سايان (دياتوميت فرآوري شده )

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]سايان (دياتوميت فرآوري شده )[/h]
موارد كاربرد :

دياتوميت ماده اي است كه از فسيل موجودات تك سلولي آبزي موسوم به " دياتوم ها " تشكيل شده است .
اين ماده ، كه عمدتا از سيليكا ( سيليكون دي اكسيد ) تشكيل شده است ، به صورت ذخاير عظيمي در نقاط مختلف جهان وجود داشته و براي مصارف مختلف استخراج و مورد بهره برداري قرار مي گيرد .
يكي از اين مصارف ، كه با توجه به آگاهي بشر از خطرات سموم شيميائي اخيرا دوباره مورد توجه قرار گرفته است ، مبارزه با حشرات مي باشد .
براي دارا بودن خاصيت حشره كشي ، بايد عملياتي بر روي اين ماده انجام گيرد . شركت كيمياسبزآور براي نخستين بار در كشور دياتوميت فرآوري شده را تحت نام سايان توليد و براي مبارزه با آفات انباري ، بدون نياز به آلودگي محصول به سموم ، عرضه نموده است .
بسياري از حشرات خسارتزاي انباري از جمله ، شپشه دندانه دار (Oryzaephilus surinamensis L. ) و شپشه آرد Tribolium spp. )) در مرحله لاروي و بالغ ، نسبت به دياتوميت آسيب پذير هستند .
مشخصات :
ماده موثر : خاک معدنی دياتوميت ( حاوي 80% سيليكا )
نوع فرمولاسيون : گرد ( DUST )
شكل ظاهري : پودر نرم به رنگ كرم يا طوسي روشن
دانه بندي ذرات : كمتر از 10 ميكرون
وزن مخصوص : 0/5 -0/6 g/cc
مقدار و نحوه مصرف :
براي كنترل آفات انباري بر روي محصولاتي چون برنج ، غلات و حبوبات ، پودر سايان بايد با محصول انباري مورد نظر به خوبي مخلوط شود .
ميزان مورد نياز سايان براي كنترل موثر آفات انباري ، به عواملي چون نوع حشره ، ميزان رطوبت و نوع محصول و همچنين دماي محيط بستگي داشته و بين 200 تا 2000 پی پی ام (0/2 تا 2 گرم به ازاي هر كيلوگرم مي باشد) كارآئي سايان با كاهش رطوبت و بالا رفتن دما ، افزايش مي يابد .
در زمان مصرف ، مي توان بوسيله شستن يا الك كردن ، سايان را از محصول انباري جدا نمود .
گرد پاشي انبارها و سيلوهاي خالي با سايان ، به ميزان تقريبي 5 گرم در متر مربع ، موجب از بين رفتن حشرات موجود در انبار قبل از بارگيري مي گردد .
نحوه اثر :
ذرات بسيار ريز پودر سايان ، به بدن حشرات انباري و لاروهاي آنان چسبيده و بدليل داشتن لبه هاي تيز و برنده ، موجب خراش اسکلت خارجی ، از دست دادن مايعات حياتی بدن و در نهايت مرگ آنان پس از چند روز ، ميگردد .
اطلاعات سم شناسي :
سميت گوارشي دياتوميت برای پستانداران بسيار ناچيز است ( LD50 › mg/Kg 5000 ) .
نکات ايمنی :
برای جلوگيری از تحريک سيستم تنفسی ، در هنگام مصرف سايان ، از استنشاق گرد خودداری نموده و از ماسک گرد و غبار استفاده نمائيد .
بسته بندي :
كيسه پلي اتيلن 500 گرمي
منبع:http://phyto.persianblog.ir/


 
بالا