[سبک معماری ایرانی]:معماری شیوه خراسانی

کیانا احمدی

کاربر فعال

حدود قرن 1 تا 4 ه.ق


بناهای زیادی وجود ندارد


مساجد زیاد ساخته شد و تا قرن ها کاخ نمی شاختند


در اوایل قرن 2 ه.ق ابومسلم خراسانی قیام می کند و به دستور وی در خراسان مساجد بسیاری به نام مساجد شبستانی/بومسلمی/عربی ساخته شد.






ویژگی معماری


مردم واری بناها


دور شدن از تزیینات چه در داخل و چه در خارج


اندک تزیینات موخود هم ادامه ساسانی است اما بسیار کم رنگ‌تر


چفدها در ابتدا همان مازه دازهای ساسانی بود و سقف طاق آهنگ


استفاده از گنبد به خاطر ارتفاع زیاد کم تر مصرف می شده است


بوم آورد بودن مصالح






سیر شکل‌گیری مساجد


مساجد شبستانی


آتشکده هایی که دیوار رو به قبله آنها بسته می شد


مساجد گیری م/ مسجد نیریز


در دوره های بعد منبر و محراب اضافه شد






مسجد فهرج


پوشش طاق آهنگ


در قسمت های شمالی پوشش نیم گنبد


منار در دوره سلجوقی اضافه شد


نما از سیم گل(ماسه+خاک رس سرند شده+خاک کاه تمیز)


چفدهای دالبری و شکنجی


ارتفاع نسبت به طول و عرض کمی بیشتر است( بر عکس صدر اسلام که ارتفاع زیاد نیست)


چفدهای هلالی و مازه دار






تاریخانه دامغان


اول قرن 4 ه.


چفدها به مرور تغییر کرده و اکنون جناغی


به شبک پارتی آجرنشینی شده


ستون ها قطور و گرد 1.5 تا 2 متر و ارتفاع 3 متر


منار در دوره سلجوقی ، فاصله دار تا مسجد


دهانه میانی شبستان اصلی بلندتر و بزرگتر


ستون ها از نما جلوتر است و تا بام ادامه می یابد






مسجد جامع اصفهان


سنگ بنا در شیوه خراسانی و بعد از 70 سال کاملا تغییر می کند


یک پایه ستون از دوره ساسانی در این مکان پیدا شده است


بنای اولیه خشتی بوده است






مسجد جامع نایین


به شیوه رازی نزدیک است


مسجد اولیه شبستانی بوده


حیاط کوچک کاملا مربع


آجرکاری زیبا در نما


گچ بری در نزدیکی محراب


ستون ظریف و باریک


اولین منار داخل مسجد/ دوره سلجوقی


اولین بار مقصوره در اینجا شکل می گیرد(تزیینات نزدیک محراب)


بعدها کمرپوش اضافه می شود


اولین تبدیل هلالی به جناغی


تکمیل تزیینات در دوره سلجوقی


گچ بری الوان






مسجد جامع نیریز


یک ایوان عمیق-طاق آهنگ


به مرور تغییر کرده/اکنون 2 ایوانی
 

ho_b

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی کلی سبک های معماری ایران

بررسی کلی سبک های معماری ایران

سبک خراسانی:
با طلوع اسلام ساخت بناهای مذهبی به خصوص مساجدآغاز گردید. سبک خراسانی اولین سبک معماری اسلامی بوده، چون اولین بناها در خراسان ایجاد شده، لذا به سبک خراسانی معروف است. این سبک در قرون اولین (1 تا 4 هجری) رایج بوده و تحت تأثیر پلان و نقشه مساجد عربی با ساختمانی ایرانی (پارتی) با فضای ساده (فاقد تزئینات) بنا احداث شده اند.

