سایر اخبار و رویداد های بسكتبالی

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
گریزلیس یک باخت را جبران کرد/ برد شیکاگو در بازی کسل کننده
تیم لس انجلس کلیپرز در حالی که به پیروزی در چهار بازی اول مقابل ممفیس امیدوار بود، بازی سوم را به این تیم واگذار کرد.
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تیم ممفیس گریزلیس که سومین فصل پیاپی را در مرحله پلی آف تجربه می کند، سومین بازی مقابل کلیپرز را با نتیجه 94 بر 82 برد. این تیم هر دو بازی اول خارج از خانه را به کلیپرز واگذار کرده بود.

زک رندالف با 27 امیتاز و 11 ریباند بهترین یار ممفیس و بلیک گریفین با 16 امتیاز بهترین بازیکن کلیپرز بودند.

تیم میامی با سومین برد مقابل میلواکی تقریبا کار صعود به مرحله بعد را تمام کرد. لبرون جیمز با 22 امتیاز،پنج ریباند و شش پاس گل باز هم در صدر آمار بازی بود. نتیجه پایانی این بازی 104 بر 91 به نفع میامی تمام شد.

در حالی که انتظار می رفت بازی شیکاگو بولز و بروکلین نتز یکی از جذابترین بازیهای سری پلی آف باشد، تیم شیکاگو بازی بسیار کم امتیاز سوم را با نتیجه 79 بر 76 برد. زمان زیادی از این بازی بدون امتیاز سپری شد و صدای رسانه ها را نیز درآورد.

کارلوس بوزر با 22 امتیاز و شش ریباند بهترین بازیکن شیکاگو در کنار لول دنگ با 21 امیتاز و 10 ریباند بودند. بروک لوپز هم در ترکیب بروکلین 22 امتیاز و 9 ریباند داشت.

دومین باخت نا امید کننده لیکرز

تیم لیکرز در دومین بازی پلی آف 102 بر 91 از سن آنتونیو باخت و 2 بر صفر عقب افتاد. بعد از فصل ناامید کننده لیکرز امید زیادی به صعود این تیم وجود ندارد و حتی برخی کارشناسان این موضوع را به غیبت کوبی هم مربوط نمی دانند. لیکرز با مصدومیت گسول، هاوارد، جمیسون، جمال میکز، استیو نش و متا ورلد پیس مقابل سن آنتونیو بازی کرد. دوایت هاوارد با 16 امتیاز و 9 ریباند بهترین بازیکن تیم بود و تونی پارکر با 28 امتیاز و هفت پاس گل بهترین بازیکن سن آنتونیو به شمار می رفت.

استیو نش و استیو بلیک به احتمال زیاد به بازی سوم تیمشان مقابل سن آنتونیو نمی رسند.

تیم اوکلاهاما سیتی تاندر دومین بازی با هیوستون را هم با 29 امتیاز، چهار ریباند و 9 پاس گل کوین دورانت، با نتیجه 105 بر 102 برد. جیمز هاردن بازیکن هیوستون باز هم با 36 امتیاز، 11 ریباند و شش پاس گل آمار بالایی در بازی داشت.

پل جورج بازیکن جوان ایندیانا بعد از جایزه به خاطر بیشترین پیشرفت سال با 27 امتیا زو هشت ریباند به برد دوم ایندیانا مقابل آتلانتا کمک کرد. ایندیانا در این بازی 113 بر 98 برنده ش
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنکاش در بسکتبال ایران با شاهین طبع و کسایی پور

کنکاش در بسکتبال ایران با شاهین طبع و کسایی پور

مهران شاهینطبع و محمد کساییپور در ارزیابی لیگ برتر بسکتبال به این نکته رسیدند که برای رشد بسکتبال و ورود به عرصه جهانی نباید دور خود دیوار بکشیم و باید نیروهای متخصص را همانند هوای تازه وارد بسکتبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همیشه در پایان هر فصل از لیگ برتر بسکتبال ایران مربیان و کارشناسان از وضعیت لیگ برگزار شده صحبت میکنند. تفاوتها و شباهتها با گذشته را مطرح میکنند و یا میگویند کیفیت لیگ پایین بود یا بالا. هرساله لیگ برتر بسکتبال ایران با شرایطی تقریبا یک شکل برگزار میشود. اگر به جزییات آن توجه شود پیشرفت خاصی در آن دیده نخواهد شد. خبرگزاری ایسنا در پایان این فصل از لیگ برتر بسکتبال که با قهرمانی پتروشیمی همراه بود میزبان دو تن از مربیان لیگ برتری بود و به صورت موشکافانه وضعیت بسکتبال ایران را ارزیابی کرد. مهران شاهینطبع سرمربی سابق تیم ملی جوانان و سرمربی دانشگاه آزاد و محمد کساییپور سرمربی سابق تیم ملی امید و سرمربی سابق استقلال زرین قشم مهمانان ایسنا بودند و از وضعیت لیگ و بسکتبال ایران صحبت کردند. این دو مربی از امروز و فردای بسکتبال گفتند و اینکه چگونه باید وارد عرصه جهانی شد. صحبتهای این دو مربی پر از نکات مهم بود که نمیشود حتی یک قسمت از آن را جدا بیان کرد.

مشروح گفت و گوی ایسنا با این دو مربی ملی را در ادامه میخوانید.


*آقای کساییپور برای ارزیابی لیگ برتر میتوان از مقایسه آن با سالهای گذشته صحبت کرد. با توجه به شرایط این فصلی که گذشت نظر شما درباره وضعیت لیگ ایران چیست؟

برای بررسی و ارزیابی لیگ کشور شاخصههای زیادی وجود دارد که باید درباره آنها صحبت کرد. زمان برگزاری و مدت زمانی که لیگ برگزار میشود، تعداد تیمها و شرایط حضورشان، نحوه جذب بازیکن، سهمیه بازیکنان، بازیکنان خارجی و تعداد آنها، نحوه فعالیت باشگاهها، فدراسیون، مربیان، امکانات باشگاهها و بسیاری از موارد دیگر. ما در سالهای گذشته شاهد حضور بازیکنان خارجی زیادی در ایران بودیم اما تعداد آنها در دو سال اخیر کم شد تا با توجه به تفکر فدراسیون بازیکنان ایرانی بیشتر رشد کنند. این اتفاق افتاد و بازیکنان زیادی وارد چرخه بازی شدند اما بسکتبال ایران از تجربههای بازیکنان خارجی خوب بی نصیب ماند. بازیکنانی که در رشد و پرورش ستارههای امروز نقش بزرگی ایفا کردهاند. در این فصل از لیگ زمان کمی شاهد رقابتها بودیم. بازیها فشرده بود و بازیکنان باید خیلی سریع خود را برای رقابتهای پشت سر هم آماده میکردند. شاید همین مساله هم باعث ایجاد آسیب دیدگیهایی میشد که به تیمها ضربه زد. بازیکنان جوان ایرانی وارد چرخه شدند و خوب بازی کردند اما اگر زمان بیشتری پیدا میکردند شاهد رشد بیشتری میبودیم. در کنار آنها به نظر من کیفیت بازیکنان خارجی چشمگیر نبود. شاید زمان برگزاری لیگ و البته وضعیت اقتصادی باشگاهها در این مساله دخالت داشت. با این حال در این فصل رقابتهای خوبی در لیگ دیدیم که نسبت به فصل گذشته کیفیت بیشتری داشت. تیمها سرمایه گذاری خوبی داشتند و تقسیم بازیکنان نیز مناسب بود که باعث شد رقابت تیمها نزدیک شود. چند تیم بودند که به عنوان مدعی به رقابت میپرداختند و همین مساله باعث شد تا بازیها غیر قابل پیش بینی شوند.

*آقای شاهینطبع همانطور که همکار شما گفتند شاخصههای زیادی برای ارزیابی وجود دارد. شما این شاخصهها را چطور تعریف میکنید؟

با تایید تمام صحبتهای آقای کساییپور به نظر من باید موضوعات را به صورت جزئی نگاه کرد و از کلی گویی و کلی نگری در رابطه با موضوعات و مشکلات موجود در رشته بسکتبال پرهیز کرد. برای بررسی لیگ خوب و به طور کلی رشد و توسعه رشته ورزش بسکتبال و این موضوع که آیا این رشته در چند سال گذشته در ایران رشد داشته یا دچار عقبگرد شده مولفههایی وجود دارد که میتوان با بررسی آنها به نتایج نسبتا دقیق رسید.

برای نمونه یکی از مولفههای لیگ موفق بسکتبال وجود امکانات و تجهیزات مناسب است. به عنوان مثال سالنهای اختصاصی، زمینهای تمرین ، اسکور بوردها، وضعیت باشگاهها و امکانات آنها نسبت به هشت سال پیش چگونه است؟

آیا در طول این هشت سال در رابطه با این موضوعات ما پیشرفت داشتهایم یا پسرفت؟ همچنین موضوع اسپانسرها و یا بحث خصوصی بودن و یا دولتی بودن باشگاهها و روند خصوصی سازی نسبت به هشت سال پیش در چه وضعیتی قرار دارد؟ برنامهریزی فدراسیون برای اجرای بازیها و مسابقات در طول برگزاری لیگ بر اساس استانداردهای دنیا چگونه است؟

آیا کیفیت مسابقات نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است یا نه کیفیت بازیها سیر نزولی داشته است؟ همچنین موضوع ایجاد انگیزه در میان بازیکنان و سرمایه گذاران نیز مولفه دیگری است که می توان به آن توجه کرد. وضعیت حقوق، دستمزدها و قراردادها و همچنین پاداش بازیکن برتر و شایسته در طول لیگ، وضعیت تماشاچیان و ایجاد انگیزه در میان آنها برای ورود به سالنها برای تماشای بازی مولفهای دیگری است که میتوان با بررسی آنها به رشد و توسعه و یا پسرفت بسکتبال در طول این هشت سال دست یافت.

*پس با ارزیابی این شاخصهها میتوان پس از مدتها به یک نتیجه کاملا علمی برای بسکتبال رسید.

بله. بنابراین برای بررسی وضعیت رشته بسکتبال در طول چند سال گذشته باید از کلی گویی پرهیز کنیم. توجه به مولفههای مطرح شده ضروری است. در این رابطه باید میان سیاستهای کلان دولت با سیاستها و برنامههای فدراسیون تفکیک قائل شد. به عنوان مثال بحث حضور بانوان در سالنها برای تماشای بازیها موضوعی دولتی و جز سیاستهای کلان است ولی موضوعات دیگر از قبیل استفاده از نیروهای داوطلب برای مدیریت و نظارت بر بازیها، موضوعی است که در حیطه وظایف فدراسیون بسکتبال است. هم اکنون در بسیاری از کشورها نیروهای داوطلب متشکل از دانش آموزان در برگزاری بازیها با فدراسیون همکاری میکنند. این دانش آموزان به صورت داوطلبانه و رایگان خدمات بسیار مهمی را به فدراسیون ارائه میدهند که هنوز در ایران از این ظرفیتها استفاده نشده است.

این موضوعات به طور مستقیم به مسائل مدیریتی فدراسیون مربوط میشود که به راحتی میتوان با برنامهریزی دقیق برای اجرای آنها برنامه ریزی کرد. از دیگر مولفههای مهم برای بررسی وضعیت بسکتبال کشور توجه به سیستم جامع و فراگیر آماری در سطح کشور است. این سیستم در لیگ برتر اجرایی شده است ولی در لیگهای پایین تر این سیستم هنوز طراحی و اجرا نشده است. بررسی ورود ضابطهمند بازیکنهای خارجی به کشور و همچنین چگونگی نظارت بر قراردادهای آنها مولفه دیگری است که میتوان به آنها توجه کرد. به عنوان مثال بسیاری از کشورها برای ورود بازیکن خارجی به لیگ خود محدودیتهایی از قبیل سن زیر 27 سال و عدم سابقه حضور در لیگ NBA در نظر میگیرند زیرا بازیکنی که در لیگ NBA بازی کرده دیگر انگیزهای برای تلاش و کوشش ندارد. حال باید مطالعه کرد که ما در طول این هشت سال چقدر در زمینه ورود بازیکن خارجی کار کردهایم. چقدر قراردادهای ما واقعی بوده است.


*با توجه به صحبت خودتان درباره پرهیز از کلی گویی، بهتر است شاخصههای خود را ریزتر توضیح دهید.

بله. مولفه دیگر برای مطالعه و بررسی موضوع اطلاع رسانی در زمینه برگزاری مسابقات است. در این زمینه چقدر با نهادهای دیگر مانند شهرداری رایزنی کردهایم تا از امکانات آن برای اطلاع رسانی به شهروندان بهره ببریم؟ آیا تولید کنندگان برای حضور یک پارچه تماشاچیان در سالن مسابقات با فدراسیون همکاری دارند؟ آیا حضور آنها در افتتاحیهها و اختتامیههای مسابقات مناسب و شایسته هست؟

همچنین موضوع تناسب فنی تیمهای حاضر در لیگ برتر از مولفههای دیگری است که با بهرهگیری از سیستم فراگیر آماری میتوان در آن زمینه بحث کرد. این موضوع به عنوان مثال در تحلیل و آنالیز بازی تک تک تیمهای حاضر در لیگ بسیار کارآمد و کارا خواهد بود. بحث داوری، ایجاد انگیزه در داوران، پاداش و دستمزد آنها حمایت از حق و حقوق آنها از جمله مولفههای دیگر است که با بررسی آنها میتوان به نتایج قابل قبولی در رابطه با وضعیت بسکتبال در کشور رسید.

امروز در تمام کشورهای صاحب سبک در رشته بسکتبال کلاسهای بازآموری و یا همان کیلینیک برگزار میشود و بزرگترین مربیان درجه یک بین المللی در این کلاسها حضور می یابند. باید توجه داشت که برگزی این کلاسها و دعوت از این اساتید هزینه زیادی به فدراسیون تحمیل نمیکند، زیرا این اساتید به عنوان نوعی خُمس دانش و علم خود با دستمزد بسیار کم در این کلاسها حضور مییابند. همچنین باید به این موضوع توجه کرد که برگزرای این کلاسها به ایجاد روحیه همبستگی در میان مربیان داخلی نیز کمک شایانی خواهد کرد. اجرای تمامی این مولفهها که منجر به رشد و توسعه بسکتبال در کشور میشود سخنان رویایی و آرمانی نیست بلکه راه راحت، قابل اجرا و شدنی است.

