سازمان در قرآن

industrial66

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
با توجه به این آیه از قرآن « ما فرطنا فی الکتاب من شی » یعنی : ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم .
تصمیم گرفتم مطالبی از سازمان را با آیاتی که می دونیم تطبیق بدیم این جوری هم می تونیم بیشتر با قرآن انس بگیریم هم شاید به عنوان یه نتیجه گیری بتونیم یه نظریه یا تئوری در مورد یکی از مسائل سازمان ارائه بدیم البته من تیتر مطلب را گذاشتم از قرآن ولی از کتابهای دیگه مثل نهج البلاغه هم خوبه استفاده کنیم برای شروع خودم دو تا آیه را براتون می گذارم :
و من جاهد فانما یجاهد لنفسه ...(عنکبوت - 6)
خداوند در تشویق جهاد می گوید :هر کس تلاش کند پس برای خود می کوشد .
به نظر من می تونیم این آیه را به بحث انگیزش در سازمان ربط بدیم مثلا برای تشویق کارکنان به تلاشهای سازنده، منافع و نتایجی که آن کارها برای کارکنان دارد ، بیان شود.
و وهبنا له اسحاق و یعقوب ...(عنکبوت 27 )
خداوند در بیان پاداش حضرت ابراهیم می فرماید : اسحاق و یعقوب را به او اعطا کردیم .
پاداش کار اثربخش و سازنده را برای عموم کارکنان اعلام کنیم تا موجب افزایش انگیزش شود.
 

industrial66

عضو جدید
تغییر و اصلاح در سازمان

تغییر و اصلاح در سازمان

در مورد تغییر و اصلاح در سازمان می تونیم به خطبه ی 216 از نهج البلاغه مراجعه کنم که امام علی (ع) می فرمایند: رعیت اصلاح نمی شود جز آنکه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمی شوند جز با درستکاری رعیت.
می تونید سوره ذاریات آیه ی 38 را هم بخونید که شاید بتونیم در توضیحش بگیم : در اصلاح نظام اداری ،باید از اصلاح مدیریان ارشد و کارفرمایان سطوح بالا شروع کرد.
یه سری هم به سوره ی صافات آیه ی 11 بزنید من این توضیح را براش میدم : مدیران برای شروع اصلاحات در سازمان ، ابتدا باید از خود و نزدیکان خود شروع کنند تا اصلاحات اثربخش باشد.
از همگی می خوام اگه در این زمینه اطلاعاتی دارند بیایند تا با همدیگه این تاپیک را جلو ببریم.
 

عاطفه خدادی

عضو جدید
در مورد تغییر و اصلاح در سازمان می تونیم به خطبه ی 216 از نهج البلاغه مراجعه کنم که امام علی (ع) می فرمایند: رعیت اصلاح نمی شود جز آنکه زمامداران اصلاح گردند و زمامداران اصلاح نمی شوند جز با درستکاری رعیت.
می تونید سوره ذاریات آیه ی 38 را هم بخونید که شاید بتونیم در توضیحش بگیم : در اصلاح نظام اداری ،باید از اصلاح مدیریان ارشد و کارفرمایان سطوح بالا شروع کرد.
یه سری هم به سوره ی صافات آیه ی 11 بزنید من این توضیح را براش میدم : مدیران برای شروع اصلاحات در سازمان ، ابتدا باید از خود و نزدیکان خود شروع کنند تا اصلاحات اثربخش باشد.
از همگی می خوام اگه در این زمینه اطلاعاتی دارند بیایند تا با همدیگه این تاپیک را جلو ببریم.
سلام
کار قشنگی رو شروع کردید.
تغییر و اصلاح سازمان به کدوم درس یا مبحث صنایع مرتبطه؟
میشه یکم بیشتر توضیح بدید؟
 

ordi

عضو جدید
سلام
کار قشنگی رو شروع کردید.
تغییر و اصلاح سازمان به کدوم درس یا مبحث صنایع مرتبطه؟
میشه یکم بیشتر توضیح بدید؟

سلام دوست خوبم

کلا بحث سازمان و مهندسی سازمان ، يکی از زيرمجموعه های مبحث سيستم ها هست.

موفق باشين :gol:
 

industrial66

عضو جدید
سلام
کار قشنگی رو شروع کردید.
تغییر و اصلاح سازمان به کدوم درس یا مبحث صنایع مرتبطه؟
میشه یکم بیشتر توضیح بدید؟

سلام عاطفه جان خیلی خوبه که مطالبی را که می فرستم می خوایی ربط بدی به رشتمون. از ordi عزیز هم ممنونم که قبل از اینکه من این پست را بخونم جوابتو داد.
 

industrial66

عضو جدید
مشابه سازی

مشابه سازی

اگه سوره ی قصص آیه ی 31 را بخونیم می تونیم این نتیجه را ازش بگیریم:
برای انجام پروژه های بزرگ ، باید آن را در محیط فرضی یامجازی مورد آزمایش قرار داد .
از مصادیق این شیوه ، شبیه سازی را می تونیم نام ببریم.
 

industrial66

عضو جدید
رهبری

رهبری

سلام دوستان
همون طور که همگی می دونیم تئوریها و نظریه های مختلفی در مبحث رهبری وجود داره مثل نظریه ی اقتضایی فیدلر ، نظریه ی موقعیتی هرسی و بلانچارد و...اما چند وقت پیش یه مقاله خوندم که عنوانش این بود : مطالعه ی تطبیقی سبک رهبری علی (ع) با سبکهای رهبری موجود نویسنده :سید احمد ابراهیمی متن جالبی بود خلاصه ی این متن را براتون نوشتم .

