سازه های چوبی

DDDIQ

مدیر ارشد
طراحی و مقاوم سازی سازه های مدرن چوبی
 

پیوست ها

  • wooden.pdf
    434.2 کیلوبایت · بازدیدها: 4

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
سازه چوبی

سازه چوبی

http://arch88raf.rzb.ir/post/445



مقدمه :
سبک سازی و کاهش وزن سازه ها، از مهمترین عواملی است که امروزه در طراحی و اجرای سازه ها در نظر می گیرند بخصوص در مواقعی که منطقه ای زلزله خیز باشد در این مواقع دیده شده که هرچه بار سازه ها کمتر باشد تلفات جانی کمتر می باشد، با نگاهی به زلزله های گذشته در می یابیم ساختمانهایی که بعد از زلزله بر جای مانده اند که در آنها مصالح سبکتری برای اسکلت و نازک کاری به کار رفته است. چوب به عنوان ماده ای با وزن سبک خود می تواند کمک زیادی به ساخت سازه ها نماید. خانه های ساخته شده با قاب چوبی از دیرباز عملکرد خوب در مناطق زلزله خیز داشته است در زلزله های مهیبی چون 1964 پرنس ویلیام آلاسکا با قدرت 4/8 و زلزله 1994 نرس ریج با قدرت8/7ریشتر، اکثر سازه های آن چوبی بودند و این عامل باعث شد که تلفات بسیار کم باشد. همچنین با توجه به آماری که در مورد ساختمانهای چوبی تحت اثر زلزله های شدید به دست آمده، بیشتر این قبیل خانه ها بعد از زلزله پا بر جا مانده اند یا متحمل خسارات سازه ای و غیر سازه ای کمی شده اند که به آسانی قابل ترمیم بوده و امکان قابلیت استفاده بی وقفه در آنها وجود داشته است .
ارتفاع سازه های چوبی مقاوم در برابر زلزله در کشورهایی با منابع عظیم چوب مانند امریکا، کانادا، استرالیا و اروپای شرقی تا 6 طبقه اجرا شده است. با توجه به ویژگی های این سیستم (سریع سازی، آسان سازی، سبکی و ...) می توانیم در مواقع اضطراری از این سازه استفاده نمائیم. همچنین با توجه به منابع عظیم چوب در شمال ایران، از این سازه می توان بهره برد.
به علاوه امروزه با توجه به هزینه های بتن و فولاد می توانیم چوب را جایگزین مناسبی برای این مواد نمائیم بهر حال امید است بتوانیم در جهت شناسایی بهتر این سازه این سیستم قدمی برداریم.
فصل اول:
پیشینه موارد استفاده از چوب :
استفاده از چوب در سازه در کشور ما قدمت زیادی دارد، همانگونه که می دانیم در زمانهای دورتر به دلیل نبود فلز ، چوب کاربرد فراوان و اثر گذاری در ساختمانها داشته است.
آثار چوبی 4200 سال پیش از میلاد در ایران کشف شده است، در کاوشهای شوش شواهدی دال بر کلبه های چوبی را یافته اند. در حوالی رود هیرمند شهری با اسلوب شهرسازی و به طور منظم در هزاره سوم قبل از میلاد وجود داشته است. این شهر در یک آتش سوزی و زلزله منهدم شده است، کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که چوب در پوشش خارجی برخی از بناها، سقفها و نعل درگاه ها و تیرها به کار رفته است. در 550 سال پیش از میلاد در سقف کاخ های عظیم و زیبای تخت جمشید چوب هایی از سدر مقاوم لبنان، چنارکرمان استفاده شده بود. که متأسفانه پس از یورش اسکندر مقدونی پارسه به آتش کشیده شد. هرودوت دانشمند یونانی در کتاب خود از فارس و ایران چنین یاد می کند: «پارسه سرزمین بسیار سرسبز و دارای جنگلهای انبوه می باشد، اما متأسفانه امروزه این سرزمین خشک و بی آب و علف شده است»
در دوره ساسانی در کاخ های عظیم کسری و قصر شیرین از چوب استفاده شده است. در مواردی نیز از درهای چوبی با پوشش مسی و طره های چوبی با روکش فلز که نشان عظمت بنا بود استفاده شده است.
در بناهای دوره اسلامی درگنبد سازی جهت ضد زلزله نمودن آن ، در دوره ایلخانی و دوره تیموریان جهت تزئینات، در دوره صفویه در بناهای چهلستون (ستونهای چوبی چنار و سقف تالار مرکزی)عالی قاپو ،هشت بهشت و... و همچنین در دوره قاجار در کاروانسراها، حجره ها، مدارس، کاخهایی مانند کاخ گلستان، سلطنت آباد، شمس العماره، باغ ارم شیراز می بینیم چوب جایگاه خاصی داشته و دارد. در بسیاری از موارد حتی چوب به عنوان وسیله ای برای انتقال بار به زمین استفاده شده و یا به صورت شمع بکار رفته شده و می شود.

استفاده از چوب برای سازه عال قاپو
کاخ چهلستون، 18 ستون چوبی و سیستم پوشش سقف چوبی




1-معرفی چوب:
1-1-چوب:
چوب ماده ای بیولوژیکی است به همین دلیل ساختمان متغیری دارد. چوب يکي از قديمي ترين مواد ساختماني بشر است که یا مستقیماً از درخت به دست می آید(چوب طبیعی) و یا اینکه با استفاده از خرده چوبها و ضایعات توسط مراحلی تولید می شود. حتي امروزه براي ساخت مکانهاي مسکوني، تجاري، صنعتي و سازه هاي گوناگون مانند اسکله ها، پل ها، برج ها و ديوارهاي نگه دارنده استفاده مي شود.
2-1- چوب ها به دو دسته تقسيم مي شوند :چوب سخت "hard wood": که از درختان برگ ريز(پهن برگ) تهيه مي شود ." مانند گردو، بلوط، راش,چنار، ممرز، افرا " که فصلي هستند و در پائيز خشکمي شوند.
چوب نرمsoft wood"": از درختان سوزني برگ تهيه مي شود که هميشه سبز هستند."مانند کاج ،نراد، ساج ،آکاژو"
اين واژه ها فقط بيانگر انواع چوب است برخي از نرم چوبها سخت تر از سخت چوب ها هستند. در امريکا بيشتر چوبهايي که براي مصارف ساختماني استفاده مي شود از نرم چوبها مي باشد. چوبها داراي درجه بندي و داراي خواص مشترکي هستند که از نرم چوبها هستند.مثلاً چوب دوگلاس که در صنایع ساختمانی مصرف زیادی دارد از نوع نرم چوب هاست.







3-1- محتويات رطوبتي:

به محتویات روطوبتی، وزن رطوبت در چوب مي گويند. تاثير زيادي بر روي خواص چوب دارد. اگر رطوبت چوب بيش از 30درصد باشد اساساً آن را طبيعي مي نامند، اگر 30 درصد کمتر باشد خواص وزني و انقباظي آن افزايش مي يابد، مثلاً اگر رطوبت در چوبهاي نرم زير 19 درصد باشد، خميدگي وزني (خواص) آن حدود دونيم برابر چوبهاي بالاي 30درصد است.
4-1- چوبي که در مقابل آتش مقاوم است:
چوبهايي که تحت فشار قرار گرفته و با وسايل و مواد شيميايي ضد آتش آغشته شده را مي گويند. مواد شيميايي در هنگام آتش سوزي به دي اکسيد کربن و يا آب تبديل مي شود و باعث کاهش هزينه آتش سوزي مي شود. به اين کند کننده ها (FRTW )مي گويند. FRTW همچنين باعث مقاومت بيشتر چوب در برابر بيد چوب خوار مي شود.
5-1- محافظت از چوب:
حشرات چوبي و پوسيدگي از عواملي است که به چوب صدمه مي زنند. براي جلو گيري از صدمات، از پوشش مکانيکي مواد سخت يا استيل ضد زنگ استفاده مي شود و يا با اعمال شيميايي به جاي عمليات سطحي از عمليات فشار استفاده مي شود. که بوسيله فشار زياد بر روي سطح و سلولهاي چوبي انجام مي شود. انواع اين محافظت ها عبارتند از:
1. روش جوهر قطران براي ريل هاي راه آهن و تيرها استفاده مي شود.
2. روش ماده باکتری کش«pentachlorophenol» براي محافظت از تير ها و تيرک ها.
3. روش استفاده از مواد قلیایی: که همکنون براي محافظت از اجزاي چهارچوب هاي خانه ها و ساختمانهاي تجاري است و داراي يک قشر رنگي است و روي سطح مي چسبند. از آب و رطوبت نيز چوب محافظت مي شود.
4. روش« CCA »اخيراً بسيار استفاده مي شود این روش داراي یک پوششي مسي است که از چوب محافظت می نماید.

