سبزی فضایی سالم‌تر است یا سبزی ورامین؟

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سبزی فضایی سالم‌تر است یا سبزی ورامین؟



سبزیجات کشت شده در فضا، سالم هستند و خوردن آنها اشکالی ندارد. سلامت آنها هم توسط آزمایشگاه‌های زمینی تایید شده است، و نه توسط سرآشپزهای ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی.





دانشمندان روس تایید کردند که خوردن گیاهان مختلفی که در ایستگاه فضایی بین‎المللی کشت شده‌اند، هیچ اشکالی ندارد.
به گزارش پاپ ساینس، مواد غذایی کشت شده در ایستگاه فضایی بین المللی شامل نخود فرنگی، گندم پایه کوتاه و سبزیجات ژاپنی هستند. یکی از دانشمندان شرکت کننده در این پروژه به نام مارگاریتا لوینسکیچ از موسسه مشکلات زیستی، در مصاحبه با صدای روسیه تاکید کرد که آنها ظاهری عالی دارند و هیچ نکته عجیبی در آنها دیده نمی‌شود: «این گیاهان به خوبی رشد کرده‌اند، کاملا معمولی هستند و هیچ تفاوتی با گیاهانی که روی زمین رشد می‌کنند، ندارند». جالب‏تر اینکه کیهان‌نوردان (فضانوردان روس) هم از آنها خورده‌اند.

بروس باگبی می‌گوید: «همچنین کیهان نوردان و فضانوردان ما، خوردن گیاهان تازه‌ای را که خود پرورده بودند تجربه کردند و هیچ مشکلی هم پیش نیامد». باگبی استاد کشاورزی دانشگاه ایالتی یوتا است و در پژوهش‌های کشت گیاهان در فضا شرکت داشته است.
هدف برنامه‌های کشت در فضا این است که ببینند آیا مردم می‌توانند بخشی از غذای خود را در دوره‌های حضور طولانی مدت در فضا کشت کنند یا خیر. سازمان‌های فضایی امیدوارند که سبزیجات تازه، نه تنها غذای جسم فضانوردان، که حفظ روحیه و شادابی آنها را نیز تامین کنند.

یکی از دانشمندان پروژه ناسا به نام هاوارد لوین می‌گوید: «مراقبت همه روزه از یک گیاه، آرامش روانی لازم را برای فرد تامین می‌کند، و کمی از دلتنگی فضانوردان برای زمین می‌کاهد». گیاهان ایستگاه فضایی بین المللی در گلخانه‌ای به نام لادا کشت می‌شوند، که نام خود را از الهه روسی بهار گرفته است. لادا «ماژول‌های ریشه» دارد که فضانوردان می‌توانند تا پیش از مصرف شدن همه مواد مغذی خاک، چندین نسل از محصولات گیاهی را در آنها بکارند. در این مقطع، فضانوردان ماژول‌ها را به زمین باز می‌گردانند تا مورد آزمایش قرار گیرد. زیست شناسان در زمین ماژول را بررسی می‌کنند تا ببینند که آیا هیچ میکروب مضری در آن رشد کرده یا خیر. آنها همچنین ماژول و برگ‌ها را بررسی می‌کنند تا ببینند که آیا هیچ آلاینده‌ای از محیط ایستگاه فضایی همراه آنها به زمین آمده یا خیر.

باگبی می‌گوید: «ما همین نوع آزمایش‌ها را به طور مرتب برای گیاهان کشت شده در زمین هم انجام می‌دهیم». به گزارش آژانس خبری روسی ریا نووستی، لادا اکنون نیاز به پاره‌ای تعمیرات دارد. وقتی این تعمیرات به پایان برسند، فضانوردان خواهد توانست در آن برنج، گوجه فرنگی و فلفل بکارند؛ که هیچ کدام از آنها تا کنون در فضا کشت نشده‌اند.
برنج مزیت دیگری هم دارد: توالی ژنوم آن به طور کامل تعیین شده است، در نتیجه دانشمندان خواهند توانست برنج فضایی را با برنج زمینی مقایسه کنند تا ببینند که فضا چه تاثیری بر ژ‌ن‌ها می‌گذارد. توجه: عکس آغازین مطلب مربوط به سفر خانم انوشه انصاری، اولین گردشگر فضایی ایرانی است که در سفر خود به ایستگاه فضایی بین‎المللی در سال 2006/1385، یک بوته جو را در ماژول ریشه لادا در دست گرفته است./خبرآنلاین



کلمات کليدی: سبزی،فضایی،سالم‌تر،سبزی ورامین
 

Similar threads

بالا