[ سبک های موسیقی ] - مشخصه های اصلی موسیقی سبک ترنس - Trance

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
در دنیای موسیقی امروز اصطلاح ترنس شامل محدوده وسیعی از موسیقی می شود.

در قسمتی از این طیف به کارهای مطرح و فوق العاده تیستو (Tiesto) , آرمین فان بیورن (Armin Van Buuren) , پاول فان دیک (Paul Van Dyk) باید اشاره کنیم . که در بین طرفداران موسیقی ترنس این 3 را در راس قله این سبک موسیقی میدانند .


در قسمتی دیگر از این طیف همانند کارهای یان ون دال (Ian Van Dahl) یا حتی ATB شاهد موسیقی ای هستیم که بیشتر شبیه به موسیقی رقص مردمی (Pop Dance) است و شما می توانید آنها را در منزل، اتومبیل یا هنگام پیاده روی با دستگاه پخش موسیقی خود گوش کنید و احساس کنید که دقیقا" در یک مهمانی بزرگ هستید.

در قسمت دیگر از طیف موسیقی ترنس به افرادی مانند ساشا و ویلیام اربیت (Sasha & William Orbit) بر میخوریم که موسیقی الکترونیک مردمی را به سمت موسیقی ترنس سوق داده اند.

ترنس در اوایل دهه 90 از انواع موسیقی تکنو (Techno) و رقص (Dance) منشعب شد. در این سبک از موسیقی شما تکرار ریتم و ملودی را بوضوح احساس می کنید و شاید تنها چیزی که بصورت متناوب عوض می شود سازهای یا گونه های صوتی ای است که ملودی و ریتم را اجرا می کنند.

انجام این کار امروزه با وجود سینتی سایزر ها بسیار ساده است. کافی است با قرار دادن فــیلـتر روی صدا و تغییر پارامترهای فــیلـتر مانند فرکانس قطع (Cut Off) کیفیت صدا را تغییر دهیم، بازی با فرکانس قطع فــیلـتر باعث می شود شما رنگ صدا را در طیف وسیعی از حالت شفاف و تیز تا حالت مات، کند و کشیده تغییر دهید

موسیقی ترنس در حال حاضر جزء انواع پر طرفدار موسیقی های الکترونیکی می باشد و باید اذعان کرد که پایه و اساس آن سکانسر (Sequencer)، سینتی سایزر (Synthesizer) و افکت های الکترونیکی است.

پر استفاده ترین دستگاهی که برای ساخت این نوع از موسیقی بکار می رود خانواده دستگاه های رولند TR-808 ، TR-909 و سری های TB-303 است.

باوجود آنکه حدود 20 سال از عمر این دستگاه های الکترونیکی می گذرد اما صدای زیبای بیس و درام آنها از جذابترین صداها برای این سبک موسیقی است.

استفاده از دستگاه های رولند آنقدر در این سبک از موسیقی رایج شده است که بسیاری آنها را ستون فقرات این نوع از موسیقی می دانند.

ناگفته نماند که ممکن است در تهیه این نوع از موسیقی از سایر سینتی سایزها هم استفاده شود که در این حالت اغلب بعنوان Lead یا برای ایجاد تنوع به هنگام میکس بکار می روند.

علاوه بر پر انرژی بودن، محبوبیت موسیقی ترنس نزد مردم را می توان مدیون دی-جی (DJ) هایی مانند تیستو (Tiesto) و آرمین فان بورن (Armin Van Buuren) ، ساشا ، پاول ون دایک (Paul Van Dyk) و پاول اوکنفولد (Paul Okenfold) دانست. آنها توانستند با ترکیب موسیقی تاریک تکنو و صداهای موسیقی الکترونیک رقص اروپایی به این سبک از موسیقی دست پیدا کنند.

اواخر دهه 90 موسیقی ترنس پیچیده تر شد و هنرمندانی چون BT توانستند با استفاده از سیستم های کامپیوتری و نمونه های صدا (Samples) و حتی ارکسترهای بزرگ آکوستیک روح و احساسات بیشتری را در این موسیقی القاء کنند.