همچنین بحث پخش بازیها از تلویزیون و تعادل آن در میان باشگاههای تهرانی و شهرستانی از جمله موضوعات دیگری است که باید به آن توجه داشت. نقل و انتقال بازیکنها، روندهای دموکراتیک در اداره باشگاهها و مدیریت آنها همگی از جمله مولفههایی است که باید با بررسی آنها به یک نظر اجمالی در رابطه با رشد بسکتبال در طول چند سال گذشته رسید.

نکتهای که باید بر آن تاکید کرد بحث مدیریت و مسئولیت پذیری مدیران است. باید بر این موضوع پای فشرد که هر مدیری باید مسئولیت تبعات تصمیمات خود را بپذیرد و این در یک روند دموکراتیک در باشگاهها امکان پذیر خواهد بود.

*همگی این شاخصهها در بسکتبال امروز جهان دیده میشود. آقای کساییپور آیا میتوان یک الگویی برای بسکتبال ایجاد کرد و طبق آن ورزش کشور را پیش برد.

دقیقا صحبتهای آقای شاهینطبع به خوبی شاخصههای خوب ارزیابی بسکتبال را نشان داد. در ادامه صحبتهای او و حرفهای خودم باید تاکید کنم که همیشه با یک الگو برداری مناسب میتوان راه درستی را پیش برد. باید ببینیم بسکتبال جهان در چه مسیری حرکت میکند و ما چه راهی را پیش گرفتهایم. باید تمام این شاخصهها را در نظر بگیریم و با وفق دادن آنها با بسکتبال کشور گام برداریم. بسیاری از شاخصهها نیازمند به یکدیگر و مکمل هم هستند. هر ساختاری نیاز به یک ساختار زیربنایی دارد تا پایههای حرکتی مستحکم شود. اگر ما از داشتههای خود شناخت نداشته باشیم نمیتوانیم کاری انجام دهیم. عدم ثبات برنامهها از همین عدم شناخت و بهره نبردن از شاخصهها ایجاد میشود.

به نظر من نباید تفکر ما محدود باشد و تنها به یک چیز فکر کنیم. بسکتبال تنها لیگ نیست.

در دنیای امروز ورزش و بسکتبال جزییات زیادی دارند و با توجه به تمام آنها میتوان رشد کرد. توجه به این مسائل یک نظام را ایجاد میکند. زمانی که یک ساختار استاندارد داشته باشیم و طبق آن پیش برویم و با ایجاد ارتباط حرکت کنیم موفق خواهیم شد. اگر بخواهیم یک چرخه دایره وار ایجاد کنیم و هیچ راه خروجی برای آن شکل ندهیم بسکتبال ما جایی برای رشد نخواهد داشت و با همین حداقلهایش زنده میماند.

زمانی که ساختار ما همانند یک ساختمان بدون پنجره و در باشد راه ورود و خروج بسته میماند و چیزی تغییر نمیکند. هوای جدید وارد چرخه نمیشود. برای رشد باید مبارزه کرد. یک مبارزه فکری و طبق آمار. اگر بخواهیم تنها با اتفاقهایی که افتاده کارمان را مقایسه کنیم نتیجه نمیگیریم. باید کمی به این فکر باشیم که دیگر کشورهای جهان چه راهی پیش گرفتهاند و در کجای جغرافیای بسکتبال جهان جای گرفتهاند.


*آقای کساییپور هم اکنون با توجه به این شاخصهها لیگ ایران در کجای بسکتبال جهان قرار دارد؟

برای پرسش به این سوال باید به وضعیت سازمان لیگ ایران نگاه کرد.

*آیا سازمان لیگی داریم؟

مهران شاهین طبع: به نام داریم. خود کارکنان فدراسیون، نفرات را چیدهاند و نامش را سازمان لیگ گذاشتهاند.

محمد کسایی پور: باید دید همین سازمان لیگی که هست چه فعالیتی دارد. توجه کنیم که نباید با کشورهای صاحب سبک مقایسه کنیم. هم اکنون ورزش ایران با بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست. فوتبال ایران به هیچ وجه با اسپانیا در یک سطح قرار نمیگیرد. نکته اینجا است که ما باید بفهمیم کجا قرار داریم و باید با توجه به پتانسیل خود برنامه ریزی کنیم و پیش برویم. بسکتبال ایران در چه جایگاهی قرار دارد و برای بهتر کردن این رتبه چه کار کرده است؟ به طور مثال در المپیک لندن ایران جایگاه خوبی بدست آورد و بالاتر از بسیاری از کشورهای قدرتمند جای گرفت. این رتبه به دلیل مدالهای طلای دو رشته خاص اتفاق افتاد که اگر نبودند رتبه ایران نیز خوب نمیشد.

برای بهتر شدن این جایگاه باید به واقعیتها به طور کلی دقت کرد. اینکه ایران در رتبه بیستم بسکتبال جهان قرار دارد و کشوری مثل لبنان، اردن، کره جنوبی و ژاپن بعد از ما قرار دارند نشان از بهتر بودن ما نیست. گاهی این آمارها ذهن ما را به اشتباه میاندازند.

رنکینگ ما از تمام کشورهای آسیا به جز چین بهتر است اما داشتههای کشورهایی چون کره و ژاپن چیست؟ لبنان، اردن، ژاپن و کره جنوبی بعد از ما قرار دارند اما شرایط آنها همانند بسکتبال ایران است؟ زمانی باید موفقیت را نشان داد که اگر چندین سال پیاپی در عرصه بین المللی مقامی بدست نیامد بدانیم که روند رو به رشد طی میشود. ثبات در ورزش حکم فرما است. طبق آمار جدید فدراسیون جهانی که بسیار جالب بود تعداد باشگاههای ثبت شده ایران و دیگر کشورهای آسیایی در فدراسیون جهانی است. ایران 40 باشگاه ثبت شده بسکتبال در خود دارد. 500 بازیکن داریم که ثبت شدهاند و 1500 بازیکن داریم که ثبت نشدهاند. این آمار در مقایسه با کشورهای دیگر آسیایی چون ژاپن و کره که نزدیک به 2هزار باشگاه فعال در بسکتبال دارند بسیار پایین است.

اگر بسکتبال ایران میخواهد جهانی شود باید از ساختار دایره وار و بسته خود خارج شود. یک کشور 2 هزار باشگاه و 11 هزار بازیکن ثبت شده دارد و این مساله نشان میدهد که بسکتبال آنها به ثبات رسیده است. ایران هشتاد میلیون جمعیت دارد اما تعداد آماری در بسکتبال اینقدر پایین است. ممکن است عناوین ما بهتر باشد اما بسکتبال در کشوری مثل ژاپن در بین مردم ریشه قویتری دارد. ساختار قدرتمندتری دارد و از نیروهای توانمند استفاده میکند.

*براساس نظر برخی کارشناسان، یکی از مسائل در بسکتبال ما عدم استفاده از نیروهای با انرژی است. با این نظر موافق هستید؟

محمد کسایی پور: در فدراسیون ایران یکسری از پیشکسوتان بسکتبال در حال فعالیت هستند که برای این ورزش تا جایی که میتوانند زحمت میکشند. آنها تلاش و کار میکنند و کارکشته هستند اما واقعیت این است که این نیرو برای رساندن بسکتبال ایران به عرصه جهانی کافی نیست. بسکتبال به نیروهایی جدید و با انرژی با تفکر تازه نیاز دارد. نیروهایی که از تجربه این افراد استفاده کنند. با این شرایط خیلی سخت است که به استانداردهای جهانی برسیم. باید سازمان تیمهای ملی تقویت شود. باید کمیته داوران به طور مستقل کار کند. تعریفی که از بسکتبال میکنیم بسیار مهم است. زمانی که تعریف با توسعه و پیشرفت همسو میشود نمیتواند دور خودمان دیوار بکشیم و راه ورود و خروج را بسته نگه داریم و راه ورود اکسیژن را ببیندیم. ممکن است این روزها تاثیری نداشته باشد و اتفاقی نیفتد اما در آینده تاثیرش دیده می شود. شاید عناوین این روزها بهتر باشد اما در مرور زمان ثبات بدست نخواهیم آورد.

نکته دیگری که باید بگویم این است که ساختار کوتاه مدت بسیار مهم است اما این مساله باید در راهی بلند مدت شکل بگیرد. زمانی که در برنامهریزیها گام برمیداریم بر محور این ساختار بلند مدت است که هرکس که خواست مسوولیت را برعهده بگیرد برنامه مشخص شده پیش رویش باشد نه اینکه همه چیز تغییر کند. به نظر من نباید تنها امروز را ببینیم. باید به فکر آینده باشیم تا با ایجاد ثبات بتوانیم در هر عرصه موفق باشیم. همین ثبات باعث تقویت همه بنیانها میشود و راه موفقیت شکل میگیرد.

مهران شاهین طبع: بحث نیروی انسانی یک بحث بسیار مهم است که به آن تاکید میشود. با تغییر سازمان تریبت بدنی به وزارت ورزش این امید وجود داشت که بحث ارتقای نیروی انسانی در این نهاد به صورت جدیتر پیگیری شود. به طور کلی برگزاری کلاسهای مختلف از جمله کلاسهای باز آموزی، فن آوری رایانه و بسیاری از کلاسهای دیگر که به طور کلی در تمامی نهادها و سازمانها برگزار میشود در جهت ارتقای نیروی انسانی است. فعالیت تمامی نهادها گویای این واقعیت است. بحث نیروی انسانی بسیار مهم و با اهمیت است و از این رو است که سازمان بازرسی کشور نیز به صورت جدی وارد بحث دو شغلهها شد.

دلیل این اقدام نیز این بود که ایران کشوری جوان است و این جوانان دارای استعدادهای بسیار ویژه و با پتانسیل هستند. شاید این موضوع طنز آمیزی است که وزارت حامی جوانان، خود عرصه را برای ورود جوانان کشور به عرصههای مدیریتی و اجرایی تنگ و محدود میکند. متاسفانه وزارت ورزش از روزی که شروع به فعالیت کرد مشغول به انجام فعالیتهایی شد که بیشتر از جنس برخوردهای شخصی بود و این منجر به ورود سازمان بازرسی به این عرصه شد.

*دلیل تاکید سازمان بازرسی چه بود؟

ورود سازمان بازرسی به بحث دو شغلهها در وزارت ورزش بیشتر در جهت حمایت از جوانان و حضور آنها در عرصه اجرایی و مدیریت کشور بود. این حرکت برخورد شخصی نیست. باید برای جوانان در عرصههای مدیریتی فضا را مهیا کرد. این جوانان هستند که علاقه و انگیزه بالا برای انجام بسیاری از امور خلاقانه و مبتکرانه را دارند که توقعهای مالی بسیار کمی دارند. هم اکنون من از فرزندانم اطلاعاتی بدست میآورم که خودم نمیتوانم آنها را بدست بیاورم. باید این واقعیت را پذیرفت که افراد با تجربه و با سن و سال زیاد که در وزارت خانه مشغول فعالیت هستند دیگر نیرو و انگیزه جوانان را ندارند و باید عرصه را برای جوانان مهیا کنند. جوانان این کشور سرانجام باید از نقطهای شروع به فعالیت و کسب تجربه کنند. نمیشود فضا و محیط را برای آنها محدود کرد. به عنوان مثال آقای افشارزاده فردی بزرگ و قابل احترام است. زحمت کشیده اما با 50 سال تجربه دیگر چه فعالیت نوآورانه و خلاقانهای می تواند داشته باشد؟! چگونه میتواند فعالیت یک جوان با انگیزه را انجام دهد؟ این موضوع موجب شد تا سازمان بازرسی کشور وارد عمل شود. این افراد زحمت کشیدهاند. تلاش کردند اما تا چه زمانی میخواهیم جوانان را کنار بگذاریم؟

متاسفانه وزارت ورزش دستگاه نظارتی منسجمی ندارد در بخش کنترل مشکل دارند. برای مثال نیروی انتظامی بخشی به نام حفاظت اطلاعات دارد که به صورت نهادی مستقل وظیفه نظارت بر این ارگان را دارد و ریئس و فرمانده این نیرو نمیتواند در امور این نهاد مستقل دخالت کند و رئیس این نهاد نیز به صورت دقیق تمام اموری این نهاد را زیر نظر دارد.


*پس یکی از مشکلات بحث نظارتی است!

مهران شاهین طبع: متاسفانه در بحث نظارتی در وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان مشکلات زیادی وجود دارد. باید این واقعیت را پذیرفت که شخص محوری و مسائل شخصی و منفعت طلبی آدمیزاد را از بین میبرد و این موضوع سبب میشود که به راحتی حقوق افراد ضایع شود. هم اکنون فرد لایقی مانند حمید سجادی در وزارت ورزش حضور دارد که به دلیل دانش و تواناییهای خود اقدامات موثر و خوبی انجام داده است ولی باید این واقعیت را پذیرفت و این سوال را پرسید که جایگاه نیروی جوان و تحصیلکردههای ما در این وزارتخانه کجاست؟ هم اکنون تعداد زیادی دانشجوی خلاق و با انگیزه در دانشگاهای ما وجود دارند که بدون هیچ چشم داشتی حاضر به فعالیت و همکاری هستند ولی متاسفانه هنوز با وجود این همه دانشگاه و این همه جوان تحصیلکرده هیچ لایسنس (مدرک) مربیگری وجود ندارد. این در حالی است که میشود به راحتی با همکاری دانشگاههای کشور در پروسه یک ساله لایسنس مربیگری بسکتبال را در کشور ایجاد کرد.

