سازه های فولادی سردنورد شده

f.hashemi2

عضو جدید
سلام خسته نباشید
روی یک پروژه کارمیکنم که در مورد سازه های فولادی سردنورد شده است ، این ساختمان مسکونی و 6 طبقه است و سیستم باربرجانبی آن قاب خمشی است و کلیه مقاطع آن طراحی شده
ولی چندوقت پیش فهمیدم قاب خمشی متوسط با مقاطع سردنورد شده فقط برای سازه های یک طبقه مجاز است
سوالم اینه که چرا !!؟ چرا یک مقطع با همون مشخصات ولی گرم نورد شده میتونه قاب خمشی باشه ولی سردنورد شده نه ! :que:
مقاطع c شکل هستند
 

reza119

عضو جدید
سلام خسته نباشید
روی یک پروژه کارمیکنم که در مورد سازه های فولادی سردنورد شده است ، این ساختمان مسکونی و 6 طبقه است و سیستم باربرجانبی آن قاب خمشی است و کلیه مقاطع آن طراحی شده
ولی چندوقت پیش فهمیدم قاب خمشی متوسط با مقاطع سردنورد شده فقط برای سازه های یک طبقه مجاز است
سوالم اینه که چرا !!؟ چرا یک مقطع با همون مشخصات ولی گرم نورد شده میتونه قاب خمشی باشه ولی سردنورد شده نه ! :que:
مقاطع c شکل هستند

سرد نورد شده ها دارای تنش پسماند هستند تنش های ثانویه
 

reza119

عضو جدید
خیلی ممنون ، چی باعث میشه که تنش پسماند توش به وجود بیاد ؟؟

وقتی گرم نورد می شود و پروفیل های فولادی ساخته می شود تغییر شکل به نرمی انجام می شود

اما وقتی بدون گرما نورد می شود بوسیله فشار تغییر شکل ها انجام می شود خب این فشار ها در پروفیل ها تنش ذخیره می کند که به پسماند معروف است
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام خسته نباشید
روی یک پروژه کارمیکنم که در مورد سازه های فولادی سردنورد شده است ، این ساختمان مسکونی و 6 طبقه است و سیستم باربرجانبی آن قاب خمشی است و کلیه مقاطع آن طراحی شده
ولی چندوقت پیش فهمیدم قاب خمشی متوسط با مقاطع سردنورد شده فقط برای سازه های یک طبقه مجاز است
سوالم اینه که چرا !!؟ چرا یک مقطع با همون مشخصات ولی گرم نورد شده میتونه قاب خمشی باشه ولی سردنورد شده نه ! :que:
مقاطع c شکل هستند

سلام

طبق آیین نامه (نشریه 612 تحقیقات مسکن - آيين نامه طراحي و اجراي سازه هاي فولادي سرد نورد - LSF (بخش سازه))، در صورتیکه از یکی از سیستم های مهار جانبی 2800 استفاده شود حداکثر ارتفاع ساختمان 15 متر و یا 5 طبقه هستش .

مقاطعی که در سازه های فولادی سرد نورد شده (CFS = Cold-Formed Steel) بکار برده میشن با مقاطع سازه های گرم نورد شده اصلا یکی نیستن! چطور میتونن مشخصات یکسانی داشته باشن؟ مقاطع CFS از ورق و بوسیله خمکاری ساخته میشن. این ورقها حداکثر 3 میلیمتر ضخامت دارند که در مقایسه با ضخامت اجزای پروفیلهای نورد شده بسیار نازکتر هستند (فلسفه استفاده از CFS ساخت سریع و ایجاد سیستم قاب فولادی سبک - LSF - هستش).

همونطوری که جناب مهندس
reza119 هم فرمودن در خمکاری در مقاطع CFS تنش پسماند ایجاد میشه که البته در مقاطع نورد شده هم بعلت انقباضهای ایجاد شده در اثر دیر سرد شدن قسمتهای داخلی، تنش پسماند قابل توجهی در مقطع ایجاد می شود (که در روابط آیین نامه ای اثرات مربوط به تنش پسماند گنجانده شده است، مثلا در مبحث 10 تنش مجاز، مقدار تنش مجاز نیروی محوری ستون در حالت الاستیک 50 درصد Fy است که این نشون میده آیین نامه 50 درصد مقدار تنش مجاز رو بعلت تنش پسماند کم کرده - ضریب لاغری Cc آیین نامه که حد لاغری خطی و غیر خطی هستش متناظر با لاغری کمانش الاستیک اویلر با تنش 0.5Fy هستش).
 

f.hashemi2

عضو جدید
وقتی گرم نورد می شود و پروفیل های فولادی ساخته می شود تغییر شکل به نرمی انجام می شود

اما وقتی بدون گرما نورد می شود بوسیله فشار تغییر شکل ها انجام می شود خب این فشار ها در پروفیل ها تنش ذخیره می کند که به پسماند معروف است

ممنون از کمکتون :smile:
 

f.hashemi2

عضو جدید
سلام

طبق آیین نامه (نشریه 612 تحقیقات مسکن - آيين نامه طراحي و اجراي سازه هاي فولادي سرد نورد - LSF (بخش سازه))، در صورتیکه از یکی از سیستم های مهار جانبی 2800 استفاده شود حداکثر ارتفاع ساختمان 15 متر و یا 5 طبقه هستش .

