[سبک معماری غرب]: باروک Baroque

vahid1900

عضو جدید
معماري
معماري : بسياري بر اين عقيده اند كه معماري باروك از ايتاليا آغاز گرد يد ، و بخش بزرگي از اروپا را زير پو شش و گستره خود در آورد . اين معماري
پو يايي خاصي دارد . از ويژگي ها معماري و هنرهاي ديگر حفظ تعادل و وحدت آفريني در ميان عناصري متراكم و گوناگون است .
معماري باروك با مايه گرفتن از انسان گرايي ، بساط « شيوه گري » را برچيد و در مقابله با خود با ضوابط كلاسيك حق اولويت را از عقل گرفت و به احساس سپرد . در معماري باروك ماهيت اصلي آفريده ها عبارتند از :
ايجاد هماهنگي و هنجار در ميان عناصر و مضاميني گوناگون و در هم آميخته ،‌طرحي فراخ و در مقياس بزرگ در فضا ي شكوهمند و ابهت انگيز ، و از طرفي هدف اصلي باروك تعبيه فضايي كلي در مركز و منظم كردن فضاهاي فرعي و نماي ورودي و اصلي بنا را سرانجام به خدمت گرفتن عناصر اصلي پيكر تراشي و نقاشي و ساير هنرهاي تزييني براي ايجاد اثري كامل . معماري باروك داراي صلا بت ساختماني و جسارت و ابهتي خاص خود بود ،‌كه بعدها شيوه « روكوكو » از آنها كاست و بر خاصيت سبكي ، ريز نقشي و شادي انگيزي و زينت تزييني سطحي مي افزود و عدم تقارن در تزيينات را پيشه كرد.
كليساي سن پترو
يكي از شاهكارهاي معماري باروك ، كليساي سن پترو در روم است ،‌كه در اين دوره تكميل گرد يد . پلان متراكم در مركز آن چنان كه ميكلانژ و برامان
ته طراحي كرده بودند پذي رفته نشد ، لذا طرح بازسازي آن به فردي به نام « كارلومادرنو» داده شد و او سه بلوك را به صحن افزود و نقشه را از تقارن نقطه اي به تقارن محوري تبديل نمود. ولي طرح او با مرگش تكميل نشد سپس « جوواني برنيني » به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروك طراحي ميدان عظيم مقابل كليساي سن پيترو را به عهده گرفت.
كليسا را با دو بال ذوزنقه اي همگرا به ميدان بيضي شكل رو به روي كليسا متصل كرد . در زير گنبد اين بنا ،‌خيمه مقدس را كه داراي ستونهاي مارپيچي است تعبيه نمود. لازم به ذكر است كه بناي فوق الذكر در دوره رنسانس ساخته شده بود ،‌ولي در اين زمان تكميل شد
پلكان راهنما
پلكان راهنما: از ديگر آثار برنيني طراحي پلكان راهنماست كه در مجموعه واتيكان قرار دارد . اين پلكان طرح خاصي دارد به طوري كه وقتي از طرف پايين پله به طرف بالا حركت كنيم ،‌از فاصله هاي ديواره هاي جانبي و ستونها به صورت همگرا كاسته مي شود و با قرار دادن نورگيري در انتهاي پاگرد ، حالت روحاني خاصي عروج و پايين به بالا و به سوي نور تداعي مي شود . كليساي سن ايوو
كليساي سن ايوو : يكي از بناهاي معماري باروك ايتاليا است . كه توسط بروميني در هر رم ساخته د .بروميني به شيوه خاص خود ،‌در نماي بيروني اين نمازخانه ، ‌نيز شكلهاي مقعر را در برابر شكلهاي محدب بكار مي گيرد . بر فراز انحناي دروني نماي كليسا ،‌كه طرحش با تاق بندي هاي قديمي دور تا دور حياط منطبق شده است ،‌ساختمان محدب و استوانه اي كلي طراحي شده كه اجزاي پاييني گنبد بر آن تكيه دارند. اين نقشه متراكم در مركز به شكل يك ستاره شش پر است ،‌كه اضلاع آن انحنا پيدا كرده است.
كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه
يكي ديگر از كليساهاي معروف اين دوره در ايتاليا « كليساي سان كارلو اله كواتروفونتانه » است كه بوسيله فرانچسكو بروميني در سال 1665-7 ميلادي ساخته شده است . وي تمام نماي اين بنا را به صورت حركت مارپيچي به جلو و عقب مي برد، اين بنا داراي دو نماست كه نماي دوم ،‌دهانه يا بلوك باريكي مزين به يك برج كوچك ،‌از نماي اصلي فاصله مي گيرد و به تبعيت از انحناي خيابان به يك تقاطع مي نگرد. داخل كليساي مزبور اقتباس از كليساي با نقشه متمركز است و پلان آن تركيبي از صليب يوناني و يك بيضي است و محور دراز آن در ميان ورودي و محراب واقع است .
معماري باروك در فرانسه
معماري باروك در فرانسه : برخي مورخان باروك را ادامه رنسانس پيش رفته مي دانند و برخي نيز آن را يك مكتب ( سبك ) جداگانه تلقي مي كنند. بطوري كه اشاره گرد يد ،‌معماري باروك در ايتاليا متولد شد و به ساير نقاط راه يافت و از جمله كشورهايي كه اين معماري در آن گسترش يافت ، كشور فرانسه است . نخستين بناهايي كه در فرانسه بقاياي سنت گو تيك را كنار نهادند ، از سبك هنري ايتاليا استفاده كردند كه موجب تولد باروك در فرانسه گرد يد . كليساي سور بن كه توسط « ژاك لو مريسه » در 1635 آغاز شد يكي از نخستين نمونه هاي اين سبك ايتالياي در فرانسه بود . تزيينات غني و استادانه كلاسيك ، فاصله گزاري متنوع سطح متشكل از ستونهاي متمركز بر روي در ورودي مركزي و قرار گرفتن يك گنبد جالب توجه بر بالاي آن چون بناهاي شصت سال پيش رم نشانه هايي است از اين تاثير پذيري .
با مرگ لوور نوه ي برادر فرانسوآ مانسار جاي او را گرفت و در دل لويي چهار دهم همان جايگاهي را يافت كه روزگاري لووو از آن برخوردار بود . او نيز به مجموعه ي كاخهاي سلطنتي و رساي عمارتهايي افزود و وسعت كاخ شاه نشين را سه برابر كرد . با تلاشهاي لووو مانسار ، ‌ور ساي به آرمان كاخهاي سلطنتي در سرتاسر دنيا بدل شد و هنوز هم به عنوان يكي از جالب ترين مجموعه ها از كاخهاي سلطنتي شناخته مي شود بعد از ور ساي شاهد پيدايش و ساخت مجموعه هاي مشابه در دنياي پيش رفته ي آن روزگار هستيم يعني در اروپا و انگلستان . قلعه ي ها وارد ( Howard’s Castle ) و كاخ بلنهايم ( Blenhcim Palace ) هر دو اثر سر جان ونبرا ( Sir john Vanbrugh ) در انگلستان ؛ رزيدنتش وورتسبوگ اثر نويمان در آلمان ؛ تسوينگر اثر ماتئوس دانيل پوپلمان در درسدن ؛ كاخ بلودره اثر يوهان لوكاس فون هيلده برانت در وين ؛ و كاخ ساملتي در كازرتا ي ايتاليا اثر لوئيجي ازمشهورترین نمونه های پس ازورسای دراروپا هستند.
اورلئان
از ديگر بناهاي باروك در فرانسه خيمه « اورلئان » به طراحي « فرانسوا مانسرو » گنبد سنت لويي ، موزه لوور به طراحي « لويي لوور» و كاخ « ور ساي » است . مهمترين اين بناها ، كاخ و رساي است كه نماينده واقعي باروك فرانسوي است . اين پروژه ، با مقياسي وسيع مستلزم ساختن كاخي بزرگ و شهركي اقماري پيرامون آن در پاركي وسيع بود . اين بنا به طول 400 متر در محور عمودي كه بر محور شرقي – غربي از شهرك و پارك مي گذرد ، است . پس از مرگ لوور ادامه كار بوسيله « ژول آردوئن مانسار » ادامه يافت.
كليساي سنت لويي : يكي از با شكوه ترين بناهاي فرانسه ، كه نماينده كليساي باروك فرانسوي است ، كليساي « سنت لويي دزانواليد » شهر پاريس است . گنبد اين كليسا كه توسط ژول اردئن مانسار بر يك ساقه گنبد دوقلو استقرار دارد ،‌با نوعي تك روي شاهانه ، بر فراز نماي سطحي سر مي افرا زد كه بوسيله ستونها به قالبهاي هندسي تقسيم مي شود:
تنومندي و تزيين آراسته آن بر كل بنا مسلط است . بنايي كه بر نظم معما رانه كاملي استوار است ، به همانگونه كه قدرت شاهانه متكي بر سلسله مراتبي از حاكميت بود كه خود راس آن قرار داشت . لذا معماري باروك فرانسوي صرفا نماينده يك آرمان سياسي بود.
كليساي سنت لويي
معماري باروك در انگلستان
معماري باروك در انگلستان : با آغاز گسترش دامنه نفوذ بريتانيا در قاره اروپا و امريكا بويژه پس از بازگشت خاندان استوارت به سلطنت در قرن هفدهم ، نياز به ايجاد كاخهاي پرشكوه در املاك وسيع مطرح گرد يد. باروك در انگلستان با ايجاد بناهايي چون تالار « ضيافت وايتهال » به طراحي « اينگوجونز » آغاز گرد يد . او تحت تاثير معماري پالاديو قرار گرفته بود و شيوه تناسب بندي او را بكار گرفت.
كليساي سنت پل
كليساي سنت پل : يكي از شاخص ترين بناهاي انگلستان در عصر باروك است ،‌كه توسط « كريستوفررن » طراحي شد . گنبد كليساي مزبور بر بناي عالي گسترده اي قراردارد كه با گنبد چنان مفصل بندي اندكي دارد ،‌كه شالوده اي استوانه اي را ضروري مي سازد ، اين گنبد همانند بنايي است كه با بناي ديگري يكي شده باشد و فقط بوسيله ظرافت سبك يافته ساقه گنبد و انحناي خود گنبد با آن تمايز مي يابد . اين گنبد بيشتر يك نماد است ، تا يك تصور ذهني از قدرت ،‌و كر كردن آن صرفا صوري است
نقاشي باروك
نقاشي باروك : فراگيري ،‌نمايشي بودن و اجتناب از بسنده كردن به فضايي محدود و همچنين حفظ تعادل و وحدت آفريني ميان عناصر متراكم ،‌هماهنگي هنجار ميان عناصر و مضامين گوناگون و در هم آميخته ،‌دارا بودن حركت و احساس ،‌بهره گيري از نور ، منبع نور و بازي سايه روشنها براي ايجاد ژرف نمايي و بعد ، از نقاشي و معماري براي به رخ كشيدن فخر و تجمل گرايي زائد استفاده كردن و شبيه سازي فردي و اسلوب كوتاه نمايي اندام و ... از ويژگيهاي نقاشي باروك بود.
منابع
1 - مجله هنرمعماری. شماره نهم.زمستان1384
2 - آشنایی بامعماری جهان.مولف محمدابراهیم زارعی چاپ پنجم
3 - مجله پیام یونسکو.شماره201.سبک باروک
 