*خود فدراسیون هم میتواند جداگانه در این امر حرکتی داشته باشد؟

مهران شاهین طبع: ما در طول این سالها و از مدیریت قبلی فدراسیون فرصتهای بسیاری را از دست دادهایم. هم اکنون بسیاری از مربیان ما کمتر از چهار سال سابقه مربیگری دارند و به عبارت دقیقتر بسیاری از آنها با سابقه کمتر از چهار سال مربیگری تیم بزرگی را بر عهده گرفتند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها مربیگری تیمهای لیگ برتر به افرادی داده میشود که حداقل چهار سال سابقه مربیگری داشته باشند و لایسنس مربیگری را از کالج دانشگاهی دریافت کرده باشند. ما نیازمند جوانگرایی در ورزش و به ویژه بسکتبال هستیم. در کنار این موضوع مهم بحث علمگرایی نیز در این رشته ورزشی اهمیت دارد. هنوز هم در ورزش ما و به ویژه در رشته بسکتبال علم پژوهش و تحقیقات جایی پیدا نکرده است. به عنوان نمونه چقدر کار علمی پژوهشی در این رشته انجام شده است؟ مقاله پژوهشی، کار علمی و حتی کتاب به چه اندازه تالیف و یا ترجمه شده است؟ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب سال های متوالی است که در این زمینه و بر موضوع علم گرایی و پژوهش در تمامی زمینه ها تاکید می کنند. چرا فدراسیون اینکار را انجام نمی دهد؟ ما این شرایط را می خواهیم. عقب نشینی هم نمی کنیم. چرا نباید فدراسیون به عنوان متولی این کارها را انجام دهد؟ اگر بسکتبال ایران در سال های آینده چند بازیکن خوب نداشته باشد دیگر عنوانی بدست نمی آورد. زمانی که می گویم سال های گذشته را از دست داده ایم دلیلش این است که ما تیم ملی قدرتمندی داشتیم و هم می توانستیم در عنوان پیشرفت کنیم و هم در دیگر شاخصه ها.

*اما همه به دنبال نتیجه هستند.

مهران شاهین طبع: بله عوام مردم به دنبال این نیستند که من چهار سال به دنبال گرفتن مدرک بوده ام و مردم نتیجه می خواهند. نتیجه هم یکی از شاخصه های موفقیت است. همانطور که آقای کسایی پور به ان اشاره کرد. بیستم بودن در دنیا شاخصه است و می گویند موفق هستند بله چون نتیجه خوب بوده است اما اگر دو بازیکن خوب نداشته باشیم دیگر این نتیجه نیز بدست نمی آید. آیا تا امروز همایش بسکتبال داشته ایم؟ آیا یک مقاله درباره بسکتبال داشتیم؟ چند تولید پژوهشی داشتیم؟ تنها یک کتاب داوری داریم.

محمد کسایی پور: با این شرایط همیشه هم می شنویم که می گویند بودجه کافی نیست. چطور کافی نیست؟ کاری انجام نمی شود. اگر قرار بود این فعالیت ها انجام شود چه می گفتند؟ تالیف یک کتاب یا انجام فعالیت های پژوهشی برای بسکتبال نیاز است. باید اینگونه کار شود و به آنها بها داده شود. زمانی که این فعالیت ها نیست بودجه هم نیاز نداریم. اما اگر بدانیم این فعالیت ها خودش تولید بودجه می کند و به یک منبع درآمد تبدیل می شود به ارزش آن پی می بریم. وقتی هیچ کار مهم و با برنامه ای انجام نمی شود بودجه کافی است حتی زیاد هم هست. وقتی هیچ فعالیتی پژوهشی و علمی صورت نمی گیرد همین مقدار کم در نظر گرفته برای چنین فعالیت هایی هم دست نخورده باقی می ماند.

*آقای شاهین طبع آیا توجه به این مسائل خود تقویت مساله تبلیغات و درآمدزایی در بسکتبال نیست؟

دقیقا همین است. یک طرحی است که می تواند کل ایران را دربر بگیرد. این مضوع را می توان در رابطه با بحث استعداد یابی نیز مطرح کرد. در حال حاضر عقب افتاده ترین کشورها هم در رابطه با استعداد یابی فعالیت های گسترده ای انجام می دهند. این این موضوع یکی از شاخص های مهم در ارزیابی وضعیت رشته بسکتبال در دنیا است. در ایران بحث استعداد یابی در طول این سال ها به پیدا کردن جوانان قد بلند خلاصه شده و این در حالی است که پیدا کردن جوانان قد بلند تنها یک آیتم در این زمینه است. شرط لازم است ولی کافی نیست.

*خود مساله استعدادیابی بسیار پیچیده است. این آیتم از نظر علم روز دنیا چگونه ارزیابی می شود؟

مهران شاهین طبع: در بحث استعداد یابی موضوعات دیگری هم چون بحث روانشناختی و بسیاری از آیتم های دیگر نیز در اولویت است. به عنوان نمونه روحیه کار جمعی و تیمی، سخت کوشی، پشتکار، هماهنگی و بسیاری شاخص های مهم دیگر در رابطه با استعداد یابی با اهمیت است. حال سوال این است که در طول این سالها ما در زمینه استعداد یابی چه کرده ایم؟ چه نهاد یا سازمان و یا فردی مسئول استعداد یابی در رشته بسکتبال است؟ بر اساس چه مکانیزم و برنامه ای جوانان با استعداد در اقصی نقاط ایران شناسایی می شوند. در کشور کرواسی در مکانیزم استعداد یابی افراد و مدیرانی وجود دارند که تک تک مناطق این کشور را بر اساس روحیه قوای جسمانی شناسایی کردند و به عنوان مثال می دانند کدام منطق این کشور جوانان قد بلند و با استقامت دارند. در کدام منطقه جوانان روحیه کار تیمی بالایی دارند. تمام این افراد مسئول استعداد یابی در این کشور دارای تحصیلات آکادمیک هستند و با نگاهی کاملا علمی این کار را انجام می دهند و نتیجه آن نیز کاملا در وضعیت رشته بسکتبال این کشور مشخص است. ولی متاسفانه در ایران همه چیز شخصی و فرد محور است. ورزش ایران به ویژه بسکتبال از بی ثباتی و نتیجه گرایی آسیب بسیار دیده است. به عنوان مثال برای کشور اسپانیا فرقی نمی کند که چه کسی رئیس و مسئول فدراسیون بسکتبال باشد آنچه که مهم تلقی می شود اجرای برنامه روتین و تدوین شده ای است که در این کشور و در تمامی مناطق آن حتی در دورافتاده ترین مدارس تدریس می شود. این برنامه با آمدن و رفتن مدیران و مسئولان دستخوش کوچکترین تغییرات نمی وشد ولی در ایران سیاست های کلی و برنامه های کلی فدراسیون با تغییر تحول مدیران به سرعت تغییر می کند چه برسد به برنامه های جزیی این چنینی.

*آقای شاهین طبع جدا از مساله کشف استعداد در زمینه آموزش نیز مشکلاتی داریم.

ما هنوز برای آموزش و تدریس بسکتبال در رده ای سنی پایین فاقد الفبا و برنامه هستیم و این معضل بسیار بزرگی در این رشته است. هنوز در ایران اختلاف فاحشی بین دانشگاه و محیط تئوریک با محیط ورزش و روندهای عملیاتی وجود دارد. به عنوان مثال سه سال پیش در دانشگاه گیلان همایش بسکتبال برگزار شد ولی به دلیل عدم آشنایی دانشجویان با واقعیت های سالن های ورزشی و دور بودن آنها از محیط واقعی ورزش، تمامی مقاله های ارسال شده کیفیت بسیار پایینی داشتند و هنوز هم این معضل در کشور لاینحل باقی مانده است. مگر این مسائل چقدر هزینه نیاز دارد؟

*جدا از هزینه دیگر نیازهای کشور و بسکتبال چیست؟

مهران شاهین طبع: امروزه ورزش کشور و به ویژه بسکتبال نیازمند همبستگی و مدیرت یکپارچه است. ما باید در این رشته مدیریت مشارکتی، تثبیتی و نظارتی داشته باشیم. دیگر دوران مدیریت آمرانه و تحکمی به سر آمده و این نوع مدیریت در این ورزش جوابگوی نیازها نخواهد بود. باید در مسیر مشارکت حداکثری و انعطاف بیشتر گام برداریم. امروزه در هر حرفه ای موضوع تخصص و حرفه ای گری از موضوع شخصیتی کاملا جدا است. ارتباطات در دنیای امروز نقش بسیار پررنگی دارد. بحث شخصیت و روحیه کاملا از بحث تخصص و مسائل فنی مجزا و دو مقوله کاملا جدایی است. تنها راه همبستگی در ورزش احترام به قانون و اجرای صحیح قانون و مقررات است. هم اکنون بی توجهی به اجرای قانون ما را به وضعیت کنونی رسانده است. احساساتی برخورد کردن با مسائل، مقابله با یکدیگر و بی احترامی تمامی این موارد ما را به سمت پس رفت و قهقرا سوق خواهد داد. به نظر من همه چیز باید در بسکتبال تعریف شده باشد. احترام بگذاریم به عقاید و از همه نظر ها استفاده کنیم. این مسائل پایه ها را قوی می کند. اینکه به دلیل مسائل شخصی نیروها را کنار بگذارند و حذف کنند نتیجه ای جز ضرر نخواهد داشت.

*اما گفته می شود که این افراد خودشان کنار رفته اند و حذف نشده اند.

محمد کسایی پور: بله چند سالی است که این حرف ها شنیده می شود که مربیان ایرانی خودشان نمی خواهند کار کنند. می گویند قطار در حال حرکت هست و هر کس می خواهد با آنها کار کند. گاهی اتفاق می افتد که روراست به من نمی گویند از قطار پیاده شوم اما شرایط به گونه ای رقم می خورد که مجبور می شوم پیاده شوم. وادار به پیاده شدن می شویم یا باید از خیلی چیزها بگذریم. کاری می کنند که استعفایت بدهند. بحث مشارکتی که آقای شاهین طبع مطرح کرد بسیار مهم است. بنشینید پای درد و دل آقای فتحی. چرا از بسکتبال رفت؟ چرا دیگر کار نکرد؟ مربی که خوب کار کرده و تاثیرگذار بوده چرا دیگه نیست؟ بسکتبال ضرر کرد. آقای شاهین طبع نباشد آقای ارمغانی که زحمتش را در مجارستان می کشد در بسکتبال نباشد چه کسی ضرر می کند. خود بسکتبال ضربه می خورد.

*آقای کسایی پور دلیل این اتفاق ها چیست؟ شما از حرف هایی که پشت سر مربیان ایرانی زده می شود خبر دارید.

متاسفانه چند سالی است که این موضوع مطرح می شود که مربیان ایرانی بی سواد و پولکی هستند و این موضوع آسیب بسیاری به این رشته تحمیل کرده است. این در حالی است که تمامی مربیان داخلی در تمام این سال ها شاهد تبعیض میان خود و مربیان خارجی بودند. جریانی که می خواست مربیان ایرانی را بکوبد. تاکید می کنم که یک جریان وجود دارد که می خواهد مربیان ایرانی را بکوید و من دلیلش را نمی دانم. ریشه این مساله کجاست نمی خواهم واردش بشوم. به عنوان مثال مربی داخلی با کوچکترین اشتباهی نه تنها از سمت خود عزل می شده که پرونده انضباطی هم برای او در کمیته انظباطی درست می شده است ولی مربیان خارجی با دستمزد بالا در بهترین شرایط کار می کردند و تمامی حوادث و مسائل آنها به سرعت جمع و جور می شده است. بی توجهی به استقلال مربیان و عدم اعتماد به توانایی و سواد آنها در طول تمامی این سال ها وجود داشته است. تمامی تیم ها قابل احترام هستند و اگر تیمی موفق می شود نتیجه زحمت و تلاش تمامی دست اندرکاران آن تیم از بازیکنان، کادر فنی، مربیان و اسپانسرها بوده است. وقتی قانون اجرا نشود یا به صورت دلبخواهی اجرا شود چنین مشکلاتی نیز پیش می آید. این همه در حالی است که در تمامی کشورهای صاحب سبک در بسکتبال مربیان بیش از توانایی فنی خود مورد احترام و حرمت مسئولان هستند. تا به امروز فدراسیون برای مربیان داخلی مربیان زحمت کش چه اقدامی کرده است؟ آیا حرمت آنها حفظ شده است؟ کم نبودند مربیانی که از ابتدا تیمی را پله پله به سمت سکوی قهرمانی پیش بردند و در بازی فینال تعویض شدند و به دلایلی جای خود را به دیگری دادند و لقب قهرمانی در کارنامه مربی دیگری ثبت شده است. باید واقعیت ها را دید. واقعا تا به امروز چه اقداماتی برای این مربیان گمنام و زحمت کش شهرستان ها انجام شده است؟ آیا فدراسوین برای حفظ شان و حرمت آنها کاری کرده است؟

مهران شاهین طبع: همه مربیان ایرانی تلاش کرده اند. صحبت های آقای کسایی پور همه از تجربه است. از تمام مربیان ایران می خواهم استقلال خودشان را حفظ کنند. بزرگترین مساله در مربی گری جنبه شخصیتی است. مسائل فنی پس از آن ایجاد می شود. استقلال مربی گری بسیار اهمیت دارد. بهترین مربیان دنیا نتیجه استقلال کاری خود را می بینند. دیگر نمی توانند آمرانه با کسی برخورد کنند. ما باید به کارمان اعتقاد داشته باشیم و بدانیم که می توانیم. مثالی می زنم، مطمئن باشید تیمی که وارد نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال قابلیت مربی، بازیکنان، شهردار، تماشاگران و فعالیت آنها بود که وارد چهار تیم شوند اما زمانی که تیم من برنده می شود و به رختکن می رود اما دوباره داور مسابقه بازی را به جریان می اندازد تا بالاخره ما شکست بخوریم حرمت بسکتبال شکسته شد. مسوولان باشگاه من می توانستند خیلی کارها انجام دهند و زمانی که از من پرسیدند چرا تیم را دوباره به زمین بردی؟ گفتم برای حرمت بسکتبال.


