر،دو قاب هشت ضلعی دارد که با بخش آکاردئونی به هم متصل شده اند و ما ایرانیان آنرا به کرات در کارتونهای دوران کودکیمان دست شخصیت های مختلف دیده ایم.قاشقک، که به عنوان ساز ضربی از آن استفاده میشود، آکاردئون، ساز دهنی، Jaw’s Harp که در ایران به آن زنبورک میگویند.

موسیقی کهن در مناطق مختلف گونه های متفاوتی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت :


تاریخ موسیقی کانتری در یک نگاه




• Jun 14, 1923: Ralph Peer اولین ترانه موسیقی کانتری را برای Fiddlin’ John Carson در یک اتاق زیر شیروانی در آتلانتا ضبط کرد. این ترانه به محبوبیت محلی دست یافت و تهیه کنندگان را متوجه ظهور بازاری جدید در موسیقی کرد.

• Sep 17, 1923: Hank Williams که بعدها تبدیل به سلطان موسیقی کانتری تبدیل شد در Oliva ایالت Alabama متولد شد.

• Nov 28, 1925: برنامه رادیویی به نام “barn dance” که بعد ها به Grand Ole Opry تغییر نام داد، کار خود را در ایستگاه رادیویی WSM در شهر نشویل در ایالت تنسی شروع کرد. لازم به ذکر است که Grand Ole Opry تبدیل به پرطرفدارترین برنامه موسیقی کانتری و سکوی پرتاب بسیاری از ستارگان این سبک شد. هم اکنون مقر دائمی این برنامه در سالن Ryman Auditorium در شهر نشویل میباشد.

• Jul 1927: در این تاریخRalph Peer آثاری را که امروز به عنوان Bristol Sessions شناخته میشوند را در شهر بریستول ایالت تنسی ضبط کرد وCarter Family و Jimmie Rodgers را به طرفداران موسیقی کانتری معرفی کرد. اینها در واقع اولین افراد تاثیرگذار در موسیقی کانتری بودند.

• Nov 1927: در این تاریخ برنامه barn dance به طور رسمی به Grand Ole Opry تغیر نام داد.

• Sep 8, 1932: در این روز Virginia Hensley که بعدها با نام Patsy Cline شناخته شد،در شهر وینچستر ایالت ویرجینیا به دنیا آمد. شاید برای طرفداران سبک کانتری نیازی به ذکر نباشد که وی اولین ملکه موسیقی کانتری و تاثیرگذارترین زن در موسیقی کانتری میباشد.

• May 6, 1933: اولین سوپر استار موسیقی کانتری یعنی Jimmie Rodgers به علت ابتلا به بیماری سل در نیویورک از دنیا رفت.

• در سال ۱۹۳۴ Bob Wills بزرگترین و نامدارترین گروه Western Swing (یکی از زیر سبک های موسیقی کانتری)ا با نام Bob Wills and the Texas Playboys را تشکیل داد.

• در سال ۱۹۴۲ Fred Rose به همراه خواننده سرشناس کانتری Roy Acuff ( که برخی وی را پدر موسیقی کانتری لقب داده اند) شرکت نشر آثار کانتری با نام Acuff-Rose را در شهر نشویل تاسیس کردند که باعث شد شهر نشویل به طور دائمی مرکز و پایتخت موسیقی کانتری لقب بگیرد.





• ۱۹۴۴ : در این تاریخ، مجله بیلبورد در اولین شماره آن سال خود، برای اولین بار یک چارت با نام موسیقی فولک منتشر کرد که در آن ترانه های کانتری، جَز و بلوز را قرار می‌داد.

• ۱۹۴۵ : در آن سال با پیوستن Lester Flatt و Earl Scruggs به گروه «بیل مونرو» که در سبک «بلوگراس» فعالیت میکرد، این گونه از موسیقی رسماً به عنوان زیر سبکی از موسیقی کانتری مطرح شد.

• اول ژانویه ۱۹۵۳: مطرح ترین چهره موسیقی کانتری در تاریخ، یعنی هنک ویلیامز، در سن ۲۹ سالگی و در شب سال نو در صندلی عقب اتومبیل کادیلاک خود درگذشت.