تئوري رهبري حضرت علي (ع)
در يك تقسيم بندي كلي ، دو پديدار درباره ي رهبري ، قابل تصور است ؛ يكي ديد گاهي الهي و ديگر ، ديدگاهي غير الهي ‹ مادي › در يك صد سال گذشته ، ديد گاه دوم از سوي همه ي پژوهشگران و محققان پديده رهبري ، پذيرفته شده است . اما با توجه به اينكه انسان ، مخلوق خدا و موجودي دو بعدي ‹ الهي و مادي › است، از طرفي رهبري نيز موضوعي مرتبط با انسان و چگونگي نفوذ در رفتار و افكار اوست . بنا بر اين براي ارائه يك تئوري جامع رهبري ، بايد از هر دو ديد گاه استفاده كرد.
در تئوري رهبري حضرت علي (ع) :‹‹ خداوند ›› محور و اساس همه ي تلاش ها و كوشش هاست . مطابق اين تئوري ، موفقيت رهبر ي در همه ي شرايط و موقعيت ها ، بستگي به ميزان توجه و اهميتي دارد كه رهبر نسبت به خداوند مبذول مي دارد . تئوري رهبري حضرت علي (ع) با تئو ريهاي ديگر رهبري نه تنها تضادي ندارد ، بلكه با آنها سازگار است . زيرا الگوي رهبري علي (ع) شكل كامل تري از الگو هاي قبلي است . با اين تفاوت ، بر خلاف تئوريهاي صفات ، رفتاري و اقتضايي ، بيشترين اهميت به خداوند و به عبارت ديگر به مقوله هايي همچون : اخلاق ، معنويت ، صداقت و انسانيت- كه همگي ناشي از نگرش خدا گرايي است - داده مي شود .
مطابق الگوي رهبري حضرت علي (ع) عوامل ديگري همچون : ويژگيهاي شخصيتي و رفتاري رهبر ، پيروان و ديگر عوامل موقعيتي ،مثل همكاران رهبر ، بالا دستان رهبر و فرهنگ سازمان ، بر فر آيند رهبري اثر مي گذارند . الگو پيش بيني مي كند كه اگر رهبر يك انسان اخلاقي باشد ؛ يعني كسي باشد كه رضايت خداوند ، هدف اوليه و اساسي او باشد ، و همچنين عوامل موقعيت ديگر نيز مورد توجه او قرار گيرد ، مي توان انتظار داشت كه رهبري اثر بخش و موفقيت آميز باشد .
در اين الگو دو نوع رفتار براي رهبر قابل تصور است : رفتار خدا مدار و رفتار غير مدار . چنانچه رهبر در كاري كه انجام مي دهد رضايت خداوند را در نظر داشته باشد رفتارش خدا مدار است . رفتار غير مدار ، رفتاري است كه در آن هيچ توجهي به رضاي خداوند نمي شود و در عوض به وظيفه يا كار ، يا به رابطه يا كارمند توجه مي شود .
از ديد گاه امام علي (ع) بنيانهاي رهبري ، بر چهار پايه اساسي : خدا ، كار ، كارمند و موقعيت قرار مي گيرد كه بي توجهي به هر كدام از آنها ، موجب موفق نبودن در امر رهبري ايده آل مي شود .
تئوري رهبري حضرت علي (ع) مي كوشد تا ضمن استفاده از دستاورد مطالعات و تئوريهاي رهبري ، با افزودن بعد خدا گرايي به ابعاد وظيفه گرايي و كارمند گرايي تصوير كاملترو كار آمد تر از رهبري ، ارائه كند.
 
سلام
کار قشنگی رو شروع کردید.
تغییر و اصلاح سازمان به کدوم درس یا مبحث صنایع مرتبطه؟
میشه یکم بیشتر توضیح بدید؟

سلام مهندس تغییر در یک سازمان به درس طرح ریزی . ارزیابی بر می گرده

یکی از کار های ما مهندسین صنایع باز طراحی برای اصلاح فرایندهاست
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
همون طور که همگی می دونیم تئوریها و نظریه های مختلفی در مبحث رهبری وجود داره مثل نظریه ی اقتضایی فیدلر ، نظریه ی موقعیتی هرسی و بلانچارد و...اما چند وقت پیش یه مقاله خوندم که عنوانش این بود : مطالعه ی تطبیقی سبک رهبری علی (ع) با سبکهای رهبری موجود نویسنده :سید احمد ابراهیمی متن جالبی بود خلاصه ی این متن را براتون نوشتم .