_________________________

ادامه دارد . . .:gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه سازه چوبی ( 1 )

ادامه سازه چوبی ( 1 )

6-1- سازه های چوبی:
شناخت مواد ساختمانی کلید اصلی موفقیت در کار با مهندسی خوب است، چوب به عنوان یک ماده ساختمانی می تواند در بسیاری از موارد که مشکلاتی در زمینه های مختلف سازه ای برای ما ایجاد می گردد راهگشا باشد. زمانی چوب مهمترین ماده ساختمانی در احداث بناهای تجاری بود ولی امروزه رقابتی در کاربرد چوب، آهن، بتن، آلومینیوم و آجر بچشم می خورد. چوب و آجر از مصالح ساختمانی قدیمی هستند و استفاده از آنها در سازه ها بسیار متداول بود، امروزه نیز ما می توانیم با توجه به خصوصیات مناسب چوب و شناسایی آنها برای عموم جهت احداث سازه ها از این ماده مناسب استفاده بهینه نمائیم. مهندسان و آرشیتکتها با استفاده از معلومات فنی و اجتناب از کاربرد ضرائب اطمینان می توانند بهربرداری از مناطق چوب دنیا را در جهت برآوردن نیازهای مردم گسترش دهند.
مطالعات انجام شده در آزمایشگاه و نیز روی اعضای سازه های چوبی نشان می دهد که اتصالات ساختمانهای چوبی دارای استحکام خوبی هستند و استخکام واقعی ساختمان از میزان محاسبه شده آن بیشتر است. برآورد شده است که امروزه با بکار گرفتن تکنولوژی جدید (مهندسی ارزش) می توان میزان مصرف چوب را در ساختمان حدود بیست تا سی درصد کاهش داد و این میزان صرفه جویی در ساخت تعداد بیشتر ساختمانهای چوبی تأثیر گذار است.
از طرف دیگر در کشوری همانند ایلات متحده امریکا و کانادا بیش از 90 درصد سازه های ساخته شده قاب چوبی هستند. وقوع زلزله های مهیب در این مناطق باعث شده مهندسان به یک روش طراحی زلزله ای که به طور همزمان هر دو عامل ایمنی و محدود کردن خسارت اقتصادی را دارد، روی بیاورند. استفاده از روش طراحی زلزله ای بر اساس عملکرد به مهندسانی نیاز دارد که با تحلیل های دینامیکی آشنا باشند. پیشرفت های زیادی در زمینه مدل سازی کامل سازه های چوبی حاصل شده است ولی همچنان تکنیک هایی لازم است که به مهنداسان اجازه دهد عملکرد سازه ای قابل انتظاری را در شرایط بارگذاری لرزه ای ارزیابی کنند.
ویژگی های کلی سیستم :
این سیستم با توجه به شاخصه هایی که دارا می باشد می تواند در مواقع اضطراری که نیاز مبرم به ساخت و ساز و بهره بری سریع به خصوص در مناطقی که منابع عظیم چوب همچون امریکا، کانادا، استرالیا، اروپای شرقی و حتی شمال ایران مورد استفاده قرار گیرد که متأسفانه امروزه شاهد هستیم در ساخت و سازهای امروزی در این منطقه به هیچ وجه به سازه های چوبی اهمیت داده نمی شود که مهمترین عامل این موضوع می تواند به دلیل عدم شناخت و آگاهی مردم سازه های چوبی و اطمینان به آن و همچنین کوتاهی سازمانهای مربوطه در زمینه ساخت و ساز در کشورمان باشد که به این سیستم توجهی نمی کنند. همچنین در مواردی که منطقه ای زلزله خیز می باشد با توجه به ویژگی های سازه چوبی می توانیم از این سیستم استفاده نمائیم. مهمترین دلایل کاربرد و ویژگی های این سیستم عبارت است از:
1- سبک سازی.
2- کاهش وزن ساختمان.
3 – ارزان بودن مصالح نسبت به سایر مصالح ساختمانی.
4-محدود بودن خسارات اقتصادی به هنگام زلزله .
5- سازگار با محیط زیست.
6- عایق مناسب در برابر صوت.
7- امکان بازیافت به چرخه طبیعت.
8- زیبایی بصری و نمای جذاب.
9- نیاز به نیروی انسانی کمتر در ساخت سازه.
10- اجرای آسان و سریع سازه های چوبی.
11- ایمنی سازه به هنگام زلزله به دلیل سبک بودن سازه و قالبیت بالای جذب انرژی زلزله.
معایب سیستم سازه های چوبی :
با توجه به محاسناتی که هر سیستم سازه ای دارا می باشد، بطبع معایبی را نیز دارا می باشد که می توان این معایب را به حداقل رساند، با توجه به مهندسی ارزش که امروزه جهت اجرای پروژه ها بسیار حائز اهمیت شده است می توانیم از این مهم در استفاده و ایرادات را رفع و از این سیستم سازه ای استفاده بهینه تری نمائیم. متأسفانه بدلیل عدم آشنایی عمومی در بین جامعه به این سیستم ساختمانی و همین طور عدم اطمینان به آن و نمونه هایی از پروژه های این سیستم در کشور سازه های چوبی در کشور ما جایگاهی ندارد. بطور کلی این سیستم دارای معایب زیر می باشد:
1. ضعف در مقابل آتش سوزی
2. خسارات اقتصادی درهنگام بروز زلزله در مقابل حفظ ایمنی جانی.
3. عدم استفاده در همه مناطق کشور
4. نیاز به ماشین آلات متنوع در مواقعی که ساختمان به روش پیش سازی انجام می شود.
5. عدم استفاده در همه اقلیم های منطقه ای موجود در ایران.
6. عدم استفاده دولت از این سیستم در پروژه های خود.
7. نبودن نمونه های موفق این سیستم در کشور حتی در مناطق شمالی کشور.
در ساخت خانه های چوبی به معیارهای ذیل توجه شده است:‎▪‎‏ جنس و کیفیت سازه چوبی.
‎▪‎‏ مکانیزم استفاده از چوب با مقاومت بالا.
‎▪‎‏ استفاده از مصالح ساده، سبک و استفاده از عناصر مقاوم در برابر ‏زلزله.
با توجه به معیارهای فوق می توان ساختمانی با عمر بیش از یکصد ‏سال انتظار داشت. مهم ترین مورد در ساخت خانه های چوبی، ‏توجه در ساختار محکم و پیوسته اعضا ساختمان می باشد. یک ‏خانه چوبی را می توان متشکل از کف ها، دیوارها و سقف ها بدانیم‏‏. در ساخت خانه های چوبی ‏F.H.T‏ این عناصر توسط متخصصین در ‏کارخانه طراحی و ساخته خواهند شد. ‏
بدین ترتیب کیفیت هر کدام از عناصر فوق، بالا می رود و امکان ترک‏، شکاف و کاهش مقاومت در آن به حداقل رسیده و ضریب اطمینان ‏ایمنی خانه بالا می رود.
2- معرفی سیستم:
ضوابط طراحی ساختمانهای چوبی:
همانند سایر سازه های متعارف قبل از شروع طراحی، ابتدا باید بارهای وارد به سازه های چوبی مشخص و معین باشد. این بارها باید توسط آئین نامه های ملی استاندارد ساختمان تهیه و یا در غیاب وجود چنین آئین نامه هایی باید از آئین نامه معتبر دیگری استفاده نمود. بطور کلی بارهای وارده بر سازه های چوبی بر اساس یک ضابطه باری می تواند معرفی شود که می توانیم آن به در یک تعریف کلی معرفی کنیم.
ضوابط بار: بارها به طور کلی به دو قسمت باز زنده و باز مرده تقسیم می شوند، که باز مرده شامل وزن ساختمان و وزن کلیه اشیائی که بطور دائم در یک جا نصب می شوند. و باز زنده بجز باز مرده به کلیه بارها شامل بار برف، باران، باد، زلزله، شُک، اشیای متحرک و انسانها می باشد. وزن بار مرده و زنده با توجه به نوع جنس مصالح ساختمانی متفاوت است در جدول زیر نمونه ای از انواع بارهای مرده و زنده یک ساختمان چوبی آورده شده است.
محل بار
بار زنده
نوع پوشش
بار مرده
اطاقهای خواب
84 کیلو گرم/مترمربع
کف-چوب سوزنی برگ
62 کیلو گرم/مترمربع
سایر فضاها
96 کیلو گرم/مترمربع
موزائیک و سرامیک
112 کیلو گرم/مترمربع
سقف های شیروانی
82کیلو گرم/مترمربع
آهن گالوانیزه و تیر چوبی
42 کیلو گرم/مترمربع

