ساخت پرینتر سه بعدی

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام


من می خوام یه پرینتر سه بعدی کم هزینه درست کنم! راستش یکی از بستگانم این کار و کرد (با استفاده از یکس از بردهای آردوینو) ! 4 یا 5 ماه کارش طول کشید. حتما از تجربیاتش استفاده می کنم.


راستش روند رو می خوام اینجا بنویسم که هم اطلاعاتم رو به اشتراک بزارم و هم شما منو راهنمایی کنید و از همه مهمتر برای من، شما من رو تو روند کارم تشویق کنید و یه جورایی منو به جلو هل بدید.


تو بخش فروش چند سایت چند مدل پرینتر سه بعدی موجود هست. ولی گرون در می آد واسه من! از 3 میلیون به بالا


فکر می کنم همه بدونن پرینتر سه بعدی چی هست و چی کار می کنه! یک وسیله بسیار خوب برای نمونه سازی سریع و گاهی اوقات خانگی.


تو پرینتر سه بعدی اولین و مهمترین عنصر که گیر آوردنش تو ایران سخته مسئله اکسترودر (extruder) است. اکسترودر وسیله ای است که فیلامنت پلاستیک ABS یا PLA با قطر زیاد (1.75 میلی متر به بالا) را ذوب کرده و در خروجی پلاستیک بسیار نازک در حدود 0.2 تا 0.5 میلی متر خواهیم داشت. که با مکانیزم هایی این رشته نازک باید لایه لایه روی هم قرار بگیره تا جسم کامل حاصل بشه.




یه اکسترودر از بخش های مختلفی تشکیل شده.

  • hot-end که شامل یک هیتر، ترمیستور (دما سنج) سری ورودی با قطر زیاد، سری خروجی با قطر کم و بخش عایق حرارتی است. این بخش باید از همین بخش عایق حرارتی با بقیه اجزاء اکسترودر در تماس باشد. معمولا قسمت بالای هیتر در مجرای این بخش را به صورت پره پره می سازند که با فن قسمت بالایی راحت تر خنک بشه. در شکل های زیر بخش های مختلف آن را می بینید.



  • استپر موتور: برای هل دادن فیلامنت به داخل hot end که از طریق این موتور میزان مواد خارج شده از اکسترودر رو باید کنترل کرد. طبیعتا باید از میکرو استپینگ برای این استپر موتور استفاده کرد! چون استپ های یک استپر موتور خیلی باهم اختلاف دارند و باعث می شن که مواد زیادی از سر اکسترودر خارج شه. و کنترل آن غیر ممکن می شه! البته راه حل دیگه استفاده از چرخ دنده و یا تسمه و پولی جهت پایین آوردن دور است.
  • چند فن! یکی برای خنک نگه داشتن بخش بالایی hot end که به بقیه اجزا اکسترودر، دمای زیاد آسیب نرسونه. ودیگری برای خنک کردن سریع و جامد کردن موادی که به تازگی از سر اکسترودر خارج می شن.
  • سیستم فنری که فیلامنت رو به زور فشار بده تا چرخش استپر موتور بتونه فیلامنت رو به داخل hotend فشار بده و فیلامنت روی بلبیرینگی که سر استپر هست، سر نخوره.





اگر بشه تو ایران اکسترودر رو به طور کامل و آماده پیدا کرد خیلی عالی می شه. بعضی شرکت ها گفتن که فقط hot end شو می تونن برام تهیه کنن. با استفاده از hot end خالی ساختن اکسترودر کامل یکم دشواره! چون همون طور که در شکل ها می بینید بدنه اکثر اکسترودر ها خودشون با یه پرینتر سه بعدی دیگه پرینت و ساخته شده اند و بدون داشتن پرینتر دیگه باید رفت سراغ فلز و ورق آلمینیوم و برش و سی ان سی و هزینه بالا.


اگه می شناسید همچین چیزی رو از کجا می شه گیر آورد ممنون می شم بگید.
 

saeedhashemi1371

عضو جدید
سلام
مبحث خیلی جالبی هستش
حتما اطلاعاتتون رو به اشتراک بزارین تا بقیه استفاده کنن
 

reprap

عضو جدید
سلام
سایت رپرپ ایران توضیحات جامعی درباره ی ساخت پرینترهای سه بعدی ارائه می کند.
همچنین از شما دعوت می کنیم درانجمن رپرپرها عضو شوید و علاوه بر به اشتراک گذاشتن مطالب با ارزش و خواندنی خود با دیگر اعضا، از راهنمایی های ایشان بهره بگیرید.

قطعات ساخت پرینتر سه بعدی مورد نظر خود را از این فروشگاه می توانید تهیه فرمایید

در مورد اکسترودر، پیشنهاد می کنیم از اکسترودر پرینتربات که با استفاده از لیزرکات ساخته می شود استفاده کنید. اما می توانید سفارش اکسترودر کامل را در اینجا ثبت کنید
 
آخرین ویرایش:

hadi.afazeli

عضو جدید
با سلام دوست عزیز
چنانچه که شما نقشه بدنه اکسترودر را داشته باشید شرکت ما میتونه شما را در ساخت بدنه با پرینتر سه بعدی کمک کنه
این هم آدرس سایت شرکت ماست اگه تمایل داشتید می تونیم با هم همکاری کنیم
www.esfvision.com
 
آخرین ویرایش:

mamad3pitch

عضو جدید
من پایه م!!

