[سازمان نظام كارداني ساختمان ] اخبار و اطلاعيه ها

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخــــبار و آخرين اطلاعيه هاي سازمان نظام كارداني ساختمان




مصوبه نظارت کاردان‌ها ابطال نشده
172368 -اسفند ۱۳۹۲







گردهمایی روسای سازمان نظام کاردانی ساختمان کلیه استانهای کشور با حضور نماینده وزیر راه و شهرسازی در حالی برگزار شد که این نماینده دولتی اعلام کرد: مصوبه نظارت کاردان‌ها ابطال نشده است.




در این جلسه ابتدا مهدی موذن رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان مشکلات چندساله این سازمان را تشریح کرد و در ادامه نماینده آخوندی به ایراد سخن پرداخت.

موذن در ابتدا با بیان اینکه تاکنون چندین بار درخواست ملاقات با وزیر را داشتیم، افزود: بنده در چندین برنامه با آخوندی دیدار داشتم و حضوری این درخواست را مطرح کردم که آخوندی استقبال کرد و گفت که بسیار تمایل دارند با مدیران این سازمان ملاقات داشته باشند. موذن در ادامه اظهار داشت : با گذشت بیش از 5 ماه و با وجود درخواستهای حضوری و مکاتبات اداری هنوز موفق به تشکیل جلسه با وزیر نشده‌ایم.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان همچنین با اشاره به تاخیر در برگزاری انتخابات هیات مدیره استانها ، اعلام کرد: حدود 6 سال از خدمت اعضای هیات مدیره در استانها سپری شده است در حالی که در پایان سه سال اول باید انتخابات برگزار و اعضای جدید انتخاب می‌شدند. سال گذشته بسیار تلاش کردیم که انتخابات برگزار شود اما دفتر تشکلهای حرفه ای وزارت راه و شهرسازی این موضوع را نپذیرفتند و نبود بودجه کافی برای برگزاری انتخابات را مشکل اصلی عنوان کردند.

موذن دیگر مشکل سازمانهای نظام کاردانی ساختمان را حوزه های کاری کاردانها عنوان کرد و افزود : کاردانهای فنی ساختمان همواره اعلام می کنند که در بسیاری از استانهای کشور حتی در نظام فنی روستایی هم جایگاهی برای فعالیت این افراد وجود ندارد و بیشتر به مهندس توجه می‌شود. در برخی استانها مانند مازندران که مسولیت به آنها واگذار شده نظام فنی روستایی آن استان واحد نمونه شده است. بی تردید چنانچه در سایر استانها نیز وظایف اجرایی نظام فنی روستایی به سازمان نظام کاردانی سپرده شود نتیجه آن موفقیت آمیز خواهد بود.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان عدم کارایی پروانه های اشتغال کاردانها را از دیگر مشکلات دانست و اظهار داشت : این مشکل قدیمی به تضادی که سازمانهای نظام مهندسی بین خود و ما احساس می کنند بازمی گردد . این طرز تفکر موجب پدیدآمدن شرایط فعلی شده است ، عدم حمایت ادارات راه و شهرسازی هم مشکل را دو چندان می کند . در حال حاضر در استانهایی که از کاردانها حمایت می شود عملکرد بسیار موفق داشته ایم اما در نقاطی مانند استان کردستان که حمایتی صورت نمی گیرد به شدت تحت فشار قرار داریم و با مشکلات بسیاری دست به گریبانیم.

موذن موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را یکی از مهمترین چالشهای این سازمان دانست و اعلام کرد : اینکه رییس کمیسیون عمران مجلس و رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی فرد واحدی باشد و تصمیماتی اخذ شود که در آینده موجب تضعیف کاردانها شود بحثی بود که ما به شدت با آن مخالف بودیم. رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان مشکل بعدی را مربوط به اواخر دوران حضور نیکزاد دانست و افزود: در آن زمان مصوبه نظارت کاردانهای فنی ساختمان در شهرهای زیر 50 هزار نفر که با زحمات قابل توجه مسولان وقت وزارت راه و شهرسازی تهیه و به کلیه استانها ابلاغ شده بود با مخالفت شدید هاشمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مواجه شد و در نهایت با نامه کتبی هاشمی ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی کان لم یکن شد و جالب اینکه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی وقت هیچ گونه عکس العملی نشان نداد، و در نهایت موجب توقف مصوبه وزیر شد. این اقدام موجب بروز مشکلات بسیاری برای سازمانهای کاردانی در استانهای کشور شده است.