هم اکنون بنظر می رسد که موسیقی ترنس با عبور از هزاره دوم بالغ شده و مسیر اصلی خود را پیدا کرده است. دامنه استفاده از موسیقی ترنس امروزه به آسیا و خاور میانه نیز گسترش پیدا کرده است و در اثر ترکیب با سازها و ریتم های محلی گونه های زیبایی از این موسیقی بوجود آمده است.

در حال حاضر آلمان، هلند و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که موسیقی ترنس در آنها بسیار فراگیر می باشد.

از دیگر مواردی که راجع به این موسیقی باید به آنها اشاره کرد آنکه :

- تمپوی موسیقی معمولا" بین 125 تا 150 است.
- برای بالا بردن تاثیر موسیقی روی انسان، اجرای آن معمولا" توام با افکت های نوری است.
- مدت زمان اجرای کنسرت های ترنس می تواند از 2 ساعت تا حتی 3 روز به درازا بینجامد.

موسیقی ترنس یک شروع امیدوارکننده در اوایل دهه 90 در اروپا بود و در حال حاضر یکی از امیدوارکننده ترین و تأثیرگذارترین سبک های موسیقی است. خود ترنس هدف وسیعی داشته است. ترنس سرزمین های زیادی را با فضای زیادی اشغال می کند و تأثیر عمیقش را در آنسوی مرزها اعمال می کند، به طوری که کاملاً مبهم به نظر می رسد. در حال حاظر بسیاری از گروه ها و هنرمندان محبوب و عنوان های اصلی موسیقی در حال شروع آمیختن صدای ترنس در آثارشان هستند. در آغاز ترنس به صورت تجارتی نبود اما امروزه ترنس به سوی تبلیغاتی شدن در کانال های تلویزیونی مانند Viva و MTV و ... می رود. ترنس با کمک DJ ها و Producer های مستعد، Label های موسیقی ترنس و کمپانی های ضبط در حال هرچه بیشتر مورد پسند شدن است. ستاره های Pop وRock هم در حال همکاری با Producer های ترنس هستند. یک مثال عالی در این مورد آلبوم نیمه ترنس Maddona به نام Ray Of Life در سال 1998 است که تقریباً نیمی از Track های این آلبوم، آشکارا ترنس می باشد.

به عنوان ابهام آمیز ترین سبک موسیقی Dance شاید ترنس را به عنوان یک سبک Melodic و کم و بیش آزاد موسیقی و استنتاج شده از House بتوان معرفی کرد. با این که تعریف صریح و روشنی برای ترنس وجود ندارد، آهنگ های این سبک معمولاً با در دسترس بودن و داشتن خصوصیات Anthemic، Epic، Rifting و Psychedelic مشخص می شوند. به عنوان یک نقطه شروع، یک Track ترنس اساسی شامل یک ملودی منحصر به فرد که بر روی یک لاین Bass قرار دارد، یک پشت زمینه Drum (که اغلب شامل Snare ها و Kick ها برای وجه بخشیدن به لحظات مهم می شود)، و شاید یک یا دو صدای صوتی برای تأمین بافت و بالابردن کیفیت ریتم، می شود.

بهترین تعریف برای موسیقی ترنس، موسیقی Dance مبتنی بر Anthem ها و Rift ها که میتواند پر انرژی تر هم باشد. مشابه با موسیقی Classical Organ یک Track ترنس اغلب شامل Chord های Minor و Major برای ایجاد صدای حماسی(Epic) است. بیشتر آهنگ های ترنس مبنی بر Beat های 4/4 ساخته می شوند و همچنین اکثر آهنگ های ترنس رو به تعالی می روند.


منبع : yeganehcloob.ir
 

S A R a d

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
موسیقی ترنس

موسیقی ترنس





موسیقی ترَنس یا خلسه، سبکی از موسیقی رقص الکترونیک است که در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی توسعه پیدا کرد. موسیقی ترنس به طور کلّی با ضرباهنگ ۱۱۰ تا ۱۵۰ ضربه در دقیقه، عبارت‌های ملودیک کوتاه، سینث‌سایزر، و فرم موسیقایی که بالا و پایین‌هایی می‌سازد شناخته شده‌است. همچنین این سبک می‌تواند به عنوان ترکیبی از اشکال مختلف موسیقی الکترونیک مانند موسیقی اینداستریال، موسیقی تکنو و موسیقی هاوس درک شود. منشأ شکل گیری لفظ خلسه یا ترنس نامعلوم است ولی ایده‌هایی مبنی بر مشتق گرفته بودن از آلبوم ۱۹۸۱ کلاوس شولتز با عنوان ترنسفریا از جنبش‌های روزهای اولیه شکل‌گیری این سبک (به انگلیسی: Dance2Trance) وجود دارد.

