سبزیکاری در منزل

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
زندگی شهرنشینی و تراکم جمعیت در شهرهای پرجمعیت و به طور کلی زندگی آپارتمان نشینی عده‌ای از علاقه‌مندان به سبزیکاری را از این موهبت لذت بخش محروم نموده است. ولی هر کس در هر شرایطی می‌تواند با امکانات بسیار کم برای ایجاد یک محیط دوست داشتنی و پرتحرک پرورش هر نوع سبزی را در آپارتمان خود بدهد.







خوشبختانه بیشتر بذر سبزیحات در هر شرایطی پرورش می‌یابند جعبه‌های چوبی، سطل های پلاستیکی، گلدان های بزرگ و کوچک، انواع ظروف مایع ظرفشویی و بطری های نوشابه خانواده برای این منظور مناسبند.



موضوع مهم عمق گلدان و دفعات آبیاری به موقع و تنظیم برنامه کوددهی آنهاست برای مثال حداقل عمق گلدان برای کاهو، تربچه و تمام سبزیجات ریشه‌ کوتاه 10 سانتیمتر می باشد جعبه هایی با عمق 15 سانتی متر برای کشت انواع کلم قمری، هویج فرنگی و همچنین بذر سبزیجات به کار می رود. جعبه هایی با عمق 25 سانتیمتر برای پرورش گیاهان خانواده کلم و کلم بروکسل و مشابه آن است.



به طور کلی لازم است بذر سبزیجات را داخل جعبه قدری تنگ تر از معمول کاشت و برای آنکه تمام فصل بتوان از یک نوع سبزی استفاده نمود بذر هر سبزی را به فاصله دو هفته در هر جعبه می‌کارند و از آن جائی که سطح آپارتمان و یا ایوان و پشت بام برای اجرای این برنامه کافی نخواهد بود می‌توان ترتیبی داد که جعبه‌ ها روی هم و به فاصله روی هم و به فاصله 20 سانتی متر از یکدیگر روی داربست های فلزی یا چوبی قرار گیرند.



در مورد بوته‌هائی که گل و میوه می‌دهند مانند خیار، کلم گل و کدو و بادنجان بایستی با استفاده از روش های مختلف اقدام به گرده افشانی مصنوعی نمود چون در محیط آزاد، زنبور و سایر حشرات این کار را انجام می‌دهند.





برای آنکه خاک گلدان تقویت شود 3 تا 4 کیلو آهک و یک و نیم تا دو کیلو سوپر فسفات به هر مترمکعب خاک گلدان مخلوط می‌کنند از آنجائیکه خاک گلدان احتیاج به تقویت مرتب دارد بایستی هر هفته گلدان را با یک کود شناخته شده تقویت نمود. سطح خاک گلدان بایستی همیشه یک رطوبت نسبی داشته باشد و هر روزه به آن سرکشی نمود.



چنانچه محل گلدان در پاسیو و یا راه پله و یا نمای ساختمان می‌باشد لازم است به طور مرتب به آن رسیدگی شود به طوریکه تا آخرین مرحله گل دادن و رسیدن میوه همیشه شاداب باشد. بوته‌هائی مانند گوجه فرنگی و فلفل و بادنجان برای این منظور بسیار مناسبند. گلدان سبزیجاتی مانند تربچه، کاهو که رشد سریع دارند و پس از رسیدن آن را از ریشه در می‌آورند و در محل مناسبی قرار می‌دهند که مرئی و منظر نباشد.





چگونگی کاشت بذر:
بذر سبزیجات را بسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق 0.6 سانتیمتری تا ۲.۵ سانتیمتری خاک می کارند و مادام که ئانه سبز نشده بایستی خاک را مرطوب نگه داشت. معمولاً عمق کاشت 4-5 برابر طول بذر می باشد. تخم های ریز را کمتر زیر خاک می کارند مانند تخم هویج و جعفری و کاهو که روی آنها بیش از 2-3 میلیمتر خاک لازم ندارد. در صورتیکه تخم اسفناج و تربچه بیش از ۱.۵ سانتی متر خاک می دهند و تخم های درشت مانند نخود و لوبیا را باید 3 سانتی متر خاک داد. بعضی تخم ها را مانند هویج و اسفناج، شلغم، لوبیا از همان وهله اول در محل اصلی می‌کارند و بعضی دیگر مانند گوجه فرنگی، تره فرنگی برای آنکه بهتر رشد نموده و قوی بشوند محتاج نشاء کردن هستند بنابراین آنها را در خزانه کاشته و بعد در محل مورد نظر نشاء می‌کنند. مهمترین مرحله پرورش و کاشت و برداشت سبزیجات همین مرحله است.
 