موذن در ادامه در خصوص حمایت مالی دولت و وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام کاردانی ساختمان گفت: در حالی امکان این حمایت وجود دارد که با توسل به ماده 39 قانون نظام مهندسی همواره این مسئله دچار چالش بوده و ما شاهد آن هستیم که در قالب این ماده مبالغی به سازمانهای نظام مهندسی پرداخت می شود، اما هیچ کمکی به سازمان نظام کاردانی ساختمان نمی شود. بنابراین اگر امکانی فراهم شود که این ماده از قانون اصلاح شود و یا راه کمک به نظام کاردانی هموار شود می توان تا حدی هزینه های این سازمان را جبران کرد.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان فرار از مقطع کاردانی را به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات این سازمان اعلام کرد و افزود: بدون تردید این معضل برای وزارت راه و شهرسازی هم بسیار مهم است زیرا اکنون آمار نشان می دهد 40 درصد کاردانها از این مقطع تحصیلی کوچ کرده و مهندس شده اند البته نزول آمار کاردانها همچنان ادامه دارد. در حال حاضر اعضای سازمان نظام مهندسی شاید در مرز 250 هزار نفر باشند اما اعضای سازمان نظام کاردانی به 60 هزار نفر تنزل پیدا کرده اند، این دقیقا عکس آن چیزی است که در قانون توسعه برنامه پنجم پیش بینی شده است . اظهارات نماینده آخوندی در ادامه این جلسه غلامرضا هوائی ، نماینده وزارت راه و شهرسازی در جمع روسای سازمان نظام کاردانی ساختمان استانها و شورای مرکزی اعلام کرد : امروز آمدن من به نیابت از دعوتی است که از وزیر راه و شهرسازی به عمل آمده بود .

مجموعه چند ده هزار نفری کاردانها بدون اینکه حاشیه های دوره های قبل در بین باشد،باید بتوانند در کشور به انجام خدمات فنی بپردازند ؛ بنابراین قرار شد در جلسه دیگری - شاید تا پایان سال- وزیر با شما ملاقات کند. هوائی در ادامه اظهار داشت : با توجه به اظهارات رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان، بنده به عنوان نماینده وزیر راه و شهرسازی در این جلسه سوالاتی که در حیطه وظایف من است پاسخ می دهم و مابقی را جمع بندی کرده و با تحلیلی که می نویسم خدمت وزیر ارایه می دهم.


نماینده وزارت راه و شهرسازی در ابتدا اظهار داشت: حتی اگر قانونی تحت عنوان قانون نظام مهندسی وجود نداشت و یا در این قانون بحثی در مورد کاردانهای فنی ساختمان نشده بود، بنده معتقدم که آنچه امروز به عنوان مجموعه کاردانهای فنی ساختمان داریم بسیار کمتر از آن چیزی است که مورد نیاز است زیرا در حال حاضر ساخت و ساز کشور نیازمند یک مجموعه 300 هزار نفری شامل کاردان فنی ساختمان وتکنسین فنی است که متاسفانه اکنون این ظرفیت وجود ندارد. وی افزود: می دانیم که اکنون سازمان نظام کاردانی در استانها با مشکلاتی مواجهند اما انتظار ما این است که سازمانهای نظام کاردانی ساختمان در کشور بیشتر از اینها باید فعالیت کنند البته این انتقاد به تعداد کمی از استانها وارد است

؛ناگفته نماند برخی از این نارسایی ها به دلیل کم توجهی مجموعه های بالا دستی شما به خصوص بخشهایی که در وزارتخانه در سالهای قبل فعالیت می کردند به وجود آمده است . هوایی در خصوص تاخیر در برگزاری انتخابات گفت: من این مسئله را به وزیر منعکس می کنم ، امیدواریم حداکثر در نیمه اول سال آینده مجوز های لازم از وزیر گرفته شود و این کار در پروسه قانونی خود انجام شود.

