ساخت فناوری جدید برای عکس‌برداری به وسیله فیبرهای نوری

HOSSEINSAFAEI

کاربر بیش فعال
محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) از مجموعه فیبرهای مجهز به حسگرهای ضعیف سیستمی تولید کرده‌اند که می‌تواند مانند دوربین‌های اولیه عمل کند. هر یک از این فیبرها می‌توانند به صورت مجزا دو فرکانس نور را تشخیص دهد و در مجموع، این فیبرها سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که پس از تحلیل و بازسازی توسط رایانه، تصویر نزدیک به فیبرها که از آن عکس گرفته شده، نمایان می‌شود.



“یوئل فینک”(Yoel Fink) یکی از دانشمندان رشته علوم مواد که در ساخت این فیبرها نیز حضور داشته، در آخرین شماره از نشریه تخصصی Nano Letters در این خصوص توضیح داد: «این نخستین باری است که نشان داده می‌شود یک بافت فیبری می‌تواند بدون داشتن لنز، تصاویر را مانند دوربین‌ تهیه کند».

دانشگاه MIT اعلام کرده است که این فناوری در صورت تکمیل، در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند. شبکه‌های فیبر نوری با گسترش در یک فضای بزرگ، کمتر از دیگر شبکه‌های موجود در همان فضا در معرض آسیب‌های احتمالی قرار می‌گیرند.

این فناوری از فیبرهایی استفاده می‌کند که قطر هر یک از آن‌ها کمتر از یک میلیمتر است که از داخل سیلندرهای مخصوص تنیده می‌شوند. داخل فیبرها، دو سیلندر مخصوص ساخته شده از مواد نیمه‌هادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به وسیله چهار الکترود فلزی با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند.
 
بالا