مقاطعی که در سازه های فولادی سرد نورد شده (CFS = Cold-Formed Steel) بکار برده میشن با مقاطع سازه های گرم نورد شده اصلا یکی نیستن! چطور میتونن مشخصات یکسانی داشته باشن؟ مقاطع CFS از ورق و بوسیله خمکاری ساخته میشن. این ورقها حداکثر 3 میلیمتر ضخامت دارند که در مقایسه با ضخامت اجزای پروفیلهای نورد شده بسیار نازکتر هستند (فلسفه استفاده از CFS ساخت سریع و ایجاد سیستم قاب فولادی سبک - LSF - هستش).

همونطوری که جناب مهندس
reza119 هم فرمودن در خمکاری در مقاطع CFS تنش پسماند ایجاد میشه که البته در مقاطع نورد شده هم بعلت انقباضهای ایجاد شده در اثر دیر سرد شدن قسمتهای داخلی، تنش پسماند قابل توجهی در مقطع ایجاد می شود (که در روابط آیین نامه ای اثرات مربوط به تنش پسماند گنجانده شده است، مثلا در مبحث 10 تنش مجاز، مقدار تنش مجاز نیروی محوری ستون در حالت الاستیک 50 درصد Fy است که این نشون میده آیین نامه 50 درصد مقدار تنش مجاز رو بعلت تنش پسماند کم کرده - ضریب لاغری Cc آیین نامه که حد لاغری خطی و غیر خطی هستش متناظر با لاغری کمانش الاستیک اویلر با تنش 0.5Fy هستش).

خیلی ممنون از راهنماییتون
بله نشریه 612 را کامل مطالعه کردم ولی مشکل اینجاست که این پروژه (که مهندس مشاور آن بسیار سرشناس است!!) باذکر دلایلی از جنس فولاد سرد استفاده کرده ولی محاسبات را طبق نشریه 612 نرفته !!
البته منظورم از مشخصات یکسان مقطع ممان اینرسی و سایر خصوصیات هندسی مقطع c شکل بود که شبیه به ناودانی در نوردشده هاست (بجز ضخامت )
پس با این حساب این غیر ممکنه که یک ساختمان 6 طبقه با قاب خمشی در دوجهت از جنس مقاطع سردنورد شده وجود داشته باشه درسته ؟؟
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
نه نیست تنها سیستم باربر جانبی اش قاب خمشی در دوجهته ! یعنی چهار طرف ساختمان قاب خمشی داره !:(

سلام. از همه سیستم های گفته شده در 2800 میشه استفاده کرد و قاب خمشی که در دو جهت استفاده شده هیچ مشکلی نداره فقط طبق 612 و یا مبحث 11 حداکثر مجاز به ساخت 5 طبقه با فولاد سرد نورد شده هستیم. احتمالا از نظر این مشاور که فرمودین یک طبقه اضافه ساخت مشکلی نداره! :smile:
 

reza119

عضو جدید
شما مطمئن هستید ؟ چون این نوع پروفیل ها برای قاب ساده است نه برای قاب خمشی
 

reza119

عضو جدید
سلام خسته نباشید
روی یک پروژه کارمیکنم که در مورد سازه های فولادی سردنورد شده است ، این ساختمان مسکونی و 6 طبقه است و سیستم باربرجانبی آن قاب خمشی است و کلیه مقاطع آن طراحی شده
ولی چندوقت پیش فهمیدم قاب خمشی متوسط با مقاطع سردنورد شده فقط برای سازه های یک طبقه مجاز است
سوالم اینه که چرا !!؟ چرا یک مقطع با همون مشخصات ولی گرم نورد شده میتونه قاب خمشی باشه ولی سردنورد شده نه ! :que:
مقاطع c شکل هستند[/QUOTE