• سی و یکم دسامبر ۱۹۵۳ : الویس پریسلی اولین آلبوم خود را با کمپانی سان به مدیریت «سم فیلیپس» که مشاهیر بسیاری از جمله «جانی کش» را به موسیقی کانتری معرفی کرد، منتشر کرد. این آلبوم ترکیبی از سبک های گاسپل (موسیقی مذهبی) آر اند بی و کانتری بود.

• سی و یک دسامبر ۱۹۵۴ : جانی کش در استودیو سان دو تا از ترانه های ساخته خودش با نام هایWide Open Road و You’re My Baby, را ضبط کرد. وی به یکی از سرشناس ترین چهره های موسیقی کانتری تبدیل شد. به علت اینکه عموما لباسی مشکی بر تن داشت به وی لقب مرد سیاه پوش را داده بودند. معروف است که وی کنسرت هایش را با این جمله آغاز میکرد. سلام، من جانی کش هستم.

• دسامبر ۱۹۵۷ : جانی کش اولین کنسرت رایگانش را در زندان «سنت کوئنتین» اجرا کرد.

• شانزدهم اکتبر ۱۹۶۱: «پتسی کلاین» ترانه «دیوانه» را که یکی از ترانه های ماندگار تاریخ موسیقی کانتری است، منتشر کرد. این ترانه ساخته یکی از مشهور ترین چهره های موسیقی کانتری و نماد سبک Out Low Country Music که یکی از زیر سبک های کانتری است، یعنی «ویلی نلسون» است. لازم به ذکر است که آن زمان ویلی هنوز شناخته نشده بود و به عنوان نوازنده گیتار باس در گروه «ری پرایس» فعالیت میکرد.

• در سال ۱۹۶۱ تالار مشاهیر موسیقی کانتری در شهر نشویل ایالت تنسی کار خود را آغاز کرد. البته این تالار در سال ۲۰۰۱ به ساختمان فعلی منتقل شد.

• پنجم مارچ ۱۹۶۳ : در این روز اولین ملکه موسیقی کانتری یعنی «پتسی کلاین» در یک سانحه هوایی در سن ۳۰ سالگی کشته شد.

• در سال ۱۹۶۵ اولین و موفق ترین سوپر استار سیاه پوست موسیقی کانتری یعنی «چارلی پراید» اولین ترانه خود با نام Snakes Crawl at Night را منتشر کرد. در آن زمان به علت وجود تبعیض نژادی شدید، خیلی از کمپانی ها حاضر به پخش آثار وی نمی‌شدند. تا اینکه یک کپی از ترانه هایش به دست گیتاریست و آهنگساز مشهور کانتری «چت اتکینز» رسید. اتکینز که تا آن زمان هرگز آواز نخوانده بود، نوار را به کمپانی RCA برد و ادعا کرد که خودش خواننده آثار است و پس از آنکه با تحسین بسیار مسئولان کمپانی RCA مواجه میشود، اعلام میکند که این آثار در واقع متعلق به یک سیاه پوست به نام «چارلی پراید» است و با این کار آنها را در عمل انجام شده قرار میدهد. کمپانی RCAابتدا از افشای نژاد چارلی سر باز میزند. اما پس از مدتی که درخواست ها برای پخش آثارش از رادیو و جعبه های موسیقی ( Juke Box) زیاد میشود، وی را در یک برنامه زنده به مردم معرفی میکند. چارلی پراید تا کنون ۳۹ ترانه شماره یک را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

• در بیست و چهارم مارچ ۱۹۶۶ «باک اوونز» گیتاریست افسانه ای،Bakersfield sound ،که یکی از زیر سبک های موسیقی کانتری است را در یکی از کنسرت های گروه در کارنِگی هال در نیویورک به کار می‌گیرد که به اعتقاد برخی بی نظیر ترین آلبوم زنده تاریخ موسیقی کانتری لقب گرفته است. این زیر سبک در Bakersfield ایالت کالیفرنیا شکل گرفت و اکثر ترانه های ماندگار آن توسط «کِن نلسون» از کمپانی «کاپیتال رکوردز» منتشر شده است. از موفق ترین هنرمندان این سبک در کنار «باک اوونز» می‌توان به Buckaroos و «مرل هگارد» اشاره کرد.


نویسنده : عرفان رضایت‌بخش ( موزیسین سبک کانتری )
منبع : مجله موسیقی ملودی
 

Similar threads

بالا