سازه های کش بستی Tensegrities Structure

DDDIQ

مدیر ارشد
Tensegrity
Islands of Compression in a Sea of Tension


by Sönke Carstens and Detlef Kuhl
 

پیوست ها

  • TENSEGRITY.pdf
    5.7 مگایابت · بازدیدها: 0

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
سازه های تنسگریتی TENSEGRITIES ( کش بستی)

سازه های تنسگریتی TENSEGRITIES ( کش بستی)

سازه های تنسگریتی TENSEGRITIES که به سازه کش بستی هم ترجمه شده اند، گونه ای از سازه های فضاکار هستند و متشکل از یک سری عناصر کابلی و یک سری عناصر فشاری می باشند . عناصر کابلی یکسره و ممتد هستند ولی عناصر فشاری خیر.
این سیستم را کنت اسنلسون KENNETH SNELSON که یک معمار آمریکایی است در سال ۱۹۸۴ اختراع نمود، اولین کسی بود که در سن نوجوانی پا در دنیای شکفت انگیز سازه های کش بستی نهاد و لذا هیجان زده این کشف را با استاد خود ( باکمینیستر فولر) در میان گذاشت ولی چندی نگذشت که متوجه ثبت این اختراع توسط استاد گردید.
این سازه ها به دلیل دارا بودن مزایای بیشماری چون سبکی، زیبایی، کارآیی، قابلیت باز و بسته شدن و تطبیق پذیری با نیروهای ایجاد شده در سازه در سال های اخیر، توجه بسیاری از معماران، مهندسین، ریاضیدانان و متخصصین بسیاری از علوم دیگر را به خود جلب نمودند. کاربرد این سیستم در مجسمه سازی و در طراحی صنعتی و ساخت اشیا کاربردی و تزیینی، اندیشه استفاده از آن را در معماری مطرح نمود. اما به علت پیچیدگی نسبی و البته عدم آشنایی معماران با این نوع سازه در ایران علاوه بر اینکه نمونه قابل توجه ساخته شده ای از سازه تنسگریتی وجود ندارد، منابع بسیار محدود و مختصری نیز در ارتباط با آن در اختیار می باشد. بسیاری از معماران و مهندسین، سازه تنسگریتی را نمی شناسند و نهایتا فقط در حد اسم با آن آشنایی دارند.

تصاویر مرتبط :
.
.

.
.

.
.

.
.

.
.

منابع :
1- سایت نقش نگار
2- وبلاگ civilengineering65
3- سایت archi-vision
 

Similar threads

بالا