sirousb

عضو
پروژه معماری جهان – معماری سبک باروک ( بهمراه عکس های معماری سبک باروک )

پروژه معماری جهان – معماری سبک باروک ( بهمراه عکس های معماری سبک باروک )

باروک در حقیقت ، در صنعت جواهر سازی به مروارید نامنظم و یا به سنگی که تراش نامنظم خورده باشد ، به کار می رفت و در اصطلاح عنوانی است که از اواخر قرن نوزدهم ، نوگرایان به یک رشته قالبهای جمال شناختی در قرون گذشته که حالاتی خاص و غیر عادی داشته اند اطلاق کردند …








باروک از نظر لغوی به معنای مروارید نا منظم است . خواستگاه باروک ایتالیا و شهر روم است


در این دوره علم پیشرفت کرده سرعت اکتشافات علمی بالا می رود . در این دوره ساعت اختراع می شود البته ساعت شنی و آفتابی از قبل بوده و ساعت عقربه ای اختراع می شود .دوره تاتر است .و اینها باعث تحول در هنر می شود .در این دوره نیوتن -کپرنیک و کپلر از ستاره شناسان و فیزیکدانان مشهور هستند . نیوتن معتقد است که مدار سیارات به دور خوزشید بیضی است .و با اختراع ساعت مفهوم زمان مطرخ می شود و در نتیجه در هنر به خصوص مجسمه سازی فرمهای سیال مطرح می شود و دیگر خطوط شکسته و عمود مطرح نیست بلکه خطها الهام از طبیعت می گیرند و چون در طبیعت خط راست نداریم خطوط تبدیل به خطوط منحنی و مواج می شود.


از نظر ادبی باروک اغلب در برابر کلاسیسیسم معنی می شود. یعنی بر خلاف کلاسیسیسم که بر پایه ی اعتدال استوار است در باروک اغراق به چشم می خورد.




این پروژه شامل ۱۵ صفحه مطالعه کامل در مورد سبک باروک بهمراه ۲۳ عکس از این دوره معماری می باشد.


