ساخت هواپیمای تمام الکتریکی

ali199_1991

کاربر بیش فعال
شرکت کوچکی که دفتر اصلی‌اش در دنور کلورادو قرار دارد نمونه اولیه از یک هواپیمای تمام الکتریک را رونمایی کرده و مدعی شده همان انقلابی که هم اکنون در صنعت خودرو به پا شده ممکن است به زودی به قلمرو هوایی وارد شود.


این پرنده سان فلایر نام دارد و زائیده ذهن جرج بای، مهندس و خلبان و شرکت او به نام Aero Electric Aircraft است و برای آموزش دادن به علاقمندان خلبانی طراحی شده. طبق اعلام شرکت سازنده، سان فلایر قادر است پس از هر بار شارژ به مدت سه ساعت پرواز کند و برای شارژ مجدد نیز تنها به سی دقیقه نیاز دارد.
ساخت این هواپیما ممکن است به زودی اثراتی قابل توجه روی هوانوردی عمومی (عبارتی که برای اشاره به محدوده های هوایی خصوصی و غیر تجاری به کار می رود) و بالاخره کلیه خطوط هوایی داشته باشد.

بای در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفت: هزینه انرژی یک ساعت پرواز با این پرنده می تواند حتی مبلغ ناچیزی در حدود یک دلار باشد و خرج نگهداری موتور آن که تنها یک بخش متحرک دارد نیز از این فراتر نخواهد رفت.

نمونه اولیه ساخته شده توسط این شرکت کوچک البته هنوز هم مجوزهای لازم را از اداره هوانوردی فدرال دریافت نکرده است و این پروسه آنقدر طولانی است که آقای بای پیش بینی کرده ممکن است سه سال زمان ببرد. طبق برآوردهای او، همچنین قیمت این هواپیما در مراحل نخست فروش ممکن است 250 هزار دلار تمام شود.

شاید این رقم برای یک هواپیمای دو نفره کوچک کمی زیاد به نظر بیاید اما مدل بنزین سوز Cessna 172 که مدتهاست در اقصی نقاط دنیا برای آموزش پرواز به کار می رود حدودا 300 هزار دلار تمام می شود و اغلب دانشکده های پروازی هم آن را ساعتی 100 دلار اجاره می دهند و در صورتی هم که قرار باشد از آن برای آموزش استفاده شود این رقم حدودا 30 دلار در هر ساعت خواهد بود.

در مقابل هزینه های نگهداری یک موتور الکتریکی که تنها یک جزء متحرک دارد، به مراتب نسبت به انواع بنزین سوز که بعضا از 1000 قطعه ساخته شده اند، کمتر است.

Tom Haines سردبیر نشریه AOPA Pilot در مصاحبه با سایت بیزنس اینسایدر اعلام نمود: نیاز به تحول در صنعت هوایی مدت هاست که احساس می شود و اگر هواپیمای ساخته شده واقعا همان قدر که گفته می شود ارزان باشد، آنگاه عرضه آن را می توان لحظه ای فراموش نشدنی در هوانوردی عمومی قلمداد کرد.


وی ادامه داد: جمعیت خلبانان مدتهاست که رو به کاهش گذاشته و اینکه بتوانیم چیزی را به مردم نشان دهیم و از این طریق نظرشان را به این صنعت جلب نماییم و ترس از هزینه های سنگین آموزش را در میان آنها از میان ببریم، بسیار خوب است.

در سال های اخیر، کمبود خلبان به شدت صنعت هوایی را تحت تاثیر خود قرار داده و اخیرا هم یکی از خطوط هوایی کمتر شناخته شده به نام Republic Airways به خاطر کمبود خلبان اعلام ورشکستی کرد. جالب است بدانید که برخی از مطرح ترین خطوط هوایی نیز خودشان کار آموزش خلبانان را به صورت داخلی بر عهده گرفته اند.
فرانک آنتون رئیس واحد هواپیماهای الکتریکی زیمنس در کنار یکی از موتورهای تولیدی این واحد

فرانک آنتون رئیس واحد هواپیماهای الکتریکی زیمنس در کنار یکی از موتورهای تولیدی این واحد

با در نظرداشتن آنچه گفته شد، هواپیماهای الکتریکی نظیر سان فلایر می توانند تاثیری قابل توجه روی صنعت هوایی داشته باشند، هرچند که تا تولید انبوه آنها زمان زیادی باقی مانده است.

در پایان اضافه نماییم، ایرباس که از بزرگ ترین تولید کنندگان هواپیما در دنیا محسوب می شود اخیرا توافقی را با شرکت زیمنس به امضا رسانده که به موجب آن قرار است این دو کمپانی روی سیستم های رانشی الکتریکی تحقیق کنند.

Tom Enders مدیر عامل ایرباس در مصاحبه ای که اخیرا در همین رابطه انجام داده، آورده است: ما باور داریم که تا سال 2030 میلادی، هواپیماهای مسافربری با ظرفیت کمتر از صد نفر می توانند از سیستم های رانشی هیبریدی استفاده نمایند.

اما زیمنس نیز چندی پیش از یک موتور الکتریکی در جریان کنفرانسی در آلمان پرده برداشته که روی یک هواپیمای دو نفره آموزشی به نام Extra EA-330 سوار شده بود. این شرکت باور دارد که به سرعت می تواند تکنولوژی ابداعی اش را توسعه داده و آن را در هواپیماهای چند نفره نیز به خدمت بگیرد
 

Similar threads

بالا