[سبک طراحی داخلی] روکوکو (Rococo Style )

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز

طراحی داخلی روکوکو، سبکی پر زرق و برق، پر پیچ و تاب و با آراستگی بیش از حد است. روکوکو در دهه 1700 و 1780 در غرب اروپا سبکی ممتاز به شمار می رفت. نام روکوکو در زبان فرانسه (rocaille) به «سنگریزه» های غارها اطلاق می شود. این نامگذاری مبتنی بر تزئینات نامتقارن ملهم از پیچ و تاب های طبیعی درختان، صدف ها، ابرها و گل ها است که در این سبک بسیار به چشم می خورد.

از ویژگی های این سبک گچبری های طلایی رنگ، دیوار و سقف های پر تزئینات، بکارگیری آینه (با فرم های پر پیچ و تاب و فریم های طلاکاری شده) است. مبلمان روکوکو ساخته از چوب ماهون و مطلا شده، و نیز روکش های چرمی، ابریشمیِ گل برجسته و یا مخمل است. انعکاس سایه های حکاکی چوب ها بر روی دیوار، تزئینات پیچ و تابدار دیوار و سقف را افزون می کند.




رنگ های زرد، صورتی، شیری و طلایی، آبی لاجوردی، کرمی در این سبک بسیار به چشم می آید. ترکیب رنگ های مات و طلایی از شاخصه های اصلی سبک روکوکو است. در این سبک خطوط منحنی و فرم های نامتقارن دایره وار، پرپیچ و تاب و حلزونی و فرم های ارگانیک بسیار به چشم می خورد. حتی اتاق ها به فرم بیضی ساخته شده و یا ترجیحا از فرم های مربعی اجتناب می شود.



در مجموع، ویژگی های اصلی سبک روکوکو عبارتند از:

• سبکی پر زرق و برق
• فرم های منحنی، تزئینات پرکار و پر پیچ و تاب
• تضاد گچبری های طلایی رنگ با رنگ های مات و پاستلی
• استفاده از آینه های مزین
• بکارگیری چوب های گرانقیمت در مبلمان (مانند ساج و ماهون)
• استفاده فراوان از فرم های منحنی، پرپیچ و تاب و بیضی


منبع: برترین ها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[سبک طراحی داخلی] روکوکو (Rococo style)

[سبک طراحی داخلی] روکوکو (Rococo style)

این سبک مملو از تزئینات مجلل و با شکوه و پر از زرق و برق است. این سبک در سالهای ۱۷۰۰ تا ۱۷۸۰ در اروپای غربی مرسوم بوده است. معنی Rococo از کلمه فرانسوی Rocaille می آید که به معنی تزئینات خاصی است که در آن از سنگ، صدف و شاخه درختان استفاده می‌شود. در این تزئینات با شاخه های درختان و صدف و گلها ،تزئیناتی به شکل نامتقارن روی دیوارها و سقف ها انجام می‌شود.


از جمله عناصر اصلی این سبک گچ کاری هایی به رنگ طلایی است که به شکل افراطی و بسیار پیچیده روی دیوارها و سقف ها اجرا می‌شود.


مبلمان در این سبک از چوب ماهونی به شکل کنده کاری شده درست می‌شود و با چرم و طلاکوبی، زری دوزی و مخمل تزئین می‌شود. از تصاویر سیلوئت ( تصاویر ضد نور و یا تصاویر نیمرخ سیاه در زمینه روشن) روی دیوارها استفاده می‌شود.


رنگ های مورد استفاده در این سبک زرد، صورتی، عاجی، طلایی، لاجوردی و کرمی می‌باشد.


نشانی اصلی این سبک استفاده از گچ کاری و رنگ طلایی است. در این سبک اتاق ها و فضا ها بجای اینکه چهار گوش باشند از خطوط منحنی تبعیت می‌کنند.


Rococo 1

Rococo 2

Rococo 3

منبع:
decoyar.com
 
بالا