ویژگي های سبک خراسانی:
1. پلان مستطیل شکل
2. فضای شبستانی یا چهل ستونی
3. ساده و بی پیرایه (فاقد تزئینات)
4. مصالح اولیه خشت خام و آجر
5. فاقد پوشش و تزئینات یا گاهاً پوششکاهگل
6. استفاده از تک منار منفک با مقطع دایره*ای در شمال بنا
7. قوس های بیضی، تخم مرغی، ناری
در سبک خراسانی پلان و نقشه مساجد عربی و ساختمان بنا ایرانی است.

بناهای سبک خراسانی:

1. مسجد جامع فهرج
2. مسجدتاریخانه ی دامغان
3. مسجد جامع نیریز
4. مسجد جامع ابرقو
5. مسجد جامع ميید
6. مسجد جامع اردستان
7. مسجد جامع اصفهان
8. ارگ بم در کرمان
9. رباط ماهی یا چاهه در سرخس
10. پل – سد امیر در شیراز
11. مسجد جامع اردبیل
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

amir plg

عضو جدید
[سبک معماری ایرانی]:شیوه خراسانی

[سبک معماری ایرانی]:شیوه خراسانی

شیوه خراسانی

به طور کلی می توان معماری ایران را به شش سبک تقسیم بندی کرد:
1. پارسی
2. پارتی
3. خراسانی
4. رازی
5. آذری
6. اصفهانی
با طلوع اسلام ساخت بناهای مذهبی به خصوص مساجد آغاز گردید. سبک خراسانی اولین سبک معماری اسلامی بوده، چون اولین بناها درخراسان ایجاد شده، لذا به سبک خراسانی معروف است.
این سبک معماری از قرن اول هجری آغاز و تا قرن چهارم هجری قمری ادامه داشت. در این سبک که از بناهای مساجد صدر اسلام الگو گرفته شده، مساجد به صورت شبستانی یا چهل ستونی ساخته شده‌اند. این رقم، تنها به معنای حضور ستون‌های متعددی است که گرداگرد حیاط مرکزی قرار می گیرند و شبستان‌ها یا رواق‌ها را می سازند.
قوس‌های به کار رفته در شیوه خراسانی، به صورت بیضی و تخم مرغی است که از نمونه‌های پیشین آن، می توان کاخ‌های ساسانی فیروزآباد و طاق کسری اشاره کرد. اولین نمونه های هنر و معماری اسلامی ایران در منطقه خراسان شکل گرفت.گروهی آن را ادامه شیوه پارتی دانسته و در مورد مساجد ، به نام سبک شبستانی می شناسند.
مساجد اولیه اسلام در خراسان با الهام از مسجد النبی در یک فضای چهار گوش ، با شبستانی درجهت قبله به وجود آمده است و سقف تنها شبستان آنها نیز برای ایجاد سایه بان و بعدها جلوگیری از آب باران با مصالح ساده پوشیده شده است.
ویژگی معماری
1- پلان مستطیل شکل
2- فضای شبستانی یا چهل ستونی
3- ساده و بی پیرایه (فاقد تزئینات)
4- مصالح اولیه خشت خام و آجر
5- فاقد پوشش و تزئینات یا گاهاً پوشش کاه گل
6- استفاده از تک منار منفک با مقطع دایره‌ای در شمال بنا
7- قوس‌های بیضی، تخم‌مرغی، ناری
8- در سبک خراسانی پلان و نقشه مساجد عربی و ساختمان بنا ایرانی است.
9- مردم واری بناها
10- دور شدن از تزیینات چه در داخل و چه در خارج
11- اندک تزیینات موجود هم ادامه ساسانی است اما بسیار کم رنگ‌تر
12- استفاده از گنبد ( به خاطر ارتفاع زیاد کم تر مصرف می شده است )
13- بوم آورد بودن مصالح

مهمترین بناهایی که در حال حاضر در این سبک در دسترس هستند به شرح زیر می باشند :

1- مسجد جامع فهرج
2- مسجد تاریخانه دامغان ( تاری در زبان ترکی به معنی خدا است)
3- اصل مسجد جامع اصفهان ( مسجد اولیه)
4- مسجد جامع ابرقو
5- مسجد جامع نائین
6- مسجد جامع میبد
7- اصل مسجد جامع اردستان
8- اصل مسجد جامع نیریز
مسجد جامع فهرج :

