[سبک طراحی داخلی] آرت دکو (Art Deco style )

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
طراحی داخلی به سبک آرت دکو (Art Deco Style Interior Design)

سبک آرت دکو پس از جنگ جهانی اول (در سال های 1920 تا 1940) شکل گرفت و سبک رایج آن دوران محسوب می شد. این سبک زیبا و فریبنده بر مبنای «شور و هیجان» و «دیدگاه مثبت» دوران پس از جنگ در اروپا و امریکا شکل گرفت. مبلمان «آرت دکو» از نظر طراحی، فرم های نرم و منحنی صیقلی دارد. مبلمان آرت دکو در دوران خود شیوه ای بسیار مدرن محسوب می شد و تا به امروز راحتی و جذابیت خود را حفظ نموده است. در ساخت مبلمان آرت دکو، مواد و متریال صنعتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. چوب های به کار رفته در مبلمان معمولا به رنگ سیاه در می آید. روکش مبلمان نیز معمولا از جنس مخمل و جیر است.



به دلیل آنکه فضاهای آرت دکو در زمان خود نسبتا مینیمالیستی بود، در این شیوه رنگ ها به صورت محدود مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا شامل رنگ سیاه، در کنار سبز، قرمز و یا سفید، و نیز تاکید اصلی بر رنگ های طلایی و نقره ای است.

نورپردازی آرت دکو بسیار گسترده، و شامل انواع چراغ های سقفی، دیواری، رومیزی و زمینی است. چراغ و آباژورهای ایستاده از جنس آهن و کروم (و به رنگ سیاه با کلاهک شیشه ای)، چراغ های رومیزی از جنس نیکل، و چراغ های دیواری از جنس برنز، آلومینیم، استیل و نقره است. نورپردازی آرت دکو «گرم» با تم رنگی نارنجی و یا زرد است.



برخلاف اشیا دکوراتیو و تزئینی آرت دکو، سطوح به کار رفته در این سبک، معمولا صاف و صیقلی، بدون هرگونه بافت و عاری از تزئینات است. آینه ها از نیکل، کروم و نقره، و با تزئیناتی به شکل گوزن، طاووس، گل های رز و فرم های هندسی است. مجسمه های براق برنزی پوشیده از مهره های رنگی و یا مروارید است. دستگیره های در و شمعدان ها از جنس نیکل، کروم و نقره با فرم های پر پیچ و تاب است. گلدان ها از مرمر سفید یا سیاه، و بصورت جواهرنشان و یا طلاکوب شده است. به طور کلی تمام اشیا تزئینی و دکوراتیو به نحوی نمایانگر رسیدن به ثروت و خوشبختی دوباره، پس از سختی های دوران جنگ است.



در مجموع ویژگی های اصلی سبک طراحی داخلی آرت دکو عبارتند از:

• سبکی زیبا و فریبنده.
• مواد و متریال صنعتی و چوب های روکش دار.
• سیاه به عنوان رنگ اصلی یا رنگ پسزمینه.
• نورپردازی گسترده و در انواع مختلف.
• نقوش چشمگیر و رنگارنگ.
• اشیا و عناصر تزئینی زیاد.





برگرفته از سایت برترین ها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[سبک طراحی داخلی] آرت دکو (Art Deco style )

این سبک بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ مرسوم و مشهور بوده است. در این سبک از اشکال هندسی زیادی استفاده می‌گردد. مثال خوب برای این سبک ساختمان شرکت کرایسلر در نیویورک است.




رنگ های مورد استفاده در این سبک بیشتر رنگهای سیاه، نقره‌ای، زرد، قرمز، بژ، صدفی و ترکیبات رنگ سبز می‌باشد.


تقارن و توازن در این سبک دیده می‌شود و بجای اینکه روی تمام دیوارها کاغذ دیواری استفاده شود تنها روی برخی از دیوارها از کاغذ دیواری و یا پنل های دیواری استفاده می‌شود.

از طرفی استفاده از آینه نیز در این سبک مرسوم می‌باشد.


برای کف ها از پارکت های پولیش خورده و یا از کفپوشهای لمینت با طرح ها و اشکال انتزاعی استفاده می‌شود. از طرفی از فرش هایی با نقوش هندسی نیز استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مشخصه های این سبک استفاده از شومینه هایی از جنس فلز و یا سنگ مرمر می‌باشد.








منبع
decoyar.com



 
بالا