وی در خصوص لغو مصوبه نظارت کاردانهای فنی ساختمان در شهرهای زیر50هزار نفر اعلام کرد: در خصوص توقف این ابلاغیه باید بگویم وقتی وزارتخانه مجوزی را صادر می کند پشت مجوزش می ایستد. هوائی با بیان اینکه مصوبه مذکور یک بخشنامه و دستورالعمل است ، اضافه کرد : این مصوبه به هیچ وجه ابطال نشده و در بخش طراحی و نظارت اختیاراتی به سازمان نظام کاردانی داده است . هوائی با تاکید بر اینکه این دستورالعمل اکنون برای شما قابل اجرا است، اعلام کرد: با توجه به اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی این دستورالعمل را ابلاغ کرده و وزارتخانه هم مسولیت آن را به عهده می گیرد بنابراین با هر اداره کل راه و شهرسازی که از این دستورالعمل سرپیچی کند به شدت برخورد می کنیم و اصلا با این افراد شوخی نداریم. چندی پیش هم بحثی در این خصوص وجود داشت و تصمیماتی اتخاذ شد بنابراین اگر استانها همکاری های لازم در این بخش را به عمل نیاورد کاردان ها می توانند این موضوع را منعکس کنند تا با متخلفان برخورد شود.

هوائی در ادامه با بیان اینکه در روند ساخت و ساز یک کاردان عملکرد بهتری نسبت به یک مهندس دارد، اظهار داشت: به دلیل اینکه کاردان های فنی ساختمان مباحث کارگاهی را خیلی واضح تر و شفاف تر گذرانده اند و کارهای عملی بیشتری انجام داده اند اما در مقابل مهندسان در این مباحث ضعف هایی دارند. نماینده وزیر راه و شهرسازی در مورد انتقادات مطرح شده در بحث عدم کارایی پروانه اشتغال کاردانها گفت: اصلا این طور نیست زیرا خود شما هم می دانید که این پروانه دارای ارزش و اعتبار است و با این پروانه بسیاری از کاردانها در حال فعالیت هستند.

دلیل اینکه در مواقعی که این کارایی وجود ندارد ،عدم همکاری ادارات راه و شهرسازی استانها است . متاسفانه در این جریانات سالهاست که در وزارت راه وشهرسازی همزبانی و یکنواختی وجود ندارد و برخی از ادارات کل استانی از شرایط موجود سوء استفاده کرده و موجب بروز چنین اتفاقاتی شدند.

وی همچنین در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت : تصویب یک فوریت به معنای تغییر قانون نیست و بدین معناست که این طرح زودتر از زمان معمولی به کمیسیون عمران بازگشته و با هماهنگی وزارتخانه ذیربط به بحث و بررسی گذاشته شود تا در نهایت دوباره به صحن برگردد. هوایی افزود : دولت و وزارت راه و شهرسازی موافق اصلاح قانون هستند اما این موافقت به معنای جابه جا کردن چند کلمه نیست بلکه این تغییرات باید در راستای اصلاح رویکرد قانون باشد به این معنی که اصلاحات در قالب کم یا زیاد کردن و تجمیع یکسری قوانین موازی و دست و پا گیر است. با این اوصاف اگر قرار است اصلاحی در قانون صورت گیرد باید به صورت ریشه ای باشد نه اینکه هر بخش بندهای مربوط به خود را اصلاح کند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کار بتن به کاردان سپرده شد + سند
172668 - اسفند ۱۳۹۲







با انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و انجمن بتن ایران از این پس کاردانهای فنی ساختمان در بخش بتن نقش مهمی برعهده خواهند داشت.





در راستای توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی ، تفاهمنامه همکاری میان سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران و انجمن بتن ایران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی منعقد شد .

به گزارش شاسا در جریان این جلسه ابتدا محمد شکرچی زاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : از جمله اهداف این مرکز تولید بتن هایی با مقاومت 50 مگاپاسکال تا سال 1404 است که در این راستا همکاری های تنگاتنگی با انجمن بتن و سایر بخشهای مرتبط داریم اما برای به اجرا درآمدن این هدف نیازمند همکاری و مساعدت تمامی بخشهای مرتبط به خصوص انجمن بتن هستیم. وی در ادامه در خصوص فعالیت کاردان های فنی ساختمان اظهار داشت : پس از ادغام وزارت راه و مسکن ، کلیه حوزه های تحقیقاتی و آموزشی به مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی واگذار شد و تاکید وزارتخانه و این مرکز همواره متمرکز شدن به مقطع کاردانی و تربیت نیروی فنی ماهر در حوزه راه و معماری و ... است .

شکرچی زاده با بیان اینکه صنعت ساختمان به شدت از نبود نیروهای اجرایی ماهر رنج می برد ، افزود : در حالی که شمار کاردان های فنی ساختمان در کشور اندک است و هیچ افزایشی درتعداد این افراد مشاهده نمی شود اما در مقابل همچنان به تعداد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی افزوده می شود.