این مسجد در 22 کیلومتری یزد در قریه ای به نام فهرج، سر راه قدیم یزد به کرمان است و تک مناره گلی آن از فاصله دور دیده می شود.
بنای این مسجد مربوط به قرن اول هجری و مانند مساجد صدر اسلام و دارای طراحی بسیار ساده و بی پیرایه و جزء نادر مساجدی است که تا کنون در ایران شناخته شده است.
سبک و شیوه معماری آن را به شیوه پارتی و خراسانی می دانند. بنا تماماً از خشت خام ساخته شده و پوشش دیوارهاکاه گل است.
مسجد شبستانی است و سه دهانه دارد که دهانه میانی بزرگ تر از دو دهانه چپ و راست است. قوس ناری و طاق آهنگ است و در قسمت شمالی مسجد که در حال ویرانی بود، مرمت شده است.
ویژگی های مسجد فهرج :
پوشش طاق آهنگ
در قسمت های شمالی پوشش نیم گنبد
منار در دوره سلجوقی اضافه شد
نما از سیم گل(ماسه+خاک رس سرند شده+خاک کاه تمیز)
چفدهای دالبری و شکنجی
ارتفاع نسبت به طول و عرض کمی بیشتر است ( بر عکس صدر اسلام که ارتفاع زیاد نیست)
چفدهای هلالی و مازه دار
تک مناره گلی - قرن اول هجری - ساده و بی پیرایه - پارتی و خراسانی - تماماً خشت خام
پوشش کاه گل
مسجد فهرج را اولین بنایی می دانند که به قصد مسجد ساخته شده است، زیرا تا این زمان مساجد اکثراً بناهای تغییر کاربری یافته بوده اند، مانند آتشکده های زمان ساسانی که با ورود اسلام به ایران، با تغییراتی چند در ساختارشان به مسجد تبدیل شده اند. اما ظاهراً مسجد فهرج خود بدین منظور شناخته شده است. تا این زمان عناصر و تأثیرات معماری ساسانی بخوبی در ساخت این بنا قابل مشاهده است. پلان این مسجد همانند سایر مساجد ساخته شده در این دوره، بسیار شبیه پلان مساجد شاخته شده در قرون اولیه اسلام در کشورهای عربی بوده است، و در مجامع علمی مغرب زمین، این سبک به نام سبک عربی مشهور است.

مسجد تاریخانه دامغان

اول قرن 4 ه. ق
چفدها به مرور تغییر کرده و اکنون جناغی
به شبک پارتی آجرچینی شده
ستون ها قطور و گرد 1.5 تا 2 متر و ارتفاع 3 متر
منار در دوره سلجوقی ، فاصله دار تا مسجد
دهانه میانی شبستان اصلی بلندتر و بزرگتر
ستون ها از نما جلوتر است و تا بام ادامه می یابد
مسجد تاریخانه در جنوب شرقی دامغان واقع شده و یکی از بهترین نمونه‌های مساجد نخستین در ایران و قدیمی‌ترین بناهای پس از اسلام است در وجه تسمیه این بنا گفته‌اند که تاری به معنای خداست و تاریخانه یعنی خدای خانه. عده‌ای بر این باورند که این مسجد قبلاً آتشکده بوده و پس از تسلط اعراب‌، آن را ناری‌خانه خوانده‌اند و سپس به تاریخانه معروف شده است.
این مسجد یکی دیگر از مساجد اولیه اسلامی ( قرن دوم هجری ) و با شیوه خراسانی بنا شده است . بخشی ازاین مسجد چندین بار دوباره سازی شده است . صحن بزرگ آن تقریبا چهار گوش می باشد و دراطراف آن رواق هایی با طاق ضربی روی پایه هایی مدور قرار دارد.
نقشه کلی مسجد ساده و بی پیرایه و شبیه یک حیاط اندرونی است. ساختار کلی این مسجد و مصالح آن در حین سادگی شبیه طرح بناهای دوران ساسانی است و نوع آجر چینی آن و ابعاد آجرهای آن قرمز رنگ و ستون ها بیشتر شبیه طرح بناهای دوران ساسانی نیز می باشد. در رواق های اطراف حیاط دهانه وسط نسبت به دهانه های دیگر ارتفاع بیشتری دارد.
در زمان بازسازی مسجد در قرن سیزدهم هجری‌، به جای طاق‌های مازه‌دار (بیضوی) اصلی که اغلب فرو ریخته بودند‌، طاق‌های نوک‌تیز جناغی بنا شدند، هر چند که در بخش‌هایی از بنا‌، نمونه‌هایی از طاق‌های مازه‌دار اولیه به چشم می‌خورد.
مسجد جامع اصفهان