نام فایل : بررسی معماری سبک باروک ( بهمراه عکس های معماری سبک باروک )

حجم : ۵٫۹۴ مگابایت

دانلود ( لینک مستقیم ) —– دانلود ( لینک غیر مستقیم )

رمز عبور : www.farsicad.com

توضیحات : متن در ۱۵ صفحه به صورت پی دی اف بهمراه ۲۳ عکس از سبک باروک می باشد.
منبع اصلی این پروژه وب سایت نقش نگار می باشد که وب سایت فارسی کد آن را کامل تر در اختیار شما عزیزان قرار داده است.



منیع :
http://www.farsicad.com/1390/07/barok/

 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معماری باروک

معماری باروک

کلیسای ایل گزو
باروک از نظر لغوی به معنای مروارید نا منظم است . خواستگاه باروک ایتالیا و شهر روم است​
در این دوره علم پیشرفت کرده سرعت اکتشافات علمی بالا می رود . در این دوره ساعت اختراع می شود البته ساعت شنی و آفتابی از قبل بوده و ساعت عقربه ای اختراع می شود .دوره تاتر است .و اینها باعث تحول در هنر می شود .در این دوره نیوتن -کپرنیک و کپلر از ستاره شناسان و فیزیکدانان مشهور هستند . نیوتن معتقد است که مدار سیارات به دور خوزشید بیضی است .و با اختراع ساعت مفهوم زمان مطرخ می شود و در نتیجه در هنر به خصوص مجسمه سازی فرمهای سیال مطرح می شود و دیگر خطوط شکسته و عمود مطرح نیست بلکه خطها الهام از طبیعت می گیرند و چون در طبیعت خط راست نداریم خطوط تبدیل به خطوط منحنی و مواج می شود.​
از نظر ادبی باروک اغلب در برابر کلاسیسیسم معنی می شود. یعنی بر خلاف کلاسیسیسم که بر پایه ی اعتدال استوار است در باروک اغراق به چشم می خورد.​
دو شاخه ی باروک عبارت است از: Preciosite و Burlesque​
در Preciosite تصنع وجود دارد. مثلن به جای گفتن”دندان” از عبارت “مبلمان دهان” و یا به جای کلمه ی “نان” از عبارت “حامی زندگی” استفاده می شود. این نوع از باروک در واقع خواستار ایجاد فاصله میان افراد عامی و باسواد است به شکلی که درک سخنان افراد باسواد برای افراد عامی مشکل گردد.​
شاخه ی دوم باروک یعنی Burlesque نیز مانند شاخه نخست عمل می کرد ولی در جهت مسخره کردن افراد عامی.​
جهان بینی و خصوصیات سبک باروک
۱ـ بی ثباتی دنیا: یکی از اساسی ترین تفکرات باروک این است که شناخت و دانش بشر از جهان پیرامون خود کامل و صد در صد نیست، چون دنیا بی وقفه در حال تحول، دگرگونی و بازسازی است و هیچ چیز ثابت و قطعی نیست. به عنوان مثال، این تغییر و تحول در طبیع کاملاً محسوس است. توالی فصلها، نشانه هایی ملموس از این تغییر شکل بی وقفه دنیا است.​
۲ـ انسان آزاد: انسان محکوم به سرنوشت نیست، بلکه حاکم بر تقدیر خود است، چون این دنیا ثابت و بدون تغییر و تحول و قوانین حاکم بر آن نیز قطعی و غیر قابل نقض نیست، بودن انسان در چنین شرایطی، آزادی عمل، قدرت انتخاب و توانایی تصمیم گیری با تمام آگاهی را برای او به دنبال دارد.​
۳ـ نپذیرفتن چیزی بطور قطعی و مسلم: باروک به واقعیتهای قطعی و صد درصد ایمان ندارد، بلکه عقیده دارد که همه چیز در ظاهر نمودار می شود. باروک به آنچه که در «ظاهر وجود دارد» اهمیت می دهد نه به آنچه که «واقعاً هست».​
۴ـ واقعیت و توهم: پیروان سبک باروک معتقد هستند که بین حقیقت و خیال، ظاهر و باطن مرز مشخصی وجود ندارد و کاملاً از هم قابل تفکیک نیستند. شاید آنچه را که خیالی می دانیم، عین واقعیت باشد و شاید هم برعکس، تمام واقعیتهای ذهنی ما همه خیالی بیش نباشد.​
۵ دنیا صحنه نمایش است: زندگی تئاتری توأم با خواب و بیداری، عشق و عقل، جنون و شیفتگی، خیال و حقیقت است. انسان باید دراین صحنه زندگی بانقابی بر چهره نقش بازی کند یعنی باید بازیگر صحنه زندگی خودباشد. و بازیگر این صحنه، انسان، باید با گذاشتن نقاب، واقعیت را پنهان کند که این کتمان و بازیگری نوعی خودسازی است زیرا با تظاهر به خوب و شریف بودن، واقعاً می توان خوب و شریف شد.​
۶ باید مدرن بود: درعصر باروک دیگر از قدما تقلید و پیروی نمی شود، بلکه بیشتر به دنبال چیزهای نو و جدید و خلاف روال معمول هستند.​
۷ مخاطبان متمدن: مخاطبان باروک مردمان با فرهنگ و متمدن هستند ولی الزاماً دانشمند و فاضل نیستند.​
۸ افراط: هنرمندان سبک باروک در خلق آثار خود گاهی زیاده روی می کنند و ازنظر آنان هر افراطی به نام «آزادی خلاق» مجازاست.​
قالبهای ادبی و هنری: سبک باروک در همه هنرها منجمله: نقاشی، معماری، سینما، موسیقی، تئاتر، شعر و هنرهای تجسمی راه پیداکرد.​
معمولاً درقالبهای ادبی باروک به صنایع ادبی بویژه تضاد، مجاز و استعاره توجه خاصی می شود.​
۱ تئاترهای تراژدی ـ کمیک و نمایشنامه های روستایی (Pastoral) که از یک عشق ساده در دل طبیعت ناشی می شود دراین دوران بسیار موردتوجه است.​
۲ شعر باروک نیز بیشتر اشعار شخصی با تصویرسازی های بسیاردرخشان و گاهی هم با سخنان نامفهوم ارائه می شود.​
۳ رمانهای این دوره نیز پر از حوادث و اتفاقهایی است که در مکانها و زمانهای مختلف برای قهرمان باروک روی می دهد. قهرمان باروک خود را در عشق خود حبس نمی کند و پایبند به آن نیست. به همین دلیل اغلب عشقهای باروک بی ثبات و ناپایدار هستند.​
۴ معماری نیز از قالبهای بسیارموردتوجه این سبک است. سمبل معماری باروک خطوط منحنی، کج و ناموزون است. تزئینات و نمای ظاهری در معماری سبک باروک بسیاراهمیت دارد.​
باروک دوره ویلیام شکسپیر است . و در این دوره است که فلاسفه ای مثل کانت در کنار تئاتر به رمانتیسم روی می آورند . کانت عقل را رد می کند و کتابی به اسم نقد عقل محض دارد و می گوید اگر ما در دوره کلاسیک عقل را محور و معیار هر چیزی می دانستیم اکنون دیگر در کنار آن احساس نیز مطرح است و عقل و احساس با هم کار می کند .و این همان چیزی است که در دوره کلاسیک و رنسانس اصلا مطرح نبوده .بعد از آن شخصی به نام گروید غرایز را مطرح می کند و در کنار عقل و احساس ضمایر نا خودآگاه را مطرح می کند.​
مکتب رمانتیسم در مورد احساسات صحبت می کند .رمانتیسم یعنی فرهنگ و هنری که احساسات را در خود دخیل می کند و ما در هنر رمانتیسم اجزایی داریم که در رئالیسم نداریم .در رمانتیسم همه چیز براساس احساس است و احساس حرف اول را می زند و خطوط همه سیال و منحنی هستند ولی در هنر کلاسیک همه چیز راست گوشه و قائم است و همه چیز منطقی و مطلق است .به هر حال مجموعه این مسائل تاثیر می گذارد و هنر دوره باروک را شکل می دهند که از یک طرف مربوط است به فرمهای طبیعی خطوط عیر صاف و منحنی را به کار می برند چون در طبیعت ما خط راست را نداریم و همه خطها تصادفی است .در مجسمه سازی مجسمه های باروک حالت پویا دارند.​