آنها حرمت را حفظ نکردند اما من حفظ کردم. فهم و شعور زیر سوال می رود. حتی یک عذرخواهی هم نکردند. همه تیم ها قابل احترام هستند اما زمانی که قانون یکنواخت انجام نمی شود نتیجه این خواهد بود. این باشگاه با چه انگیزه ای سرمایه گذاری کند؟ چه کسی جواب زحمت شبانه روزی من را می دهد. روزی بوده که هشت تا ده ساعت سرپا بوده ام اما این رفتار با تیم من می شود. هرکس بگوید مربیان ایرانی برای بسکتبال کشور کاری نکرده اند به مملکت توهین کرده اند. این مربیان کار کردند و زحمت کشیدند. همه همکاران من شبانه روزی کار کردند اما در فینال عوض شدند. آینده شان تغییر پیدا کرد. چه کسی پاسخ این اتفاق ها را می دهد؟

*هم اکنون شرایط در ورزش اینگونه است. ما در حداقل هایمان که فعالیت های جزیی در بسکتبال است مشکل داریم.

مهران شاهین طبع:بله. چقدر به فکر پایه بسکتبال هستیم؟ چقدر در استان ها امکانات داریم؟ چقدر به استان ها می رسیم؟ در بعضی استان ها روسایی داریم که از کار افتاده اند.

محمد کسایی پور: صحبت از توسعه بسکتبال ایران در چند سال گذشته به نظر بنده کمی طنزآمیز است. شاید ما در رتبه بندی از برخی کشورها بالاتر باشیم ولی در واقعیت ما از بسیاری از کشورها عقب افتاده ایم. برای این می گویم که عقب هستیم چون آمار به ما نشان می دهد. به عنوان مثال کشور ژاپن هم اکنون دارای 30 هراز باشگاه و 300 هزار بازیکن است. حال اینکه تعداد باشگاه های ایران به زور به 40 باشگاه می رسد. ما از نظر توسعه باشگاهی و به طور کلی توسعه بسکتبال اگر نگویم پس رفت داشته ایم، رشد و توسعه ای نداشته ایم.

مهران شاهین طبع: هم اکنون باشگاه های استان تهران کجا هستند؟ جایگاه بسکتبال تهران کجا است؟ چند سالن بزرگ و حرفه ای بسکتبال در تهران و یا کل ایران وجود دارد و در طول این سالها چند سالن احداث شده است؟ برای نمونه به ساختمان فدراسیون بسکتبال نگاه کنید چرا فدراسیون بسکتبال حتی یک ساختمان شایسته ندارد. ما هنوز نیروی متخصص به صورت تخصصی در عرصه های مختلف نداریم. به این معنی نبود نیروی متخصص در کشور نیست بلکه نیروهای متخصص یا در جای خود نیستند و یا به صورت آچار فرانسه کار می کنند. یعنی یک نیرو در تمامی عرصه ها فعالیت دارد.

مسوولان فدراسیون زحمت کشیده اند برای بسکتبال و نتایجی هم که آورده اند مشخص است اما این حاصل زحمت خیلی ها بوده است. اگر فرد دیگر مدیریت فدراسیون را برعهده داشت چندتا از این مدال ها بدست می آمد؟ حاضر هستم 10 تا از این مدال ها را نداشتیم اما فدراسیون یک ساختمان شایسته و سالن استاندارد داشت. چرا نداریم؟ اگر نمی توانیم امکانات بگیریم برویم یک نفر دیگه بیاید و امکانات بگیرد. چرا فدراسیون های دیگر بهترین ساختمان ها و سالن ها را دارند؟ مسائل مدیریتی تنها مدال نیست. مدیریت یعنی این چیزها که اصلا به آن توجه نمی شود. مسوولیت ها بین چند آدم تقسیم شده و یک نفر چندین کار را انجام می دهد. اینگونه نتیجه نمی گیریم. ما نیروی متخصص می خواهیم نه آچار فرانسه.

*البته در این فصل افرادی چون آقای ساکت انتقادهایی به ساختار فدراسیون داشته است که البته این انتقادها هم توجیه شده است.

محمد کسایی پور: برخی از آقای ساکت انتقاد می کنند که ایشان تجربه ورزشی ندارد ولی باید اذعان کرد که ایشان اگر تجربه ورزشی در این رشته ندارد ولی تجربه و کارنامه درخشان مدیریتی دارد. او تنها مدیری بود که بحث ایجاد سازمان لیگ حرفه ای را مطرح کرد. زمانی که بسیاری حتی در مخیله خود نیز به این موضوع فکر نکرده بودند. ما باید این واقعیت را بپذیریم که برای رسیدن به استاندارهای جهانی نمی توان به یک نفر چند مسئولیت داد. باید مسئولیت ها میان افراد با تجربه و متخصص و کار بلد تقسیم شود.

*آقای کسایی پور در پاسخ به این خواسته شما می گویند خودتان نمی خواهید کار کنید.

بله آقایان می گویند خودمان نامه داده ایم که نمی خواهیم کار کنیم. شما از آنها بخواهید این نامه که بچه ها امضا کردند و نخواسته اند کار کنند را در اختیار خود شما نیز بگذارند تا همه چیز روشن شود. این موضوع که مربیان داخلی امضا کردند که کار نمی کنند این مدرک را در اختیار ما نیز قرار دهید.

مهران شاهین طبع: من این نامه را نوشتم. اتفاقا می خواستم این مساله را باز کنم. خود من به دلیل مسائل و مشکلات خانوادگی نوشتم که در یک مقطع دیگر نمی توانم با تیم ملی کار کنم اما بعد آن برخورد هایی بدی دیدم. احساس های بدی دیدم. این موضوع که می گویند مربیان داخلی و بنده دنبال پول بودیم، سخن بسیار نادرست و ظالمانه ای است. اگر دنبال پول بودم الان در امریکا باید مشغول فعالیت بودم. المپیک و جام جهانی می رفتم. مگر این افراد که در حال فعالیت و خدمت هستند دنبال پول هستند؟ ما در هنگامی که در فدراسیون بودیم به دنبال کار و خدمت بودیم. همچنان که مسئولان کنونی به دنبال انجام وظایف و کار خود به نحو احسنت هستند.

این موضوعات و مطرح کردن آنها نادرست است. البته از رسانه ها هم گلایه مندم که فرصتی را برای ما فراهم نکردند تا از خود دفاع کنیم. کسی زنگ نزد به من به دوستان دیگر تا ما از خود دفاع و صحبت هایمان را بیان کنیم. ما تنها به دنبال انجام وظایف به نحو احسنت بودیم و در این راه تاوان هم دادیم. نباید به دنبال مسائل جزیی باشیم. این موضوعات تنها به مجموعه بسکتبال آسیب می زند. باید از روزمرگی دوری و پرهیز کنیم. هر کسی که به دنبال بزرگ کردن جزییات باشد نمی تواند در این مجموعه کار کند. چرا آقای داورزنی در والیبال همه را دور خود جمع کرده و از همه کمک می گیرد؟ چون آمرانه کار نمی کند. چون با یک اشتباه برخورد نمی کند. صحبت می کند و حرف می زند.

مگر ما کم تاوان دادیم؟ نباید بگوییم مهران شاهین طبع چند سال پیش به کدام بازیکن کم بازی داده است. مسائل بسکتبال ما بزرگ تر از این حرف ها است. اگر بخواهیم چیزهای کوچک را بزرگ کنیم نتیجه نخواهیم گرفت و از همین چیزهای کوچک ضربه خواهیم خورد.

*یکی از مسائل امروز ما تغییرات قوانین است. این موضوع را چطور می بینید؟

مهران شاهین طبع: با مثال توضیح می دهم. کل لیگ امسال با اینکه فکر می کردیم 4 ماهه است اما دو ماه طول کشیده است. لیگ ما دو ماه و چهارده روزه بود. آن تیم هایی که در پلی آف بودند سه ما بازی کردند. اینکه نمی شود. وضعیت تیم ها چه می شود؟ حالا با این شرایط دو تیم باید وارد باشگاه های غرب آسیا شوند. با این برنامه که نمی شود پیشرفت کرد. همین مسائل است.

محمد کسایی پور: تصمیم هایی که گرفته می شود حتی در یک جهت هم نیست. سال گذشته به یکباره اعلام کردند که تیم ها تنها می توانند از یک بازیکن خارجی استفاده کنند. تیم ها کل لیگ را با یک بازیکن خارجی پشت سر گذاشتند و در پلی آف با دو بازیکن خارجی کار شد. این وضعیت درحالی بود که باید در بازی های غرب آسیا با دو بازیکن خارجی بازی می کردیم. این تغییر و تحولات مقطعی در بخشنامه ها پدر تیم ها را درآورد.

مهران شاهین طبع: تا قانون و مقررات را را به درستی اجرا نکنیم وضعیت ما از این بهتر نمی شود. باید در ورزش بسکتبال جایگاه ها را از بین ببریم. این جایگاه ها و تاکید بر حفظ آنها به این ورزش آسیب جدی وارد می کند. به عنوان مثال اگر تمام قدرت در اختیار مسئولان و مدیران تیم ها باشد این افراد داور ها را از بین می برند.


وقتی ما تنها منافع مدیر باشگاه را در نظر می گیریم اتفاقی که در فوتبال افتاد در بسکتبال هم به وقوع می پیوندد. در فوتبال به دلیل اعتراض مدیران برای بازی دربی از داوران خارجی دعوت می کردند. این داوران نیز نتوانست اعتراض مدیران باشگاه ها را کم کنند. بعد از چند سال تصمیم بر این شد که از داوران داخلی استفاده کنند و توجهی به اعتراض مدام مدیران نکنند و هم اکنون چند سال متوالی است که بازی دربی بدون کمترین حاشیه ای با داوران داخلی انجام می شود. در تمامی این ورزش ها به داروان ما ظلم مضاعف می شود. در فوتبال در بسکتبال این واقعیت وجود دارد و هنوز هم راهکاری برای آن تهیه نشده است. باید اتحادیه هایی باشد تا بتوانند مستقلانه کار کنند.از اشتباه ها درس بگیریم و از تجربه ها استفاده کنیم.

*یک سوال اینجا مطرح می شود. شما به عنوان مربی تا چه حد این قضیه را وظیفه خود می دانید؟ تفکر ایجاد اتحادیه را تا چه حد گسترش داده اید؟خود جامعه مربیان چه شرایطی را برای آن فراهم کردند؟

مهران شاهین طبع: امروزه تمامی کارها تخصصی شده است. بنابراین کسانی موفق هستند که در تمامی عرصه ها به صورت تخصصی وارد شوند. کار امروز تخصصی است و تخصص حرف اول را در تمامی امور می زند. امروزه در جامعه بسکتبال مربیانی هستند که نه تنها به امور فنی و مربیگری مشغولند که در زمینه جذب اسپانسر برای تیم ها نیز تجارب خوبی دارند. برخی از آنها در زمینه مدیریتی نیز فعالیت دارند ولی کار و حرفه اصلی من مربیگری است. بنابریان من باید تلاش اصلی خود را معطوف مربیگری تیم ها بگذارم. ما امروز دنبال آن هستیم که انجمن مربیان را ایجاد کنیم. به عنوان یک NGO عمل کنیم. ما در این زمینه جلسات هفتگی برگزار می کنیم ولی خود در این مسیر گاهی منافع باشگاهی خاص یا فرد خاصی عکس العمل هایی را ایجاد می کند. ما در جایی کار می کنیم که یک نفر چند پست دارد و خیلی ها بیکار هستند.

محمد کسایی پور: چگونه می توانیم با وضعیت کنونی در رتبه بیستم جهان به طور واقعی باشیم؟ باشگاه ها و مربیان که کاری نکرده اند پس چطور اینگونه شده ایم؟ اگر آقای مشحون این ها را نمی بیند چطور به قول خودشان بیستم شده ایم؟ در دو نسل گذشته وضعیت بسکتبال ما همین گونه بوده است. اگر موفقیتی به وجود آمده بیشتر بر توانایی های فردی بوده است. به عنوان مثال اگر حامد حدادی را به تیمی مانند امارات، لبنان و ژاپن بدهیم آن تیم موفقیت های زیادی به واسطه توانایی این بازیکن به دست خواهد آورد. بنابریان موفقیت های ما در این سال ها ساختاری و از روی برنامه منسجم نبوده است و باید آن را اتفاق های دوره ای و مقطعی قلمداد کرد.

*حال شما چقدر دغدغه ها و برنامه های خود را به نسل بعدی منتقل خواهید کرد با چه ابزاری؟ آیا امید دارید که این تجربیات و دغدغه ها به نسل بعد منتقل شود و یا نسل بعدی نیز مانند گذشته باز در یک فرایند آزمون و خطا به تجربیات امروز شما خواهد رسید؟

محمد کسایی پور: به نظر من و متاسفانه موضوعی که بیان کردید اتفاق می افتد. به این معنی که این تجربیات به نسل بعدی منتقل نمی شود و نسل بعدی نیز تمام آنچه را که ما تجربه کردیه ایم را تجربه خواهد کرد. همان اتفاقی که برای داوران ما در برهه ای از زمان افتاد. زیرا به دلایل ساختاری نسل جدید با نسل قدیم این داوران ارتباطش قطع شد و نتوانستند از تجربیات نسل قدیم بهره بگیرند و نسل جدید دوباره در همان مسیر نسل قدیم گام برداشت. باید این واقعیت را بپذیریم که مربیان نیز اشکالات و خطاهای بسیار داریم. اشتباه و خطای بزرگ ما این بود که در مقطعی ما از هم فاصله گرفتیم و رقابت در میان ما بیش از هر عامل دیگری رشد کرد و این آسیب بسیارزیادی را به ما و بسکتبال تحمیل کرد.