تئوري رهبري حضرت علي (ع)
در يك تقسيم بندي كلي ، دو پديدار درباره ي رهبري ، قابل تصور است ؛ يكي ديد گاهي الهي و ديگر ، ديدگاهي غير الهي ‹ مادي › در يك صد سال گذشته ، ديد گاه دوم از سوي همه ي پژوهشگران و محققان پديده رهبري ، پذيرفته شده است . اما با توجه به اينكه انسان ، مخلوق خدا و موجودي دو بعدي ‹ الهي و مادي › است، از طرفي رهبري نيز موضوعي مرتبط با انسان و چگونگي نفوذ در رفتار و افكار اوست . بنا بر اين براي ارائه يك تئوري جامع رهبري ، بايد از هر دو ديد گاه استفاده كرد.
در تئوري رهبري حضرت علي (ع) :‹‹ خداوند ›› محور و اساس همه ي تلاش ها و كوشش هاست . مطابق اين تئوري ، موفقيت رهبر ي در همه ي شرايط و موقعيت ها ، بستگي به ميزان توجه و اهميتي دارد كه رهبر نسبت به خداوند مبذول مي دارد . تئوري رهبري حضرت علي (ع) با تئو ريهاي ديگر رهبري نه تنها تضادي ندارد ، بلكه با آنها سازگار است . زيرا الگوي رهبري علي (ع) شكل كامل تري از الگو هاي قبلي است . با اين تفاوت ، بر خلاف تئوريهاي صفات ، رفتاري و اقتضايي ، بيشترين اهميت به خداوند و به عبارت ديگر به مقوله هايي همچون : اخلاق ، معنويت ، صداقت و انسانيت- كه همگي ناشي از نگرش خدا گرايي است - داده مي شود .
مطابق الگوي رهبري حضرت علي (ع) عوامل ديگري همچون : ويژگيهاي شخصيتي و رفتاري رهبر ، پيروان و ديگر عوامل موقعيتي ،مثل همكاران رهبر ، بالا دستان رهبر و فرهنگ سازمان ، بر فر آيند رهبري اثر مي گذارند . الگو پيش بيني مي كند كه اگر رهبر يك انسان اخلاقي باشد ؛ يعني كسي باشد كه رضايت خداوند ، هدف اوليه و اساسي او باشد ، و همچنين عوامل موقعيت ديگر نيز مورد توجه او قرار گيرد ، مي توان انتظار داشت كه رهبري اثر بخش و موفقيت آميز باشد .
در اين الگو دو نوع رفتار براي رهبر قابل تصور است : رفتار خدا مدار و رفتار غير مدار . چنانچه رهبر در كاري كه انجام مي دهد رضايت خداوند را در نظر داشته باشد رفتارش خدا مدار است . رفتار غير مدار ، رفتاري است كه در آن هيچ توجهي به رضاي خداوند نمي شود و در عوض به وظيفه يا كار ، يا به رابطه يا كارمند توجه مي شود .
از ديد گاه امام علي (ع) بنيانهاي رهبري ، بر چهار پايه اساسي : خدا ، كار ، كارمند و موقعيت قرار مي گيرد كه بي توجهي به هر كدام از آنها ، موجب موفق نبودن در امر رهبري ايده آل مي شود .
تئوري رهبري حضرت علي (ع) مي كوشد تا ضمن استفاده از دستاورد مطالعات و تئوريهاي رهبري ، با افزودن بعد خدا گرايي به ابعاد وظيفه گرايي و كارمند گرايي تصوير كاملترو كار آمد تر از رهبري ، ارائه كند.

دوست عزيزم

مطلب جالبی رو اشاره کردين. اما نکات بسيار زيادی اينجا وجود داره که از حوصله اين بحث خارجه.

ببينين ، اصول مدرن مديريت و يا رهبری که در دوره معاصر ارايه شده ، ريشه در مباحث فلسفی بسيار زيادی داره که لزوما جدای از دين نيستن. دنيای غرب بعد از تقريبا 2000 سال از ميلاد مسيح و در نتيجه کش و قوس های بسياز زياد و طاقت فرسا به اين نتيجه رسيده که دين ، تنها منبع ارايه کننده الگوهای زندگی نيست. بلکه يکی از اون منابع هست. و چنانچه معيار و محک واحدی بخواد اين الگوها رو با هم مقايسه کنه ، اون چيزی نخواهد بود مگر " عقل ".

بنابر اين از اونجا که عقل از لحاظ تصميم گيری و استنتاج و استنباط ، ماهيتی منطقی داره ، لذا به سادگی نميشه از مفاهيم و تعاليم دينی ، به عنوان مفاهيمی فراعقلی و برتر براش حرف زد. البته اين بحث طولانی هست و ريشه در مفهيمی مثل سکولاريسم داره.

بنابراين اگه مايل هستين که در اين مورد بيشتر توضيح بدين ، ما هم مشتاقيم و استفاده می کنيم.

سلام مهندس تغییر در یک سازمان به درس طرح ریزی . ارزیابی بر می گرده

یکی از کار های ما مهندسین صنایع باز طراحی برای اصلاح فرایندهاست

محسن جان

حرف شما درست اما ناقص هست.

تغيير سازمان لزوما تو اين مباحث طرح ريزی و ارزيابی مطرح نميشه. سازمان به طور کلی يه مفهوم سيستمی داره که حالا اين سيستم رو ميشه به شکل های مختلفی در نظر گرفت. اگر منظور از سازمان ، سازمان يه کارخونه صنعتی باشه مثلا ، ميشه مفاهيم تغيير سازمان رو در درس هايی مثل ارزيابی کار و زمان يا طرح ريزی واحد های صنعتی پيدا کرد.

