[سبک طراحی داخلی] جرجین (Georgian style)

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
سبک جورجینِ آغازین، در واقع انتهای سبک طراحی ملکه-آن (Queen Anne) بود و به تدریج در خطوط و جزئیات معماری شکل افراطی تری به خود گرفت. جورجین سبکی برگرفته از یونان و روم باستان است که سبک طراحی چینی نیز در فضای داخلی آن دیده می شود. موتیف های سبک چینی مانند گل صدتومانی و گل داوودی، در چینی آلات، پارچه ها و آباژورها بسیار به چشم می خورد. رنگ های ملایم مانند کرم، صورتی چرک، سبز خاکستری، سبز لجنی، آبی گچی رنگ هایی مختص این سبک است. نقوش گلدار نیز از مواردی است که در این سبک به کار گرفته می شود. در خانه های بزرگتر رنگ طلایی و نقاشی های دیواری استفاده بیشتری دارد. در روکش مبلمان و پرده ها معمولا از پارچه های مشابه استفاده می شود.



سبک طراحی داخلی جورجین معمولا با مبلمان ظریف با پایه های کار شده و شبیه پنجه حیوان، گچبری های پرکار و مزین شناسایی می شود. پارچه ها بسیار لوکس و تجملی با رنگ ها و نقوش ماهرانه هستند. جورجین یک سبک سلطنتی در خانه های سلطنتی است با مبلمانی پرتزئینات که پایه های شان به شکل پنجه های حیوانات ساخته می شوند. در این سبک شومینه به عنوان نقطه کانونی اتاق انتخاب شده و معمولا از جنس آهن سیاه رنگ ساخته می شد.



در مجموع ویژگی های اصلی سبک طراحی داخلی جورجین عبارتند از:

• برگرفته از یونان و روم باستان اما متاثر از ویژگی های سبک چینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگرفته از سایت برترین ها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[سبک طراحی داخلی] جرجین (Georgian style)

این سبک برمی‌گردد به پادشاهی جرج در انگلستان بین سالهای ۱۷۲۰ تا ۱۸۴۰ میلادی.

این سبک در اصل از فرهنگ یونان باستان و رم کپی برداری شده است. در این سبک از آثار هنری کشور چین نیز استفاده می‌شود، به عنوان مثال از موتیف های چینی و تصاویر گل های داوودی و ظروف چینی نیز استفاده می‌شود.


رنگهای این سبک بیشتر کرم روشن، سرخ، سبز نخودی و آبی تیره می‌باشد. در این سبک در خانه های بزرگ از نقاشی های دیواری استفاده می‌شود.


این سبک به واسطه اثاثیه و مبلمان خاص آن معروف است از قبیل پایه های مبلمان منحنی ، پایه هایی به شکل پای پرندگان، سنگفرش هایی با استفاده از سنگهای شکسته و نامنظم، اشیاء چوبی کنده کاری شده و ظروف قلمزنی شناخته می شود.


منسوجات مورد استفاده در این سبک مجلل می‌باشد. در حقیقت این سبکی است که به واسطه آن تزئینات مجلل خانه های بزرگ و قصر ها پا به خانه های کوچک می‌گذارد.


در این سبک از چوب ماهونی استفاده و شومینه هم با مصنوعاتی از جنس فلز ریخته گری شده تزئین می‌گردد.











منبع:
decoyar.com
 
بالا