سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی چیست و از کجا شروع شد؟

sunlightt

عضو جدید
همان طور که از اسم این گونه معماری داخلی پیدا است این سبک از قلب فضا های صنعتی بیرون آمده است.
تاریخچه این سبک به میانه های قرن بیستم و آمریکا برمی گردد. پس از انقلاب صنعتی دوم ، با افزایش جمعیت و ورود مهاجران به این کشور ، کمبود مسکن بسیاری از مردم را برای سکونت به سمت کارخانه ها و کارگاه های متروکه و خالی روانه کرد. از طرفی در جریان تغییرات بسیار آن دوره در دکوراسیون داخلی ، معماران و طراحان به دنبال خلق طراحی جدید مطابق با نیاز های افراد بودند.

در دل همین جریان ها دکوراسیون داخلی با الهام از عناصر و پارامتر های صنعتی متولد شد.

ویژگی های شاخص سبک معماری صنعتی​


سبک صنعتی دکوراسیون داخلی مانند هر سبک دیگری دارای ویژگی ها و قواعدی در طراحی است که عبارتند از:

۱.‌ نمایش آنچه مرسوم نیست

در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی بهره گیری از تمام چیز هایی که در ساختمان اولیه بنا به کار گرفته شده است اعم از لوله ها ، تیرک های چوبی ، دیوارهای قدیمی و آجری ، مبلمان قدیمی ، کانال های تهویه هوا ، رادیاتور های ازکارافتاده ، دودکش ها و … به چشم می آید.

در این سبک معماری سعی در استفاده کاربردی از تمام اجزای فضا است. اصول زیبایی که در سبک های کلاسیک و مینیمال در پنهان نشان دادن این اجزا و اضافه کردن تزیینات و پوشش بر روی آن ها است؛ در طراحی صنعتی داخلی کمتر موردتوجه قرار می گیرد و نمایان بودن سازه و متریال مهم است.


برای مثال سیم کشی سیم های برق یا لوله کشی آب به شکل روکار و مشخص.

۲. صنعتی اما پایبند به سنت

امروزه طراحی دکوراسیون صنعتی تلفیقی از سنت و مدرنیته است. استفاده از چوب و فلز در کنار یکدیگر یعنی عناصر دکوراسیون محیط های صنعتی قرن بیستم مانند الوار های چوب ، دیوار های آجری یا مبلمان کهنه و مستعمل در کنار پنجره های بزرگ استیل و پالت رنگی خنثی در فضایی بزرگ که شاخصه های مدرن این طراحی هستند؛ احساسی دوگانه از زمان را به بیننده القا می کند.

۳. استفاده از مواد و مصالح غیر متعارف

در سبک معماری صنعتی استفاده از آجر برای دیوار ها ، فلز برای پله ها و سایر سازه های داخلی ، بتن برای کف و چوب برای کف یا سقف ، به عنوان مواد و مصالح طراحی داخلی بسیار رایج است.

در این سبک سعی می شود با وجود آوردن فضایی با رنگ های نسبتاً سرد و خنثی ، محیط های خشن و سرد کارخانه ها و مکان های صنعتی ، یادآوری شود.

۴. استفاده از رنگ های خنثی

در طراحی داخلی به شیوه صنعتی نیازی به رنگ آمیزی یا تغییر رنگ مصالح و عناصر فضا نیست. بلکه آن ها را به همان رنگی که دارند به صورت طبیعی در محیط قرار می دهیم.

این رنگ ها با توجه به نوع متریال این مواد اغلب رنگ هایی خنثی دارند؛ مانند سیاه ، خاکستری و به میزان کمتری سفید. از رنگ های قهوه ای و خرمایی در مبلمان و آجر ها نیز می توان برای کمتر کردن فضای سرد محیط به عنوان رنگ های مکمل استفاده کرد. استفاده از رنگ های روشن و گرم در این طراحی جایی ندارد.


۵. استفاده از اشکال هندسی

در دکوراسیون صنعتی داخلی به تبعیت از فضای کارخانه ها اشکال و گوشه های فضا به شکل زاویه دار و منسجم طراحی می شود. به کارگیری از اشکالی مانند مستطیل ، ذوزنقه و مثلث بیشتر از اشکال مدور رواج دارد.

البته می توان برای تعادل دادن به فضا چیدمان وسایل تزیینی یا مبلمان را به شکل مدور صورت بگیرد.

۶. عدم استفاده از دیوار

دکوراسیون داخلی حتماً به محیطی بزرگ نیاز دارد. در این طراحی معمولاً یک فضای بزرگ سوله مانند به یک اتاق تبدیل می شود و فضا های آشپزخانه و اتاق ها از طریق پرده یا کابینت ها جداسازی می شوند.

درواقع بخش های مختلف از طریق مبلمان مرزبندی می شوند. در طراحی داخلی صنعتی بخش زیادی از نور محیط از طریق نور طبیعی و پنجره های بزرگ تأمین می شود.

استفاده از سبک معماری صنعتی به چه کسانی توصیه می شود؟​


دکوراسیون داخلی یکی از مدل های نوین و به روز طراحی دکوراسیون داخلی برای منازل بزرگ است. همان طور که اشاره کردیم در سبک دکوراسیون صنعتی سنت و مدرنیته با هم تلفیق شده اند؛ پس این سبک برای افرادی که دوست دارند در فضایی زندگی کنند که شامل هر دو گروه از عناصر سنت و مدرنیته باشد بسیار مناسب است.

از طرفی این سبک برای افرادی که تمایل به استفاده از رنگ های شاد و دکور های شلوغ و فضا های کوچک دارند مناسب نیست؛ البته می توان در طراحی داخلی فضا از چندین سبک ازجمله سبک معماری صنعتی نیز الهام گرفت.


مزایای سبک معماری صنعتی​

در این سبک معماری شاخصه استفاده از مواد و مصالح مکان پیشین یا پرهیز از دور انداختن مبلمان و دکور های قدیمی ، به نوعی بازیافت در طراحی و ساخت و صرفه جویی در هزینه ها را در بردارد.

هم چنین وجود پنجره های بزرگ نورگیر در طراحی داخلی صنعتی ، سبب صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه های آن می شود.
 

Similar threads

بالا