این مسجد یکی از بزرگترین مسجدهای جهان است. لیکن بنیان آن از سلجوقیان نیست و هنوز بخش هایی از عهد آل بویه در آن پا برجاست، اما آنچه که شکوه و عظمت و زیبایی مسجد را سبب می شود از دوران سلجوقیان است. حیاط مسجد به ابعاد 60 ×70 متر، با چهار ایوان که، بوسیله رواق های دو طبقه و کاشی کاری شده بهم پیوسته اند. در وسط هر یک از اضلاع چهارگانه صحن جامع، ایوان های بلند عظیمی قرار داد که بزرگترین آنها ایوان قبله است که با کاشی کاری آذین شده است و به یک شبستان گنبدار باز می شود که این گنبدها به شکل طاقهای جناغی سبک ایرانی دیده می شود.
مسجد جامع نائین ( شیوه خراسانی )

مسجد جامع نایین به شیوه رازی نزدیک است مسجد اولیه شبستانی بوده حیاط کوچک کاملا مربع آجرکاری زیبا در نماگچ بری در نزدیکی محراب ستون ظریف و باریک اولین منار داخل مسجد/ دوره سلجوقی اولین بار مقصوره در اینجا شکل می گیرد(تزیینات نزدیک محراب) بعدها کمرپوش اضافه می شود اولین تبدیل هلالی به جناغی تکمیل تزیینات در دوره سلجوقی گچ بری الوان یکی از بناهای شیوه خراسانی ( شبستانی ) است. قدیمی ترین قسمت مسجد مربوط به شبستان جنوبی است.
تغییرات زیادی در دوره های بعد از جمله در زمان آل بویه در آن دیده شده، لذا مسجد ترکیبی است از شیوه خراسانی و رازی را نشان می دهد.
مسجد جامع اردستان :

بنایی تاریخی در شهر اردستان واقع در شمال استان اصفهان است.
تاریخچه ساخت مسجد جامع اردستان را می توان به سه دوره تقسیم کرد :
دوره نخست- قرن سوم ه.ق ‚مسجد به صورت گنبدی ساخته شد
دوره دوم- در قرن سوم وچهارم ه.ق از صورت گنبدی به مسجدی کوشک مانند تبدیل شد
دوره سوم - در قرن ششم ه.ق در عهد سلجو قیان مسجد ویران و به صورت چهار ایوانی بنا شده است.
مسجد جامع نیریز ( شیوه خراسانی ) :

یک ایوان عمیق
طاق آهنگ به مرور تغییر کرده
اکنون 2 ایوانی
این مسجد در اصل شیوه خراسانی داشته، بعدها ملحقاتی به آن اضافه شده است. طرح اولیه این مسجد شبستانی در جنوب، و ایوانی در مقابل شبستان داشته است. گروهی از کارشناسان عقیده دارند که قبل از آن، این مسجد آتشکده بوده است.
مسجد جامع کبیر نیریز، یکی از کهن‌ترین مسجدهای ایران و به باور برخی از آتشکده‌های زرتشتیان بوده که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است. ایوان‌های به جا مانده از این مسجد به شیوه معماری دوره ساسانیان ساخته شده است.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
سبک خراسانی

سبک خراسانی


حدود قرن ۱ تا ۴ ه.ق

بناهای زیادی وجود ندارد

مساجد زیاد ساخته شد و تا قرن ها کاخ نمی شاختند

در اوایل قرن ۲ ه.ق ابومسلم خراسانی قیام می کند و به دستور وی در خراسان مساجد بسیاری به نام مساجد شبستانی/بومسلمی/عربی ساخته شد.