در هر صورت این نام بدون شک مرتبط با قابلیت مشاهده شده استفاده موسیقی برای غالب شدن به حالت هوشیاری به عنوان خلسه شناخته شده‌است. پاره‌ای از تأثیرات بعضی از قطعه‌های موسیقی ساخته شده در این سبک در ارتباط با موسیقی وادار کننده با حالت خلسه‌است که توسط شمن‌ها در طول مدت طبل‌نوازی ساخته شده‌است. از آنجایی که این موسیقی بصورت وسیعی در کلاب‌های شبانه، نقاط تفریحی و در داخل شهرها پخش می‌شود، می‌توان آن‌را گونه‌ای از موسیقی موسیقی کلاب به‌شمار آورد.

زیرشاخه‌های سبک :

امروزه موسیقی ترنس به دو دسته و زیرشاخه بسیار وسیع تقسیم شده که هر زیر شاخه طرفداران و دنبال کننده‌های خاص خود را دارد.

زیر شاخهٔ اول پراگرسیو ترنس نام دارد. در این زیرشاخه با حفظ قوانین اصلی ترنس آهنگسازان اقدام به ساخت و استفاده صداهایی پیشرفته تر می‌کنند همچنین محور اصلی آهنگ بر پایهٔ میکس، انتخاب و بازی با صداهاست تا ملودی و حس موسیقیایی. Tempo یا تندای آهنگهای این زیرشاخه معمولاً میان ۱۲۸ تا ۱۳۴ ضرب در دقیقه‌است و همینطور بر پایه استفاده از نویزهای سفید و استفاده از حس غافلگیری این سبک را مدرنتر و شاخص تر نسبت به سبکهای دیگر کرده‌است. از مهمترین آهنگسازان و هنرمندان این زیرشاخه می‌توان تییستو، آرمین ون بورن، کاسمیک گیت، ای‌تی‌بی، بی‌تی، لئون بویلر و تیدی را نام برد.

زیر شاخهٔ دوم آپلیفتینگ ترنس نام دارد. این زیر شاخه شباهت بیشتری به ترنس سال‌های دور دارد. بیشتر آهنگهای این زیرشاخه بر پایهٔ ملودی و ساخت موسیقی هستند هرچند که میکس آهنگ نیز مهم است. استفاده از فضاهای هیجانی و احساسی در این زیر شاخه بیشتر به چشم می‌خورد. تمپو یا تندای این زیرشاخه معمولاً میان ۱۳۲ تا ۱۴۲ است هرچند که به ندرت آهنگسازان از ۱۴۰ ضرب در دقیقه بالاتر می‌روند. می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد آهنگهای این زیرشاخه بر روی ۱۳۸ ضرب در دقیقه می‌باشند. از مهمترین آهنگسازان این زیر شاخه می‌توان از Arctic Moon, Alex Morph, Daniel Kandi, Aly & Fila, Suncatcher, SoundLift, Sean Tyas, John O'Callaghan, Sebastian Brandt, Andy Blueman, Adam Nickey و Matt Bukovski نام برد.

در سالهای اخیر یک زیرشاخه‌ای از آپلیفتینگ ترنس به نام ارکسترال ترنس با پیشگامی اندی بلومن، ساندلیفت، آرکتیک مون، رالف بارندز و فرهاد مهدوی توسعه یافت. در این سبک از قواعد و سازهای سمفونیک و ارکسترال استفاده می‌شود.

همچنین در چند سال گذشته عده‌ای از هنرمندان ترنس با تلفیق پراگرسیو ترنس و موسیقی هاوس زیرشاخه‌ای‍ را به نام تراوس به وجود آوردند که اکثر آرتیستهای معروف ترنس به این سبک مهاجرت کردند. این امر موجب نارضایتی شدید هواداران قدیمی ترنس شد.


منبع : ویکی پدیا (با اندکی تلخیص )
 

Similar threads

بالا