ساخت سریع‌ترین توپ تانک جهان در چین

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94033017145
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸



در حالی که تانک‌های آرماتای روسیه و Altay ترکیه به تازگی در دنیای خودروهای زرهی سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند، چین سریع‌ترین توپ تانک جهان را ساخته است.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، موسسه 127th Ordinance متعلق به دانشگاه «شمال مرکزی» چین نوعی توپ 125 میلی‌متری جدید را ارائه داده‌اند.
دانشمندان مدعی‌اند توپ چندمنظوره جدید دارای بالاترین برد، سرعت و قدرت نفوذ در میان هر نوع توپ 120میلی‌متر/125 میلی‌متری در دنیاست.
دولت چین تمامی اطلاعات این توپ را از سایت دانشگاه شمال مرکزی حذف کرد. این توپ دارای نسبت قابل‌توجه طول لوله به کالیبر آن (نسبت 60 به یک) است و این ویژگی موجب ارائه بالاترین عملکرد آن می‌شود.
در حالی که هم‌اکنون توپ جدید بر روی یک حامل یدک نصب شده، گفته می‌شود برای فضاهای محصور به کار می‌رود.
در وسط لوله این توپ نوعی مکنده منفذدار نصب شده که به آزادشدن دودهای انفجاری احتراقی کمک می‌کند تا مانع از انباشت‌ گازهای سمی در درون فضای محدود شود؛ در غیر این صورت، این گازها می‌توانند خدمه تانک را مسموم کنند.
این توپ چندمنظوره دارای شتاب گلوله 2000 متر در ثانیه است این در حالی است که گلوله توپ 125mm APFSDS متعلق به چین دارای سرعت گلوله 1700 متر در ثانیه و همچنین توپ L55 متعلق به آلمان دارای سرعت گلوله 1700 متر بر ثانیه است.
توپ جدید از مهمات 125 میلی‌متری تک‌ قطعه‌ای استفاده می‌کند در حالی که تانک‌های چینی مانند ZTZ-99 و ZTZ-96 از مهمات دو قطعه‌ای 125 میلی‌متری بهره می‌برند.
قرار است این توپ چندمنظوره 125 میلی‌متری بر روی نوعی تانک چینی که در آینده ساخته می‌شود، نصب شود.
 
بالا