در این چارچوب است که تجربیات از نسلی به نسل دیگر منتقل نمی شود. من در این زمینه مثالی بزنم چند روز گذشته سایت فدراسیون را بررسی کردم. صفحه چارت سازمانی این فدراسیون هنوز بعد از این مدت طولانی بارگذاری نشده است. صفحه سازمان تیم های ملی نیز همین گونه است. بخش همکاران در این سایت نیز بدون بارگذاری اطلاعات به حال خود رها شده است. کل سازمان تیم ملی ما تنها به یک برگ خلاصه شده است و این به خوبی نشان می دهد که ما نه به کار تیمی و تشکیلاتی علاقه مندیم و نه به این موضوعات مهم که به انتقال تجربیات منجر می شود اعتقادی داریم. البته در این راستا باید از عدم انسجام و هماهنگی نیز سخن گفت. هر جریانی برای تاثیر گذاری بر محیط پیرامونش نیاز به هماهنگی و انسجام دارد و اگر ما به عنوان مربیان بتوانیم با انسجام بیشتر و تنها از یک تریبون خاص اهداف، آرمان ها و خواست های خود را بیان کنیم به طور حتم به راحتی می توانیم تاثیر گذار باشیم. هر سازمانی فکر کند یک جریان یکدست در مقابلش قرار گرفته است برای سرکوب آن حرکتی انجام می دهد.

وقتی تفکر ، تفکر سنتی است و به دنبال این موضوع است که مربیان چه بازیکنانی را معرفی کرده است این نتایج منفی به بار خواهد آورد. در بحث ساختن بازیکن باید به این موضوع توجه کرد که یک بازیکن را تنها یک مربی خاص تربیت نمی کند. بلکه آن بازیکن از سوی تعداد زیادی مربی در مقاطع مختلف زمانی تربیت می شود و به جایگاه کنونی می رسد. فعالیت و تلاش مربیان داخلی باید برایند و فریاند کاری آنها را مطالعه کرد. برایند کار مربیان داخلی ارسلان کاظمی که بازیکن بزرگی است و هم اکنون در تیم ملی و آمریکا بازی می کند. این بازیکن ها در طول دوران آموزش خود از نونهالی تا به امروز از سوی مریبان متعددی اموزش دیدند و هیچ مربی نمی تواند بگوید تنها من فلان بازیکن را تربیت کردم بلکه آن بازیکن در یک فرایند زمانی و تحت نظر مربیان متعدد به وضعیت کنونی رسیده است اما آقایان می گویند مربیان ایرانی کدام بازیکن را به بسکتبال معرفی کرده اند؟

*آقای شاهین طبع این مساله واقعا جدی است. اینکه مربیان ایرانی را به گونه ای نشان دهند که هیچ کاری انجام نداده اند.

ما باید از مغالطه ورزشی به صورت جدی پرهیز کنیم. اگر امروز مدیری می گوید فلان مربی در فلان باشگاه کاری نکرده این یک مغالطه است. ساختن بازیکن یک فریاند تدریجی و دراز مدت است. در رشد و تربیت بازیکنان تمامی پرسنل یک باشگاه موثر هستند. حال فردی کم و فرد دیگری زیاد و در میان همه این موارد نقش باشگاه شاید از همه بیشتر باشد. بنابراین اگر انتقادی می کنیم نباید بگوییم فلانی کار نکرده است زیرا تمامی افراد زحمت کشیدند. باشگاه ها، سرمایه گذاران، مربیان و تمامی اینها در تربیت یک بازیکن نقش داشتند.

انچه که امروز بسکتبال کشور به آن نیاز دارد بیش از هر موضوع دیگری در ابتدا قانون و رعایت آن است و در مرحله بعد داشتن نقشه راه و استراتژی. ما نمی توانیم و نباید تمام خواسته هایمان را در لیگ پیاده کنیم. باید اهداف را اولویت بندی کنیم و در این مسیر گام برداریم.

*به نظر شما دلیل تمام این اتفاق ها فراموش شدن نقش ها نیست؟

مهران شاهین طبع: باید تنفیذ اختیار انجام بگیرد. باید اختبارات را به کسی دهیم که قدرت تصمیم گیری داشته باشد چرا که در غیر این صورت موجب رشد انسان های تحت امر خواهد شد.

*آقای کسایی پور فکر می کنید چقدر خود فدراسیون موافق تنفیذ اختیار است؟

فدراسیون کشور ترکیه در ساختمانی سه طبقه ای است که در این ساختمان در حدود 50 جوان در حال فعالیت هستند و مدیریت این فدراسیون را بر عهده دارند. متاسفانه بحث جوانگرایی و اعتماد به جوانان در فدراسیون ما هنوز موضوعی لاینحل است. با این حال اکثریت افراد با این موضوع موافق هستند که ساختار باید تغییر کند و ساختاری استاندارد تدوین و طراحی شود ولی این موضوع با بحث سیستم مشارکت حداکثری و تعیین اهداف و هدف گذاری ها و اولویت بندی ها متفاوت است. برای من سوال است که چگونه می شود فردی در یک فدراسیون که نهادی تقریبا بین المللی است یعنی با جهان بیرونی در ارتباط است نمی تواند یک پیامک انگلیسی را بخواند؟ یا برای مثال من خود بارها مشاهده کردم که در فدراسیون پنج الی شش نفر برای ترجمه یک نامه درگیر هستند. حال باید پرسید با چنین وضعیتی بسکتبال ما به کدام سمت خواهد رفت.

فدراسیون ما اگرچه نهادی بین المللی است ولی ساختار آن کاملا داخلی و بسته است و بسیاری از موضوعات ساده و پیش پا افتاده در آن همچنان لاینحل باقی مانده اند. به عنوان نمونه هم اکنون یکی از مشکلات باشگاه داری ما کنار کشیدن باشگاه داران است زیرا واقعا نمی توانند برآورد کنند که به چه مقدار سرمایه برای اداره باشگاه نیازمند هستند. باشگاه دار امسال با یک میلیاد تومان به عنوان مثال وارد گود می شود ولی هزینه های آن در سال بعدی سه یا چهار برابر می شود. به عبارت بهتر باید گفت باشگاه دار به دلیل عدم شفافیت و فقدان مکانیزم نظارتی توان برآورد هزینه های سالیانه خود را ندارد و از این رو باشگاه را تعطیل می کند و سرمایه خود را به بخش دیگری منتقل می کند. در نهایت معتقدم خودشان قبول دارند و حاضر به مشارکت هم هستند.


*آقای شاهین طبع یکبار گفتید برای رسیدن به موفقیت نیاز به جرات است. بسکتبال این جرات را دارد؟

به نظر من احترام به بزرگترها را در نظر نگیریم ضربه خواهیم خورد. من خودم در کنار زمین اگر راهی را کج رفته باشم در بازی ها و نتایج ثمره آن را می بینم. خودم می دیدم که گاهی ضربه چیزهایی را می خورم که در گذشته اتفاق افتاده است. به نظر من هرکس یک شخصیتی دارد. بسکتبال خانواده ای فهیم و تحصیل کرده دارد که وقتی با برخوردهای نامناسب مواجه می شوند دلسرد می شوند و می روند. گاهی قانون نیست و مواردی دیگر دخیل است. به طور مثال در بازی ایران برابر اردن که سهمیه المپیک از دست رفت و بسیاری از آقایان بحث کارشناسی می کردند معتقدم دلیل آن اتفاق چیز دیگر بود. گاهی باید به خودمان بیاییم.

*آقای شاهین طبع به نظر شما ضعف جذب اسپانسر و بسیاری از مشکلات جزیی در بسکتبال چیست؟

بسیاری از اتفاق ها جنبه مدیریتی دارد. در جامعه ای هستیم که وجود ما به بسیاری از مسائل مربوط است که هرکس برای خودش تعریف خاصی دارد. خود من راه کج رفته باشم نتیجه اش را دیده ام. گاهی خدا سیگنالی به ما می دهد که نشان دهد خیلی چیزها در دنیای تکنولوژیک امروز تعریف نمی شود. واقعا آن بازی ایران با اردن فنی نبود. مسائل دیگر در آن دخیل شد که قدرتمندترین تیم ملی ایران شکست خورد.

تغییر قانون ها به ما ضربه زد. به طور مثال همان اتفاقی که برای بازیکنان در این فصل افتاد. همه تصمیم گرفتیم و چند بازیکن وارد سهمیه ملی شدند اما به یکباره یک بازیکن ملی به عنوان سهمیه خارجی به تیمی دیگر می پیوندد. همان بازیکن برابر تیم من بهترین بازیکن میدان شد. یا تیم من می خواست در مرحله پلی آف در سالن خودش با مهرام بازی کند چرا مخالفت کردند؟ چرا حالا که تیم ما می خواست یک قدم مثبت بردارد برابرش ایستادند.

*به نظر می رسد باید جایگاه ها را بیشتر حفظ کنیم تا مدیر یک باشگاه با مدیر تیم های ملی درگیر نشود.

گفت و گو از خبرنگار ایسنا: عنایت الله حسینیان
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوبی برایانت به هم تیمی هایش لپ تاپ هدیه داد

کوبی برایانت به هم تیمی هایش لپ تاپ هدیه داد

کوبی برایانت بازیکن تیم بسکتبال لس آنجلس لیکرز برای تشکر از هم تیمی هایش به خاطر راهیابی به دور پلی آف لپ تاپ هدیه داد.
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، برایانت که در ست پیش از شروع مرحله پلی آف NBA از ناحیه آشیل پا مصدوم شده و ادامه فصل را از دست داد، از ابتدای فصل و در بدترین شرایط تیم لس آنجلس قول راه یافتن به پلی آف را داده بود.

هم تیمی های برایانت بعد از مصدومیت وی 2 بازی حساس را برده و به عملی شدن قول کوبی کمک کردند. برایانت هم پیش از سفر تیم برای ادامه بازی های پلی آف مقابل سن آنتو نیو به تمام هم تیم های خود به عنوان تشکر یک لپ تاپ گران قیمت هدیه داد.
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز اردوي تيم بسکتبال جوانان از 14 ارديبهشت

آغاز اردوي تيم بسکتبال جوانان از 14 ارديبهشت

[h=1]آغاز اردوي تيم بسکتبال جوانان از 14 ارديبهشت[/h]
[h=2] تيم ملي بسکتبال جوانان از 14 ارديبشهت ماه وارد اردو مي‌شود.[/h]

به نقل از سايت فدراسيون بسکتبال، سازمان تيم‌هاي ملي براي اين اردو از 20 بازيکن دعوت به عمل آورده است. اين بازيکنان تمرينات خود را زير نظر محمدرضا اسلامي سرمربي و سيد زمان حسيني و سيدجواد جعفري کمک مربيان تيم دنبال خواهند کرد.

دعوت شدگان بايد ساعت 17 روز شنبه 14 ارديبهشت ماه در سالن بسکتبال آزادي خود را به ژوزف نظريان سرپرست تيم معرفي کنند. اين اردو تا ظهر روز جمعه 20 ارديبهشت ماه ادامه خواهد يافت.

*اسامي بازيکن دعوت شده به شرح زير است:

شارا زادوريان، محمد خرم‌شاهي، دانيال اسکندري، نويد رضائي‌فر، محمدرضا رضائي، درو درغوکاسيان، مهدي جعفري، عليرضا معززي، علي الله‌وردي، عليرضا قمري،‌ عبدالصمد سرودي، علي صمدي، پوريا سالاري،‌ توحيد منصوري فر، محمد يوسف‌وند، آرمي نظريان، فرزاد امام قلي‌پور، نويد خواجه‌زاده، آرش بني مهدي و اميرحسين صدر.

 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
گاوهاي شيکاگو ميامي را شکست دادند

گاوهاي شيکاگو ميامي را شکست دادند

پلي‌آف ليگ بسکتبال NBA
[h=1]گاوهاي شيکاگو ميامي را شکست دادند[/h]
[h=2] تيم بسکتبال ميامي در مرحله نيمه‌نهايي کنفرانس شرق NBA مقابل شيکاگو شکست خورد.[/h]

در ادامه رقابت‌هاي مرحله نيمه‌نهايي ليگ بسکتبال NBA بامداد امروز در کنفرانس شرق تيم‌هاي ميامي هيت و شيکاگو بولز مقابل هم به ميدان رفتند.

به گزارش فارس، در اين بازي که نخستين رويارويي 2 تيم در اين مرحله بود گاوهاي شيکاگو موفق شدند شگفتي بزرگي را رقم بزنند و ميامي را در خانه‌اش با حساب 93 بر 86 از پيش رو بردارند.

رابينسون از شيکاگو با کسب 27 امتيازف 3 ريباند و 9 پاس منجر تاثير بسزايي در پيروزي تميش داشت.

لبرون جيمز، فوق ستاره ميامي و ارزشمندترين بازيکن فصل با تصاحب 24 امتياز، 8 ريباند و 7 پاس منجر به گل نتوانست مانع شکست تيمش شود.

در ديگر مسابقه و در منطقه کنفرانس غرب تيم‌هاي گلدن استيت و سن‌آنتونيو ديدارشان در وقت‌هاي قانوني با حساب 106 بر 106 مساوي به پايان رسيد. در وقت‌هاي اضافه اول هم 2 تيم 9 بر 9 مساوي شدند و کار به وقت اضافه دوم کشيد. در اين وقت سن‌انتونيو موفق شد 129 بر 127 مقابل گلدن استيت به برتري برسد.

 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
نتايج ديدارهاي نيمه نهايي NBA

نتايج ديدارهاي نيمه نهايي NBA

[h=1]نتايج ديدارهاي نيمه نهايي NBA[/h]
[h=2] اوکلاهوماسيتي نايب قهرمان فصل گذشته ليگ (NBA ) با شکست برابر ممفيس از دور رقابت‌ها حذف شد.[/h]

در ادامه مرحله نيمه نهايي ليگ بسکتبال حرفه‌اي آمريکا (NBA)؛ بامداد امروز دو مسابقه برگزار شد که قهرمان و نايب قهرمان فصل گذشته در پنجمين مسابقه خود به مصاف حريفان رفتند که «ميامي هيت» مدافع عنوان قهرماني94 بر 91 «شيکاگوبولز» را مغلوب کرد و به فينال کنفرانس شرق رسيد اما در کنفرانس غرب اين «ممفيس» بود که با نتيجه 88 بر 84 «اوکلاهوماسيتي» نايب قهرمان فصل گذشته را شکست داد و با کسب چهارمين پيروزي به فينال اين کنفرانس رسيد و نايب قهرمان را حذف کرد.