اگر در دوره رنسانس لئوناردو داوینچی مجسمه حضرت داوود را به صورت نشسته و ساکن می سازد در دوره باروک مجسمه ها فرم حرکت را القا می کنند .و در مجسمه ها انسانی نیست که نشسته یا ایستاده باشد .مثلا مجسمه انسانی ساخته می شود که روی اسب -اسب در حال حرکت است و باد شنل سوار را می زند و وقتی به مجسمه نگاه می کنیم کاملا وزش باد و حرکت احساس می شود .و نمای موجی در ساخنمانها شکل می گیرد .​
بسیاری بر این عقیده اندکه معماری باروک ازایتالیا آغاز گردید​
وبخش بزرگی ازاوروپا رازیرپوشش وگسترده خوددرآورد.این معماری پویایی خاصی دارد. ازویژگیهای معماری وهنرهای دیگرحفظ تعادل ووحدت آفرینی درمیان عناصری متراکم وگوناگون است .​
معماری باروک بامایه گرفتن ازانسانگرایئ بسا ط « شیوه گری» را برچید و در مقابله با خود با ضوابط کلاسیک حق اولویت را از عقل گرفت وبه احساس سپرده .در معماری باروک ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از :​
ایجاد هماهنگی وهنجار در میان عناصر ومضامینی گوناگون ودرهم آمیخته ، طرحی فراخ ودر مقیاس بزرگ در فضای شکوهمند وابهت انگیز ، واز طرفی هدف اصلی باروک تعبیه فضایی کلی در مرکز ومنظم کردن فضاهای فرعی ونمای ورودی . اصلی بنا را سرانجام بخدمت گرفتن عناصر اصلی پیکرتراشی ونقاشی وسایر هنرهای تزیینی برای ایجاد اثری کامل . معماری باروک دارای صلابت ساختمانی وجسامت و ابهتی خاص خود بود ، که بعدها شیوه «روکوکو» از آنها کاست وبر خاصیت سبکی ، ریز نقشی وشادی انگیزی وزینت تزیینی سطحی می افزود و عدم تقارن در تزیینات را پیشه کرد.​
کلیسای ایل گزو
نخستین اثر معماری این دوره ، کلیسای ایل گزو بود. معمار آن دوره «جاکموداونییولا» طراحی کرد و ساخت .​
وی نقشه همکف کلیسا را تهیه کرد ومعمار دیگری به نام «جاکومودادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به بعهده گرفت. نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا دوقرن قابل توجه بود. که این شیوه کار در آمریکای لاتین تکرار می شود.​
کلیسای سن پیترو
در روم است متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود.​
ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.​
پلکان راهنما
از دیگ آثار برنینی طراحی پلکان راهنماست که در مجموعه واتیکان قرار دارد.​
این پلکان طرح خاصی دارد به طوریکه وقتی از طرف پایین پله به طرف بالا حرکت کنیم، از فاصله های دیواره های جانبی و ستونها به صورت همگرا کاسته می شود و با قرار دادن نورگیری در انتهای پاگرد، حالت روحانی خاصی عروج و از پایین به بالا و به سوی نور تداعی می شود.​
کلیسای سن ایوو
از بناهای معماری باروک ایتالیا است، که توسط «برومینی» در شهر رم ساخته شد.​
برومینی به شیوه خاص خویش، در نمای بیرونی نمازخانه نیز شکلهای مقعر را برابر شکلهای محدب بکار می گیرد.​
برفراز انحنای درونی نمای کلیسا، که طرحش با تاق بندی های قدیمی دورتادور حیاط منطبق شده است ، ساختمان محدب و استوانه ای شکلی طراحی شده که اجزای پایینی گنبد بر آن تکیه دارند.​
کلیسای سان کارلو اله کواتروفونتانه
که به وسیله فرانچسکوبرومینی در سال ۷-۱۶۶۵ میلادی ساخته شده است.​
کاخ «کازینیانو»
نیز یک یاز بناهای باروک ایتالیاست، که توسط «گوارینوگوراینی» طراحی شده است.​
درباره باروک ایتالیا باید گفت باروک رومی، نمایانگر یک آرمان مذهبی و سیاسی است . که نماینده این معماری گنبد کلیسای سان پیترو در روم است . باروک ایتالیایی آشکارا بسیاری از عناصر باستانی را منسوخ کرد. این گنبد با پیچ و تاب تمثیلی گسترده ای که بوسیله برنینی با پیروی از سلیقه معمارش میکلانژ و با تصور هنری خود از ستون بندیهای جانبی میدان سان پیترو یافته است، قرار بود که تجمسی باشد، از تمامیت کلیسایی، تصویری از سروری مسیحیت وگنبد فلک که از لحاظ ارمانی تمام جهان را زیر پر می گیرد.​
معماری باروک در فرانسه
برخی مورخان باروک را ادامه رنسانس پیشرفته می دانند و برخی نیز آن را یک مکتب (سبک) جداگانه تلقی می کنند. بطوری که اشاره گردید، معماری باروک در ایتالیا متولد شد و به سایر نقاط راه یافت و از جمله کشورهایی که این معماری در آن گسترش یافت، کشور فرانسه است. نخستین بناهایی که در فرانسه باقیای سنت گوتیک را کنار نهادند، از سبک هنری ایتالیا استفاده کردند که موجب تولد باروک در فرانسه گردید. سوربن که توسط« ژاک لومریسه» در ۱۶۳۵ آعاز شد. یکی از نخستین نمونه های این سبک ایتالیایی در فرانسه بود. تزیینات غنی و استادانه کلاسیک، فاصله گذاری متنوع سطح متشکل از ستونهای متمرکز بر روی در ورودی مرکزی و قرار گرفتن یک گنبد جالب توجه بر بالای آن چوب بناهای شصت سال پیش رم نشانه هایی است از این تأثیر پذیری.​
از دیگر بناهای باروک در فرانسه خیمه« اورلئان» به طراحی « فرانسوا مانسرو» ، گنبد سنت لوئی، موزه لوور به طراحی «لوئی لوور» و کاخ «ورسای» است. مهمتری این بناها، کاخ ورسای است که نماینده واقعی باروک فرانسوی است. این بنا به طول ۴۰۰ متر در محور عمودی که بر محور شرقی- غربی از شهرک و پارک می گذرد، است. پس از مرگ لوور ادامه کار بوسیله «ژول آردوئن مانسار» ادامه یافت.نمای این بنا به سبک باروک است. در محوطه خارجی این پارک چند استخر و تندیس های فراوانی وجود دارند که د رخور تأمل هستند.​
در معماری باروک فرانسه و تزیینات داخلی کاخ بسیار اهمیت داده شده است و در تزیینات داخلی ورسای هماهنگی و وحدتی چشمگیر بین عناصر مختلف مثل چوب، گچ، فلز، رنگ، شیشه و… به خوبی مشهود است.​
معماری باروک در انگلستان
با آغاز گسترش دامنه نفوذ بریتانیا در قاره اروپا و آمریکا بویژه پس از بازگشت خاندان استوارت به سلطنت در قرن هفدهم، نیاز به ایجاد کاخهای پرشکوه در املاک وسیع مطرح گردید. باروک در انگلستان با ایجاد بناهایی چون تالار« ضیافت وایتهال» به طراحی « اینگیوجونز» آغاز گردید.​
او تحت تأثیر معماری پالادیو قرار گرفته بود و شیوه تناسب بندی او را بکار گرفت.​
کلسیای سنت پل
یکی از شاخص ترین بناهای انگلستان در عصر باروک است، که توسط «کریستوفررن» طراحی شد.​
گنبد کلیسای مزبور بر بنای عالی گسترده ای قرار دارد که با گنبد چنان مفصل بندی اندکی دارد، که شالوده ای استوانه ای را ضروری می سازد.​
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
فهرست

