ساخت ژنراتور سنکرون خطی مولد برق از امواج آبی در کشور

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92053017606
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳



محققان یک شرکت دانش بنیان در تبریز موفق به طراحی و ساخت ژنراتور سنکرون خطی مولد برق از امواج آبی با هدف تولید انرژی پاک از دریاها و اقیانوس‌ها شدند.

محمدباقر نیکوفر، مجری این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار داشت: ماهیت پایان‌ناپذیر و قدرتمند امواج دریا در کنار هزینه اندک تبدیل این انرژی به صورت انرژی همچون الکتریکی باعث استفاده از این منبع لایزان موجود در کره آبی شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح ضمن مطالعه فرآیند طراحی و ساخت ژنراتور سنکرون خطی سعی در ارائه مکانیزمی بهینه جهت تبدیل انرژی امواج آبی به انرژی الکتریکی ارزان قیمت و در دسترس شده است،‌ اظهار کرد: این سیستم علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز، شرایط را برای بهبود هر چه بیشتر محیط زیست فراهم کرده و از آلودگی هر چه بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

نیکوفر در خصوص نحوه عملکرد سیستم ژنراتور سنکرون خطی مولد برق از امواج آبی افزود: در ساختار این طرح از نوسانگر موج ارشمیدس و قانون فارادی با ویژگی ژنراتورهای خطی، تقویت میدان مغناطیسی، رفع مشکلات در طرح‌های پیشین و مطابق با روش‌های روز دنیا استفاده شده است.

مجری این طرح درباره مزایا و کاربردهای آن نیز تصریح کرد: مزایای این طرح در عدم آلودگی محیط زیست و عدم نیاز به سوخت بوده و همچنین استفاده از امواج آبی پارک‌های تفریحی جهت تولید برق و استفاده از آن در تامین برق منطقه تفریحی، تولید برق برای مراکز شناور در دریا، تامین برق تصفیه آب و سیستم‌های استخراج نفت و گاز از دریا و تامین برق ساکنین و مراکز صنعتی و تفریحی سواحل کنار دریا و بنادر را میسر می‌کند.

به گفته وی طراحی و ساخت این سیستم باعث توانمندی کشور در تبدیل انرژی امواج آبی به جریان برق بدون نیاز به فناوری سایر کشورها و با استفاده از فناوری بومی است و از مهمترین مزایای این طرح عدم آلودگی محیط زیست است.

نیکوفر در پایان گفت‌وگو افزود: نمونه آزمایشگاهی این طرح از سوی بنیاد ملی نخبگان و وزارت نیرو تاییدیه‌های کتبی را دریافت کرده و در حال حاضر در مرحله تاییدیه نهایی است.

انتهای پیام
 
بالا