شیوه خراسانی
حدود قرن ۱ تا ۴ ه.ق
بناهای زیادی وجود ندارد

مساجد زیاد ساخته شد و تا قرن ها کاخ نمی شاختند

در اوایل قرن ۲ ه.ق ابومسلم خراسانی قیام می کند و به دستور وی در خراسان مساجد بسیاری به نام مساجد شبستانی/بومسلمی/عربی ساخته شد.


ویژگی
معماری

مردم واری بناها

دور شدن از تزیینات چه در داخل و چه در خارج

اندک تزیینات موخود هم ادامه ساسانی است اما بسیار کم رنگ تر

چفدها در ابتدا همان مازه دازهای ساسانی بود و سقف طاق آهنگ

استفاده از گنبد به خاطر ارتفاع زیاد کم تر مصرف می شده است

بوم آورد بودن
مصالح

سیر شکل گیری مساجد

مساجد شبستانی

آتشکده هایی که دیوار رو به قبله آنها بسته می شد

مساجد گیری م/ مسجد نیریز

در دوره های بعد منبر و محراب اضافه شد

مسجد فهرج

پوشش طاق آهنگ

در قسمت های شمالی پوشش نیم گنبد

منار در دوره سلجوقی اضافه شد

نما از سیم گل(ماسه+خاک رس سرند شده+خاک کاه تمیز)

چفدهای دالبری و شکنجی

ارتفاع نسبت به طول و عرض کمی بیشتر است( بر عکس صدر اسلام که ارتفاع زیاد نیست)

چفدهای هلالی و مازه دا

تاریخانه دامغان

اول قرن ۴ ه.

چفدها به مرور تغییر کرده و اکنون جناغ

به شبک پارتی آجرنشینی شده

ستون ها قطور و گرد ۱٫۵ تا ۲ متر و ارتفاع ۳ متر

منار در دوره سلجوقی ، فاصله دار تا مسجد

دهانه میانی شبستان اصلی بلندتر و بزرگتر

ستون ها از نما جلوتر است و تا بام ادامه می یابد

مسجد جامع اصفهان

سنگ بنا در شیوه خراسانی و بعد از ۷۰ سال کاملا تغییر می کند

یک پایه ستون از دوره ساسانی در این مکان پیدا شده است

بنای اولیه خشتی بوده است

مسجد جامع نایین

به شیوه رازی نزدیک است

مسجد اولیه شبستانی بوده

حیاط کوچک کاملا مربع

آجرکاری زیبا در نما

گچ بری در نزدیکی محراب

ستون ظریف و باریک

اولین منار داخل مسجد/ دوره سلجوقی

اولین بار مقصوره در اینجا شکل می گیرد(تزیینات نزدیک محراب)

بعدها کمرپوش اضافه می شود

اولین تبدیل هلالی به جناغی

تکمیل تزیینات در دوره سلجوقی

گچ بری الوان

مسجد جامع نیریز

یک ایوان عمیق-طاق آهنگ

به مرور تغییر کرده/اکنون ۲ ایوانی
منبع:پارسه کد
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
شیوه خراسانی؛ معماری مساجد ایرانی

شیوه خراسانی؛ معماری مساجد ایرانی

برترین ها: شیوه خراسانی نام یکی از شیوه‌های معماری ایرانی است. این شیوه در قرن اول هجری آغاز شد و تا قرن چهارم ادامه داشت. تأثیر اصلی را در این مکتب از هنر ساسانیان و خصوصا بناهای طاق‌قوسی چون ایوان مداین و طاق کسری دریافت کرده بود. در این شیوه مساجد به صورت شبستانی یا چهل‌ستونی هستند.