جدول 1 : اطلاعاتی درباره بارهای وارده به بخشهای یک ساختمان چوبی










طراحی قسمتهای مختلف سازه های چوبی:
1- طراحی اعضای خمشی:
اعضای خمشی سازه های چوبی جز با مختصر تفاوتی که بخواص چوب مربوط است، همانند فلز و بتن مسلح طراحی می گردند. در طراحی اعضای خمشی نکات زیر مهمند:
الف)خیز اعضای تحت بارهای سرویس
ب)تنش خمشی حاصل از بار موثر
ج)تنش برشی در سطح محور خنثی و در محل اتصال جان و بال
د)تنش فشاری در محل تکیه گاه
2- طراحی اعضای فشاری:
ستونهای چوبی: اکثر ستونهای چوبی دارای مقطع مربع مستطیل می باشند و برای حالتی که در دو انتها اتصال طولانی دارند، طراحی می گردند. مهندسان ،ستونهای چوبی را بر اساس ضریب لاغری و مساعد بودن به کمانش به سه دسته تقسیم می نمایند:
ستونهای کوتاه: ضریب لاغری ستونهای کوتاه11 و کمتر است. شکست ستونهای کوتاه تحت بار بعلت خرد شدن چوب در جهت الیاف صورت می گیرد. بار مجاز ستونهای کوتاه بر مبنای مقاومت فشاری چوب، موازی الیاف و سطح مقطع آنها تعیین می گردد.
ستونهای بلند: آن دسته از ستونهایی هستند که از تئوری کمانش اولر تبعیت می کنند. ضریب لاغری ستونهای بلند، وابسته به مدول الاستیسیته و مقاومت فشاری چوب تجاوز می کند. ستونهای بلند تحت بار کمتر از مقداری که بتوانند سبب خرد شدن چوب گردد، کمانش حاصل می کنند.
ستونهای متوسط : ضریب لاغری ستونهای متوسط رقمی است بین 11 و مقدارk (0.671). استقامت ستونهای متوسط کمتر از مقداری است که فرمول اولر در حدود تغییرات ضریب لاغری آنها پیش بینی می کند .

شکل2 –فشار وارده به ستونها و تغییر شکل ستون در حالتهای مختلف با توجه به بار وارده
فصل و یا شماره جدید خورده شود
طراحی و روش ساخت :
در رابطه با روش ساخت و طراحی سازه های چوبی اعم از پیش ساخته و یا سنتی باید موارد ذیل مورد بررسی قرار گیرد:
1. سیستمهای فنداسیون
2. سیستمهای کف
3. سیستمهای دیوار
4. سیستمهای بام و سقف
1- سیستمهای فنداسیون: سیستمهای فنداسیون یک ساختمان که به عنوان زیر سازه تلقی می گردد، وظیفه انتقال بارهای ساختمان به زمین را به عهده دارد . سیستم فنداسیون علاوه بر آنکه باید بارهای قائم را طوری توزیع نماید که در صورت نشست، نشستی یکنواخت داشته باشیم و باید اجازه بلند شدن سازه را از روی زمین ندهد. بارهایی که باید توسط فنداسیون به زمین منتقل شود همان بارهای مرده و زنده است. همچنین فنداسیون باید در مقابل بارهای جانبی حاصل از فشار خاک و باد و زلزله نیز مقاوم باشد. تمامی این موارد چه سازه پیش ساخته باشد و یا چه روش سنتی و یا با تکنولوژی جدید احداث گردد باید رعایت و در نظر گرفته شود .
مسائلی که در طراحی فنداسیون باید در نظر گرفت :
1-1-نشست ساختمان: همیشه انتظار نشست در سازه می رود و باید برای مقابله با آن چاره ای اندیشیده شود. می توانیم در یک طراحی و همینطور اجرای درست در جزئیات مربوطه آن را به حداقل رساند. نشست غیر یکنواخت باعث ترک خوردگی و همینطور خرابی سازه می شود. نشست سازه بر اثر دو عامل می باشد:
1. کاهش حفرات خاک
2. تغییر مکان جانبی خاک
مورد اول در زمان طولانی ممکن است اتفاق بیفتد و مورد دوم در مناطقی همچونی جنگلها و مراتع و مناطق پر بارش که محل احداث سازه های چوبی بیشتری است به دلیل رانش خاک و زمینهای شیب دار رخ می دهد.
2-1- مقاومت خاک: فنداسیون همیشه باید بر روی خاک دست نخورده احداث شود. در غیر اینصورت خاکبرداری تا زمین مناسب باید انجام شود یا یا بوسیله بتن و یا شمع زنی که توسط مهندس محاسب انجام می شود باید رفع گردد.
3-1- رطوبت: آب موجود در خاک می تواند سبب کاهش مقاومت خاک و نشت آب به فضای داخلی ساختمان گردد. آبهای سطحی می تواند بوسیله زه کشی اطراف ساختمان رفع و یا فنداسیون بالاتر از سطح آب قرار گیرد این مشکل گاهاً در سازه های چوبی دیه می شود.
4-1- یخ زدگی: در مناطق کوهستانی و سردسیر به دلیل یخ زدن آب موجود در خاک فنداسیون ممکن است آسیب ببیند.
5-1- اندازه فنداسیون: از آنجایی که سازه های چوبی سبک می باشند و فقط بارهای کم به زمین منتقل می شود، سطح این فنداسیونها براساس بار وارده بر مقاوت خاک بدست می آید.
مهمترین پی های مورد استفاده در این سازه ها عبارتند از:
پی های نقطه ای: که معمولاً برای زمین های دست نخورده طبیعی، مواقعی که بار سازه کم می باشد و آب و هوای معتدل استفاده می شود.
پی های خطی: موقعی که دیوارها در فشار خاک قرار دارند و یا پی ها نزدیک به هم می باشند.
پی های صفحه ای: مواقعی که بار واره سازه زیاد است، سازه چند طبقه است و یا زمین موجود از مقاومت کافی برخوردار نیست.
شالوده های شمعی: در مواقعی که زمین نامناسب است و یا بارهای جانبی همچون خاک و یا آب به فنداسیون زیاد است استفاده می گردد.
فنداسیون پیش ساخته: با توجه به پیش سازه های امروزی که در سازه های چوبی دیده می شود این فنداسیون ها رونق زیادی گرفته اند . این فنداسیون ها با توجه به بار وارده و نیروی خاک در کارخانه احداث و بوسیله ماشین آلات به محل انتقال داده می شوند و پس از نصب در محل مورد نظر سایر جزئیات سازه جهت نصب بر روی فنداسیون آورده می شود.

2- سیستمهای کف:
سیستمهای کف سازی، سطوح افقی هستند که هم بارهای زنده(ساکنان و اساس خانه) و هم بارهای مرده(قسمتهای کف و بار دیوار) را تحمل می نمایند. از نظر سازه ای، سیستم کف باید این بارها را بطور جانبی به تیرها و ستونها یا به دیوارهای حمال انتقال دهد و هم زمان برای دیوارهای مجاور هم تکیه گاه جانبی باشد.
سیستم کف ممکن است از تیرهای طولی و یا تیرچه هایی با یک سطح پوشش و یا از مصالح تقریباً تشکیل شده باشد. قرار گرفتن این سیستم ممکن است به سه صورت باشد: پایین سطح، هم سطح یا بالاتر از سطح عمق.
عمق یک سیستم کف و حفره های در نظر گرفته شده در آن باید به صورت لزوم به اندازه ای باشد که بتوان سیستم های گرمایی، لوله کشی و سیم کشی را در درون کف قرار داد.با توجه به اینکه در کف رفت و آمد و جابجائی وسایل خانه وجود دارد، استحکام و مقامت در مقابل فرسایش و نگهداری آسان، عوامل بسیار مهمی در انتخاب سیستم کف و مصالح روکار می باشد. روکار کف و مشخصات چشمی آنها (مصالح، رنگ، بافت و نقش آنها) به ماکمک می کند تا کفی را انتخاب نمائیم که به سادگی این روکارها را تحمل کند.
انواع سیستمهای کف عبارتند از:
1-2- سیستم تیر چوبی: اعضای تیرچه نسبتاً کوچک و فاصله ها نزدیک به هم می باشد و تیرچه ها بوسیله تیرها یا دیوارها نگهداری می شوند.
2-2- سیستم تیر و تخته چوبی: اگر زیر سیستم تیر و تخته چوبی به عنوان سقف تمام شده در نظر گرفته شود پوشاندن خطوط مکانیکی و الکتریکی خیلی مشکل است و این سیستم در برابر انتقال صوت ضعیف است. بارهای متمرکز و روزنه های کف ممک است نیاز به قاب اضافی داشته باشند.
3-2- سیستم تیرچه فولادی: تیرچه ها با جان باز به صورت نزدیک، کنارهم قرار گرفته اند. تیرچه ها بوسیله هر یک از تیرها یا دیوارها نگهداریمی شوند.
4-2- سیستم کف و تیر فولادی: بیشترین استفاده به عنوان قسمتی از یک اسکلت فولادی است. بارهای متمرکز و روزنه های کف ممکن است نیاز به قاب اضافی داشته باشند.