با احترام
 
[

محسن جان

حرف شما درست اما ناقص هست.

تغيير سازمان لزوما تو اين مباحث طرح ريزی و ارزيابی مطرح نميشه. سازمان به طور کلی يه مفهوم سيستمی داره که حالا اين سيستم رو ميشه به شکل های مختلفی در نظر گرفت. اگر منظور از سازمان ، سازمان يه کارخونه صنعتی باشه مثلا ، ميشه مفاهيم تغيير سازمان رو در درس هايی مثل ارزيابی کار و زمان يا طرح ريزی واحد های صنعتی پيدا کرد.

با احترام[/quote]

کاملا شما درست می فرمائید من دیروز موقع فرستادن اصلا به سازمان دقت نکردم و تصورم واحد تولیدی بود اگر هم دقت کنید من باز طراحی گفتم همین جااصلاح میکنم برای یک واحد تولیدی درسهای مذکور وجود دارد

درود بر ایرانیان
 

عاطفه خدادی

عضو جدید
-

-

آقای الیاس پور عزیز
من با صحبت های شما کاملا مخالفم
سکولاریسم توسط اسلام کاملا مطرود اعلام شده
دقیقا تو جلسه ای که دو یا سه هفته پیش تو دانشگاهمون برگذار شد یکی از اساتید این مطلب رو با براهین کاملا از نظر خودش منطقی به چالش کشید و رد کرد هر چند هیچ کدوم قانع نشدیم که اونهم به خاطر ضعف دانشجویان در آگاهی از مطالب فلسفی و عدم مطالعات کافی بود متاسفانه ما هم هماوردهای خوبی برای شما نیستیم چون اطلاعات چندانی نداریم
اما از نظر من بحث های فلسفی همیشه شیرینی خاصی دارن و ذهن رو درگیر خودشون میکنن
یه بحث هست که در ذهن من باقی مانده و اونم اینه که از کجا معلوم که عقل همیشه راه درست رو به ما معرفی میکنه و مرتکب هیچ خطایی نمیشه به قول اون اوستاد دانشگاهمون که میگفت الان دنیای فیلسوفان تمام ادعاهایی که در دانش هایی مثل فیزیک و ریاضی با استدلال های عقلی و اثبات ها که در اونها انجام شده رد میکنن صحت اونا رو قبول ندارن البته با سوال های از قبیل
از کجا معلوم که E=MC^2 رابطه درستی است و هر زمان توانستید این فرمول رو به صورت عینی به من نشان بدهید آن رو میپذیرم
اما کلا آموزه های دینی چون برخاسته از علمی است خطا ناپذیر و علمی که همه علوم از آن نشات میگیره قابل اعتماد و استنادند
البته اثبات آنها نیازمند بحث است که به قول شما از حوصله جمع خارجه
 

farnaz_sh

عضو جدید
آقای الیاس پور عزیز
من با صحبت های شما کاملا مخالفم
سکولاریسم توسط اسلام کاملا مطرود اعلام شده
دقیقا تو جلسه ای که دو یا سه هفته پیش تو دانشگاهمون برگذار شد یکی از اساتید این مطلب رو با براهین کاملا از نظر خودش منطقی به چالش کشید و رد کرد هر چند هیچ کدوم قانع نشدیم که اونهم به خاطر ضعف دانشجویان در آگاهی از مطالب فلسفی و عدم مطالعات کافی بود متاسفانه ما هم هماوردهای خوبی برای شما نیستیم چون اطلاعات چندانی نداریم
اما از نظر من بحث های فلسفی همیشه شیرینی خاصی دارن و ذهن رو درگیر خودشون میکنن
یه بحث هست که در ذهن من باقی مانده و اونم اینه که از کجا معلوم که عقل همیشه راه درست رو به ما معرفی میکنه و مرتکب هیچ خطایی نمیشه به قول اون اوستاد دانشگاهمون که میگفت الان دنیای فیلسوفان تمام ادعاهایی که در دانش هایی مثل فیزیک و ریاضی با استدلال های عقلی و اثبات ها که در اونها انجام شده رد میکنن صحت اونا رو قبول ندارن البته با سوال های از قبیل
از کجا معلوم که E=MC^2 رابطه درستی است و هر زمان توانستید این فرمول رو به صورت عینی به من نشان بدهید آن رو میپذیرم
اما کلا آموزه های دینی چون برخاسته از علمی است خطا ناپذیر و علمی که همه علوم از آن نشات میگیره قابل اعتماد و استنادند
البته اثبات آنها نیازمند بحث است که به قول شما از حوصله جمع خارجه

سلام عاطفه جان

شما نمی تونين با يه جمله کلی " من با سکولارسيم مخالفم چون اسلام اونو رد کرده " ، به سادگی از کنار اين مساله رد بشين !

به نظر من اينکه اسلام يا هر چيز ديگه ای با سکولاريسم يا هر چيز ديگه ای موافق يا مخالف هست ، نياز به بحث و گفتگو داره و نميشه احساسی با اين دست مسايل مهم برخورد کرد.