قوس‌ها به صورت بیضی یا تخم‌مرغی و مساجد در این عصر بسیار ساده هستند. از بناهای این دوره می‌توانیم به مسجد جامع فهرج و مسجد تاریخانه دامغان (خدای‌خانه دامغان) اشاره کنیم.

تاریخانه

تاریخانه (به معنای خدایخانه، خانهٔ خدا) از آثار باستانی دامغان است که طبق تحقیقات اداره کل باستان‌شناسی، پیش از تسلط اعراب بر ایران، آتشکده بوده و بعدا به مسجد تبدیل شده است. ساختمان بنای مجدد آن مربوط به قرن دوم هجری است و اسلوب ساختمان آن نیز به سبک بناهای دوره ساسانیان است.

این مسجد نمونهٔ بسیار زیبا و کاملی از مساجد قرون اولیه اسلام به شمار می‌رود. شیوهٔ معماری مسجد ماخوذ از معماری ساسانی است.


مسجد جامع فهرج

ساختمان مسجد شامل یک صحن یا حیاط مرکزی است که اطراف آن را رواق‌های سرپوشیده احاطه کرده است. شبستان مسجد بر روی هجده ستون مدور (سه ردیف شش تایی) استوار شده است. این ستون‌ها یک متر و نیم قطر دارند و از نظر ویژگی‌های معماری مشابه ستون‌های کاخ‌های ساسانی هستند. طاق‌های مسجد از آجر است و به طاق‌های دورهٔ قبل از اسلام، یعنی عهد ساسانی شباهت بسیار دارد.

در طی قرون، تاریخانهٔ دامغان بارها مرمت و بازسازی شده است. مناره‌ای آجری در عهد سلجوقیان به این مجموعه اضافه شده است که اکنون ۲۵ متر ارتفاع دارد و بدنهٔ آن با آجرکاری تزیین شده است.

مسجد تاریخانه مربوط به قرن ۲ و ۳ و ۵ هجری قمری است و در دامغان، خیابان ایستگاه راه آهن واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این مسجد ستون‌هایی مدور قرار دارد که با آجرهایی به طول ۳۵ و به عرض ۳۴ و ۷ سانتی‌متر ساخته شده و به نام «چهل ستون» معروف است. تعداد ستون‌ها ۲۶ عدد می‌باشد که ۱۸ ستون آن در یک طرف و ۵ ستون در سمت دیگر و ۳ ستون در مقابل قرار گرفته است. محیط هر ستون در حدود ۵ متر و ارتفاعش از سطح زمین تا محلی که طاق‌ها برآن متکی است 84.2 متر و تا پشت بام ۶ متر می‌باشد. طاق‌های این ساختمان به مرور زمان فرو ریخته بوده که از محل وجوه جمع‌آوری شده از مردم شهر با خشت خام بر طاق‌های مزبور سقف زده‌اند.

در سمت مغرب مسجد بین ۶ دهانه و طاق، یک دهانه و طاق بزرگ‌تری به طول 12.14 متر و عرض 3.5 متر وجود دارد، که آثار محراب و منبر مسجد در این دهانه دیده می‌شود عرض هر یک از شش دهانه یا ایوان که در طرفین دهانه وسطی واقع شده‌اند 36.6 متر است. صحن مسجد تقریبا مربع شکل و به طول ۲۷ و عرض ۲۶ متر است.

