ساخت شبیه ساز نور خورشید برای آزمایش‌های فیزیک و اپتیک در کشور

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

کد خبر: 94020905401
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶



محققان پارک علم و فناوری استان سمنان بر اساس استانداردهای فیزیک دستگاه «شبیه ساز خورشید» برای انجام آزمایش‌های حوزه فیزیک و اپتیک عرضه کردند.

علی عسگری، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان کرد: «شبیه ساز نور خورشید» با لامپ‌های LED که در آن نصب شده است محدوده فرکانسی متناسب با طول موج را به کاربر می‌دهد از این رو محقق با استفاده از این دستگاه قادر است نور خورشید را شبیه سازی کند.

وی با بیان اینکه معمولا رسیدن نور خورشید تابعی از شرایط جوی است، اظهار داشت: گاهی اوقات لازم است که تست‎های مربوطه، شب هنگام و مستقل از شرایط محیطی انجام شود و این دستگاه امکاناتی را فراهم می‌کند که نور خورشید مورد نیاز در هر زمانی در اختیار باشد.

عسگری، تاباندن فرکانس معین به نمونه‌ها را از مزایای این دستگاه ذکر کرد و ادامه داد: این دستگاه به دلیل مجهز بودن به لامپ‌های مناسب قادر است فرکانس متناسب با طول موج را به نمونه بتاباند ضمن آنکه می‌تواند طیف کامل AM 1.5 که بین 400 تا هزار و 500 را تست کند.

مجری طرح قابلیت اتصال به رایانه شخصی را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه نام برد و خاطر نشان کرد: با اتصال دستگاه به PC می‌توان اطلاعات را به رایانه منتقل کرد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه شبیه ساز نور خورشید بر اساس استانداردهای فیزیکی AM 1.5 ساخته شده است، اضافه کرد: این دستگاه طیف نور خورشید AM 1.5 بین بازه 400 تا هزار و 100 نانومتر را پوشش می‌دهد و توانایی تابش مجزا هر دسته از طول موج‌ها برای کاربردهای خاص را دارد.

عسگری با بیان اینکه این دستگاه مجهز به محفظه فیلتر شده و تاریک برای انجام تست‌های آزمایشگاهی دقیق و در بازه فرکانسی خاص است، اضافه کرد: از این دستگاه می توان برای تست لایه نشانی بر روی نمونه‌ها استفاده کرد و تشخیص داد که تا چه حد نمونه‌ها به استانداردهای سلول‌های خورشیدی نزدیک اند.

وی تصریح کرد: این دستگاه در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فیزیک و اپتیک کاربرد دارد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
*** s.mahdi *** سوخت و ساز های قدیمی اولین اشیا عالم اخترفیزیک 0

Similar threads

بالا