برنامه ديدارهاي فردا به شرح زير است:

سن‌آنتونيو – گلدن استيت

اينديانا – نيويورک

 

donya...

عضو جدید
سلام ب همه برو بچه های ورزشکار مخصوصا بسکتیا....
من تربیت بدنی میخونم روزایی ک سالن بسکت داریم ساعات لذت بخشیه مخصوصا با استاد تووووووپی ک داریم دیگه اخرشه....
زنده باد همه ورزشکارا و ورزش دوستا....
 

...scream...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميامي سرانجام فيناليست شد

ميامي سرانجام فيناليست شد

[h=1]ميامي سرانجام فيناليست شد[/h]
[h=2] تيم ميامي هيت براي دومين سال پياپي به فينال رقابت هاي بسکتبال حرفه اي ان بي اي راه يافت.[/h]

به گزارش پايگاه اختصاصي مسابقات ، در هفتمين و آخرين ديدار فينال کنفرانس شرق امروز تيم ميامي هيت در خانه خود 99 - 76 از سد تيم سرسخت اينديانا پيسرز گذشت.

بدين ترتيب در مجموع 7 ديدار فينال کنفرانس شرق که نيمه نهايي ان بي اي نيز محسوب مي شود ، تيم ميامي 4 - 3 به برتري رسيد تا تنها يک مرحله با دفاع از عنوان قهرماني سال گذشته فاصله داشته باشد.

پيش از اين در کنفرانس غرب تيم سن آنتونيو اسپرز با برتري 4 - 0 برابر ممفيس گريزليز ضمن کسب قهرماني کنفرانس ، به مرحله فينال راه يافت.

مرحله فينال در 7 ديدار برگزار مي شود که تيم پيروز در 4 ديدار قهرمان ان بي اي 2013 خواهد شد.

اولين ديدار مرحله فينال بامداد جمعه 17 خرداد در خانه ميامي برگزار مي شود و دو تيم سن آنتونيو و ميامي ساير ديدارهاي خود را در بامداد روزهاي 20 ، 22 ، 24 ، 27 ، 29 و 31 خرداد برگزار مي کنند.

 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشایخی و فروتن درجمع بهترین های جهان


عملکرد خوب ملی پوشان ایران در دور مقدماتی که زمینه ساز صعود ایران به مرحله بعد شد نام بازیکنان ایرانی را در زمره بهترین های جهان قرار داد.​




تیم ملی جوانان ایران با پیروزی که مقابل آرژانتین در روز اول مسابقات کسب کرد موفق شد برای اولین بار در تاریخ بسکتبال ایران جزء12تیم برتر دنیا به دور دوم این دوره از مسابقات راه پیدا کند.


با اعلام معدل آمار بازیکنان در دور مقدماتی سجاد مشایخی که در بازی مقابل آرژانتین بهترین بازیکن میدان بود در مجموع سه بازی مرحله مقدماتی با میانگین ریباند 10.3 دومین ریباندر-میانگن توپ ربایی 2.7 به عنوان نفر چهارم و کسب 17 امتیاز در رتبه هفتم بهترین های جهان قرار گرفت و صالح فروتن نیز با 3 بلاک شات در جایگاه دوم این لیست جای گرفت.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
هديه حدادي به بازيكن 2.14 سانتي متري تيم ملي نوجوانان



هديه ارزشمند حامد حدادي به بازيكن 2.14 سانتي متري تيم ملي نوجوانان در اولين روز اردوي تيم ملي در آزادي لحظه به ياد ماندي را براي ابوطالبي رقم زد.


دور جديد اردوي تيم ملي نوجوانان ايران عصر امروز پنجشنبه 6 خرداد در سالن آزادي آغاز شد.حضور ملي پوشان نوجوان مصادف شد با تمرين تيم ملي بزرگسالان ،ديدار با بازيكنان صاحب نام تيم ملي شور و حال خاصي در بين بازيكنان جوياي نام تيم ملي نوجوانان به وجود آورد.جداي از اين موضوع حركت حامد حدادي در قبال يكي ازبازيكنان تازه وارد تيم ملي نيز تحسين همگان را برانگيخت.
وحيد ابو طالبي نوجوان پانزده ساله 2.14 سانتي متري است كه از روستاي زرگر استان اردبيل براي اولين بار به تيم ملي نوجوانان دعوت شده است.اين بازيكن كه از قد و قامت بسيار خوبي براي پرورش در رشته بسكتبال برخوردار است در حالي وارد اردو شد كه كفش مناسبي براي تمرين نداشت حامد حدادي بازيكن با اخلاق تيم ملي به محض اطلاع از اين موضوع دو جفت از كفش هاي بسكتبالش را به اين بازيكن بخشيد. اين حركت جوانمردانه حدادي و احساس مسئوليت اين بازيكن در قبال بازيكنان جوان تيم ملي خاطره اي زيبا و فراموش نشدني در اولين روز حضور ابوطالبي در تيم ملي نوجوانان براي اين بازيكن رقم زد.بدون شك ابوطالبي با كفش هاي كه از حامدحدادي براي او به يادگار رسيده است با انگيزه اي دو چندان به سوي افتخار آفريني و كسب موفقيت پيش خواهدرفت.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه بازی های تیم ملی بزرگسالان ایران در جام ویلیام جونز



رقابت های ویلیام جونز همه ساله با حضور 10 تیم در تاریخ 15 لغایت 23 تیر ماه به میزبانی کشور تایوان در شهر تایپه برگزار می گردد.




امسال نیز در آستانه رقابت های جام ملت های آسیا در مانیل فلیپین سی و پنجمین دوره رقابت های ویلیام جونز به دلیل کنارگذاشتن تیم فلیپین از سوی کشور میزبان با حضور 9 تیم برگزار خواهد شد. در این دوره از مسابقات تیم ملی ایران در 8 بازی مقابل تیم های اردن - چین تایپه( AوB )- مصر - کره جنوبی- ژاپن – امریکا - لبنان به میدان خواهد رفت. ساعت و برنامه بازی های تیم ملی بزرگسالان به وقت تهران به شرح زیر اعلام می گردد.


ایران.............. اردن ساعت 13:30 92.04.15​
ایران ............... چین تایپه B ساعت 11:30 92.04.17​
ایران .................. مصر ساعت 11:30 92.04.18
ایران ................. کره جنوبی ساعت 15:30 92.04.19​
ایران ................ ژاپن ساعت 13:30 92.04.20​
ایران ................ امریکا ساعت 11:30 92.04.21​
ایران ................ چین تایپه A ساعت 15:30 92.04.22​
ایران ............... لبنان ساعت 13:30 92.04.23


لازم به ذکر است تیم ملی ایران تا کنون در سه دوره از رقابت ویلیام جونز موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیروزی دوباره تیم ملی جوانان مقابل آرژانتین



تیم ملی جوانان ایران روز اول مسابقات جهانی پراگ را با پیروزی مقابل آرژانتین آغاز کرد و بعد از شکست از تیم برزیل برای تصاحب رتبه یازدهم بار دیگر حریف تیم آرژانتین شد و با برتری 68-79 و کسب جایگاه یازدهم این دوره از رقابت ها را به پایان برد.​







تیم ملی ایران که در بازی نخست با اقتدار تیم چهارم جهان را با پیروزی پشت سر گذاشته بود در آخرین مسابقه خود در جام جهانی نیز در مصاف دوباره با تیم آرژانتین از همان ابتدای بازی شروع طوفانی در زمین داشت وبا ترکیب صالح فروتن،سجاد مشایخی،بهنام یخچالی،وحید دلیرزهان،محمد یوسف وند موفق شد 5 امتیاز از حریف خود پیش بیافتد در ادامه نیز با اداره خوب بازی با نتیجه 20-12 کوارتر اول را به پایان برد در کوارتر دوم بازی نیز بار دیگر توپ ومیدان را از آن خود کرد و اختلاف امتیاز خود را به عدد 13 رساند و با برتری 39-26 به رختکن رفت.
اوج نمایش ملی پوشان جوان ایران در کوارتر سوم بازی بود به نحوی که با ارائه یک بازی اصولی و حساب شده ضمن ذخیره انرژی خود با نفوذ به قلب دفاع تیم ملی آرژانتین اجازه ندادند این تیم در امتیاز آوری موفق عمل کند و با کسب 26 امتیاز در این کوارتر بازی با 20 اختلاف امتیاز با خیالی آسوده تر کوارتر چهارم را آغاز کرد در این تایم بازی تیم آرژانتین که چیزی برای از دست دادن نداشت شدت حملات خود را بیشتر کرد اما فقط توانست نیمی از امتیازات از دست رفته را جبران کند و در نهایت با نتیجه 68-79 تن به شکست دوباره از ایران داد.​

سجاد مشایخی کاپیتان تیم ملی ایران جزء بهترین های جام جهانی پراگ بود که در بازی آخر نیز با کسب 26 امتیاز،7 ریباند بهترین بازیکن زمین لقب گرفت و به دنبال او بهنام یخچالی با 18 امتیاز،3 ریباند و دلیر زهان با 10 امتیاز و 7 ریباند از بازیکنان تاثیر گذار ایران در این دیدار بودند.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
شروع پیروزمندانه تیم ملی بزرگسالان در رقابت های ویلیام جونز



سی پنجمین دوره رقابت ها ی ویلیام جونز با انجام 4 بازی رسما آغاز شد، تیم ملی بزرگسالان ایران در اولین گام اردن را با نتیجه 64 بر 57 شکست داد.







تیم ملی بزرگسالان با ترکیب صمد نیکخواه بهرامی،حامد حدادی،حامد آفاق،اوشین ساهاکیان و مهدی کامرانی مقابل اردن به میدان رفت.ملی پوشان ایران از همان ابتدای بازی چند امتیاز از حریف خود پیش افتادند و با حفظ برتری خود کوارتر اول بازی را با نتیجه 11-17 به سود خود به پایان بردند در این کوارتر مهدی کامرانی باکسب 6 امتیاز،امتیاز آورترین بازیکن میدان بود کوارتر دوم نیز بازیکنان ایران نبض بازی را دردست گرفتند و با 10 اختلاف امتیاز و کسب نتیجه 25- 35 نیمه اول را پیروز از زمین خارج شوند.در این نیمه مهمد بچیروویچ هر 12 بازیکن تیم را به میدان فرستاد.
با شروع نیمه دوم بازیکنان اردن نمایش بهتری در زمین داشتند و نه تنها توانستند اختلاف امتیاز شان با ایران را به عدد یک برسانند بلکه کوارتر سوم را با نتیجه 24-15 به سود خود به پایان بردند.اما برتری اردنی ها دوام چندانی نداشت وبازیکنان ایران در کوارتر چهارم بازی با عملکرد خوبی که در دفاع و حمله از خود به نمایش گذاشتند اجازه ندادند تا بازیکنان تیم اردن بیشتر از 8 امتیاز کسب کنند و در نهایت با برتری 57-64 شروع پیروز مندانه ای در رقابت های ویلیام جونز داشتند.​
مهمد بچیروویچ که بیشتر به تاکتیک تیم تکیه دارد تا قابلیت های فنی بازیکنان در اولین بازی ایران هر 12 بازیکن تیم ملی نظیر حامد حدادی،صمد نیکخواه بهرامی،مهدی کامرانی،اوشین ساهاکیان،حامد آفاق،حامد سهراب نژاد،آرن داوودی،جواد داوری،سامان ویسی،اصغر کاردوست،محمد جمشیدی،روزبه ارغوان را به میدان فرستاد.​
تیم ملی ایران فردا استراحت خواهد کرد و روز دوشنبه 17 تیر ماه ساعت 11:30 به وقت تهران مقابل تیم دوم چین تایپه به میدان خواهد رفت.



 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضاوت بازی افتاحیه ویلیام جونز به صفر زاده سپرده شد

قضاوت دیدار افتتاحیه سی و پنجمین دوره جام ویلیام جونز بین تیم های چین تایپه A و ژاپن به عهده امیر حسین صفرزاده سپرده شد.





صفر زاده از طرف فدراسیون چین تایپه برای قضاوت در مسابقات ویلیام جونز دعوت شده بود تا به جزء تیم ملی کشورمان در عرصه داوری نیز طبق روال سال های گذشته که سایر داوران ایرانی در جام ویلیام جونز سوت زده بودند این دوره نیز نماینده داشته باشیم عملکرد خوب داوران ایرانی در سال های اخیر که آنها را تبدیل به یکی از چهره های مطرح آسیا کرده است باعث شد تا دیدار افتتاحیه این بازی ها که بین تیم اول کشور میزبان و ژاپن برگزار می شود را یک داور ایرانی سوت بزند . مراسم افتتاحیه رقابت های ویلیام جونز امروز ساعت 19:00 به وقت تهران با قضاوت امیر حسین صفرزاده برگزار خواهد شد.
 

gharybeh

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویلیام جونز شروع شد؟؟
چرا تلویزیون پخش نمیکنه ؟؟ بازیهای مهمیه
پس اردن رو بردیم ، خوبه ، ایشالله اینبار تو جام ملتها که مرداد ماهه تا قهرمانی جلو بریم
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشایخی و فروتن درجمع بهترین های جهان


عملکرد خوب ملی پوشان ایران در دور مقدماتی که زمینه ساز صعود ایران به مرحله بعد شد نام بازیکنان ایرانی را در زمره بهترین های جهان قرار داد.​




تیم ملی جوانان ایران با پیروزی که مقابل آرژانتین در روز اول مسابقات کسب کرد موفق شد برای اولین بار در تاریخ بسکتبال ایران جزء12تیم برتر دنیا به دور دوم این دوره از مسابقات راه پیدا کند.