  • معرفی باروک

  • پيدایش و تاریخچه

  • ویژگی های معماری باروک

  • هدف و خصوصيات بارز باروک

  • معماران برجسته سبک

  • باروک در کشورهای مختلف

  • مطالعات موردی

  • باروک در هنرهای دیگر

  • شاخصه های اصلی باروک

  • منابع
این مطلب در 77 صفحه برای شما عزیزان قرار داده شده است.

منبع:pupuol.com
 

پیوست ها

  • memary.barook.rar
    7.7 مگایابت · بازدیدها: 1

milad 1987

عضو جدید
برترین ها: معماری باروک (Baroque) از
ایتالیا شروع شد و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریبا از اوایل
قرن ۱۷ تا اواسط قرن ۱۸ در بیشتر کشورهای لاتین گسترش یافت. از نظر منتقدین قرن
نوزدهم معماری باروک عبارت است از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات
نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.

باروک در معنی اصلی خود عبارت است از
نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی. باروک نوعی هنر است که در آن
قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. این سبک
هنری دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است. هنرمندان در
باروک بر خلاف دوران کلاسیک با احساس خود حرکت می‌کنند و احساس را مقدم بر عقل
می‌دانستند.




ماهیت معماری
باروک

در معماری باروک ماهیت اصلی آفریده‌ها عبارتند از ایجاد
هماهنگی و هنجار درمیان عناصر و مضامینی گوناگون و درهم آمیخته نشان متمایز باروک
نحوه فکری و احساسی آن است. آنچه که سیمای باروک را مشخص می‌کند، بسط نوعی جهان
بینی مخصوص است که در معماری خود را در قدرتی نو نشان می‌هد. قدرتی که فضاهای مختلف
را با هم می‌آمی‌زد و وحدتی شگفت‌انگیز از ترکیب اجزایی متفاوت بوجود می‌آورد. لازم
به ذکر است این نوع نگرش در تمامی رشته‌ها تا از هم گسیختگی ناشی از عصر صنعت باقی
ماند.




ویژگی های معماری
باروک

معماری باروک با مایه گرفتن از انسان‌گرایی، بساط شیوه‌گری
منیریسم را برچید و در رویارویی با ضوابط کلاسیک حق اولویت را از عقل گرفت و به
احساس سپرد. در این شیوهٔ معماری، با ایجاد هماهنگی و هنجار در میان عناصر و
مفاهیمی گوناگون و در هم آمیخته‌گری شکوهمند در فضای کلان ارائه می‌دارد. هدف اصلی
باروک پیش بینی فضایی کلی در مرکز، منظم کردن فضایی فرعی و نمای ورودی و سرانجام به
خدمت گرفتن عناصر پیکر شناسی و نقاشی و سایر هنرهای تزیینی برای ایجاد اثری کامل
است.

معماری باروک دارای صلابت و سهندوارگی ساختمان بود، که بعدها سبک
روکوکو از آنها کاست و بر سبکی، ریز نقشی و شادی انگیزی و آرایه‌های رنگارنگ در بنا
افزود.




مفهوم بی نهایت

در
اواخر قرن هفدهم مشاهده می‌شود که جهان بینی دوران باروک در رشته ریاضی متوجه
بینهایت به عنوان پایه‌ای برای محاسبات علمی می‌شود. در نقاشی و معماری بینهایت به
معنی ترسیمی و هندسی آن در پرسپکتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تاثیری هنرمندانه
بیافریند. کاربرد هنرمندانه بینهایت در طبیعت که با معماران منظره ساز فرانسوی
اواخر قرن هفدهم آشکار گشت برای نخستین بار در باغ‌ها جاده‌های عریضی دیده می‌شود
که به عنوان عوامل اصلی معماری بکار رفته‌اند و این باغ‌ها را آشکار ا به فضاهای بی
پایان، هدایت می‌کنند.

ورسای با جاده خیره کننده اش که راه به پاریس می‌برد
مثالی باعظمت، از آفرینش این معماران فرانسوی است. این باغ با اثری که بر بیننده
ایجاد می‌کند نمونه‌ای از دنیای باروک است و تصور هنری بینهایت را در این دوره باقی
نگاه می‌دارد.




پیکره‌سازی

یکی از
دلایل پیدایش پیکره‌سازی باروک نقش مقابل بین باروک و کلاسیک‌گرایی بود. پیکره سازی
هم در نشان دادن معجزات دین مسیح کمال می‌یابد و بازتابی از نوعی اشتیاق برای اعجاب
انگیزی است. استفاده از عناصر تزیینی و نمایان کردن هر چه بیشتر فواره‌ها و آب
نماها در معماری باروک بسیار متداول بوده‌است. بعدها اینگونه برخورد با آب و
استفاده نمادین از مجسمه سازی در شهر سازی و میادین باروک نیز مرسوم شده‌است.
پیکره‌سازان عصر باروک، بیشترین تلاش خود را به کار می‌بستند تا حرکت را در آثار
خود بیافرینند.

