ساخت-بهره‌برداری-انتقال [ build–operate–transfer ] یا BOT

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت-بهره‌برداری-انتقال (build–operate–transfer) یا BOT یا ساخت-مالکیت-بهره‌برداری-انتقال (build–own–operate–transfer) یا BOOT نوعی سرمایه‌گذاری در پروژه است که در آن بخش خصوصی در قالب یک قرارداد از بخش دولتی یا خصوصی امتیاز سرمایه‌گذاری، طراحی، ساخت و بهره‌برداری تسهیلاتی را دریافت می‌کند.
این کار به مالک پروژه این امکان را می‌دهد که هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و نگهداری پروژه را کاهش دهد.
به دلیل طبیعت طولانی‌مدت طرح، معمولا هزینه‌ها در زمان واگذاری بازگردانده می‌شوند. اغلب نرخ افزایش دارای ترکیبی از متغیرهای داخلی و خارجی می‌باشد که به انجام‌دهنده پروژه امکان دسترسی به یک نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری راضی‌کننده می‌دهد.
قرارداد BOT در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران بسیار معمول است. معمولا این نوع پروژه‌ها برای زیرساخت‌ها فراهم می‌شوند و باید پس از گذراندن دوره واگذاری (concession period) به دولت بازگردانده شوند. در فریم‌ورک BOT، یک گروه سوم همانند مدیریت دولتی، به یک فرد از بخش خصوصی اجازه طراحی و ساخت یک زیر ساخت و بهره‌برداری و نگهداری این تجهیزات را برای مدت زمان خاصی می‌دهد. در طول این زمان، بخش خصوصی مسئولیت سرمایه‌گذاری برای پروژه را دارد و باید تمام بازگشت سرمایه‌ای که به وسیله پروژه تولید شده است را حفظ نماید و مالک آن تجهیز خواهد بود. پس از آن در پایان دوره واگذاری مورد توافق، آن تجهیز به مدیریت دولتی بازگردانده خواهد شد و هیچ حق‌الزحمه‌ای به فرد بخش خصوصی تعلق نمی‌گیرد.

BOT.jpg
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
O دومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه مدیریت و کنترل پروژه 0

Similar threads

بالا