ساخت نیروگاه مجازی در ایران

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اعلام خبر ساخت نیروگاه مجازی (virtual power plant) در ایران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و در حال توسعه بودن کشور، نیاز به برق به عنوان یک انرژی پاک هر روز درحال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامرضا خوش خلق با اشاره به این که اکنون در حدود 30 میلیون مشترک برق و در حدود 70 هزار مگاوات ظرفیت تولید نصب شده در کشور وجود دارد، تصریح کرد: مشترکان سالانه در حدود 200 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند که از این میان 30 درصد در بخش خانگی، 30 درصد در بخش صنعتی، 12 درصد نیز در بخش کشاورزی و بقیه نیز در بخش‌های عمومی، تجاری و... مصرف می‌شود.

براساس روند رشد مصرف برق سالانه باید 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید وارد مدار شود. به طور طبیعی دو راه برای تامین نیاز وجود دارد که شامل نصب مولدها و احداثنیروگاه‌های جدید یا مدیریت مصرف انرژی است.

مدیریت مصرف در حقیقت تولید برق بدون سوخت است و بنابراین مدیران و کارشناسان فعال در زمینه مدیریت مصرف برق سازندگان نیروگاه‌های مجازی هستند. با مدیریت مصرف علاوه بر جلوگیری از ایجاد هزینه‌های سنگین جدید، از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی نیز جلوگیری می‌شود و به همین دلیل کسانی که در زمینه مدیریت مصرف فعالیت می‌کنند باید ارزش کار خود را بیش‌تر بشناسند.

سال گذشته در اثر فعالیت‌های مدیریت مصرف در تمام بخش‌های خانگی، صنعتی، تجاری و... معادل ساخت یک نیروگاه دو هزار مگاواتی صرفه‌جویی شد که این میزان صرفه‌جویی یعنی جلوگیری از سرمایه‌گذاری و هزینه برای احداث یک نیروگاه دو هزار مگاواتی، خطوط انتقال و پست‌های مرتبط. با این دیدگاه می‌توان به اهمیت فعالیت‌های مدیریت مصرف برق پی برد.

برنامه های مدیریت مصرف در سه دوره بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی شده است. در برنامه‌های بلند مدت رسیدن به اهداف برنامه‌های 1400، در میان مدت به‌روز رسانی اطلاعات و فعالیت‌ها و دانش محوری مدیریت مصرف برق و در کوتاه مدت نیز کاهش پیک و آموزش در سطوح مختلف، از جمله فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌ها پیک بار سال آینده به حدود 50 هزار مگاوات خواهد رسید که با توجه به مشکلات مالی صنعت برق و کمبود سرمایه‌گذاری در زمینه احداث نیروگاه‌های جدید، اهمیت بخش مدیریت مصرف بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

بر اثر فعالیت‌های مدیریت مصرف اکنون میانگین ماهانه مصرف برق مشترکان خانگی از 236 کیلووات ساعت در سال 85 به 221 کیلووات ساعت در سال جاری کاهش یافته است که این میزان هنوز هم جای بهبود و کاهش دارد. مصرف سالانه مشترکان تجاری نیز از سه هزار و 948 کیلووات ساعت در سال 89 به سه هزار و 420 کیلووات ساعت در سال جاری کاهش یافته است.

جلب صنایع برای همکاری در طرح تعطیلات و تعمیرات اهمیت زیادی دارد. تعداد صنایع همکار از 400 صنعت در سال 83 به دو هزار و 321 صنعت در سال جاری رسیده است که رشد مطلوبی را نشان می‌دهد اما این رقم نیز هنوز قابل افزایش است. کنار آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی برای مدیریت مصرف برق، شرکت‌های توزیع در بخش بهبود راندمان روشنایی معابر نیز فعالیت‌هایی صورت داده‌اند، به طوری که روشنایی معابر از 4 درصد مجموع مصرف برق در سال 83 به حدود 2 درصد بهبود یافته است.
سال گذشته 1620 مگاوات در پیک همزمان صرفه‌جویی شد که برای انجام فعالیت‌های مدیریت مصرف در این خصوص 150 میلیارد تومان هزینه شد. این درحالی است که کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری ناشی از این میزان کاهش مصرف برق بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان است. صرفه‌جویی 1620 مگاواتی در پیک همزمان برق همچنین از انتشار نزدیک به 2.5 میلیون تن گازهای آلاینده نیز جلوگیری کرده است. باید توجه کرد که میزان برق صرفه جویی شده در پیک غیر همزمان بسیار بیش‌تر از این میزان است و به افزون بر 4 هزار مگاوات می‌رسد.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سال آینده باید از طریق فعالیت‌های مدیریت مصرف، در حدود 2300 مگاوات پیک سایی شود.

پی نوشت : تعریفی که از نیروگاه مجازی در مقاله حاضر شده است، تعبیر ظریفی است؛ با این وجود نیروگاه مجازی به مجموعه‌ای از سیستم‌های تولید پراکنده گفته می‌شود که همگی توسط یک سیستم کنترل مرکزی تحت کنترل قرار گرفته‌اند.
 
بالا