Soheila.G

عضو جدید
کاربر ممتاز
آموزش کاشت فلفل سبز و سایر سبزیجات در آپارتمان

آموزش کاشت فلفل سبز و سایر سبزیجات در آپارتمان



براي كاشت فلفل مي توانيد به 2 صورت عمل كنيد:
1 كاشت دانه فلفل( همان دانه هاي تندي كه توي فلفل هست.
(كاشت فلفل در خانه : دانه هاي فلفل را در فروردين ماه بطور تك تك به عمق يك سانتي متر در گلدان 8 سانتي متري كه خاك گلدان ان محتوي كود پوسيده و خاكبرگ* باشد كاشته و گلدان را در محيط گرم خانه نزديك به دريچه شمالي قرار مي دهند. درجه حرارت مناسب براي آن 18 در جه مي باشد وقتي نشا فلفل به 13-15 سانتي متر رسيد سرشاخه ان را قطع نموده و به گلدان 13 سانتي متري منتقل نمي كنند و اين گلدان نيز بايد حاوي كود پوسيده و و پيت باشد و در اوائل مردادماه گلدان را به محيط آزاد برده و و در مدت كوتاهي مي توان آن را به گلدان 18 سانتي متري منتقل نمود، و گلدان را در محل افتاب گير قرار داده و بهتر است يك قيم* 10 سانتي متري سانتيمتري در مجاور بوته نصب شود و گياه را به قيم تكيه داد تا سنگيني محصول بيش از حد به بوته فشار نياورد. در دوره*اي كه گياه گل مي*دهد ترجيح داده ميشود كه برگهاي آن را با غبار پوش مرطوب نمود تا موجبات تشكيل ميوه تشديد گردد. در اين مرحله هر دو هفته يك بار بجاي آبياري با كود مايع گلدان را تقويت مينمايند.

2- كاشت نشاي فلفل اين روش راحت تر است.بخصوص براي تازه كارها چرا كه شما با خريد نشا هاي فلفل و منتقل كردن آن به گلدان و مراقبت در مدت كوتاهتري مي توانيد به محصول دست يابيد.
نشاي فلفل را از گلفروشي ها نه مغازه ي گل فروشي ، گلفروشي هايي كه مثل باغ هستند و همه نوع گياه حتي درختچه دارند مي توانيد تهيه كنيد.معمولا اين نشا ها در كيسه هاي مشكي رنگ كوچك به فروش مي رسند پس از خريد بايد آنرا طبق موارد گفته شده در بالا به گلدانهاي بزرگتر منتقل نماييد
توجه داشته باشيد بهنگام انتقال، نشاء آن حتماً بايد به همراه خاك باشد و در سرما منتقل كنيم. گرما و آب زياد مقدار ميوه را كاهش مي*دهد

----
*منظور از قيم تكه چوبي است كه داخل خاك گلدان فرو مي كنند و گياه را با بند يا نخ به آرامي به چوب مي بندند تا تكيه گاه گياه شود مراقب باشيد در حين بستن گياه نخ را سفت نبديد تا باعث ايجاد آسيب به ساقه ي اصلي نشود چرا كه در چنين صورتي امكان دارد كل گياه خشك شده از بين برود انخاب چوب و نخ مناسب براي قيام بسيار مهم است.تكه چوبي كه نسبت به ساقه*ي گياه مناسب باشد و نخ نيز من نخ شيريني را توصيه مي كنم چرا كه هم محكم هست و هم در اثر شستشو و آبياري از بين نمي رود
*خاکبرگ که از پوسیده شدن موادی مانند دمبرگ درختان، چمن های قیچی شده و غیره حاصل می شود ارزش غذایی چندانی ندارد و تنها به منظور سبک و قابل نفوذ کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه خاک برگ در فصل پائیز برگهای خشک درختانی که رگبرگهای ضخیم و خشن ندارند (مانند درختان میوه، افرا و نارون و ...) را در محلی در روی سطح زمین یا در یک گودال بصورت یک لایه جمع آوری کرده پس از آنکه با آب پاشی رطوبت لازم را تامین کردند برای تسریع در پوسیده شدن آنها مقداری کود ازته مانند اوره بدان اضافه می کنند. سپس یک لایه دیگر برگ ریخته و با تکرار عمل آب پاشی و کودپاشی به انباشتن مقدار مورد نظر برگ می پردازند در اثر رشد و نمو باکتریها، برگها بتدریج پوسیده می شوند، معمولاً هراز چندی این توده را از هم می پاشند و دوباره در محل دیگری روی هم می ریزند این کار به منظور جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در درون توده که باکتریها را از بین می برد و هوا رسانی به باکتریهای موازی انجام میگیرد.
به هم خوردن توده خاکبرگ مراحل پوسیده شدن را تسریع می کند. در شرایط عادی خاکبرگ پس از 8 تا 12 ماه قابل استفاده می گردد. ولی خاک برگهایی که 3 تا 4 سال مانده باشند،ترجیح داده می شوند. خاکبرگ آماده شده را باید الک کرد تا چوبها و قسمتهای زاید آن جدا شود خاک برگ ممکن است محتوی بذرهای علفهای هرز، آفات و امراض باشد، لذا باید قبل از مصرف گندزدائی گردد.
 