در جنب مسجد تاریخانه سمت شمال مناری وجود دارد که با آجر ساخته شده. ارتفاع این منار ۲۶ متر است و ۸۶ پله از داخل دارد، محیط آن در پایین در حدود ۱۳ متر می‌باشد و به نسبت ارتفاع منار از سطح زمین از محیط آن کاسته می‌شود به طوریکه دور منار در بالا 8.6 متر است، این منار سکو ندارد و از روی زمین مدور ساخته شده است. نقوشی از آجر در روی منار هست که به منزلهٔ نما و تزیین آن محسوب می‌شود، در ارتفاع 5.10 متری کتیبه‌ای از آجر به خط کوفی است به عرض ۳۰/۱ متر که فقط «الامیر السید الاجل» از آن خوانده می‌شود. آجرهایی که در ساختمان داخلی به کار رفته به قطر ۴ تا 5.4 سانتی‌متر و به طول و عرض ۲۲ سانتی‌متر و آجرهایی که در تزیینات خارجی مصرف شده به طول 5.17 و به عرض ۱۷ و به قطر 5.3 سانتی‌متر است.

در طی قرون، تاریخانهٔ دامغان بارها مرمت و بازسازی شده است. مناره‌ای آجری در عهد سلجوقیان به این مجموعه اضافه شده است. منارهٔ کنونی ۲۵ متر ارتفاع دارد و بدنهٔ آن با آجرکاری تزیین شده است. طبق کتیبهٔ کوفی مسجد، مناره به همت بختیاربن محمد، در قرن پنجم هجری احداث و به مجموعهٔ تاریخانه الحاق شده است.

ارتفاع این منار در قدیم بیشتر بوده و گویا در اثر زلزله قسمتی از بالا و کلاهک آن فروریخته است، بانی این منار بختیار بن محمد حاکم ایالت قومس و ممدوح منوچهری دامغانی است که منار مسجد جامع سمنان نیز از بناهای وی به شمار می‌رود

مسجد جامع کبیر نی‌ریز

مسجد جامع کبیر نی‌ریز، یکی از کهن‌ترین مسجدهای ایران و به باور برخی از آتشکده‌های زرتشتیان بوده که در دورهٔ اسلامی به مسجد تبدیل شده‌است. ایوان‌های به جا مانده از این مسجد به شیوهٔ معماری دورهٔ ساسانیان ساخته شده‌است.

این بنا در نهم مرداد ۱۳۱۲ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اینک زیر پوشش و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.



برابر نوشتهٔ مقدسی، تاریخ‌نگار سدهٔ چهارم هجری، ایوان اصلی این مسجد در سال ۳۴۰ هجری قمری ساخته شده‌است.

در بازسازی‌هایی که در سال‌های ۳۶۳، ۴۶۰ و ۵۶۰ هجری قمری انجام شد، ساختمان و محوطهٔ مسجد گسترش یافت و ایوان کوچک‌تری روبروی ایوان اصلی بنا گردید.

مسجد جامع اردستان؛ نخستین مسجد دوطبقه تاریخ اسلام

مسجد جامع اردستان بنایی تاریخی در شهر اردستان واقع در شمال استان اصفهان است. معمار بنا استاد محمود اصفهانی است. این مسجد در مرکز محله محال اردستان واقع شده و از کهن ترین مساجد ایران است که نخستین مسجد دوطبقه تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که در دوره سلجوقی ایجاد گشته است.

اين مسجد قبلا آتشكده يا معبد بوده است و هلاكوی مغول در قرن ۷ هجری قمری به قتل و غارت ساكنان شهر پرداخت و آن را به صورت نيمه ويران درآورد و باید گفت مسجد اوليه با فرم شبستاني، داراي صحن مركزي (ميانسرا)، شبستان هاي ستون‌دار در ۴ سمت حياط، ديوار خشتي محصور كننده و سر در بوده است. تاریخچه ساخت مسجد جامع اردستان را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد



• دوره نخست- قرن سوم هجری قمری، مسجد به صورت گنبدی ساخته شد

• دوره دوم- در قرن سوم وچهارم هجری قمری از صورت گنبدی به مسجدی کوشک مانند تبدیل شد

• دوره سوم - در قرن ششم هجری قمری در عهد سلجوقیان مسجد ویران و به صورت چهار ایوانی بنا شده‌است.

