سایت داینامیک (Dynamic) چیست مزایا و معایب سایت داینامیک

webmac

عضو جدید
[h=1]آیا سایت استاتیک بهتر است یا داینامیک(Dynamic)؟ مزایا ومعایب سایت داینامیک- سایت داینامیک چیست؟[/h]
[h=2]سایت داینامیک در مقایسه با سایت استاتیک بسیار حرفه ایی تر و انعطاف پذیرتر می باشد. این روزها دیگر کمتر شرکت و سازمانی دارای سایت استاتیک می باشد.[/h]اما تعریف دقیق سایت داینامیک چیست؟ سایت داینامیک (Dynamic) به سایتی گفته میشود که مالک وب سایت بدون درگیر شدن با کدنویسی و بدون داشتن دانش برنامه نویسی قادر هست از طریق پنلی که طراح سایت آن را در اختیارش قرار میدهد تمامی مطالب سایت را مدیریت نماید.به عبارت دیگر اینگونه سایتها مدام محتوایشان در حال تغییر می باشد و این تغییر بدون نیاز به کدنویسی مجدد می باشد. تقریبا می توان گفت این روزها تمامی سایت ها داینامیک هستند و کمتر کسی از سایت استاتیک استفاده میکند.
مثلا سایت های خبری ، سایتهای که نیاز به عضویت دارند , سایت های آموزشی , سایت های فروشگاهی و ...تمام داینامیک می باشند.
شاید یک سوال اساسی که به ذهن خوانندگان عزیز برسد این است که چطور و کجا داده ها ذخیره میشود؟ لازم است قبل از توضیح در این مورد به این نکته اشاره نماییم که :



[h=3]وب سایت های داینامیک به دو روش طراحی و ساخته میشوند.[/h]1-توسط سیستم های مدیریت محتوا مانند: وردپرس(WordPress)-جوملا(Joomla)-دات نت نیوک(DotNetNuke) و بسیاری دیگر از سیستم های مدیریت محتوا.
طراحی و پیاده سازی سایت های داینامیک توسط اینگونه سیستم های مدیریت محتوا معمولا با قیمت مناسبتری انجام میشود. اینگونه سایت های براساس اصولی از قبل مشخص شده طراحی شده اند که نیاز بسیار زیادی از افراد را تامین میکنند مگر اینکه نیاز به خصوصی سازی بسیار ویژه ای داشته باشند که در این صورت باید از روش دوم استفاده نمایند.
2- طراحی و پیاده سازی وب سایت به صورت کدنویسی شده از پایه توسط برنامه نویسان خبره :زبان های معمولی که برای اینگونه وب سایتها استفاده میشود asp.net و php می باشد. کدنویسی و طراحی به وسیله اینگونه زبان بسیار حرفه ای می باشد و قیمت تولید وب سایت به این صورت یعنی کدنویسی از پایه معمولا مستلزم هزینه بیشتر از روش قبل می باشد.
حالا که با هر دو نوع طراحی سایت به زبان برنامه نویسی و استفاده از سیستم مدیریت محتوا آشنایی مختصری پیدا نموده اید اکنون به این سوال پاسخ داده میشود که برای نگهداری محتوا در سایتهای داینامیک از پایگاه داده استفاده میشود.
نوع پایگاه داده بر حسب اینکه از کدام زبان برنامه نویسی و یا کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایید متفاوت می باشد به عنوان مثال asp.net از پایگاه داده sql استفاده میکند برای ذخیره محتواهای داینامیک یا php از پایگاه داده my sql استفاده میکند و سیستم مدیریت محتوای وردپرس هم از mysql استفاده میکند و ...
به طور معمول تقریبا تمامی برنامه نویسان یا از پایگاه داده sql استفاده میکنند و یا از پایگاه داده my sql .

[h=4]هزینه طراحی سایت های داینامیک[/h]همانطور که اشاره شد هزینه طراحی سایت های استاتیک از همه کمتر می باشد. بعد از آن هزینه سایت داینامیک، که با سیستم های مدیریت محتوای اشاره شده تولید می شود، و در آخر گرانترین سایت ها به سایت هایی که برنامه نویسان آن از پایه کدنویسی انجام داده اند، تعلق دارد. در کل نمیتوان به هیچ کدام از این سایت ها بابت طراحی قیمت مشخصی داد بسته به میزان پیچیدگی و خواسته های مشتری تفاوت بسیار زیاد می باشد.
اکنون با توجه به توضیحات فوق مزایا و معایب سایت های داینامیک را توضیح خواهیم داد.



[h=5]مزایای سایت های داینامیک :[/h]1- مدیریت محتوای سایتهای داینامیک بسیار راحت میباشد و نیاز به هیچ گونه تخصص برنامه نویسی و دانش فنی ندارد.
2- معمولا امکانات این گونه سایت ها بسیار زیاد می باشد و غالبا به صورت نامحدود میتوانید محتوا تولید نمایید. همچنین از آنجا که محتوا در پایگاه داده ذخیره میشود میتوانید آمار خوبی مثلا از میزان بازدید ها داشته باشید.
[h=5]معایب سایت های داینامیک :[/h]1- هزینه سرور در سایت های داینامیک بیشتر می باشد.
2- نگهداری پایگاه داده اینگونه سایت ها پیچیده است البته به عهده تولید کننده وب سایت می باشد.
3- مسایل امنیتی در اینگونه سایت بیشتر اهمیت پیدا میکند. مثلا به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ادمین سایت توسط افراد غیر مالک میتواند منجر به از بین رفتن کل محتوای سایت شود.
4- سایت های داینامیک معمولا دارای مشکلات برنامه نویسی و توسعه می باشد که البته به عهده برنامه نویس می باشد. مشکل آنجا بروز میکند که برنامه نویس تغییر کند!!!
[h=6]نتیجه گیری : آیا سایت داینامیک خوب هست یا استاتیک؟ میتوانیم بگویم بستگی به نیاز شما دارد اما ما توصیه اکید داریم که از سایت داینامیک استفاده نمایید تا بدون نیاز به برنامه نویسی نیازهای آینده تان را توسعه دهید. [/h]

تهیه شده توسط گروه وب مک
 
بالا