[سبک طراحی داخلی] ساحلی خنک

mars

کاربر بیش فعال
[FONT=&quot]مهم نیست که می خواید یک خانه رو دکور کنید و یایک کلبه کنار ساحل ، سبک معماری داخلی ساحلی می تونه فضای بیرون رو به داخل بیاره.این سبک برگرفته از دریاست ، چوب طبیعی ،دیوارهای سفید و استفاده از رنگ های آبی وزرد. در واقع رنگ های بکار گرفته شده از دریا و شن ها الهام گرفته شدند. نور طبیعیاز اهمیت زیادی برخورداره و مبلمان در نهایت راحتی انتخاب می شه که البته بدرد یککلبه ساحلی هم بخورد. استفاده از المان هایی که نشاندهنده ماهی و ماهیگیری و کلاًدریا و اقیانوس باشد هم مرسوم هست.[/FONT]​


[FONT=&quot]خصوصیات این طرح شامل:[/FONT]
[FONT=&quot]متریال طبیعی با رنگ هایی که یادآور دریا باشند[/FONT]
[FONT=&quot]استفاده از کف پوش چوبی و سبک که به راحتی تمیزشده و برای کنار دریا مناسب باشد[/FONT]
[FONT=&quot]استفاده از المانهایی با رنگ های روشن در کناردیوارهای سفید مثل آبی یا زرد روشن[/FONT]
[FONT=&quot]پنجره هایی بدون پوشش (بدون پرده و …) جهتحداکثر استفاده از نور روز و پشت بام های شیب دار[/FONT]
[FONT=&quot]مبلمان کاربردی با حداقل احتمال نیاز به تعمیر ونگهداری که به راحتی تمیز شود[/FONT]
[FONT=&quot]تلفیق موضوعاتی از قبیل ماهی و ماهیگیری و منطقهای با دکوراسیون[/FONT]
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[سبک طراحی داخلی] ساحلی خنک

این سبک چیست؟

اگر بخواهیم خیلی دقیق باشیم می‌توانیم بگوییم که سبک ساحلی بسته به مکان خانه سبکی بسیار شخصی است، سبکی که احتمالا وقتی به «خانه‌های کنار ساحل» فکر می‌کنیم به ذهن‌مان می‌رسد. روشن و خنک، با پالت رنگی الهام‌گرفته از شن و حلزون‌ها، و نیز دریا و آسمان، که در همه جای آن نشانی از تابستان حضور دارد.
کاربرد این سبک چیست. سبک ساحلی بیش‌تر از این‌که بخواهد همه جزئیات را از ساحل الهام بگیرد، به‌دنبال خلق یک حال‌وهوای ساحلی است. یک فضای ساحلی راحتی، آسودگی، و احساسی از ساحل را برمی‌انگیزد. شما حتی اگر کیلومترها از ساحل دور باشید هم می‌توانید از چنین سبکی در فضای خانه‌یتان استفاده کنید.

راز و رمز سبک:
نور فراوان




نور شاید مهم‌ترین عنصر دراین فضا باشد و بیش از هر عنصری به چشم آید. به آخرین باری که وارد یک خانه ساحلی کم‌نور و خفه شدید فکر کنید (چقدر سریع می‌خواستید این فضا را ترک کنید؟)، این دلیل استفاده از رنگ‌های سفید و روشن در خانه‌های ساحلی است. این رنگ‌ها بیش از این نور را در خود جذب کنند، پخش می‌کنند و آن را برجسته می‌کند.
فضاهای داخلی در سبک ساحلی خطوط میان داخل و خارج را محو می‌کنند و یا در هم ترکیب می‌کنند. پنجره‌های فراوان و درهای شیشه‌ای نور خورشید را در فضا می‌گسترانند؛ پس اگر خانه‌یتان از چنین عناصری خالی است حتما آن‌ها را اضافه کنید. اگر چنین امکانی را ندارید جای‌گزین دروغین آن‌ها لامپ‌ها و آینه‌های دیواری خواهند بود. پرده‌ها باید کم و ساده باشند تا فضا خفه نشود، و اگر خانه‌یتان در نزدیکی آب است، آخرین کاری که باید بکنید بازگذاشتن فضای جلوی این منظره است.
یک چیز متفاوت:درست است که فضای داخلی خانه‌های ساحلی دارای نور کافی هستند، اما کمی دقت در انتخاب وسایل می‌تواند نور فضا را حتی بیش‌تر و مناسب‌تر کند. می‌توانید یک آینه روبه‌روی پنجره نصب کنید یا از یک میز با سطح شیشه‌ای در فضایی که در آن صبحانه می‌خورید استفاده کنید. فقط مراقب باشید در استفاده از این وسایل زیاده‌روی نکنید چراکه فضا دیگر دنج نخواهد بود.

راز و رمز سبک: پارچه‌های ساده و تمیز




در طراحی ساحلی پارچه‌ها ساده و بی‌تکلف هستند. می‌توانید از پارچه‌های رومبلی لینن، فرش‌هایی از جنس کتان، و پرده‌های حریر استفاده کنید. در استفاده از سفید خالص زیاده‌روی نکنید؛ استفاده از نوارهای سفید و راه‌راه بسیار به این فضا تنوع می‌دهند.

یک چیز متفاوت
: بازار پر است از پارچه‌های زیبا و پر نقش و نگار که بسیاری از آن‌ها فوق‌العاده شیک هستند، پس از این امکان بیش‌ترین استفاده را بکنید، اما مراقب باشید در این کار افراط به خرج ندهید زیرا افراط در این کار فضای خانه را کمی مبتذل خواهد کرد. از این الگوها به صورت مینیمال استفاده کنید: یک جفت کوسن، یا یک صندلی کناری (چنین روی‌کردی را در کاغذدیورای هم به کار گیرید).


