ساخت حسگرهای بسیار سریع برای شناسایی عوامل بیماری زا

majid.izadi

عضو جدید
مهندسین در تلاش برای دستیابی به روشی جهت شناسایی عوامل زیستی خطرناک، موفق به ساخت دستگاهی شدند که با انتقال نمونه هوا به کنار حسگرهای زیستی دست ورزی شده ژنتیکی، در کمترین زمان ممکن آنها را شناسایی می کند.

اکنون دانشمندان و مهندسین موسسه فن آوری ماساچوست در آمریکا (MIT) قادرند ویروس ها و باکتری های خطرناک موجود در هوا را ظرف کمتر از دو دقیقه شناسایی نمایند. به گفته جیمز هارپر مهندس و بیوشیمیست MIT، این زمان حداقل ده بار سریع تر از حسگرهای خودکار امروزی هستند.
به گفته محققین این فناوری از چندین مجموعه آنتی بادی استفاده می کند و هر مجموعه به نحوی طراحی شده که در برخورد با پاتوژن خاص، ذرات فوتون را با طول موج مخصوص به خود ساطع می نماید. شناساگرهای ویژه نیز با اندازه گیری طول موج آزاد شده نتایج را تفسیر نموده و نوع پاتوژن را مشخص می کنند و در نهایت گزارشی به صورت چاپ شده از عوامل شناسایی شده، در دسترس قرار می گیرد.

در مراحل اولیه این پروژه استفاده از DNA عروس دریایی جهت شناسایی پاتوژن ها، طی طرحی به نام قناری انجام گرفت ولی هنوز محققین راهی برای آزمایش هوا برای وجود عوامل بیماری زا نداشتند تا اینکه دستگاهی موسوم به پلنگ توسط هارپر ساخته شد.

دستگاه مورد نظر دارای قسمتی است که یک صفحه شانزده قسمتی حاوی سلول های ایمنی به عنوان حسگر های زیستی دست ورزی شده ژنتیکی درون آن قرار گرفته و هوا به درون آن کشیده می شود و هر بخش مسئول تشخیص یک عامل بیماری زا می باشد.

آبله، سیاه زخم و طاعون از جمله عوامل بیولوژیکی هستند که می توانند توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرند اما به گفته محققین عروس های دریایی در این مبارزه به ما کمک می کنند.
 
بالا