برای اينکه بحث تاپيک رو منحرف نکنيم ، من ديگه ادامه نميدم. اميدوارم که يه تاپيک اختصاصی برای اين دست حرف ها زده بشه. در ضمن تا اونجايی که من می دونم ، آقا ياسر تو زمينه مسايل فلسفی خيلی مطالعات وسيعی دارن و اگه مايل باشن که تو اين زمينه هم حرف بزنن خيلی ميتونه جالب باشه.

با احترام
 
سلام عاطفه جان

شما نمی تونين با يه جمله کلی " من با سکولارسيم مخالفم چون اسلام اونو رد کرده " ، به سادگی از کنار اين مساله رد بشين !

به نظر من اينکه اسلام يا هر چيز ديگه ای با سکولاريسم يا هر چيز ديگه ای موافق يا مخالف هست ، نياز به بحث و گفتگو داره و نميشه احساسی با اين دست مسايل مهم برخورد کرد.

برای اينکه بحث تاپيک رو منحرف نکنيم ، من ديگه ادامه نميدم. اميدوارم که يه تاپيک اختصاصی برای اين دست حرف ها زده بشه. در ضمن تا اونجايی که من می دونم ، آقا ياسر تو زمينه مسايل فلسفی خيلی مطالعات وسيعی دارن و اگه مايل باشن که تو اين زمينه هم حرف بزنن خيلی ميتونه جالب باشه.

با احترام

دوستان من یه سوال مطرح می کنم و می خوام نظرات خودتونو بگید

ما چند تا مبحث داریم که جدیدا در طراحی سیستم و سازمان و رهبری معلوم شده یکی از اونها رفتار مورچه هاست و زنبور عسل یا DNA حالا سوال من اینه که تمامی این موارد به صورت فرمان های ذهنی نمی باشد و کار های انها بر اساس یک سری حرکات بلقوه است وزیباترین سیستم است و این سیستم را خدا به وجود اورده که همون خدا در قرآنم مطرح کرده ایا می تونیم از این سیستم ها برای مدیریت و رهبری استفاده کرد؟
 

farnaz_sh

عضو جدید
دوستان من یه سوال مطرح می کنم و می خوام نظرات خودتونو بگید

ما چند تا مبحث داریم که جدیدا در طراحی سیستم و سازمان و رهبری معلوم شده یکی از اونها رفتار مورچه هاست و زنبور عسل یا DNA حالا سوال من اینه که تمامی این موارد به صورت فرمان های ذهنی نمی باشد و کار های انها بر اساس یک سری حرکات بلقوه است وزیباترین سیستم است و این سیستم را خدا به وجود اورده که همون خدا در قرآنم مطرح کرده ایا می تونیم از این سیستم ها برای مدیریت و رهبری استفاده کرد؟

سلام

اولا که هنوز علم نتونسته ذهن مورچه ها يا زنبورها رو بخونه (اينو جدی ميگما ، منظورم شوخی نيست). شايد اونا هم نوعی تفکر خود آگاه داشته باشن !؟

در ثانی ، چرا نشه استفاده کرد ؟ الانه ديگه هر روز شاهد اين هستيم که رشته های تخصصی جديدی داره به وجود مياد که تحليل فرآيندهای طبيعت و استفاده از اونا در زندگی روزمره رو ترويج می کنن. به عنوان مثال يکی از جالب ترين مباحثی که من ديدم اين بود که با مطالعه فرآيند رشد و شکل گيری بلورها ، ميان الگوهايی رو برای تحليل بازار سرمايه و بورس درميارن !
 
سلام

اولا که هنوز علم نتونسته ذهن مورچه ها يا زنبورها رو بخونه (اينو جدی ميگما ، منظورم شوخی نيست). شايد اونا هم نوعی تفکر خود آگاه داشته باشن !؟

در ثانی ، چرا نشه استفاده کرد ؟ الانه ديگه هر روز شاهد اين هستيم که رشته های تخصصی جديدی داره به وجود مياد که تحليل فرآيندهای طبيعت و استفاده از اونا در زندگی روزمره رو ترويج می کنن. به عنوان مثال يکی از جالب ترين مباحثی که من ديدم اين بود که با مطالعه فرآيند رشد و شکل گيری بلورها ، ميان الگوهايی رو برای تحليل بازار سرمايه و بورس درميارن !

مهندس همین الان مقالات زیادی در مورد نحوه سیستم زندگی مورچگان ثبت شده و اگه بخوای منبعشو به خودت می گم ولی اینجا نمی تونم بگم چون تبلیغ اون سایت می شه

به نظر من مورچه گان یا زنبور ها بر اساس فطرتشون فعالیت می کنن انگار یه نرم افزار در ذهنشون هست و هیچ وقت نمی تونن به طور دلخواه هر کاری که بخوان انجام بدن

ولی من به هیچ وجه نمی خوام بگم مدیریت انسانی هم می شه با یک دستورالعمل خواص باد ولی می خوام بدونم ایا می تونیم از قران هم الگوئی داشته باشیم
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
با ادب و احترام!