در ادامه این جلسه هرمز فامیلی ، رییس انجمن بتن ایران اظهار داشت : در بحث ارتقا کیفیت بتن که دکتر شکرچی زاده به آن اشاره کردند ، یکی از الزامات ، کیفیت نیروی انسانی است زیرا تنها با نیروی انسانی مجرب می توان به ارتقا کیفیت ساخت و ساز کمک کرد . وی در ادامه افزود : از وزیر راه و شهرسازی و دکتر شکرچی زاده تقاضا داریم که به مشکلات صنعت ساختمان توجه بیشتری داشته باشند زیرا خطر خلاء نیروی انسانی در آینده ای نزدیک به شدت احساس می شود .

دکتر فامیلی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته عمده اقدامات اجرایی ساخت و ساز به دست کاردان های فنی ساختمان و تکنسین ها انجام می شود ، اعلام کرد : در این میان مهندسان باید بحثهای برنامه ریزی و طراحی را انجام دهند. رییس انجمن بتن ایران با انتقاد از سیاست های آموزشی در این بخش ، گفت : اکنون برنامه های آموزشی به سمتی پیش می رود که گرایش به سمت مهندسی افزایش یافته و به زودی کاردان فنی و تکنسینی در این صنعت باقی نمی ماند . وی با هشدار نسبت به کاهش ظرفیت کاردان های فنی ساختمان ، اعلام کرد : براحتی این مشکلات در آینده ای نزدیک صنعت ساختمان را با مشکل جدی مواجه می کند ؛ تا زمانیکه فرد می تواند در رشته مهندسی عمران وارد دانشگاه شود هیچگاه مقطع کاردانی را ترجیح نداده و بی تردید مقطع کارشناسی را برمی گزیند.

مهدی موذن ، رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در جریان این مراسم اعلام کرد : سازمان نظام کاردانی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی 12، سال پیش تشکیل شد اما در طی این مدت شرایط به گونه ای پیش رفته که در تهران هیچ کاردان فنی ساختمان نتوانسته به صورت مدون و سیستماتیک وارد عرصه ساخت و ساز شود . وی با اشاره به مشکلات متعددی که در حوزه اجرایی ساخت و ساز وجود دارد ، افزود : در چنین شرایطی شهرداری برای اجرای شناسنامه فنی ساختمان تنها به توافق با سازمان نظام مهندسی بسنده می کند و اعتبار این شناسنامه را در حد امضای مهندس می داند ، در حالی که طبق قانون باید تمامی بخشهای شناسنامه از مهندس تا کاردان فنی و معمارتجربی تکمیل شود. طبیعی است در صدور شناسنامه فنی ساختمان اگر مسولین به یک امضا اکتفا کنند ، مسیر اصلی را طی نکرده و جهت انحراف پیش می روند .


موذن همچنین با اشاره به ریزش 40 درصدی تعداد کاردانهای فنی ساختمان ، ادامه داد : با سیاست های اشتباهی که در این بخش به کار گرفته شده ، کوچ کاردانها به مقطع کارشناسی امری طبیعی است . وی با هشدار نسبت به مشکلاتی که در آینده ای نزدیک گریبان صنعت ساختمان را خواهد گرفت ، اظهار داشت : طبق برنامه پنجم توسعه مقرر شد جمعیت کاردان های فنی کشور به 450 هزار نفر برسد و جمعیت مهندسان در مرز 250 هزار نفر تثبیت شود این در حالی است که دقیقا عکس این پیش بینی رخ داده و شمار مهندسان افزایش و کاردان های فنی تنزل یافته است .

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تصریح کرد : انتظار از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی این است که به ترکیب جمعیتی که باید دست به دست هم دهند تا زنجیره ساخت و ساز شکل بگیرد نگاه ویژه ای داشته باشند .

در ادامه دکتر تدین ، عضو هیئت مدیره انجمن بتن ایران اعلام کرد : در هیچ کشوری کاردان های فنی ساختمان علاقه ای به مهندس شدن ندارند ، زیرا معتقدند که در این مقطع تحصیلی کار مهم و مفیدی انجام می دهند که اگر مهندس شوند دیگر نمی توانند اینگونه فعالیت کنند. تدین با هشدار نسبت به اینکه اکنون در بحث به کارگیری نیروی ماهر در ساخت و ساز در شرایط خوبی قرار نداریم ، افزود : اگر در جهت بهبود شرایط کنونی گامی برداشته نشود ، متاسفانه اوضاع از این بدتر می شود زیرا در ابتدا باید جایگاه هر شغل به درستی تعیین شود تا انگیزه ای برای ادامه تحصیل و کوچ به مقاطع دیگر به وجود نیاید. وی همچنین با تاکید بر اینکه تعداد کاردان های فنی ساختمان به شدت در حال تنزل است ، اعلام کرد : در حال حاضر مهندسان نقش کاردانهای فنی ساختمان را ایفا می کنند و چون برای این کار تربیت نشده اند ، نمی توانند به درستی این وظیفه را انجام دهند .