5-2- سیستم کف بتنی: انواع این سیستم عبارت است از:
· پیش ساخته و یا ساخته شده در محل
· ضرورت استفاده از سیستم دال مسطح
· سیستم های سازه ای بر طبق نوع دهانه و شکل طبقه بندی شده اند.
· دالهای یکطرفه و دو طرفه
· دال تیرچه یک طرفه
· دال تیرچه دو طرفه
· دال هموار دو طرفه
· ورق هموار دو طرفه
· ضرایبی که در این سیستم انتخاب می شوند شامل نوع، اهمیت، وضعیت بار، عمق کف مورد نظر، اندازه بیرون نشستگی مورد نظر و نسبتها می باشند.
تخته بندی:


در جدول 3 مقادیر بارهای مجاز برای تخمین و اندازه بندی اولیه ارائه شده است
توزیع کنترلی اتفاقی
دهانه ساده
دهانه
دهانه
ضخامت اسمی پوشانه
Kg/m2
Kg/m2
m
fest
mm
122
225
829/1
6
51
517
264
302
156
438/2
048/3
8
10
76
439
254
259
151
048/3
658/3
10
12
89
229
151
137
93
267/4
878/4
14
16
102

200
200
117
188
486/5
096/6
18
20
127


جدول 4 بارهای مجاز وارده کل برای پوشانه ها



3- سیستم های دیوار:
سیستم های دیوار به عنوان المان های صفحه ای قائم یک ساختمان به شمار می روند. آنها ممکن است صفحات همگن و مرکبی بوده یا از ترکیب سیستمهای خطی ستونها که بوسیله پانلهای غیرسازه ای بین آنها پر شده است تشکیل شده باشند. دیوارهای خارجی به عنوان محافظ فضاهای داخلی از عوامل جوی خارجی عمل مب نمایند.سطح خارجی آنها باید در مقابل عوامل جوی از قبیل باران، خورشید و ... مقاوم باشد. دیوارهای داخلی یا جداکننده ها می تواند هم باربر باشد و هم فقط جداکننده. آنها همچنین باید سیستمهای مکانیکی و برقی را از خود عبور دهند.
اندازه و محل در و پنجره و بازشوها در دیوارها بوسیله نوع نور طبیعی ، تهویه هوا و منظره تعیین می گردد. بعلاوه این بازشوها باید با قیود سیستم دیوار سازی هم سازی داشته باشد تا بارهای قائم به طور مناسبی دوربازشو توزیع شده و تنشها از حد مجاز بیشتر نگردد.
انواع پوشش ها عبارت است از:
1-3- سیستم های مقاسیه دیوار: که شامل دیوارها با ستونکهای چوبی و دیوارها با ستونکهای فلزی می شود.
2-3- دیوارهای بنایی: با توجه به بارهای وارده نوع پوشش بنایی محاسبه می شود. از موادی همچون آجر، سنگ و بتن استفاده می شود و در برابر آتش سوزی مقاومت چوب را افزاش می دهند.
2-3- سیستم ستونک فلزی دیواری: در این سیستم بوسیله پانلهای پرکننده غیر باربر در میان ستونکهای فلزی قرار می گیرند و ستونهای اصلی در اینجا چوبی است . از نکات ویژه این سیستم مقاومت در برابر عوامل جوی و حرارت است زیرا پانلها بصورت سه لا می باشد و عایق بندی شده است. امروزه در سیستمهای پیش ساخته که در کارخانه توید می شوند، از این روش برای پوشش جداره های خارجی سازه های چوبی استفاده می نمایند.

______________________________

ادامه دارد . . .:gol:
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
ادامه سازه چوبی ( 2 )

ادامه سازه چوبی ( 2 )

میخ و اتصالات:
قدیمی ترین نحوه اتصالات چوب، اتصال با میخ بوده است. امروزه برای اتصال قطعات پیش ساخته از ادوات اتصال دهنده فلزی مختلف، چسب و گونه های اتصالات چوبی استفاده می شود.
با توسعه وسایل ماشینی بیشتر در خوطوط تولید انبوه فراورده های چوبی مانند چکش بادی میخ دو سر و میخ خشاب دار رایج شد.

1-2- روش فعلی طراحی بر اساس نیرو:
در ایالات متحده امریکا طراحی لرزه ای سازه های چوبی از دیرباز طبق روش های مبتنی بر نیرو انجام می شده است. مراحل اصلی در روش طراحی بر اساس نسخه فعلی آیین نامه بین المللی ساختمانی (ICC2006) و قوانین طراحی زلزله ای(ASCE/SEI 7-05) می باشد. در ایران نیز در مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان "مصالح و فراورده های ساختمانی" در مورد چوب و استانداردهای موجود در ایران مطالبی بیان شده است.
حداقل بارهای طراحی برای ساختمانها و دیگر سازه ها ((ASCE 2005 پیرو موارد زیر است؛
محاسبه پریود: روش طراحی بر اساس نیرو با تخمین پریود الاستیک اصلی سازه آغاز می شود.
برش پایه الاستیک: شتاب الاستیک(Sa) طیفی بر اساس پریود الاستیک اصلی برای محاسبه برش الاستیکVE)) طبق معادله زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
VE=SaIEW که W وزن لرزه ای و IE ضریب اهمیت ساختمان است.
برش پایه طراحی: برش پایه طراحی از تقسیم برش پایه الاستیک بر یک ضریب اصلاح بازتاب که به عنوان ضریب کاهش نیرو R شناخته می شود بدست می آید.
پخش نیروهای طبقه: زمانی که برش پایه محاسبه شد، نیروی برش طراحی هر طبقه با استفاده از ضریب پخش قائم که تابع وزن لرزه ای و ارتفاع طبقه می باشد محاسبه می شود.
خیز دیوار برشی: مرحله آخر روش طراحی محاسبه خیز دیوار برشی با استفاده از معادله چهار جزئی خیز داده شده بوسیله آیین نامه ساختمانی است. معادله آیین نامه ای طراحی برشی شامل اجزایی است برای محاسبه ، خمش عضوهای قاب، تغییر شکل برشی پانلهای روکش ، لغزش بست ها و نگهدارنده تحتانی استفاده می گردد.
2-2- ضریب رفتار R :
1- استفاده از ضریب R برای کاهش برش پایه الاستیک موید این نکته است که برای یک خطر لرزه ای معین ، بیشترین جابجائی ها برای هر دو سیستم خطی و غیر خطی یکسان هستند. (شتاب آلاستیک طیفی بر اساس پریود الاستیک برای محاسبه برش پایه الاستیک استفاده می شود)
2-ضریب R می تواند از نقطه نظر ضریب شکل پذیری کل سازهمورد قضاوتقرار گیرد.هر دو جابجایی تسلیم و نهایی باید مشخص شوند تا ضریب R تعیین گردد. به علت مشخص نبودن نقطه تسلیم سازه های چوبی برای پیدا کردن R مشکل برای سیستم های باربر جانبی ایجاد می کند.
3-2- عوامل موثر در طراحی سیستم سازه و لرزه ای (سازه های چوبی):
روش طراحی این سیستم اولین بار توسط پرسیتلی در سال 1998 به عنوان راه حلی برای تحلیل سازه های بتنی مطرح شد که فلیا ترالت و فلز (2002-2006) بعدها به کمک این روش یک روش عملی طراحی برای سازه های چوبی اقتباس کردند این روش یک تحلیل غیر خطی بود که برای سازه های چوبی یک تا سه طبقه ارائه شد عواملی که در طراحی این سیستم سازه ای در نظر داشتند شامل موارد زیر است:
1. تعریف چند سطوح عملکرد به منظور محدود کردن جابجائی نسبی طبقات برای سطوح خطر لرزه ای مفروض.
2. تخمین و محاسبه وزن و نسبت های سختی (نسبت به طبقه اول) برای هر طبقه.
3. اجرای تحلیل همپایه مودال بر روی سیستم چند درجه آزادی خطی معادل برای تعیین ضریب های جابجائی نسبی طبقات و پارامترهای فرکانس طبیعی.
4. ساخت طیفهای جابجائی نسبی طبقات برای شدیدترین سطوح خطر لرزه ای و محاسبه سختی معادل لازم برای هر طبقه.
5. انتخاب سیستم باربر جانبی از جداول طراحی دیوار برشی چوبی که شامل اطلاعاتی درباره بازتاب پایداری دیوار برشی و سختیهای معادل در سطحهای مختلف جابجائی نسبی است.
6. کنترل طراحی با استفاده از نسبتهای سختی واقعی (بر اساس انتخاب دیوارهای برشی در مرحله 5).
7. تکرار مراحل 2 تا 6 برای هر سطح عملکرد با استفاده از نسبتهای سختی واقعی دیوار برشی انتخاب شده.
8. محاسبه برش پایه طراحی ، برش طبقه و نیروی برکنش با استفاده از نمودارهای غیر خطی پایداری دیوار برشی.
روشهای طراحی بالا بر اساس روشی برای خطی کردن سیستم های غیر خطی و تکنیک های جدید مدلسازی برای سیستم سازه های چوبی می باشد.
زلزله های قدرتمند اخیر نشان داده که سازه های چوبی ساخته شده بر پایه روش آیین نامه ای طراحی بر اساس نیرو در جلوگیری از تخریب سازه نسبتاً موثرند اما در نگه داشتن خسارات اقتصادی در یک سطح قابل قبول و قابل اعتماد نیست برای این منظور روش طراحی بر اساس عملکرد سازه ای که شامل سه عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه، حفظ ایمنی جانی و آستانه فروریزش سازه که در استاندارد FEMA356 آمده، صورت می گیرد. هدف سطوح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه به حداقل رساندن ضرر اقتصادی زمانیکه تحت اثر یک زلزله متوسط که 50% احتمال تجاوز از وقوع در 50 سال را دارد، می باشد. در حالتیخسارت به سازه های چوبی و یا دیوار برشی حداقل انتظار می رود که جابجائی نسبی گذرا زیر 1% ارتفاع طبقه باشد.
برای حوادث زلزله ای شدیدتر (10% احتمال تجاوز از وقوع در 50 سال) هدف اصلی به سمت حفظ ایمنی جانی تغییر می کند.
حدود حالت خطر زلزله ای حدود جابجائی نسبی
قابلیت استفاده بی وقفه 50سال / 50% 1%
حفظ ایمنی جانی 50سال / 10% 2%
آستانه فرو ریزش سازه 50سال / 2% 3%