اين بحث به "انتظارات بشر از دين" و به "جامعيت دين" بر مي‌گرده...
حقيقت اينه که پيش از ظهور اسلام، فلسفه، رياضي... بوده، اگر هم اسلامي ظهور پيدا نمي‌کرد، باز اين تجربه‌ي بشري راه خودش رو ادامه مي‌داد.... چنان‌چه داريم مي‌بينيم...

شما مي‌تونيد بگيد ما علوم تجربي اسلامي هم داريم... يا حتا اقتصاد اسلامي يا مديريت اسلامي...
اما حواستون به اين مطلب هم باشه:
علوم تجربي و علومي که بر پايه تجربه بشري به دست مياد مثل اقتصاد و سياست و مديريت.... ابطال‌پذيرن و در آزمون و خطا به سر مي‌برن، همين باعث ابطال‌پذير نشون دادن گزاره‌هاي ديني خواهد شد...
در پي چيزي باشيد که ابطال‌پذير نيست، و بشر ناتوان از کشفش هست... و ارزش دين و پايداري دين هم به اوست...
تا بعد!
 

امیر Amir

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
با توجه به این آیه از قرآن « ما فرطنا فی الکتاب من شی » یعنی : ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم .
تصمیم گرفتم مطالبی از سازمان را با آیاتی که می دونیم تطبیق بدیم این جوری هم می تونیم بیشتر با قرآن انس بگیریم هم شاید به عنوان یه نتیجه گیری بتونیم یه نظریه یا تئوری در مورد یکی از مسائل سازمان ارائه بدیم البته من تیتر مطلب را گذاشتم از قرآن ولی از کتابهای دیگه مثل نهج البلاغه هم خوبه استفاده کنیم برای شروع خودم دو تا آیه را براتون می گذارم :
و من جاهد فانما یجاهد لنفسه ...(عنکبوت - 6)
خداوند در تشویق جهاد می گوید :هر کس تلاش کند پس برای خود می کوشد .
به نظر من می تونیم این آیه را به بحث انگیزش در سازمان ربط بدیم مثلا برای تشویق کارکنان به تلاشهای سازنده، منافع و نتایجی که آن کارها برای کارکنان دارد ، بیان شود.
و وهبنا له اسحاق و یعقوب ...(عنکبوت 27 )
خداوند در بیان پاداش حضرت ابراهیم می فرماید : اسحاق و یعقوب را به او اعطا کردیم .
پاداش کار اثربخش و سازنده را برای عموم کارکنان اعلام کنیم تا موجب افزایش انگیزش شود.

با سلام
به نظر من اگر حتی رو قران یک پروژه تحلیل سیستم بشه خیلی خیلی جواب میده.

شناخت ارکان و ورودی و خروجی ها در این کتاب باعث میشه خیلی از شبهات از بین بره.به نظر من این کتاب همه دروس مهندس صنایع اما بصورتی الهی و حالا معنوی پیاده سازی شده.

نحوه زمان بندی و نزول قران بر محمد رسول الله نمونه بارز پروژه ای با برنامه و از قبل فکر شده هست که هیچ گونه عقب ماندگی از برنامه ریخته شده نداره.(کنترل پروژه)

حفظ فصاحت و بلاغت موجود در این کتاب در همه آیات از ابتدا تا انتها مبنی بر کنترل بر کیفیت موجود بر ایده و پروسه نزول این آیات داره(کنترل کیفیت) و به نظر من شاید خنده دار باشه اما محمد رسول الله رو میتونیم یک کارشناس تضمین کیفیت قابل بدونیم.(کنترل کیفیت)


مدل تعالی سازمانی (EFQM) که موج میزنه. بحث ایزو 90001:2000 و رضایت مشتری که انسانها باشند که نگو.
به نظر من همه ایزوهای موجود در دنیا رو میشه رو قران پیاده کرد.و اینکه واقعا فکر کردن رو به ادمها یاد میده.

اصول حسابداری و هزینه یابی که به نظر من از اول تا اخر داره اجرا میشه.
چرخه PDCA هم به وضوح دیده میشه.


من اصلا ادم مذهبی نیستم.
 

industrial66

عضو جدید
مهندس همین الان مقالات زیادی در مورد نحوه سیستم زندگی مورچگان ثبت شده و اگه بخوای منبعشو به خودت می گم ولی اینجا نمی تونم بگم چون تبلیغ اون سایت می شه

به نظر من مورچه گان یا زنبور ها بر اساس فطرتشون فعالیت می کنن انگار یه نرم افزار در ذهنشون هست و هیچ وقت نمی تونن به طور دلخواه هر کاری که بخوان انجام بدن

ولی من به هیچ وجه نمی خوام بگم مدیریت انسانی هم می شه با یک دستورالعمل خواص باد ولی می خوام بدونم ایا می تونیم از قران هم الگوئی داشته باشیم


یه کتابی هست به نام 101 تکنیک حل خلاق مسئله توی اون کتاب یکی از راههایی که بتونیم به ایده دست پیدا کنیم اینه که از منابعی که بمون ایده می دن کمک بگیریم مثلا داستانهای علمی ، مجله ها حتی فیلم و.... دیگه قرآن که جای خودشا داره ...
 

industrial66

عضو جدید
با سلام
به نظر من اگر حتی رو قران یک پروژه تحلیل سیستم بشه خیلی خیلی جواب میده.