من پایه م!!

باسمه تعالی

سلام

خب به سلامتی، دوستان هم که همه جا دنبال پول اند و ....! :razz:

یه سر به سایت reprap.org بزنید. این سایت یک مرجع بسیار مهم و کاربردی هست برای کسایی که میخواند به دلایل مختلف پرینترشون رو خودشون بسازند. و اطلاعاتش توسط کسایی تهیه و تکمیل شده (و میشه) که خودشون تجربه ی ساخت پرینتر دارند و برخلاف بعضیا، اطلاعات و تجربیاتشون رو با روی باز و به رایگان در اختیار همه میگذارند.

همه ی همه ی همه ی اطلاعاتی رو هم که برای ساختن یک پرینتر سه بعدی لازم دارید، توش پیدا میشه. ولی خب برای یه تازه وارد، یه کم شلوغ پلوغ و نامنظمه. ولی خوب امکان سرچ داره. و البته زبانش هم انگلیسیه.:)

مثلا اگر به بخش مربوط به اکسترودرهاش برید، شاید از تعداد و تنوعی که اکسترودرها دارند متعجب بشید. در مورد همه شون هم یه سری توضیحاتی داده و نقاط مثبت و منفیشون رو هم آورده. روش ساخت بیشترشون رو هم با عکس و توضیحات، کامل گفته.

اکسترودر مهمترین بخش دستگاههای FDM هست. ولی برخلاف چیزی که تصور می کنید ساختش اونقدرها هم سخت نیست. (البته آسون هم نیست).

اول از همه سایز فیلامنتتون رو باید مشخص کنید (که توصیه ی من به دلایل متعدد 1.75 هست.) بعد هم سعی کنید که تا حد امکان قطعاتش رو از سایتهای مختلف بخرید. مثل نازل، تیوب تفلونی و .. .
(بعضی از سایتها لوازم یدکی اکسترودر میفروشند).

ساختن بقیه ش هم خیلی سخت نیست. به نظر من 3 تا راه پیش پاتون هست.:
1- میتونید فایلهای پرینت سه بعدی اکسترودر رو از توی همون سایتی که گفتم دانلود کنید و مثلا با پرینتر همون فامیلتون پرینت بگیرید و بعد هم مونتاژ کنید. یه سری هم هستند که پرینتر دارند و خدمات ارائه میدند. سرچ کنید پیدا می کنید. (حالا اگر واقعا هیشکی گیر نیومد .... این دوستان هم هستند!!).

2- میتونید یه اکسترودری پیدا کنید که با لیزرکات ساخته بشه. یه سری دستگاه های برش لیزر ضعیف هست که برای بریدن پلکسی گلاس و ورقهای نازک چوب ازش استفاده میشه. تابلوسازها (تابلوهای مغازه ها)، و یه سری از مغازه هایی که کارهای هنری با برشهای چوب میسازند دارند و خدمات هم ارائه میدند. حتی میتونید قطعات بدنه پرینتر را هم با همون لیزر بسازید. اینطوری کارتون خیلی راحتتر و دقیقتر و تمیزتر میشه.
یعنی اگر نقشه ها درست باشه، قطعات مثل لگو توی هم جا میرند.
هزینه تون هم زیاد نمیشه. بدون چونه، قطعات بدنه و اکسترودر با هم، .... نهایت 20-30 تومن. (البته بستگی به نقشه تون هم داره.)

3- میتونید یه اکسترودر بخرید:D. از قدیم گفتند نون و پنیر با دلدردش، میشه همون چلوکباب (خرجش البته!!).
ببینید صادقانه بگم، کل هزینه ها رو که آخر کار جمع بزنید (خرید قطعات، هزینه های ارسال، ایاب و ذهاب، قطعاتی که احتمالا خراب میشند، ابزارهایی که مصرف میشند یا نابود میشند!!، سر و کله زدن با مردم، وقتی که میزارید، اعصابی که ازتون خورد میشه، هزینه دوا و درمون!! و .....) تقریبا میشه به اندازه ی یه اکسترودر نو و تر تمیز.
الان با 250 تومن میتونید یه mk8 بگیرید. که اکسترودر بسیار خوبی هست. و فقط کافیه با پیچ ببندینش به دستگاه و سیمهاش رو وصل کنید و خلاص!
البته اگر هزینه ها در حد چند هزار تومن هم براتون مهم باشه یا عشق یادگرفتن به هر قیمت داشته باشید یا ..... قضیه ش فرق میکنه.

ولی اینکه آدم بخواد همه ی کارها رو خودش بکنه این خطر رو به دنبال داره که وسط کار خسته و دلزده بشید و اصلا قید کل کار رو بزنید:cry:. بخصوص که اکسترودر هم چیز نسبتا ظریف و پیچیده ای هست.

من خودم تجربه ی مونتاژ یک پرینتر خیلی ارزون و ساده (یه مدل چینی تقلبی!!) رو دارم.:smile: پوستم کنده شد ولی الان داره مثل یک حیوان نجیب!! کار میکنه برام و تجربه ی خیلی خوبی هم بود برام.:biggrin:

البته من توی ساخت قطعاتش تجربه ای ندارم. ولی توی مونتاژ و تعمیر سختافزارش هر تجربه ای داشته باشم دریغ نخواهم کرد.;)


التماس دعا!!
 

Similar threads

بالا