با اعلام معدل آمار بازیکنان در دور مقدماتی سجاد مشایخی که در بازی مقابل آرژانتین بهترین بازیکن میدان بود در مجموع سه بازی مرحله مقدماتی با میانگین ریباند 10.3 دومین ریباندر-میانگن توپ ربایی 2.7 به عنوان نفر چهارم و کسب 17 امتیاز در رتبه هفتم بهترین های جهان قرار گرفت و صالح فروتن نیز با 3 بلاک شات در جایگاه دوم این لیست جای گرفت.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
هديه حدادي به بازيكن 2.14 سانتي متري تيم ملي نوجوانان



هديه ارزشمند حامد حدادي به بازيكن 2.14 سانتي متري تيم ملي نوجوانان در اولين روز اردوي تيم ملي در آزادي لحظه به ياد ماندي را براي ابوطالبي رقم زد.


دور جديد اردوي تيم ملي نوجوانان ايران عصر امروز پنجشنبه 6 خرداد در سالن آزادي آغاز شد.حضور ملي پوشان نوجوان مصادف شد با تمرين تيم ملي بزرگسالان ،ديدار با بازيكنان صاحب نام تيم ملي شور و حال خاصي در بين بازيكنان جوياي نام تيم ملي نوجوانان به وجود آورد.جداي از اين موضوع حركت حامد حدادي در قبال يكي ازبازيكنان تازه وارد تيم ملي نيز تحسين همگان را برانگيخت.
وحيد ابو طالبي نوجوان پانزده ساله 2.14 سانتي متري است كه از روستاي زرگر استان اردبيل براي اولين بار به تيم ملي نوجوانان دعوت شده است.اين بازيكن كه از قد و قامت بسيار خوبي براي پرورش در رشته بسكتبال برخوردار است در حالي وارد اردو شد كه كفش مناسبي براي تمرين نداشت حامد حدادي بازيكن با اخلاق تيم ملي به محض اطلاع از اين موضوع دو جفت از كفش هاي بسكتبالش را به اين بازيكن بخشيد. اين حركت جوانمردانه حدادي و احساس مسئوليت اين بازيكن در قبال بازيكنان جوان تيم ملي خاطره اي زيبا و فراموش نشدني در اولين روز حضور ابوطالبي در تيم ملي نوجوانان براي اين بازيكن رقم زد.بدون شك ابوطالبي با كفش هاي كه از حامدحدادي براي او به يادگار رسيده است با انگيزه اي دو چندان به سوي افتخار آفريني و كسب موفقيت پيش خواهدرفت.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه بازی های تیم ملی بزرگسالان ایران در جام ویلیام جونز



رقابت های ویلیام جونز همه ساله با حضور 10 تیم در تاریخ 15 لغایت 23 تیر ماه به میزبانی کشور تایوان در شهر تایپه برگزار می گردد.




امسال نیز در آستانه رقابت های جام ملت های آسیا در مانیل فلیپین سی و پنجمین دوره رقابت های ویلیام جونز به دلیل کنارگذاشتن تیم فلیپین از سوی کشور میزبان با حضور 9 تیم برگزار خواهد شد. در این دوره از مسابقات تیم ملی ایران در 8 بازی مقابل تیم های اردن - چین تایپه( AوB )- مصر - کره جنوبی- ژاپن – امریکا - لبنان به میدان خواهد رفت. ساعت و برنامه بازی های تیم ملی بزرگسالان به وقت تهران به شرح زیر اعلام می گردد.


ایران.............. اردن ساعت 13:30 92.04.15​
ایران ............... چین تایپه B ساعت 11:30 92.04.17​
ایران .................. مصر ساعت 11:30 92.04.18
ایران ................. کره جنوبی ساعت 15:30 92.04.19​
ایران ................ ژاپن ساعت 13:30 92.04.20​
ایران ................ امریکا ساعت 11:30 92.04.21​
ایران ................ چین تایپه A ساعت 15:30 92.04.22​
ایران ............... لبنان ساعت 13:30 92.04.23


لازم به ذکر است تیم ملی ایران تا کنون در سه دوره از رقابت ویلیام جونز موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیروزی دوباره تیم ملی جوانان مقابل آرژانتین



تیم ملی جوانان ایران روز اول مسابقات جهانی پراگ را با پیروزی مقابل آرژانتین آغاز کرد و بعد از شکست از تیم برزیل برای تصاحب رتبه یازدهم بار دیگر حریف تیم آرژانتین شد و با برتری 68-79 و کسب جایگاه یازدهم این دوره از رقابت ها را به پایان برد.​







تیم ملی ایران که در بازی نخست با اقتدار تیم چهارم جهان را با پیروزی پشت سر گذاشته بود در آخرین مسابقه خود در جام جهانی نیز در مصاف دوباره با تیم آرژانتین از همان ابتدای بازی شروع طوفانی در زمین داشت وبا ترکیب صالح فروتن،سجاد مشایخی،بهنام یخچالی،وحید دلیرزهان،محمد یوسف وند موفق شد 5 امتیاز از حریف خود پیش بیافتد در ادامه نیز با اداره خوب بازی با نتیجه 20-12 کوارتر اول را به پایان برد در کوارتر دوم بازی نیز بار دیگر توپ ومیدان را از آن خود کرد و اختلاف امتیاز خود را به عدد 13 رساند و با برتری 39-26 به رختکن رفت.
اوج نمایش ملی پوشان جوان ایران در کوارتر سوم بازی بود به نحوی که با ارائه یک بازی اصولی و حساب شده ضمن ذخیره انرژی خود با نفوذ به قلب دفاع تیم ملی آرژانتین اجازه ندادند این تیم در امتیاز آوری موفق عمل کند و با کسب 26 امتیاز در این کوارتر بازی با 20 اختلاف امتیاز با خیالی آسوده تر کوارتر چهارم را آغاز کرد در این تایم بازی تیم آرژانتین که چیزی برای از دست دادن نداشت شدت حملات خود را بیشتر کرد اما فقط توانست نیمی از امتیازات از دست رفته را جبران کند و در نهایت با نتیجه 68-79 تن به شکست دوباره از ایران داد.​

سجاد مشایخی کاپیتان تیم ملی ایران جزء بهترین های جام جهانی پراگ بود که در بازی آخر نیز با کسب 26 امتیاز،7 ریباند بهترین بازیکن زمین لقب گرفت و به دنبال او بهنام یخچالی با 18 امتیاز،3 ریباند و دلیر زهان با 10 امتیاز و 7 ریباند از بازیکنان تاثیر گذار ایران در این دیدار بودند.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
شروع پیروزمندانه تیم ملی بزرگسالان در رقابت های ویلیام جونز



سی پنجمین دوره رقابت ها ی ویلیام جونز با انجام 4 بازی رسما آغاز شد، تیم ملی بزرگسالان ایران در اولین گام اردن را با نتیجه 64 بر 57 شکست داد.







تیم ملی بزرگسالان با ترکیب صمد نیکخواه بهرامی،حامد حدادی،حامد آفاق،اوشین ساهاکیان و مهدی کامرانی مقابل اردن به میدان رفت.ملی پوشان ایران از همان ابتدای بازی چند امتیاز از حریف خود پیش افتادند و با حفظ برتری خود کوارتر اول بازی را با نتیجه 11-17 به سود خود به پایان بردند در این کوارتر مهدی کامرانی باکسب 6 امتیاز،امتیاز آورترین بازیکن میدان بود کوارتر دوم نیز بازیکنان ایران نبض بازی را دردست گرفتند و با 10 اختلاف امتیاز و کسب نتیجه 25- 35 نیمه اول را پیروز از زمین خارج شوند.در این نیمه مهمد بچیروویچ هر 12 بازیکن تیم را به میدان فرستاد.
با شروع نیمه دوم بازیکنان اردن نمایش بهتری در زمین داشتند و نه تنها توانستند اختلاف امتیاز شان با ایران را به عدد یک برسانند بلکه کوارتر سوم را با نتیجه 24-15 به سود خود به پایان بردند.اما برتری اردنی ها دوام چندانی نداشت وبازیکنان ایران در کوارتر چهارم بازی با عملکرد خوبی که در دفاع و حمله از خود به نمایش گذاشتند اجازه ندادند تا بازیکنان تیم اردن بیشتر از 8 امتیاز کسب کنند و در نهایت با برتری 57-64 شروع پیروز مندانه ای در رقابت های ویلیام جونز داشتند.​
مهمد بچیروویچ که بیشتر به تاکتیک تیم تکیه دارد تا قابلیت های فنی بازیکنان در اولین بازی ایران هر 12 بازیکن تیم ملی نظیر حامد حدادی،صمد نیکخواه بهرامی،مهدی کامرانی،اوشین ساهاکیان،حامد آفاق،حامد سهراب نژاد،آرن داوودی،جواد داوری،سامان ویسی،اصغر کاردوست،محمد جمشیدی،روزبه ارغوان را به میدان فرستاد.​
تیم ملی ایران فردا استراحت خواهد کرد و روز دوشنبه 17 تیر ماه ساعت 11:30 به وقت تهران مقابل تیم دوم چین تایپه به میدان خواهد رفت.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضاوت بازی افتاحیه ویلیام جونز به صفر زاده سپرده شد

قضاوت دیدار افتتاحیه سی و پنجمین دوره جام ویلیام جونز بین تیم های چین تایپه A و ژاپن به عهده امیر حسین صفرزاده سپرده شد.





صفر زاده از طرف فدراسیون چین تایپه برای قضاوت در مسابقات ویلیام جونز دعوت شده بود تا به جزء تیم ملی کشورمان در عرصه داوری نیز طبق روال سال های گذشته که سایر داوران ایرانی در جام ویلیام جونز سوت زده بودند این دوره نیز نماینده داشته باشیم عملکرد خوب داوران ایرانی در سال های اخیر که آنها را تبدیل به یکی از چهره های مطرح آسیا کرده است باعث شد تا دیدار افتتاحیه این بازی ها که بین تیم اول کشور میزبان و ژاپن برگزار می شود را یک داور ایرانی سوت بزند . مراسم افتتاحیه رقابت های ویلیام جونز امروز ساعت 19:00 به وقت تهران با قضاوت امیر حسین صفرزاده برگزار خواهد شد.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
بریده جراید 15 تیر ماه

بریده جراید 15 تیر ماه


بریده جراید 15 تیر ماه






















 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش تصویری از مسابقه ایران و اردن

گزارش تصویری از مسابقه ایران و اردن


گزارش تصویری از مسابقه ایران و اردن























 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
تدارک گسترده تیم ملی چین برای جام ملت های آسیا

تدارک گسترده تیم ملی چین برای جام ملت های آسیا


تدارک گسترده تیم ملی چین برای جام ملت های آسیا



سر سخت ترین حریف ایران از روز پنجشنبه 6 تیر ماه میزبان تورنمتی با حضور تیم های آرژانتین،استرالیا،پورتوریکو،آلمان و نیجیریه خواهد بود. تیم ملی چین با کسب 15 عنوان قهرمانی،یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی پر افتخارترین تیم در جام ملت های آسیا به حساب می آید و از این حیث یکی از رقیبان اصلی ایران در بیست و هفتمین دوره جام ملت های آسیا ست.تیم ملی چین برای حضور قدرتمند در رقابت های آسیایی مانیل تدارک گسترده ای دیده است و قبل از آغاز این دوره ازمسابقات با تیم های صاحب نام اروپایی و امریکایی مصاف خواهد کرد.تیم ملی چین بعد از سپری کردن دوره بدنسازی یک اردوی هفت روزه در استرالیا برپا کرد ودو دیدار دوستانه نیز با تیم ملی استرالیا در استرالیا و چین انجام داد .چینی ها در ادامه دیدار های دوستانه ای که تدارک دیدند مقابل تیم ب اوکراین قرار گرفتند وموفق شدند برای دومین بار این تیم را با نتیجه 67-70 شکست دهند در این بازی جیان سیان با کسب 19 امتیاز بهترین عملکرد را در زمین داشت.

 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاظمي با فيلادلفيا سوني سيكسرز در NBA به ميدان خواهد رفت

كاظمي با فيلادلفيا سوني سيكسرز در NBA به ميدان خواهد رفت


كاظمي با فيلادلفيا سوني سيكسرز در NBA به ميدان خواهد رفت



ارسلان از جمله بازيكنان ارزشمند بسكتبال ايران است كه موفق شد بعد از حامد حدادي دومين بازيكني باشد كه از ايران به ليگ NBA را ه پيدا مي كند.





كاظمي كه در سال گذشته فصل موفقي را در ليگ دانشگاهي NCAA سپري كرد جهت ورود به رقابت هاي NBA با تيم هاي صاحب نامي تمرين كرد و در نهايت بامداد امروز با قرار گرفتن در رده 55 موفق شد جزء 60 بازيكن منتخبي باشد كه جواز حضور در رقابت هاي NBAرا به دست آورند.بازيكن 23 ساله 2.03 سانتي متري تيم ملي ايران فصل آينده با پيراهن تيم فيلادلفيا به ميدان خواهد رفت.تعداد زیادی از بزرگترین بازیکنان NBA نظیر ویلت چمبرلین،جولیوس اروینگ،موسس مالون،چارلز بارکلی و آلن آیورسن در این تیم بازی کرده اند.نماينده منطقه پنسيلوانيا از تيم هاي ريشه دار امريكا به حساب مي آيد كه 3 عنوان قهرماني در رقابت هاي NBA را نيز در كارنامه دارد و از اين حيث شروع بسيار خوبي براي كاظمي خواهد بود.
حضور دو بازيكن ايراني در معتبرترين ليگ جهاني نشان از رشد و شكوفايي بسكتبال ايران در سال هاي اخير دارد و اميد است تا ارسلان كاظمي روز هاي پر فروغي را در NBA تجربه نمايد.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرعه کشی مسابقات سه نفره جوانان انجام شد

قرعه کشی مسابقات سه نفره جوانان انجام شد


قرعه کشی مسابقات سه نفره جوانان انجام شد


دومین دوره المپیک آسیایی جوانان امسال به میزبانی شهر نانجینگ چین برگزار می شود و در این مسابقات تیم بسکتبال سه نفره ایران حضور خواهد داشت.