شناخت ارکان و ورودی و خروجی ها در این کتاب باعث میشه خیلی از شبهات از بین بره.به نظر من این کتاب همه دروس مهندس صنایع اما بصورتی الهی و حالا معنوی پیاده سازی شده.

نحوه زمان بندی و نزول قران بر محمد رسول الله نمونه بارز پروژه ای با برنامه و از قبل فکر شده هست که هیچ گونه عقب ماندگی از برنامه ریخته شده نداره.(کنترل پروژه)

حفظ فصاحت و بلاغت موجود در این کتاب در همه آیات از ابتدا تا انتها مبنی بر کنترل بر کیفیت موجود بر ایده و پروسه نزول این آیات داره(کنترل کیفیت) و به نظر من شاید خنده دار باشه اما محمد رسول الله رو میتونیم یک کارشناس تضمین کیفیت قابل بدونیم.(کنترل کیفیت)


مدل تعالی سازمانی (EFQM) که موج میزنه. بحث ایزو 90001:2000 و رضایت مشتری که انسانها باشند که نگو.
به نظر من همه ایزوهای موجود در دنیا رو میشه رو قران پیاده کرد.و اینکه واقعا فکر کردن رو به ادمها یاد میده.

اصول حسابداری و هزینه یابی که به نظر من از اول تا اخر داره اجرا میشه.
چرخه PDCA هم به وضوح دیده میشه.

من اصلا ادم مذهبی نیستم.

دقیقا همین طوره که می گید اصلا شما به یه سری از پستایی که می خواستم بعدا بذارم اشاره کردین انشاالله من تا جایی که بتونم برای تائید حرفاتون آیات مربوطه را می ذارم.
 

anathema

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان

خيلی خوشحالم که اين تاپيک فعال هست و از اين بابت به دوست عزيزم industrial66 تبريک و خسته نباشين عرض می کنم.

تنها خواهشی که دارم اينه که اجازه بديم بحث تاپيک زياد منحرف نشه. بذاريم که کمی از مطالب اصلی يعنی مصداق های مبحث سازمان در قرآن ارايه بشه تا مايه بيشتری در دست داشته باشيم که بتونيم بر اساس اون فکر کرده و بحث کنيم. مبحث سکولاريسم هم مبحث بسيار سنگينی هست و اگر بخواييم بدون رعايت چهارچوب ها و پيش نيازهای علمی اون وارد بحث بشيم ، قطعا حق مطلب ادا نخواهد شد.

با تشکر بسيار از دوست بسيار عزيزم ، مدير محترم تالارهای عمومی و فرهنگی ، جناب کافر خداپرست.
ممنونم
 

industrial66

عضو جدید
کارکنان

کارکنان

سلام دوستان
همون طور که می دونیم مهندسی صنایع رشته ایه که با ایجاد یه یکپارچکی در میان منابع سازمان ازانسان، اطلاعات ، تجهیزات و... برای رسیدن به هدف برنامه ریزی و تلاش می کنه پس یکی از مباحثی که یه مهندس صنایع باید به اون توجه داشته باشه کارکنان هستند . همون طور که در سیستم هاو ابزارهای مدیریتی هم توجه خاصی به این افراد شده مثلا در بحث EFQM دو معیار اصلی 3 و7 ارتباط مستقیم با این بحث داره یا در BSC در منظرچهارم رشدویادگیری مورد توجه قرار گرفته .
اما اساس تمام مباحث مربوط به کارکنان در HRM مورد بررسی قرار گرفته من هم سعی می کنم در این پست و پستهای بعدی با بیان هفت مرحله ی HRM و توضیح در مورد سه مرحله آن ،آیاتی که به این مراحل اشاره دارند را بیان می کنم.
فرآیند مدیریت منابع انسانی در سازمان به صورت زیر است :
1-برنامه ریزی منابع انسانی
2- کارمند یابی
3- گزینش
4- توجیه و اموزش
5-ارزیابی عملکرد
6- جبران خدمت کارکنان
7- مدیریت مسیر شغلی



توجیه و آموزش کارکنان
برنامه هایی را که در زمینه آموزش و توسعه افراد به اجرا در می آورند شامل پنج مرحله می شود :
1. تجزیه و تحلیل نیاز ها 2. طراحی آموزش ها 3. معتبر بودن مطالب آموزشی 4. اجرا 5. ارزیابی نتیجه ها و پیگیری برنامه
آیه های مربوطه :
آیه ی 155 سوره ی اعراف به بحث گزینش بر می گرده که حضرت موسی از بین قوم خود 70 نفر را برای وعده گاه خدا انتخاب کرد و... اشاره دارد.
آیه ی 32 سوره ی فرقان :
با توجه به این آیه وایه های قبل کافران در مورد نحوه ی نزول قرآن اعتراض داشتند که خداوند بر پیامبر (ص) نازل کرد : ما برای دل آرام کردن آنها و فهم آن ، آن را مرحله مرحله و به ترتیب نازل کردیم.
پس با توجه به ایه : اموزش کارکنان باید مرحله به مرحله و به تدریج پیگیری شود .
 