به نظر من اگر نگران موضوع هستید خوب است محاسبات و نقشه هارا بخواهید و آنرا چک کنید و ببینید واقعا جواب گرفته شده است ؟و نقشه ها و محاسبات و گزارش آزمایشگاه خاک با هم هماهنگ هستند ؟
 

f.hashemi2

عضو جدید
سلام. از همه سیستم های گفته شده در 2800 میشه استفاده کرد و قاب خمشی که در دو جهت استفاده شده هیچ مشکلی نداره فقط طبق 612 و یا مبحث 11 حداکثر مجاز به ساخت 5 طبقه با فولاد سرد نورد شده هستیم. احتمالا از نظر این مشاور که فرمودین یک طبقه اضافه ساخت مشکلی نداره! :smile:

پس قاب خمشی با مقاطع سردنورد اگر در دو جهت باشه مشکلی نداره (تا 5 ط) و اگر در یک جهت باشه فقط تا یک طبقه مجاز هست !!:)
خیلیی ممنونم از راهنماییاتون :smile:
 

f.hashemi2

عضو جدید
شما مطمئن هستید ؟ چون این نوع پروفیل ها برای قاب ساده است نه برای قاب خمشی

بله کل سازه از فولاد سرده و مقطع ستون ها و تیرهای اصلی از 2c هست (شبیه دوتا ناودانی پشت به پشت ) و مقطع تیرچه ها از c هست!
 

f.hashemi2

عضو جدید
سلام خسته نباشید
روی یک پروژه کارمیکنم که در مورد سازه های فولادی سردنورد شده است ، این ساختمان مسکونی و 6 طبقه است و سیستم باربرجانبی آن قاب خمشی است و کلیه مقاطع آن طراحی شده
ولی چندوقت پیش فهمیدم قاب خمشی متوسط با مقاطع سردنورد شده فقط برای سازه های یک طبقه مجاز است
سوالم اینه که چرا !!؟ چرا یک مقطع با همون مشخصات ولی گرم نورد شده میتونه قاب خمشی باشه ولی سردنورد شده نه ! :que:
مقاطع c شکل هستند[/QUOTE

به نظر من اگر نگران موضوع هستید خوب است محاسبات و نقشه هارا بخواهید و آنرا چک کنید و ببینید واقعا جواب گرفته شده است ؟و نقشه ها و محاسبات و گزارش آزمایشگاه خاک با هم هماهنگ هستند ؟

نقشه ها داخل پروژه هست ولی محاسبات ندادند اصلا و بجای آن یک فایل sap بهم دادند که وقتی تغییر مکان جانبی اش را کنترل کردم برای طبقه 5 و6 تحت بار زلزله مطابق با آیین نامه 2800جواب نداد !
 

reza119

عضو جدید
نوشته اصلي بوسيله [B گفت:
f.hashem[/B];7877419]

نقشه ها داخل پروژه هست ولی محاسبات ندادند اصلا و بجای آن یک فایل sap بهم دادند که وقتی تغییر مکان جانبی اش را کنترل کردم برای طبقه 5 و6 تحت بار زلزله مطابق با آیین نامه 2800جواب نداد !

ساختمان در چه مرحله ای است و در کدام شهر ساخته می شود ؟
 

reza119

عضو جدید
نوشته اصلي بوسيله f.hashemi2
هنوز ساخته نشده ، طرح را برای تایید به وزارت مسکن فرستادند ، در شهر کرمان (بردسیر )[/QUOTE]

سلام

ازلحاظ موقعیت زمین چون در منطقه با خطر نسبی زیاد قرار دارد برای 5 طیقه مشکلی ندارد اما از لحاظ سیستم باربر بار جانبی به نظر من مشکل دارد و تائید نمی شود چون لز قاب خمشی استفاده شده است
اما می تواند از دیوار برشی بتن مسلح بجای قاب خمشی استفاده کند در این صورت مشکلی نخواهد داشت
البته مسئله یک طبقه اضافی را که مخالف آئین نامه است باقی می ماند
 
آخرین ویرایش:

f.hashemi2

عضو جدید
نوشته اصلي بوسيله f.hashemi2
هنوز ساخته نشده ، طرح را برای تایید به وزارت مسکن فرستادند ، در شهر کرمان (بردسیر )

سلام

ازلحاظ موقعیت زمین چون در منطقه با خطر نسبی زیاد قرار دارد برای 5 طیقه مشکلی ندارد اما از لحاظ سیستم باربر بار جانبی به نظر من مشکل دارد و تائید نمی شود چون لز قاب خمشی استفاده شده است
اما می تواند از دیوار برشی بتن مسلح بجای قاب خمشی استفاده کند در این صورت مشکلی نخواهد داشت
البته مسئله یک طبقه اضافی را که مخالف آئین نامه است باقی می ماند[/QUOTE]

خیلی ممنون ، بله قاب خمشی در این موارد مشکل دارد بویژه اگر با فولاد سرد باشد که همه جا جوابگو نیست ! کلا گویا پروژه قابل قبول نیست مشکل زیاد دارد !
 
بالا