جدول 2: سطوح عملکرد طرح برای دیوارهای برشی چوبی طبق(FEMA356)
روش های متداول ساخت :
در ساخت سازه های چوبی بطور کلی امروزه به دو روش عمل می نمایند :
1- روش سنتی
2- روش پیش ساخته
روش سنتی امروزه همانند گذشته اجرا نمی گردد، و به روشهای نوین تری ساخته می شوند، بطور کلی سازه های سنتی که در گذشته متداول بوده به طرق زیر انجام می پذیرفته است:
1- مراحل کار در روش سنتی:
این روش ساختمان سازی از دیرباز متداول بوده و در اکثر مناطقی که به چوب دسترسی فراوانی داشته اند از آن بهره می بردند .
در مناطقی به دلیل کمبود چوب در سازه های قدیمی، جهت پوشش سقف، دربهای ورودی، ستونهای چوبی و تزئینات چوبی و بخش های دیگر سازه ،از چوب استفاده می شده .
مروری بر نحوه ساخت :
1- پی سازی: پی سازی عموماً در روش سنتی به دو صورت انجام می پذیرفت:
1-1 پی سازی سگتی: ابتدا خاک برداری پی انجام می پذیرد ، سپس ستون مقاوم چوبی را در چاله گذاشته و دور آن را خرده سنگ ریخته و کاملاً می کوبیم، در انتها خاک رس بر روی خرده سنگها ریخته و می کوبیم تا خوب فشرده شود، ستون فوق که با نام سگت است را معمولاً با قیر آغشته می کنند، تا خطر پوسیدگی از بین برود.

عکس 1- اجرای پی سگتی قطور
2-1 پی سازی با شفته آهک: در این حالت تا سطح «بن سل» ابتدا شن و خاک به نسبت 3/2 شن و ماسه درشت و 3/1 خاک مخلوط و سپس شیره آهک به اعیار معلوم اضافه می گردد. بعد از ورز دادن و عمل اور شفته آن را درون پی می ریزند، این پی سازی از قبلی اصولی تر است.
3-1 پس سازی سنگی و چینه ای: این پی سازی بیشتر جهت مناطق جلگه ای و جهت دیوار سازی های چینه ای مورد استفاده قرار می گیرد. مراحل ساخت عبارت است از:
1. ابعاد پی معمولاً 60*60 یا 70*70 سانتیمتر است، که کنده می شود .
2. سطح زیر پی از سنگ به ارتفاع 20 تا 25 سانتیمتر چیده می شود.
3. از روی سنگهای مذکور تا سطح زمین طبیعی از پی سازی چینه ای یعنی مخلوط خاک رس و کلوش و مقداری شن استفاده می شود.

عکس 2- پی سنگی و چینه ای
2- دیوار سازی :
1-2- دیوار ورجین: قدیمی ترین نوع دیوار سازی چوبی در نواحی کوهستانی شمال ایران می باشد. معمولاً از این روش برای اتاقهای تکی، انبارهای منفرد یا طویله چهارپایان استفاده می گردد. روش اجرای آن عبارت است:
1. معمولاً تقاطع دیوارها دارای پی منفرد می باشند که پی از گود برداری به ابعاد 100*100 سانتیمتر به روش شفته ای و یا چینه ای ساخته می شود.
2. از چهار سنگ مقاوم و سخت به شکل مکعب مستطیل بر روی پی ها قرار می دهیم.
3. گرد بینه های یک نواخت را تهیه اولی را مستقر و مانقی را به روش اتصال نشست فاق که خورمه می گویند درگیر می کنیم.
4. رجهای طولی و عرضی را به ترتیب پیوند (یک در میان) می گذاریم.
5. پس از اتمام عمل گل زدن به تیرها انجام می گیرد
6. در انتها جداره خارجی توسط کاهگل و جداره داخلی توسط اندود گچ یا دوغابه آهک تزئین می شود.

عکس 3- اجرای دیوار ورجین
2-2-دیوار سگتی: این دیوار سازی بیشتر جهت فضای انبار برنج و یا اتاق استفاده می شود. نحوه اجرای آن عبارت است از:
1. پی سازی به روش سگتی انجام می شود، قطر ستونها 25 تا 30 سانتیمتر می باشد.
2. اتصال پل افقی کف کندوج به ستون به شکل فاق و به ستون و تیر به صورت دستک زنی انجام می گیرد.
3. فاصله ستونها بوسیله تخته های 3 سانتیمتری پوشیده می شود.
4. در انتها از اندود کاهگل و یا با نماهای چوبی برای پوشش داخل و خارجی استفاده می کنند.

عکس 4-اجرای دیوار سگتی
3-سقف سازی :
پوشش سقف در بناهای سنتی به دو صورت شیب دار و تخت انجام می شود. در روش شیب دار به طریقه زیر عمل می نمائیم:
1-3-لت پوش یا لت پوش خانه:
در نواحی جنگلی و حواشی آن که دارای چوب فراوان می باشد ، برای پوشش سقف آلاچیقو کلبه های جنگلی و منازل روستایی و انبارها از تخته های مقاوم و نراد و یا از راش و بلوط استفاده می شود. نحوه اجرای لت پوش عبارت است از:
1. به علت محدود بودن ابعاد این بناها ، طول خرپا نیز کوتاه می باشد ابتدا تراشه های مقاوم 10*10 سانتیمتری را برای باربری تخته های لت می کوبند.
2. در ناحیه انتهایی پیش آمدگی «کش» از چهار تراش به عنوان لب بند استفاده می شود.
3. نسبت به اندازه ترکه های لت و اورلپ آنها«ترکه کشی» از چهار تراشه 8*8 یا10*10 با فاصله 40 تا 65 سانتیمتر به عضوهای مورب خرپا اتصال و میخ می شود.
4. تخته های لت به طول 50 تا75 و به عرض 20 تا25 سانتیمتر روی ترکه ها میخ می شود. که پوشش نهایی است و جهت محافظت بنا از عوامل جوی معمولاً عایق می شود.