بر اساس قرعه کشی انجام شده در روز گذشته، 18 تیم در این دوره مسابقات حضور خواهند داشت و تیم ملی سه نفره جوانان کشورمان در گروه ب مسابقات با تیمهای کره جنوبی، عراق، ماکائو و بنگلادش همگروه شد.​
دو تیم برتر هر گروه به مرحله بعد صعود خواهند کرد نا در مرحله حذفی مسابقات تکلیف تیمهای صعود کننده به نیمه نهایی مشخص گردد.​
این مسابقات از تاریخ 27 مرداد ماه آغاز خواهد شد.

گروه بندی بازیها به شرح ذیل می باشد:


گروه A: چین تایپه، تایلند، ترکمنستان، ازبکستان، فلسطین

گروه B: ایران، کره جنوبی، عراق، ماکائو، بنگلادش


گروه C: فیلیپین، اندونزی، عربستان، مالدیو

گروه D: چین، اردن، مغولستان، مالزی



 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
عكسهايي از حامد حدادي

عكسهايي از حامد حدادي


عكسهايي از حامد حدادي












 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
مارک کفش های بازیکنان NBA چیست؟

مارک کفش های بازیکنان NBA چیست؟


مارک کفش های بازیکنان NBA چیست؟




سایت slamonline به تازگی مطلب جالبی در مورد مارک کفش های بازیکنان NBA منتشر کرده است و ۱۹ برند کفش بسکتبال که توسط بازیکنان ان بی ای پوشیده می شود را معرفی کرده است.در میان این برندها که توسط بیش از ۴۳۰ بازیکن NBA پوشیده می شود،نام های آشنایی همانند نایک (یا نایکی)،آدیداس و جردن دیده می شود؛البته مارک هایی مانند K1X,AND 1 و Le Coq Sportif نیز در این گزارش دیده می شوند که احتمالا شما هم مثل من اولین بار است که نام بعضی از آنها را می شنوید.چنانچه تمایل دارید با پرطرفدارترین برندهای کفش بسکتبال در NBA آشنا شوید،با ادامه مطلب همراه شوید.
همان طور که احتمالا شما حدس می زدید،محبوب ترین برند کفش بسکتبال در NBA نایک است.حدود ۶۵ درصد بازیکنان فعلی ان بی ای مدل های مختلف کفش بسکتبال نایک را می پوشند.تایسن چندلر از نیویورک نیکس که کفش نایک مدل Hyperdunk می پوشد،یکی از این بازیکنان است.
کفش بسکتبال آدیداس دومین کفش بسکتبال محبوب،در میان بسکتبالیست های NBA است.۶۳ بازیکن لیگ کفش آدیداس به پا دارند که شاید معروف ترین آنها جاش اسمیفت از آتلانتا هاوکس باشد.
۲۶ بازیکن NBA با پوشیدن کفش های جردن،این مارک را به سومین مارک برتر کفش های بسکتبال NBA تبدیل کرده اند.راسل وستبروک از اکلاهما سیتی با پوشیدن کفش Aero Jordan یکی از گارد راس های شاخص NBA است که با برند جردن قرارداد دارد.
برند Peak با جذب ۱۶ بازیکن ان بی ای توانسته رده چهارم محبوب ترین مارک های کفش بسکتبال در لیگ را به خود اختصاص دهد.جوال مک گی از دنور ناگتز با پوشیدن کفش پیک مدل Relentless یکی از بازیکنانی است که توسط این کمپانی جذب شده است.لازم به ذکر است سایز پای مک گی ۲۰ است که بزرگترین سایز کفش بسکتبال در لیگ است.
Under Armour که به اختصار UA نامیده می شود پنجمین مارک محبوب در میان بازیکنان ان بی ای است.کمبا والکر از شارلوت بابکتز یکی از ۱۱ بازیکن لیگ است که کفش بسکتبال UA به پا می کند.
ریبوک مارکی است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده اید اما کفش های این شرکت فقط توسط ۶ بازیکن ان بی ای پوشیده می شوند و ایسایاه توماس از تیم ساکرامنتو کینگز یکی از این بازیکنان است.
دوین وید پس از پایان قراردادش با برند جردن در حال حاضر،کفش های شرکت چینی Li-Ning را به پا می کند.وید یکی از ۴ بازیکنی است که کفش های این شرکت چینی را می پوشد.این بازیکن را می توان سردمدار تبلیغات شرکت Li-Ning دانست.
شرکت Spalding به خاطر توپ های بسکتبالش در NBA شناخته شده است و کمتر کسی کفش های این کمپانی را می شناسد.Jimmer Fredette از ساکرامنتو کینگز یکی از دو بازیکنی است که کفش Spalding می پوشد.
کوین گارنت از بوستون سلتیکس،کفش Anta به پا می کند.این بازیکن با پوشیدن کفش های اختصاصی خود که توسط این شرکت تولید می شود،یکی از دو تبلیغ کننده کفش های این شرکت در لیگ است.
مارک های Above The Rim,New Balance,Qiaodan,361,Protégé,Le Coq Sportif,Ball’N,AND 1,Fila و K1X دیگر برندهایی هستند که تنها توسط یک بازیکن در NBA پوشیده می شوند.
بدون شک تنوع مدل های کفش بسکتبال نایکی،یکی از دلایل برتری این شرکت نسبت به دیگر تولید کنندگان کفش است.البته نقش کیفیت و تبلیغات را نیز نباید در این مورد فراموش کرد.
 

amir.s.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیستمهای انرژی در بسكتبال

سیستمهای انرژی در بسكتبال


سیستمهای انرژی در بسكتبال


بحث راجع به سیستمهای تولید انرژی در بدن برای انجام فعالیتهای روزمره و بالاخص ورزشی از دیرباز موضوع اكثر كتابهای ورزشی و همچنین سمینارها و كنفرانس های ورزشی و علم تمرین بوده و می‌باشد. ورزش بسكتبال نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و در این ورزش جذاب نیز مورد تحلیل و بررسی های قرار گرفته است و نظرات مختلف راجع به سیستمهای انرژی مطرح شده است. در این مقاله قصد بر آن است كه در ابتدا سیستمهای انرژی را بطور بسیار مختصر تعریف كرده و چگونگی عملكرد آنها را توضیح دهیم و سپس بدنبال آن راجع به اهمیت هر یك از آنها در ورزش بسكتبال می‌پردازیم. سیستمهای انرژی سیستمهای انرژی در بدن به طور كلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: یكی هوازی و دیگری غیر هوازی. سیستم هوازی آن دسته از واكنشهائی را شامل می‌شوند كه برای تولید انرژی نیاز به وجود اكسیژن داشته و معمولاً واكنشها در حضور اكسیژن و در میتوكدوزی سلول صورت می‌گیرد و در مقابل این سیستم، سیستم غیر هوازی وجود دارد كه همانطور كه از نام آن پیداست انجام واكنشها نیازی به اكسیژن نداشته و یا به بیان ساده تر در شرایط كمبود و یا نبود اكسیژن انجام شده و انرژی برای فعالیتهای سلول را فراهم می‌ كند این دستة اخیر خود به دو زیر گروه كوچكتر به نام سیستم اسید لاكتیكی و سیستم غیر اسید لاكتیكی تقسیم می‌شوند. الف) سیستم لاكتیك سیستمی از تولید انرژی است كه علاوه بر تولید مولكولهای ATP در سلول كه منشاء انرژی یا فرم رایج انرژی در داخل بدن هستند مادة دیگری نیز بنام اسید لاكتیك تولید می‌كنند كه برای سلول مضر بوده و بالا رفتن آن از میزان خاص در درون سلول و همچنین خون منجر به اختلالات زیادی در عملكرد سلولی و در نهایت كل سیستم ارگانهای بدن می شود. ب) سیستم غیر اسید لاكتیك غیر هوازی كه به سیستم فسفاژن معروف است سیستمی است كه باز برای تولید انرژی نیاز به وجود اكسیژن ندارد ولی مادة زائدی نیز تولید نمی‌كند. این سیستم بسیار در دسترس بوده و شامل خود ATP ذخیره در سلول بوده بعلاوه كراتین فسفات كه خود یك تركیب فسفردار بوده و با پیوندهای پر انرژی كه با آزاد كردن بنیان فسفر خود آن را در اختیار ATP گذاشته و آن را تبدیل به ATP می‌كنند. حال كه در اینجا صحبت از ATP و ADP شد بد نیست كه بطور مختصر راجع به این تركیبات توضیحاتی داده شود. ATP یا آدنوزین تری فسفات فرم رایج انرژی در سلولهای عضلانی و بطور كل بدن است. همانطور كه اگر شما به خارج او كشور سفر كنید با رسیدن در كشور مقصد نیاز هست كه پول خود را برای خرج كردن ابتدا به پول رایج مملكت مورد نظر تبدیل كنید تا بتوانید آن را خرج كنید و از آن استفاده كنید. ATP نیز دقیقاً چنین حالتی را دارد- تمام مواد غذائی كه مصرف می‌شود باید انرژی موجود در پیوندهای شیمیائی را صرف تشكیل ATP كنند تا در بدن قابل مصرف باشد به عبارتی ATP در بدن به عنوان واحد انرژی شناخته می‌شود. آنچه در بحث سیستمهای انرژی بسیار مهم است یكی مقدار كل ATP می‌باشد كه ممكن است از مصرف مواد غذائی اولیه از قبیل كربوهیدرات ها و چربی ها و پروئین ها ایجاد شودو نكته مهم دیگر سرعت تولید انرژی یا همان ATP در واحد زمان است. به همین دلیل نیاز است كه سیستمهای انرژی را از این لحاظ دسته بندی كنیم. از لحاظ سرعت تأمین انرژی سیستم غیر هوازی – غیر اسید لاكتیكی یا همان سیستم فسفاژن جایگاه اول را داشته و بعد از آن به ترتیب سیستم غیر هوازی- اسیدلاكتیكی و نهایتاً سیستم هوازی قرار می‌گیرند ولی از لحاظ میزان یا حجم و مقدار ATP تولید شده از هر یك از این سیستمهای انرژی و رتبه بندی دقیقاً برعكس می‌شود یعنی سیستم هوازی بیشترین مقدار و سیستم غیر هوازی (غیر اسید لاكتیكی) كمترین مقدار ATP را تولید می‌كند. از لحاظ كاربردی یا عملی این بدین معناست كه اگر بدن یا عضله نیاز به اجرای حركتی داشته باشد كه نیاز به مصرف مقدار زیادی انرژی در زمان اندك داشته باشد در این زمان سیستم غیر هوازی وارد عمل می‌شود به عنوان مثال می توان به یك برش سریع یا بوتاب شوت جفت و یا ریباندتوپ از حلقه و یا دفاع اشاره كرد در هر یك از این حركات و یا حوادث یك فصل مشترك وجود دارد و آن انجام یك حركت با توان بالاست مانند پریدن و یا دویدن سریع. همانطور كه مشخص است زمان اجرای این حركات كوتاه بوده و از حد چند ثانیه تجاوز نمی‌كند در این حركات معمول سیستم غیر هوازی (غیر اسید لاكتیكی) نقش عمده را ایفا می‌كند. ولی در شرایط دیگر اوضاع می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال به یك وضعیت دفاع یارگیری تمام زمین توجه كنید. در این حالت بازیكنان موانع باید سریع و بدون وقفه مرتباً زمین جابجا شده و در امر دفاع و یار مستقیم خود و همچنین كمك وپوشش به هم نیمی خود و یا قطع توپ ایفای نقش كنند. این وضعیت همان طور كه مشخص است از حركات مثل فرش و یا دیباند طولانی تر بوده و در عین حال از لحاظ توان نیز پائین تر می باشد. در این شرایط معمولاً اعتقاد بر آن است كه سیستم غیر هوازی- اسید لاكتیكی نقش عمده را ایفا می‌كند . همانطور كه مشاهده می‌كنید در حوادث بازی بسكتبال و حركات تكنیكی آن مثل شوت زدن سه گام رفتن- ریباند و یا دانك زدن و غیره معمولاً سیستم های غیر هوازی نقش عمده را بازی می‌كنند و این همان چیزی است كه در بسیاری از كتاب های فیزیولوژی ورزش و علم تمرین نیز به آن اشاره می‌شود. اما در این بیان نقش سیستم هوازی كدام است؟ آیا این سیستم نقش در ورزش بسكتبال دارد و آیا اصولاً این سیستم سیستم مهمی به شمار می‌رود یا خیر؟ اولاً باید گفت سیستم هوازی مهمترین سیستم انرژی بدن می‌باشد چرا كه سلولهای بدن در كلیه كارهای روزانه و بطور عادی ازآن استفاده می‌كنند و نكته دوم كه معمولا توان این سیستم از لحاظ عملی بالاتر از آن چیزی است كه تخمین زده می‌شود. این بدین معناست كه در بسیاری از تكرارهای پرتوان و یا تكرار حركاتی كه نیاز به توان بالا و انرژی زیادتری است با انجام تكرارهای بیشتر این سیستم نیز مداخله بیشتری می‌كند بخصوص اگر زمان استراحت بین آن حوادث یا حركات كه نیاز به انرژی فراوان دارد طولانی نباشد و نكته سوم آن كه این سیستم نقش بسیار مهمی را در بازگشت به حالت اولیه و شارژ مجدد در سیستم غیر هوازی ذكر شده بازی می‌كند. در نتیجه این سیستم انرژی نقش پیش نیاز را برای دو سیستم دیگر بازی می‌كند. از لحاظ عملی نتیجه آن كه بازیكنان بسكتبال نیاز دارند تا سیستم هوازی خود را خوب تقویت كنند تا بتوانند اجرای خوبی از خود در زمین بازی نشان دهند.


 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Matrix سایر اخبار و رویداد های والیبالی ورزش های گروهی 1446

Similar threads

بالا