Soheila.G

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بکاريم؟

چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بکاريم؟


بذر هر نوع سبزي (تره، شاهي، شنبليله، ريحان، جعفري، گوجه‌فرنگي، فلفل رنگي، حتي کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلي مي‌توان در آپارتمان (چه در بسترهاي خاکي و چه غيرخاکي) کاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پرليت يک بستر غيرخاکي است که براي کاشت سبزيجات مي‌توان از آن استفاده کرد اما رشد سالم آنها به کود مخصوصي نياز دارد که در بازار چندان در دسترس نيست. بنابراين سبزي‌کاري در خاک، آن هم در فضاي آپارتماني، سهل و لذت‌بخش است.
روش کار چگونه است؟


براي کاشت سبزي در خانه روش‌هاي مختلفي وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌اي که روي پايه مادري رسيده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم مي‌ريزيم و بين 8 ساعت تا سه روز مجازيم آنها را در آب نگه داريم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبي را انتخاب و الک مي‌کنيم و به ارتفاع حداقل 15 سانتي‌متر در يک گلدان که زهکش داشته باشد مي‌ريزيم. بذرها را از آب خارج و به روي يک پارچه يا روزنامه قديمي منتقل مي‌کنيم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را مي‌کوبيم و صاف مي‌کنيم و بذرها را به صورت فاصله‌دار روي سطح خاک مي‌پاشيم و روي بذرها را با کمي خاک مي‌پوشانيم اما دقت کنيد که اگر سايز بذر دو ميلي‌متر باشد، حداکثر دو ميلي‌متر بايد روي آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با يک برگ روزنامه مي‌پوشانيم تا بذرها دقيقا زير روزنامه قرار بگيرند و با يک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روي روزنامه آب مي‌ريزيم تا سطح آن کاملا خيس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترين جاي ممکن قرار دهيد.

بايد گلدان را در معرض نور خورشيد قرار دهيم؟


حتي مي‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جاي تاريک نگه داشت تا سبزي‌ها دو تا سه ميلي‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا بيايد. در اين مرحله، روزنامه را برمي‌داريم و مستقيما به گياه آب مي‌دهيم و در اين مرحله گلدان را در معرض نور قرار مي‌دهيم. هر چه نور بيشتري به سبزي‌ها برسد بهتر است اما اگر چنين فضايي در آپارتمان نداشتيم، مي‌توانيم از لامپ‌هاي فلورسنت استفاده کنيم.
بعد از گذشت حدود دو هفته به گياه کود مي‌دهيم و ترجيحا از کود طبيعي استفاده مي‌کنيم اما اگر اين کود در دسترس نبود، سراغ کودهاي شيميايي استاندارد مي‌رويم. البته دوز مورد نياز روي بسته اين کودها نوشته شده است و جاي نگراني نيست. اگر تمام اين مراحل به درستي انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزي‌ها آماده خوردن مي‌شوند اما توصيه من اين است که تا يکي دو بار اين سبزي‌ها (به ويژه تره) را نخوريد و با قيچي آنها را بچينيد تا پايه آنها قوي‌تر شود.
براي جلوگيري از آفت زدن سبزي‌ها چه کنيم؟

براي جلوگيري از آفت زدن گياهان هر از چند گاهي بايد مقداري آب را با الکل مخلوط کنيم و به جاي سم، روي سبزي‌ها بپاشيم. حتي اگر اين سبزي‌هاي ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با اين کار، آنها از بين مي‌روند. از طرف ديگر، چون طي مراحل رشد از هيچ سمي هم استفاده نمي‌کنيم، سبزيجات کاملا ارگانيک (طبيعي) هستند. البته راه‌هاي زيادي براي پيشگيري از آفت‌زدگي گياهان وجود دارد؛ مثلا مي‌توانيم يک گلدان گياه جعفري يا هميشه‌بهار را کنار گلدان سبزيجات خود بگذاريم. با اين روش تا 60 درصد از بيمار شدن گياه و حمله شته‌ها کاسته مي‌شود. حتي پژوهش‌هاي علمي نشان مي‌دهد که موزيک هم مي‌تواند تاثير به سزايي بر سلامت گياهان و جلوگيري از برخي آفت‌هاي آنها داشته باشد
هنگام شروع سبزي‌کاري در آپارتمان به چه ابزاري نياز داريم؟


بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بيلچه و الک تنها ابزارهاي کاشت سبزي در آپارتمان هستند. نکته مهم اين است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمايي فروشندگان محصولات کشاورزي استفاده کنيد تا با مرور زمان قدرت تشخيص آنها را به دست آوريد و در واقع خودتان باغبان خبره‌اي شويد.

سبزي‌کاري در آپارتمان بسيار کم‌هزينه است اما نکته قابل توجه اين است که با اين روش هم لذت مي‌بريد و هم سبزي کاملا سالم، بهداشتي و ارگانيک مي‌خوريد. هنگام خريد بذر سبزيجات هم به خاطر داشته باشيد که نعناع و پونه، بذر ندارند و بايد آنها را از سبزي‌فروشي بخريد و بعد از ريشه‌دار کردن در خاک بکاريد.
 
بالا