کاخ‌های باروک همگی از باغ تشکیل شده‌اند.




نمونه‌های معماری باروک

کاخ ورسای

کاخ ورسای، مجموعه
کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی
جهان شناخته می‌شود.

این کاخ سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی
پاریس قرار داشت اما امروزه این دهکده و کاخ جزو حومه پاریس محسوب می‌شوند. از سال
۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹ که به اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این
کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای که به جنگ جهانی اول
پایان داد در این کاخ عقد شده‌است.

این کاخ به عنوان یکی از میراث جهانی
توسط یونسکو انتخاب شده‌است.




بر
اساس مدارک تاریخی آثار وجود کاخ در دهکده ورسای به حدود سال ۱۰۳۸ میلادی بر
می‌گردد. اما این کاخ جایگاه رسمی و سلطنتی نداشته‌است. بعدها از دهکده ورسای به
عنوان شکارگاه استفاده می‌شد. به همین منظور لویی سیزدهم دستور ساخت بنایی را در
این شکارگاه در سال ۱۶۲۴ داد. این شکارگاه به وسیله «فیلیبرت لروی» طراحی و به
وسیله سنگ و آجر سرخ ساخته شد.

میدان سن پیر

میدان
سن پیر، میدان بزرگی درست روبروی کلیسای سن پیر در دولت شهر واتیکان
است.

درسال ۱۵۶۸ در مرکز میدان، یک ستون هرمی شکل مصری با قدمت ۴۰۰۰ سال
قرار داده شد. تقریبا صد سال بعد، جیان لورنزو برنینی میدان را طراحی کرد و مجموعه
ستون‌های توسکانی را که چهار ستون ردیفی بود به آن افزود. در سال ۱۶۷۵ یک فواره
گرانیتی توسط برنینی به میدان افزوده شد تا تقارن فواره دیگری که پیشتر و در سال
۱۶۱۳ توسط کارلو مادرنو طراحی شده بود را کامل کند.




فضای
بازی که در جلوی کلیسای سن پیر قرار دارد توسط جیان لورنزو برنینی و تحت هدایت پاپ
الکساندر هفتم از ۱۶۵۶ تا ۱۶۶۷ بگونه پیشخوانی طراحی شد تا بیشترین تعدادِ مردم
بتوانند مراسم برکت دادنِ پاپ را که از میانه نمای کلیسا یا از پنجره کاخ واتیکان
انجام می‌داد براحتی ببینند.

امکانات عرصه، تحت محدودیت و تحمیل‌های بسیاری
از دیگر عناصر موجود در میدان بود. اما در طراحی نیاز بود که دیگر عناصر بگونه‌ای
پوشانده شوند تا آپارتمان پاپ بخوبی بچشم بیاید. ستون هرمی، مرکز را مشخص می‌کرد و
ستون گرانیتیِ کالو مادرنو در یک سو ایستاده بود. پس برنینی در سال ۱۶۷۵ و پنج سال
پیش از مرگش، ستونِ دیگر را برای تقارن و ایجاد حالتِ همسانی ستونها در میدان برپا
کرد.

ستون‌ها

ستون‌های
توسکانی بزرگ در چهار ردیف، ورودیِ ذوزنقه ای میدان را که تا ستون هرمیِ میانهٔ
میدانِ بیضوی به پیش می‌آید را در بر می‌گیرند. ستون ها میدان را تعریف می‌کنند و
می نمایانند.


 

milad 1987

عضو جدید
معماری باروک


در ابتدا بهتر است تعریفی از واژه باروک داشته باشیم . باروک در معنی اصلی خود عبارتست از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی . از نظر منتقدین قرن نوزدهم، معماری باروک عبارت است از معماری کلاسیک منحط بی ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب.
این سبک که در ایتالیا پا گرفت و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریبا از اوایل قرن 17 تا اواسط قرن 18 در بیشتر کشورهای لاتین گسترش یافت.
باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می شود.
این سبک هنری دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است.هنرمندان در باروک بر خلاف دوران کلاسیک با احساس خود حرکت می کنند و احساس را مقدم بر عقل می دانستند.
در معماری باروک ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از :
- ایجاد هماهنگی و هنجار درمیان عناصر و مضامینی گوناگون و درهم آمیخته
نشان متمایز باروک نحوه فکری و احساسی آن است. آنچه که سیمای باروک را مشخص می کند، بسط نوعی جهان بینی مخصوص است که در معماری، خود را در قدرتی نو نشان می هد؛ قدرتی که فضاهای مختلف را با هم می آمیزد و وحدتی شگفت انگیز از ترکیب اجزایی متفاوت بوجود می آورد. لازم به ذکر است این نوع نگرش در تمامی رشته ها تا از هم گسیختگی ناشی از عصر صنعت باقی ماند.
- طراحی فراخ و در مقیاس بزرگ در فضایی شکوهمند و ابهت انگیز
- تعبیه فضای کلی در مرکز و منظم کردن سایر فضاها به سمت آن
- به خدمت گرفتن عناصر اصلی پیکرتراشی و نقاشی و سایر هنرهای تزئینی برای ایجاد اثری کامل
یکی از دلایل پیدایش پیکره سازی باروک نقش مقابل بین باروک و کلاسیک گرایی بود. پیکره سازی هم در نشان دادن معجزات دین مسیح کمال می یابد و بازتابی از نوعی اشتیاق برای اعجاب انگیزی است.
استفاده از عناصر تزیینی و نمایان کردن هر چه بیشتر فواره ها و آب نما ها در معماری باروک بسیار متداول بوده است . بعد ها اینگونه برخورد با آب و استفاده نمادین از مجسمه سازی در شهر سازی و میادین باروک نیز مرسوم شده است .
معماری باروک بامایه گرفتن ازانسانگرایئ بسا ط « شیوه گری» را برچید و در مقابله با خود با ضوابط کلاسیک حق اولویت را از عقل گرفت وبه احساس سپرده .
در معماری باروک ماهیت اصلی آفریده ها عبارتند از :
ایجاد هماهنگی وهنجار در میان عناصر ومضامینی گوناگون ودرهم آمیخته ، طرحی فراخ ودر مقیاس بزرگ در فضای شکوهمند وابهت انگیز ، واز طرفی هدف اصلی باروک تعبیه فضایی کلی در مرکز ومنظم کردن فضاهای فرعی ونمای ورودی . اصلی بنا را سرانجام بخدمت گرفتن عناصر اصلی پیکرتراشی ونقاشی وسایر هنرهای تزیینی برای ایجاد اثری کامل . معماری باروک دارای صلابت ساختمانی وجسامت و ابهتی خاص خود بود، که بعدها شیوه «روکوکو» از آنها کاست وبر خاصیت سبکی ، ریز نقشی وشادی انگیزی وزینت تزیینی سطحی می افزود و عدم تقارن در تزیینات را پیشه کرد
سبک باروک اگرچه باشکوه بود ولی اولین سبک اروپایی بود که به یک اتاق، واقعا به عنوان مکانی برای زندگی نگریست. همچنین در این سبک برای اولین بار وسایل و اثاثیه ی مختلف، به جای اینکه جزئی از معماری یا یک یادگاری تاریخی باشد برای هماهنگی با یکدیگر ساخته شده بودند.