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقش مهم معماران تجربی در ساخت و سازهای کشور
112674 - اسفند 1392








مهدی مؤذن رئیس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران می گوید: وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان، موظف است که معماران تجربی دست اندرکار ساخت و ساز را شناسایی، تعیین صلاحیت و آموزش دهد و در نهایت پروانه اشتغال برای آنها صادر کند که این مسئولیت از سال 1386 توسط وزارت مسکن به کانون کاردانهای فنی ساختمان محول گردیده است.





جایگاه معماران تجربی در ساخت و ساز های امروزی جایگاه مهمی است. این مطلب را مهدی مؤذن رییس کانون کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا) می گوید. مؤذن می افزاید: "از دیر باز در کشور مان معماران تجربی در حوزه ساخت و ساز دخیل بوده و فعالیت داشته اند و آثار بسیار زیادی از این معماران تجربی در کشورمان وجود دارد. اتفاقا بعضاً ساختمان های خیلی خوب و مقاومی هم ساخته اند که هنوز هم بر جای باقیست."

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران با اشاره به حضور معماران تجربی در ساخت و ساز کشور اظهار داشت: در حال حاضر، معماران تجربی در حوزه ساخت و ساز بسیار تأثیرگذار هستند. در تمام ساختمان هایی که امروزه ساخته می شود به طور قطع، یک نفر معمار تجربی، حضور دارد. وی افزود: معماران تجربی اشراف کامل بر ساخت و ساز و تمام حوزه های دست اندر کار اجرایی، بخش تاسیسأت، نازک کاری و ...دارند و به همین لحاظ با عوامل اجرایی کارگاهی می توانند ارتباط خوبی را برقرار کنند. بنابراین تفاسیر، معماران تجربی عنصر مؤثری در ساخت و ساز فعلی هستند.

مؤذن با تأکید بر مواد قانون نظام مهندسی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس مواد، ماده 4 قانون نظام مهندسی، موظف است که این گروه از دست اندرکاران ساخت و ساز را شناسایی، تعیین صلاحیت و آموزش دهد و در نهایت پروانه اشتغال برای آنها صادر کنند. وی ادامه داد: این مسئولیت را از سال 1386 وزارت مسکن و شهرسازی به کانون کاردانهای فنی ساختمان محول کرده است که ما به عنوان متولی این کار، از همان زمان کار را شروع کردیم و تاکنون 5 آزمون سراسری در سطح کشور برای معماران تجربی برگزار کرده ایم. در حوزه استان تهران تا به امروز تعداد 800 کلاس آموزشی برگزار شده و تعداد 20 هزار نفر در این کلاسها شرکت کرده اند.

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران اظهار داشت: 25 تا 40 درصد معماران تجربی در استان تهران در حال حاضر، شناسایی و در آزمون های این کانون شرکت کرده اند. افرادی که در این آزمون ها پذیرفته شده اند تحت آموزش دوره های خاص و ویژه قرار گرفته اند و پس از آن موفق به کسب پروانه اشتغال شده اند.

مهدی مؤذن در ادامه گفتگو با شاسا با اشاره به حضور معماران تجربی در ساخت و ساز شهر های جدید تصریح کرد: ساختمان های در حال ساخت شهرهای جدید با حضور معماران تجربی ساخته می شوند. در حوزه ساخت و ساز شهری یعنی تمام ساختمان هایی که در همه کوچه های این شهر در حال ساخت است معماران تجربی حضور دارند. امور کارگاهی ساختمان های در حال ساخت به وسیله معماران تجربی در حال انجام است. به همین دلیل، تعیین صلاحیت، آموزش، صدور پروانه اشتغال برای معماران تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که با این کار دست عواملی که تخصصی در این کار ندارند، از حوزه ساخت و ساز کوتاه خواهد شد.