شکل 5- اجرای سقف در زیر سازی کش
4-کف سازی:
معمولاً بناهای ذکر شده در مکانهای بلند و مرتفع ساخته می شود تا نفوذ رطوبت به ساختمان کمتر باشد و در بناهای لت پوش بنا از زمین طبیعی حدود یک متر بلندتر ساخته می شود. در کف سازی این بناها عموماً از کف سازی چوبی استفاده می کنند که مراحل کار عبارت است از:
پس از استقرار تیرهای گردبینه روی نعل کشی و هم سطح کردن آنها به وسیله نعل برداشتن از تخته های 3 سانتیمتری با عرض متفاوت و طول 2 تا 3 متر بر روی گردبینه های کف میخ کوب می شود، بطوری که به این کف سازی لمبه کوبی گفته می شود. در انتها یک کف صاف و یکپارچه که بوسیله تخته هایی پوشیده شده ایجاد می گردد.
شکل6-اجرای لمبه کوبی(کف)

5راه پله در بناهای چوبی:
به علت مرتفع بودن ساختمانهای چوبی از سطح زمین طبیعی معمولاً ارتباط به وسیله پلکان و مواردی از رامپ چوبی صورت می گیرد.
2- تیرهای حمال : این بخش وظیفه انتقال بار را به پی داشته . ستونها در محل استقرار خود نصب می شوند. این تیرهای اصلی در ابعاد 15*15 سانتیمتر به بالا و از چوبهایی با مقاومت بالا جهت مقابله با نیروی وزن ساختمان و و سایر نیروهای راکد استفاده می شده است .در ضمن برای جلوگیری از خوردگی چوب از ورق فلز و روش شیمیایی استفاده می نمودند .
3- دیوارها و سقفهای چوبی : پس از نصب ستونها بوسیله تخته ها و الوارهایی با ابعاد حداکثر 12 سانتیمتر مابین ستونها و سقف پوشیده می شده است . در بیشتر موارد سقف را بوسیله تیرهای شیب دار با 30 درجه شیب می پوشاندند .و توسط تخته الوار بر روی آن توسط میخ پوشیده می شد.
4- پوشش نهایی سقف : جهت غیر قابل نفوذ کردن سقف در مقابل عوامل جوی از آهن گالوانیزه استفاده می شد .در مواردی که برف و باران زیاد بود بوسیله قیر سقف را می پوشاندند.
5-پوشش دیوارها: که عموماً از تخته هایی با ابعاد 5 سانتیمتر بود .

.
.

منبع : yjc + گوگل + پاتوق دانشجویان معماری
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تقويت اتصالات برشي دوگانه پيچ و مهره در سازه هاي چوبي با استفاده از صفحات GFRP

تقويت اتصالات برشي دوگانه پيچ و مهره در سازه هاي چوبي با استفاده از صفحات GFRP

[h=2]این مطلب رو توی تالار مهندسی شیمی و پلیمر داشتیم ، و فکر میکنم که بی ارتباط با موضوع نباشه ؛ به همین دلیل اینجا گذاشتمش . امیدوارم مفید واقع بشه. [/h]
با تشکر از سرمد حیدری ِ عزیز . :gol:




تقويت اتصالات برشي دوگانه پيچ و مهره در سازه هاي چوبي با استفاده از صفحات GFRP
مدهوشي محراب*,سادات زاده سحر,ابراهيمي قنبر
* گرگان، دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي، گروه تكنولوژي و مهندسي چوب، كدپستي: 15739-49138
به منظور بررسي تقويت اتصالات چوبي، اتصالات دوگانه برشي از چوب هاي کاج و صنوبر تهيه و با استفاده از اتصال دهنده پيچ و مهره به هم متصل شدند. صفحات پلاستيكي تقويت شده با الياف شيشه (GFRP) در دو نوع مختلف تجاري و در ضخامت هاي 0.05 و1 mm به عنوان تقويت كننده و پوشش روي اتصالات با استفاده از رزين اپوکسي، استفاده شد. هم چنين، به منظور حفظ ظاهر اتصال و نماي طبيعي چوب، در نيمي از نمونه ها از لايه نازک چوب نيز روي کامپوزيت استفاده شد. در مجموع 32 نمونه اتصال و 8 نمونه به عنوان شاهد ساخته شد. پس از آماده سازي نمونه ها، آزمون کشش روي آنها اجرا شد. نتايج نشان داد، مقدار بار و تنش اعمال شده با تقويت اتصال افزايش مي يابد و در اين ارتباط تنها اثر نوع صفحات کامپوزيتي معني دار است و نوع گونه اثر معني داري ندارد. هم چنين نتايج نشان داد، تقويت اتصالات موجب تغيير شکل شکست در نمونه هاي چوبي مي شود، به طوري كه هيچ يک از نمونه هاي تقويت شده در محل اتصال با پيچ دچار شکست نشده، تنها در محل پيچ دچار لهيدگي مي شود. در نتيجه مي توان گفت با تقويت اتصال، ضريب اطمينان سازه افزايش يافته و ترک هاي ناگهاني و عميق در اتصال چوبي ايجاد نمي شود.
كليد واژه: اتصال دو گانه پيچ و مهره چوبي، رزين اپوکسي، کامپوزيت، اتصال تقويت شده، استحکام كششي

 

DDDIQ

مدیر ارشد
ساختار خانه های چوبی

ساختار خانه های چوبی

ساختار خانه های چوبی


سیستم سازه¬ای ساختمانهای چوبی از مقاطع چوبی مختلفی ساخته میشوند. این نوع ساختمان جزء سازه‌های سبك شناخته شده است. در این نوع سیستم سازه‌ای، مقاطع چوبی چهار تراش با قرارگیری در فواصل حدود 40 سانتی‌متری و اتصال تخته‌های چند لایه چوبی و تخته های گچی (گچ برگ) بر روی آنها تشكیل یكسری دیوارهای باربر و برشی را می‌دهند.
سیستم خانه های سبک چوبی یک سیستم مدوله شده است که پنلهای دیوار و کف ها در کارخانه ساخته می شوند. در صورت امکان کلیه مسیر های عبور تاسیسات برقی و مکانیکی در کارخانه پیش بینی و تعبیه می شوند. سیستم ساختمانی اسکلتهای چوبی سبک بوده و در زمان کمی بر پا می شوند.

اجزاء اصلی تشکیل دهنده سیستم چوبی به شرح ذیل می باشد:



  • فونداسیون (شالوده)
    خانه های چوبی بسیار سبک هستند بگونه ای بعلت سبک بودن سقف و کفها ( وزن متوسط در هر طبقه بین 50 الی 80 کیلو گرم بر متر مربع ) ، نیروی وارد بر شالوده نواری بسیار کم می باشد. از این روی در ساختمانهای متعارف با اسکلت چوبی نیاز به فونداسیونهایی مانند خانه های سنگین وجود ندارد و فونداسیون این ساختمانها اغلب در ابعاد حداقل می باشد.. در صورت آماده سازی مناسب و تراکم 90% خاک زیرین ساختمان چوبی ، نشست چندانی در زمین زیر ساختمان اتفاق نمی افتد و در نتیجه انتظار نشست چندانی در زمین زیر ساختمان نمیرود. امروزه متداول ترین فونداسیون ها برای خانه های چوبی سه گونه میباشند، دال بتنی (شالوده گسترده) یا اسلب (Slab on Grade)، گربه رو (Crawl Space) و فونداسیون دارای زیر زمین (Basement).




در هر سه نوع فونداسیون، شناژهای نواری که زیر دیوارهای باربر وبرشی قرار می‌گیرند. شناژ های نواری مناسبترین فونداسیون در این نوع سیستم ساختمانی میباشد و همچنین در صورت نیاز می توان از شناژهای تکی نیز استفاده نمود. طراحی فونداسیونها بر اساس نیروی ثقلی وارده و مقاومت خاک انجام میشود.



  • فونداسیون گسترده کف بتنی، اسلب (Slab on Grade)
    در این نوع فونداسیون که تمامی وزن ساختمان بر روی آن قرار گرفته و در عین حال کف ساختمان را نیز تشکیل میدهد. امروزه متداول ترین نوع شالوده برای خانه های چوبی میباشد. این شالوده در عین حال ساده ترین و ارزان ترین روش پی ریزی برای سیستم خانه های چوبی میباشد. ساختمان با قاب سبک چوبی بر روی سکویی یکپارچه بتنی که بطور معمول با شبکه ای از میل گرد عاج دار آهنی مسلح شده است قرار می‌گیرد. زیر دیوارهای باربر و برشی شنازهای نواری وجود دارد.



