ساخت پل قوسی کارون 4

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
ساخت پل قوسی کارون 4

مدیرعامل گروه پل و سازه های فلزی ماشین سازی اراک گفت: بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه برای نصب بر روی دریاچه سد کارون ۴ ، توسط متخصصان این شرکت طراحی و ساخته شد.
مهندس محسن صالح فرد ، گفت: پیش مونتاژ این پل در ماشین سازی اراک مراحل پایانی را طی می کند و قطعات آن پس از حمل به محل، نصب می شود.
وی اظهار داشت: قرارداد طراحی و ساخت این پل در تیرماه پارسال به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ارزش ۳۰۰میلیارد ریال نهایی شد و تمامی مراحل طراحی و اجرای زیرسازه و روسازه و نصب آن به دست متخصصان ماشین سازی اراک انجام می شود.
وی گفت: دهانه اصلی این پل زیرقوسی ۳۰۰متر و طول عرشه آن ۳۸۰متر و عرض آن ۸/۱۱ (یازده و هشت دهم ) متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو در طرفین می باشد.
صالح فرد افزود: ارتفاع این پل عظیم الجثه از کف دره ۲۵۰ متر و ارتفاع آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری ۷۲متر است.
وی تاکید کرد:برای ساخت این پل سه هزار و ۷۵۰تن سازه فلزی به کار رفته است و عرشه آن تمام فلزی است.
صالح فرد گفت: قوس این پل حدود ۶۰ متر است و با توجه به زیرآب رفتن شریان ترددی محور ایذه – شهرکرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام است.
وی یادآورشد: در دو سر عرشه این پل زیرقوسی دو تونل کتولا و کرستان قرار دارد و بر اساس قرارداد باید ظرف ۲۰ماه کار طراحی ، ساخت و نصب آن کامل شود.
وی گفت: ۲۰۰نفر در مراحل سیویل( ساختمان ) ، ساخت و نصب این پل در ماشین سازی اراک مشارکت دارند و تاکنون در بخش مهندسی و طراحی پیشرفت صددرصدی، کل پروژه پیشرفت ۶۰درصدی و ساخت سازه های فلزی پل پیشرفت ۹۵درصدی حاصل شده و طبق
برنامه زمانبندی نصب آن به زودی آغاز می شود.
صالح فرد اضافه کرد: با ساخت این پل در ماشین سازی اراک از خروج مقدار زیادی ارز ( چهار برابر مبلغ قرارداد ) از کشور جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: شرکت ماشین سازی اراک پیش از این در سال ۸۳با ساخت پل زیرقوسی کارون ۳در خاورمیانه رکورد زده بود که این پل رکورد جدیدی در پل سازی است.
صالح فرد، بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا ۵۰متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله را از ویژگی های خاص این پل نسبت به پل کارون ۳عنوان کرد.
این مسوول گفت:باتوجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون ۴ در ۴۰کیلومتری گسل ناقان قرار دارد ، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: یک متر طول این پل در آن واحد تحمل بار سه تن را دارد و تردد کامیون ۴۵تن، تانکر ۷۰تن و تریلی تانکر بر۹۰ تن بر روی آن امکان پذیر است.
صالح فرد گفت: با زیرآب رفتن مسیر اصلی شهرکرد به ایذه هم اینک مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال به خوزستان دوساعت طولانی تر شده که این مسیر می تواند آن را تسهیل و کوتاه کند.















































 
بالا