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران ضمن اشاره به ورود افراد ناوارد به این حوزه ابراز داشت: امروزه تعداد زیادی وارد حوزه ساخت و ساز شده اند؛که با این کارهایی که ما در حال انجام آن هستیم، افراد با صلاحیت می توانند در حوزه ساخت و ساز حضور یابند.

مؤذن تصریح کرد: بر اساس آیین نامه های صادر و ابلاغ شده، به جز افراد پذیرفته شده در کانون و مهندسان و کاردان های فنی که دارای پروانه اشتغال هستند، هیچ فرد دیگری حق ساختمان سازی ندارد. اگر امروز، بخش های اجرایی و نظارتی وظایف خود را به درستی انجام دهند، افراد بدون پروانه اشتغال وارد حوزه ساختمان سازی نخواهند شد. ولی متاسفانه ، حداقل در شهر تهران کماکان افراد بدون صلاحیت در ساخت و ساز فعالند و دستی در این کار دارند.







 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعیین صلاحیت معماری تجربی باعث هویت بخشی آنان است


ساماندهی نیروهای درگیر در بحث فنی ساختمان و بالا بردن آگاهی این افراد در زمینه بهبود کیفیت ساخت وساز در کشور می‌تواند نواقص موجود در رابطه با این بخش را به حداقل برساند و معضلات ساختمان سازی را مرتفع سازد.





دکتر کامران توسلی ـ رییس گروه نظام مهندسی مسکن و شهرسازی استان تهران ـ با اشاره به نقش معماران تجربی در فرآیند ساخت و ساز برگزاری دومین مرحله از آزمون تعیین صلاحیت معماران تجربی برای دریافت پروانه اشتغال به کار از سوی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: مطابق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تمام افرادی که در زنجیره ساخت و ساز دخیل هستند، ‌باید از مجوز رسمی برای ساخت و ساز برخوردار باشند. وی با بیان اینکه معماران تجربی در زنجیره ساخت وساز مسکن بسیار موثرند، گفت: برای رسیدن به کیفیت مطلوب در زمینه ساخت وساز و جلوگیری از به هدر رفتن منابع و ثروت ملی کشورمان باید در گام نخست معماران تجربی را تعریف کنیم.


رییس گروه نظام مهندسی مسکن و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه معماران تجربی در میان گروه‌های چهارگانه (مهندسان، کاردان‌ها، معماران تجربی و کارگران ماهر) درگیر در ساختمان‌سازی نقش هماهنگ کننده بین رده‌های پایین و بالا را ایفا می‌کنند، گفت: متاسفانه امروزه برخی افراد بدون آنکه تجربه و آگاهی کافی در زمینه ساخت و ساز داشته باشند، وارد این عرصه شده و این مسئله باعث شده است تا به کیفیت بخش مسکن لطمه وارد شود.

توسلی برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی را بهترین وسیله برای تمیزدادن و جداکردن افراد با صلاحیت از کاردان‌های بدون تجربه و فاقد صلاحیت لازم دانست. به گزارش روابط عمومی کاردانهای فنی ساختمان، وی صدور پروانه اشتغال به کار برای معماران تجربی و همچنین برگزاری آزمون تعیین صلاحیت برای این قشر از افراد شاغل در زمینه ساخت و ساز مسکن را باعث هویت‌بخشی به معماران تجربی قلمداد کرد و گفت: امیدوارم معماران تجربی با درک شرایط ویژه و همچنین با توجه به اینکه در صورت شرکت نکردن در آزمون از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد، در این آزمون شرکت کرده و به بهبود کیفیت در زمینه ساخت و ساز در کشور کمک کنند.
 

dejban

عضو جدید
سلام
من میخواستم برم عضو نظام کاردان های فنی بشم . امروز یه خانمی که عضو نظام مهندسی بود گفت منم با کاردانی عضو شدم و به من گفتن که به هیچ دردی نمیخوره و فقط پول الکی ازت میگیرن نه سهمیه ای داره و نه فایده ای
به من گفتن اصلا نرو چون خیلی ازیت میشی و فقط ازت پول میکنن بدون امکانات و میگفت بهتره صبر کنم تا با مدرک کارشناسی عضو نظام بشم

میخاستم از دوستان بپرسم آیا واقعا نظام کاردانی به درد نخوره ؟ فایده ای نداره عضویت در اون ؟ میشه راهنمایی کنید

ممنون

ضمنا من رشتم ناپیوسته برق قدرت هستم . مدرک کاردانیمو سال 89 گرفتم
 
بالا