[سبک معماری غرب]:معماری متا

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری متا بر اساس تحلیل اطلاعات سازمان یافته, طبق اصول مورفولوژی با استفاده از الگوریتم ها و کدهای ژنتیک شکل گرفته است که به محدوده فرمهای معماری وسعت تازه ای می بخشد.این فرمها در نوعی دنیای جدید شکل شناسی کنار هم قرار گرفته و فضای متا را بوجود میآورند. فضایی که بیش از سه بعد دارند و گونه های گذشته, حال و آینده را در کنار هم قرار میدهند.



امکانات پیچیده گرافیکی که به کامپیوتر قابل استفاده هستند, این امکان را به معماران می دهندکه بتوانند بدون استفاده از مدلهای فیزیکی به محیطهای فضایی نسبتا پیچیده ماهیت بصری دهند. این فضاهای دیجیتال که کاملا به صورت حقیقی حس میشوند در نوع خود خارق العاده بوده و هیچ نشانی از روشهای ساخت و ویژگیهای مصالح فیزیکی در آنها دیده نمیشود.




در این مقاله کارهای ارائه شده از دو روش متفاوت به دست آمده اند: دسته اول حاصل هندسه چند بعدی بوده و گروه دوم حاصل ترکیب هندسه با روشهایی است, که برای ساختن فرمهای فیزیکی با مصالح حقیقی بکار میروند.هر دو روش امکانات جدیدی را برای شکل گیری معماری با استفاده از اصول اولیه مورفولوژی بدست میدهند.

در روش اول هندسه ای بسیار منظم به عنوان پایه ای برای ایجاد فراسازه هایی نا منظم مورد استفاده قرار گرفته اند. واژه فرا سطح در این نمونه ها با توجه به معنای اصلی آن در ریاضی و هندسه یعنی استفاده از فضاهایی با بیش از دو بعد بکار رفته است. در مثال زیر سطحی نا منظم که نشانگر مفهوم حقیقی فرا سطح است مانند ابری بر روی فضایی تعریف شده معلق است. این فضا با استفاده از صفحات و تقاطع های مختلف به آسانی قابل ساخت است. تنها باید از عناصر نگه دارنده برای ایجاد پایداری استفاده کرد.





در روش دوم به منظور خلق فضاها و سطوح معماری با ورقهای فلزی و با استفاده از امکانات کامپیوتری انجام گرفته است. همه سازه های شکل گرفته از ورق های فلزی که در این شکل نشان داده شده اند با استفاده از یک الگوریتم کد بندی شده اصول مورفولوژی بدست آمده اند و از تنوع بسیاری برخوردارند زیرا با ایجاد کوچکترین تغییر در این کد اشکال و فرمهای جدیدی ساخته میشوند.



شکل موجی این سازه ها حاصل عکس العمل ورق های فلزی در برابر نیروهای وارده است. ماده در اثر وزن خود و سایر نیروهایی که به آن وارد میشود و غیر قابل پیش بینی با قوانین مورفولوژی است تغییر میکند, که این تغییرات نوعی حالت سیالیت را القا میکند اما ساخت عناصر معماری با واحدهای مکعبی و صلب باعث انجماد ماهیت سیال معماری شده است. چین و چروکهای پوست ما سطوح گیاهان و پوست جانوران موجهای دریا و فرمهای ابرها نمونه هایی از این کیفیت سیال در طبیعت هستند. ولی ساخت فرمهای معماری منحنی دار با استفاده از روشهای استاندارد معماری غالبا مسائل اقتصادی را به دنبال داشته است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
Meta rationalism متارشنالیسم

Meta rationalism متارشنالیسم

Meta rationalism [FONT=&quot] متارشنالیسم
[FONT=&quot]معادل فارسی:[/FONT][FONT=&quot] وابسته به منطق گرایی [/FONT]
[FONT=&quot]نوع :[/FONT][FONT=&quot]جنبش جامع فرهنگی [/FONT]
[FONT=&quot]مقدمه[/FONT]
[FONT=&quot]به گفته اقتصاد دان معروف "جیمز گلبریث" در جوامع مرفه فرقی بین نیاز و تجمل وجود ندارد "لذا معماری در این جوامع مصرف کننده به اشکالی پیچیده و بی جهت تبدیل می شود.[/FONT]
[FONT=&quot]واژه های معرف :فن اوری اطلاعات – تفاوت – تا زدن – پوشاندن [/FONT]
[FONT=&quot]متن جامع:[/FONT]
[FONT=&quot]"رم کولهاس" در مقاله خود "نیویورک هیجان زده " ثابت کرد زندگی در جایی مانند مرکز شهر نیویورک دارای شلوغیها و پیچیدگی هایست که در جوامع مصرف کننده فاصله بین مسکن وتفریح و کار و معاشرت به حد اقل میرسد .در دورانی که چند گانگی سیاسی در کنار فلسفه سوریالیسم و فیلم های هالیوود زندگی ما را تحت تاثیر روزانه خود قرار داده است واقعیت ها ابعاد جدید تری پیدا می کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]منطق جنبش متارشنالیسم در راستای فلسفه مصرف کننده گرایی میبا شد .فراوانی در عرضه و تقاضا به همراه دستگاه های ارتباطی نوین نحوه زیستن را تغییر داده است که باید در سبک طراحی معماری منعکس گردد. جامعه مصر ف گرا وابتکار متصل کردن هر گونه معنی و کاربری را به اشکال و احجام ببی کاربرد و منسوخ دارد. بنابرین معماری نیاز به داشتن کاربری یا معنی خاصی در چنین جوامعی ندارد. طبقه بندی یا فضا بندی معماری دیگر به شکل تقسیمات منطقی نیست.بلکه به شکل یک فضای احاطه شده که میتواند کاربری های متفاوتی را به خود بگیرد در می اید ."تو یو ایتو" در ساختمان سندیکای مدیا تک همین کار را با تقسیمات عمودی انجام می دهد. به جای ستونهای جامد سازه های فلزی پیچ خورده ای دارد که از طریق آن اطلاعات نیرو و انسانها بدون فرق گذاری بین فضاها از آن رد میشوند.[/FONT]
[FONT=&quot]از آنجایی که در این سبک از معماری زیبایی رابطه نزدیکی با اقتصاد و مصرف کننده دارد در بین انواع ساختمان ها و مراکز خرید بیشترین انگیزه را برای متارشنالیست ها ایجاد میکنند . آنها اعتقاد دارند که فضای معماری میتواند دید گاه مصرف کننده را به اشیا تغییر دهد . به عنوان مثال یک لباس پارچه ای را میتوان به شکل یک اثر هنری دید و یا زیور آلات فلزی را همانند تندیس های ساخت دست یک هنرمند.[/FONT]
[FONT=&quot]سبک های موافق: دی کنستراکتیویسم(ضد ساختار گرایی )- رشنالیسم (منطق گرایی ) –اکسپر شنیسم (بیان گرایی )[/FONT]
[FONT=&quot]معماران برجسته[/FONT][FONT=&quot] :[/FONT]
Toyo Ito (1941-) - Daniel Kind (1964-) - Peter Davidson (1955-)
[FONT=&quot]ساختمان های معروف:[/FONT]
Yokohama ferry terminal (Japan) -het Oosten office Amsterdam
Jewish museum Berlin (Germany)[/FONT]
 

Similar threads

بالا