بنا دارای دو تاریخ احداث است؛ یکی ۵۵۳ هجری قمری که در انتهای کتیبة بزرگ شبستان گنبدی آمده و دیگری ۵۵۵ هجری قمری که در ایوان جنوبی شبستان ثبت شده‌است و به ظاهر چنین می‌نماید که شبستان و ایوان همزمان ساخته شده‌اند، حال آن که چنین نیست. واقعیت این است که حدود سال ۵۵۳ هجری قمری، هنگامی که مسجد اولیه را به صورت مسجدی چهار ایوانه درآوردند و شبستان گنبدی را تبدیل به نمازخانه مسجد کردند، این شبستان را با کاشی‌هایی نظیر کاشی‌های بناهای جدید پوشاندند.

مسجد جامع اردستان به سبک مسجد جامع اصفهان (شیوه رازی) بنا شده و اکنون مسجدی چهارایوانی است. این مسجد ورودی‌های متعددی دارد. ورودی اصلی که دالان طویلی است، در گوشه جنوب غربی مسجد قراردارد که ازیک سو به محل فهره، واز سوی دیگر به دشت محال راه دارد. نمای این ورودی از یک قوس، دو طاق نمای محرابی شکل، دولچکی، دونیم ستون آجری، دو قاب تزیینی ودو سکوی آجری تشکیل شده‌است.

در قسمت شمالی مسجد دو ورودی قرارگرفته، ‌یکی به مدرسه علمیه متصل است و دیگری به فاصله اندکی، گذر شمالی را به داخل مسجد مرتبط می‌کند. این ورودی‌های متعدد عامل ارتباط فضاهای اطراف با مسجدند.

مسجد جامع اردستان از ۴ ایوان یا صفه تشکیل شده که بشرح زیر است:

صفه صاحب الزمان

صفه جنوبی که شامل ایوان و گنبد خانه است به صفه صاحب الزمان مشهور بوده و از قدیمی‌ترین قسمت های مسجد است گنبد این صفه روی ساختمان مربعی شکلی که توسط گوشواره‌ها به ۸ ضلعی و۱۶ ضلعی تبدیل شده‌است و زمینه دایره شکلی را که گنبد بر روی آن سوار شده مهیا گردیده، وضع طاق بندی وآجر کاری زیر گنبد از شاهکارهای هنری و فوق العاده مهم دوران سلجوقی و متعلق به اواخر قرن پنجم هجری قمری است. در گنبد خانه مسجد کتیبه‌های زیبا به خط ثلث در طاق‌های قوسی و اطراف شبستان به چشم می‌خورد که در نگاه اول استنباط می‌گردد که فرد خیری به نام محمود اصفهانی معروف به غازی در سال ۵۵۱ هجری قمری آن را تعمیر کرده است.

ایوان شمالی

این ایوان که به صفحه صفا معروف است در دوران پادشاهی شاه طهماسب صفوی وبه سعی و کوشش و توسط معمار استاد حیدر علی بن ذوالفقار اردستانی از معماران زبردست قرن دهم هجری تکمیل گردیده‌است.

ایوان شرقی

این ایوان به صفه امام حسین و یا صفه امیر جمله معروف است که در قرن یازدهم هجری قمری به اهتمام میر محمد سعید ملقب به امیر جمله المک ارسادات عظام حسینی اردستان احداث شده وموقوفه‌ای بر آن مقرر داشته وبرروی دری که یک لنگه از آن موجود است این شعر زیبا حک شده‌است.

ایوان غربی

این ایوان به صفه امام حسن مجتبی و یا حکیم الملک معروف است در این صفه کتیبه‌ای به خط نستعلیق وجود دارد که قسمت هائی از آن خراب شده است، در سقف این ایوان نقاشی‌ها و آیات قرآنی به طرز زیبائی نقش بسته ودر بالای آن مناره‌ای قرار دارد. و می‌توان از ساکنین محترم آن اهالی آقای طالبی را نام برد که نقش اساسی در تعمیرات و حفظ این منبع ارزشمند ایرانی دارند.


برترین ها
 

Similar threads

بالا