معماری باروک در فرانسه






برخی مورخان باروک را ادامه رنسانس پیشرفته می دانند و برخی نیز آن را یک مکتب (سبک) جداگانه تلقی می کنند. بطوری که اشاره گردید، معماری باروک در ایتالیا متولد شد و به سایر نقاط راه یافت و از جمله کشورهایی که این معماری در آن گسترش یافت، کشور فرانسه است. نخستین بناهایی که در فرانسه باقیای سنت گوتیک را کنار نهادند، از سبک هنری ایتالیا استفاده کردند که موجب تولد باروک در فرانسه گردید. سوربن که توسط« ژاک لومریسه» در ۱۶۳۵ آعاز شد. یکی از نخستین نمونه های این سبک ایتالیایی در فرانسه بود. تزیینات غنی و استادانه کلاسیک، فاصله گذاری متنوع سطح متشکل از ستونهای متمرکز بر روی در ورودی مرکزی و قرار گرفتن یک گنبد جالب توجه بر بالای آن چوب بناهای شصت سال پیش رم نشانه هایی است از این تأثیر پذیری.
از دیگر بناهای باروک در فرانسه خیمه« اورلئان» به طراحی « فرانسوا مانسرو» ، گنبد سنت لوئی، موزه لوور به طراحی «لوئی لوور» و کاخ «ورسای» است. مهمتری این بناها، کاخ ورسای است که نماینده واقعی باروک فرانسوی است. این بنا به طول ۴۰۰ متر در محور عمودی که بر محور شرقی- غربی از شهرک و پارک می گذرد، است. پس از مرگ لوور ادامه کار بوسیله «ژول آردوئن مانسار» ادامه یافت.نمای این بنا به سبک باروک است. در محوطه خارجی این پارک چند استخر و تندیس های فراوانی وجود دارند که د رخور تأمل هستند.
در معماری باروک فرانسه و تزیینات داخلی کاخ بسیار اهمیت داده شده است و در تزیینات داخلی ورسای هماهنگی و وحدتی چشمگیر بین عناصر مختلف مثل چوب، گچ، فلز، رنگ، شیشه و… به خوبی مشهود است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/800px-Louvre_Museum_Wikimedia_Commons.jpg
موزه لوور




معماری باروک در انگلستان






با آغاز گسترش دامنه نفوذ بریتانیا در قاره اروپا و آمریکا بویژه پس از بازگشت خاندان استوارت به سلطنت در قرن هفدهم، نیاز به ایجاد کاخهای پرشکوه در املاک وسیع مطرح گردید. باروک در انگلستان با ایجاد بناهایی چون تالار« ضیافت وایتهال» به طراحی « اینگیوجونز» آغاز گردید.
او تحت تأثیر معماری پالادیو قرار گرفته بود و شیوه تناسب بندی او را بکار گرفت.
کلسیای سنت پل:
یکی از شاخص ترین بناهای انگلستان در عصر باروک است، که توسط «کریستوفررن» طراحی شد.
گنبد کلیسای مزبور بر بنای عالی گسترده ای قرار دارد که با گنبد، چنان مفصل بندی اندکی دارد که شالوده ای استوانه ای را ضروری می سازد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/250px-St_Pauls_aerial.jpg
کلسیای جامع سنت پل لندن




بناهای سبک باروک





برخی از بناهای سبک باروک عبارتند از:
کاخ ورسای
ورسای نماینده واقعی باروک فرانسوی است. این کاخ با مقیاسی وسیع مستلزم ساختن کاخی بزرگ و شهرکی اقماری پیرامون آن در پارکی وسیع بود. این بنا به طول 400 متر در محور عمودی که بر محور شرقی–غربی از شهرک و پارک می گذرد، قرار دارد.
در این کاخ نیز همانند سایر بناهای سبک باروک فرانسه تزئینات داخلی از اهمیت به سزایی برخوردارند..
در محوطه خارجی این کاخ نیز از پیکره ها و آب نماهای بسیاری بعنوان نقاط شاخص دید و منظر و جهت ایجاد تنوع بصری در منظر و ایجاد احساس جنبش و حرکت در فضا بهره گرفته شده است.
در اواخر قرن هفدهم مشاهده می شود که جهان بینی دوران باروک در رشته ریاضی متوجه بینهایت به عنوان پایه ای برای محاسبات علمی می شود . در نقاشی و معماری بینهایت به معنی ترسیمی و هندسی آن در پرسپکتیو مورد استفاده قرار می گیرد تا تاثیری هنرمندانه بیافریند.کاربرد هنرمندانه بینهایت در طبیعت که با معماران منظره ساز فرانسوی اواخر قرن هفدهم آشکار گشت برای نخستین بار در باغ ها جاده های عریضی دیده می شود که به عنوان عوامل اصلی معماری بکار رفته اند و این باغ ها را آشکار ا به فضاهای بی پایان ، هدایت می کنند. ورسای با جاده خیره کننده اش که راه به پاریس می برد مثالی باعظمت ، از آفرینش این معماران فرانسوی است. این باغ با اثری که بر بیننده ایجاد می کند نمونه ای از دنیای باروک است و تصور هنری بینهایت را در این دوره باقی نگاه می دارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/1(36).jpg
شونبرون
شونبرون، اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی اتریش، یکی از زیباترین نمونه های کاخ های باروک در اروپاست.
شونبرون نقش ورسای را در امپراتوری اتریش به عهده داشت؛ اما سلسله هاپسبورگ ها با پادشاهان فرانسه متفاوت بود و نمی خواست خود را مانند بت جلوه دهد. به همین دلیل شونبرون هم به عنوان یک قصر و هم به عنوان اقامتگاه خانواده بزرگ حاکم ساخته شد.
ساخت این قصر در سال 1696 آغاز شد. دوران طلایی این قصر در زمان ماریا ترزا ملکه اتریش (1780-1717) بود و همزمان با پایان حکومت هاپسبورگ ها به پایان رسید. اما معمار مجموعه، نیکولاس فون پاکاسی، به کار خود در راستای طراحی ورودیه و تاکید بر معماری باروک مجموعه با اشاره هایی از روکوکو ادامه داد. در همین زمان پارک جلوی کاخ کامل شد و به شکل امروزش است درآمد
امروزه این کاخ به واسطه اهمیت تاریخی، موقعیت منحصر به فرد و مبلمان با شکوهش بخشی از میراث جهانی یونسکو است.
از ویژگی های بسیار مشهود معماری باروک که در شونبرون بیشتر مشهود می باشد.تسلط بر عناصر طبیعی در عین ایجاد ارتباط بین عناصر طبیعی و مصنوع است.این امر از طریق باغچه های هندسی و گلکاری های منظم و همچنین شکل دادن به درختچه ها حاصل شده است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/2(29).jpg
کارلسروهه
شهر کارلسروهه یک شهر باروک است؛ نه به این معنا که بناهای باروک دارد بلکه تمام تفکر باروک در مورد طبیعت فضاهای شهری و چگونگی شکل گیری آن را منعکس میکند.سازماندهی فرمال و دیدهای وسیع به سمت عناصر شاخص نشان دهنده تسلط کامل انسان بر طبیعت و قدرت برتر حاکمان است. کاخ ها، کلیساها و مونومان ها مثل مراکز قدرتی نقاط اصلی ساماندهی شهر به شمار می روند.