راز و رمز سبک: رنگ‌های خنثی


همان‌طور که گفتیم رنگ سفید رنگی کلیدی در پالت رنگی سبک ساحلی است. وقتی این‌کار را به درستی انجام دادید، اتاق‌های سفیدرنگ سادگی و خلوص بسیار زیادی را ایجاد خواهند کرد. اما اگر این فضا بیش از حد یک‌نواخت و یک بعدی بود، می‌توانید از رنگ‌های دیگر هم استفاده کنید. لایه‌های رنگی کرم، بژ، و خاکی این فضا را کمی تلطیف خواهند کرد. سطوح پرداخت‌نشده و مات ترکیب خوبی با رنگ‌های روشن ایجاد می‌کنند.
رنگ آبی رنگ بسیار مناسبی در سبک ساحلی است چراکه یادآور آسمان و دریاست. این رنگ انتخاب کلاسیکی برای کاشی‌های حمام و دیوارهای سرویس بهداشتی است، البته از این رنگ در فضاهای یک‌نواخت نیز برای ایجاد تنوع می‌توان استفاده کرد.


یک چیز متفاوت: آیا تاکید بر رنگ‌های خنثی به این معنی است که نمی‌توان در فضای داخلی خانه‌های ساحلی از رنگ‌های دیگر استفاده کرد؟ خیر.


راز و رمز سبک: بافت‌های طبیعی



استفاده از مواد و مصالح ارگانیک مانند گیاهان دریایی، حصیر، و کنف در بافت فرش‌ها، مبلمان، و لوازم، گرما و بافتی طبیعی وارد فضای داخلی سبک ساحلی می‌کنند. استفاده خلاقانه از دِراورها، کابینت‌ها، و حتی نرده‌ راه‌پله به فضا زیبایی خاصی می‌دهد.

یک چیز متفاوت: سطوح ارگانیک را در یک کنتراست در کنار هم بچینید. یک میز پذیرایی حصیری در کنار یک نیمکت نمدی بر روی یک فرش از جنس پارچه سیسال کنتراست ملایمی در فضا ایجاد می‌کند. در این فضای نهارخوری که در عکس می‌بینید، یک میز براق در کنار صندلی‌های بافته‌شده با هم ترکیب شده‌اند.



راز و رمز سبک: چوب‌های روشن و هوازده



در حالی که از چوب‌های نامتعارف در سبک گرم‌سیری استفاده می‌شود، اما در سبک ساحلی آمریکایی از عناصر روشن‌تری استفاده می‌شود. استفاده از تخته‌چوب‌ها، با سطوحی صاف و روشن، همین‌طور استفاده از چوب بامبو در کف یا حتی مبلمان ایده بسیار خوبی در طراحی به این سبک است. تخته‌چوب‌ها و الوارهای رنگ‌شده انتخاب‌های کلاسیکی در سبک ساحلی هستند.

یک چیز متفاوت:
چوب‌های تیره‌تر هم در این سبک مورد استفاده قرار می‌دهند، اما بیش‌تر استثنا هستند تا قاعده. جعبه‌هایی از جنس گردو یا گنجه‌هایی از جنس درخت ساج می‌تواند تضاد بسیار خوبی در یک فضای مملو از رنگ‌های روشن ایجاد کند.



راز و رمز سبک: فضای باز



مانند خود ساحل، اتاق‌های ساحلی باید ملایم و روشن باشند، بنابراین با زیاده‌روی در استفاده از مبلمان و وسایل تزئینی این فضا را خفه نکنید. فضا را به‌گونه‌ای طراحی کنید که باز و وسیع به نظر برسد و مناظر روبه‌روی آن دور از دسترس نباشند.

یک چیز متفاوت
: توصیه ما. از مسیر اصلی منحرف نشوید. هیچ‌گاه نور و فضای باز را فراموش نکنید. اگر بودجه کافی در اختیار دارید می‌توانید به بازسازی فضا و وسیع‌تر کردن آن فکر کنید. اگر بودجه کافی در اختیار ندارید فضای را به‌گونه‌ای بچینید که احساس راحتی و در دسترس بودن امکانات در آن ایجاد شود.


راز و رمز سبک: مبلمان غیررسمی

تصور کنید با لباس شنا بر روی یک صندلی مخملی لم داده‌اید یا یک لاک‌پشت بر روی میز ماهاگونی شما نشسته است. مبلمان را باید به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید با پای شنی و لباس خیس هم از آن‌ها استفاده کنید. کوسن‌ها، میزهای چوبی، و شیشه‌های ضخیم گزینه‌های خوبی برای این فضا هستند.

یک چیز متفاوت
: استفاده از مبلمان غیررسمی به این معنا نیست که باید زیبایی و ظرافت را قربانی کنید. شما می‌توانید وسایلی غیررسمی و فوق‌العاده زیبا پیدا کنید. برای مبلمان می‌توانید از پارچه‌های مقاوم که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند استفاده کنید.



راز و رمز سبک: الهام از اشیا




از آخرین سفری که به یک منطقه ساحلی داشتید با خود چه چیزی به همراه آوردید؟ بطری‌ها، دگمه‌ها، صدف و ستاره‌های دریایی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. از این اشیا الهام بگیرید ودر فضای خود از آن‌ها استفاده کنید. اما در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
یک چیز متفاوت: از اشیایی استفاده کنید که در طراحی ساحلی ریشه دارند اما کاربرد های دیگری دارند. برای مثال تورهای ماهی‌گیری ژاپنی و یا بطری نوشیدنی‌های گزینه‌های خوبی برای سبک ساحلی هستند.


منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه
 
بالا