  • فونداسیون با زیر زمین
    شالوده دارای زیر زمین یکی از قدیمی ترین روش های پی ریزی است و از نظر نحوه استفاده بر دو نوع میباشد، شالوده با زیر زمین بسته که بطور کامل در خاک قرار گرفته و تنها از داخل ساختمان بدان راه باشد و شالوده با زیرزمین باز که دست کم یک ضلع آنرا خاک احاطه نکرده و به حیاط و یا به بیرون نیز راه داشته باشد. شالوده دومی برای زمین های شیب دار مناسب تر است. از آنجا که دیوار زیرزمین در مجاورت خاک قرارگرفته و پیوسته در خطر نفوذ آب و رطوبت قرار دارد، باید سطح خارجی دیوار عایق رطوبتی شده و پیرامون ساختمان کمی پایین تر از کف زیرزمین زه کشی شود. در مجاورت دیوار خارجی زیرزمین باید برای تخلیه بهتر آب، شن ریخته شود و در حدود 1.5 متر پیرامون ساختمان و در روی زمین با سیمان ویا لایه ای غیر قابل نفوذ در برابر آب و با شیب به خارج ساختمان پوشانده شود. دیوارهای زیرزمین بطور معمول از بتن و یا مصالح غیر آلی دیگر مانند بلوک سیمانی، آجر، بتن گازی و غیره ساخته میشود.




  • دیوارهای خارجی :
    دیوارهای باربر خارجی به تنهایی و گاهی به همراه دیوارهای باربر داخلی سازه باربر ساختمان چوبی را تشکیل می‌دهند. این دیوارها با قرار گرفتن وادارهای چهار تراش چوبی با فاصله معین از یکدیگر و به صورت قاب ساخته شده و بر روی پی بتنی ساختمان قرار می‌گیرند و با پیچای مهاری (Anchor Bolts) به فونداسیون متصل می شوند. برای ساختمان‌های کم ارتفاع ابعاد این وادارها بطور معمول 4.5 در 10 سانتی‌متر است که با فاصله مرکزی 40 سانتی‌متر از یکدیگر قرار می‌گیرند. روی این قاب‌ها را از داخل با گچ برگ (ورق گچی) و از خارج با تخته های چندلا می‌پوشانند. نمای ساختمان می‌تواند نمای نیم آجر، لمبه چوبی و سمنت بوردهای افقی و سیمان بر روی شبکه فلزی، ورق‌های فلزی، ورق‌های پلیمری و یا هر محصول ساختمانی مناسب دیگری باشد. بین وادارها چوبی را با یک عایق حرارتی مناسب از قبیل پشم سنگ ، پشم شیشه یا پلی یورتان پر می‌کنند. بارهای ثقلی وارده به ساختمان از طریق این دیوارهای باربر، متشكل از وادارهای چوبی با مقطع چهارتراش به اصطلاح 4×2 (4.5cmx9cm) و یا 6×2 (4.5cmx15cm)، تیر دوبل بالای دیوار(Top Plate) و تیر زیرین دیوار(Sill Plate) به کف های چوبی و فونداسیون منتقل می‌گردد. دیوارهای باربری كه بااستفاده از تخته های چوبی چند لا، Plywood و یا OSB پوشش داده می‌شوند، نقش دیوارهای برشی را نیز در این نوع سازه‌ها ایفا می‌نمایند. به لحاظ سیستم باربر جانبی، دیوارهای برشی تعبیه شده در بخشهای مختلف ساختمان (به خصوص دیوارهای جدار بیرونی ساختمان)، نقش جذب نیروی برشی جانبی وارده به ساختمان و انتقال آن به فونداسیون را دارا می‌باشند.






  • سیستم کف-سقف
    تیر‌های سقف ‌بگونه ای ساده بر روی دیوارهای باربر خارجی و یا داخلی با میخ، پیچ و اتصالات فلزی دوخته میشوند. سازه جداکننده طبقه‌ها تشکیل شده است از تیرهای چهار تراش‌ چوبی که با فاصله معینی که بطور معمول 40 سانتی‌متر است قاب‌بندی می‌شود. در قاب‌بندی سقف در مواقع نیاز میتوان از تیر های خرپای چوبی استفاده کرد. سقف بوسیله تخته‌های چند لای(18 میلیمتر) بوسیله میخ به تیرها در فواصل معینی متصل شده و آن را می‌پوشانند و بر روی آن کف‌پوش مناسبی قرار می‌دهند.








طبق آیین نامه IBC2006 بخش 2301.2 می توان ساختمانهای چوبی را بروش تنش مجاز ASD, (Allowable stress Design) طراحی نمود. نیروهای وارد بر ساختمان برای طراحی در آیین نامه IBC2006 فصل 16 و ASCE7-05 ارایه شده است.

منبع : http://www.fht.ir/technical3.cshtml
 

farbod90

عضو
کدام چوب بادوام تر است؟ ایا برای ساخت سازه های چوبی بهترین گزینه چوب کاج روسیه است ؟

چوب گردو ، چوب ملچ ، چوب راش ، چوب هاى روسى یانراد ، چنار ، اخبار ایران و جهان اقتصاد و بازرگانی صنایع چوب
گرداوری : سایت جامع پیمانکارانصنایع چوب و دکوراسیون فن و هنر ایران زمین
رئیس اتحادیه مبلسازان و درودگران نیز مى گوید: متاسفانه چوب هایى که از داخل به دست ما مى رسد، اکثرا خیس است و قابلیت استفاده ندارد.
چوب گردو با یکهزار سال دوام، بهترین چوب موجود در بازار است که عمدتا برای ساخت در، پنجره و ضریح امامزاده ها از آن استفاده می شود.وضعیت چوب در کشور به دلیل شرایط خاصی که دارد، واردات این کالا را به ایران اجباری کرده است.