سلام مهندس منم خواستم از تاپیک ازت تشکر کنم واقعا تاپیک خوبیه و مطالبت خیلی عالیه

فقط می شه یه کمی مطالبتو باز تر کنی و اینکه در مورد تدریجی بودن اموزش توضیحاته بیشتری بدی

کار عالیه ادامه بده
 

industrial66

عضو جدید
ببینید در مورد تدریجی بودن آموزش من سعی می کنم مراحل را بازتر کنم.
در مورد مرحله تجزیه و تحلیل نیازها ، ما نیازهارا در قالب نیازهای سازمان و نیازهای فردی تقسیم می کنیم که برای بدست آوردن این نیازا هم به چند تا سوال جواب میدیم مثلا اهداف سازمان چیه ؟ چه کارایی برای رسیدن ابه این اهداف باید انجام بدیم ؟ چه نقصهایی در مهارتها و دانش کارکنان وجود داره و...
الان اگه بخواهیم این مطالبا با نزول قرآن تطبیق بدیم می بینیم هم قران در زمانهای مختلف با توجه به نبازهای اجتماع (سازمان ) و مردم (افراد ) در آن زمان نازل می شده.
یه مصداق جالب از این موضوع بحث حرام کردن شراب است با توجه به اینکه برای اعراب شراب خوردن عادی بوده و ترک ان برایشان سخت بوده خدا در 4 مرحله حرام کردن اون را بیان می کنه .
مرحله ی اول آیه ی 67 سوره ی نحل که فقط به معرفی شراب می پردازه.
مرحله ی دوم آیه ی 49 سوره ی بقره که در ادامه ی معرفی شراب است .
مرحله ی سوم آیه ی 43 سوره ی نساء می باشد که خدا می فرماید در حالی که مست هستید نزدیک مسجد نشوید .
و در مرحله ی آخر که مربوط به آیه ی 90 سوره ی مائده است حرام بودن آن اعلام می شود.
واگر بخواهیم در مورد طراحی آموزشها و روشهای آموزشی برای اجراصحبت کنیم ،در یه سازمان از روشهای مختلفی برای آموزش استفاده می کنند :
آموزش در ضمن کار ، سخنرانی ، استفاده از وسایل سمعی – بصری ، آموزش در شرایط مشابه و شبیه سازی و..
که همون طور که همگی می دونیم پیامبر و ائمه هم برای آموزش مطالب قرآن از روشهای مختلفی استفاده می کردن ، سخنرانی و حتی در عمل و رفتار خودشون هم سعی می کردند مطالب را به مردم انتقال بدند.
البته همون طورکه پیامبر (ص) فرمودند هر آیه ای از قرآن 70 بطن دارد . الان این چیزایی که من نوشتم نظرات خودم بود اگه شما هم در مورد این آیات نظر دیگه ای دارید بگید همگی استفاده می کنیم.
 

sszz23

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
با توجه به این آیه از قرآن « ما فرطنا فی الکتاب من شی » یعنی : ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم .
تصمیم گرفتم مطالبی از سازمان را با آیاتی که می دونیم تطبیق بدیم این جوری هم می تونیم بیشتر با قرآن انس بگیریم هم شاید به عنوان یه نتیجه گیری بتونیم یه نظریه یا تئوری در مورد یکی از مسائل سازمان ارائه بدیم البته من تیتر مطلب را گذاشتم از قرآن ولی از کتابهای دیگه مثل نهج البلاغه هم خوبه استفاده کنیم برای شروع خودم دو تا آیه را براتون می گذارم :
و من جاهد فانما یجاهد لنفسه ...(عنکبوت - 6)
خداوند در تشویق جهاد می گوید :هر کس تلاش کند پس برای خود می کوشد .
به نظر من می تونیم این آیه را به بحث انگیزش در سازمان ربط بدیم مثلا برای تشویق کارکنان به تلاشهای سازنده، منافع و نتایجی که آن کارها برای کارکنان دارد ، بیان شود.
و وهبنا له اسحاق و یعقوب ...(عنکبوت 27 )
خداوند در بیان پاداش حضرت ابراهیم می فرماید : اسحاق و یعقوب را به او اعطا کردیم .
پاداش کار اثربخش و سازنده را برای عموم کارکنان اعلام کنیم تا موجب افزایش انگیزش شود.
با سلام،خواستم بگم شاید بد نباشه شما یه رایزنی هم با استونر-دسلر-دراکر و...داشته باشین تا شاید اونها رو هم به صراط مستقیم هدایتشون کنین،بلکه فرجی بشه و دست از این ارائه تئوریهای مدیریتیشون بردارنو منتظر گرفتن پاداش اخروی از عوامل دست اندرکار مجموعه الهی باشن.ما تو قرن 21 زندگی میکنیم.یعنی عصر رایزنی علمی نه رایزنی مذهبی.اعتقادات مذهبیتون رو لطفا برای خودتون حفظ کنید.به هر حال خیلی خوشحال میشم اگه شاهد مشارکت علمی شما باشم. با سپاس.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
محسن عسگرس مهر ارزیابی عملکرد یک سازمان طراحی و تحلیل سیستم ها 8

Similar threads

بالا