قصر کارلسروهه در مرکز شهر ستاره ای شکلی که در میان جنگل غنوده، قرار گرفته است. بنای کاخ تقریبا همزمان با ساخت شهر در سال 1715 توسط کارل ویلهلم آغاز شد.
پلان شعاعی و ایجاد مرکزیت در آن به خوبی دیده می شود و مرکزیت شعاع ها به ساختمان کاخ منتهی می گردد. از لحاظ دید وعمق بینهایت در مقایسه با ورسای کوچک تر بوده و میدان عمق کمتری دارد . اما تاثیر این نوع تفکر در این قصر نیز به خوبی مشهود است .
محوطه جلوی قصر یک دید کامل از آن به ناظر ارائه می دهد.
طراحی و ساخت این محوطه توسط کریستین ترون در میان سال های 46-1731 به شیوه باروک فرانسه انجام پذیرفت. عناصر شاخص این محوطه تک درختان بزرگ، مجسمه هایی به شیوه از باروک تا مدرن، مونومان ها و فواره ها هستند.
این باغ شش هزار لاله، ششصد و نود سنبل و ششصد میخک دارد که در همان زمان نقاشی های زیبایی از آن ها کشیده شده است. علاوه بر این فواره ها، چشمه ها، آلاچیق ها و غارهای منحصر به فرد این مجموعه توجه افراد را به خود جلب می کند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/3(28).jpg

کلیسای جامع سنت پل
نام کلیسای بزرگ و مشهوری در لندن، پایتخت انگلستان است که به‌عنوان یکی از بناهای مشهور این شهر شناخته می‌شود. کار ساخت این کلیسا که در اواخر سدهٔ هفدهم توسط سر کریستوفر رن طراحی گردیده است در اوایل سدهٔ هجدهم در ۱۷۱۰ به پایان رسید تا جایگزینی برای دیگر کلیسایی باشد که در همین مکان قرار داشت و در پی آتش‌سوزی بزرگ لندن ویران گردید. کلیسای سنت پل در عین حال سومین کلیسای ساخته شده در همین مکان است.
کلیسای جامع سنت پل دارای گنبد بزرگی است که راهرویی معروف به «تالار زمزمه» به طول ۳۲ متر در گرداگرد درونی گنبد آن کشیده شده و مشهور است که اگر کسی نزدیک به دیوار این راهرو زمزمه نماید فرد دیگری که در نزدیکی دیوار و در سوی دیگر آن قرار دارد صدای او را می‌شنود.
گور بسیاری از افراد سرشناس از جمله لرد نلسون، دوک ولینگتون و خود کریستوفر رن نیز در این کلیسا قرار دارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/4(18).jpg

کلیسای ایل جزو
نخستین اثر معماری این دوره ، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکموداونییولا» طراحی کردوساخت .وی نقشه همکف کلیسا را تهیه کرد ومعمار دیگری به نام «جاکومودادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به بعهده گرفت. نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا دوقرن قابل توجه بود، که این شیوه کار در آمریکای لاتین تکرار می شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/5(21).jpg

کلیسای سن پیترو
در روم است متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود.
ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/6(17).jpg

پلکان راهنما
از دیگر آثار برنینی طراحی پلکان راهنماست که در مجموعه واتیکان قرار دارد.این پلکان طرح خاصی دارد به طوریکه وقتی از طرف پایین پله به طرف بالا حرکت کنیم، از فاصله های دیواره های جانبی و ستونها به صورت همگرا کاسته می شود و با قرار دادن نورگیری در انتهای پاگرد، حالت روحانی خاصی عروج و از پایین به بالا و به سوی نور تداعی می شود.
کلیسای سن ایوو
از بناهای معماری باروک ایتالیا است، که توسط «برومینی» در شهر رم ساخته شد.
برومینی به شیوه خاص خویش، در نمای بیرونی نمازخانه نیز شکلهای مقعر را برابر شکلهای محدب بکار می گیرد.
برفراز انحنای درونی نمای کلیسا، که طرحش با تاق بندی های قدیمی دورتادور حیاط منطبق شده است ، ساختمان محدب و استوانه ای شکلی طراحی شده که اجزای پایینی گنبد بر آن تکیه دارند.
از دیگر بناهای باروک در فرانسه خیمه« اورلئان» به طراحی « فرانسوا مانسرو» ، گنبد سنت لوئی، موزه لوور به طراحی «لوئی لوور» است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/context/images/7(15).jpg





معماران سبک باروک





فیشر فون ارلاخ
«فیشر فون ارلاخ»(1723-1656)به‏عنوان‏بزرگترین معمار باروک در اطریش مشهور شد،وی که‏کاملا وفادار به سبک معماری باروک ایتالیا بود مطرح‏عظیم کلیسای«سن چارلز برونو»را در وین پیاده کرد که آمیزه‏ای بود از سبک«سنت آن‏یز»بورومینی و پانتئون

تراکوب‏پراندتور
کار وی در برپائی کلیسای‏«ملک»اطریش در زمره نمونه‏های خوب معماری‏باروک به شمار می‏رود.این کلیسا که در کنار دانوب‏و بر فراز صخره‏ای بنا شده،ترکیبی از یک قطعه‏مستحکم و کلیسا را دربر دارد.

جیان لورنزو برنینی
او یکی از پیکرتراشان چیره‌دست زمان خود بود و البته معماری برجسته. برنینی اولین مجسمه‌سازی است که پیکره‌هایی در سبک باروک آفرید و این شیوهٔ پیکرتراشی را به حدی از کمال رسانید که آثار دیگر هنرمندان این سبک تنها سهم کوچکی از تاریخچهٔ مجسمه سازی باروک را به‌خود اختصاص می‌دهند

از دیگر معماران این سبک میتوان به فرانچسکو برومنی و جاکموداونیپولا اشاره کرد.
منبع: http://dir.wikipg.com
 

Similar threads

بالا