درست است که چوب راش کشور ما در دنیا حرف اول را مى زند، اما براى جلوگیرى از تخریب جنگل ها ناگزیریم واردات چوب را بپذیریم.نابودى جنگل ها در کشور عواقب ناخوشایندى در پى دارد.از این رو واردات در این زمینه بهترین گزینه است.رجبى راد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان و لوازم ادارى در این خصوص مى گوید:نحوه برداشت از جنگل ها در کشور ما علمى نیست و حدود ۵۰ درصد چوب هاى داخلى به دست آمده از جنگل، قابلیت استفاده ندارد و از بین مى رود.همچنین دستگاه هاى خشک کن مطلوب هم در ایران وجود ندارد، بنابراین کالاهایى که با استفاده از این نوع چوب ها ساخته مى شوند، مرغوب نیستند. از این رو ما ترجیح مى دهیم از چوب هاى وارداتى استفاده کنیم. البته واردات چوب براى صیانت از جنگل هاى کشور هم موثر است. ناگفته نماند که جنگل اگر برداشت نداشته باشد، مخروبه مى شود و در مواقع ضرورى مى باید برداشت منطقى از جنگل صورت گیرد و این برداشت ها باید جهت حفظ جنگل باشد، اما متاسفانه از جنگل هاى ما برداشت هاى غیر استاندارد مى شود؛ به عنوان مثال برداشت از جنگل براى ساخت کاغذ. جنگل، ثروت ملى است، به همین دلیل باید از آن استفاده بهینه شود. ما براى رعایت منافع عموم، پیشنهاد واردات چوب را مطرح کردیم. بسیارى از دولت ها براى حفاظت از جنگل هاى کشورشان هزینه حمل چوب هاى وارداتى را تقبل مى کنند و در واقع براى این امر در کشورشان یارانه گذاشته اند، اما متاسفانه در کشور ما هزینه حمل چوب هاى وارداتى به عهده خود خریداران است و با یارانه سوخت، به مصرف چوب هاى داخلى یارانه پرداخت مى شود.در کنار اظهارات رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبلمان و لوازم اداری، ثقفی، رئیس اتحادیه مبلسازان و درودگران نیز مى گوید:متاسفانه چوب هایى که از داخل به دست ما مى رسد، اکثرا خیس است و قابلیت استفاده ندارد.البته اگر این مشکل هم حل شود، باز باید در مقابل برداشتى که از جنگل ها مى شود نهال کارى کرد. مثلا در برابر چوبى که از هر درخت به دست مى آید، باید ۳ نهال جایگزین شود. همچنین قاچاق چوب در گذشته در کشور مساله ساز بود که البته امروز این مشکل تا حدودى برطرف شده است.چوب در اقسام مختلف و کیفیت هاى متفاوت کاربردهاى گوناگونى دارد.در این رابطه حسین افشار امین، یکى از اعضاى رسمى گروه کارشناسان صنایع چوب توضیحات جالب توجهى ارایه مى دهد:چوب با توجه به کیفیت و زیبایى کارایى مختلفى را به همراه دارد. رایج ترین کاربرد این صنعت در منازل و ادارات است.درهاى پرسى منازل قاعدتا از چوب هاى روسى یانراد است که اصطلاحا چوب کاج گفته مى شود.این درها به صورت سه لایی، نئوپان یا MDF پرس مى شود. البته از چوب راش وملچ نیز بدین منظور مى توان استفاده کرد.چوب ملچ زیباترین نوع در بین دیگر چوب هاست. این زیبایى در نقش موجود در این چوب که به صورت موج نمایان شده، هویدا مى شود. شاید این موضوع یکى از دلایل گران تر بودن این نوع چوب در میان دیگر اقسام چوب هاست. در این میان چوب راش را هم نباید نادیده گرفت. البته این نوع از چوب محکم و صنعتى بیشتر براى مبلمان کاربرد دارد و بهترین انواع چوب راش متعلق به کلاردشت است. عمر چوب راش حدود ۱۵۰ سال و چوب ملچ ۱۰۰ سال است که این قضیه حکایت مقاوم تر بودن چوب راش نسبت به ملچ را مسلم مى کند. در این میان، گونه چنار از بین انواع چوب ها باعمر یکهزار ساله براى درهاى ورودى امامزاده ها کاربرد دارد.براى ساخت کابینت ها بیشتر از MDF استفاده مى شود، چراکه دوام بهترى دارد. نئوپان نیز در این زمینه مصرف دارد. همچنین نئوپان هاى ملامینه براى کابینت استفاده مى شود. کمدهاى دیوارى نیز که به صورت چوب کار مى شود، تمام مشخصه هاى درهاى ورودى پرسینگ را در بر دارد.یکى دیگر از اقسام چوب، چوب گردو است که از گونه هاى نادر و کمیاب است و با برداشت صنعتى به دست مى آید. چوب گردو داراى رنگ راه دار تیره است که با رگه هاى تیره تر نقش زیبایى به خود گرفته و براى منبت کارى انتخاب مناسبى است. البته متاسفانه در کشور ما از چوب هاى گردو استفاده نادرستى مى شود.کاربرد چوب گردو در مبلمان مثال آشکارى براى این ادعا است.حسین افشار امین در ارتباط با واردات گونه هاى مختلف چوب مى گوید:در صورتى که چوب راش کلاردشت ما بهترین نوع در دنیاست ما براى عدم تخریب جنگل ها، این نوع چوب را از رومانى و ترکیه و اروپاى شرقى وارد کشور مى کنیم.همچنین چوب نراد، از روسیه و فنلاند و بعضى گونه هاى اتریشى نیز وارد کشور مى شود. کارشناس فوق، برداشت غیرحرفه اى دامسراها را یکى از علل تخریب جنگل معرفى مى کند.افشار امین در ادامه نکته هاى متعددى را یادآور مى شود: در حال حاضر سالانه یکهزار و ۲۰۰ تا ۲ میلیون متر مکعب چوب از جنگل هاى ایران به دست مى آید و حدود ۵/۲ میلیون متر مکعب از خارج وارد مى شود. این در حالى است که به گفته مسوول روابط عمومى سازمان جنگل ها و مراتع در سال ۱۳۸۱ کارخانه هاى چوب با ۵۰ درصد ظرفیت کار مى کردند. با حذف تعرفه واردات چوب، امیدواریم اولا از تخریب جنگل ها جلوگیرى شود، ثانیا کارخانه هاى صنایع چوب با ۱۰۰ درصد ظرفیت به کار خود ادامه دهند. کارشناس صنایع چوب در ادامه مى گوید: طبق آمار منتشر شده حدود ۷۲ هزار واحد صنفى و صنعتى در سراسر ایران در بخش صنعت چوب فعال هستند که در سال ۱۳۷۵ تعداد ۱۱۷۲۵۴ نفر به طور مستقیم در این بخش صنعت مشغول به کار بوده اند. با توجه به رشد جمعیت و اقبال مردم به این صنعت و گسترش صنایع چوب، تعداد کسانى که به طور مستقیم در این صنعت اشتغال دارند به ۳۵۱۷۶۲ نفر مى رسد و این تعداد با توجه به ۴ هزار نوع کاربردى که براى صنعت چوب و صنایع وابسته به آن تعریف شده، جمعیت زیادى از مردم را به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت و صنایع وابسته به آن به کار گرفته است.تعدادى از کارخانه هایى که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این صنعت ارتزاق مى کنند، عبارتند از: بخش عظیمى از جنگلدارى و برداشت چوب از جنگل، کارخانه هاى نئوپان سازی، فنرسازی، صنایع پلاستیک، شیشه سازی، میخ سازی، پیچ سازی، چرم سازى و بسیارى دیگر از کارخانه ها که ارتباط تنگاتنگى با صنعت چوب دارند و از این صنعت بهره مند هستند.افشار امین در خاتمه مى گوید: متاسفانه این صنعت با این حجم وسیع و گسترده و قابلیت هاى بسیار، تامین کننده نیازهاى فنى و معنوى و فرهنگى جامعه نیست و از حمایت هاى بعضى از مسوولان بى بهره است.

منبع و محل درج : سایت آفتاب
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
فناوري ساختمانی پیشسازي چوبی

فناوري ساختمانی پیشسازي چوبی

فناوري ساختمانی پیش سازي چوبی
(صنعتی سازي مناسب براي سوانح طبیعی غیر مترقبه)

محمد مهذب طلاب 1*، سونا جداري فتحی 2
-1 دانشجوي دکتري معماري، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
-2 دانشجوي کارشناسی ارشد معماري، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان



چکیده
توجه به سیستمهاي ساختمانی, خصوصا امروزه که با توجه به نیاز روزافزون براي سرپناه تقریبا در هر مکانی و با هر میزان پتانسیل وقوع سوانح طبیعی ساخت و ساز صورت میگیرد, بسیار ضروري به نظر میرسد. این موضوع هم پیش از وقوع سانحه و هم پس از بروز آن اهمیت حیاتی مییابد زیرا میتواند پاسخ مناسبی به مهمترین نیاز مردم در آن شرایط یعنی اسکان بدهد. در این شرایط روش ساختمانی مناسب باید از ویژگیهاي خاصی برخوردار باشد که از آن جمله میتوان به مقاومت در برابر سوانح طبیعی, سرعت در اجرا و قیمت مناسب اشاره نمود. سیستمهاي پیشسازي ساختمان مورد استفاده در کشور ما، در عین دارا بودن بسیاري از ویژگیهاي مورد نظر متاسفانه به دلایل مختلفی چندان مورد استفاده قرار نگرفتهاند که شاید مهمترین دلیل، عدم توجه آنها به سلیقه مشتري و امکان ایجاد طرحهاي متنوع متناسب با فرهنگ بومی بدان وسیله میباشد. با رفع این مساله در سیستم پیشسازي چوبی از یک طرف؛ و وزن کمتر, اتصالات سادهتر, مصالح طبیعی و تنوع طرح و رنگ قطعات چوبی در مقایسه با قطعات بتنی از طرف دیگر، میتوان این روش را به عنوان گزینهاي مناسب براي مناطق در معرض خطر حوادث طبیعی و یا براي بازسازي بخشهاي آسیبدیده از این سوانح بکار برد. این پژوهش رابطهاي نخست سعی در معرفی سیستم پیشسازي چوبی دارد و سپس به تبیین ویژگیهاي
آن در ارتباط با سوانح طبیعی میپردازد. شناخت پیشسازي چوبی, قابلیت این سیستم براي استفاده در مناطق مستعد سوانح طبیعی و نیز براي استفاده در دوران بازسازي, خصوصا در مناطق دور افتاده که غالبا بیشترین تلفات و خسارات را در این موارد متحمل شدهاند, مشخص مینماید. از دیگر ویژگیهاي صنعتیسازي چوبی میتوان به دقت بالا بخاطر تولید
کارخانهاي, هزینه پایین حمل و نقل, بینیازي از آمود براي سطوح داخلی و خارجی, قابلیت استفاده مجدد و بازیافت قطعات اشاره نمود.

واژه هاي کلیدي:
سیستم ساختمانی, صنعتیسازي ساختمان, فناوري پیشسازي، پیشسازي چوبی, سوانح طبیعی غیر مترقبه, اسکان موقت.
 

پیوست ها

  • فناوري ساختمانی پیشسازي چوبی.pdf
    457.3 کیلوبایت · بازدیدها: 4

mohaandes

عضو جدید
بهترین چوب در حال حاضر روسی هست هم استحکام دارد و هم کیفیت بالا اما قیمت بیشتر هست فقط
 

Similar threads

بالا